Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
(1) Zřizují se tyto ústřední
orgány státní správy České
republiky:
a) ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj,
b) ministerstvo pro správu národního majetku
a jeho privatizaci,
c) ministerstvo zemědělství,
d) ministerstvo státní kontroly.
(2) Zrušují se tyto ústřední
orgány státní správy České
republiky:
a) Česká komise pro plánování
a vědeckotechnický rozvoj,
b) ministerstvo zemědělství a výživy,
c) ministerstvo lesního hospodářství
a dřevozpracujícího průmyslu,
d) Výbor lidové kontroly České republiky,
e) Český geologický úřad.
(3) Dosavadní působnost vyplývající
ze zákonů a dalších obecně závazných
právních předpisů přechází
a) z České komise pro plánování
a vědeckotechnický rozvoj na ministerstvo pro hospodářskou
politiku a rozvoj,
b) z ministerstva financí ve věcech odstátnění
a následné privatizace národního majetku
na ministerstvo pro správu národního majetku
a jeho privatizaci,
c) z ministerstva výstavby a stavebnictví ve věcech
výroby stavebních hmot s výjimkou kamenoprůmyslu,
prefabrikovaných výrobků a stavebního
strojírenství na ministerstvo průmyslu,
d) z ministerstva zemědělství a výživy
1. ve věcech ochrany zemědělského
půdního fondu na ministerstvo životního
prostředí,
2. v ostatních věcech na ministerstvo zemědělství,
e) z ministerstva lesního hospodářství
a dřevozpracujícího průmyslu
1. ve věcech průmyslu papíru a celulózy
a dřevozpracujícího průmyslu na ministerstvo
průmyslu,
2. ve věcech ochrany lesního půdního
fondu na ministerstvo životního prostředí,
3. v ostatních věcech na ministerstvo zemědělství,
f) z ministerstva životního prostředí
ve věcech vodního hospodářství,
s výjimkou ochrany přirozené akumulace vod
a vodních zdrojů a ochrany jakosti povrchových
a podzemních vod na ministerstvo zemědělství,
g) z Výboru lidové kontroly České
republiky na ministerstvo státní kontroly,
h) z Českého geologického úřadu
na ministerstvo životního prostředí.
(4) Práva a povinnosti z pracovněprávních
a jiných vztahů přecházejí
v souvislosti s přechodem působnosti podle tohoto
zákona
a) z České komise pro plánování
a vědeckotechnický rozvoj na ministerstvo pro hospodářskou
politiku a rozvoj,
b) z ministerstva financí na ministerstvo pro správu
národního majetku a jeho privatizaci,
c) z ministerstva výstavby a stavebnictví na ministerstvo
průmyslu,
d) z ministerstva zemědělství a výživy
na ministerstvo zemědělství a na ministerstvo
životního prostředí,
e) z ministerstva lesního hospodářství
a dřevozpracujícího průmyslu na ministerstvo
průmyslu, na ministerstvo zemědělství
a na ministerstvo životního prostředí,
f) z ministerstva životního prostředí
na ministerstvo zemědělství,
g) z Výboru lidové kontroly České
republiky na ministerstvo státní kontroly,
h) z Českého geologického úřadu
na ministerstvo životního prostředí.
(5) O přechodu práv a povinností podle odstavce
4 písm. b) až f) uzavřou ústřední
orgány státní správy České
republiky, na které tato práva a povinnosti přecházejí
dohodu, kterou blíže vymezí mezi sebou tato
práva a povinnosti, zejména určí,
kteří pracovníci k nim přecházejí
do pracovního poměru.
Zákon České národní rady č.
2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných
ústředních orgánů státní
správy České socialistické republiky,
ve znění zákona České národní
rady č. 34/1970 Sb., zákona České
národní rady č. 60/1988 Sb., zákona
České národní rady č. 173/1989
Sb., zákonného opatření předsednictva
České národní rady č. 9/1990
Sb., zákona České národní rady
č. 126/1990 Sb. a zákona České národní
rady č. .../1990 Sb., se mění a doplňuje
takto:
1. § 1 zní:
V České republice působí tyto ústřední
orgány státní správy České
republiky, v jejichž čele je člen vlády
České republiky:
1. ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj,
2. ministerstvo financí,
3. ministerstvo pro správu národního majetku
a jeho privatizaci,
4. ministerstvo výstavby a stavebnictví,
5. ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy,
6. ministerstvo kultury,
7. ministerstvo práce a sociálních věcí,
8. ministerstvo zdravotnictví,
9. ministerstvo spravedlnosti,
10. ministerstvo vnitra,
11. ministerstvo průmyslu,
12. ministerstvo zemědělství,
13. ministerstvo obchodu a cestovního ruchu,
14. ministerstvo státní kontroly,
15. ministerstvo životního prostředí.".
2. V § 2 odst. 1 se vypouští bod 4.
3. § 3 odst. 1 zní: "Ministerstvo pro hospodářskou
politiku a rozvoj je ústředním orgánem
státní správy na úseku tvorby hospodářské
politiky a strategie rozvoje ekonomiky, vědy a techniky.".
4. V § 3 odst. 2 se slova "Česká komise
pro plánování a vědeckotechnický
rozvoj" nahrazují slovy "Ministerstvo pro hospodářskou
politiku a rozvoj".
5. V § 4 se za slova "národním majetkem"
vkládají slova "s výjimkou věcí
náležejících do působnosti ministerstva
pro správu národního majetku a jeho privatizaci,".
6. Za § 4 se vkládá nový § 5, který
zní:
Ministerstvo pro správu národního majetku
a jeho privatizaci je ústředním orgánem
státní správy pro odstátnění
a následnou privatizaci národního majetku.".
7. § 6 zní: "Ministerstvo výstavby a stavebnictví
je ústředním orgánem státní
správy pro investiční rozvoj a stavební
výrobu.".
8. V § 13 se na konci tečka nahrazuje čárkou
a připojují tato slova: "papíru a celulózy
a dřevozpracující a pro výrobu stavebních
hmot s výjimkou kamenoprůmyslu, prefabrikovaných
výrobků a stavebního strojírenství.".
9. § 15 odst. 1 zní: "Ministerstvo zemědělství
je ústředním orgánem státní
správy pro zemědělství, lesní
a vodní hospodářství, s výjimkou
věcí náležejících do působnosti
ministerstva životního prostředí, dále
pro potravinářský průmysl, myslivost
a pro rybářství.".
10. V § 15 odst. 2 se slova "Ministerstvu zemědělství
a výživy" nahrazují slovy "Ministerstvu
zemědělství".
11. § 16 se vypouští.
12. V § 18 se slova "Výbor lidové kontroly
České republiky" nahrazují slovy "Ministerstvo
státní kontroly" a za slovo "úseku"
se doplňuje slovo "státní".
13. § 19 odst. 2 zní: "Ministerstvo životního
prostředí je ústředním orgánem
státní správy pro ochranu přirozené
akumulace vod a vodních zdrojů a ochranu jakosti
povrchových a podzemních vod, pro ochranu ovzduší,
pro ochranu přírody, pro ochranu zemědělského
a lesního půdního fondu, pro územní
plánování a stavební řád,
pro oblast geologického výzkumu a průzkumu
a pro technické a ekonomické otázky nakládání
s odpady.".
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. srpna 1990.
Navrhované změny v uspořádání
centrálních orgánů České
republiky a nové vymezení působnosti ministerstev,
které budou působit zejména v ekonomické
oblasti, vycházejí ze snahy co nejrychleji přizpůsobit
strukturu ústředních orgánů
státní správy České republiky
potřebám přechodu od direktivního
způsobu řízení čs. ekonomiky
na tržní hospodářství.
Hlavním cílem návrhu je vytvořit předpoklady
pro
- realizaci ekonomické reformy,
- zásadní kvalitativní změny v systému
plánování a pro posílení úlohy
strategického plánování,
- organizační zabezpečení procesu
odstátnění a následnou privatizaci
národního majetku,
- dosažení stavu, kdy stát bude cestou tržního
mechanismu zabezpečovat efektivní rozvoj ekonomiky
s minimem orgánů,
- oddělit výkon hospodářských
funkcí od zabezpečování ochrany jednotlivých
složek životního prostředí (v případě
lesního a vodního hospodářství
a ochrany zemědělského půdního
fondu byly všechny tyto činnosti dosud soustředěny
v jednom resortu) a tím prohloubit systematickou péči
o životní prostředí,
- prohloubení kontrolní činnosti na úrovni
České republiky.
Nové organizační uspořádání
ústředních orgánů povede k
posílení koncepčnosti v činnosti těchto
orgánů a k jejich orientaci na řešení
strategických a dlouhodobých úkolů
souvisejících s přechodem na tržní
hospodářství. Soustředění
některých činností současně
umožní oproti současnému stavu snížit
počet ústředních orgánů
státní správy České republiky.
Tato koncepce pozitivně ovlivní i celkovou činnost
vlády České republiky, která se již
nebude muset zabývat detailními ekonomickými
problémy. To umožní vládě, aby
se soustředila na řešení celkových
koncepčních a politických otázek.
Ke splnění uvedených záměrů
se proto navrhuje zřídit ministerstvo pro hospodářskou
politiku a rozvoj, ministerstvo pro správu národního
majetku a jeho privatizaci, ministerstvo zemědělství
(do jehož působnosti budou náležet i otázky
výživy, lesního a vodního hospodářství)
a ministerstvo státní kontroly. Současně
se zrušují
- Česká komise pro plánování
a vědeckotechnický rozvoj,
- ministerstvo zemědělství a výživy,
- ministerstvo lesního hospodářství
a dřevozpracujícího průmyslu,
- Výbor lidové kontroly České republiky,
- Český geologický úřad.
Navrhovaný zákon dále zejména řeší
problematiku přenesení působnosti zrušovaných
ústředních orgánů státní
správy na nově vznikající, resp. potřebné
přesuny působnosti mezi stávajícími
ústředními orgány státní
správy, a problematiku přechodu práv a povinností
z pracovněprávních a jiných vztahů
v souvislosti s přechodem působnosti podle navrhovaného
zákona.
Navrhovaný zákon vychází ze skutečnosti,
že v současné době je třeba veškeré
úpravy ve struktuře a působnosti jednotlivých
ústředních orgánů státní
správy České republiky provést v rámci
stávajícího rozdělení působnosti
mezi federací a republikami. Proto návrh obsahuje
pouze základní a nezbytné změny; s
komplexnější úpravou se počítá
až v souvislosti s přijetím nových ústav.
Výjimku bude tvořit pouze oblast strojírenství
(včetně elektrotechnického průmyslu).
Předpokládá se totiž, že Federálnímu
shromáždění bude urychleně předložen
návrh na změnu ústavního zákona
č. 143/1968 Sb., o čs. federaci, v souladu s nímž
by zřizování a řízení
organizací strojírenství mělo připadnout
republikám. Bude-li tento návrh schválen,
bude třeba urychleně přijmout další
zákon České národní rady, kterým
by bylo zřízeno ministerstvo strojírenství
a byla vymezena jeho působnost.
Finanční a jiné zabezpečení
realizace navrhované právní úpravy
bude řešeno v rámci stávajících
zdrojů a tudíž si nevyžádá
zvýšené požadavky na státní
rozpočet ani na počet pracovních sil. Na
základě srovnání počtu zrušovaných
a nově zřizovaných ústředních
orgánů státní správy České
republiky lze naopak předpokládat, že dojde
k úsporám jak finančních prostředků,
tak i pracovních sil, což však v současné
době nelze přesně specifikovat.