Ministr strojírenství a elektrotechniky České
republiky Miroslav Grégr odpověděl poslancům
Viktoru Dobalovi, Jiřímu Fiedorovi, Jiřímu
Honajzerovi a Ivanu Maškovi na jejich interpelaci dopisem
ze dne 14. září 1990.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady předkládám České národní
radě odpověď ministra strojírenství
a elektrotechniky České republiky Miroslava Grégra
na interpelaci poslanců Viktora Dobala, Jiřího
Fiedora, Jiřího Honajzera a Ivana Maška, která
zní:
"Ve smyslu odst. 2, § 89 zákona ČNR č.
35/1989 Sb., o jednacím řádu ČNR odpovídám
na interpelaci poslanců ČNR Viktora Dobala, Jiřího
Fiedora, Jiřího Honajzera a Ivana Maška ze
dne 9. srpna 1990, ve věci dokumentu, nazvaného
Iniciativní materiál ke koncepci deetatizace a privatizace
a požadavků jmenovaných poslanců, v
zákonné lhůtě
1. potvrdit či popřít autenticitu "Iniciativního
materiálu ke koncepci deetatizace a privatizace" ze
dne 4. 7. 1990
2. objasnit okolnosti, které se týkají mé
účasti na přípravě zmíněného
materiálu a vysvětlit příčiny,
které mne jako člena vlády vedly k jeho podpoře
3. plně se distancovat od těch pasáží
"Iniciativního materiálu...", které
jsou v rozporu s programovým prohlášením
vlády ČR, tedy od §§ 1, 2, 3, 7, 8, 9.
1. Iniciativní materiál ke koncepci deetatizace
a privatizace ze dne 4. července 1990 je autentickým,
společným materiálem Svazu průmyslu
České republiky, Svazu průmyslu Slovenské
republiky a Svazu státních podniků a akciových
společností.
Vznikl v období, kdy nebyl dopracován Scénář
ekonomické reformy a kdy pracovala, ve snaze co nejoptimálněji
řešit věcné otázky přechodu
k tržním mechanismům, řada expertních
skupin. Byl reakcí na jednu z prvních verzí
koncepce privatizace a deetatizace a obsahoval určitá
variantní řešení, z nichž některá
našla odezvu i v konečném návrhu Scénáře
ekonomické reformy.
2. Na přípravě "Iniciativního
materiálu..." jsem se přímo nepodílel.
Byl zpracován v době mého pobytu v zahraničí,
jako účastníka kongresu Mezinárodní
organizace práce, v Ženevě. "Iniciativní
materiál..." jsem podepsal na jednání
představenstva Svazu průmyslu ČR, po svém
návratu z Ženevy, jako tehdejší prezident
Svazu průmyslu ČR. Nešlo tedy o můj
osobní názor, nýbrž o názor kolektivní.
Pro úplnost uvádím, že na témže
představenstvu jsem se funkce prezidenta Svazu průmyslu
ČR vzdal, protože funkce ministra není slučitelná
s funkcí ve Svazu průmyslu.
Připomínám, že v době vzniku
"Iniciativního materiálu..." bylo publikováno
k dané problematice mnoho názorů a teoretických
přístupů, v nichž mnohdy chybělo
pochybení věcné podstaty a situace podniků
/zadluženost, věcné problémy, nepřipravená
legislativa postupů/; vycházela i řada článků,
které negativně působily na podniky, ovlivňovaly
jejich přístupy a iniciovaly tak potřebu
reagovat.
Proto vznikla iniciativa Svazů průmyslů a
jejich snaha v pracovním, diskusním materiálu
ukázat nejen na potřebu transformace, ale i věcného
řešení problémů, které
jsou brzdou růstu efektivnosti. V neposlední řadě
pak podniky přesvědčit o tom, že nový
"zdravý" kapitál může přinést
růst investic, objemu produkce i zisku, že může
řešit jejich nepříznivou situaci.
V té době jsem rovněž publikoval své
názory v přesvědčení, že
východiskem pro optimální variantu ekonomické
reformy musí být co nejširší diskuse,
která by minimalizovala možná rizika, že
teprve výsledná varianta či kompromisní
řešení by měly získat maximální
podporu a být závazné pro realizátory,
v přesvědčení, že bez tvůrčí
opozice nemůže žádná skutečná
demokracie fungovat a že neúspěch ekonomické
reformy by mohl přinést nežádoucí
sociální a společenské napětí,
které by mohlo přerůst v napětí
politické.
V průběhu doby a výkonu funkce člena
vlády ČR jsem některé své původní
názory korigoval, "učil jsem se být
ministrem" a nalézat metody postupu v souladu s cíly
Programového prohlášení vlády
ČR i zájmů společnosti.
3. Stál jsem u zrodu myšlenky Fondu národního
majetku, která znamenala další krok na cestě
k rozbití byrokratického aparátu, a kterou
ostatně obsahovala i původní koncepce vlády
ČR /viz. Iniciativní materiál vlády
ČR ke Scénáři ekonomické reformy/.
O této myšlence se shodně zmínil i pan
prezident ve svém vystoupení ze dne 26. 8. 1990.
Cituji: ... "Byly by zřízeny opět privatizační
instituce, říká se tomu fond národního
jmění nebo podobně a tyto instituce by se
staly dočasným správcem zestátněného
majetku, byly by pod jakousi kontrolou zastupitelských
sborů.
To nemůže dělat pouze administrativní
aparát, to je zřejmé, protože běží
o všelidový majetek, jak se to nazývalo, a
o tom komu bude patřit, nemohou rozhodovat jen tak úředníci.
Fondy národního jmění, respektive
privatizační úřady, jsou zárukou
prvního předpokladu privatizace, totiž deetatizace,
oddělení státu od vlastnictví. ...
To všechno je jakýmsi způsobem vymyšleno,
intenzivně se na tom pracuje... nicméně,
je to věc koncensu různých ekonomů,
je to věc koncensu ve vládě, opřeného
o nejrůznější názory odborníků
a rozhodně již nežijeme v době, kdy jednoho
jediného člověka lze považovat za tvůrce
otce reformy...". Konec citátu.
Ke koncepci, že správu Fondu národního
jmění nemohou vykonávat pouze úředníci,
se přiklonila i další z pracovních variant
federální vlády.
Šlo tedy o postupné kroky poznání až
ke konečnému návrhu Scénáře
ekonomické reformy z 30. 8. 1990, kde pojetí fondu
je konstituováno v kapitole 2.3 - Fond státního
majetku. Zde jsou vymezeny vztahy /vedení fondu/ a to i
s odvoláním na zvláštní režim
uplatnění. Rovněž v návrhu "Transformačního
zákona" /z 21. 8. 1990/ je uvažováno s
řadou funkcí odborových komisí /např.
schvalování účetnictví, projednání
pohledávek a závazků/ právě
k Fondu státního majetku /vypořádání
výnosů z prodeje podniků, řešení
zadluženosti státních podniků.../.
Tím chci jen zdokumentovat pozitivní vývoj,
vytříbení názorů, řešení
a přijetí takové formy a obsahu, která
nejoptimálněji naplňuje cíle ekonomické
reformy. Jsem toho názoru, že body 1 a 2 "Iniciativního
materiálu...", byly aktuální variantou
do doby zpracování návrhu Scénáře
ekonomické reformy z 30. srpna 1990, který s přípravou
"Transformačního zákona" považuji
za pozitivní řešení celého bloku
deetatizace a privatizace;
Původní formulace bodu 3 "Iniciativního
materiálu...", kde se hovoří o postavení
odvětvových ministerstev, je překonána
a nevhodně formulována.
Můj názor vychází z poznání,
že není dobré, aby správu majetku vykonával
úřednický aparát /což jak jsem
výše uvedl, zdůraznil i pan prezident 26. 8.
1990/ a navržené řešení jak Scénáře
ekonomické reformy, tak i "Transformačního
zákona", považuji v tomto směru za pozitivní.
V žádném případě nejsem
zastánce direktivního řízení
jednotlivých podniků ze strany odvětvových
orgánů. Jako člen vlády ČR
se hlásím ke koncepci deetatizace a privatizace,
která odtrhuje podniky od řízení a
zasahování jejich mateřskými ministerstvy.
Pokud jde o další body 7, 8 a 9, které jsou
předmětem interpelace, podotýkám,
že podobně jako celý "Iniciativní
materiál...", mají své časové
omezení, dané jednak dobou jejich vzniku, jednak
jejich charakterem jako pracovního, diskusního příspěvku
k jedné z prvních verzí privatizace a deetatizace.
Šlo však o problematiku natolik závažnou,
že nepřipustit k ní diskusi, by nebylo zodpovědné.
Přitom jako určitý výsledek této
diskuse, lze označit prosazení původní
myšlenky rozdílné privatizace komunálních
majetků a velkých průmyslových podniků,
která našla své vyjádření
v "malé" a "velké" privatizaci,
původní myšlenky zaměstnaneckých
akcií, která našla své vyjádření
a v zachování standartních metod privatizace
a svým způsobem ve flexibilní metodě
tzv. investičních kuponů obyvatelstvu tak,
jak jsou uvedeny, v konečném návrhu Scénáře
ekonomické reformy z 30. 8. 1990.
Na druhé straně však považuji za výsledek
diskuse i své vlastní předsvědčení
o nevhodnosti formulace bodu 7 "Iniciativního materiálu...".
"Iniciativní materiál ke koncepci deetatizace
a privatizace" Svazů průmyslů, stejně
jako první verze dokumentů národní
i federální vlády k téže problematice,
byly překonány pokračujícími
jednáními vlády a Hospodářské
rady vlády ČR a vlády ČSFR, která
vedla ke korekci původních návrhů,
změnám i kompromisním řešením
a vyústila ve výsledný koncensus.
Ten představuje návrh Scénáře
ekonomické reformy z 30. srpna 1990. Obsahu tohoto dokumentu,
zpracovaného v intencích Programového prohlášení
vlády ČR, odpovídají i mé současné
názory k programu ekonomické reformy, deetatizaci
a privatizaci.
Domnívám se tedy, že i zmíněný
"Iniciativní materiál..." v určitém
rozsahu přispěl ke konečné verzi návrhu
Scénáře ekonomické reformy.
Jako člen vlády ČR budu schválený
Scénář ekonomické reformy plně
respektovat a po jeho schválení ve Federálním
shromáždění v konečném
znění, v celé šíři realizovat.
V Praze dne 14. září 1990 | Ing. Miroslav Grégr, v.r. |
ministr strojírenství | |
a elektrotechniky ČR" |