poslance Viktora Dobala a dále poslanců Jiřího
Fiedora, Jiřího Honajzera a Ivana
Maška ministru vlády České republiky
Miroslavu Grégrovi ve věci dokumentu nazvanému
Iniciativní materiál ke koncepci deetatizace a privatizace.
Z pověření předsednictva České
národní rady předkládám v souladu
s § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o
jednacím řádu České národní
rady poslancům ČNR následující
písemnou interpelaci poslance ČNR Viktora Dobala
a poslanců Jiřího Fiedora, Jiřího
Honajzera a Ivana Maška ministru vlády České
republiky Miroslavu Grégrovi:
"Pane ministře,
ve čtvrtek 26. července t. r. jste se v Hospodářských
novinách přihlásil k dokumentu nazvanému
Iniciativní materiál ke koncepci deetatizace a privatizace.
Tento dokument je datován 4. července t. r. a za
Svaz průmyslu ČR je podepsán Vámi.
Na půdě parlamentu není místo zabývat
se věcnou stránkou dokumentu, který není
předložen ani vládou ani parlamentem. Nemůže
však být na půdě parlamentu zamlčeno,
že se člen vlády hlásí k dokumentu,
který je v zásadním nepopíratelném
rozporu s programovým prohlášením vlády
České republiky.
Tvrzení, že oba dokumenty nelze uvést do souladu
ani při velmi volné interpretaci obou, si dovolujeme
doložit několika citáty.
1. Vláda v programovém prohlášení
uvádí, že "zřídí
malé, ale důležité ministerstvo pro
správu státního majetku a jeho privatizaci".
Proti tomu staví iniciativní materiál koncepci,
jejíž "základním nástrojem
deetatizace" je Fond národního majetku jehož
správa ... musí být svěřena
nezávislému ekonomickému subjektu" (viz
§ 1 Iniciativního materiálu). Na správě
Fondu se mají podílet svazy průmyslu a odbory,
naopak vláda je z jeho správy plně vytěsněna
(oddělení správy Fondu od orgánu státní
správy je ostatně v § 3 postupováno
explicitně). Důležité je, že stát
v přechodném období není vyloučen
jen z řízení běžného chodu
podniku, nýbrž že je vyloučen z výkonu
vlastnického, zejména dispozičního
práva nad státním majetkem. Právě
pro výkon tohoto práva je zřízeno
ministerstvo státního majetku a privatizace.
2. Za nejdůležitější rozpor mezi
koncepcemi vlády a Iniciativního materiálu
považujeme pojetí vlastní privatizace. Česká
vláda se v programovém prohlášení
zavázala k "privatizaci převážné
části státních podniků".
Iniciativní materiál, ve výslovném
rozporu s vládním prohlášením,
omezuje v § 7 privatizaci na některé, taxativně
uvedené případy: "podniky, u nichž
je vlastník zároveň podnikatelem", tedy
na malé provozy, dále na podniky, které budou
zavádět různé systémy majetkového
podílnictví zaměstnanců a konečně
na podniky, "jejichž úspěšné
vystupování na trhu je podmíněno účastní
soukromého, zejména zahraničního kapitálu".
"Privatizace", kterou Iniciativní materiál
navrhuje, tedy nemá být ničím jiným,
než novým zdrojem kapitálu pro již existující
státní podniky. Takovéto pojetí nemá
s privatizací zhola nic společného: privatizací
se rozumí transakce, v níž dosavadní
státní majetek, např. státní
podnik, mění majitele, jímž se místo
státu stává soukromá osoba, resp.
právnická osoba, nemající charakter
státního majetku. Pojetí "privatizace"
jako zdroje příjmů státních
podniků ilustruje také § 9, který říká,
že "východiskem privatizace národního
majetku, s nímž hospodaří dnešní
státní podniky, musí být v každém
případě podnikatelské rozhodnutí
existujících hospodářských
subjektů (podniků)"; kuriozitou je, že
tento projekt privatizace, tedy majetkové transakce
přikládá veškerou aktivní úlohu
předmětu transakce, zatímco majitel, tedy
subjekt transakce, je odsouzen do pozice trpného pozorovatele.
Koncepce privatizace v Iniciativním materiálu se
tedy od prohlášení vlády liší
ve dvou základních otázkách: v rozsahu
privatizace a ve vlastním chápání
pojmu privatizace.
Ve dvou předchozích bodech jsme uvedli některé
z rozporů mezi Programovým prohlášením
a Iniciativním materiálem, které lze doložit
doslovnými citacemi. Podle našeho názoru se
však oba dokumenty zásadně rozcházejí
již v samotném smyslu a pojetí ekonomické
reformy.
Pane ministře, programové prohlášení
vlády České republiky je pro Vás,
jako pro jejího člena, závazné. Proto
považujeme za nezbytné, abyste v zákonné
lhůtě:
- potvrdil, či popřel autenticitu "Iniciativního
materiálu ke koncepci deetatizace a privatizace" ze
dne 4. 7. 1990,
- objasnil okolnosti, které se týkají Vaší
účasti na přípravě zmíněného
materiálu a vysvětlil příčiny,
které Vás, jako člena vlády, vedly
k jeho podpoře.
- plně se distancoval od těch pasáží
Iniciativního návrhu, které jsou v rozporu
s programovým prohlášením vlády
ČR, tedy od §§ 1, 2, 3, 7, 8, 9.
Na tuto interpelaci požadujeme písemnou odpověď.
V Praze, dne 9. srpna 1990 | Viktor Dobal, v.r. |
Jiří Fiedor, v.r. | |
Jiří Honajzer, v.r. | |
Ivan Mašek, v.r." |
Příloha interpelace:
Iniciativní materiál ke koncepci deetatizace a privatizace.
Iniciativní materiál ke koncepci deetatizace
a privatizace
(Svaz průmyslu ČR, Svaz průmyslu SR, Svaz
státních podniků a akciových společností)
Deetatizace a privatizace jsou významné složky
ekonomické reformy k překonání
současného krizového postavení
a přechodu k vyšší výkonnosti a
dynamice rozvoje národního hospodářství.
Obsahem procesu odstátnění rozumíme
vytvoření samostatných podnikatelských
subjektů, schopných konkurence v náročném
tržním prostředí a plně odpovědných
za své zisky a ztráty. To předpokládá
především ekonomické ceny, odstranění
přímého řízení podniků
orgány státní správy a odstranění
individualizovaných vztahů podniků ke státnímu
rozpočtu.
1. Základním nástrojem deetatizace
rozumíme zřízení fondu národního
majetku, který v sobě zahrne veškerý
majetek odstátněním podniků a jiných
organizací. Správa Fondu národního
majetku musí být svěřena nezávislému
ekonomickému subjektu, který pracuje na základě
příslušných právních norem
a pod kontrolou parlamentu. Na vytváření
těchto norem, správě a kontrole Fondu se
musejí podílet i zástupci zájmových
podnikatelských svazů a zaměstnanců.
Fond národního majetku je třeba budovat
podle principů, které odpovídají
politice formování československé
federace jako svazku dvou suverénních
národních republik.
2. Fond musí sehrát významnou podnikatelskou
roli jak z hlediska překonání krizového
stavu, tak získání potřebné
dynamiky podniků. Proto nemůže Fond
vzniknout jen jako kategorie správně finanční.
3. Proces deetatizace vyžaduje urychlení zpracování
právních norem, které vymezí postavení
podniků a odstraní jejich vazby s orgány
státní správy. V souladu s tím považujeme
za nezbytné jasně vymezit úlohu správy
Fondu, oddělit ji od vykonavatele, tj. od ogránů
státní správy. Povinnosti správy
Fondu je neprodleně upozornit vykonavatele na neplnění
závazků podniky. Vykonavatel musí
přijmout odpovídající opatření.
Funkci vykonavatele by v přechodném krizovém
období měly plnit odvětvové orgány
s poradní účastí podnikatelských
svazů.
4. Různé formy deetatizace je možno
uplatňovat jen na základě konkrétních
ekonomických podmínek a charakteru hospodářské
činnosti podniků a nikoli administrativním
rozhodnutím. Není nutné uplatňovat
pouze formu státní akciové společnosti.
Vhodnější se v konkrétních případech
mohou ukázat např. pronájmem, obchodní
společnosti, státní podnik atd. Odstátněný
podnik má vůči Fondu povinnost platit
určenou částku (nájemné,
dividenda, odvod či jiná forma úhrady) odvozenou
z hodnoty majetku.
5. Proces deetatizace doporučujeme provést
co nejrychleji, nikoliv však šablonovitě.
Ve sporných případech rozhodne vykonavatel,
tj. odvětvový orgán, v souladu s obecně
platnými předpisy, za účasti zástupců
podnikatelských svazů a odborů.
6. Mimořádnou důležitost i ve vztahu
k překonání krizového postavení
a zvýšení výkonnosti, má komplexní
vyřešení daňového a odvodového
systému. V této souvislosti zdůrazňujeme,
že není možné dále pokračovat
ve vysokém daňovém a odvodovém zatížení
podniků. Je však nezbytné snížit
celkový příjem státního rozpočtu
z hospodaření podniků nejméně
o odvodové povinnosti vůči Fondu.
7. Na rozdíl od deetatizace musí privatizace
probíhat jako dlouhodobý proces posilování
pozitivního vlivu soukromého vlastnictví
v ekonomice. Půjde o podniky:
- u nichž je vlastník zároveň podnikatelem
- jejichž úspěšné vystupování
na trhu je podmíněno účastí
soukromého, zejména zahraničního kapitálu,
přinášejícího nové výrobní
činitele a zlepšování podmínek
k podnikání, zvýšení kapitálu,
přístup na zahraniční trhy, nové
technologie, know-how, včetně zdokonalení
managementu a vnitropodnikového řízení
- které budou aktivizovat participací zaměstnanců
uplatněním systému zaměstnaneckých
akcií (viz obdoba systému "Baťa",
japonského RINGI a americké ESOP).
Přitom musí jít i o podporu zakládání
drobných a středních soukromých podniků.
8. Privatizace formou "investičních kuponů"
považujeme za naprosto nepřijatelnou, jak z
teoretického, tak praktického hlediska. Popírá
základní zásadu podnikatelské motivace
vlastníka a vzniku vlastnictví, tj. zřeknutí
se okamžité potřeby ve prospěch budoucího
očekávaného zisku. Je jakýmsi znárodněním
"naruby". Je motivována více ideologicky
než ekonomicky. Nadměrně přeceňuje
roli institutu vlastnictví v procesu tvorby tržního
prostředí.
9. Východiskem privatizace národního
majetku, s nímž hospodaří dnešní
státní podniky, musí být v každém
případě podnikatelské rozhodnutí
existujících hospodářských
subjektů (podniků) ve spolupráci s potencionálními
investory a s podporou osazenstva podniku. Proto není
možné, aby státní orgány kategorizovaly
podniky k privatizaci, ať už zvolí jakákoli
kriteria a určovaly pořadí, formy a subjekty
privatizace. Jejich úloha v procesu privatizace
musí spočívat výlučně
v dohledu nad dodržováním příslušných
právních norem.
10. Nezbytnou podmínkou privatizace zároveň
součástí uskutečnění
privatizačního procesu je reálné,
tržní ocenění majetku podniku, přijatelné
i pro zahraniční investory. Mimo jiné předpokládá
i existenci trhu, pro který má vytvořit
základ i deetatizace. S oceněním majetku
souvisí i likvidace pro podniky nepotřebných
statků. Považujeme za nutné zreálnit
i finanční a úvěrové vztahy
podniků a státu. Řada úvěrů,
provozních i investičních, byla dříve
podnikům, po odčerpání jejich vlastního
jmění, vnucena. Nelze proto požadovat,
aby tyto fiktivní úvěry byly podniky
znovu spláceny.
11. Privatizace lze přednostně konsolidované
podniky, které se dovedou racionálně
chovat ve vznikajícím tržním prostředí.
Jen takové podniky přitáhnou dodatečný
kapitál jak ze zahraničí, tak z postupně
vznikajících tuzemských zdrojů.
12. Deetatizace i privatizace přispěje ke
zvýšení výkonnosti a efektivnosti ekonomiky,
ale bude mít i důsledky na snižování
zaměstnanosti. Proto je nutno, souběžně
s těmito procesy, řešit i podporu státního
rozpočtu podnikatelským záměrům
rozšiřujícím nabídku pracovních
míst, otázkám rekvalifikace apod.
Za zásadní otázky našeho návrhu
pokládáme:
1. Odstátnění podniků provést
co nejrychleji, ale diferencovaně z hlediska forem, které
musí vyplynout z návrhů podnikatelské
sféry.
2. Jako základní nástroj odstátnění
použít fond národního majetku,
který nesmí mít jen funkci finančně
správní, ale podnikatelskou. Na správě
Fondu se musejí podílet podnikatelské svazy
a odbory.
3. Deetatizaci je nutno řešit současně
se zásadní změnou pojetí daňové,
odvodové, úvěrové a odpisové
politiky.
4. Privatizaci nutno chápat jako dlouhodobější
proces. V žádném případě
ji nerealizovat formou investičních kuponů,
ale mobilizací úspor obyvatel především
přednostním výhodným prodejem zaměstnaneckých
akcií.
Rovněž podporovat příliv zahraničního
kapitálu, zejména u konzolidovaných, perspektivních
podniků, se zárukou rovnoprávného
partnerství.
Ing. Miroslav Grégr, v.r. | |
prezident Svazu průmyslu ČR | |
Ing. Zoltán Berghauer, CSc. | |
prezident Svazu průmyslu SR | |
Ing. Jan Hrabě, CSc. | |
předseda Svazu státních podniků | |
a akciových společností |