Příloha III

k zákonu České národní rady o okresních úřadech,

úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících

Pol.
Na úseku státní správy
se zrušuje působnost příslušející krajským a okresním národním výborům
  
podle
Předmět působnosti
  
předpisu
§ (čl.)
<> 
1
2
3
4
5
1.
plánování nař. vlády ČSR č. 151/1989 Sb. § 18 písm. a/ bod 1vypracování dlouhodobých koncepcí rozvoje kraje a předkládání České komisi pro plánování a vědeckotechnický rozvoj jako podklad pro vypracování Základních směrů hospodářského a sociálního rozvoje České socialistické republiky
2.
  § 18 písm. a/ bod 2vypracování pětiletých oblastních plánů krajů a poskytování vybraných údajů těchto plánů České komisi pro plánování a vědeckotechnický rozvoj
3.
  § 18 písm. b/ bod 1spolupráce s Českou komisí pro plánování a vědeckotechnický rozvoj při vypracování návrhů dokumentů dlouhodobých výhledů České socialistické republiky a pětiletých státních plánů České socialistické republiky a návrhu ekonomických nástrojů k řešení oblastní proporcionality
4.
  § 18 písm. b/ bod 2spolupráce s příslušnými okresními národními výbory a národními výbory měst Brna, Ostravy, Plzně a Ústí nad Labem při zabezpečování cílů a úkolů oblastního plánování
5.
požární ochrany zák. ČNR č. 133/1985 Sb. § 7 odst. 1ustanovování technika požární ochrany nadřízenými orgány
6.
  § 27 písm. a/vykonávání státního požárního dozoru
7.
  § 27 písm. b/zabezpečování a provádění odborné přípravy na úseku požární ochrany
8.
  § 27 písm. e/organizování preventivně výchovné a propagační činnosti
9.
  § 27 písm. f/koordinace zabezpečování požární ochrany s ostatními orgány ve svém územním obvodu
10.
   § 27 písm. g/ zpracování dokumentace požární ochrany
11.
   § 27 písm. h/ organizování a zabezpečování požární služby civilní obrany
12.
   § 34vykonávání státního požárního dozoru a dohlížení nad plněním úkolů při provádění státního požárního dozoru
13.
  vyhl. č. 37/1986 Sb.§ 68 odst. 3 projednávání plánů požárních kontrol
14.
  vyhl. č. 37/1986 Sb.§ 74 odst. 2 druhá věta soustřeďování, kontrola a předávání údajů ministerstvu vnitra
15.
   § 87 odst. 2určování zřizování dobrovolného požárního útvaru i vedle závodního požárního útvaru
16.
   § 102 odst. 1 písm. a/ určování přednosti velitele zásahu
17.
lidové kontroly zák. ČNR č. 116/1971 Sb. § 5 odst. 3oprávnění provádět kontroly v odvětvích a činnostech spadajících do působnosti federace na základě pověření Výboru lidové kontroly České republiky
18.
   § 11 odst. 2provádění kontroly činnosti organizací ústředně řízených orgány republiky, družstevních a společenských organizací i v dalších případech, jde-li o konkrétní úkoly vyplývající z plánu kontrolní činnosti
19.
   § 11 odst. 3provádění kontroly v organizacích řízených federálními orgány na základě pověření Výboru lidové kontroly České republiky
20.
   § 12 odst. 2usměrňování činnosti a poskytování metodické pomoci závodním komisím lidové kontroly zřízeným Výborem lidové kontroly krajského národního výboru
21.
kultury zák. č. 81/1957 Sb., zák. č. 82/1957 Sb., zák. č. 52/1959 Sb. § 3 odst. 1, § 2 odst. 1, § 10 odst. 3 zřizování krajského jednatelství k řízení a organizování koncertní a estrádní činnosti v kraji jako součásti některého krajského kulturně osvětového zařízení
22.
  zák. č. 81/1957 Sb.§ 3 odst. 1 svěřit krajskému symfonickému orchestru řízení a organizování koncertní činnosti v kraji
23.
  zák. č. 52/1959 Sb.§ 11 odst. 2 udělování souhlasu se zřízením specializovaných osvětových zařízení orgány společenských organizací sdružených v Národní frontě nebo jednotnými zemědělskými družstvy
24.
  zák. č. 54/1959 Sb., vyhl č. 239/1959 Ú. l. § 8 odst. 2, § 1 písm. c) udělování souhlasu k vývozu předmětů muzejní hodnoty z pověření ministerstva kultury
25.
  zák. ČNR č. 33/1978 Sb., ve znění zák. ČNR č. 122/1989 Sb. § 31 písm. a)spolupráce s ministerstvem kultury při zpracovávání koncepce státní kulturní politiky v oboru divadelnictví
26.
   § 32 písm. a) bod 1 sledování a hodnocení ideové a umělecké úrovně divadelní činnosti v kraji
27.
   § 32 písm. a) bod 2 organizování odborně metodické pomoci na úseku ochotnického divadelnictví
28.
  zák. ČNR č. 33/1978 Sb., ve znění zák. ČNR č. 122/1989 Sb. § 32 písm. a/ bod 3schvalování, popř. pořádání nebo organizování krajských festivalů, přehlídek, soutěží a obdobných kulturních akcí v oboru divadelní činnosti
29.
   § 32 písm. a/ bod 4 vyjadřování k návrhům ministerstva kultury na vysílání jimi řízených divadel do zahraničí
30.
   § 32 písm. a/ bod 5 vyjadřování k návrhům na vysílání a přijímání ochotnických souborů ve styku se zahraničím
31.
  zák. ČNR č. 20/1987 Sb. § 28 odst. 1řízení a organizování státní památkové péče v kraji
32.
   § 28 odst. 2 písm. a/ schvalování krajské koncepce rozvoje státní památkové péče v souladu s prognózou, koncepcí a dlouhodobým výhledem rozvoje státní památkové péče v České republice a určování základních úkolů státní památkové péče v kraji
33.
   § 28 odst. 2 písm. e/ řízení kulturně výchovného využití kulturních památek v kraji
34.
   § 28 odst. 2 písm. f/ vydávání organizačního řádu krajské organizace státní památkové péče v souladu se vzorovým organizačním řádem vydaným ministerstvem kultury
35.
  zák. ČNR č. 20/1987 Sb. § 28 odst. 2 písm. gdozírání v rozsahu své působnosti na dodržování zákona o státní památkové péči a předpisů vydaných k jeho provedení
36.
   § 28 odst. 2 písm. h plnění dalších úkolů stanovených krajskému národnímu výboru zákonem o státní památkové péči
37.
zemědělství zák. ČNR č. 77/1976 Sb. § 4 odst. 2 písm. a/možnost vyhradit si rozhodování podle § 1 zákona v pochybnostech o tom, zda jde o součást zemědělského půdního fondu
38.
   § 4 odst. 2 písm. b/ možnost vyhradit si povolování změn kultur uvnitř zemědělského půdního fondu podle § 4 zákona, jde-li o značný rozsah, popř. dosah změn
39.
   § 4 odst. 2 písm. c/ možnost vyhradit si udělování souhlasu podle § 8 zákona k návrhům územních plánů, zón, pokud udělování tohoto souhlasu nepřísluší ministerstvu
40.
   § 4 odst. 2 písm. d/ možnost vyhradit si udělování souhlasu podle § 10 zákona k návrhům tras nadzemních a podzemních vedení, jde-li o stavby krajského významu
41.
  zák. ČNR č. 108/1987 Sb. § 5 písm. b/projednávání plnění úkolů veterinární péče a návrhů opatření k jejímu rozvoji ve svém územním obvodu
42.
lesního hospodářství zák. ČNR č. 96/1977 Sb. § 27 odst. 2 písm. d)ukládání podle § 21 odstavce 2 opatření při mimořádných okolnostech a nepředvídaných škodách, ohrožujících stav lesů a přesahujících obvod působnosti okresního národního výboru nebo jeho možnosti
43.
   § 27 odst. 2 písm. e) plnění dalších úkolů stanovených předpisy vydanými na základě zákona o lesích a tohoto zákona
44.
   § 27 odst. 3 písm. a) možnost vyhradit si rozhodování o vynětí lesních pozemků z lesního půdního fondu a o omezení v jejich využívání u lesů hospodářských podle § 4 odstavce 2 zákona o lesích i při nižší výměře než 2 hektary
45.
   § 27 odst. 3 písm. b) možnost vyhradit si povolování výjimek ze zákazu některých činností v lesích podle § 18 odstavce
46.
sociálního zabezpečení zák. ČNR č. 114/1988 Sb. § 24 písm. c)zpracování střednědobých a dlouhodobých plánů výchovy k manželství a odpovědnému rodičovství a koordinování jejich realizace
47.
   § 31 písm. a) rozhodování o přijetí občana se změněnou pracovní schopností do výcvikového střediska a zařízení pro občany se změněnou pracovní schopností, která spravuje
48.
   § 31 písm. b) koordinování péče o občany se změněnou pracovní schopností ve svém územním obvodu
49.
  zák. ČNR č. 114/1988 Sb. § 36 písm. b/koordinování péče o děti a mladistvé postižené na zdraví ve svém územním obvodu
50.
   § 44koordinování péče o občany společensky nepřizpůsobené ve svém územním obvodu
51.
   § 46 odst. 1zřizování a spravování ústavu sociální péče krajského významu určené převážně pro potřebu celého kraje nebo několika krajů
52.
   § 49 odst. 3možnost svěřit zabezpečování služeb sociální péče poskytovaných v zařízeních uvedených v § 46 odst. 1, 3 a 6, která spravuje, okresnímu národnímu výboru, jsou-li pro to vytvořeny potřebné podmínky
53.
vodního hospodářství zák. ČNR č. 130/1974 Sb. § 4 odst. 2 písm. a/rozhodování v případech uvedených pod písm. a/
54.
školství zák. ČNR č. 77/1978 Sb. § 5 odst. 1souhlas ke zřízení a zrušení jeslí, mateřské školy, společného zařízení jeslí a mateřské školy, dětského útulku, školní jídelny a místního domu dětí a mládeže
55.
  zák. ČNR č. 77/1978 Sb. § 6 odst. 3 písm. h/, § 7 odst. 1 písm. c/ souhlas ke zřízení a zrušení základní školy při zdravotnickém zařízení, školy v přírodě a dětského domova
56.
   § 17 odst. 2 věta první vykonávání školní inspekce
57.
hospodářského zabezpečení církví a náboženských společností vl. nař. č. 219/1949 Sb., vl. nař. č. 220/1949 Sb., vl. nař. č. 221/1949 Sb., vl. nař. č. 222/1949 Sb., vl. nař. č. 223/1949 Sb. § 11 odst. 3přiznávání hodnostního přídavku duchovním zařazeným do I. a II. stupnice
58.
   § 12 odst. 2rozhodování o přiznání odměny a její výše u duchovních, s výjimkou duchovních III. a IV. stupnice
59.
   § 13 odst. 3rozhodování o cestovních náhradách duchovních
60.
   § 20 odst. 1vedení evidenčního listu o každém duchovním


Příloha IV

k zákonu České národní rady č. .../1990 Sb., o okresních úřadech,

úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících

ČÁST A

přenesení působnosti krajských národních výborů jako zakladatelů státních podniků na ústřední orgán státní správy

Odvětví
Státní podnik
Ústřední orgán státní správy
doprava a silniční hospodářství Česká automobilová doprava x) ministerstvo vnitra České republiky
 Silnice x) ministerstvo vnitra České republiky
 České automobilové opravny x) ministerstvo vnitra České republiky
kulturaKnihaministerstvo kultury České republiky

x) Pokud se funkci zakladatele státního podniku nerozhodne vykonávat město nebo okresní úřad ve městě, v němž má státní podnik nebo jeho součást sídlo.

ČÁST B

přenesení působnosti krajských národních výborů zřizovat, řídit a zrušovat organizace a zařízení

Odvětví
Organizace a zařízení
Ústřední orgán státní správy
zdravotnictví a sociální zabezpečení Krajská hygienická stanice ministerstvo zdravotnictví České republiky
 specializované ústavy sociální péče xx) ministerstvo práce a sociálních věcí České republiky
ochrana přírodyspráva Krkonošského národního parku ministerstvo životního prostředí České republiky
doprava a silniční hospodářství Silniční investorský útvar ministerstvo vnitra České republiky
 Okresní správa silnic ministerstvo vnitra České republiky
 Krajské dopravní středisko ministerstvo vnitra České republiky
investiční výstavba Krajský investorský útvar ministerstvo výstavby a stavebnictví České republiky
kulturaKrajská organizace státní památkové péče ministerstvo kultury České republiky
 Státní vědecká knihovna ministerstvo kultury České republiky

xx) Určené ministerstvem práce a sociálních věcí České republiky

Důvodová zpráva

I. Obecná část

Stávající soustava národních výborů s jejich postavením ve společnosti a svěřenými pravomocemi představuje model administrativně centralistického systému státu, v němž nejsou vytvořeny podmínky pro žádoucí rozvoj místní aktivity a samosprávu obcí a zároveň ani předpoklady pro racionální a kvalitní výkon státně správních činností v místech. Tato skutečnost má za následek značnou administrativní náročnost státní správy, duplicitu některých správních činností i překrývání působností jednotlivých stupňů národních výborů.

Soustředění výkonu státní moci, státní správy a samosprávy v jednom místním orgánu s všeobecnou působností je považováno za překonané. Z hlediska nového fungování společenského mechanismu je potřebné oddělit v určité míře státní správu a samosprávu. Místní správa musí být nově konstituována a organizována z hlediska potřeb občanů a celé společnosti.

Proto v úzké návaznosti na zavádění obecního zřízení je nezbytné provést i reorganizaci místní státní správy. Její uskutečnění se navrhuje provést v návaznosti na koncepci připravovaného zákona o obcích. V něm se předpokládá, že výkon státní správy bude v široké míře přenesen na obce a městské úřady a že vláda nařízením určí obecní, respektive městské úřady, které budou ve vymezených územních obvodech tuto přenesenou působnost vykonávat za ostatní obce nacházející se v těchto obvodech. Vzhledem k tomu se upouští od původního záměru vytvářet v těchto územních obvodech zvláštní místní orgány státní správy - obvodní úřady.

Pokud jde o města Brno, Ostravu, Plzeň a Ústí nad Labem, kde jako orgány obce budou působit úřady městských obvodů a úřady města, bude, pokud jde o výkon přenesené působnosti na úseku státní správy, úprava obdobná, jako v obcích a městech.

Jako zvláštní místní orgány budou zřizovány pouze okresní úřady, které budou vykonávat působnost dosud prováděnou okresními národními výbory, pokud část této působnosti se nesvěřuje jako přenesená působnost obcím a městům, a současně budou i odvolacím orgánem vůči orgánům měst a obcí.

Navrhovaná úprava si nevyžádá zvýšení státního rozpočtu, neboť k její realizaci budou využity dosavadní rozpočtové zdroje národních výborů. Přitom hlavní zdroj by měl představovat rozpočet zrušených krajských národních výborů a předpokládané snížení rozpočtových výdajů dnešních okresních národních výborů přechodem na samosprávu měst a obcí.

II. Zvláštní část

K § 1 až 3

Orgánem státní správy se všeobecnou působností v okresech budou okresní úřady. Jejich postavení a působnost budou moci upravovat zákony České národní rady. Jiné orgány nebo organizace mohou vykonávat státní správu v okresech pouze na základě zákona.

K § 4 až 6

Ustanovení vymezuje základní působnost okresních úřadů. Okresní úřady budou v zásadě plnit funkci stávajících okresních národních výborů v oblasti výkonu státní správy a funkci odvolacího orgánu ve vztahu k orgánům obce, vykonávajícím státní správu.

Ve městech Brně, Ostravě, Plzni a Ústí nad Labem budou podle návrhu zákona ČNR o obcích, vytvářena vedle zastupitelstva města i obvodní zastupitelstva. Ve shodě s tím budou v uvedených městech působit jak úřady městských obvodů, tak úřad města. Vedle těchto orgánů obce budou v uvedených městech působit jako místní orgány státní správy okresní úřady. Kontrolní činnost úřadů ve vztahu k obecním úřadům, respektive úřadům městských obvodů a úřadu města je omezena pouze na výkon státní správy v oblasti přenesené působnosti.

K § 7 až 10

Je upravováno složení a struktura okresních úřadů. Zvláštními orgány okresního úřadu, zřizovanými podle zvláštních právních předpisů, jsou: správa Sboru požární ochrany, povodňová komise, nákazová komise, regresní komise a komise péče o rodinu a děti. Zohledňuje se zásada, že státní správa bude řízena z centra a bude ekonomicky zajišťována státem. Ve skladbě rozpočtu těchto úřadů se musí promítnout i skutečnost, že po přechodnou dobu stanovenou tímto zákonem budou mít též příjmy od organizací patřících po přechodnou dobu do jejich hospodářství.

K § 11 a 12

Pamatuje se na nápravu nesprávných opatření okresních úřadů. Zakotvuje se příslušnost ústředních orgánů státní správy ke zrušení takových opatření.

V zájmu jednoznačnosti se zvýrazňuje skutečnost, že k nápravě správních rozhodnutí může dojít pouze podle obecných předpisů o správním řízení.

K § 13 až 16

Ustanovení upravují způsob řízení úřadů a vymezují působnost jednotlivých ústředních orgánů státní správy na tomto úseku. Zabezpečuje se tak požadavek, aby státní správa byla uskutečňována na celém území republiky jednotně. Přezkoumávání rozhodnutí, které úřady vydaly ve správním řízení, budou v jednotlivých správních odvětvích provádět příslušné ústřední orgány.

K § 17

Toto ustanovení řeší zbývající dosavadní působnost krajských národních výborů. Část jejich působnosti se podle § 4 přenáší přílohou I do působnosti okresních úřadů. Zbývající působnost se přenáší zčásti přílohou II na centrální orgány a část působnosti se v příloze III ruší bez náhrady.

K § 18

Toto ustanovení přejímá v podstatě obsah ustanovení § 72 odst. 2 návrhu zákona ČNR o obcích. Jde o opatření dočasného charakteru, než bude tato problematika definitivně rozřešena ekonomicky nejvýhodnějším způsobem. O tom, že jde o kompetenci jen na přechodné období, svědčí i ustanovení, že okresní úřad nesmí zakládat nové státní podniky. Naproti tomu se připouští, aby okresní úřad zřizoval i nové rozpočtové a příspěvkové organizace. Tato možnost je však silně omezena souhlasem vždy tří ústředních orgánů státní správy.

K § 19

Stanoví se, na které konkrétní úřady přecházejí práva a závazky, které budou mít okresní a krajské národní výbory v den svého zániku. Pokud jde o práva a závazky okresních národních výborů, přecházejí v jednotlivých okresech na okresní úřady. Pokud jde o práva a závazky krajských národních výborů, přejdou na okresní úřady v sídlech krajů. Výjimkou je Středočeský krajský národní výbor, kde je nutné, aby o přechodu práv a povinností zvlášť rozhodla vláda.

K § 20

V nezbytných případech je nutno přenést působnost z krajského národního výboru na centrum. U některé z takto převáděné působnosti se předpokládá, že funkci zakladatele státního podniku, konkrétně u ČSAD, ČSAO a podniku Silnice by mohlo převzít některé město nebo okresní úřad ve městě, v němž má státní podnik nebo jeho součást sídlo.

K § 21 až 25

Do doby, než budou vytvořeny potřebné právní a ekonomické předpoklady pro to, aby mohly obce a města plnit všechny své samosprávné funkce, bude okresní úřad plnit i některé hospodářské funkce ovlivňující rozvoj územních obvodů obcí a měst. Je proto nutné, aby obce a města měly v tomto období možnost ovlivňovat rozhodování okresního úřadu při plnění těchto úkolů. Ustanovení zákona zakotvuje zřízení okresního a městského shromáždění jako zastupitelského orgánu obcí a upravuje jeho postavení a působnost. Předpokládá se, že okresní a městské shromáždění ukončí svoji činnost nejpozději k 31. 12. 1992.

K § 26 až 31

K realizaci správního zabezpečení funkce obcí a výkonu státní správy po zrušení národních výborů je nezbytné provést dílčí novelizace některých zvláštních zákonů, vydaných pro jednotlivá správní odvětví. Jde v naprosté většině o změny související s výkonem správní agendy zajišťované dosud národními výbory, které nebylo možno zabezpečit pouhým přesunem na jiné orgány.

Provádí se rovněž dílčí novelizace zákona o územním členění státu pro řešení event. budoucích změn území okresů a pro postup při event. přejmenování obcí a měst.

K § 32

Pokud nebyl zvláštním zákonem určen správní orgán příslušný k správnímu rozhodování, rozhodoval dosud v těchto případech okresní národní výbor. Nyní se tato příslušnost svěřuje okresním úřadům které budou též oprávněny svá rozhodnutí i vykonat, s výjimkou případů, kdy byl podán návrh na výkon rozhodnutí soudem.

K § 33

Ke dni voleb do obecních zastupitelstev zaniknou národní výbory a je proto nutné, aby tímto dnem začaly v okresech působit okresní úřady.

Vláda republiky musí rozhodnout o přechodu práv a povinností Středočeského krajského národního výboru ještě před dnem nabytí účinnosti tohoto zákona. Proto se zakládá účinnost ustanovení § 19 odst. 2 již dnem vyhlášení zákona.

V Praze dne 17. července 1990

 
předseda vlády
 
České republiky
  
 
ministr vnitra
 
České republiky




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP