Pátek 7. prosince 1990
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Vítám vás všechny srdečně,
na dnešní - abych tak řekla, mimořádné
schůzi České národní rady.
Zvlášť vítám vládu České
republiky, v čele s předsedou panem Petrem Pithartem.
(Potlesk.)
Tuto schůzi se rozhodlo svolat předsednictvo České národní rady na žádost předsedy vlády České republiky a navrhnout vám jediný bod pořadu:
Informace předsedy vlády České
republiky o posledním jednání s představiteli
vlády Slovenské republiky.
Nyní je podle prezenční listiny přítomno
138 poslanců a jsme tedy schopni se usnášet.
Prosím, abyste zvednutím ruky dali najevo, zda souhlasíte
s navrženým programem. (Hlasuje se.) 143. Takže
se někdo nepodepsal, protože to je víc, než-li
je zapsáno. Takže prosím ty, kteří
se nepodepsali, aby se dodatečně podepsali. Je někdo
proti tomuto navrženému pořadu? (Nikdo.) Zdržel
se někdo hlasování? (Nikdo.) Děkuji.
Jediný bod pořadu byl schválen a prosím
proto pana předsedu vlády, aby se laskavě
ujal slova.
Předseda vlády České republiky Petr Pithart: Vážená paní předsedkyně, vážený sněme Čech, Moravy a Slezska. Především se omlouvám těm z vás, kteří požadovali ode mne projev předem. Ačkoli jsem nezamhouřil oka, projev se mi podařilo dokončit před několika minutami, protože vláda jednala s přestávkami celé dopoledne a během tohoto dopoledne se objevovaly některé nové okolnosti, které bylo zapotřebí vzít v úvahu. Svolali jste tuto mimořádnou schůzi pléna, abyste vyslechli zprávu vlády České republiky o stavu federace, jak se nám jeví po jednání, které jsme včera vedli.
Dovolte nejdříve malou rekapitulaci. Před 21 dny jsme vám předložili společný návrh tří vlád na změnu ústavního zákona 143/68 Sb. Schválili jste jej dne 29. 11. po velmi zevrubném projednávání, čímž jste vyslovili i dodatečný souhlas s postupem naší vlády od setkání ve Lnářích až po definitivní dohodu všech tří vlád v Hrzánském paláci. Schválili jste jej však se šesti změnami, z nichž tři jsou závažnější a tři víceméně jen legislativně technické. Tento váš návrh i se zmíněnými změnami jsme přijali za svůj a začali jej obhajovat ve výborech Federálního shromáždění.
Na pravidelné schůzi vlády 5. prosince jsme
došli k závěru, více intuitivnímu
než tehdy prokázanému, že na Slovensku
se, abych to tak řekl, něco děje. Vyplývalo
to z některých ne zcela jasných, ale nicméně
varovných formulací slovenského tisku. Okamžitě
jsme slovenské vládě nabídli schůzku
na úrovni rozšířených předsednictev.
Byli jsme připraveni okamžitě odletět
do Bratislavy. Dověděli jsme se však, že
pan premiér Mečiar není k zastižení,
protože je na neznámém místě.
Naše vláda po pětihodinovém jednání,
při němž se konzultovala také s paní
předsedkyní Burešovou a panem místopředsedou
Žákem, se shodla na tom, že vydá zvláštní
zprávu ze zasedání vlády. Přečetl
jsem ji před kamerou a byla vysílána v Deníku
F1. Denní tisk ji zcela pominul, ačkoliv jsme byli
přesvědčeni, že jí dáváme
naší veřejnosti i slovenské politické
reprezentaci významný signál. Poprvé
jsme totiž výslovně řekli, že počítáme
i s nejhorším. Dovolte, abych vám tuto zprávu
přečetl ještě jednou:
"Vláda České republiky se na svém pravidelném zasedání dne 5. prosince zabývala také nejnovějším vývojem situace vzniklé při projednávání návrhu ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé federaci.
Vláda soudí, že změny v textu ústavního zákona, jak je přijali poslanci České národní rady, nejsou ve věcném rozporu s principy, na nichž se v zájmu společného státu shodly všechny tři vlády a jimiž se hodlá česká vláda i nadále řídit.
Federální shromáždění návrhy obou národních rad posoudí a rozhodne o konečném znění kompetenčního zákona tak, aby se vlády i zákonodárné sbory mohly již plně věnovat naléhavým úkolům v oblasti národního hospodářství.
U vědomí složitosti vnějších
i vnitřních vztahů uložila Hospodářské
radě navrhnout postupy české vlády
pro všechny předvídatelné situace. Zároveň
rozhodla ustavit pracovní skupinu, která pro vládu
připraví podklady pro variantní řešení
otázek souvisejících se státoprávním
uspořádáním."
Večer téhož dne nás došla zpráva, že delegace slovenské vlády přiletí zítra, t.j. ve čtvrtek po desáté ráno do Prahy. Delegaci tvořili: pan Mečiar, místopředsedové pp. Černogurský, Ondruš, Kučerák, Kováč - ministr financí, Belcák - ministr vnitra. Byla tedy tvořena mimo jiné dvěma ze tří předsedů slovenských stran vládní koalice. Předpokládali jsme, že slovenská politická reprezentace si v těchto dnech stanovuje hranice změn kompetenčního zákona, které patrně Federální shromáždění provede, za níž bude tento ústavní zákon pro ni nepřijatelný. Chtěli jsme vědět, kde tato hranice leží, abychom se připravili na možnost, že pozměněný návrh zákona nepřijme, např. tím, že využije možnosti vetovat jej poslanci Sněmovny národů, zvolených na Slovensku.
Ukázalo se však, že není téměř o čem mluvit. Delegace slovenské vlády nám sdělila, že slovenská politická reprezentace bude ochotna akceptovat zákon o kompetencích výhradně v té podobě, na níž se shodly všechny tři vlády. To znamená, jak nám bylo výslovně řečeno, že již vaše pozměňovací návrhy jsou pro slovenskou vládu nepřijatelné. Přičemž samozřejmě nelze vyloučit, že Federální shromáždění, jako nejvyšší orgán státní moci, může přijmout ještě další změny, neboť je to jeho neoddiskutovatelné právo.
Delegace slovenské vlády nám sdělila, že za takovéhoto předpokladu jsou všechny tři strany vládní koalice rozhodnuty navrhnout SNR, aby vyhlásila svrchovanost zákonů SR nad zákony federace, a že toto rozhodnutí formálně stvrdí společnou dohodou, kterou hodlají uzavřít v sobotu, t.j. zítra.
To by byl závažný a možná, bohužel, nevratný krok, který by podkopal samozřejmé základy federativního uspořádání. Z hlediska platné ústavy by to mohlo mít řadu vážných důsledků.
Také závažné důsledky pro možnosti realizace scénáře ekonomické reformy třeba vzít v úvahu.
Kdyby SNR skutečně schválila to, co delegace slovenské vlády naznačila, a co již ve svém deníku Čas ze dne 6. 12. prohlásila Demokratická strana, ohrozilo by to i projednání rozpočtu, nejen co do času, kdy rozpočty musí být schváleny, ale co do možnosti sestavit je jako rozpočty reálné a protiinflační, to jest přebytkové. Přesněji řečeno, týká se to zejména rozpočtu slovenského, ale patrně i rozpočtu federace.
Zbývá dodat to nejpodstatnější: Jak si včera počínala vláda České republiky, resp. její část, která jednala s delegací vlády Slovenské republiky. V duchu citované zprávy ze zasedání vlády jsme slovenskou stranu ujistili, že se cítíme být vázáni rozhodnutím České národní rady, to je, že návrh kompetenčního zákona obhajujeme a budeme obhajovat ve Federálním shromáždění ve znění, které zahrnuje změny vámi přijaté. Dále, že pokládáme za zcela nepřijatelné a nevhodné vyvíjet na Federální shromáždění jakýkoli tlak, který by totiž nemohl nemít podobu ultimata. Ostatně naše ústavní pozice před poslanci Federálního shromáždění nám ani jiný postoj neumožňuje.
Chci vás ujistit, že jsme neuzavřeli se slovenskou stranou žádnou dohodu, ostatně to nebylo ani možné, protože nejednaly celé vlády, ale jen delegace vlád.
Vyslechli jsme také ujištění delegace slovenské vlády, že slovenská politická reprezentace si i nadále přeje společný stát, ovšem jen na základě dohod tří vlád, které by ve Federálním shromáždění musely být přijaty beze změny. Nebo na nějakém novém základě, např. konfederačním, který by předpokládal státní smlouvu obou republik.
Máme i nadále za to, že rozhodnutí o tom, jak bude přijat či nepřijat návrh obou národních rad ve Federálním shromáždění, je zcela v jeho kompetenci a odmítli jsme zaujmout jakýkoli postoj, který by se mohl podobat byť jen vzdáleně ultimatu.
Nelze samozřejmě předvídat, jak toto všechno dopadne. Tedy, zda koalice vládních stran na Slovensku skutečně realizuje svůj jednoznačně deklarovaný úmysl a zítra uzavře politickou dohodu o společném postupu. Protože pochopitelně ani nevíme jak před tím rozhodne Federální shromáždění, nevíme také, zda SNR vzápětí po neschválení návrhu kompetečního zákona nebo po jeho schválení s takovými změnami, které budou pro slovenskou stranu nepřijatelné vskutku uskuteční to, co delegace slovenské vlády tvrdí, že uskuteční.
Jako vláda musíme být připraveni na
všechny možné eventuality. Hledíme vstříc
budoucnosti s klidným svědomím, že jsme
učinili vše pro dosažení takové
dohody, která by byla přijatelná jak pro
obě republiky, tak i pro náš společný
federativní stát. Pokud jsme jednali, šlo vždy
o dialog, v němž nebylo místo pro ultimativní
požadavky kterékoli ze tří stran. Jednali
jsme v zájmu České republiky, v zájmu
společného státu. Jednali jsme důsledně
a naše důslednost nebyla bez výsledků.
Přesvědčili jsme postupně - někdy
my vláda České republiky, někdy federální
vláda, někdy obě tyto vlády společně
- slovenskou stranu o tom, aby upustila od řady požadavků,
z nichž pro příklad uvádím:
1. Vytvořit soustavu federální emisní
banky a národních emisních bank;
2. Postavení a právní poměry jiných
bank než SBČS stanovit zákony národních
rad;
3. Upravit spotřební daně, podniků
a společnosti a daně z příjmu zákony
národních rad tak, aby sazby těchto daní
mohly být odlišné podle konkrétních
podmínek a potřeb jednotlivých republik;
4. Výkon celnictví převést do kompetencí
republik;
5. Provést legislativní úpravy burz prostřednictvím
zákonů národních rad;
6. Převést hospodářské řízení
železnic do kompetencí republik;
7. Vytvořit dvě národní akciové
společnosti pro tranzit plynu;
8. Vytvořit dvě národní akciové
společnosti pro přepravu ropy;
9. Vytvořit dva republikové úřady
pro ochranu hospodářské soutěže;
10. Nově vymezit kompetence federace v oblasti zákonné
úpravy periodického tisku, právních
poměrů ČTK, zřizování
správy vydavatelských podniků na šíření
informací ve věcech zahraniční politiky
a obrany ČSFR.
Více jsme udělat nemohli a za vládu prohlašuji, že dnes už víc ani dělat nechceme, ostatně - z hlediska ústavy vzato - ani nemůžeme.
Budeme se muset patrně smířit s tím, že jistou krizí vzájemných vztahů projít musíme, ale můžeme při tom doufat, že by mohla mít očistný význam. Nebyla by to první krize tohoto druhu v dějinách našeho soužití. Musíme se vzápětí mnohem důsledněji a také sebezpytovněji zamyslet nad jejich příčinami, těmi obecnými i těmi dnes aktuálními.
Končím vyslovením naděje, že
krizi se ještě podaří zabránit
- všude se dnes intenzivně jedná, v Praze i
v Bratislavě, uvažuje se o tom, že ještě
před projednáním zákona o kompetencích
by Federální shromáždění
mohlo přijmout ústavní zákony, které
by připravily mechanismy pro řešení
ústavních krizí, to jest zřídily
ústavní soud a umožnily referendum. Nebuďme
fatalisty, ale nepřestaňme ovšem být
realisty. Chceme žít se Slováky a s ostatními
národnostmi žijícími na Slovensku v
jednom státě. Chceme to samozřejmě
za podmínek, které budou vyhovovat oběma
národům. Nejenže to chceme, také pro
to děláme a uděláme všechno,
co bude v našich silách, všechno, k čemu
nám dává možnost ústava a co
bude zároveň v zájmu Čechů,
Moravanů a Slezanů. Nejhorší by bylo
propadnout teď panice, obviňování či
sebeobviňování. Krize patří
do demokratické politiky, protože ta jediná
má prostředky k jejich překonání.
Lze dokonce trvat na tom, že krize, je-li stále překonávána,
je zdravým motorem politiky, která cosi podstatného
skutečně řeší. A cosi podstatného
leží právě před námi k
řešení. Děkuji vám. (Dlouho trvající
potlesk.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu předsedovi vlády panu Petru Pithartovi a doporučuji, abychom nyní naše jednání přerušili na dobu asi jedné hodiny, abychom v té době mohli k přednesené informaci zaujmout stanoviska prostřednictvím jednotlivých klubů.
V této souvislosti vás chci ještě informovat.
že v rámci našeho poslaneckého sboru vznikl
nový klub, a to Liberálně demokratické
strany. Jeho předsedou je pan poslanec Štindl.
Dávám nyní hlasovat o přerušení
schůze na jednu hodinu. Prosím, abyste hlasováním
vyjádřili své stanovisko. (Hlasuje se.) To
je zřejmě většina. Mohu se zeptat, kdo
je proti tomuto návrhu? (2) Zdržel se někdo
hlasování? Návrh byl tedy jednohlasně
přijat. Sejdeme se tedy přesně ve čtyři
hodiny.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Zahajuji přerušené jednání 10.
schůze České národní rady.
Prosím předsedy jednotlivých klubů,
aby přednesli stanoviska klubů.
Poslanec Petr Lom: Vážené poslankyně, vážení poslanci. Poslanecký klub Občanského fóra prohlašuje k současné situaci v České a Slovenské federativní republice, že spatřuje svoji reálnou a perspektivní politiku v budování a rozvíjení federativního uspořádání České a Slovenské republiky.
Klub Občanského fóra podporuje a souhlasí s politickými jednáními České vlády a vyslovuje jí svoji plnou důvěru.
Poslanecký klub Občanského fóra je si však vědom toho, že česká i federální vláda vytvořila maximální vstřícný prostor pro federaci České a Slovenské republiky a tento prostor nemůže již být dále zužován.
Klub Občanského fóra vyjadřuje naději,
že společný federativní stát
překoná současné obtíže
vývoje federace.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Lomovi. Prosím pana poslance
Ortmana.
Poslanec Jaroslav Ortman: Vážená paní předsedkyně, vážený pane předsedo, kolegové a kolegyně. Klub komunistických poslanců v České národní radě po vyslechnutí informace předsedy vlády České republiky pana Petra Pitharta k průběhu dosavadního jednání se zástupci slovenské politické reprezentace přijal následující prohlášení:
jsme pro zachování společného státu Čechů a Slováků, neboť jsme přesvědčeni, že to odpovídá zájmům občanů obou národních republik,
při projednávání otázek dělby kompetencí mezi federaci a republiky považujeme za nepřijatelné prosazování úzkých politických partikulárních zájmů a jakékoli formy nátlaku,
vystoupení předsedy vlády Petra Pitharta
chápeme současně jako apel na rozum a jako
takový jej podporujeme.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Prosím pana poslance Malíka.
Místopředseda ČNR Zdeněk
Malík: Vážená paní předsedkyně,
vážená vládo, vážené
poslankyně a poslanci. Klub poslanců Hnutí
za samosprávnou demokracii - Společnosti pro Moravu
a Slezsko přijal toto stanovisko ke zprávě
přednesené Českou vládou, to je doktorem
Pithartem - jejím předsedou - o stavu federace.
1) Vyjadřuje plnou podporu postupu vlády v této
krizové situaci a bere na vědomí přípravy
na řešení všech předvídatelných
událostí;
2) Konstatuje, že krize je vyvolána spory o změny
kompetečního zákona navržené
Českou národní radou. Přitom jde o
zákon, který je provizoriem do přijetí
nových ústav;
3) Současná krizová situace je důkazem
neživotnosti dvojčlenné federace. Východisko
z krize je třeba hledat v novém federativním
uspořádání republiky na principu stabilnějšího
a spravedlivějšího Spolkového státu.
Žádáme Českou vládu, aby takovou
formu řešení krize oficiálně
a urychleně navrhla.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Prosím pana poslance Kasala.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Vážená
paní předsedkyně, vážená
vládo, kolegyně a kolegové. Klub poslanců
Křesťanské a demokratické unie v České
národní radě zaujal k informaci vlády
České republiky, přednesené premiérem
Petrem Pithartem, toto stanovisko:
1. Veškeré předcházející
vládní dohody nemohou být dle našeho
názoru považovány za více, než
čím jsou - tedy za podklady, na jejichž základě
může výlučně Federální
shromáždění a výlučně
ústavním zákonem rozhodnout o úpravě,
která byla předmětem vládních
dohod.
V žádném případě si nemůže nikdo, tedy ani federální vláda, ani národní vlády, ani národní rady, tím spíše jednotliví představitelé těchto orgánů, činit právo diktovat Federálnímu shromáždění, jehož poslanci vzešli ze svobodných voleb na území celé federace, jakým způsobem má rozhodovat. Ani vláda České republiky, ani Česká národní rada se tomuto ústavnímu principu nezpronevěřily.
S obsahem informace vlády České republiky
souhlasíme. Zachování federace je podle našeho
přesvědčení přáním
drtivé většiny občanů České
republiky, a proto i přáním České
národní rady a vlády České
republiky. Rozpad federace by přinesl nedozírné
politické a mezinárodní důsledky a
nedozírné ekonomické ztráty. Při
své legislativní iniciativě Česká
národní rada neučinila nic jiného,
než na co měla ústavní právo.
Vyjadřujeme uspokojení nad tím, že vláda
České republiky, dle přednesené informace,
respektovala stanovisko České národní
rady. Děkuji. (Potlesk.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Kasalovi a nyní mi dovolte,
abych z pověření všech poslanců...
promiňte, já jsme zapomněla na náš
nový poslanecký klub. Omlouvám se panu poslanci
Štindlovi.
Poslanec Karel Štindl: Vážená paní předsedkyně, vážená česká vládo, vážené kolegyně a kolegové. Poslanecký klub Liberálně demokratické strany se shodl na tomto stanovisku:
Postup slovenské vlády pro jednání s českou a federální vládou, naposledy a zejména při jednání delegace slovenské vlády s českou vládou dne 6. 12. 1990 v Praze, jak nás o něm dnes informoval pan předseda české vlády Petr Pithart, podle našeho mínění znamená, že federace již zřejmě nemůže dále existovat jinak, než z dohody dvou svrchovaných republik, které si ji budou skutečně přát.
Na vzniku tohoto stavu má svůj podíl i česká strana; jedním z důsledků jejího postupu mimo jiné je, že zatímco slovenská strana je na danou situaci připravena, česká nikoliv.
Z této skutečnosti je třeba vycházet.
Je nutné české a moravské veřejnosti
již nic nepředstírat a připravit ji
i na krajní možnost zániku federace. Česká
národní rada by měla od české
vlády žádat, aby v součinnosti s federální
vládou a Federálním shromážděním
neprodleně přikročila k vytvoření
legislativních a jiných mechanismů, jejichž
pomocí - v případě, že hrozící
krize skutečně nastane - bylo možné
osamostatnění obou států uskutečnit
s minimalizací dopadu na obyvatelstvo obou republik. (Potlesk.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Štindlovi. Prosím, abyste
mi teď dovolili, abych z pověření všech
poslaneckých klubů, vám přečetla
návrh usnesení:
Česká národní rada bere na vědomí
informaci vlády České republiky o zásadním
prohlášení politické reprezentace Slovenské
republiky ze včerejšího dne.
1. Česká národní rada vyslovuje souhlas s dosavadním postupem vlády České republiky při jednání o rozdělení ústavních kompetencí.
Pověřuje vládu, aby nadále jednala
v intencích svého programového prohlášení
a usnesení České národní rady
ze dne 29. 11. 1990, kterým Česká národní
rada navrhuje Federálnímu shromáždění,
aby přijalo ústavní zákon, kterým
se mění ústavní zákon č.
143/1968 Sb., o československé federaci, podle sněmovního
tisku 98A, ve znění společné zprávy
výborů České národní
rady podle sněmovního tisku 114 a schválených
pozměňovacích návrhů.
2. Česká národní rada považuje za nezbytné pro další jednání respektovat zákonnou působnost Federálního shromáždění ve věci kompetencí mezi federaci a republiky.
Jakékoliv formy nátlaku na tento zastupitelský
sbor považuje za nepřípustné.
3. Česká národní rada považuje za nepřijatelné jakékoliv současné jednání o změně uspořádání státu, pokud by bylo vedeno pouze reprezentacemi národních republik.
Touto zásadou nechť se řídí i
vláda České republiky.
4. Vláda České republiky je oprávněna
nadále jednat v intencích shora uvedených
zásad, avšak tak, aby zajistila základní
funkce státu. (Potlesk.) Prosím, abyste nyní
dali najevo svůj souhlas s tímto usnesením
tím, že zvednete ruku. Kdo souhlasí s návrhem
tohoto usnesení tak, jak jsem je nyní přečetla?
(Hlasuje se. - 133) Děkuji. Kdo je proti? (2). Kdo se zdržel
hlasování? (9) Děkuji. Návrh usnesení
byl tedy přijat. Děkuji vám. Dříve,
než se rozejdeme, chci vám připomenout, že
další, 11. schůze se bude konat ve čtvrtek
13. prosince, v 9.00 hodin tak, jak je uvedeno na pozvánce,
kterou jste minule dostali. Prosím členy předsednictva,
aby se nyní dostavili ke krátké schůzce
předsednictva. Schůzi končím a loučím
se s vámi. Děkuji za účast.