§ 36

Předseda České národní rady

Předseda České národní rady

a) zastupuje Českou národní radu navenek, zejména ve styku s vládou České socialistické republiky, Federálním shromážděním, Slovenskou národní radou a ústředním výborem Národní fronty České socialistické republiky,

b) podepisuje zákony a usnesení České národní rady, zákonná opatření a usnesení předsednictva České národní rady,

c) přijímá slib členů vlády České socialistické republiky po jejich jmenování předsednictvem České národní rady,

d) přijímá slib generálního prokurátora České socialistické republiky po jeho jmenování předsednictvem České národní rady,

e) přijímá slib soudců z povolání soudů České socialistické republiky po jejich zvolení Českou národní radou,

f) svolává a řídí schůze České národní rady a jejího předsednictva,

g) řídí přípravu pracovního plánu České národní rady a jejích orgánů a sleduje jeho plnění; přípravu pracovního plánu koordinuje s předsedou Slovenské národní rady a předsedou Federálního shromáždění,

h) rozhoduje o tom, zda lze výjimečně upustit od předložení zásad zákona České národní rady, zmocní-li ho k tomu předsednictvo České národní rady,

ch) přikazuje výborem České národní rady k projednání zásady a návrhy zákonů, návrhy zákonných opatření předsednictva České národní rady, mezinárodní smlouvy a jiné návrhy, zmocní-li ho k tomu předsednictvo České národní rady; v rozhodnutí,o přikázání může též stanovit, který výbor České národní rady zabezpečí přípravu společné zprávy výborů,

i) plní další úkoly, jimiž ho předsednictvo České národní rady v rámci své působnosti pověří, zejména při koordinaci činnosti výborů a vytváření podmínek pro práci poslanců,

j) podává předsednictvu České národní rady zprávy o opatřeních, která učinil.

§ 37

Místopředsedové České národní rady

Předsedu České národní rady zastupují místopředsedové České národní rady v rozsahu a pořadí stanoveném usnesením předsednictva České národní rady; zastupují též předsedu v plnění úkolů, kterými je předseda pověří.

Výbory České národní rady

§ 38

(1) Česká národní rada zřizuje ze svých poslanců výbor mandátový a imunitní, ústavně právní, výbor pro plán a rozpočet, výbor pro národní výbory a národnosti a další výbory pro jednotlivé úseky státní, hospodářské a sociální politiky; výbory jsou ze své činnosti odpovědny České národní radě.

(2) Do výborů České národní rady nemohou být zvoleni předseda České národní rady, členové vlády České socialistické republiky, soudci Nejvyššího soudu České socialistické republiky a generální prokurátor České socialistické republiky.

(3) Výbory České národní rady působí jako její iniciativní a kontrolní orgány, a to i v době, kdy Česká národní rada nezasedá.

§ 39

(1) Výbory České národní rady projednávají věci obsažené v pracovním plánu České národní rady a jejích orgánů, dále věci, které jim byly přikázány, a věci, na jejichž projednávání se usnesou. Zprávy vlády České socialistické republiky projednávají jen tehdy, pokud byly předloženy České národní radě nebo jejímu předsednictvu.

(2) Výbory zejména

a) projednávají zásady a návrhy zákonů České národní rady, zásady a návrhy zákonů Federálního shromáždění, návrhy zákonných opatření předsednictva České národní rady a mezinárodní smlouvy a připravují k nim doporučení a stanoviska,

b) mohou navrhnout předsednictvu České národní rady, aby zásady nebo návrh zákona České národní rady se zvlášť významným společenským dosahem byl předložen všelidové diskusi,

c) zjišťují, jak jsou prováděny zákony, sledují, zda předpisy vydané k provedení zákonů České národní rady jsou s nimi v souladu a odpovídají cílům, které byly vydáním zákona sledovány; zjistí-li výbor porušení zákonnosti, je oprávněn požádat ministra nebo vedoucího jiného ústředního státního orgánu České socialistické republiky, aby ji neprodleně odstranil,

d) jednají v oblasti své působnosti o zásadních otázkách hospodářského a sociálního rozvoje České socialistické republiky, zejména o plnění programového prohlášení vlády České socialistické republiky, o návrhu státního plánu rozvoje národního hospodářství České socialistické republiky a jeho plnění, o státním rozpočtu České socialistické republiky a státním závěrečném účtu České socialistické republiky,

e) účastní se rozpracování koncepčních otázek vnitřní politiky a vypracovávají samostatně nebo společně s příslušnými státními orgány návrhy na jejich řešení a projednávají zprávy ministrů a vedoucích dalších ústředních orgánů České socialistické republiky o připravovaných opatřeních zásadního významu,

f) projednávají zprávy o stavu socialistické zákonnosti, které České národní radě předkládají Nejvyšší soud České socialistické republiky a generální prokurátor České socialistické republiky,

g) projednávají dílčí zprávy Nejvyššího soudu České socialistické republiky, generálního prokurátora České socialistické republiky a Státní arbitráže České socialistické republiky, které si vyžádaly,

h) projednávají podněty národních výborů, jiných státních orgánů, orgánů Národní fronty České socialistické republiky a hospodářských, společenských a jiných organizací na upevnění socialistické zákonnosti, jakož i podněty ke zlepšení činnosti na jednotlivých úsecích státní hospodářské a sociální politiky,

ch) projednávají návrhy, podněty a stížnosti občanů a organizací, které došly České národní radě, jejím orgánům a poslancům, jakož i podněty a připomínky poslanců, zejména z jejich volebních obvodů.

§ 40

Mandátový a imunitní výbor

(1) Mandátový a imunitní výbor zejména

a) zjišťuje, zda poslanec České národní rady odmítl složit slib nebo složil slib s výhradou,

b) zkoumá, zda jednotliví poslanci České národní rady byli platně zvoleni,

c) zjišťuje, zda poslanec České národní rady přestal být volitelný,

d) zjišťuje, zda jsou v imunitních věcech dány podmínky pro trestní nebo kárné stíhání poslance České národní rady, pro jeho vzetí do vazby nebo zadržení. Provede urychleně nutná šetření a umožní poslanci, aby se vyjádřil; zprávu o výsledku svých zjištění předkládá České národní radě, a v době, kdy Česká národní rada nezasedá, jejímu předsednictvu,

e) jde-li o poslance České národní rady přistiženého a zadrženého při trestném činu, předkládá návrh na jeho propuštění nebo vyslovení souhlasu k jeho dalšímu zadržení předsednictvu České národní rady,

f) zahajuje disciplinární řízení proti poslanci České národní rady, provádí v něm nezbytná šetření a své návrhy předkládá předsednictvu České národní rady.

(2) Jednání mandátového a imunitního výboru je vždy neveřejné.

§ 41

Ústavně právní výbor

(1) Ústavně právní výbor připravuje pro předsednictvo České národní rady, ve spolupráci s ostatními výbory, program legislativních prací České národní rady, sleduje jeho plnění a dává mu podněty ke zdokonalování zákonodárství.

(2) Ústavně právní výbor projednává zejména:

a) zásady a návrhy zákonů České národní rady, zásady a návrhy zákonů Federálního shromáždění, návrhy zákonných opatření předsednictva České národní rady a působí ke sjednocování stanovisek výborů v těchto otázkách; přitom dbá na zachování jednoty právního řádu, jeho stability, přehlednosti a srozumitelnosti,

b) mezinárodní smlouvy zaslané předsedou Federálního shromáždění České národní radě a zjišťuje, zda je k jejich provedení třeba zákona České národní rady,

c) podněty poslanců a výborů České národní rady, Nejvyššího soudu České socialistické republiky a generálního prokurátora České socialistické republiky k nové právní úpravě; projednává též podněty k nové právní úpravě předložené ústředním výborem Národní fronty České socialistické republiky a ústředními orgány organizací v ní sdružených,

d) upozornění Nejvyššího soudu České socialistické republiky, generálního prokurátora České socialistické republiky, výborů a poslanců České národní rady na právní předpisy vydané orgány České socialistické republiky, které odporují ústavnímu nebo jinému zákonu, zaujímá k nim stanovisko a navrhuje k nim potřebná opatření.

e) návrhy vlády České socialistické republiky na zrušení obecně závazných nařízení krajských národních výborů a Národního výboru hlavního města Prahy, která odporují ústavnímu nebo jinému zákonu, nařízení vlády, anebo obecně závaznému právnímu předpisu ministerstva nebo jiného ústředního orgánu státní správy,

f) zprávy výboru lidové kontroly České socialistické republiky o hlavních poznatcích z vyřizování návrhů, podnětů a stížností občanů a organizací a připravuje k ním stanovisko pro předsednictvo České národní rady,

g) zprávy o hlavních poznatcích z vyřizování návrhů, podnětů a stížností občanů a organizací zaslaných České národní radě, jejím orgánům a poslancům a se svým stanoviskem je předkládá předsednictvu České národní rady.

(3) Ústavně právní výbor České národní rady provádí svými členy kontroly nad výkonem trestu odnětí svobody v místech, v nichž se takový trest vykonává a projednává zprávy o jejích výsledcích.

§ 42

Výbor pro plán a rozpočet

(1) Výbor pro plán a rozpočet projednává zejména:

a) národohospodářské otázky související s hospodářským a sociálním rozvojem České socialistické republiky včetně rozvoje systému plánovitého řízení národního hospodářství,

b) návrh státního plánu hospodářského a sociálního rozvoje České socialistické republiky,

c) návrh státního rozpočtu České socialistické republiky, návrh státního rozpočtu československé federace a státní závěrečný účet České socialistické republiky,

d) zprávy o plnění státního plánu hospodářského a sociálního rozvoje České socialistické republiky, jakož i zprávy týkající se vědeckotechnického rozvoje, měny, financování, úvěrování a bankovnictví,

e) informace o účinnosti opatření k usměrňování vývoje ekonomiky a využívání nástrojů hospodářského mechanismu,

f) informace o úpravách státního rozpočtu České socialistické republiky provedených na základě zmocnění v zákoně České národní rady o státním rozpočtu České socialistické republiky,

g) informace o prognózách hospodářského, sociálního a vědeckotechnického rozvoje národního hospodářství a o podílu České socialistické republiky na uskutečňování dlouhodobých programů mezinárodní dělby práce v rámci jednotného hospodářství Československé socialistické republiky.

(2) Výbor pro plán a rozpočet připravuje k návrhům a zprávám uvedeným v odstavci 1 stanoviska pro Českou národní radu, popřípadě její předsednictvo.

§ 43

Výbor pro národní výbory a národnosti výbor pro národní výbory a národnosti zejména

a) projednává podněty "národních výborů a jejich činnost; přitom zejména zkoumá, jak národní výbory zabezpečují plnění klíčových úkolů v komplexním ekonomickém a sociálním rozvoji svých územích obvodů, posuzuje účinnost forem a metod jejich práce a uplatňování demokratických principů v jejich činnosti a doporučuje České národní radě opatření ke zlepšení výstavby a práce národních výborů,

b) projednává zprávy o řízení a kontrole činnosti národních výborů vládou České socialistické republiky.

c) sleduje, jak jsou vytvářeny možnosti a pro středky pro všestranný rozvoj německé a polské národnosti,

d) projednává zprávy o přípravě a plnění volebních programů Národní fronty České socialistické republiky.

Jednání výborů

§ 44

(1) Činnost výborů je založena na kolektivním, věcném a demokratickém projednávání a rozhodování otázek, které patří do jejich působnosti.

(2) Výbory organizují svou činnost tak, aby poslanci mohli účinně uplatňovat připomínky a návrhy voličů a pracovních kolektivů, státních orgánů, hospodářských, společenských a jiných organizací z volebních obvodů.

(3) Výbory informují veřejnost o své činnosti zejména prostřednictvím hromadných sdělovacích prostředků.

§ 45

Ustavující schůzi výboru svolá jeho předseda.

Výbor zvolí ve své ustavující schůzi jednoho nebo více místopředsedů a ověřovatelů výboru.

§ 46

(1) Schůze výboru svolává a řídí jeho předseda. Místopředseda svolá a řídí schůzi výboru, je-li předseda nepřítomen nebo jestliže ho tím předseda pověří. Jsou-li předseda i místopředseda nepřítomni, svolá a řídí schůzi výboru jeho člen, jehož tím výbor nebo jeho předseda pověří.

(2) Předseda je povinen svolat schůzi výboru, stanoví-li to Česká národní rada nebo její předsednictvo anebo požádá-li o to alespoň jedna třetina členů výboru.

(3) Předseda navrhuje pořad jednání a způsob projednávání jednotlivých bodů pořadu. Každý člen výboru může navrhnout doplnění nebo změnu pořadu jednání.

§ 47

(1) Schůze výborů jsou veřejné, nestanoví-li tento zákon jinak nebo neusnese-li se výbor z důvodu ochrany důležitého zájmu státu, že schůze nebo její část je neveřejná.

(2) Schůze výboru nebo její části, která byla prohlášená za neveřejnou, se mohou zúčastnit poslanci České národní rady, kteří nejsou členy výboru a členové vlády České socialistické republiky. Přítomen může být též vedoucí Kanceláře České národní rady a tajemník výboru. Jiné osoby mohou být přítomny jen se souhlasem výboru.

§ 48

(1) K platnosti usnesení výboru je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech jeho členů.

(2) Poslanci, kteří nejsou členy výboru, mají ve schůzi výboru poradní hlas.

(3) Požádá-li o to alespoň třetina přítomných členů výboru, která nevyslovila souhlas se závěry výboru, předloží předseda výboru České národní radě písemnou zprávu o stanovisku těchto členů výboru.

§ 49

(1) Členové vlády České socialistické republiky se mohou účastnit schůzí výborů České národní rady; udělí se jim slovo, kdykoli o to požádají.

(2) Výbory mohou zvát do svých schůzí členy vlády České socialistické republiky, předsedu Nejvyššího soudu České socialistické republiky, generálního prokurátora a vedoucí ostatních ústředních státních orgánů České socialistické republiky, jakož i představitele společenských organizací České socialistické republiky a vyžadovat od nich zprávy a informace.

(3) Vyžaduje-li to povaha projednávané věci, mohou výbory zvát do svých schůzí též představitele federálních státních orgánů a společenských organizací; požádají-li o to, udělí se jim slovo.

(4) Členové vlády České socialistické republiky, předseda Nejvyššího soudu České socialistické republiky, generální prokurátor a vedoucí ostatních ústředních státních orgánů České socialistické republiky jsou povinni dostavit se osobně do schůze výboru, jestliže o to výbor požádá, a podat potřebná vysvětlení.

(5) Členové vlády České socialistické republiky se mohou dát ve schůzi výboru zastupovat jiným členem vlády České socialistické republiky, výjimečně svými náměstky, pokud výbor netrvá na osobní účasti příslušného člena vlády. Ve schůzi výboru se může dát výjimečně zastoupit předseda Nejvyššího soudu České socialistické republiky místopředsedou tohoto soudu a generální prokurátor, jakož i vedoucí ostatních ústředních státních orgánů České socialistické republiky svými náměstky, netrvá-li výbor na jejich osobní účasti.

(6) Členové vlády České socialistické republiky, předseda Nejvyššího soudu České socialistické republiky, generální prokurátor a vedoucí ústředních státních orgánů České socialistické republiky, popřípadě ti, kdož je zastupují, si mohou do schůze výboru přibrat odborníky.

§ 50

(1) Výbory úzce spolupracují s národními výbory při plnění úkolů, které se dotýkají jejich činnosti. Využívají jejich stanoviska a podněty k projednávaným otázkám a zvou do svých schůzí funkcionáře, zástupce volených orgánů nebo vedoucí pracovníky národních výborů. Umožňují národním výborům účast na projednávání zásad a návrhů zákonů, na kontrole jejich působení, na jiné kontrolní činnosti České národní rady a na řešení závažnějších problémů, týkajících se připravovaných usnesení České národní rady nebo jejího předsednictva.

(2) Výbory mohou, je-li to pro objasnění věci třeba, požádat kterýkoli státní orgán, hospodářskou nebo jinou organizaci o informaci nebo podklady, které potřebují pro svou práci. Státní orgány a organizace jsou povinny dožádání výboru vyhovět.

(3) Vyžaduje-li to potřeba řádného posouzení projednávaných otázek, mohou výbory přizvat k jejich projednávání vědecké nebo jiné pracovníky hospodářského nebo společenského života nebo si vyžádat expertizy a stanoviska vědeckých nebo odborných institucí, popřípadě jejich pracovníků. Za obsah svých odborných posudků odpovídají odborní, vědečtí a jiní pracovníci, popřípadě organizace jen výboru, který si posudek vyžádal.

(4) Výbory mohou provádět průzkumy u státních-orgánů, hospodářských nebo jiných organizací, popřípadě pověřit provedením průzkumu skupinu svých členů nebo jednotlivé členy anebo jednat na místě samém.

§ 51

Pro projednání věci ve výboru může výbor určit ze svých členů zpravodaje. Jeho úkolem je podat výboru zprávu o projednávané věci i o přípravách na její projednání a podílet se na vypracování písemné zprávy o výsledku jednání.

§ 52

(1) Výbory mohou zřizovat stálé nebo dočasné komise složené z poslanců, odborníků z teorie i praxe, popřípadě zástupců hospodářských, společenských nebo jiných organizací; předsedou komise je vždy poslanec České národní rady.

(2) Výbory mohou na základě dohody nebo na návrh předsednictva České národní rady zřídit též společnou komisi.

(3) Komise mohou ke svému jednání přibrat další odborníky, popřípadě zástupce organizací.

§ 53

(1) Výbory mohou konat společné schůze, určovat společného zpravodaje a předkládat společné zprávy a návrhy. Výbory hlasují vždy odděleně.

(2) Předkládají-li výbory společnou zprávu k projednané věci, nevylučuje to, aby jiný výbor předložil vlastní stanovisko.

§ 51

(1) Výbor pořizuje o výsledcích svých jednání zprávu. Výbor může zmocnit svého předsedu a zpravodaje, aby na základě jednání výboru sami zprávu vypracovali. Zprávu podepisuje předseda a zpravodaj výboru.

(2) Výbor předloží zprávu podle povahy věci České národní radě, popřípadě jejímu předsednictvu. Může ji též zaslat příslušným členům vlády České socialistické republiky nebo příslušným vedoucím jiných ústředních státních orgánů a organizací České socialistické republiky; o tom informuje předsednictvo České národní rady.

(3) Člen vlády, vedoucí jiného ústředního státního orgánu nebo organizace České socialistické republiky je povinen výboru sdělit do 30 dnů, pokud výbor nestanovil jinou lhůtu, jaká opatření přijal k doporučením nebo k podnětům výboru obsaženým v jeho zprávě.

(4) Neobdrží-li výbor ve stanovené lhůtě odpověď nebo nesouhlasí-li s ní, může požádat předsednictvo České národní rady o potřebná opatření; může též sám informovat o svém stanovisku příslušného člena vlády, popřípadě vedoucího jiného ústředního státního orgánu nebo organizace České socialistické republiky a požádat jej, aby své stanovisko přezkoumal.

§ 55

Ověřovatelé

(1) Ověřovatelé České národní rady odpovídají za správnost a úplnost zápisů o schůzích České národní rady a spolupodepisují její usnesení; dohlížejí též na hlasování a konání voleb, popřípadě sčítají hlasy.

(2) Obdobné úkoly plní ověřovatelé předsednictva České národní rady a výborů České národní rady. Není-li žádný z ověřovatelů na schůzi předsednictva nebo výboru přítomen, ověří zápis o schůzi poslanec, jehož tím předsednictvo nebo výbor pověří.

§ 56

Zápisy o schůzích orgánů České národní rady

(1) O schůzi předsednictva České národní rady a výboru se sepisuje zápis, v němž se uvede zejména pořad schůze, kdo schůzi řídil, kolik členů bylo přítomno, jaké návrhy byly podány, kteří řečníci vystoupili v rozpravě a jaký byl výsledek hlasování.

(2) Zápis o schůzi předsednictva České národní rady po jeho ověření ověřovatelem podepisuje předseda České národní rady. Zápis o schůzi výboru podepisuje, po jeho ověření ověřovatelem, předseda výboru. Zápisy o společných schůzích několika výborů podepisují předsedové zúčastněných výborů a ověřují jejich ověřovatelé.

(3) O schůzi předsednictva České národní rady se dále sepisuje těsnopisecký záznam podávající přesný průběh jednání. O schůzi výboru se takový záznam pořizuje, jestliže se na tom výbor usnese.

 

ČÁST SEDMÁ

JEDNANÍ O NÁVRZÍCH ZÁKONŮ

§ 57

Plánování legislativních prací

Česká národní rada a její orgány projednávají návrhy zákonů zpravidla podle programu legislativních prací České národní rady. Úkoly tohoto programu jsou upřesňovány v ročních pracovních plánech České národní rady a jejích orgánů.

§ 58

Podávání návrhů zákonů České národní rady

Návrhy zákonů České národní rady mohou podávat poslanci České národní rady, výbory České národní rady a vláda České socialistické republiky.

Zásady zákonů České národní rady

§ 59

(1) Před projednáním návrhu zákona České národní rady se zpravidla projednají jeho zásady.

(2) Je-li připravována jednoduchá zákonná úprava nebo vyžaduje-li to její naléhavost, může být na žádost navrhovatele výjimečně upuštěno od předložení zásad zákona, vysloví-li s tím souhlas předsednictvo České národní rady, popřípadě na základě jeho zmocnění předseda České národní rady.

§ 60

(1) Zásady zákona České národní rady obsahují podstatné rysy připravovaného návrhu zákona i uvažovaných prováděcích předpisů. Mají tvořit spolehlivý a úplný podklad připravované právní úpravy, na jehož základě mohou výbory posoudit, zda určitá věc musí být upravována nebo zda dosavadní právní úprava musí být změněna, popřípadě doplněna, v kterých směrech a v jakém rozsahu. Zásady mají pokud možno umožňovat výběr mezi variantními řešeními.

(2) Zásady zákona se vypracovávají stručně tak, aby podávaly informaci jen o zásadních politických, ekonomických a právních problémech, které je třeba při přípravě zákona vyřešit.

(3) Zásady zákona mají být vypracovány přehledně tak, aby z nich bylo zřejmé, co má být obsahem zákona a v případě návrhů na změnu nebo jeho doplnění, v čem bude taková změna nebo doplnění spočívat.

(4) Součástí zásad zákona je politický, ekonomický a právní rozbor, umožňující komplexní posouzení nové právní úpravy, zejména cílů jejího politického působení, ekonomických a finančních důsledků z hlediska postavení občanů, činnosti státních orgánů a organizací. Rozbor má odůvodnit potřeby přijetí nové právní úpravy, vyjádřit, jak tato právní úprava přispěje ve srovnání s platným právním stavem k jejich řešení a ukázat, v čem budou spočívat její základní rysy včetně záměrů na vydání prováděcích předpisů.

(5) Politický, ekonomický a právní rozbor obsahuje též způsob přípravy zásad, zejména jak se na ní podílely národní výbory, jiné státní orgány, orgány Národní fronty České socialistické republiky, hospodářské, společenské, popřípadě jiné organizace, jakož i orgány samosprávy a pracovní kolektivy.

(6) Byla-li před předložením zásad zákona České národní rady provedena všelidová diskuse, předloží navrhovatel i její zhodnocení, ze kterého má být zřejmé, jak naložil s jejími výsledky.

§ 61

Přípravy na projednávání zásad zákona může výbor zahájit ještě před jejich předložením. V rámci těchto příprav může zejména pověřit člena výboru sledováním přípravy zákona. Navrhovatel je povinen účast poslance na přípravě zákona umožnit.

§ 62

(1) Zásady zákona České národní rady přikáže předsednictvo České národní rady nebo na základě jeho zmocnění předseda České národní rady k projednání ústavně právnímu výboru, popřípadě dalším výborům. Zároveň zabezpečí rozeslání zásad zákona všem poslancům České národní rady a sdělí jim, kterým výborům byly zásady zákona přikázány k projednání.

(2) Poslanci, kteří nejsou členy výborů, jimž byly zásady zákona přikázány k projednání, mohou své stanovisko k zásadám zákona sdělit těmto výborům, a to i písemně.

§ 63

(1) Jsou-li navrhovatelem poslanci nebo výbory České národní rady zašle předseda České národní rady zásady zákona též vládě České socialistické republiky, aby k nim mohla zaujmout stanovisko.

(2) Zaujala-li vláda České socialistické republiky stanovisko k zásadám zákona České národní rady, zašle je předsedovi České národní rady, který jej postoupí výborům, jimž byly zásady přikázány.

§ 64

Zásady zákona České národní rady odůvodňuje ve výborech České národní rady člen vlády nebo vedoucí jiného ústředního státního orgánu České socialistické republiky, jehož tím vláda pověřila; jde-li o návrh výboru nebo skupiny poslanců odůvodní návrh pověřený poslanec, a jde-li o návrh poslance, navrhující poslanec.

§ 65

(1) Pro projednání zásad zákona České národní rady ve výboru může výbor určit ze svých členů zpravodaje, který vystoupí po navrhovateli.

(2) Zpravodaj výboru informuje výbor zejména o stanoviscích výborů, které zásady zákona již projednaly, o výsledcích poslaneckých průzkumů, o stanoviscích poslanců, která podali písemně výborům, o vyjádřeních, posudcích nebo informacích, které si výbor vyžádal od státních orgánů, hospodářských, společenských nebo jiných organizací nebo od jednotlivých odborníků, jakož i o poznatcích, které vyplynuly z přípravy na jednání výboru před předložením zásad zákona.

(3) Byly-li zásady zákona České národní rady se zvlášť významným společenským dosahem předloženy předsednictvem České národní rady všelidové diskusi, podá zpravodaj zprávu i o výsledcích takového projednání.

(4) Jsou-li navrhovatelem zásad zákona České národní rady poslanci nebo výbory České národní rady a vláda České socialistické republiky k nim zaujala stanovisko, informuje zpravodaj výbor i o stanovisku vlády.

§ 66

(1) Po projednání zásad zákona České národní rady sdělí výbor své stanovisko s případnými doporučeními předsednictvu České národní rady.

(2) Stanoviska výborů k zásadám zákona České národní rady sdělí předseda České národní rady navrhovateli.

Návrhy zákonů České národní rady

§ 67

(1) Návrh zákona České národní rady předkládá navrhovatel (§ 58) České národní radě.

(2) Návrh zákona obsahuje jeho přesné znění s důvodovou zprávou. Důvodová zpráva obsahuje zhodnocení platného stavu zejména po stránce politické, ekonomické a právní s uvedením důvodů nové zákonné úpravy, způsobu jejího provádění, hospodářského a finančního dosahu, nároků na pracovní síly a na administrativu, jakož i rozbor dalších otázek, nezbytný k všestrannému posouzení návrhu zákona.

(3) Má-li být k zákonu vydán prováděcí předpis může předsednictvo České národní rady, nebo na základě jeho zmocnění předseda České národní rady, vyžádat od navrhovatele jeho návrh. Návrh takového předpisu předloží navrhovatel vždy, má-li nabýt účinnosti současně se zákonem.

§ 68

O přípravě výborů České národní rady na projednávání návrhu zákona České národní rady před jeho předložením České národní radě, o přikazování předložených návrhů zákonů výborům k projednávání, o jejich rozesílání poslancům České národní rady a vládě České socialistické republiky, o sdělování jejich stanoviska, jakož i o projednávání návrhů zákonů ve výborech, platí obdobně ustanovení, která se týkají projednávání zásad zákonů České národní rady (§ 61 až 65).

§ 69

Při odůvodňování návrhu zákona ve výboru podá navrhovatel též zprávu o tom, jak bylo vyhověno doporučením výborů k zásadám zákona.

§ 70

O návrhu zákona České národní rady se koná povšechná i podrobná rozprava; při podrobné rozpravě projednává výbor každé ustanovení předloženého návrhu zákona odděleně.

§ 71

Výbor vypracuje o výsledku projednání návrhu zákona pro Českou národní radu písemnou zprávu obsahující stanovisko výboru, v němž zejména navrhne, zda má návrh zákona schválit; usnese-li se výbor na změnách návrhu zákona, obsahuje zpráva jejich přesné znění.

§ 72

(1) Byl-li návrh zákona České národní rady projednán v několika výborech, mohou tyto výbory podat České národní radě společnou písemnou zprávu. Jsou-li stanoviska výborů rozdílná, působí ústavně právní výbor k jejich sjednocení.

(2) Nepodaří-li se stanovisko výboru sjednotit, navrhne ústavně právní výbor předsednictvu České národní rady, aby zabezpečilo koordinaci stanovisek výborů; předsednictvo České národní rady může výbory požádat, aby se návrhem zákona znovu zabývaly.

§ 73

Zpráva výboru nebo společná zpráva výborů o výsledku projednání návrhu zákona České národní rady se zašle všem poslancům.

§ 74

(1) Pro projednání návrhu zákona v České národní radě určí výbor zpravodaje. Byl-li návrh zákona projednán v několika výborech, mohou tyto výbory určit společného zpravodaje.

(2) Úkolem zpravodaje je podat České národní radě zprávu o projednání návrhu zákona ve výborech a odůvodnit případné navrhované změny.

§ 75

Návrh zákona České národní rady může být projednán v České národní radě nejdříve po uplynutí 60 dnů od doby, kdy byl poslancům rozeslán. Předsednictvo České národní rady může České národní radě navrhnout, aby návrh zákona výjimečně projednala před uplynutím této lhůty. O takovém návrhu rozhodne Česká národní rada bez rozpravy.

§ 76

(1) Zákony České národní rady se uvádějí touto větou: "Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:".

(2) Zákony České národní rady podepisuje předseda České národní rady a předseda vlády České socialistické republiky. Vyhlašuje je předsednictvo České národní rady do 14 dnů po jejich schválení.

 

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP