na vydání tohoto zákona České
národní rady:
Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
Poslanci České národní rady (dále
jen "poslanci") náleží poslanecký
plat (dále jen "plat") ve výši 7
000,- Kčs měsíčně, počínaje
prvním dnem měsíce v němž složil
ústavním zákonem předepsaný
slib. Plat mu náleží ještě tři
měsíce poté, kdy došlo k zániku
jeho poslaneckého mandátu.
(1) Předsedovi České národní
rady náleží vedle platu podle § 1 funkční
příplatek ve výši 9 000,- Kčs
měsíčně.
(2) Místopředsedovi České národní
rady, který jako první zastupuje předsedu
České národní rady náleží
vedle platu podle § 1 funkční příplatek
ve výši 5 000,- Kčs měsíčně.
(3) Místopředsedovi České národní
rady náleží vedle platu podle § 1 funkční
příplatek ve výši 4 000,- Kčs
měsíčně.
(1) Předsedovi výboru České národní
rady náleží vedle platu podle § 1 funkční
příplatek ve výši 2 500,- Kčs
měsíčně.
(2) Místopředsedovi výboru České
národní rady náleží vedle platu
podle § 1 funkční příplatek ve
výši 1 000,- Kčs měsíčně.
(3) Tajemníku výboru České národní
rady náleží vedle platu podle § 1 funkční
příplatek ve výši 500,- Kčs měsíčně.
(4) Členu předsednictva České národní
rady náleží vedle platu podle § 1 funkční
příplatek ve výši 500,- Kčs.
(5) Funkcionáři komise předsednictva České
národní rady náleží stejný
funkční příplatek jako funkcionáři
výboru České národní rady.
(6) Funkční příplatek podle předchozích
odstavců poslanci náleží počínaje
prvním dnem měsíce v němž byl
do funkce zvolen. Funkční příplatky
podle tohoto ustanovení nenáležejí poslanci,
kterému náležejí funkční
příplatky podle § 2.
(1) Poslanci náležejí diety v paušální
výši 2 000,- Kčs měsíčně
a to počínaje prvním dnem měsíce,
v němž složil ústavním zákonem
předepsaný slib.
(2) Poslanci též náleží náhrada
za ubytování v prokázané výši,
pokud cestu koná v souvislosti s výkonem poslanecké
funkce.
(3) Cestovní náhrady při cestách do
zahraničí, které souvisejí s výkonem
poslanecké funkce, stanoví předsednictvo
České národní rady.
(1) Poslanec může na území České
republiky používat bezplatně prostředků
veřejné hromadné dopravy.
(2) Letadel veřejné letecké dopravy může
poslanec bezplatně použít tam i zpět
a) pro cesty na schůze České národní
rady a jejích orgánů, nebo
b) pro cesty k nimž byl pověřen předsednictvem
České národní rady nebo předsedou
České národní rady, nebo
c) pro cesty k nimž byl pověřen výborem
České národní rady nebo komisí
předsednictva České národní
rady, dá-li k tomu souhlas předseda České
národní rady.
(3) Právo bezplatně používat prostředků
veřejné hromadné dopravy má na území
České republiky i poslanec Slovenské národní
rady.
I. varianta
K úhradě věcných výdajů,
popřípadě nákladů za služby,
potřebných pro výkon poslanecké funkce,
náleží poslanci paušální
náhrada ve výši 4 000,- Kčs měsíčně,
a to počínaje prvním dnem měsíce
v němž složil ústavním zákonem
předepsaný slib.
II. varianta
(1) K úhradě věcných výdajů,
popřípadě nákladů za služby,
potřebných pro výkon poslanecké funkce,
náleží poslanci paušální
náhrada ve výši 2 000,- Kčs měsíčně,
a to počínaje prvním dnem měsíce
v němž složil ústavním zákonem
předepsaný slib.
(2) Poslanec má nárok na náhradu výdajů
uvedených v odstavci 1, přesahující
částku 2 000,- Kčs v prokázané
výši, nejvýše však do celkové
částky 4 000,- Kčs měsíčně.
(1) Předseda České národní
rady má po dobu výkonu funkce právo bezplatně
užívat přiměřeně vybavený
byt.
(2) Místopředsedové České národní
rady mají toto právo jen tehdy, mají-li bydliště
mimo sídlo České národní rady.
(3) Kromě toho mají funkcionáři uvedení
v odstavci 1 a 2 právo užívat bezplatně
služební vozidlo a právo na zřízení
a bezplatné užívání účastnické
telefonní stanice.
(1) Nezúčastní-li se poslanec v období
jednoho kalendářního měsíce
bez řádné omluvy nejméně dvou
jednacích dnů České národní
rady nebo jejích orgánů, do nichž byl
zvolen, ztrácí nárok na polovinu poslaneckého
platu, polovinu funkčního příplatku
a polovinu paušálních náhrad (§
4 a 6), které by mu jinak náležely na měsíc
následující.
(2) Nezúčastní-li se poslanec v období
jednoho kalendářního měsíce
bez řádné omluvy nejméně čtyř
jednacích dnů České národní
rady nebo jejích orgánů, do nichž byl
zvolen, ztrácí nárok na poslanecký
plat, funkční příplatek a paušální
náhrady (§ 4 a 6), které by mu jinak náležely
na měsíc následující.
(3) Způsob rozhodování o ztrátě
nároku podle odstavce 1 a 2 upraví jednací
řád České národní rady.
(1) Požádá-li o to poslanec, poskytne mu zaměstnavatel
pracovní volno. [§ 124 zákoníku práce
ve znění pozdějších předpisů]
Náhrada mzdy od zaměstnavatele mu nepřísluší.
(2) Poslanci, který je v pracovním nebo obdobném
poměru, náleží za vykonanou práci
mzda (odměna) podle obecných předpisů.
(3) Pracovní nebo obdobný poměr poslance
může být proti jeho vůli skončen
jen s předchozím souhlasem předsednictva
České národní rady, to platí
i pro období 12 měsíců po zániku
poslaneckého mandátu. Jinak je skončení
pracovního nebo obdobného poměru neplatné.
(1) Poslanci jsou účastni nemocenského pojištění
[Zákon č. 54/1956 o nemocenském pojištění
zaměstnanců ve znění pozdějších
předpisů] a sociálního zabezpečení
[Zákon č. 100/1988 Sb., o sociálním
zabezpečení, ve znění pozdějších
předpisů] stejně jako pracovníci
v pracovním poměru.
(2) V době, kdy poslanec nevykonává svoji
funkci pro nemoc, náleží mu plat podle §
1 nejdéle však po dobu šesti měsíců,
po tuto dobu mu nenáleží peněžité
dávky nemocenského pojištění.
(3) Poslanci náleží přídavky
na děti ve výši a za podmínek stanovených
obecným právním předpisem. [Zákon
č. 88/1968 Sb., o prodloužení mateřské
dovolené, dávkách v mateřství
a o přídavcích na děti z nemocenského
pojištění, ve znění pozdějších
předpisů.]
(1) Plat (§ 1) a funkční příplatek
(§ 2 a 3) podléhají dani ze mzdy.
(2) Diety a paušální náhrada (§
4 a 6) dani ze mzdy nepodléhají.
Poslanci nenáležejí nároky podle tohoto
zákona po dobu, po kterou je členem vlády
České a Slovenské Federativní Republiky,
České republiky nebo Slovenské republiky.
Totéž platí, jestliže vykonává
funkci vedoucího federálního nebo republikového
ústředního orgánu státní
správy.
(1) Kancelář České národní
rady odpovídá poslanci za škodu, která
mu vznikla při výkonu poslaneckého mandátu
nebo v přímé souvislosti s ním podle
pracovně právních předpisů.
[§ 170 a násl. zákoníku práce
ve znění pozdějších předpisů.]
(2) Poslanec odpovídá Kanceláři České
národní rady za škodu, kterou jí způsobil
při výkonu poslaneckého mandátu nebo
v přímé souvislosti s ním podle pracovně
právních předpisů. [§ 170
a násl. zákoníku práce ve znění
pozdějších předpisů.]
Zrušují se § 24 až 27 zákona České
národní rady č. 36/1989 Sb., o poslancích
České národní rady.
Poslancům, kteří vykonávají
poslaneckou funkci ke dni účinnosti tohoto zákona
náležejí nároky podle tohoto zákona
od prvého dne měsíce, v němž
zákon nabyl účinnosti.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Rostoucí požadavky na zákonodárné
sbory kladou též zvýšené nároky
na jednotlivé členy zastupitelského orgánu.
Zvýšila se společenská odpovědnost
a nároky na výkon funkce poslance a jeho informovanost.
Má-li poslanec důsledně plnit všechny
požadavky, musí mít dostatek času na
studium jednotlivých materiálů, opatřování
si podkladů a informací a na konzultace s odborníky.
Je třeba proto poslance natolik materielně zajistit,
aby nebyli závislí na výkonu zaměstnání
a mohli se plně a profesionálně věnovat
své poslanecké činnosti. Znamená to
stanovit poslanci takový plat, který by dovoloval
jak poslanci, tak jeho rodině odpovídající
sociální zajištění.
V té souvislosti je třeba vyřešit i
otázku zajištění poslance v případě
nemoci a zajistit poslancům náhradu ostatních
výdajů, které souvisí s poslaneckou
činností.
Navrhovaná úprava vychází z předpokladu
jednotného poslaneckého platu, který by náležel
každému poslanci. Kromě toho funkcionáři
České národní rady a jejich orgánů
by pobírali funkční příplatky
podle významu zastávané funkce.
K § 1
Nárok na poslanecký plat vzniká každému
poslanci složením ústavou předepsaného
slibu. Výše platu vychází z platu vedoucích
pracovníků ve státní správě
i výše platu vedoucích ústředních
orgánů státní správy a vedoucích
hospodářských pracovníků. Navrhovaná
výše odpovídá výši platu
poslance Federálního shromáždění
tak, jak byla schválena příslušným
zákonem FS. Je možno ji při jednání
výboru upravit.
Nárok na poslanecký plat má poslanec bez
ohledu na to, je-li v pracovním nebo obdobném poměru
či nikoliv.
Obdobně jako je tomu u jiných ústavních
činitelů, náleží poslanci plat
ještě tři měsíce po zániku
poslaneckého mandátu.
K § 2 a 3
Výše funkčních příplatků
jednotlivým funkcionářům České
národní rady je stanovena odstupňovaně
tak, aby vyjadřovala zvýšené nároky
na řídící práci a odpovědnost
z toho vyplývající.
K § 4
Uvedené ustanovení nahrazuje dosavadní úpravu
denních diet a místo ní stanoví paušální
náhradu ve výši 2 000,- Kčs měsíčně.
Úprava je jednodušší a odstraňuje
poměrně složitou administrativu.
K § 5
V tomto ustanovení se přebírá dosavadní
právní úprava, podle které poslancům
náleží právo bezplatného používání
hromadných dopravních prostředků a
v určitých případech i letadel. Ustanovení
odstavce 3 odpovídá recipročnímu ustanovení
v zákoně Slovenské národní
rady a umožňuje poslancům České
národní rady bezplatný pobyt po celé
České a Slovenské Federativní Republice.
K § 6
Úhradou věcných výdajů, popř.
nákladů za služby potřebných
pro výkon poslanecké funkce se rozumí např.
úhrada za jinou než veřejnou dopravu poslance,
poradenské služby, expertizy, písařské
práce, náklady na telefon, kancelářské
potřeby, tisk a literaturu. Může jít
i o nájem kanceláře, mohou sem spadat i určité
reprezentační výdaje.
Úpravu náhrady věcných výdajů
je možno v principu řešit dvojím způsobem:
a) paušálními náhradami, které
znamenají úsporu v administrativní práci
a předpokládají, že peněz bude
na uvedený účel využito, aniž by
využití bylo kontrolováno,
b) náhradou hotových výloh, což přináší
určitou administrativní náročnost,
ale na druhé straně je zárukou, že peněz
bylo skutečně vynaloženo na uvedený
účel.
Prvá alternativa je uplatnění principu sub
a), druhá alternativa je kombinací principu sub
a) a b).
I. varianta
Náklady za tyto služby by poslanec neúčtoval
a hradil by si je z uvedené paušální
částky 4 000,- Kčs.
Částka 4 000,- Kčs byla volena v souladu
s přijatým zákonem Federálního
shromáždění a je možné ji
při jednání výborů upravit.
II. varianta
Tato varianta je založena na principu paušální
náhrady pouze do výše 2 000,- Kčs. Pokud
by náklady v tomto odstavci uvedené tuto částku
převýšily, poslanec by náklady vyúčtoval
a na základě tohoto vyúčtování
obdržel jejich úhradu.
K § 7
Po dobu výkonu funkce má předseda České
národní rady a místopředsedové
České národní rady právo na
náležitosti v tomto ustanovení uvedené.
Pokud jde o užívání přiměřeně
vybaveného bytu, má na něj předseda
České národní rady nárok vždy,
místopředsedové České národní
rady jen tehdy, mají-li bydliště mimo Prahu.
Uvedené byty by se nepřidělovali do osobního
užívání, ale dispoziční
právo s byty bude mít Česká národní
rada a bude je přenechávat do dočasného
užívání (včetně zařízení)
podle § 397 občanského zákoníku.
Podrobnosti užívání, jeho skončení
a otázky spojené s užíváním
se upraví v dohodě o přenechání
bytu.
K § 8
Uvedené ustanovení navazuje na povinnost poslanců
aktivně a iniciativně se zúčastnit
jednání a prací České národní
rady a jejích orgánů do nichž byli zvoleni.
Nemohou-li se ze závažných důvodů
schůze zúčastnit, jsou povinni se omluvit,
a to předsedovi České národní
rady, nebo předsedovi orgánu jehož jsou členy.
Jestliže se bez řádné omluvy jednání
České národní rady nebo jejích
orgánů poslanec nezúčastní,
krátí se nárok na výplatu platu, funkčního
příplatku a paušální náhrady,
event. se odnímají celé.
Bližší procesní úpravu musí
stanovit jednací rád České národní
rady.
K § 9
Jde o běžná pracovně právní
ustanovení pro ty případy, kdy poslanec je
v pracovním poměru.
Třetí odstavec uvedeného ustanovení
přebírá dosavadní ustanovení
zákona o poslancích České národní
rady č. 36/1989 Sb., ochranná lhůta se však
zkracuje z dvou let na jeden rok.
K §10
Ustanovení řeší některé
otázky související s nemocenským pojištěním
a sociálním zabezpečením poslanců.
Jsou nemocensky pojištěni a důchodově
zabezpečeni stejně jako ostatní pracující.
V případě, že poslanec onemocní,
bude po dobu nemoci pobírat šest měsíců
poslanecký plat a nebude mít tedy nárok na
nemocenské dávky. Teprve jestliže by byla nemoc
delší šesti měsíců, bude
po uplynutí této doby pobírat peněžité
dávky nemocenského pojištění.
Období šesti měsíců bylo zvoleno
shodně se zákonem Federálního shromáždění
o platech a náhradách poslanců Federálního
shromáždění a je možno tuto lhůtu
upravit.
Jestliže poslanec splní podmínky stanovené
pro přiznání přídavků
na děti, budou mu vypláceny k platu a k dalším
náležitostem i přídavky na děti.
K § 11
Plat i funkční příplatek jsou svoji
povahou odměnou za práci, a proto podléhají
dani ze mzdy. Naproti tomu diety a paušální
náhrada jsou se svojí povahou náhradou hotových
výloh, a proto dani nepodléhají.
K § 12
Jde o inkompatibilitu příjmu poslance a příjmu
ministra nebo vedoucího ústředního
orgánu státní správy.
K § 13
Toto ustanovení upravuje i nároky poslanců
v případech, kdy poslanec utrpí škodu
při výkonu poslanecké funkce. Protože
tato škoda má povahu pracovního úrazu
nebo obdobné újmy, bylo voleno i řešení
shodné s řešením v pracovně právních
předpisech (§ 170 a násl. zákoníku
práce).
Obdobně se upravuje i odpovědnost poslance za případnou
škodu, kterou by způsobil při výkonu
poslanecké funkce, a to zejména proto, aby náhrada
škody byla limitována maximální částkou
rovnající se trojnásobku platu.
K § 14
Jde o obvyklé zrušovací ustanovení.
K § 15 a 16
Jde o obvyklá přechodná ustanovení
upravující počátek vzniku nároku
s ohledem na účinnost zákona.
V případě výplaty náležitostí
od srpna 1990 bude třeba zvýšit rozpočet
o 5,3 mil. Kčs na 13,7 mil. Kčs pro rok 1990. Náklady
na rok 1991 budou činit 32,9 mil. Kčs, což
je zvýšení oproti roku 1990 o 19,2 mil. Kčs.