k návrhu ústavního zákona, kterým
se mění a doplňuje ústavní
zákon č. 100/1960 Sb., Ústava Československé
socialistické republiky, ve znění pozdějších
předpisů, a ústavní zákon č.
143/1968 Sb., o československé federaci, ve znění
pozdějších předpisů, a kterým
se zkracuje volební období národních
výborů
Předsednictvo České národní
rady
v souladu s č. 121 odst. 1 ústavního zákona
o československé federaci
I. souhlasí, aby podle č. 45 odst. 1 ústavního
zákona o československé federaci byl podán
Federálnímu shromáždění
ČSFR návrh na vydání ústavního
zákona, kterým se mění a doplňuje
ústavní zákon č. 100/1960 Sb., Ústava
Československé socialistické republiky, ve
znění pozdějších předpisů,
a ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o
československé federaci, ve znění
pozdějších předpisů, a kterým
se zkracuje volební období národních
výborů, uvedený v příloze;
II. ukládá předsedovi České
národní rady zaslat návrh na vydání
ústavního zákona, uvedeného v bodě
I, Federálnímu shromáždění
ČSFR k dalšímu ústavnímu projednání.
kterým se mění a doplňuje ústavní
zákon č. 100/1960 Sb., Ústava Československé
socialistické republiky, ve znění pozdějších
předpisů, a ústavní zákon č.
143/1968 Sb., o československé federaci, ve znění
pozdějších předpisů, a kterým
se zkracuje volební období národních
výborů
Federální shromáždění
České a Slovenské Federativní Republiky
se usneslo na tomto ústavním zákoně:
Ústavní zákon č. 100/1960 Sb., Ústava
Československé socialistické republiky, ve
znění pozdějších předpisů,
se mění a doplňuje takto:
1. V. Čl. 2 odst. 3 v prvé větě se
slova "a národní výbory" vypouštějí.
2. Za Čl. 3 se vkládá nový článek
4, který zní:
/1/ Obec je samostatný samosprávný územní
celek sdružující občany, kteří
mají na jejím území trvalý
pobyt. Obec je právnickou osobou, která za podmínek
stanovených zákonem samostatně hospodaří
s vlastním majetkem a svým finančními
zdroji.
/2/ Obce mohou k plnění svých úkolů
vydávat pro svá území obecně
závazná nařízení, která
musí být v souladu se zákony a jinými
obecně závaznými právními předpisy
vydanými k jejich provedení. Podrobnosti stanoví
zákona národních rad.
/3/ Obec uskutečňuje samosprávu zastupitelstvem,
popřípadě shromážděním
občanů, a dalšími svými orgány.
/4/ Orgány obce se volí na dobu čtyř
let.
/5/ Vznik a zánik obce, její postavení, organizaci
a působnost, pověření výkonem
státní správy, podmínky výkonu
volebního práva do orgánů obce a způsob
provádění voleb stanoví zákony
národních rad.".
3. Hlava sedmá se vypouští.
4. V Čl. 101 odst. 3 věta před středníkem
zní: "volby soudců z lidu krajských
a okresních soudů upraví zákony národních
rad.".
Ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé
federaci, ve znění pozdějších
předpisů, se mění a doplňuje
takto:
1. V Čl. 2 odst. 2 se slova "a národní
výbory" vypouštějí.
2. V Čl. 11 odst. 2 druhá věta zní:
"Součástí státního rozpočtu
každé republiky jsou i dotace do rozpočtů
obcí.".
3. V Čl. 12 odst. 4 se v prvé větě
slova "z jejich pověření národním
výborům " nahrazují slovy "ve stanoveném
rozsahu obcím".
4. V Čl. 107 odst 1 písm. a) se za slova "orgány
republiky" vkládají slova "a obcí".
5. Čl. 108 zní:
Národní rada jako nejvyšší zastupitelský
odrán republiky se zabývá podněty
obcí a jejich činností.".
6. Čl. 136 zní:
(1) vláda republiky řídí a kontroluje
činnost územních orgánů státní
správy republiky a orgánů obcí v rozsahu,
v jakém byl na ně zákonem přenesen
výkon státní správy.
(2) Postavení, působnost a organizaci územních
orgánů státní správy republiky
stanoví zákony národních rad.".
1. volební období národních výborů
zvolených v roce 1986 skončí v roce 1990
dnem voleb do orgánů obce.
2. Volební období orgánů obce zvolených
ve volbách v roce 1990 bude trvat 24 měsíců.
Ustanovení uvedená v Čl. I bodech 1, 3, a
4 a Čl. II nabývají účinnosti
dnem voleb do zastupitelstev a ustanovení uvedená
v Čl. I bodu 2 a Čl. III nabývají
účinnosti dnem vyhlášení.
I. Obecná část
Stávající soustava národních
výborů s jejich postavením a pravomocemi
se stala nástrojem administrativně - centralistického
systému státu založeného na minimalizování
místní aktivity a samosprávy obcí
a preferování centrálního řízení
všech sfér života v obcích. Vycházela
přitom z organizačního spojení státní
moci a státní správy a z rozsáhlého
direktivního řízení hospodářských
záležitostí obcí. Tento stav nevytvářel
žádoucí prostor ani pro rozvoj obcí,
ani pro racionální a kvalitní výkon
státněsprávních činností
v místech.
Zabezpečení nového systému fungování
společenského mechanismu proto vyžaduje zavedení
plné samosprávy obcí a takové organizační
uspořádání místní státní
správy, jež bude zárukou jejího kvalifikovaného
provádění. Základním požadavkem
pak je vytvořit mezi místní samosprávou
a místní státní správou takový
vztah, který by respektoval jejich specifické postavení
ve společnosti.
Vzhledem k uvedeným skutečnostem je potřebné
zrušit národní výbory a upravit postavení
obcí jako základních jednotek místní
samosprávy. Základní předpoklady pro
to je nezbytné upravit novelizací Ústavy
z roku 1960 a ústavního zákona o čs.
federaci.
S ohledem na záměr uspořádat volby
do místních zastupitelských orgánů
ještě v roce 1990, to je před uplynutím
volebního období národních výborů
zvolených v roce 1986, je současně nutné
stávající volební období zkrátit.
Navrhuje se, aby navrhovaný ústavní zákon
nabyl účinnosti ke dni voleb do místních
samosprávných orgánů v roce 1990 s
tím, že ustanovení o vytvoření
obcí jako samostatných samosprávných
územních celků a o zkrácení
volebního obodbí současných národních
výborů musí nabýt účinnosti
v potřebném časovém předstihu,
aby mohly být včas připraveny volby do místních
samosprávných orgánů.
Přijetí navrhovaného ústavního
zákona nepředpokládá zvýšené
nároky na státní rozpočet ani na plán
pracovních sil.
II. Zvláštní část
K článku I
Navrhovanou právní úpravou se ruší
národní výbory a nově se konstituje
postavení obce. Plná samospráva obce se zajišťuje
zejména ve směru hospodaření s vlastním
majetkem a s jejich finančními zdroji. Podrobná
právní úprava postavení obce, organizace
a působnosti orgánů samosprávné
obce, jejich eventuelní pověření výkonem
státní správy, stejné jako podmínky
a způsob provádění voleb se svěřuje
národním radám jako zastupitelským
orgánům republiky. Vlády republik svou činností
nemohou zasahovat do samosprávného postavení
obcí. Je nezbytné zakotvit pro boce oprávnění
vydávat obecně závazná nařízení,
jehož budou využívat jak v rámci své
originární působnosti při plnění
svých úkolů v územním obvodu,
tak na základě zmocnění v zákonech.
Volební období zastupitelstev obcí se stanoví
na čtyři roky.
K článku II
Do některých článků ústavního
zákona o čs. federaci je nutno výslovně
promítnout skutečnost, že nebudou existovat
národní výbory, resp., že místo
nich v některých směrech budou působit
obce. Postavením obcí a hodnocením jejich
činnosti se budou zabývat pouze národní
rady. Ze strany jiných státních orgánů
nemůže dojít k omezování samosprávného
postavení obcí. Vládám republik se
pouze svěřuje řízení a kontrola
i orgánů obce při výkonu státní
správy, která na ně bude eventuelně
přenesena zákonem.
K článku III
Současné národní výbory byly
zvoleny v roce 1986 a podle platné právní
úpravy by jejich volební období mělo
skončit až v roce 1991. Vzhledem k záměru
uskutečnit volby do orgánů obcí již
v roce 1990, je nutné ústavním zákonem
zkrátit současné volební období
národních výborů. V návaznosti
na ústavní zákon č. 45/1990 Sb., jímž
se upravuje na 24 měsíců délka volebního
období Sněmovny lidu a Sněmovny národů
Federálního shromáždění,
které vzejdou z voleb v červnu 1990, se obdobným
způsobem zkracuje i délka volebního období
orgánů obcí, které budou zvoleny v
tomto roce.
K článku IV
Protože až do provedení voleb do orgánů
obce budou ještě působit rekonstruované
národní výbory, nabude ústavní
zákon zásadně účinnosti až
dnem provedení těchto voleb.