PŘEDSEDNICTVO ČESKÉ NÁRODNÍ RADY

VI. volební období

709

USNESENÍ

předsednictva České národní rady

z 76. schůze 24. ledna 1992

 

ke společným zprávám výborů České národní rady

 

Předsednictvo České národní rady

 

I. bere na vědomí společnou zprávu

1. ústavně právního výboru ČNR, rozpočtového a kontrolního výboru ČNR a národohospodářského výboru ČNR k zásadám zákona České národní rady o dani silniční,

2. ústavně právního výboru ČNR, rozpočtového a kontrolního výboru ČNR a národohospodářského výboru ČNR k zásadám zákona České národní rady o dani z nemovitostí,

3. ústavně právního výboru ČNR, rozpočtového a kontrolního výboru ČNR a národohospodářského výboru ČNR k zásadám zákona České národní rady o správních poplatcích,

4. ústavně právního výboru ČNR a národohospodářského výboru ČNR k zásadám zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje zákon č. 23/1962 Sb., o myslivosti, ve znění pozdějších předpisů,

5. ústavně právního výboru ČNR, národohospodářského výboru ČNR, rozpočtového a kontrolního výboru ČNR a církevního a humanitárního výboru ČNR k zásadám zákona České národní rady o daňovém poradenství,

6. ústavně právního výboru ČNR, rozpočtového a kontrolního výboru ČNR a výboru ČNR pro vědu, vzdělání a kulturu k zásadám zákona České národní rady o Státním fondu kultury České republiky,

7. ústavně právního výboru ČNR a výboru ČNR pro územní správu a národnosti k zásadám zákona České národní rady o občanských bezpečnostních komisích,

8. ústavně právního výboru ČNR, výboru ČNR petičního, pro právní ochranu a bezpečnost a církevního a humanitárního výboru ČNR k zásadám zákona České národní rady o Vězeňském sboru,

9. ústavně právního výboru ČNR, rozpočtového a kontrolního výboru ČNR a národohospodářského výboru ČNR k zásadám zákona České národní rady o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí;

 

II. ukládá předsedkyni České národní rady zaslat společné zprávy navrhovatelům.

 

Dagmar Burešová v.r.

předsedkyně České národní rady

 

Petr Kozánek v.r.

ověřovatel předsednictva České národní rady

 

I. příloha usnesení P ČNR č. 709

 

ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1992

VI. volební období

Společná zpráva

výborů České národní rady k zásadám zákona České

národní rady o dani silniční (tisk 471)

 

Ústavně právní výbor ČNR, rozpočtový a kontrolní výbor ČNR a národohospodářský výbor ČNR projednaly na svých schůzích v listopadu 1991 a v lednu 1992 zásady zákona České národní rady o dani silniční (tisk 471) a doporučují, aby při tvorbě zákona České národní rady o dani silniční bylo přihlédnuto k těmto připomínkám:

 

Obecně

Paragrafované znění zákona doplnit o zvláštní silniční daň pro provozovatele motorových vozidel - právnické a fyzické osoby, které používají vozidla k nepodnikatelské činnosti. Daň zavést na dobu 3 až 4 roků ve výši odpovídající ceně katalyzátoru a jeho montáže, pokud budou vytvořeny příslušné právní a ekonomické podmínky.

Doporučuje se zvážit, zda by zákon neměl být rozdělen na dva, a to zákon pro tuzemská vozidla a zákon pro cizozemská vozidla.

Dále se doporučuje, aby jedna třetina výnosu daně byla určena jako přímý příjem Fondu ochrany životního prostředí České republiky.

K zásadě č. 1 odst. 1

Za slovo "lesnictví" doplnit slova "a zemědělství".

K zásadě č. 4

Vypustit text prvního odstavce pod tabulkou na str. 4, začínající slovy "a u kolových traktorů" a končící slovem "staveb.".

Dále se doporučuje zvýšit sazbu daně za nizozemská vozidla pro mezinárodní provoz.

V prvním odstavci na straně 5 vypustit druhou větu.

K zásadě č. 8

Slova "ministerstvo financí" nahradit slovem "vláda".

Větu "Nařízením vlády ČR lze sazby daně upravovat" vypustit.

 

V Praze dne 22. ledna 1992

 

JUDr. Jiří NOVÁK v.r.

Ing. Petr KOZÁNEK v.r.

předseda ústavně právního

předseda rozpočtového

výboru ČNR

a kontrolního výboru ČNR

 

Karel LEDVINKA v.r.

předseda národohospodářského

výboru ČNR

 

II. příloha usnesení P ČNR č. 709

ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1992

VI. volební období

výborů České národní rady k zásadám zákona České

národní rady o dani z nemovitostí (tisk 470)

 

Ústavně právní výbor ČNR, rozpočtový a kontrolní výbor ČNR a národohospodářský výbor ČNR na svých schůzích v listopadu 1991 a v lednu 1992 projednaly zásady zákona České národní rady o dani z nemovitostí (tisk 470) a doporučují, aby při tvorbě zákona České národní rady o dani z nemovitostí bylo přihlédnuto k těmto připomínkám:

 

Obecně

-v důvodové zprávě vymezit sociální únosnost daňového zatížení fyzické osoby s průměrným příjmem;

-zvážit možnost variantního řešení sazeb daně z půdy jinak než dle produkčně ekonomických skupin;

-v paragrafovaném znění jasně deklarovat příjemce daně (obec);

-dořešit a přesně definovat pojem "vlastnictví státu" - tj. ČSFR, ČR;

-dořešit vojenské újezdy (federální území);

-vymezit dočasnost používané sazby za 1 m2 - přechod z technického kriteria vymezení na hodnotové kriterium;

-legislativně dořešit kompetenční spor, viz str. 18 a 19 Důvodové zprávy;

-terminologii zákona přizpůsobit schváleným federálním normám, zejména občanskému a obchodnímu zákoníku (např. pojem právo osobního užívání);

-umožnit snížení daně v případech vhodných zvláštního zřetele (např. rozsáhlé rekonstrukce stavebních objektů).

 

K jednotlivým zásadám

K zásadě č. 2

Písmeno b)

Lesní pozemky rozlišit podle kategorizace lesních pozemků.

Písmeno c)

Zpřesnit, které vodní plochy jsou předmětem daně a které předmětem daně nejsou; nepřípustné je odlišné zdanění státního a soukromého sektoru.

Vložit nové písmeno d), v němž by byly dořešeny neúrodné, nezemědělské pozemky, zamořené apod., bez ohledu na vlastníka, a zvlášť řešit pozemky, které nejsou využívány.

K zásadě č. 3 a dalším zásadám

Vypustit právo osobního užívání.

K zásadě č. 4

Písmeno a)

Vypustit slova "pozemky ve vlastnictví státu, pokud k nim není zřízeno právo osobního užívání" (uplatnit obecnou zásadu vojenské újezdy, území ČSFR a ČR).

Písmeno d)

Rozpočtový a kontrolní výbor doporučuje doplnit další nevýdělečné, např. charitativní společnosti; upřesnit, zda všechny nadace, či rozlišené podle účelu, a dále zahrnout školy a školská za- řízení, jsou-li využívána pouze ke vzdělávacím účelům (nerozlišovat podle druhů škol).

Ústavně právní výbor doporučuje doplnit o zdravotnická zařízení v rozsahu, v jakém jsou napojeny na zdravotní pojišťovnu. Doplnit o soukromé a církevní školy, jestliže neslouží podnikatelské činnosti.

Písmeno e)

Rozpočtový a kontrolní výbor doporučuje doplnit o chráněné krajinné oblasti.

Výbor ústavně právní doporučuje doplnit o pozemky území chráněných podle zákona o ochraně přírody a krajiny s výjimkou národních parků a chráněných krajinných oblastí; v národních parcích a chráněných krajinných oblastech doplnit o pozemky zařazené do jejich I. zóny.

Dále doplnit přiměřeným způsobem o osvobození od daně z pozemků podle zásady č. 9 písm. d), e), j) a l).

Písmeno g)

Doplnit o veřejně přístupná sportoviště.

Písmeno h)

Dosavadní znění nahradit tímto textem:

"h) pozemky rekultivované investičním zúrodňováním po dobu rekultivace, nejdéle však na dobu 5 let,".

 

K zásadě č. 7

Národohospodářský výbor doporučuje první část věty před čárkou nahradit tímto textem:

"Předmětem daně jsou stavby na území České republiky, které jsou dokončeny a zkolaudovány,".

Rozpočtový a kontrolní výbor doporučuje původní text nahradit tímto zněním:

"Předmětem daně jsou stavby na území České republiky, na které bylo vydáno kolaudační rozhodnutí, s výjimkou přehrad a staveb liniových (např. dálnice, silnice, dráhy, mosty, tunely).".

K zásadě č. 9 odst. 1

Písmeno a)

Na konec věty doplnit slova "či dány do pronájmu,".

Písmeno f)

Výbor rozpočtový a kontrolní doporučuje vyřešit ty obytné domy, v nichž jsou umístěny podnikatelské provozovny (např. obchody v přízemí).

Národohospodářský výbor doporučuje původní text nahradit tímto zněním:

"f) na dobu 15 roků novostavby obytných domů ve vlastnictví fyzických osob, pokud slouží výlučně k trvalému bydlení vlastníka nebo osob blízkých, pokud v nich není zkolaudován nebytový prostor a jestliže se nevyužívají k podnikatelské činnosti, dále novostavby obytných domů, v nichž jsou výhradně byty ve vlastnictví fyzických osob, pokud neobsahují zkolaudované nebytové prostory k podnikatelské činnosti,".

Písmeno h)

Ústavně právní výbor doporučuje, aby se osvobození vztahovalo jen na domy, které byly od roku 1948 nepřetržitě ve vlastnictví původního vlastníka - fyzické osoby nebo kdy vlastnictví přešlo na fyzickou osobu děděním nebo darováním, nebo prodejem mezi osobami blízkými.

Výbor rozpočtový a kontrolní doporučuje nahradit původní text tímto zněním:

"h) na dobu 15 let obytné domy ve vlastnictví fyzických osob, pokud byly postaveny do roku 1948 a byly v nich byty nebo jsou nejméně 15 let obsazeny cizími uživateli,"

Národohospodářský výbor doporučuje původní text nahradit tímto zněním:

"h) na dobu 15 let obytné domy ve vlastnictví fyzických osob, pokud byly postaveny do roku 1948 a byly v nich byty nebo jsou nejméně 10 let obsazeny též cizími uživateli, podle dřívějších zákonů o hospodaření s byty a s přikázaným nájemným podle právních předpisů uplatňovaných od roku 1948,".

Ustanovení téhož znění, jako navrhuje národohospodářský výbor, navrhuje ústavně právní výbor zařadit jako nové písmeno i).

Za písmeno l) doporučuje se vložit nové písmeno m) tohoto znění:

"m) stavby v ochranných pásmech, poddolovaných územích, ve vojenských újezdech apod.".

K zásadě č. 9 odst. 2

Slova "v písm. g) a h)" nahradit slovy "v písm. g) až i)".

K zásadě č. 11 odst. 1

Písmeno a)

Slova "10 m2" nahradit slovy "16 m2".

Písmeno b)

Původní text nahradit tímto zněním:

"b) u chat a objektů k individuální rekreaci 3,- Kčs za jeden metr čtvereční,".

Písmeno c)

Slova "mimo obytné domy" nahradit slovy "odděleně od obytných domů".

K zásadě č. 11 odst. 3

Doporučuje se sazbu daně diferencovat u obcí s počtem obyvatel 300, 600 a 1 000.

Vložit nové kategorie obcí

- do 10 000 obyvatel s indexem 1,6,

- statutární města a lázeňská místa s indexem 3,5

- u indexu 4,5 ponechat pouze Prahu (Brno a lázeňská místa vypustit). U objektů umístěných v extravilánu obcí použít index jako u obce s počtem obyvatel o jeden stupeň nižším, s výjimkou obcí do 1 000 obyvatel.

Určit daň v rozmezí podle možností obcí.

K zásadě č. 12

Písmeno a)

Původní text nahradit tímto zněním:

"a) pozemky, na nichž je hospodářské využití omezeno; ve sporných případech bude uplatněno zařazení pozemků podle bonitní třídy v katastrální mapě,".

Specifikovat omezení hospodářského využití (ekologické, stavební uzávěry).

Písmeno b)

Na konci věty doplnit slova "při snížení tepelné náročnosti stavby,".

Písmeno c)

Kategorizovat držitele ZTP (ZTP, ZTP/P, pouze jsou-li sociálně potřební).

K zásadě č. 14

V písmenu a) nahradit text tímto zněním:

"a) u poplatníků, provozujících zemědělskou výrobu ve dvou splátkách, a to 50 % nejpozději k 1. 9. zdaňovaného kalendářního roku, 50 % k 1. 2. následujícího kalendářního roku,".

Částku 2 000 Kčs" nahradit částkou "1 000 Kčs".

K zásadě č. 16

Rozpočtový a kontrolní výbor doporučuje za slova "Vláda České republiky" vložit slova "se souhlasem České národní rady".

Výbor národohospodářský doporučuje zásadu č. 16 vypustit.

K příloze č. 1

Sazebník daně ze zemědělské půdy zpracovat nikoliv podle PES, ale podle bonitního zatřídění pozemků a výši sazeb oproti návrhu snížit nejméně o 30 %.

 

V Praze dne 22. ledna 1992

 

JUDr. Jiří NOVÁK v.r.

Ing. Petr KOZÁNEK v.r.

předseda ústavně právního

předseda rozpočtového

výboru ČNR

a kontrolního výboru ČNR

 

Karel LEDVINKA v.r.

předseda národohospodářského

výboru ČNR

 

III. příloha usnesení P ČNR č. 709

ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1992

VI. volební období

Společná zpráva

ústavně právního výboru ČNR, rozpočtového a kontrolního výboru ČNR a národohospodářského výboru ČNR k zásadám zákona České národní rady o správních poplatcích

(tisk 473)

 

Výbory České národní rady projednaly zásady zákona České národní rady o správních poplatcích a doporučují, aby při tvorbě zákona o správních poplatcích bylo přihlédnuto k těmto připomínkám:

K zásadě č. 1

Ústavně právní výbor ČNR a národohospodářský výbor ČNR doporučují přijetí varianty II, rozpočtový a kontrolní výbor ČNR doporučuje přijetí varianty I.

K zásadě č. 8

Upravit začátek prvního odstavce takto: "Správní orgán, který vyměřil nebo vybral poplatek, jej vrátí v plné výši, jestliže".

 

V Praze dne 21. ledna 1992

 

JUDr. Jiří NOVÁK v.r.

Ing. Petr KOZÁNEK v.r.

předseda ústavně právního

předseda rozpočtového

výboru ČNR

a kontrolního výboru ČNR

 

Karel LEDVINKA v.r.

předseda národohospodářského

výboru ČNR

 

IV. příloha usnesení P ČNR č. 709

ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1992

VI. volební období

Společná zpráva

ústavně právního výboru ČNR, národohospodářského výboru ČNR k zásadám zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje zákon

č. 23/1962 Sb., o myslivosti, ve znění pozdějších předpisů

(tisk 500)

 

Výbory České národní rady projednaly na svých schůzích v lednu 1992 zásady zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje zákon č. 23/1962 Sb., o myslivosti, ve znění pozdějších předpisů a doporučují, aby při tvorbě zákona o myslivosti bylo přihlédnuto k této připomínce:

 

K zásadě č. 5

Začátek druhé věty upravit takto: "Fyzické a právnické osoby se".

 

V Praze dne 21. ledna 1992

 

JUDr. Jiří NOVÁK v.r.

Karel LEDVINKA v.r.

předseda ústavně právního

předseda národohospodářského

výboru ČNR

výboru ČNR

 

VI. příloha usnesení P ČNR č. 709

ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1992

VI. volební období

Společná zpráva

výborů České národní rady k zásadám zákona České národní rady

o daňovém poradenství (tisk 439)

 

Ústavně právní výbor ČNR, národohospodářský výbor ČNR, rozpočtový a kontrolní výbor ČNR a církevní a humanitární výbor ČNR projednaly na svých schůzích v listopadu 1991 a v lednu 1992 zásady zákona o daňovém poradenství.

Ústavně právní výbor ČNR, rozpočtový a kontrolní výbor ČNR a církevní a humanitární výbor ČNR doporučují, aby při zpracování návrhu zákona bylo přihlédnuto k těmto připomínkám:

Obecné připomínky

 

1. Zvážit změnu názvu tak, aby název zákona zněl: "Zákon o daňovém poradenství a o Českomoravské komoře daňových poradců.".

2. Doporučuje se zavést periodicitu zkoušek.

3. Vymezit předpoklady pro sdružování daňových poradců do poradenských kanceláří.

4. Rámcově stanovit náplň kvalifikačních zkoušek.

Připomínky k jednotlivým zásadám:

K zásadě č. 3

Ve třetím odstavci vypustit slovo "..výše".

K zásadě č. 4

Slova "má ukončené úplné střední vzdělání" nahradit slovy "má vysokoškolské vzdělání" a doplnit o možnosti výjimek, které budou zákonem specifikovány.

K zásadě č. 5

V prvním odstavci doplnit slova "Zkušební řád schvaluje ministerstvo".

V druhém odstavci za slovo "..ministerstvem" doplnit slova "a druhou polovinu členové komory".

Ve třetím odstavci slova "úplatu, která je jejím příjmem" nahradit slovy "úplatu stanoví ústřední orgán státní správy.".

K zásadě č. 6

Ve čtvrtém odseku vypustit slovo "nepodmíněnému" a pátý odsek vypustit.

K zásadě č. 7

V uvozovací větě za slova "daňový poradce" doplnit slova "bez vážných důvodů", ve druhém odseku za slova "byl za" vložit slovo "úmyslný".

K zásadě č. 8

Doplnit nový odsek, v němž bude stanoven další důvod pozastavení činnosti daňového poradce, a to na vlastní žádost.

K zásadě č. 10

Poslední odstavec zní: "Klient má právo kdykoliv odstoupit od smlouvy s daňovým poradcem. Je mu však povinen zaplatit přiměřenou část odměny.".

K zásadě č. 12

Doplnit, že jde o doručení do vlastních rukou (dle správního řádu).

K zásadě č. 13

Doplnit o mechanismus vstupování a vystupování z Komory, odlišit členy Komory a daňové poradce nečleny Komory.

K zásadě č. 16

Zásadu změnit tak, že valná hromada nevolí prezidenta.

K zásadě č. 17

Doplnit, že prezidium volí prezidenta.

K zásadě č. 22

Za slova "jsou povinny" vložit slovo "nejpozději".

Národohospodářský výbor nedoporučuje předložené zásady a žádá:

1. Přepracování zásad tak, aby umožňovaly nepovinné členství v Komoře daňových poradců.

2. Rozdělení zásad zákona na 2 části

a) o daňovém poradenství,

b) o vzniku Komory daňových poradců.

 

V Praze dne 22. ledna 1992

 

JUDr. Jiří NOVÁK v.r.

Ing. Petr KOZÁNEK v.r.

předseda ústavně právního

předseda rozpočtového

výboru ČNR

a kontrolního výboru ČNR

 

Karel LEDVINKA v.r.

Zdeněk BÁRTA v.r.

předseda národohospodářského

místopředseda církevního

výboru ČNR

a humanitárního výboru ČNR

 

ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1992

VI. volební období

Společná zpráva

výborů České národní rady k zásadám zákona České národní rady

o Státním fondu kultury České republiky (tisk 517)

 

Ústavně právní výbor ČNR, rozpočtový a kontrolní výbor ČNR a výbor ČNR pro vědu, vzdělání a kulturu projednaly na svých schůzích v lednu 1992 zásady zákona České národní rady o Státním fondu kultury České republiky.

Uvedené výbory ČNR vyslovily souhlas se zásadami zákona s těmito připomínkami:

Obecně:

Uvést zásady do souladu se zákonem o rozpočtových pravidlech ČR a zákonem o bankovnictví.

Připomínky k jednotlivým zásadám:

K zásadě č. 1:

Ústavně právní výbor navrhuje uvést, že v čele Fondu stojí ministr. Upravit tak, aby Fond byl právnickou osobou a byl zapsán v obchodním rejstříku. Ústavně právní výbor a výbor pro vědu, vzdělání a kulturu navrhují doplnit novou zásadou o zřizování Rady Fondu, která by byla poradním orgánem ministra k hospodaření s prostředky Fondu.

 

Podle stanoviska rozpočtového a kontrolního výboru státní fond by neměl být podnikatelským subjektem a doporučuje první větu zásady upravit takto: "Pro podporu a rozvoj kultury v České republice se zřizuje Státní fond kultury České republiky (dále jen "Fond").

(Text "rozvoj české kultury a kultury národnostních a etnických menšin České republiky" nahradit ve všech dalších zásadách textem "rozvoj kultury České republiky").

K zásadě č. 2:

Rozpočtový a kontrolní výbor doporučuje upravit takto:

"Finančními zdroji Fondu jsou zejména

a) úvěry od peněžních ústavů,

b) splátky půjček a úvěrů poskytnutých žadatelům,

c) výnosy z hmotných postihů v případech, ve kterých prostředky Fondu nebyly užity podle stanovených podmínek,

d) dary Fondu od tuzemských a zahraničních právnických a fyzických osob a výnosy z veřejných sbírek a loterií organizovaných ve prospěch Fondu,

e) dotace ze státního rozpočtu,

f) 50 % podíly z výnosů nájmů a zápůjček uměleckých předmětů a movitých a nemovitých kulturních památek přímo spravovaných správcem Fondu,

g) výnosy z pohlednic, plakátů a dalších příležitostných tisků, vydávaných správcem Fondu,

h) dotace ministerstva kultury České republiky.".

K zásadě č. 4:

Výčet uvést taxativně a ne demonstrativně, a to tak, aby byly vyloučeny neadresné dotace právnickým osobám.

Druhý odstavec zásady upravit takto:

"Prostředky Fondu lze poskytnout právnickým osobám se sídlem nebo fyzickým osobám s trvalým pobytem na území České republiky. Podnikům se zahraniční majetkovou účastí lze prostředky Fondu poskytnout jen, činí-li podíl zahraniční majetkové účasti nejvýše 30 %. Prostředky Fondu lze poskytnout v souladu se statutem Fondu.".

Výbor pro vědu, vzdělání a kulturu doporučuje připojit další zásadu (4a) s tímto obsahem:

"Výnosy z podnikatelské činnosti s prostředky Státního fondu kultury, jakož i příjmy plynoucí z úroků z vkladů peněžních prostředků fondu uložených u peněžních ústavů nepodléhají zdanění, slouží-li k zajišťování činnosti, pro kterou byl fond zřízen.".

K zásadě č. 5:

V druhém odstavci zpřesnit počátek a běh lhůty, v níž lze penále požadovat.

Rozpočtový a kontrolní výbor doporučuje dát text do souladu se zásadou 2 (legislativně upravit).

 

V Praze dne 22. ledna 1992

 

JUDr. Jiří NOVÁK v.r.

Ing. Petr KOZÁNEK v.r.

předseda ústavně právního

předseda rozpočtového

výboru ČNR

a kontrolního výboru ČNR

 

Ing. Josef VONDRÁČEK v.r.

předseda výboru ČNR pro

vědu, vzdělání a kulturu

 

Příloha II

ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1992

VI. volební období

Společná zpráva

ústavně právního výboru České národní rady, výboru České národní rady petičního, pro právní ochranu a bezpečnost a církevního a humanitárního výboru České národní rady k zásadám zákona České národní rady

o Vězeňském sboru České republiky (tisk 481)

 

Uvedené výbory projednaly na svých schůzích v lednu 1992 zásady zákona České národní rady o Vězeňském sboru České republiky a vyslovily souhlas s předloženými zásadami. Doporučují, aby do návrhu paragrafovaného znění byly zapracovány tyto připomínky:

Obecně

V paragrafovaném znění vyjádřit, že Vězeňský sbor České republiky je organizačně vybudován ze tří složek, kde vězeňská stráž a justiční stráž jsou složkami ozbrojenými a vězeňská služba složkou neozbrojenou se všemi z toho vyplývajícími důsledky.

K jednotlivým zásadám:

K zásadě 9

Povinnosti rozlišit podle druhu služby.

K zásadě 11

Doplnit za slovo "stejnokrojem" slova "s viditelně umístěným identifikačním číslem".

K zásadě 12

Zdůraznit, že lékařskou prohlídku provádí pouze zdravotní služba. Zvážit možnost takové úpravy, která by rozsah prohlídky činila závislou na spáchané trestné činnosti.

K zásadě č. 13

Za slovo "bezpečnosti" doplnit slova "a k provedení úkonů uvedených v zásadě č. 12" a dále podrobně určit za jaké situace, podmínek a v jakých prostorách lze použít donucovacích prostředků a kdy lze zasáhnout proti nevězňům.

K zásadě 14

Rozšířit o varovný výstřel.

K zásadě 16

Určit v jaké situaci a vůči komu může být zbraň použita.

K zásadě 18

Převzít obdobné ustanovení ze zákona o České policii týkající se zákroků vůči některým kategoriím osob (těhotným ženám, invalidním osobám apod.).

K zásadě 20

Upřesnit podmínky za jakých jsou příslušníci oprávněni provádět kontrolu totožnosti osob v blízkosti objektu.

K zásadě č. 21

Oprávnění uvedené v první větě této zásady konkretizovat zejména tak, aby nebylo v rozporu se zásadou veřejnosti jednání, zpřesnit důvod zásahu a umožnit kontrolu, zda do budovy není vnášena zbraň.

 

K zásadě 22

Zpřesnit podmínky prohlídky objektu v návaznosti na podmínky uváděné zákonem o Policii ČR.

 

V Praze dne 22. ledna 1992

 

JUDr. Jiří NOVÁK v.r.

Ing. Jiří MÜLLER v.r.

předseda ústavně právního

předseda výboru ČNR petičního,

výboru ČNR

pro právní ochranu a bezpečnost

 

JUDr. Antonín PROCHÁZKA v.r.

předseda církevního

a humanitárního výboru ČNR

 

Příloha II

ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1992

VI. volební období

Společná zpráva

výborů České národní rady k zásadám zákona České národní rady o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitosti (tisk 472)

 

Ústavně právní výbor ČNR, rozpočtový a kontrolní výbor ČNR a národohospodářský výbor ČNR projednaly na svých schůzích v listopadu 1991 a v lednu 1992 zásady zákona o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí (tisk 472) a doporučují, aby při tvorbě zákona bylo přihlédnuto k těmto připomínkám:

Obecně

Protože neexistuje zákon o správě daní, rozpočtový a kontrolní výbor se nemůže kvalifikovaně vyjádřit k těm částem zásad, které konkretizují výkon správy daní. Výbor žádá, aby před projednáváním dalších návrhů daňových zákonů byl dán k dispozici vlastní návrh zákona o správě daní.

K zásadě č. 4

V zájmu ochrany rozpočtu se doporučuje, aby daňová pohledávka za nezletilým dědicem byla hrazena z majetku, který bude předmětem dědictví. Je třeba umožnit vstup finančního úřadu do pozůstalostního řízení, jako věřitele. O tomto nároku by mělo být rozhodnuto přímo ve výroku rozhodnutí o vypořádání pozůstalosti.

K zásadě č. 5

Doporučuje se, aby bylo přihlédnuto k právní úpravě smlouvy o důchodu podle § 842 a násl. občanského zákoníku, s níž má darovací smlouva některé společné rysy, v důsledku čehož by mohlo docházet k obcházení zákona.

Doporučuje se dále hledat řešení jak zabránit dvojím zdaněním v případech věcí darovaných z ciziny nebo do ciziny. To platí rovněž pro zásadu č. 7.

K zásadě č. 6

Slovo "Cena" v poslední větě nahradit slovy "Cena movitého".

K zásadě č. 7

První větu za slovem "nabyvatel" ukončit a zbytek vypustit. Za touto větou vložit větu tohoto znění: "V případě, že nabyvatel ve lhůtě vyměřenou daň nezaplatí, vyměří se daň dárci.".

K zásadě č. 9

Doporučuje se, aby stanovení základu daně se vycházelo ze smluvní ceny.

K zásadě č. 10

První větu za slovem "(prodávající)" ukončit a zbytek věty vypustit. Za tuto větu vložit větu tohoto znění: "V případě, že převodce (prodávající) ve lhůtě vyměřenou daň nezaplatí, vyměří se daň nabyvateli (kupujícímu).".

K zásadě č. 11

Doporučuje se zařadit do II. skupiny osob pro účely výpočtu daně synovce, neteře, tety a strýce.

K zásadě č. 12

Ústavně právní výbor doporučuje poslední větu nahradit tímto zněním: "U I. skupiny činí sazba daně 1 %-5 %, u II. skupiny 3 %-10 %, u III. skupiny 7 %-40 %.".

Výbor národohospodářský doporučuje rozsah sazby daně upravit na 1 % až 40 % základu daně. U první skupiny osob změnit sazbu na 1 % až 5 %, u druhé skupiny 3 % až 10 %, u třetí skupiny 7% až 40 %.

K zásadě č. 13

Doporučuje se sazbu daně u I. a II. skupiny osob změnit takto: u I. skupiny 1 %-5 %, u II. skupiny 3-10 %.

K zásadě č. 14

Doporučuje se, aby osvobození peněžitých plnění z pracovní činnosti byla upravena v souladu s ustanovením § 260 zákoníku práce. Dále se doporučuje, aby byl vypuštěn poslední odstavec na str. 9.

K zásadě č. 18

Slova "až do výše 2 %" nahradit slovy "ve výši 1 %".

 

V Praze dne 23. ledna 1992

 

JUDr. Jiří NOVÁK v.r.

Ing. Petr KOZÁNEK v.r.

předseda ústavně právního

předseda rozpočtového

výboru ČNR

a kontrolního výboru ČNR

 

Karel LEDVINKA v.r.

předseda národohospodářského

výboru ČNR



Přihlásit/registrovat se do ISP