Ministr zemědělství České republiky
Bohumil Kubát odpověděl poslanci Jiřímu
Straškovi na jeho interpelaci dopisem ze dne 4. září
1990.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady předkládám České národní
radě odpověď ministra zemědělství
České republiky Bohumila Kubáta na interpelaci
poslance Jiřího Straška, která zní:
"Vážená paní předsedkyně,
vážené poslankyně, vážení
poslanci,
dovolte, abych svoji odpověď na interpelaci pana poslance
Jiřího Straška rozdělil do tří
částí.
Nejprve k části podle mého soudu okrajové,
totiž k mému rozhovoru pro Zemědělské
noviny. Vždycky je problematické vysvětlovat
taktické záměry nějakého prohlášení.
Jejich předčasným zveřejněním
lze někdy politickým protivníkům přebít
argumenty, které potom mohou demagogicky zneužít.
Nicméně od onoho rozhovoru již uplynul značný
čas. Já nyní mohu poukázat na moji
tehdejší snahu zabránit rozkrádání
státního nebo družstevního majetku různými
mafiemi či jak se nyní říká
nomenklaturními bratrstvy. Snažil jsem se hájit
společný majetek do doby, než ho bude možné
- po přijetí příslušných
zákonů - relativně spravedlivě reprivatizovat.
Všichni víme, že lidé, kteří
díky svým ekonomickým a politickým
vazbám mohou těžit ze své lepší
informovanosti a ze svých styků si začali
ekonomicky upevňovat své pozice. A právě
často po rouškou reprivatizace vlastně rozkrádali
a šmelinařili.
Všichni chceme žít v právním státě.
Právě proto musíme vytvořit takové
zákony, které nám umožní napravit
většinu křivd a krádeží,
kterých se dopustil minulý režim. Přesto,
že většina předpisů týkajících
se zemědělství a financí je v působnosti
federace, jak vyplývá z ústavního
zákona č. 143/1968 Sb., o čs. federaci, připravujeme
na českém ministerstvu řadu právních
norem, které včleňujeme do zákonů
transformačních a reprivatizačních.
Z našeho podnětu se podařilo prosadit omezení
zákona o státním podniku a zmrazení
vzniku akciových společností. Značnou
roli v této oblasti sehrává náměstek
pro privatizaci a alternativní zemědělství,
kterého jsem jmenoval právě k řešení
této problematiky.
K mému údajnému záměru udržet
v družstvech a v různých okresních a
krajských zemědělských správách
staré struktury a viníky dnešního zemědělství.
Personální politika družstev je v kompetenci
členské schůze toho kterého družstva.
Personální změny ve státních
statcích a potravinářských podnicích
provádím na úrovni jejich ředitelů,
přičemž nové opatření
federální vlády mi až nyní dává
pravomoc provádět změny také na úrovni
jejich náměstků. V územních
článcích ministerstva zemědělství
jsem odvolal z funkcí všechny dosavadní ředitele
a dočasným řízením pověřil
pouze některé z nich. Změny v řízení
zemědělsko-potravinářského
komplexu se dále promítnou do zrušení
dosavadních územních článků
a jich nahrazením regionálními orgány
ministerstva. V jejich čele budou stát jmenovaní
zmocněnci, kteří svými odbornými
i morálními kvalitami budou zárukou dalšího
rozvoje zemědělství.
K okamžitému započetí řešení
privatizace v zemědělství. Podařilo
se nám celý proces urychlit a místo původně
plánovaného započetí reformy k 1.
lednu 1991 začíná již nyní po
žních. Vycházíme přitom ze scénáře
ekonomické reformy, který jsme mnohokrát
připomínkovali a aktivně dotvářeli.
Jeho samozřejmým předpokladem je rovnocennost
všech forem vlastnictví a právo každého
svobodně si formu vlastnictví zvolit.
K otázce podpory začínajících
soukromě hospodařících rolníků.
V rámci federace ji řeší zásady
subvenční politiky, navazující na
scénář ekonomické reformy v zemědělsko-potravinářském
komplexu. Návrh, který jsme vypracovali, zahrnuje
nejen podporu hospodaření soukromých rolníků,
ale také podporu podnikatelských aktivit občanů
v zemědělství a potravinářství,
ve službách pro zemědělství a
v potravinářském obchodě. Také
je naší snahou zvýhodnit rolníky hospodařící
alternativně, neboť si uvědomujeme jejich význam
pro zdravou výživu i ekologii obecně.
K otázce zrušení diskriminačních
zákonů a vládních nařízení.
Také to je v kompetenci příslušných
federálních orgánů. Odkazuji na návrh
zákona o zmírnění některých
majetkových křivd, který uvedenou problematiku
řeší.
K otázce přijetí zákonů o půdě,
soukromého hospodaření a o navrácení
majetku. Všechny tyto otázky jsou zahrnuty v již
zmíněném scénáři reformy
a v návrhu zákona o privatizaci.
K otázce zrušení darovacích smluv. Tento
problém by měl být podle mého názoru
řešen společně s otázkou diskriminačních
zákonů a vládních nařízení.
Přijetí předpisů a prováděcích
nařízení konkretizujících postup
navrácení majetku v jednotlivých případech
navazuje na přijetí příslušného
zákona. S předstihem připravujeme různé
alternativy, aby po přijetí zákona bylo možné
proces vydání příslušných
prováděcích předpisů urychlit.
K otázce vytvoření zákonných
opatření bránících podvodným
machinacím. I toto je v kompetenci federálních
orgánů. Samozřejmě jsme aktivně
vystupovali s příslušnými návrhy.
Řešení obsahuje přijatý §
35a zákona č. 111/1990 o státním podniku.
Vlivem prázdnin došlo k tomu, že na interpelaci
pana poslance Jiřího Straška odpovídám
s poměrně velkým časovým odstupem.
Domnívám se, že dva měsíce mého
snažení jasně naznačily, kterým
směrem a s jakými lidmi chci řídit
chod našeho zemědělství.
MUDr. Bohumil Kubát, v.r. | |
ministr zemědělství ČR" |