poslanců Zdeňka Malíka, Jaroslavy
Moserové a Vladimíra Šumana ministru
státní kontroly České republiky Bohumilu
Tichému, ministru kultury České republiky
Milanu Uhdemu a ministru vnitra České republiky
Tomáši Hradílkovi ve věci obecného
zájmu na prošetření spekulativních
převodů některých památkově
chráněných stavebních objektů
a pozemků ze státního majetku v dosavadní
správě národních výborů.
Z pověření předsednictva České
národní rady předkládám v souladu
s § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o
jednacím řádu ČNR, poslancům
České národní rady následující
písemnou interpelaci poslanců Zdeňka Malíka,
Jaroslavy Moserové a Vladimíra Šumana ministrům
státní kontroly, kultury a vnitra České
republiky:
poslanců Zdenka Malíka, Jaroslavy Moserové
a Vladimíra Šumana
na ministra státní kontroly ČR Bohumila Tichého,
na ministra kultury ČR Milana Uhdeho a
na ministra vnitra ČR Tomáše Hradílka
ve věci obecného zájmu na prošetření
spekulativních převodů některých
památkově chráněných stavebních
objektů a pozemků ze státního majetku
v dosavadní správě KNV, ONV, případně
MěNV či MNV do vlastnictví či provozování
(?) různých podnikatelských organizací
(družstev, akciových společností, evnt.
i soukromníků). Jde převážně
o majetkoprávní transformace motivované zištnými
snahami o snadné nabytí neoprávněného
majetkového a finančního prospěchu.
Je patrná snaha některých funkcionářů
starých struktur národních výborů
a s nimi spolčených podnikatelů, urychleně
uskutečnit odstátnění a privatizaci
nemovitostí ještě do komunálních
voleb, dokud jsou tito funkcionáři ve funkcích
a mohou ovlivnit realizaci převodů majetku.
Tímto, z hlediska veřejného zájmu
naprosto nežádoucím způsobem, se obchází
vědomě a záměrně přednostní
nároky obcí na eventuální převzetí
státních nemovitostí do vlastnictví
budoucí samosprávy obce.
Při řešení transformace státního
majetku do nové politickosprávní struktury
je jednoznačně nutné dát přednost
municipalizaci před rozhodnutími o privatizaci.
Teprve obec, jako základní právní
subjekt samosprávy má právo rozhodnout o
způsobu využití až dosud státem
spravovaných nemovitostí na vlastním katastru,
o jejím případném společném
provozování s jinou obcí či s určitou
organizací, o jejím případném
pronájmu apod. Výjimku tvoří pouze
významnější památky, o něž
pečuje přímo stát.
V této souvislosti nemohou obstát tvrzení,
že obec neměla v minulosti o objekt zájem.
Nelze totiž vycházet z okolností vytvořených
v minulých letech totalitním režimem, kdy platily
zcela deformované podmínky, kdy obec byla nesvéprávná,
z centra manipulovaná územně administrativní
jednotka, bez možnosti vlastního rozhodování
a hospodaření. Jestliže má např.
určitý ONV ve správě památkově
chráněný objekt v některé obci
svého okresu, neopravňuje to v současné
době zcela změněných politických
podmínek funkcionáře starých struktur
nakládat s takovou nemovitostí podle libosti. Vlastníkem
je stát a nikoli tito funkcionáři, jejichž
myšlení je často vedeno v závěru
jejich končícího funkčního
období destruktivní ideou vytěžit z
nestabilizované politické situace co se dá.
Protože se množí případy výše
uvedených spekulativních převodů anebo
snahy o jejich realizaci v řadě obcí a protože
občané těchto obcí nesouhlasí
a protestují proti takovým praktikám, uvádíme
v příloze několik konkrétních
případů, které je nezbytné
prověřit a učinit taková opatření,
aby se podobnému jednání účinným
způsobem zabránilo. A pokud již došlo
k převodům nemovitostí v rozporu se zájmy
veřejnosti, učinit zde nápravná opatření.
Další důležitou okolností je, že
památkově chráněné objekty
vyžadují trvalý dozor památkářů,
aby nedocházelo k znehodnocování objektů
svévolnými stavebními úpravami. Způsob
překvapivě urychleného vyřizování
převodů nemovitostí, utajování
těchto převodů před představiteli
a veřejností obcí, na jejichž území
se předmětné historické budovy nalézají,
jakož i jiné průvodní jevy těchto
pochybných majetkových transakcí, jsou v
rozporu se zájmy obyvatelstva města a obcí,
jejichž budoucí samospráva se neobejde bez
nemovitého majetku podmiňujícího možnosti
vlastního hospodaření a rozvoje obce. Nelze
připustit, aby tyto objekty byly nelegálními
cestami rozprodány, případně dokonce
bezúhradně rozdány dříve, než
vstoupí v platnost nové zákony o samosprávě
majetku a hospodaření obcí.
V Praze, dne 20. srpna 1990
Zdeněk Malík, v.r. | |
Jaroslava Moserová, v.r. | |
Vladimír Šuman, v.r." |
Příloha: 1
Příloha
Příloha k interpelaci poslanců Zdeňka
Malíka, Jaroslavy Moserové a Vladimíra Šumana
ze dne 20. srpna 1990.
Pozornost kontrolních orgánů si zasluhuje
např. podivná podnikatelská aktivita VD REDOS
- Hradec Králové (předseda družstva
je pan Josef Vencl). Opíráme tuto interpelaci o
obsah písemných podkladů, mimo jiné
z jednání konaného dne 30. 5. 1990 na MNV
Lipová u Šluknova (okr. Děčín)
podepsaných předsedou MNV Františkem Linhartem.
VD REDOS převzalo zámek Lipová i s pozemky
bezplatně v červenci 1989 od dřívějšího
majitele ONV Teplice. MNV a občané obce Lipová,
na jejímž území zámek stojí
požadují převzít objekt do vlastnictví
obce. Družstvo REDOS však za objekt požaduje 5
mil. Kčs. Podobným způsobem převzalo
anebo má zájem převzít VD REDOS i
řadu dalších památkově chráněných
objektů. Údajně je jich již asi 20.
Z nich se např. jmenovitě jedná o tyto historicky
cenné nemovitosti:
- zámek Neděliště (u Pardubic),
- zámek Zákupy s hospodářským
dvorem (okr. Česká Lípa),
- Kapucínský klášter Fulnek (okr. Nový
Jičín),
- zámek Rychvald (okr. Karviná).
Dalším podobným případem podivné
podnikatelské činnosti je akciová společnost.
DIALOG založená v létě 1989 (52% podíl
ČSSR, 48% podíl Rakousko + SRN). Tato organizace
již koupila za 11 milión Kčs zámek na
náměstí v Mladé Vožici. O tomto
případu psala Mladá fronta z 24. 7. 1990.
Prodej se uskutečnil přes nesouhlas MěNV
v Mladé Vožici. Ve městě je z toho pobouření,
protože souhlas k převodu a prodeji dal odbor kultury
ONV Tábor bez projednání s MěNV Mladá
Vožice. Tedy postup nesprávný, protože
právo na přednostní získání
zámku přísluší městu Mladé
Vožici, na jehož území zámek stojí.
Nepřekvapuje, že značná výhodnost
těchto majetkových transakcí má za
následek snahu podnikatelských organizací
po zisku dalších památkově hodnotných
objektů. Tak akciová společnost DIALOG má
údajně zájem o zámek ve Vimperku a
další historicky hodnotné nemovitosti.
Všechny podobné případy, kterých
je ve státě mnohem více, vzbuzují
odůvodněné podezření na předem
promyšlený záměr využít
legislativně nepřehledné situace k neoprávněným
majetkovým ziskům podnikatelskými kruhy spolčenými
s representanty předešlého totalitního
režimu.