Poslanec Ivo Svoboda: Dále následují zbylé pozměňovací návrhy pana poslance Sedláčka. První pozměňovací návrh je variantní. První varianta - vyškrtnout vůbec Československou televizi, Československý rozhlas a ČSAV ze státního rozpočtu. Druhá varianta - tyto instituce přejmenovat a dotovat je z jedné poloviny. Co se přejmenování týče, to není zřejmě dobře možné zákonem o rozpočtu. Financování těchto institucí by mělo vyplývat z kompetenčního zákona. Zřejmě by tento návrh neměl být předmětem hlasování v tuto dobu a při projednávání rozpočtu. Stahujete tento návrh? (Poslanec stahuje návrh) Děkuji.
Přejdeme k jeho poslednímu pozměňovacímu
návrhu. Tabulka 15, odstavec 1 - slova "sdružení
technických sportů" nahradit slovy "sportovně
technická sdružení". Čili opět
označení celé typové skupiny organizací.
Je možné hlasovat.
Místopředseda ČNR Václav Žák: Ano, kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. (Hlasování - 127). Kdo je proti tomuto návrhu? (4).
Návrh byl přijat.
Poslanec Ivo Svoboda: Dalším pozměňovacím návrhem je pozměňovací návrh poslance Vondráčka, který navrhuje zvýšit platy ve školství o 300 mil. Kčs. Protože se jedná o mzdovou záležitost, není možno převádět zcela libovolně na platy, v resortu ministerstva školství je rezerva 170 mil. Kčs pro platy učitelů a její použití je plně v pravomoci ministerstva školství.
Doporučoval bych stažení tohoto návrhu.
Protože tu poslanec Vondráček není,
musíme hlasovat.
Místopředseda ČNR Václav Žák: Kdo je pro návrh pana poslance Vondráčka, ať zvedne ruku. (Hlasování - 11). Kdo je proti tomuto návrhu? (45). Kdo se zdržel hlasování? (88).
Děkuji, návrh nebyl přijat.
Poslanec Ivo Svoboda: Dalším pozměňovacím
návrhem je návrh pana poslance Jakla, který
navrhuje, aby v textu rozpočtu všude tam, kde se vyskytují
termíny Československá televize, Československý
rozhlas, nebo bude-li schválen návrh kolegy Sedláčka
Český rozhlas, Česká televize, bylo
nahrazeno textem "československé nebo české
veřejné rozhlasové a televizní vysílání."
Jedná se tedy o to, abychom zúženou dikcí
nezabránili možnosti dotovat i jiné stanice,
než státní.
Místopředseda ČNR Václav Žák: Kdo je pro návrh poslance Jakla, ať zvedne ruku. (Hlasuje se - 113). Kdo je proti? (1).
Návrh poslance Jakla byl přijat.
Poslanec Ivo Svoboda: Tím končím seznam
pozměňovacích návrhů, které
byly podány k vládnímu návrhu tohoto
zákona.
Poslanec Walter Piverka: O mém návrhu nebylo
hlasováno.
Poslanec Ivo Svoboda: Pan poslanec Piverka namítá,
že o je ho návrhu nebylo hlasováno. Pokud trvá
na svém návrhu, budeme muset revokovat - z důvodů
procesních - původní usnesení o krácení
dotace, to plošné, potom hlasovat o jeho návrhu
snížení dotace sdružením občanům
německé národnosti na nulu, a pak znovu hlasovat
o snížení dotace. Bylo by možné
hlasovat o této trojici en bloc.
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Měl jsem za to, pane poslanče Piverko, že jste
uznal naši argumentaci, že odhlasovaný pozměňovací
návrh splňuje vaše požadavky.
Poslanec Walter Piverka: Je mi líto, ale jsou to
dva rozdílné požadavky. Jeden návrh
byl změna názvu Kulturního sdružení
jen na sdružení. Můj návrh byl, aby
se ta částka převedla do rezervy. O tom nebylo
hlasováno.
Poslanec Ivo Svoboda: Čili pan poslanec Piverka
trvá na svém návrhu. Čistě
legislativně bych navrhoval mnou navržený postup,
abychom en bloc revokovali původní redukci, potom
snížili dotaci na nulu, a potom opět plošně
snížili celou sumu dotací a převedli
ji do rezervy. Je to postup, který je vynucen legislativními
ohledy, nikoli technickými nebo věcnými.
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Dám tedy hlasovat o tomto návrhu. Prosím
pana poslance Svobodu, aby jednotlivé návrhy znovu
uvedl.
Poslanec Ivo Svoboda: První hlasování
je revokace výsledků hlasování o snížení
dotace, abychom dostali tabulku, kromě tří,
již před tím nezávisle pozměněných
údajů, do původního stavu, dále
snížíme dotaci z 2,4 mil. na nulu a dále,
opět plošně, to co nám vyjde, snížíme
o 100 mil. Kčs. Protože cílem je rozhodnutí
o této konkrétní dotaci, navrhuji, abychom
hlasovali o těchto třech krocích v jednom
hlasování en bloc.
Místopředseda ČNR Václav Žák: Doufám, že jste dobře sledovali pana zpravodaje. Dávám hlasovat o tomto návrhu. Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se - 28). Kdo je proti tomuto návrhu? (58). Děkuji.
Návrh nebyl přijat.
Nyní dávám hlasovat o celkovém rozpočtu.
Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona České národní rady o státním rozpočtu České republiky na rok 1991, podle sněmovního tisku 120, ve znění schválených změn k vládnímu návrhu zákona obsažených ve společné zprávě výborů České národní rady, podle sněmovního tisku 149 a schválených pozměňovacích návrhů, ať zvedne ruku. (Hlasuje se - 123). Kdo je proti? (18). Kdo se zdržel hlasování? (7).
Poměrem hlasů 123 ku 25 byl zákon schválen.
(Potlesk.)
Nyní přicházíme k bodu
Zprávu jste obdrželi jako sněmovní tisk 148. Otvírám rozpravu k této zprávě.
Ještě musíme naformulovat usnesení,
které potřebujeme přijmout k rozpočtu.
Prosím pana zpravodaje, aby usnesení naformuloval.
Předseda vlády ČR Petr Pithart: Pokoj
lidem dobré vůle, pokoj vám. (Potlesk.)
Poslanec Ivo Svoboda: Opět se ujmu slova, ale chtěl bych požádat pana předsedajícího, aby nechal skrutátory sečíst poslance ve sněmovně, neboť si myslím, že se blížíme prahu usnášeníschopnosti. (Předsedající odmítá s tím, že je vše v pořádku.)
Přečtu návrh usnesení k návrhu státního rozpočtu na rok 1991. Protože však v návrzích, které mi zde byly doručeny v mezičase a byly předneseny v debatě, nabyly odstavce dvoj až trojnásobného počtu, navrhuji takový postup, že přečtu jeden bod a můžeme hlasovat o všech odstavcích individuálně. (Nesouhlasné hlasy z pléna.) Dobře, přečtu tedy napřed celé usnesení.
ČNR doporučuje vládě ČR, aby
1. projednala předem s předsednictvem ČNR
veškeré zásadní rozpočtové
změny;
2. do 31. 1. 1991 vypracovala a předložila návrh
pravidel o poskytování dotací občanským
sdružením, aby v souvislosti s tím v I. čtvrtletí
ministerstvo financí uvolnilo dotaci maximálně
do 15% ročního objemu;
3. průběžně sledovala realizace rozpočtu
a čerpání rozpočtové rezervy
a v jednoměsíčních lhůtách
podávala zprávy rozpočtovému a kontrolnímu
výboru ČNR o stavu rozpočtových prostředků:
4. rozpracovala sociální standard obyvatelstva tak,
aby mohla být provedena sociální pasportizace
obcí a regionů s cílem objektivizace dotační
politiky státního rozpočtu vůči
okresům a obcím;
5. z příjmů za zdravotnické služby,
poskytované obyvatelstvu, které nejsou nezbytné,
(§ 11 odst. 3 zákona č. 20/1966 o péči
o zdraví lidu) se ponechalo na doplnění vybavení
zdravotnickým zařízením 90%.
Dále navrhuje pan poslanec Klimeš bod 6: výrazně snížit nároky na státní rozpočet ČR (rozdíl mezi příjmy a výdaji u rozpočtových a příspěvkových organizací v oblasti vědy a výzkumu a vědeckotechnických informací, jejichž zřizovatelem jsou ústřední orgány státní správy).
Další odstavec navrhuje pan poslanec Smělík: Rezerva v oddílu dotací okresních úřadů bude použita k odstranění dlouhodobě neřešené zanedbanosti rozvoje technické a sociální infrastruktury měst. O rozdělení rezervy rozhodne česká vláda na návrh ministerstva financí.
K tomu jen technicky: Kdybychom takto rozhodovali o miliardě po 10 mil., je to stokrát. Ale už jsem to zde jednou říkal.
Dále navrhuje paní poslankyně Lagová, abychom byli jako poslanci první s kým bude vláda konzultovat postupné kroky a opatření hospodářské reformy. Je zde paní poslankyně Lagová? Není. Nemohu jí navrhnout, aby tento návrh stáhla, eventuálně požadavek uplatnila jinak. Budeme muset o něm hlasovat.
Dále je zde pozměňovací návrh
pana poslance Loma. Můžete ho doformulovat?
Poslanec Petr Lom: Spojím svůj návrh s návrhem poslance Klenera: Doporučujeme zavést vyšší správní poplatek za vydání léků, a to 5 Kčs. Takto získané prostředky posílí rozpočtovou rezervu na léky.
Dále doporučuji rozšířit sortiment
léků, prodávaných za hotové.
Poslanec Julius Jančáry: Krátce k
tomu, co říkal poslanec Lom. Tam by se to mělo
formulovat tak, aby to bylo účetně a ekonomicky
proveditelné. Jestliže to bude správní
poplatek 5 Kčs, tak tam musí být řečeno,
že 80% z toho bude věnováno do rezervy. Nebo
by zůstal správní poplatek 1 Kčs a
4 Kčs by patřily do této rezervy.
Poslanec Ivo Svoboda: Dobře, ale tam je námitka,
že to snad nepatří ani do usnesení o
rozpočtu.
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Já bych navrhoval tento postup. Pokud máme body
v tisku, tak o nich bychom hlasovali en bloc. Potom budeme postupovat
po jednotlivých pozměňovacích návrzích.
Jste pro? (Zpravodaj souhlasí.) Prosím vás,
zformulujte návrh pro hlasování.
Poslanec Ivo Svoboda: Budeme hlasovat en bloc o prvních
pěti odstavcích, jak jsem je přečetl.
Jsou k dispozici v tisku.
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Kdo souhlasí s těmito pěti body, ať
zvedne ruku. (118 pro, nikdo proti, 4 se zdrželi.) Návrh
byl přijat. Prosím zpravodaje, aby přečetl
další bod.
Poslanec Ivo Svoboda: Bude to doplňovací
návrh pana poslance Klimeše, aby vláda výrazně
snížila nároky na státní rozpočet
ČR (rozdíl mezi příjmy a výdaji
v rozpočtových a příspěvkových
organizacích z oblasti vědy a výzkumu a vědeckotechnických
informací, jejichž zřizovatelem jsou ústřední
orgány státní správy).
Místopředseda ČNR Václav Žák: Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. (46 pro, 21 proti, 54 se zdrželo).
Návrh nebyl přijat.
Poslanec Ivo Svoboda: Poslanec Smělík navrhuje,
aby rezerva v oddílu dotací okresním úřadům
byla použita k odstranění dlouhodobě
neřešené zanedbanosti rozvoje technické
a sociální struktury měst. Rozdělení
rezervy rozhodne česká vláda na návrh
ministerstva financí.
Poslanec Zdeněk Smělík: Chybí tam
doplnit "po projednání ve výborech ČNR
do konce ledna 1991".
Poslanec Ivo Svoboda: Doplňuji, ale podotýkám,
že nebudeme do konce ledna dělat nic jiného,
než projednávat. Navrhoval bych hlasovat napřed
o významovém tělese tohoto odstavce tak,
jak jsem ho přečetl, a potom o doplňující
pasáži "po projednání ve výborech
ČNR do konce ledna 1991".
Místopředseda ČNR Václav Žák: Kdo je pro návrh poslance Smělíka? (22). Kdo je proti? (33). Zdržel se hlasování? (63).
Návrh nebyl přijat.
Poslanec Ivo Svoboda: Znamená to, že nemusíme hlasovat o konci věty.
Přecházíme k doplňujícímu
návrhu poslankyně Lagové, abychom byli jako
poslanci první s kým bude vláda konzultovat
postupné kroky a opatření v hospodářské
reformě. Považuji tuto dikci za trochu volnou, ale
návrh nemůže být stažen, ani upřesněn,
musíme o něm hlasovat v této podobě.
Místopředseda ČNR Václav Žák: Kdo je pro tento návrh? (21). Kdo je proti? (42).
Návrh nebyl přijat.
Poslanec Ivo Svoboda: Další je doplněk
pana poslance Loma, aby byla určena již nyní
priorita z čerpání rezerv pro nákup
léků.
Místopředseda ČNR Václav Žák: Kdo je pro tento návrh? (112). Kdo je proti? (Nikdo.)
Návrh byl přijat.
Poslanec Ivo Svoboda: Dále byl doplňující
návrh poslance Klenera, ale vyžadoval by jisté
upřesnění, pokud vůbec patří
do usnesení tohoto typu.
Poslanec Pavel Klener: Myslím, že do usnesení patří, protože na léky bude chybět 3 - 5 miliard korun. Je třeba zabránit situaci, která by mohla v průběhu roku vzniknout a iniciovat jednání vlády v tomto směru.
Návrh měl dvě části: zvýšit
poplatek na pět korun za předpokladu, že se
bude vracet do zdravotnictví a bude využit na léky.
A dále rozšířit sortiment léků,
prodávaných za maloobchodní ceny.
Poslanec Ivo Svoboda: Měl bych to formulačně
učesat. Za prvé, aby ČNR schválila
poplatek ve výši 5 Kčs.
Poslanec Zdeněk Kotrlý: Je to usnesení
k rozpočtu České republiky. Znamená
to, že na Slovensku bude dále poplatek jen 1 Kčs?
Poslanec Pavel Klener: Teď to nemůžeme
ovlivnit, ale na jaře byla dohoda se slovenským
ministerstvem zdravotnictví, které souhlasilo se
zavedením 5 Kčs. Nepřikročilo se k
tomu, protože by se 5 Kčs odvádělo do
státního rozpočtu a nemělo by to zpětný
efekt na zlepšení situace v zásobování
léky.
Poslanec Ivo Svoboda: Chtěl bych se zeptat, zda
obecná formulace nestačí? Zvýšení
poplatku přinese směšnou částku
vzhledem k tomu, co je požadováno. Pojďme to
zkusit vyřešit potom jako obecný problém
a nesnažit se to teď konkrétně formulovat.
Poslanec Pavel Klener: Můžu to formulovat obecně: zvýšit podíl plateb obyvatelstva na léky.
Pokusím se to zformulovat: aby zavedla vyšší
správní poplatek při výdeji léků.
Poslanec Ivo Svoboda: Zatím jsem přečetl
první větu ze dvou návrhů. Takto získané
finanční prostředky rozšíří
finanční rezervu na nákup léků.
To by byl první návrh.
(Technická poznámka - Lom: pravdu měl poslanec
Jančáry. Manipulační poplatek zůstane
1 Kčs a všechno nad to bude správní
poplatek.)
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Vážení poslanci, neměli bychom nyní
formulovat tento text? Navrhoval bych, abychom uvedli skutečně
jenom velmi obecnou tezi, že žádáme, aby
vláda řešila problém nedostatků
léků a toto vyřešíme konkrétně
jindy. (Potlesk.) Pan poslanec Lom nesouhlasí?
Poslanec Petr Lom: Děkuji vám za potlesk,
ale uvědomte si, že vláda nemá nástroje,
jak toto řešit. Za co?
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Hrozí nám nebezpečí, že se nám
vylidní sněmovna. (Poslanci odcházejí.)
Dohodněme se na určitém způsobu řešení.
(Připomínka z pléna: Ať podá
návrh zpravodaj.)
Poslanec Ivo Svoboda: Nejde ale o můj návrh
do usnesení. Kromě toho neřídím
schůzi.
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Prosím pana zpravodaje, aby přečetl ještě
jednou formulaci, kterou má připravenou.
Poslanec Ivo Svoboda: Mám zde jednu z mnoha definitivních
formulací, aby zavedla vyšší poplatek
při výdeji léků. Takto získané
finanční prostředky rozšíří
rezervu na nákup léků. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Václav Žák: Dávám hlasovat o tomto návrhu. Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku. (84). Kdo je proti? (50 hlasů). Kdo se zdržel hlasování? (16 hlasů).