Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu místopředsedovi Kalvodovi.
Dále se do rozpravy přihlásil pan poslanec
Janeček, pan kolega Bělehrádek - domnívám
se, že můžeme návrh pana kolegy
Bělehrádka považovat za návrh změny
doplňku, který přednesl pan místopředseda
Kalvoda. Předávám slovo panu poslanci Janečkovi,
připraví se pan poslanec Kozel.
Poslanec Josef Janeček: Vážený
pane předsedající, vážené
kolegyně a kolegové, chtěl bych reflektovat
na vystoupení pana ministra Horálka a dávám
návrh na rozšíření našeho
usnesení asi v této formě: Česká
národní rada 1. považuje za naléhavé,
aby v zájmu kontinuity a perspektivnosti i aktivní
politiky zaměstnanosti byla bezprostředně
po účinnosti zákona Federálního
shromáždění o státním
rozpočtu federace na rok 1992 dána k dispozici České
republice z rezervy na zaměstnanost z rozpočtu federace
zálohově na I. pololetí alikvotní
částka. Žádá, aby část
těchto prostředků byla využívána
podle potřeb trhu na diferencovanou a cílevědomou
regionální politiku zaměstnanosti.
2. Podporuje návrh, aby souběh výplaty starobního
důchodu a výdělku byl řešen vyšším
zdaněním výdělku a nikoliv administrativním
omezením zaměstnávání důchodců
a povolováním výjimek.
3. Nepovažuje za únosné, aby podstatným
zkrácením doby po, kterou se poskytuje hmotné
zabezpečení v nezaměstnanosti se značná
skupina občanů ocitla ve stavu hmotné nouze
a byla odkázána na sociální péči
poskytovanou obcemi.
(Potlesk).
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Janečkovi. Hlásí
se pan ministr Špaček.
Ministr financí Karel Špaček: Vážený
pane předsedající, vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, se zájmem jsem si přečetl návrh
na doplnění návrhu usnesení. Zaujalo
mě, že se s předloženým rozpočtem
vyslovuje zásadní nespokojenost, tedy s formou
předloženého rozpočtu, s nepřehledností
a z nedostatku údajů. Chtěl bych zdůraznit,
že rozpočet je sestaven tak, jak nám zákon
předepisuje, to je podle rozpočtových pravidel
a podle platné rozpočtové skladby. Čili
to, co zákon vyžaduje je v rozpočtu obsaženo.
Pochopitelně, rozpočet se skládá z
dalších různých tisíců,
desetitisíců položek a je možno jít
do větší hloubky. Pokud tedy budete chtít
další podrobnosti o jednotlivých kapitolách,
je to možné, ale rozpočet je předložen
tak, jak nám zákon předepisuje.
(Potlesk).
Místopředseda ČNR Jiří
Vlach: Děkuji panu ministru Špačkovi.
Předávám slovo panu poslanci Kozlovi.
Poslanec František Kozel: Vážený
pane předsedající, vládo, sněmovno,
dovoluji si vznést návrh na doplnění
návrhu usnesení ČNR k rozpočtu na
rok 1992 v tomto znění: Česká národní
rada doporučuje vládě České
republiky, aby přijala opatření k rozpočtovému
zabezpečení připravovaného federálního
zákona o platových poměrech pracovníků
rozpočtových organizací a v odvětví
zdravotnictví, školství, kultury, sociální
péče a některých dalších
organizací, přičemž objem mzdových
prostředků vyčleněných pro
rok 1992 bude nepřekročitelný.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Kozlovi. Předávám
slovo panu poslanci Bursíkovi.
Poslanec Martin Bursík: Pane předsedající,
vážená vládo, dámy a pánové,
rád bych vystoupil s pozměňovacím
návrhem jde o mé osobní stanovisko k návrhu
změny pana místopředsedy Kalvody. Dříve
bych rád upozornil, protože sněmovna slyšela
byť dvakrát návrh usnesení, ale neměla
možnost si jej přečíst, na to, že
první dva body usnesení, které se týkají
kritiky opomíjení tvorby příjmové
složky v rozpočtových pravidlech a druhý
bod se týká nepřehlednosti a nedostatku údajů,
vyplývají podle mého názoru z neexistence
daňové soustavy. Z tohoto důvodu navrhuji
změnu.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Dovolil bych si drobné upřesnění,
aby nedošlo k nedorozumění. To, co navrhoval
pan kolega Kalvoda, je pozměňovací návrh
k usnesení, t.j. k tisku 516 a 526. Neprobíráme
tedy zvláštní bod usnesení v tom smyslu,
jak to navrhl pan poslanec Kalvoda. Jsou to všechno pozměňovací
návrhy. Jeho byl prvním pozměňovacím
návrhem, a všechno ostatní jsou pozměňovací
návrhy, které si musí zpracovávat
zpravodaj.
Poslanec Martin Bursík: Tak to chápu.
Proto navrhuji, aby první odstavec bodu 1. zněl:
Česká národní rada konstatuje, že
dosud platná rozpočtová pravidla činí
konstrukci rozpočtu neprůhlednou. Dochází
k asimestrii a jejich užití na území
obou republik - tato asimetrie se v praxi projevuje tak zvaným
přerozdělováním.
Odst. 2. by zněl: Vyjadřuje nespokojenost s formou
předloženého rozpočtu, zejména
v nepřehlednosti a v nedostatku údajů z hlediska
přerozdělování.
3. bod, to již není pozměňovací
návrh. Pozměňovací návrh pana
místopředsedy Kalvody se týkal nepřijatelnosti
dalšího přerozdělování.
Já se domnívám, že přijetím
státního rozpočtu České republiky,
že již k přerozdělování
naší části rozpočtu, kterou máme
v kompetenci, nemůže dojít. Co se týče
přerozdělování na úrovni federace,
to je věcí kompetence federace. Sám jsem
se již jednou vyjádřil k tomu, že nepokládám
za nejšťastnější, aby byla jakýmkoliv
způsobem vtahována otázka řešení
státoprávní problematiky s otázkou
rozpočtů. Čili vyjadřuji osobní
stanovisko, že nedoporučuji přijetí
3. odstavce místopředsedy Kalvody. Dávám
ke zvážení sněmovně, zdali by
nebylo rozumné, aby všichni poslanci dostali návrhy,
které zde zazní v rozpravě, písemně,
a aby bylo přerušeno jednání k projednání
v klubech.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Bursíkovi. Zaznamenávám
tento procedurální návrh o kterém
se rozhodneme poté, co zazní všechny pozměňovací
návrhy. Hlásí se pan poslanec Ortman.
Poslanec Jaroslav Ortman: Pane předsedající,
vážená vládo, vážení
kolegové, rozprava se nám nepochybně rozběhla.
Já jsem se přihlásil do diskuse proto, že
zde zazněl procedurální návrh kolegy
Výborného, který bych chtěl podpořit.
Myslím, že o něm, jako o jednom z prvních
by se mělo hlasovat a že nejdříve
by mělo být přijato usnesení, které
by vymezilo rámec a potom by se hlasovalo o zákonu,
jako o celku.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu kolegovi Ortmanovi za toto upřesnění.
Než předám slovo panu poslanci Wantulovi, domnívám
se, že by bylo korektní, abych dal hlasovat o procedurálním
návrhu pana poslance Výborného. Přeje
si někdo, aby zazněl ještě jednou? Pamatuji
si ho v tom smyslu, že bychom měli rozdělit
hlasování a nejprve hlasovat o usnesení k
rozpočtu a potom o rozpočtu jako o celku. Parafrázoval
jsem to přesně, pane poslanče? (Poslanec
Výborný: ano).
Kdo je tedy pro tento procedurální návrh,
ať zvedne ruku. (160).
Kdo je proti? (Nikdo).
Tento návrh byl přijat.
Dovolil bych si vyřídit ještě druhý
návrh, kdo je pro, abychom poté, co bude ukončena
rozprava k tomuto usnesení, přerušili projednávání
tohoto bodu a pokračovali až poté, co dostaneme
sumu pozměňovacích návrhů písemně
a budeme moci se k nimi vyjádřit v klubech. Tak
jsem rozuměl návrhu pana poslance Bursíka.
Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. (147).
Kdo je proti? (Nikdo).
Tento návrh byl přijat.
Těmito návrhy se budeme řídit v průběhu
dalšího jednání.
Slovo má nyní pan zpravodaj.
Poslanec Ivo Svoboda: Chtěl bych požádat
o pozměňovací návrh pana poslance
Kozla písemně a pana poslance Bursíka. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Nyní je na řadě pan poslanec Wantula,
kterému předávám slovo. Připraví
se pan poslanec Přikryl.
Poslanec Tadeusz Wantula: Vážený pane
předsedající, vážená sněmovno,
dovolte mi, abych využil otevření rozpravy
a požádal o hlasování o mém návrhu
ve znění, které tady formuloval zpravodaj,
tzn., že jde o rozšíření dotace
pro polská sdružení o kvótu 600.000,-
kterou doporučuje vláda. Prosím, abychom
o tom ještě teď hlasovali.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
V průběhu přestávky vyřešíme
problém, zda je možno o tomto pozměňovacím
návrhu hlasovat v rámci hlasování
o usnesení.
Dále se přihlásil o slovo pan poslanec Přikryl.
Dávám mu slovo. Připraví se pan poslanec
Chromý.
(Stahuji.).
Poslanec Ivo Přikryl: Vážení
přátelé, před hlasováním
o postoji k rozpočtu, myslím, že bychom si
mohli připomenout to, co řekl Dr. Kramář
při projednávání rozpočtu Československé
republiky na rok 1920 - nemýlím-li se, tak v této
místnosti prohlásil: "Budeme hlasovat pro rozpočet.
Rozumí se samo sebou, že naše strana v postavení,
ve kterém se nalézá, nechce a nemůže
tímto hlasováním projevovat důvěru
vládě, nýbrž, že chceme tím
jen dokázat, že pro dnes i pro všechnu budoucnost
myslíme, že každá česká
strana je povinna dát českému státu,
Československé republice to, čeho potřebuje
ke svému životu a své bezpečnosti."
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Přikrylovi, dále se
o slovo přihlásil pan poslanec Kužílek,
uděluji mu slovo a připraví se pan poslanec
Ježek.
Poslanec Oldřich Kužílek: Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno, chtěl bych jenom stručně
reagovat na poslední příspěvek pana
ministra Špačka, který odůvodnil určitou
charakteristiku rozpočtu tím, že je podle rozpočtových
pravidel.
Domnívám se, že vláda je také
odpovědna za předkládání legislativních
návrhů, a protože už při projednávání
minulého rozpočtu tyto stížnosti byly,
domnívám se, že měla v průběhu
roku v této věci vyvinout nějakou legislativní
iniciativu. A pokud je věc vázána
na federální zákonodárství,
může být iniciativa i tím směrem.
Proto si myslím, že Česká národní
rada zcela oprávněně se k věci vyjadřuje
v tom smyslu, že sděluje, že struktura je taková
a taková, tedy třeba nepřehledná nebo
problematická. Že má na to plné právo
a že tím naznačuje, že očekává
od vlády, tedy exekutivy, která není exekutiva
jenom ve výkonu, ale také v legislativě,
aby učinila nějaká opatření.
Takhle jsem to chápal.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří
Vlach: Děkuji panu poslanci Kužílkovi.
S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec
Šuman.
Poslanec Vladimír Šuman: K tomu, co říkal
kolega Kužílek, bych jen dodal, že zatím
co rozpočtová pravidla jsou zákonem, rozpočtová
skladba není zákon. A v této fázi
jsme měli hlavně výhrady co se týkalo
rozpočtové skladby už loni, a tam to mohlo
být každopádně jinak, tam jsme nebyli
vázáni zákonem.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji za upřesnění panu poslanci
Šumanovi, dávám slovo panu poslanci Ježkovi.
Poslanec Josef Ježek: Pane předsedající,
dámy a pánové, chtěl bych podat tento
návrh - žádám, aby předsednictvo
České národní rady poskytlo sněmovně
před závěrečným hlasováním
o rozpočtu aktuální informaci o projednávání
rozpočtu jednak ve Slovenské národní
radě, jednak ve Federálním shromáždění.
domnívám se, že Česká národní
rada jako zákonodárný orgán České
republiky by měla vědět, co činí,
jestliže schvaluje rozpočet České republiky
dříve než bude schválen rozpočet
republiky Slovenské a rozpočet federace.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Ježkovi. Zaznamenáván
to jako další procedurální návrh.
Hodlám se zeptat sněmovny, zda s tímto návrhem
souhlasí. Jestli tomu dobře rozumím, nemuselo
to znamenat, že bychom přerušovali schůzi.
Stejně k přerušení dojde po skončení
rozpravy. Zpravodaj bude zpracovávat pozměňovací
návrhy, pak nám je Kancelář rozmnoží
a předá do klubů. Kluby se tím budou
pak zabýval a potom se k tomu bodu můžeme vrátit.
Bod bude přerušen, o tom už jsme rozhodli hlasováním.
V mezičase by se mohlo předsednictvo pokusit zjistit
aktuální informace, které by vám potom
byly sděleny. Pokud by si tato záležitost vyžádala
další čas, bylo by možno pokračovat
v projednávání některého z
dalších bodů. K závěrečnému
hlasování bychom nemuseli přistoupit hned
po skončení přestávky na oběd.
Vyžaduje si to zřejmě upřesnění
pana kolegy Kasala.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dámy
a pánové, chápu důvody, které
pana poslance Ježka vedou k tomuto návrhu, ale osobně
před tímto varuji. Domnívám se, že
jediný materiál, se kterým lze pracovat ve
sněmovně, jsou usnesení a ne nějaké
dílčí zprávy z projednávání
rozpočtu.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Hlásí se ještě někdo do rozpravy?
Jestliže tomu tak není, rozpravu uzavírám.
Slovo má poslanec Svoboda.
Poslanec Ivo Svoboda: Chci se zeptat sněmovny,
zda-li požaduje, aby i pozměňovací návrhy
k návrhu usnesení, které zazněly ve
včerejší rozpravě, byly zpracovány
navrhovaným způsobem. Pokud ano, bude to déle
trvat, protože je mám pouze ve svých rukopisných
poznámkách.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Domnívám se, že to má logiku, chtěl
bych poprosil zpravodaje, aby návrhy byly seřazeny
ne v pořadí jak byly podány, ale po logických
blocích.
Nyní mi dovolte - je 12,44 hodin - uzavřeli jsme
rozpravu a přerušuji jednání.
Poslanec Jiří Frkal: O procedurálním
návrhu pana poslance Ježka nebudeme hlasovat?
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji.
To by byla chyba.
Kdo je pro procedurální návrh pana poslance
Ježka tak, jak byl formulován, ať zvedne ruku.
23.
Kdo je proti? 93.
Návrh nebyl přijat.
Přerušuji schůzi do 15.00 hodin a chtěl
bych vás požádat, abyste vyslechli organizační
informace, které jsou důležité. Objevuje
se nesouhlas s tak dlouhou přestávkou. Je třeba
zpracovat návrhy a tak, jak jsme se rozhodli, musíme
je všichni dostat a budeme o nich jednat v klubech. Kromě
toho se možná budou chtít někteří
i naobědvat. Domnívám se proto, že neplýtvám
tak moc časem. Chtěl bych požádat, abychom
průběžně před 15.00 hodinou dostali
zprávu o tom, abychom mohli zorganizovat další
průběh schůze, jak postoupily práce
zpravodaje a Kanceláře. Děkuji, v 15.00 hodin
se zde sejdeme.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, zahajuji přerušené jednání.
Budeme pokračovat v projednávání usnesení
ke státnímu rozpočtu na rok 1992. O slovo
se přihlásil pan ministr Špaček.
Ministr financí Karel Špaček: Vážený
pane předsedající, vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, seznámil jsem se s pozměňovacími
návrhy. Doporučuji, aby se ještě některé
věci znovu projednaly. Například jak tady
pan poslanec Wantula říkal, že by se mělo
změnit usnesení. Myslím, že to není
třeba. Stačilo by, kdyby se do usnesení dalo,
že vláda je zmocněna na základě
prokázaných potřeb Rady, resp. polských
iniciativ zvýšit dotaci z rezervy do výše
600 tis. Kčs, čímž by nebylo nutné
rušit dřívější usnesení.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu ministrovi. Vzhledem k tomu, že nevidím
pana poslance Wantulu, přihlásil bych se do rozpravy
sám jako poslanec. Navrhuji, abychom přijali doplněk
usnesení v tom smyslu, jak to právě před
chvílí formuloval pan ministr Špaček.
Dále se hlásí do rozpravy pan poslanec Bursík.
Poslanec Martin Bursík: Vážený
pane předsedající, vážený
pane premiére, vážená vládo,
dámy a pánové, dovolím si jménem
klubu Občanského hnutí navrhnout jeden dodatek
- odsek před začátek usnesení. Toto
činím po poradě na politickém grémiu
ČNR. Odsek zní takto: "V případě
změn v navržené rozpočtové soustavě
federace a republik ukládá vládě ČR
připravit novelu zákona o státním
rozpočtu ČR, případně zákona
o rozpočtových pravidlech a předložit
ji České národní radě.".
Navazuje to přímo na odsek třetí návrhu
pana místopředsedy Kalvody. Definuje to zadání
české vládě, aby v případě
změn připravila novelu zákona o rozpočtových
pravidlech tak, abychom to mohli případně
opětovně projednat.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Bursíkovi. Pan poslanec
Kozel se hlásí s určitým upřesněním
svého původního návrhu?
Poslanec František Kozel: Je to spíše
technická připomínka, zřejmě
došlo k nedopatření při přepisu
návrhu. Týká se to kapitoly 398 Všeobecná
pokladní správa. Jde o těch 600 mil. Kčs,
které jsou určeny na investiční výdaje
středních odborných učilišť
a odborných škol. Měly by tam být i
speciální školy pro děti se smyslovými
vadami. Prosil bych, jestli by bylo možné doplnit
je do textu. Jedná se o školy pro děti s vadami
zraku a sluchu.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji za toto upřesnění. Uzavírám
rozpravu.
Další postup by měl být zhruba tento:
Nejdříve se zeptám sněmovny, zda-li
jste všichni obdrželi sumu pozměňovacích
návrhů. (Hlasy: Ano.) Pak by bylo logické
hlasovat nejprve o těch, které zazněly v
rozpravě v průběhu včerejšího
dne a potom dát do logického celku všechny,
které se odvinuly dnes a které začaly obsáhlejším
návrhem pana kolegy Kalvody.