Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
(1) Územními orgány státní
správy na úseku pracovních sil jsou úřady
práce.
(2) Sídla a územní obvody úřadů
práce jsou totožná se sídly a územními
obvody okresních národních výborů
[Zákon č. 36/1960 Sb., o územním
členění státu, ve znění
pozdějších předpisů.]; na
území hlavního města Prahy [Zákon
č. 36/1960 Sb., o územním členění
státu, ve znění pozdějších
předpisů.] působí Úřad
práce hlavního města Prahy.
(3) Úřady práce uvedené v odstavci
2 řídí ministerstvo práce a sociálních
věcí České republiky (dále
jen "ministerstvo").
(4) V čele úřadu práce uvedeného
v odstavci 2 je ředitel, kterého jmenuje a odvolává
ministr práce a sociálních věcí
České republiky [§ 27 odst. 4 zákoníku
práce.].
(1) Působnost ve věcech pracovních sil, která
do počátku účinnosti tohoto zákona
příslušela podle zvláštních
předpisů [Např. zákon č.
70/1958 Sb., o úkolech podniků a národních
výborů na úseku péče o pracovní
síly, § 26 odst. 1 a § 270b zákoníku
práce, vládní nařízení
č. 92/1958 Sb., kterým se provádí
zákon č. 70/1958 Sb., o úkolech podniků
a národních výborů na úseku
péče o pracovní síly, ve znění
nařízení vlády ČSSR č.
168/1980 Sb., nařízení vlády České
socialistické republiky č. 121/1970 Sb., o povinnostech
organizací a občanů při zabezpečování
práce občanům, zákon č. 71/1967
Sb., o správním řízení (správní
řád), vyhláška federálního
ministerstva práce a sociálních věcí
č. 195/1989 Sb., o zabezpečení pracovníků
při organizačních změnách a
občanů před nástupem do zaměstnání,
ve znění zákona č. 162/1990 Sb., o
zemědělském družstevnictví, vyhláška
federálního ministerstva práce a sociálních
věcí č. 33/1974 Sb., o příspěvcích
a náhradách, které se poskytují pracovníkům
získaným náborem prováděným
národními výbory.] okresním národním
výborům, vykonávají úřady
práce v okresech. Působnost ve věcech pracovních
sil, která do počátku účinnosti
tohoto zákona příslušela podle zvláštních
předpisů [Např. zákon č.
70/1958 Sb., o úkolech podniků a národních
výborů na úseku péče o pracovní
síly, § 26 odst. 1 a § 270b zákoníku
práce, vládní nařízení
č. 92/1958 Sb., kterým se provádí
zákon č. 70/1958 Sb., o úkolech podniků
a národních výborů na úseku
péče o pracovní síly, ve znění
nařízení vlády ČSSR č.
168/1980 Sb., nařízení vlády České
socialistické republiky č. 121/1970 Sb., o povinnostech
organizací a občanů při zabezpečování
práce občanům, zákon č. 71/1967
Sb., o správním řízení (správní
řád), vyhláška federálního
ministerstva práce a sociálních věcí
č. 195/1989 Sb., o zabezpečení pracovníků
při organizačních změnách a
občanů před nástupem do zaměstnání,
ve znění zákona č. 162/1990 Sb., o
zemědělském družstevnictví, vyhláška
federálního ministerstva práce a sociálních
věcí č. 33/1974 Sb., o příspěvcích
a náhradách, které se poskytují pracovníkům
získaným náborem prováděným
národními výbory.] Národnímu
výboru hlavního města Prahy a obvodním
národním výborům v hlavním
městě Praze, vykonává Úřad
práce hlavního města Prahy.
(2) Působnost ve věcech pracovních sil, která
přísluší podle zvláštních
předpisů [Např. § 4 odst. 1 zákona
č. 70/1958 Sb., § 10 a § 12 vládního
nařízení č. 92/1958 Sb.] krajským
národním výborům, vůči
úřadům práce, které zahájily
činnost, vykonává ministerstvo.
Do zahájení činnosti úřadu
práce v okrese, nejpozději však do 15. listopadu
1990, vykonává působnost ve věcech
pracovních sil ve svém územním obvodu
okresní národní výbor; do zahájení
činnosti Úřadu práce hlavního
města Prahy vykonávají působnost ve
věcech pracovních sil Národní výbor
hlavního města Prahy a obvodní národní
výbory v hlavním městě Praze. Zahájení
činnosti úřadu práce v okrese a Úřadu
práce hlavního města Prahy oznámí
ministr práce a sociálních věcí
České republiky radě příslušného
národního výboru a rovněž radě
příslušného krajského národního
výboru.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Návrh zákona je předkládán
v souladu s programovým prohlášením
vlády České republiky, se kterým Česká
národní rada vyslovila souhlas dne 3. července
1990 a ze kterého vyplývá, že jednou
ze základních institucí nezbytných
pro realizaci radikální ekonomické reformy
a pro přechod k tržní ekonomice jsou úřady
práce.
Hlavním cílem navrhovaného zákona
je konstituovat úřady práce jakožto
orgány státní správy podřízené
ministerstvu práce a sociálních věcí
České republiky. Tyto úřady budou
zahajovat svou činnost postupně.
Se vznikem úřadů práce v celé
České a Slovenské Federativní Republice
se počítá v souvislosti s přijetím
zákona Federálního shromáždění
o zaměstnanosti, který má nahradit zastaralý
zákon č. 70/1958 Sb., o úkolech podniků
a národních výborů na úseku
péče o pracovní síly, a založit
tak novou hmotně-právní úpravu na
úseku zaměstnanosti. Přestože je návrh
zákona Federálního shromáždění
o zaměstnanosti připravován tak, aby mohl
být v krátké době předložen
k projednání příslušným
vládám a posléze zákonodárným
orgánům, není časově reálné,
aby nabyl účinnosti neprodleně. Z tohoto
důvodu nemohou být tedy přijaty ani související
zákony národních rad o působnosti
orgánů republik na úseku zaměstnanosti.
Vzhledem k výše uvedeným důvodům
a s přihlédnutím k prudce se zhoršující
situaci v možnostech stávajících národních
výborů zabezpečit odpovídající
pracovní uplatnění všem uchazečům
o zaměstnání, předkládá
se již nyní výše uvedený návrh
zákona České národní rady.
Ten by měl vytvořit zejména organizační
předpoklady pro zvládnutí daného stavu.
Krizová situace při pracovním umisťování
osob vzniká zejména
- v souvislosti s velkým rozsahem organizačních
změn podnikové sféry,
- v lokalitách, v nichž se začínají
realizovat útlumové programy (např. těžební
průmysl), ve kterých se zastavují projektované
stavby a omezuje speciální výroba,
- při zprostředkování práce
pro pracovníky uvolňované ze starých
politických a státních struktur,
- při návratu občanů ze zkrácené
základní vojenské služby a nástupu
absolventů středních a vysokých škol
do prvního zaměstnání,
- u občanů se změněnou pracovní
schopností.
Kromě toho v okresních národních výborech
není výkon státní správy na
úseku pracovních sil jednotně zabezpečen.
Některé národní výbory zřídily
pro tuto problematiku samostatné odbory, některé
ji začlenily do různých odborů. Okresní
národní výbory na rychle se měnící
úkoly na úseku pracovních sil nestačí
personálně, technicky a většinou ani
odborně.
Řešení problémů v péči
o pracovní síly ztěžuje v současném
období rovněž existenční nejistota
pracovníků především stávajících
okresních národních výborů
v souvislosti s očekávanou novou právní
úpravou územních správních
orgánů, která má nahradit soustavu
národních výborů. Se zřízením
úřadů práce nelze tedy otálet.
S ohledem na výše uvedené skutečnosti
proto návrh zákona předpokládá,
že úřady práce budou vykonávat
ve věcech péče o pracovní síly
působnost, která doposud příslušela
okresním národním výborům.
Současně se navrhuje, aby na ministerstvo práce
a sociálních věcí České
republiky postupně přecházela v dané
oblasti působnost krajských národních
výborů.
Úřady práce musí být po profesní,
kvalifikační i technické stránce schopny
řešit složité úkoly v oblasti zaměstnanosti.
Bude k tomu nezbytné nejenom využít vhodné
dosavadní pracovníky z okresních a krajských
národních výborů, ale i zvýšit
počet pracovníků, objem mzdových prostředků,
investiční náklady na doplnění
potřebné výpočetní a jiné
techniky a finanční náklady na vlastní
provoz úřadů práce. Důležitou
podmínkou činnosti těchto úřadů
je zabezpečení prostor odpovídajících
předpokládanému rozsahu služeb zaměstnanosti.
Předpokládá se, že stávající
počet pracovních míst v dosavadních
národních výborech (cca 800 míst a
13,5 mil. Kčs mzdových prostředků)
bude nutno do 15. listopadu 1990 posílit o dalších
cca 1.350 pracovníků a cca 18 mil. Kčs mzdových
prostředků. Kromě toho musí být
úřady práce urychleně vybaveny příslušnou
výpočetní technikou v hodnotě zhruba
82 mil. Kčs, a to z části delimitací
z krajských a okresních národních
výborů, z části novým vybavením.
Zvýšené finanční prostředky
si vyžádá i provoz úřadů
práce v rozsahu cca 26 mil. Kčs. Zvýšené
finanční prostředky budou zajištěny
v rámci rezerv vytvořených ve státním
rozpočtu České republiky a plánu na
rok 1990.