Předsedkyně ČNR D. Burešová,
místopředsedové ČNR, J. Kasal, Z.
Malík, J. Vlach a 161 poslanců.
Za vládu České republiky: předseda
vlády P. Pithart, místopředseda vlády
A. Baudyš, ministr pro správu národního
majetku a jeho privatizaci T. Ježek, ministr životního
prostředí I. Dejmal, ministr vnitra T. Sokol, ministr
financí K. Špaček, ministr zdravotnictví
M. Bojar, ministr spravedlnosti J. Novák, ministryně
obchodu a cestovního ruchu V. Štěpová,
ministr pro hospodářskou politiku a rozvoj K. Dyba.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, milí hosté, zahajuji druhý
den jednání 33. schůze ČNR a všechny
vás srdečně vítám. Prosím,
abyste zaujali svá místa. Vítám také
vládu České republiky zastoupenou zatím
panem ministrem Ježkem, který je pro nás důležitý,
protože je navrhovatelem prvního bodu našeho
pořadu.
Včera jsme projednali 7 bodů schváleného
pořadu, takže nám zbývá k projednání
ještě 10 bodů. Program máte před
sebou, nepokládám tedy za nutné jej číst.
S ohledem na závažnost projednávaného
materiálu musíme počítat s tím,
že dnes celý program nestačíme projednat.
Prosím proto, abychom už v předstihu uvažovali
o pokračování této schůze.
Domnívám se, že buď bychom mohli pokračovat
ve schůzi /říkám to jen pro případ,
že se nám nepodaří dnes do nějaké
rozumné hodiny program stihnout/ zítra, to je v
sobotu nebo v pondělí nebo v úterý.
Dám tedy hlasovat o těchto možných náhradních
termínech. Faktická poznámka pan poslanec
Kalfus.
Poslanec Jiří Kalfus: Navrhoval bych, abychom
nejdřív hlasovali o úterý.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Dávám tedy hlasovat o tom, že
v případě, že dnes schůze neskončí,
budeme pokračovat v jednání v úterý.
Kdo je pro tento termín, ať zvedne ruku. /Zatím
je přítomno podle prezenční listiny
106 poslanců, jsme tedy úsnášeníschopni./
86
Kdo je proti? 10
Kdo se zdržel hlasování? 13
Děkuji. Bylo tedy přijato rozhodnutí, že
v případě potřeby budeme pokračovat
ve schůzi v úterý. Pan poslanec Štindl.
Poslanec Karel Štindl: Vážená paní
předsedkyně, dámy a pánové,
mám ke sněmovně takovouhle prosbu. Máme
dnes po bodu 8 projednávat bod 9 - Vládní
návrh zákona ČNR o zřízení
ministerstva mezinárodních vztahů ČR,
sněmovní tisk 574 a 635. Vývoj schůze
je takový, že normální doba projednávání
tohoto návrhu by připadla pravděpodobně
na dnešní dopoledne a bohužel část
zahraničního výboru bude od 11 hod zhruba
do 14 hod zaměstnána jednáním s delegací
zahraničního výboru srbského parlamentu,
který je zde na návštěvě. Prosím
vás proto o souhlas s návrhem přeložit
původní bod 9 za zprávu vlády ČR
o průběhu a výsledcích transformace
české ekonomiky v roce 1991 tak, aby projednávání
našeho návrhu zákona připadlo na odpoledne.
Děkuji vám.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Štindlovi a dávám
hned o jeho návrhu hlasovat. Tento návrh je rozumný,
protože skutečně část zahraničního
výboru by se nemohla právě tohoto bodu, který
se ho navýsost týká, zúčastnit.
Prosím, abyste zvedli ruku, pokud s tímto návrhem
souhlasíte.
Kdo je pro? 98
Kdo je proti? Nikdo.
Myslím, že nebudete mít námitek, když
nedám hlasovat o tom, kdo se zdržel hlasování.
Je nás tu už více než 110, jsme usnášeníschopní.
Návrh pana poslance Štindla byl přijat a bude
tedy bod označený původně jako 9 zařazen
za zprávu vlády o výsledcích transformace
české ekonomiky, který je teď označen
číslem 11.
Přistoupíme nyní k projednávání
pořadu.
Prvním bodem dnešní schůze je
Návrh zákona jste obdrželi jako sněmovní
tisk 616 a společnou zprávu výborů
k němu jako sněmovní tisk 634.
Prosím nyní pověřeného člena
vlády ČR pana ministra Tomáše Ježka,
aby vládní návrh zákona odůvodnil.
Ministr pro správu národního majetku
a jeho privatizaci ČR Tomáš Ježek:
Vážená paní předsedkyně,
vážená Česka národní rado,
předkládám návrh zákona ČNR
o působnosti orgánů ČR při
provádění zákona 403, tj. zákona
o zmírnění některých následků
majetkových křivd, ve znění zákona
č. 458/1990 Sb. a zákona č. 137/1991 Sb.
Víte, že 15. dubna 1991 nabyl účinnosti
zákon č. 137/1991, kterým byl novelizován
zákon 403 o zmírnění některých
následků majetkových křivd ve znění
zákona č. 458. V souvislosti s nově
upravenou povinností fyzických osob vydat věc,
kterou nabyly od státu způsobem uvedeným
v § 4 odst. 2 zákona, vznikl těmto osobám
nárok na vrácení kupní ceny, kterou
zaplatily při koupi věci a úhrada za zřízení
práva osobního užívání
pozemku, které musí uplatnit u příslušného
organu státní správy republiky. Tím
vznikla potřeba tohoto zákona. Předpokladem
aplikace tohoto ustanovení je určení příslušného
orgánu statní správy ČR.
Navrhovaný zákon ČNR o působnosti
orgánů ČR při provádění
zákona o zmírnění následků
některých majetkových křivd by měl
také upravit podrobněji některá ustanovení
zákona obdobně, jak to činí zákon
ČNR č. 231 v mimosoudních rehabilitacích.
To jest založit povinnost spolupráce pro okresní
úřady, orgány obcí, střediska
geodézie a archivy, zajistit pohledávky našeho
ministerstva z titulu zhodnocení vydávané
nemovitosti a upravit postup při uplatnění
nároku České republiky na vydání
věcí podle § 23 a) zákona.
S potěšením jsem přijal zprávu
výboru ČNR k tomuto návrhu, některé
připomínky přijímáme a souhlasíme
s nimi, některé však bohužel přijmout
nemůžeme, neboť posouvají řešení
tím směrem, který z hlediska smyslu a účelu
tohoto zákona se nám zdají jako nepřijatelné,
nebo takové, které by narušily smysl toho zákona.
Především nemůžeme souhlasit se
změnou formulace § 2, protože ministerstvo privatizace
podle § 15 odst. 1 toho zákona 403 ve znění
pozdějších předpisů vrací
kupní cenu a úhradu práva za osobní
užívání, a proto potřebujeme
znát především jejich výši.
Formulace ve společné zprávě není
dobrá, protože může jít i o nabytí
věci od družstva nebo společenské organizace.
Další připomínka se týká
§ 4, zde opět nemůžeme souhlasit, neboť
zákonem je stanovena povinnost oprávněné
osoby, v případě že se rozhodne pro
vydání zhodnocené stavby, uhradit ministerstvu
jím stanovenou částku, představující
zhodnocení. Jde o to, že tato pohledávka není
žádným způsobem zajištěna
pro případ prodeje zhodnocené stavby oprávněnou
osobou jiné osobě před zaplacením
této částky. Proto ta úprava, kterou
my jsme navrhovali, je důležitá, jde o zajištění
pohledávky státu za oprávněnou osobou.
Poslední věc, s kterou bych si dovolil nesouhlasit,
se týká § 5 odst. 2, kde je namítáno
proti tomu ve společné zprávě, že
zužujeme okruh oprávněných osob. Zde
bych chtěl upozornit, že již zde existuje precedens,
že obdobné řešení, které
zužuje okruh povinných osob ještě ve větší
míře, přijala ČNR zákonem č.
544/1991 Sb., kterým se mění a doplňuje
zákon č. 231 o působnosti orgánů
ČR v mimosoudních rehabilitacích.
Náš návrh vylučuje vlastně jenom
státní podniky, státní a rozpočtové
organizace a státní orgány, protože
se nám jeví jako nadbytečné, aby stát
sám sebe vyzval k vydání věci. Čili
má to věcnou logiku, mně se tato logika zdá
nesporná, nikterak se nedotýká ducha zákona.
S ostatními připomínkami k ostatním
paragrafům souhlasíme. Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu ministru Ježkovi, prosím pana
společného zpravodaje pana poslance Dobala, aby
se ujal slova.
Poslanec Viktor Dobal: Vážená paní
předsedkyně, vážené dámy,
vážení pánové, pokusím
se být velmi stručný, nicméně
na začátku bych řekl pár obecných
věcí, protože projednáváme právní
normu, která patří do série právních
norem, které do normální společnosti
vlastně nepatří. O to důležitější
místo však má v situaci, kdy se musíme
vyrovnávat s dluhy dlouhého období porušování
přirozeného řádu světa ve jménu
nějaké pyšné ideologie.
Normy tohoto typu by měly být navozovány
podle mne poukazem na důvody svého vzniku a varováním,
že na podobné experimenty společnost vždy
šeredně doplatí, už jenom tím,
že pro své normální fungování
musí alespoň trochu rozplést zamotance vlastnických
vztahů, ke kterým došlo.
Myslím si, že můžeme přikročit
hned ke společné zprávě, kterou jste
obdrželi jako sněmovní tisk 634. Slyšeli
jste z úst pana ministra, že s některými
vývody společné zprávy nesouhlasí.
Společná zpráva vznikla na základě
projednání ve výborech národohospodářském,
rozpočtovém a kontrolním a ústavně
právním. Většina připomínek
zde vznesených je z ústavně právního
výboru. Navrhl bych proto, abychom projednali ve smyslu
jednacího řádu ČNR, § 25 a) navrhovaný
vládní návrh zákona ve znění
společné zprávy s tím, že považuji
připomínky pana ministra Ježka za natolik závažné,
že je vnáším sám jako pozměňovací
návrh. Pro vaši informaci ještě uvádím,
že do společné zprávy nebyly zahrnuty
dvě připomínky, a to doplnit v odst. 2, §
5 za slova "České republiky" slova "a
obce v České republice". Toto nebylo zahrnuto
proto, že bylo navrhováno vypuštění
celého odstavce 2, § 5.
Pak byla ještě jedna drobná připomínka,
která v sobě zahrnovala v § 6 odst. 1, vypustit
slova "státní notářství".
Tyto připomínky jediné nebyly zahrnuty do
společné zprávy. Snažil jsem se zdůvodnit
proč.
Domnívám se, paní předsedkyně,
že můžete otevřít rozpravu k projednání
tohoto zákona ve smyslu, jak jsem jej navrhl.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji pane poslanče, zatím nemám
žádnou písemnou přihlášku,
prosím, abyste se hlásili písemně,
pokud budete chtít vystoupit. Zdá se vám
tato předloha tak jasná, že se nikdo nehlásí
do diskuse? Zdá se, že tomu tak je, ptám se
tedy pana navrhovatele, zda se chce ujmout závěrečného
slova (ministr Ježek: Nepotřebuji závěrečné
slovo). Ano, končím tedy rozpravu a prosím
tedy pana zpravodaje, pana poslance Dobala, aby se ujal závěrečného
slova.
Poslanec Viktor Dobal: Já bych snad ani neměl
závěrečné slovo. Přímo
bych přikročil k projednávání
zákona tak, jak jsem to navrhl, to znamená, že
bychom měli hlasovat o těch pozměňovacích
návrzích, které se týkají §
č. 2 ve společné zprávě a §
č. 4 a § č 5.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Budeme hlasovat postupně.
Poslanec Viktor Dobal: Měli bychom hlasovat o těchto
návrzích postupně, proto bych navrhoval hlasovat
nejdříve o návrhu vypustit ze společné
zprávy bod k § 2, tudíž ponechat znění,
které máme ve vládním návrhu
zákona.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Dobalovi.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Dávám hlasovat o tomto pozměňovacím
návrhu. Kdo je pro, ať zvedne ruku. 106 Děkuji.
Kdo je proti? Nikdo. Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování? 11. Děkuji.
Pozměňovací návrh byl přijat.
Prosím pana zpravodaje Dobala.
Poslanec Viktor Dobal: Druhým bodem, o kterém
bychom měli hlasovat, je opět bod společné
zprávy k § 4, kde společná zpráva
navrhuje § 4 z vládního návrhu zákona
vypustit. Návrh je vypustit tento bod ze společné
zprávy, tzn. ponechat ve vládním návrhu
zákona § č. 4 tak, jak je.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Dávám hlasovat i o tomto pozměňovacím
návrhu.
Kdo je pro, ať zvedne ruku. 101 Děkuji.
Kdo je proti? 4 Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování? 15 Děkuji.
Pozměňovací návrh byl přijat.
Prosím pana zpravodaje Dobala.
Poslanec Viktor Dobal: Posledním pozměňovacím
návrhem je vypustit ve společné zprávě
v § 5 odst. 2, tzn. že by opět zůstal
ve vládním návrhu zákona odstavec
2 v § 5.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Dávám hlasovat o tomto návrhu.
Kdo je pro, ať zvedne ruku. 101 Děkuji.
Kdo je proti? Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování? 21 Děkuji.
I tento pozměňovací návrh byl přijat.
Poslanec Viktor Dobal: Tím jsme vyčerpali
všechny pozměňovací návrhy a
můžeme hlasovat o zákoně jako celku.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Ještě se hlásí pan
poslanec Kalfus s věcnou poznámkou. Prosím.
Poslanec Jiří Kalfus: Vážená
paní předsedkyně, dámy a pánové,
já se domnívám, že tam zůstává
ještě jeden návrh, o kterém jsme nehlasovali.
Tím, že jsme nyní vrátili odstavec b)
§ 5, k němuž byl pozměňovací
návrh, o kterém nemělo smyslu hlasovat, kdyby
ten odstavec tam nebyl. Ale když je nyní vrácen,
pak má smysl o tom hlasovat.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Kalfusovi za připomínku,
ptám se pana poslance Dobala na jeho názor.
Poslanec Viktor Dobal: Pokud vím, žádný
takový návrh v rozpravě nepadl. Já
jsem žádný takový návrh nepřednášel,
já jsem informoval jenom o tom, co nebylo zahrnuto ve společné
zprávě.
Měl to tudíž pan poslanec Kalfus jako pozměňovací
návrh navrhnout. Tento návrh, jak jsem řekl,
nepadl, takže nemám ani právo připomínat
sněmovně, aby o tom hlasovala.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji.
Rozprava byla skončena, nikdo tento pozměňovací
návrh nepřednesl, a pokud byl v průběhu
jednání ve výborech přednesen, nebyl
bohužel zahrnut do společné zprávy.
Není tedy o čem hlasovat.
Mám tedy za to, že můžeme hlasovat o celém
vládním návrhu zákona.
Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona
České národní rady o působnosti
orgánů České republiky při
provádění zákona č. 403/1990
Sb., o zmírnění následků některých
majetkových křivd, ve znění zákonů
č. 458/1990 Sb. a č. 137/1991 Sb., podle sněmovního
tisku 616 ve znění společné zprávy
výborů České národní
rady podle sněmovního tisku 634 a podle schválených
pozměňovacích návrhů, ať
zvedne ruku. 109
Děkuji. Kdo je proti? 2
Děkuji. Kdo se zdržel hlasování? 12
Děkuji. Zákon byl přijat.
Prosím nyní pana ministra Ježka.
Ministr pro správu národního majetku
a jeho privatizaci ČR Tomáš Ježek:
Vážená paní předsedkyně,
vážená Česká národní
rado, děkuji za velmi vstřícný přístup
k tomuto zákonu. Zejména bych chtěl poděkovat
národohospodářskému výboru,
ústavně právnímu výboru a rozpočtovému
a kontrolnímu výboru za jejich práci a za
jejich připomínky. V neposlední řadě
bych chtěl poděkovat také panu poslanci Dobalovi
za přednesení a organizování společné
zprávy.
Děkuji pěkně. (Potlesk.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu ministrovi.
Dalším bodem jednání je sdělení
vyšetřovací komise České národní
rady pro otázky lustrací. Prosím předsedu
vyšetřovací komise České národní
rady pana poslance Ivana Maška, aby se ujal slova. Bohužel
ho tady nevidím.
Je někdo z vyšetřovací komise schopen
přednést tuto zprávu za pana předsedu?
(Nikdo se nehlásil.) Zdá se, že tomu tak není.
Budeme tedy nuceni souhlasit s tím, abychom tento bod přesunuli
na dobu, kdy pan poslanec Mašek se dostaví.
Prosím sněmovnu, aby se vyjádřila,
zda souhlasí s tím, že bychom jako další
bod projednali zprávu vlády České
republiky o průběhu a výsledcích transformace
České ekonomiky v roce 1991, abychom tento časový
prostor nějak vyplnili.
Dávám hlasovat o tomto návrhu.
Kdo je pro, ať zvedne ruku. 74
Děkuji. Kdo je proti? 4
Děkuji. Kdo se zdržel hlasování? 39
Děkuji. Návrh byl přijat.