Čtvrtek 25. dubna 1991

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Řezáčovi. Zřejmě to byl poslední příspěvek do všeobecné rozpravy k problému státoprávního uspořádaní. Tuto část rozpravy končím.

Domnívám se však, že musíme připustit možnost, že rozprava bude pokračovat poté, až sněmovna bude seznámena s návrhem pracovní skupiny na usnesení. Přimlouval bych se, aby rozprava, která bude k usnesení, se týkala právě jeho. To, co jsme chtěli k této problematice říci všeobecně, zaznělo dnes odpoledne. Domnívám se, že se k usnesení budeme vyjadřovat pouze racionálně, abychom dospěli k nejlepšímu závěru. Nyní dávám návrh na přerušení bodu programu státoprávního a územně správního uspořádání do té doby, než budou připraveny návrhy na usnesení, a to v alternativních podobách.

Kdo souhlasí s tím, aby projednávání tohoto bodu bylo přerušeno, ať zvedne ruku. (Hlasuje se. Pro se vyslovila většina poslanců).

Kdo souhlasí s tím, aby projednávání tohoto bodu bylo přerušeno, ať zvedne ruku. Většina rukou je nahoře.

Nyní dámy a pánové, mi nezbývá nic jiného, než abychom pokračovali v programu, jak jsme si ho schválili na začátku schůze. Tím dalším bodem je

VIII.

Návrh poslanců Loma, Syky, Hájka, Janečka, Šepsové a Domase na vydání zákona o České lékařské komoře, České stomatologické komoře a České lékárnické komoře podle sněmovních tisků 120 a 257.

Hlásí se pan poslanec Syka s faktickou poznámkou.

Poslanec Martin Syka: Pane předsedající, dámy a pánové, já musím konstatovat velice nerad, ač všichni z řad lékařů i celé veřejnosti čekáme na projednávání o lékařských komorách, že navrhovatel zákona dr. Lom je v dohadovací skupině.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Prosím, aby dr. Lom přišel do sněmovny. (Potlesk.)

Poslanec Martin Syka: Já se domnívám, že v tomto hlavním bodě naší schůze v této problematice státoprávního a územně správního uspořádání dr. Lom působí v dohadovací komisi už od začátku a že by bylo poškozením zájmů ODS, kdyby byl odvolán v tomto konečném finále.

Poslanec Petr Koháček: Většinu mé faktické poznámky už řekl kolega Syka. Já bych si dovolil navrhnout sněmovně, abychom bod o lékařských komorách přeskočili a projednali později a dali tím dr. Lomovi dostatečný čas na předložení jeho návrhu. Věřím, že z těch důvodů, které řekl kolega Syka, s tím bude sněmovna souhlasit.

Chtěl bych ještě připomenout, že pan poslanec Lom byl do pracovní skupiny zvolen touto sněmovnou. Je tudíž velice obtížné ho odvolat z této skupiny.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pak nezbývá se otázat, proč byl navržen pan dr. Lom, který má odůvodňovat návrh zákona. (Potlesk.)

Poslanec Petr Čermák: To nebylo příliš fér pane předsedající.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Nevím, zda to bylo fér, ale program schůze je dán dopředu, s programem schůze vyslovila sněmovna souhlas, tak se domnívám, že by jednotlivé poslanecké kluby měly brát ohled na to, koho do komise navrhují.

Poslanec Alexandr Karych: Program schůze říká, že uzavřeme bod po bodu. Myslím, že jsme neuzavřeli ještě bod Státoprávní a územně správní zřízení. Zde dochází ke změně. Když jsme odeslali skupinu dělat společné usnesení, nehlasovali jsme o tom, že jsou vyloučeni z rozpravy k tomuto zákonu. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Já, ač nerad, musím připomenout jednu skutečnost. Já jsem žádal skupinu, aby se sešla o přestávce naší schůze s tím, že se dostaví do sněmovny při zahájení rozpravy. Toto je skutečnost.

Poslankyně Eva Kantůrková: Já navrhuji změnit program v tom smyslu, aby se nyní projednával návrh novely zákona o místních poplatcích. To je krátká věc a dalo by se to vyřešit v té pauze. (Potlesk.)

Poslanec Vladimír Preclík: Já se omlouvám, ale předešlý návrh nelze realizovat, protože zpravodaj, pan posl. Vodráček, není přítomen.

Poslankyně Eva Kantůrková: Kdyby to sněmovně nevadilo, já jsem sice předkladatel spolu s panem poslancem Preclíkem, ale protože jsem byla na jednáních ve všech výborech, mohla bych dělat zpravodaje.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Já se domnívám, že sněmovna to dovolit může. Máme tedy zde dva návrhy: Návrh posl. Koháčka, abychom projednávání zákona o lékařských komorách přeskočili a projednávali další bod, kterým je Návrh zákona o zřízení Českého úřadu pro hospodářskou soutěž podle sněmovního tisku 221...

Poslanec Petr Koháček: Jsem ochoten stáhnout svůj návrh zpět, pokud bude schválen návrh poslankyně Kantůrkové.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dávám tedy hlasovat o návrhu posl. Kantůrkové, abychom udělali změnu v pořadu schůze a nyní zařadili na program novelu zákona o místních poplatcích. Kdo souhlasí s touto změnou programu, ať zvedne ruku. 144

Kdo je proti? 4

Zdržel se hlasování? 10

Mohu konstatovat, že návrh paní poslankyně Kantůrkové byl přijat.

IX.

Návrh poslanců České národní rady Evy Kantůrkové a Vladimíra Preclíka na vydání zákona České národní rady, kterým se mění zákon České národní rady č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích (sněmovní tisk 226)

A nyní se hlásí s faktickou připomínkou pan poslanec Payne.

Poslanec Jiří Payne: Dámy a pánové, já se obávám, že bez zpravodaje se nám bude zákon velmi těžko projednávat. Zároveň se domnívám, že je naprosto nepřípustné, aby předkladatel byl zároveň zpravodajem k jednomu a témuž zákonu. Myslím, že jsme se opět dostali do těžko řešitelné situace.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Prosím pana posl. Výborného, aby ozřejmil vzniklou situaci.

Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedající, já nejdu nic ozřejmovat, já jdu přečíst jednací řád.

Dámy a pánové v § 16, odst. 1 se říká: Jednání o věci zařazené na pořad schůze uvede zpravidla navrhovatel. Po něm vystoupí zpravodaj, byl-li určen. Poté předsedající zahájí rozpravu:

Já osobně se domnívám, byl-li určen zpravodaj a není tady, ztrácí pořadí. Budeme tento zákon projednávat bez zpravodaje. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Po upřesňující poznámce pana posl. Výborného prosím pana poslance Preclíka, aby se za navrhovatele ujal slova.

Poslanec Vladimír Preclík: Pane předsedající, dámy a pánové, nebyl bych si býval pomyslel, když jsem jako malý kluk netrpělivě očekával příjezd cirkusu do našeho města, abych mu zcela zištně pomáhal při stavění stanu a šapitó, že jednou po mnoha letech budu stát u řečniště a budu se pokoušet znovu pomáhat českému cirkusu, tentokrát zcela nezištně a s vaší pomocí odvrátit od něho nebezpečí, které mu hrozí. Inu život je velký režisér a každý v něm hrajeme svou roli. Chtěl bych vás ubezpečit, že dnešní moje role není role prosebníka nebo lehkomyslného pozměňovatele již a sotva přijatých zákonů, ale že se spíše podobá roli kajícníkově. Hned vysvětlím proč:

Když do našeho výboru přišli zástupci sdružení Artes, aby nám vysvětlili potíže z přijatého zákona plynoucí, měli jsme ve tvářích všichni spíš rozpačitou nedůvěru než schopnost pokorného naslouchání jejich těžkostí. Teprve po jejich odchodu jsme si sami sobě položili několik otázek (tedy s Evou Kantůrkovou a ostatními), na které jsme se pokusili také odpovědět. Ptali jsme se, zda se jedná v případě cirkusu o zařízení převážně zábavné. Museli jsme připustit, že zábavné nepochybně je. Dále jsme se ptali, zda se jedná o zařízení ryze výdělečné. Nepochybovali jsme o tom, že se komerci nebrání. Ale museli jsme přiznat, že díky artistům na visutých hrazdách a perských tyčích, klaunům, skákačům, žonglérům, drezérům a ostatním cirkusovým profesím se cirkusy řadí mezi kulturní akce a jejich kdysi mechanické zařazení mezi komerční zařízení lunaparků, střelnic, lochnesek a jiných pouťových atrakcí je zcela nevhodné a nespravedlivé. A právě pro toto zařazení se dostaly cirkusy jako jedna z položek do výčtu zařízení sloužících k poskytování služeb, prodejních a reklamních zařízení a jiných obdobných atrakcí, umístěných skládek a vyhrazených trvalých parkovacích míst (abych citoval část znění paragrafu), a tak se dostali do zákona o místních poplatcích. Tudíž zcela neprávem a zcela nespravedlivě.

Rozhodli jsme se tedy požádat plénum ČNR o moudré rozhodnutí a souhlas vyškrtnout ze zmíněného paragrafu 4 odst. 5 pouze jediná dvě slova: "zařízení cirkusu". Nepožadujeme tedy naší malou novelou, skoro noveličkou, žádné výhody pro české cirkusy, nýbrž jen jejich spravedlivé zařazení nebo spíš vyřazení ze seznamu, do kterého svou činností prostě nepatří.

Když shrnu tyto naše myšlenky do znění právnického, navrhuji toto: Navrhovaná novela zákona ČNR č. 565/90 Sb. o místních poplatcích reaguje na ustanovení § 4 odst. 5 uvedeného zákona, ve kterém jsou vyjmenována zařízení, u kterých může obec zvýšit sazbu poplatku za 1 m a den na desetinásobek. V uvedeném ustanovení jsou vyjmenována zařízení zcela komerčního charakteru, mezi které jsou zahrnuty právě cirkusy. Ty však v žádném případě nelze chápat čistě komerčně, ale především jako kulturní a uměleckou činnost. Smyslem novely je tedy nevystavovat cirkusy případnému nepřiměřenému tlaku ze strany obcí, který by měl mít za následek ohrožení existence cirkusů. To je vše, co jsme k tomu chtěli říci. Protože však nemám zpravodaje, nechť pan předsedající rozhodně, jak budeme jednat dál.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu navrhovateli. Nyní prosím pana místopředsedu Kalvodu, aby vystoupil s faktickou připomínkou.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Pane předsedající, dámy a pánové, problém spočívá v tom, že jednací řád upravuje vystoupení zpravodaje tak, že zpravidla vystoupí, byl-li určen. A on určen byl, vystoupit musí. Je to jen technický problém, jehož řešení jsme se teď pokusili nalézt. Spočívalo by v tom, že by se předsedové výborů, které tento návrh zákona projednávaly, během deseti minut byli schopni sejít (většinu z nich jsem informoval) a určit jiného zpravodaje. Už je zde jistý návrh na zpravodaje, který by krátkou zprávu přednesl.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji za tento konstruktivní návrh. Přečetl bych výbory, kterých se to týká, a zároveň bych vyzval předsedy, aby se k tomu vyjádřili. Nás všechny bych poprosil, abychom zůstali ve sněmovně, protože předpokládám, že to bude mít hladký průběh.

Rozpočtový a kontrolní výbor (souhlasí)

církevní a humanitární výbor (souhlasí)

výbor pro vědu, vzdělání a kulturu (souhlasí)

ústavně právní výbor (souhlasí)

výbor pro sociální politiku a zdravotnictví (místopředseda souhlasí)

výbor pro územní správu a národnosti (souhlasí).

Domnívám se, že po této zrychlené proceduře mohu vyzvat paní poslankyni Kantůrkovou, aby se ujala své role zpravodajky.

Poslankyně Eva Kantůrková: Jako zpravodajka této společné zprávy mohu konstatovat, že výbory, kterým byla naše novela zákona určena, to projednaly s diskusí, ale s naprostým souhlasem, hlasů proti našemu návrhu novely bylo mizivé množství. Ve všech výborech jsme získali po velice nepodstatných připomínkách souhlas. Nepodstatné připomínky se týkaly především problému, jestli je cirkusové umění uměním a jak dalece je to umění. V diskusi od hadích žen až po klauny jsme řešili problém, který je neřešitelný, protože je to otázka složitá. Základ toho ovšem je, že cirkusové umění je svým způsobem určitým druhem umění, je na rozhraní, dá se to velice těžko postihnout, ale lze o něm hovořit jako o kulturní záležitosti, která přispěje k obohacení měst a vesnic, které cirkusy navštíví.

Druhý takový problém, který jsme řešili zejména v rozpočtovém výboru, byl v tom, že se ukázalo při naší argumentaci, že poplatek, který je stanoven zákonem až 100 korun za metr čtvereční denně, je nerealizovatelný. Pánové z cirkusů nám dali rozpočet, kdy při průměrném cirkusovém představení by při dodržení 100 korun za metr zaplatili 250 tis. korun denně. Sám jejich zisk ze vstupenek u průměrného cirkusu při 50 na 50 je asi 69 tis. korun. To bylo to hlavní, co nás přesvědčilo o tom, že jde skutečně o nedostatek v zákonu o místních poplatcích, protože poplatek je v podstatě nerealizovatelný a zákon předpokládá něco, co se nedá uskutečnit. Tento náš argument byl zejména v rozpočtovém výboru přijat se souhlasem a dohodli jsme se, že navrhneme sněmovně, aby byl poplatek snížen na hranici 10 korun za metr.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Kantůrkové. Otevírám rozpravu. Do rozpravy se hlásí pan poslanec Jakl, uděluji mu slovo.

Poslanec Ladislav Jakl: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, pro úvahu pro tuto novelu je charakteristická především poslední věta nové paní zpravodajky, která říká, že bychom měli poplatek snížit na 10 korun. Nejde o snížení nebo zvýšení poplatku, ale možnost poplatek vyměřit. Kdyby hranice nebyla vůbec žádná, domníváte se, že by obce ukládaly třeba 250 mld. za metr čtvereční? Nikoli, cena by se utvářela podle normálních vztahů jako každý jiný vztah na trhu. Přesvědčovat se tady o tom vzájemně, která činnost je bohulibější nebo umělečtější a bránit obcím, aby za určitou činnost na svých vlastních pozemcích vybíraly kolik chtějí, to je od nás trochu troufalé a je dost v rozporu s naší péčí o obce, kterou jsme projevili včera a předevčírem a v důvěře v ně.

Nakonec bych chtěl říci, že pokud si myslíme, že kulturnost tohoto národa zvýšíme tím, že stanovíme maximální limit ceny za jednu knihu na 5 korun, tak z tohoto národa uděláme analfabety, protože za tuto cenu nebude nikdo ochoten knihy tisknout. To samé, jestliže obcím znemožníme, aby si podle nabídky a poptávky mohly dávat ceny, jaké považují za vhodné, tak prostě nebudou mít zájem a ochotu poskytovat své pozemky cirkusům vůbec. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Jaklovi, hlásí se paní poslankyně Moserová. Uděluji ji slovo.

Poslankyně Jaroslava Moserová: Vážený pane předsedající, vážený pane premiére, členové vlády, vážení kolegové, domnívám se, že opravdu klíčové při úvahách o přijetí této novely je to, zda cirkus patří mezi kulturní obohacení života na venkově a ve městech. Jsem přesvědčena, že ano, a že není možné tak, jak tomu bylo, jak jsme to přehlédli v zákoně, že cirkusy byly stavěny na roveň lunaparků. Byl to setrvalý zvyk, že cirkusy a lunaparky se dávaly dohromady, přičemž je jasné, že cirkus předpokládá cirkusové umění, kterému se cirkusové umění říká. Vyžaduje velkou přípravu a cirkusovým umělcům se skutečně říká cirkusoví umělci. Není možné podle mého je stavět na úroveň střelnic a kolotočů.

Doporučuji tuto navrženou novelu schválit. Děkuji vám.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Moserové. Hlásí se pan poslanec Smělík.

Poslanec Zdeněk Smělík: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené paní kolegyně, vážení páni poslanci, k této předloze bych měl jednu připomínku. Když jsme zákon schvalovali, zdůrazňovali jsme jednu velice důležitou věc, a to je fakultativnost celého zákona. V podstatě jsme začali budovat státní správu zespodu a chtěli jsme těm nejnižším samosprávným článkům dát skutečně tu nejvyšší rozhodovací pravomoc, jakou můžeme. Z toho důvodu každá konstrukce paragrafů měla podobu, čeho se týká, za co se vybírá a za co se poplatky vybírat nebudou.

U § 4 týkajícího se zařízení cirkusů bylo jednoznačně rozhodováno ve společné zprávě zpravodaji, zda se jedná o kulturní akce. Proto se to v podstatě dostalo do odst. 5 § 4 z toho důvodu, že konstrukce zákona vyžadovala toto rozhodnutí, že cirkusová zařízení nejsou kulturní akce a tím se dostaly do možnosti zvýšit a regulovat zájem o vystoupení cirkusů v jednotlivých místních územích.

Myslel bych, že to není tak docela pravdivé, jak pan navrhovatel říká, že je to prostě nespravedlivé vůči cirkusům. Podle mě je skutečně na obcích, aby záležitost, do jaké míry cirkus potřebují, aby v jejich místě vystupoval, regulovaly rozumnou taxou, rozumnou dohodou. Jsem přesvědčen o tom, že žádná z nich nebude eventualitu maximální míry, kterou pro stanovení taxy mají, využívat. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Smělíkovi. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Zdá se, že tomu tak není. Rozpravu končím. Ptám se pana poslance Preclíka, zdali chce vystoupit.

Poslanec Vladimír Preclík: Děkuji za slovo. Velice rád vysvětlím několik věcí, které ostatně zazněly při našich návštěvách v jednotlivých výborech. Nejdříve bych chtěl reagovat na příspěvek pana poslance Jakla, ostatně velice se podobal příspěvku pana Smělíka.

Samozřejmě, že nejsme tak zpozdilí, a bychom uvažovali o tom, že noví, demokraticky zvolení starostové budou mít výhrady proti cirkusům a budou chtít zneužít možnost zákona zvýšit poplatky až o desateronásobek právě cirkusům. Ale zároveň jsme si položili otázku, proč by tak neučinili. Protože před tvářemi svých voličů, jestliže starosta může poplatky zvednout a udělat pro obec maximum, proč by to tak neučinil? Vždyť by to ani nebyl správný starosta. Ale oběma poslancům uniklo to nejpodstatnější. Jestliže jsem mluvil o nespravedlnosti, potom jsem nemyslel nespravedlnost a zlé úmysly starostů, ale už sama nespravedlnost zařazení cirkusů do seznamu zařízení, která do tohoto výčtu nepatří.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP