Měli jsme projednávat odpovědi na interpelace
vznesené poslanci. Projednávání tohoto
bodu nám zabere cca 180 - 240 minut. Protože se situace
ve sněmovně vyvíjí značně
nepříznivě, dovolil jsem si dát v
úvahu plán, který by usnesení, která
je nezbytně nutné přijmout, například
zprávu o činnosti předsednictva, předřadili
bodu "Interpelace".
Zeptal jsem se některých navrhovatelů, zdali
trvají na zařazení bodu, který vložili
do programu, aby se projednával v tomto okamžiku.
Vyslechli jsme stanovisko pana poslance Payna.
Zdá se, že chce vystoupit pan generální
prokurátor, čili de facto jsme se dostali do situace,
kdy tento bod projednáváme. Dám proto o tom
pro jistotu hlasovat.
S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec
Kubiš.
Poslanec Josef Kubiš: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
rozuměl jsem tomu tak, že by se mělo dát
hlasovat, navrhl to pan kolega Bárta, jestli souhlasíme
s tím, že pan generální prokurátor
nám předloží tuto zprávu písemně,
nikoliv o tom, aby se to projednávalo teď.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Usnesení
jsem už formuloval, chystal jsem se dát o něm
hlasovat, ale o slovo se přihlásil pan generální
prokurátor. A jestliže se přihlásí
o slovo, nezbývá mi nic jiného, než
mu slovo dát.
Dámy a pánové, abychom se nezapletli do procedurálních
záležitostí, dávám návrh
na přijetí následujícího usnesení:
"Česká národní rada žádá
generálního prokurátora České
republiky, aby poslancům předložil písemně
stanovisko generální prokuratury k případu
pana Miloslava Marečka."
Bylo by vhodné doplnit tento návrh datem. Pane prokurátore,
jaký termín navrhujete? (Nebylo rozumět.)
Je to v podstatě technická záležitost,
která bude závislá na technických
možnostech Kanceláře, ale je možné
stanovit datum do 4. února.
Kdo s takto formulovaným usnesením souhlasí,
ať zvedne ruku. 88. Děkuji.
Kdo je proti. 3.
Tento návrh byl přijat.
Ptám se nyní pana generálního prokurátora,
zdali chce k této záležitosti vystoupit. (Ne.)
Děkuji.
S faktickou poznámkou se nehlásí nikdo.
Dámy a pánové, předkládám
návrh na změnu programu, abychom v tuto chvíli
projednali bod
Kdo souhlasí s tím, abychom tento bod projednávali
v tuto chvíli, ať zvedne ruku. 89.
Kdo je proti? 2.
Tento návrh byl přijat.
V minulé schůzi České národní
rady jsme při projednávání zprávy
o činnosti předsednictva uložili zahraničnímu
výboru České národní rady předložit
přehled poslanců a pracovníků Kanceláře,
kteří byli v tomto volebním období
na zahraniční cestě.
S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec
Effenberger.
Poslanec Josef Effenberger: Vážení přítomní,
chápu pana předsedajícího, že
s ohledem na celkovou situaci nedává zjišťovat,
kdo se zdržel hlasování, protože bychom
se dočkali toho, že by součet všech hlasujících
opět nedosáhl počtu sto.
Domnívám se však, že za této situace
je nedůstojné pokračovat ve schůzi,
protože teď budeme dlouho jednat o zprávě
o činnosti a v kritickém okamžiku, ať
se o tom bude hlasovat, se opět zjistí, že
jsme usnášeníneschopní.
Domnívám se, že tato situace je neúnosná
a nedůstojná. Potom se opět budou svolávat
ze všech koutů celé sněmovny poslanci,
kteří tu nebyli při tomto projednávání,
což sice není v rozporu s jednacím řádem,
nicméně budou hlasovat, aniž by věděli
o čem.
Musím říci, že aspoň pokud se
týká mne, míra trpělivosti je dovršena,
a proto navrhuji, aby tato schůze byla přerušena
a pokračovala za okolností důstojnějších.
Děkuji vám.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.
Je to procedurální návrh a jsem povinen o
něm dát hlasovat. Nicméně upozorňuji
na skutečnost, že při posledním sčítání
počet poslanců ve sněmovně dosáhl
čísla 103. Upozornil jsem poslance, že nikdo
z nich se nesmí vzdálit, aby se sněmovna
nestala usnášeníneschopná.
Nejsem s to z tohoto místa posoudit, zdali poslanci uposlechli
mé výzvy nebo zda mé přání
naplnili, a proto se domnívám, že pokud 89
poslanců vysloví s něčím souhlas,
je to nadpoloviční většina z těch,
kteří tady byli při posledním sčítání.
Zazněl zde však procedurální návrh
pana poslance Effenbergera. Ptám se proto, kdo se domnívá,
že by bylo třeba v tuto chvíli schůzi
přerušit, ať zvedne ruku. 20.
Kdo je proti? 42.
Kdo se zdržel hlasování?..... (nenahráno)
..... Říkal, že se omluví paní
předsedkyni.
Kraus Petr nepřítomen, Kříž Karel
přítomen, Květ Jan přítomen,
Laštůvka Vladimír nepřítomen,
Líbal Vladimír přítomen, Lukeš
Milan přítomen, Máca Zbyněk přítomen,
Müller Jiří přítomen, Nerad František
přítomen, Pecháček Karel přítomen,
Pithart Petr nepřítomen, Piverka Walter přítomen,
Pospíšil Petr přítomen, Povolný
Václav přítomen, Preclík Vladimír
nepřítomen, Ryšlinková Jana nepřítomna,
Sapák Jan nepřítomen, Stibic Jaromír
přítomen, Svoboda Ivo nepřítomen,
Šebor Jindřich nepřítomen, Šplíchal
Václav nepřítomen, Štěpová
Vlasta nepřítomna, Vondráček Josef
nepřítomen (pohřeb), Vorlová Milada
přítomna, Zajíček Stanislav nepřítomen,
Žák Václav přítomen, Budinský
Vladimír nepřítomen, Cabal Jaroslav nepřítomen,
Čech Vladimír přítomen, Čechová
Hedvika přítomna, Čermák Petr nepřítomen,
Fejfar Tomáš přítomen, Fiedor Jiří
nepřítomen, Gjurič Andrej přítomen,
Hájek Richard nepřítomen, Honajzer Jiří
nepřítomen, Jančáry Julius nepřítomen,
Karych Alexandr nepřítomen, Klimeš Stanislav
nepřítomen, Koháček Petr přítomen,
Koráb Jaroslav nepřítomen, Kozel František
nepřítomen, Krejčová Zdeňka
přítomna, Lom Petr přítomen, Maleňáková
Jarmila přítomna, Marvanová Hana přítomna,
Němčík Jindřich nepřítomen,
Novák Jiří přítomen, Novák
Libor přítomen, Pavlíková Jiřina
nepřítomna, Payne Jiří přítomen,
Ratiborský Tomáš nepřítomen,
Rečková Jarmila přítomna, Rozlivka
Vladimír nepřítomen, Röschová
Anna nepřítomna, Sedláček Michal přítomen,
Syka Martin přítomen, Šepsová Lenka
přítomna, Šimeček Josef nepřítomen,
Váca Oldřich nepřítomen, Válek
Alois nepřítomen (omluven), Vlach Jiří
přítomen, Vlk Miloslav přítomen, Volák
Stanislav nepřítomen, Wolf Miroslav nepřítomen,
Zubek Leopold nepřítomen, Body Ladislav přítomen,
Bumbová Stanislava přítomna, Čapek
Miroslav nepřítomen, Čelišová
Květoslava přítomna, Čundrle Václav
přítomen, Dušek Rudolf nepřítomen,
Hájek Jiří nepřítomen, Hájek
Josef přítomen, Hofrová Jarmila přítomna,
Hrazdíra Antonín přítomen, Jirásek
Jiří přítomen, Lagová Hana
přítomna, Machalík Jiří přítomen,
Maryt Jiří přítomen, Matějka
Jaroslav přítomen, Ortman Jaroslav nepřítomen,
Řezáč Vladimír nepřítomen,
Sojka Tomáš přítomen, Soural Jaroslav
přítomen, Stiborová Marie přítomna,
Sůvová Hana přítomna, Štrait
Jaroslav přítomen, Váchalová Anna
přítomna, Žižka Jaroslav přítomen,
Andrle Antonín přítomen, Balcárek
Pavel přítomen, Bezděk Josef přítomen,
Dudešek Petr nepřítomen, Fendrych Luděk
přítomen, Foniok Karel nepřítomen,
Havlíček Miroslav přítomen, Homola
František přítomen, Hrbek přítomen,
Kačenka František nepřítomen, Kapusta
Jaromír nepřítomen, Krčma Ladislav
nepřítomen, Kryčer Jan nepřítomen
(omluven), Macháček Jiří nepřítomen,
Malík Zdeněk přítomen, Mazalová
Gerta přítomna, Procházka Kamil přítomen,
Pruša Oto přítomen, Stodůlka Zbyšek
nepřítomen, Zatloukal Břetislav nepřítomen,
Zeman Vladimír nepřítomen, Domas Josef nepřítomen,
Fröhlich Vladimír nepřítomen, Hejsek
Josef přítomen, Hochová Dagmar nepřítomna,
Kelnar Jaroslav nepřítomen, Klener Pavel nepřítomen,
Kolmistr Vladimír přítomen, Ledvinka Karel.....
Souhlasíte s tím, abych panu Ledvinkovi napsal,
že je přítomen. (Ano.)
Mašatová Milada nepřítomna, Matějka
František přítomen, Mišík Vladimír
přítomen, Moldan Bedřich nepřítomen,
Moskal Václav přítomen, Němcová
Helena nepřítomna, Němeček Rudolf
přítomen, Popovič Pavel nepřítomen,
Přikryl Ivo nepřítomen, Růžička
Jan přítomen, Stieber Václav přítomen,
Šabata Miloslav nepřítomen, Vacek Eduard nepřítomen,
Veselý Josef nepřítomen, Bělehrádek
Stanislav nepřítomen, Cibuzar Václav přítomen,
Dušek Jiří přítomen, Janeček
Jiří nepřítomen, Janů Ivana
přítomna, Karas Jiří přítomen,
Kasal Jan přítomen, Kubiš Josef přítomen,
Meier Josef nepřítomen, Pavela Josef přítomen,
Smělík Zdeněk nepřítomen, Výborný
Miloslav přítomen, Dobal Viktor přítomen,
Dušek Pavel nepřítomen, Hofhanzl Čestmír
přítomen, Ježek Josef přítomen,
Ježek Tomáš nepřítomen, Kalvoda
Jan nepřítomen, Kužílek Oldřich
nepřítomen, Mašek Ivan nepřítomen,
Palkoska Ivo přítomen, Šuman Vladimír
přítomen, Benda Marek nepřítomen,
Haringer Jiří nepřítomen, Chutný
Antonín nepřítomen, Litomiský Jan
přítomen, Procházka Antonín přítomen,
Tollner Pavel přítomen, Wajsar Miloslav přítomen,
Zahradníček Jan přítomen, Adámek
František přítomen, Frkal Jiří
přítomen, Kašuba Josef nepřítomen,
Komárek Vladimír nepřítomen, Kraus
Michal přítomen, Petr Jan přítomen,
Raška Miroslav nepřítomen, Šlouf Miroslav
přítomen, Effenberger Josef přítomen,
Hába René přítomen, Kadlec Ján
nepřítomen, Nedbálek Lubomír nepřítomen,
Šindl Karel přítomen, Vaňák Vladislav
nepřítomen, Balog Dezider přítomen,
Giňa Ondřej nepřítomen, Guži
Zdeněk nepřítomen, Tatár Milan přítomen,
Wantula Tadeusz nepřítomen, Vejmelka nepřítomen,
Vrchlavská Hana nepřítomna.
Dámy a pánové, tím jsme skončili
tento akt. Doporučuji, aby těm, kteří
jsou na zahraniční služební cestě,
domnívám se, že se jedná o skupinu,
která je na Podkarpatské Rusi, byla tato okolnost
zaznamenána Kanceláří do těchto
listin. Jinak si myslím, že nebude ostudou žádného
klubu, když si tento papír připne na nástěnku
aspoň na týden.
O slovo se hlásí pan poslanec Lom s faktickou poznámkou.
(Nehovořil.)
Dámy a pánové, podle prezence by nás
zde mělo být 108, takže budeme pokračovat
v jednání.
Dámy a pánové, dohodli jsme se, že budeme
pokračovat projednáváním
Započal jsem četbou úvodního textu
a budu v něm pokračovat.
Přehled těch, kteří byli na zahraničních
cestách, je zpracován, ale při jeho projednávání
v předsednictvu České národní
rady se ukázalo, že není tak přesný,
jak se očekávalo. Přehled musí být
proto přepracován a bude poslancům rozdán
po jeho dokončení prostřednictvím
výborů.
Zprávu o činnosti předsednictva za období
od 20. prosince do 21. ledna jste obdrželi jako sněmovní
tisk 552 již minule, včera vám byl rozdán
ještě dodatek k němu. Zpráva obsahuje
také opatření předsednictva.....
Žádám vás o klid, protože jinak
budu nucen požádat pracovníky, kteří
jsou zodpovědni za reprodukční techniku,
aby přidali trochu na síle. Někdo navrch
mít musí. V předchozích okamžicích
nebylo možné poznat, zda to jsem já nebo poslanci,
kteří se věnují zábavě.
Budeme pokračovat.
Zpráva obsahuje také opatření předsednictva
České národní rady, která učinilo
v době, kdy Česká národní rada
nezasedala.
Ptám se, kdo má ke zprávě nějaké
připomínky nebo dotazy. Jako první se hlásí
pan poslanec Palkoska. Uděluji mu slovo.
Poslanec Ivo Palkoska: Vážení, následující
řeč je do rozpravy o rozhodnutí předsednictva
České národní rady o obsazení
delegace poslanců České národní
rady do komise 10, 10, 14.
Vážení spoluobčané na Slovensku,
vážení spoluobčané v Čechách
a na Moravě, naši věrní novináři!
Tato řeč je více věnována lidem
mimo zdi tohoto sněmu než vám, paní
poslankyně a páni poslanci. Přesto vás
žádám o trpělivou a uváženou
pozornost.
Prosím, aby moje vystoupení nebylo spojováno
s žádnou politickou formací a bylo považováno
za profederální, s upřímnou snahou
zachovat společné soužití Čechů
a Slováků, byť více se bude mluvit o
způsobu, jak se rozejít.
S upřímností a s uznáním přiznávám,
že Slovensko a zejména Slováci si za uplynulé
dva roky vytvořili takové sebeuvědomění
a současně získali ohlas v Evropě
i ve světě, že případné
rozdělení naší země na dva samostatné
subjekty by zřejmě nebylo z těchto hledisek
obtížné. Naopak s lítostí a trochou
nepochopení sledují, jak spolu se snahou být
jiní než my v Čechách a na Moravě
dochází na Slovensku k sociálním řešením
problémů, které ve svém výsledku
jsou neefektivní a připomínají doby
nedávno minulé.
My, poslanci České národní rady, Slovenské
národní rady a Federálního shromáždění,
jsme od svých voličů dostali mandát
převést tuto zemi od socialismu ke společnosti
více individualistické, s jasným charakterem
právního státu, kde právo jednotlivce
bude státem zabezpečeno a kde budou vybudovány
takové mechanismy, aby při střídání
nejrůznějších vlád nemohlo dojít
k novému únoru 1948, po kterém volební
období trvalo celých 40 let.
Shodou šťastných okolností jsem mohl v
praxi poznat jiný ústavní systém.
Byť právník a advokát, vychovaný
zdejší univerzitou, přestal jsem ctít
potřebu tvořit novou ústavu podle ústavy,
kterou nám nadělili ústavní experti
v dobách rozvinutého socialismu s požehnáním
ÚV KSČ a kterou nyní přepisujeme v
naději, že to bude ústava jiná, snad
kapitalistická.
Současně jsem pochopil, že vznik nové
ústavy je jen naše vnitřní záležitost,
dokud pro mezinárodní společenství
naše země zůstává jednotným
státem.
Plně chápu slovenské kolegy, že jsou
nespokojeni se stávající ústavní
situací. Těžko se vtěsnat do škatulky,
na které je nápis "všichni uvnitř
jsou svobodní a mohou odejít", ale dveře
tato škatulka nemá.
Já se dnes již cítím také nespokojený
a občas až ohrožený představami
o budoucím ústavním uspořádání,
kde v případě nešťastného
vývoje ve východní části naší
země nám tato část vrátí
i s úroky chyby našich otců a dědů
v letech 1946 - 1949.
Z tohoto důvodu chci, stejně jako další
Češi a Moravané, být rovnoprávný
s mými slovenskými spoluobčany a v případě
potřeby po zralé úvaze opustit Slovenskou
republiku a jít vlastní cestou.
Vědom si postoje české politické reprezentace,
fakticky vyřazen z přímé účasti
na jednáních, volím tuto možnost, jak
sdělit, že ústavy lze vytvořit též
na jiných principech a současně - s možností,
jak se případně rozejít, nebudeme-li
chtít společný stát.
Aby byla zachována naděje na udržení
společného státu, vycházejme při
tvorbě ústav z následujících
principů.
Obyvatelé Slovenské republiky, stejně jako
obyvatelé České republiky, mají právo
na vytvoření samostatných právních
útvarů. Právo rozhodnout o tomto kroku nechť
je svěřeno poslancům národních
rad či sněmů. K účinnosti jejich
rozhodnutí je zapotřebí souhlasu občanů,
vyjádřených v referendu. Toto lze konat jen
při příležitosti všeobecných
voleb do zákonodárných nebo obecních
orgánů a ne dříve než za šest
měsíců od přijetí příslušného
zákona národní radou.
Poslanci zákonodárných sborů republik
a zákonodárných sborů společného
státu nechť jsou rovnoprávní. Každým
budou svěřeny jiné působnosti odpovídající
rozdělení působnosti mezi republiky a společný
stát.
Rozdělení působnosti nechť je provedeno
tak, aby společný stát vykonával všechny
funkce nezbytné pro efektivní obstarání
společných záležitostí obou republik
včetně ochrany lidských práv a svobod,
a tyto minimální funkce budou základní
podmínkou existence společného státu.
Účinné rozhodnutí o omezení
působnosti společného státu, byť
jen jednou z republik, a řádně potvrzené
referendem, způsobí zánik společného
státu ve lhůtě ne kratší šesti
měsíců.
Posouzení otázky, zda zákon schválený
národní radou omezuje či zasahuje do působnosti
federace (potlesk), bude svěřen ústavnímu
soudu společného státu.
Všechny změny ústavy společného
státu vyžadují iniciativu alespoň jedné
národní rady a následné schválení
oběma národními radami. Všechny změny
ústav republik národními radami potřebují
k účinnosti souhlas obyvatel vyjádřený
v referendu.
Na základě těchto principů a po doplnění
o další ústavní principy a ustanovení
lze vybudovat ucelený a spravedlivě vyvážený
ústavní systém dvou republik a společného
státu, s dostatečnými brzdami proti unáhlenému
a protiústavnímu odtržení jedné
z republik.
Vážené kolegyně, vážení
kolegové, tyto teze jdou vesměs ještě
dál, než jak jsou formulovány dosavadní
slovenské postoje. Nejsem veden snahou ulehčit Slovenské
republice odchod ze společného státu. Chci
zajistit, aby Česká republika na základě
svého svobodného rozhodnutí mohla pokračovat
v dosavadní politické a ekonomické orientaci
a s dostatečným předstihem se mohla připravit
na samostatnou existenci, nebude-li jiného zbytí.
Prosím proto ty, kteří jsou povoláni
k oficiálním jednáním se slovenskými
poslanci, aby zmíněné principy přednesli
a zejména při budoucím ústavně
právním uspořádání neopomněli
umožnit též České republice odejít
ze společného státu řádnou
ústavní cestou.
Vážení novináři, máte
dostatek moci, aby přednesené principy byly slyšitelné
až ve Slovenské republice. Děkuji vám
předem.
Vážení, dlouho jsem vážil, kdy
a zda tento názor veřejně přednést.
I kdyby jen jedno procento občanů Čech a
Moravy v koutku duše sdílelo stejný názor
a obavy jako já, měla tato řeč zde
své místo. Otevřeně říkám:
nebude-li právo na rozchod průhledně a jasně
v ústavě zakotveno ještě před
volbami, jsem pro neprodlené zrušení federace
a vytvoření samostatného českého
státu s účinností od 1. ledna 1993.
Věřím ve federaci.