o okresních úřadech, úpravě
jejich působnosti a o některých dalších
opatřeních s tím souvisejících
Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
V okresech se zřizují okresní úřady.
Okresní úřady vykonávají státní
správu ve svých územních obvodech.
Zákon České národní rady jim
může svěřit výkon státní
správy i v jiných územních obvodech.
Okresní úřady vydávají potvrzení
a vyhotovují zprávy pro potřeby občanů,
organizací a státních orgánů,
jen stanoví-li tak obecně závazný
právní předpis.
Okresní úřad
a/ vykonává státní správu ve
věcech, které stanoví zvláštní
zákony,
b/ vykonává státní správu,
která do počátku účinnosti
tohoto zákona příslušela podle zvláštních
právních předpisů okresním
národním výborům, pokud nebyla přenesena
na pověřený obecní úřad
[§ 64 zákona ČNR č. .../1990 Sb.,
o obcích (obecní zřízení)]
nebo se tímto zákonem neruší,
c/ vykonává státní správu ve
věcech uvedených v příloze I k tomuto
zákonu,
d/ přezkoumává rozhodnutí orgánů
obce vydaná ve správním řízení
[Zákon č. 71/1967 Sb., o správním
řízení (správní řád)],
e/ kontroluje činnost pověřených obecních
úřadů a orgánů obcí
na úseku jejich přenesené působnosti
[§ 22 odst. 1 zákona ČNR č. .../1990
Sb., o obcích (obecní zřízení)]
a poskytuje jim na tomto úseku odbornou pomoc,
f/ stanoví pověřeným obecním
úřadům [§ 64 zákona ČNR
č. .../1990 Sb., o obcích (obecní zřízení)]
jejich územní obvod tak, aby každá obec
v okrese byla začleněna do územního
obvodu některého pověřeného
obecního úřadu [§ 64 zákona
ČNR č. .../1990 Sb., o obcích (obecní
zřízení)].
Okresní úřady příslušné
pro města Brno, Ostravu, Plzeň a Ústí
nad Labem vykonávají též státní
správu, která do počátku účinnosti
tohoto zákona příslušela podle zvláštních
právních předpisů národním
výborům těchto měst, pokud nebyla
přenesena na úřad města [§
65 odst. 2 zákona ČNR č. /1990 Sb., o obcích
(obecní zřízení)].
Okresní úřady se ve své činnosti
řídí zákony a ostatními obecně
závaznými právními předpisy
a v jejich mezích usneseními vlády České
republiky (dále jen "vláda") a směrnicemi
ústředních orgánů státní
správy.
/1/ V čele okresního úřadu je jeho
přednosta, kterého jmenuje a odvolává
vláda na návrh ministerstva vnitra České
republiky (dále jen "ministerstvo vnitra"), které
stanoví jeho mzdu.
/2/ Přednosta okresního úřadu je nadřízený
všem pracovníkům okresního úřadu
a plní funkci vedoucího organizace podle zvláštních
předpisů ve vztahu k tomuto úřadu.
/1/ Celkový počet pracovníků okresních
úřadů, jakož i výši osobních
a věcných výdajů na výkon státní
správy, stanoví ministerstvo vnitra se souhlasem
vlády.
/2/ Okresní úřad se může členit
na referáty. Organizaci okresního úřadu
stanoví jeho přednosta se souhlasem ministerstva
vnitra.
/3/ Podle zvláštních právních
předpisů zřizuje přednosta okresního
úřadu zvláštní orgány.
Za zvláštní orgán se považuje i
regresní komise [§ 5 vyhlášky č.
34/1965 Sb., kterou se provádí zákon o regresních
náhradách ve znění pozdějších
předpisů] a komise péče o rodinu
a děti [§ 5 zákona ČNR č.
114/1988 Sb., o působnosti orgánů ČR
v sociálním zabezpečení ve znění
pozdějších předpisů].
Rozhodnutí a jiná opatření okresního
úřadu podepisuje přednosta tohoto úřadu
nebo jím pověřený vedoucí příslušného
referátu.
/1/ Okresní úřad sestavuje svůj rozpočet
a hospodaří podle něj.
/2/ Rozpočet okresního úřadu musí
být vyrovnaný. Příjmy okresního
úřadu tvoří finanční
prostředky získané vlastní činností,
příjmy od organizací patřících
do jeho hospodářství v rozsahu stanoveném
zvláštními právními předpisy
a dotace ze státního rozpočtu České
republiky.
O přezkoumávání rozhodnutí
okresních úřadů vydaných ve
správním řízení platí
obecné předpisy o správním řízení
[Zákon č. 71/1967 Sb., o správním
řízení (správní řád)].
Jsou-li ostatní opatření okresních
úřadů v rozporu se zákony, jinými
obecně závaznými právními předpisy,
usneseními vlády nebo směrnicemi ústředních
orgánů státní správy, zruší
je příslušný ústřední
orgán státní správy.
Vláda řídí a kontroluje činnost
okresních úřadů; přitom zejména
a/ sjednocuje činnost ústředních orgánů
státní správy republiky ve vztahu k okresním
úřadům,
b/ řeší zásadní otázky
týkající se výkonu státní
správy okresními úřady.
K zabezpečení řídící
a kontrolní úlohy vlády ve vztahu k okresním
úřadům ministerstvo vnitra
a/ pomáhá vládě při plnění
úkolů uvedených v § 13 tohoto zákona,
b/ koordinuje vydávání směrnic (instrukcí)
ústředních orgánů státní
správy, jež se týkají okresních
úřadů,
c/ kontroluje činnost okresních úřadů,
provádí rozbor jejich činnosti, organizuje
porady přednostů okresních úřadů,
d/ zabezpečuje odbornou přípravu pracovníků
okresních úřadů,
e/ podává vládě návrhy na jmenování
a odvolání přednostů okresních
úřadů.
Ministerstvo vnitra stanoví v dohodě s příslušnými
ústředními orgány státní
správy obecně závazným právním
předpisem předpoklady pro výkon funkcí
v okresních úřadech, které vyžadují
zvláštní odbornou způsobilost.
Ústřední orgány státní
správy, do jejichž působnosti náleží
úseky státní správy vykonávané
okresními úřady,
a/ řídí v rámci zákonů
výkon státní správy vydáváním
obecně závazných právních předpisů
a v jejich mezích vydáváním směrnic
(instrukcí),
b/ přezkoumávají rozhodnutí okresních
úřadů vydaná ve správním
řízení [Zákon č. 71/1967
Sb., o správním řízení (správní
řád)],
c/ zabezpečují jednotný postup okresních
úřadů při používání
jimi vydaných právních předpisů,
d/ spolupracují s ministerstvem vnitra při kontrole
a hodnocení činnosti okresních úřadů.
/1/ Působnost ve věcech uvedených v příloze
II k tomuto zákonu se přenáší
na příslušné ústřední
orgány státní správy.
/2/ Působnost ve věcech uvedených v příloze
III k tomuto zákonu se ruší.
V přechodném období, nejpozději do
31. prosince 1992, okresní úřad
a/ vykonává funkci zakladatele státního
podniku, kterou dosud vykonávaly okresní a krajské
národní výbory, s výjimkou případů
uvedených v příloze IV k tomuto zákonu;
nesmí však založit nový státní
podnik,
b/ řídí v souladu s právními
předpisy a směrnicemi ústředních
orgánů státní správy vydanými
v jejich mezích rozpočtové a příspěvkové
organizace a zařízení řízené
do počátku účinnosti tohoto zákona
okresními a krajskými národními výbory
[§ 72 odst. 2 zákona ČNR č. .../1990
Sb., o obcích (obecní zřízení)];
nové rozpočtové a příspěvkové
organizace může zřizovat pouze se souhlasem
ministerstva vnitra a ministerstva financí České
republiky a příslušného ústředního
orgánu státní správy.
/1/ Práva a závazky, které měly do
počátku účinnosti tohoto zákona
okresní národní výbory, přecházejí
na okresní úřady, pokud zvláštní
zákon nestanoví jinak. Práva a závazky,
které měly do počátku účinnosti
tohoto zákona krajské národní výbory,
přecházejí na okresní úřady
v sídlech krajů.
/2/ O přechodu práv a povinností, které
měl do počátku účinnost tohoto
zákona Středočeský krajský
národní výbor, rozhodne vláda na návrh
ministerstva vnitra.
Funkce zakladatele státních podniků uvedených
v příloze IV k tomuto zákonu a pravomoc zřizovat,
řídit a zrušovat organizace a zařízení
uvedená v téže příloze se přenáší
na příslušné ústřední
orgány státní správy.
/1/ V územním obvodu okresního úřadu
se do 60 dnů od voleb do obecních zastupitelstev
zvolí okresní shromáždění.
Počet členů okresního shromáždění
stanoví okresní úřad se zřetelem
na počet obcí a počet obyvatel v okrese tak,
aby okresní shromáždění mělo
nejméně 40 členů, nejvýše
však 70 členů.
/2/ Členové okresního shromáždění
jsou voleni nepřímou volbou tajným hlasováním
obecními zastupitelstvy podle stanoveného směrného
čísla. Obecní zastupitelstvo volí
ze svých členů tolik členů
okresního shromáždění, kolikrát
je směrné číslo obsaženo v počtu
obyvatel obce. Obce, které mají nižší
počet obyvatel, než je směrné číslo,
volí společného člena okresního
shromáždění. Okresní úřad
stanoví, které obce volí jednoho společného
člena okresního shromáždění.
/3/ Směrné číslo se stanoví
tak, že celkový počet obyvatel okresu se dělí
určeným počtem členů okresního
shromáždění.
/1/ Ve městech Brno, Ostrava a Plzeň se do 60 dnů
od voleb do obecního zastupitelstva zvolí městské
shromáždění. Počet členů
městského shromáždění
stanoví okresní úřad podle počtu
obyvatel těchto měst tak, aby shromáždění
mělo nejméně 40, nejvýše však
70 členů.
/2/ Členové městského shromáždění
jsou voleni nepřímou volbou tajným hlasováním
obvodními zastupitelstvy podle směrného čísla.
Obvodní zastupitelstvo volí ze svých členů
tolik členů městského shromáždění,
kolikrát je směrné číslo obsaženo
v počtu obyvatel obce.
/3/ Směrné číslo se stanoví
tak, že celkový počet obyvatel obvodu se dělí
určeným počtem členů městského
shromáždění.
/1/ Okresní shromáždění a městské
shromáždění
a/ kontroluje činnost okresního úřadu,
b/ schvaluje rozpočet okresního úřadu
a vyúčtování hospodaření
okresního úřadu za uplynulý kalendářní
rok.
/2/ Okresní shromáždění schvaluje
rozdělení dotací a rozpis ukazatelů
státního plánu na jednotlivé obce
v okresech.
/3/ Okresní shromáždění a městské
shromáždění (dále jen "shromáždění")
prosazuje společné zájmy obcí a městských
obvodů u obecního úřadu.
/1/ Shromáždění se schází
nejméně dvakrát ročně. Svolává
a řídí je přednosta okresního
úřadu.
/2/ Shromáždění může v rozsahu
své pravomoci ukládat úkoly přednostovi
okresního úřadu; ten zabezpečuje plnění
usnesení shromáždění.
/3/ Odporuje-li usnesení shromáždění
zákonu nebo jinému obecně závaznému
právnímu předpisu, zruší je vláda.
V těchto případech přednosta okresního
úřadu pozastaví výkon rozhodnutí
a předloží je vládě.
Shromáždění ukončí svoji
činnost dnem, který stanoví vláda
nařízením.
Zákon č. 36/1960 Sb., o územním členění
státu, se mění takto:
1. V § 15
odstavec 2 zní:
"/2/ Vytvořit nebo zrušit okres, změnit
jeho území nebo změnit jeho sídlo
přísluší vládě.".
2. V § 16
odstavec 1 zní:
"/1/ Změny hranic obcí, při nichž
nedochází ke sloučení nebo rozdělení
obcí, lze provést jen na základě dohody
zúčastněných obcí a po předchozím
projednání s okresním úřadem.
Změnu hranic obcí, při níž dochází
ke změně hranic okresu, lze provést jen se
souhlasem příslušných okresních
úřadů.";
v odstavci 2 první věta zní:
"Změny v pojmenování obcí a měst
přísluší provádět okresnímu
úřadu.".
Zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví
lidu, se mění a doplňuje takto:
1. V § 33
se v odstavci 1 na konci připojují slova "a
krajské hygienické stanice",
odstavec 2 se vypouští.
2. V § 34 se za odstavec 1 vkládá nový
odstavec 2, který zní:
"/2/ Krajské hygienické stanice jsou rozpočtové
organizace řízené ministerstvem zdravotnictví
České republiky. Okresní hygienické
stanice jsou zařízení okresních úřadů.",
dosavadní odstavec 2 se označuje jako odstavec 3.
3. V § 75 odst. 1, 2 a 3 zní:
"/1/ K odbornému usměrňování
péče o vytváření a ochranu
zdravých životních podmínek působí
jako orgány hygienické služby
a/ v okresech okresní hygienici, které jako svůj
orgán ustanovuje do funkce a z funkce odvolává
okresní úřad,
b/ v krajích krajští hygienici (na území
hlavního města Prahy hygienik hlavního města
Prahy), které jako orgán státní správy
zřizuje a ruší ministerstvo zdravotnictví
České republiky.
/2/ Krajského hygienika jmenuje a odvolává
na návrh hlavního hygienika České
republiky ministr zdravotnictví České republiky.
/3/ Krajského hygienika přímo řídí
hlavní hygienik České republiky.",
dosavadní odstavce 2, 3 a 4 se označují jako
odstavce 4, 5 a 6, za odstavec 6 se vkládají nové
odstavce 7 a 8, které zní:
"/7/ Krajský hygienik je nadřízeným
orgánem okresního úřadu ve věcech,
ve kterých vykonává státní
správu okresní hygienik.
/8/ Krajský hygienik je odvolacím orgánem
ve vztahu k rozhodnutím okresních úřadů
o uložení pokuty za porušování
právních předpisů o vytváření
a ochraně zdravých životních podmínek
[Zákon ČNR č. 36/1975 Sb., o pokutách
za porušování právních předpisů
o vytváření a ochraně zdravých
životních podmínek] vydané na základě
podnětů okresních hygieniků.".
4. § 76 odst. 2 zní:
"/2/ Ustanovení odstavce 1 se vztahuje i na odborné
pracovníky pověřené hlavním
hygienikem České republiky výkonem oprávnění
uvedených v § 71 odst. 2 písm. d/ až f/,
na odborné pracovníky okresních hygienických
stanic pověřené na návrh okresního
hygienika okresními úřady a na odborné
pracovníky krajských hygienických stanic,
pověřené krajskými hygieniky výkonem
oprávnění uvedených v § 75 odst.
4 písm. c/ až e/ a na obvodní lékaře,
popřípadě i další lékaře,
pokud plní úkoly uvedené v § 16 odst.
2.".
Zákon České národní rady č.
130/1974 Sb., o státní správě ve vodním
hospodářství, ve znění zákona
České národní rady č. 149/1982
Sb., se mění a doplňuje takto:
1. V § 3 odst. 2 se v úvodní větě
slova "Místní národní výbory
ve střediskových obcích a městské
národní výbory" nahrazují slovy
"Pověřené obecní úřady
[§ 64 zákona ČNR č. .../1990 Sb.,
o obcích (obecní zřízení)]".
2. V § 3 se vypouští odstavec 3.
3. V § 3 se dosavadní odstavec 4 označuje jako
odstavec 3 a zní:
"/3/ V případech uvedených v odstavci
1 a 2 si mohou vyhradit rozhodování okresní
úřady, je-li to účelné nebo
potřebné.".
4. Za ustanovení § 5 písm. l/ se vkládají
tato nová ustanovení:
"m/ rozhoduje ve vodohospodářských věcech
hraničních toků; má-li takové
rozhodnutí vliv na průběh, povahu nebo vyznačení
státní hranice, rozhoduje po projednání
s federálním ministerstvem vnitra,
n/ činí za mimořádné situace,
zejména při nedostatku vody a při havarijním
zhoršení jakosti vody, opatření příslušející
podřízenému vodohospodářskému
orgánu, a to v případech přesahujících
území okresu nebo možnosti okresního
úřadu.".
5. V ustanovení § 5 se dosavadní písm.
m/, n/ a o/ označují jako písm. r/, s/ a
t/.
6. Ustanovení § 6 odst. 2 zní:
"Je-li vodohospodářské dílo,
k jehož povolení je příslušný
okresní úřad, na území více
okresů, je příslušný ten okresní
úřad, v jehož územním obvodu
leží převážná část
vodohospodářského díla. V pochybnostech
o tom, v kterém okrese leží převážná
část vodohospodářského díla,
určí příslušnost okresního
úřadu ministerstvo.".
7. § 6 odst. 3 se vypouští.
8. V ustanovení § 18 odst. 3 se slova "Krajských
národních výborů" nahrazují
slovy "Okresních úřadů".
9. V § 18 odst. 6 se vypouštějí slova
"u povodňové komise krajského národního
výboru".
Zákon České národní rady č.
133/1985 Sb., o požární ochraně se mění
takto:
1. V § 32 odst. 1 písm. b/ zní:
"b/ dokumentace staveb včetně technologií
u staveb, které se mají uskutečnit v územních
obvodech dvou nebo více okresních úřadů
nebo které si ze závažných důvodů
k posouzení vyhradí.".
2. V § 73 odst. 2 první věta zní:
"Okresní úřady jsou oprávněny
v případě naléhavé potřeby
při zdolávání požárů
soustřeďovat a nasazovat jednotky požární
ochrany bez ohledu na to, komu jsou podřízeny, a
věcné prostředky požární
ochrany bez ohledu na to, kdo s nimi disponuje.".
V § 27 zákona České národní
rady č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti,
výbušninách a o státní bánské
správě, odstavce 2 a 3 zní:
"/2/ Obvodní báňský úřad
povoluje trhací práce při hornické
činnosti a činnosti prováděné
hornickým způsobem a trhací práce
velkého rozsahu při ostatních činnostech.
/3/ Okresní úřad povoluje trhací práce
malého rozsahu při jiných činnostech,
než při hornické činnosti a činnosti
prováděné hornickým způsobem,
a ohňostrojné práce.".
Zákon České národní rady č.
119/1975 Sb., o sídlech a obvodech okresních a krajských
soudů v České socialistické republice
se mění takto:
§ 2 zní:
/1/ Obvody a sídla krajských soudů se shodují
s územím a sídlem krajů.
/2/ Obvod městského soudu v Praze se shoduje s územím
hlavního města Prahy; sídlem městského
soudu je Praha.".
/1/ Pokud zvláštní zákon nestanoví
jinak, jsou k správnímu rozhodování
[Zákon č. 71/1967 Sb., o správním
řízení (správní řád)]
v prvním stupni příslušné okresní
úřady.
/2/ Okresní úřady si správní
rozhodnutí jimi vydaná samy vykonávají,
pokud není podán návrh na soudní výkon
rozhodnutí.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem voleb do obecních zastupitelstev r. 1990. Ustanovení
§ 19 odst. 2 nabývá účinnosti
dnem vyhlášení tohoto zákona.