Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji.
Hlásí se ještě někdo další
?
Poslanec Jiří Rubín: Vážená Česká národní rado, mně je nepříjemně. Říkám to proto, že jsem z těch, kteří tu s vámi, vlastně jen s několika z vás, byli v roce 1968. Vypadl jsem v 70. roce. A za těch 20 let si nikdo nevzpomněl - jak tady sedíte, nebudu nikoho jmenovat - nikdo nepřišel s památkou Mistra Jana Husa.
A teď všichni na poslední
chvíli šijeme horkou jehlou tento svátek, až
je to nedůstojné.
Já osobně jsem
ctitelem Mistra Jana Husa. Jsem příslušníkem
Čs. strany lidové a mohu říci, že
i postoj naší církve, vyjádřený
nejvyššími ústy svatého otce Jana
Pavla II. na Hradě při jeho návštěvě,
je úplně historický. Takže nás
nemůže nikdo obviňovat z toho, že se chceme
proti tomuto svátku stavět.
Plně sdílím
názor svého předřečníka:
Když v této české radě nebudu,
nechám na nově zvoleném parlamentu, aby tuto
významnou událost skutečně důstojně
projednal - tak, jak se to sluší ke jménu a
osobnosti Mistra Jana Husa. Bude to parlament zvolený svobodně,
ne delegovaný nebo zvolený všelijak, tak, jako
předtím.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji.
Ještě někdo se hlásí do rozpravy?
Poslanec Palkoska.
Poslanec Ivo Palkoska: Dámy a pánové, nemám ve zvyku
říkat zbytečně populární
věci. Budete se možná na mne zlobit.
Tento parlament skutečně
asi nemá mandát takový, jaký by měl
mít. Nemám ho ani já, a to - byl jsem kooptován.
To, co řekl můj
předřečník, je i mým názorem,
za jeho slova se plně stavím. Na druhou stranu ale
také chápu, co chceme udělat nebo co bychom
všichni rádi udělali.
Zamysleme se už jenom nad
tím, že máme mandát od lidí.
A ti lidé sami by také měli k tomu něco
říci - jestli chtějí slavit nebo nechtějí.
No, samozřejmě, chtějí, jsme jenom
lidé.
Ale ona ta oslava něco
bude stát. Na konci roku, až budeme účtovat,
bude nám něco chybět. To bychom měli
vědět už teď. A může nám
to říci pouze vláda.
Navrhuji kompromis. Přijměme
usnesení, že tento parlament se staví za přijetí
tohoto zákona, že dává předsednictvu
plnou důvěru, aby na základě vyjádření
vlády /o tom, kolik nás to bude stát/ vydalo
zákonné opatření. A současně
tím dáme důvěru novému parlamentu
tím, že jej pověříme, aby tento
krok schválil. Tak budeme mít podíl všichni
a bude to spravedlivé. /Potlesk./
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji.
Vystoupí paní poslankyně Němcová.
Poslankyně Helena Němcová: Nevím, jestli to hlasově
zvládnu.
Já jsem tady schvalovala
pár desítek zákonů, přestože
jsem byla pouze kooptovaná. Jestliže nemám
právo schvalovat zákon, který se mnou schvaluje
celá Česká republika, pak jsem si jista,
že nemám schválit ani jeden.
Říkáte, že je nedůstojné to, co se tu děje. Ukončete tuto trapnou rozpravu. Pane předsedo, prosím vás, dejte hlasovat. /Potlesk./
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji.
Já dám hlasovat, samozřejmě. Ale ještě
se zeptám, zda se hlásí někdo do rozpravy.
Nikdo se nehlásí.
Skutečně se může
stát, že zákon, který přijmeme,
plenární zasedání zruší.
Nicméně je zde protinávrh podaný poslancem
Palkoskou, který navrhl, abychom se usnesli v tom smyslu,
že plenární schůze podporuje plně
návrh, iniciativní návrh poslanců,
na zavedení státního svátku k oslavě
Mistra Jana Husa. Dále žádá předsednictvo,
aby návrh předložilo vládě a
projednalo v nejbližší době před
ukončením činnosti. Takto jsem rozuměl
formulaci.
Dávám hlasovat
o tomto protinávrhu, který přednesl poslanec
Palkoska.
Kdo je pro to, aby ČNR přijala toto usnesení, ať zvedne ruku. 23 poslanců.
Kdo je proti ? 96 poslanců.
Kdo se zdržel hlasování ? 5.
Protinávrh byl většinou
hlasů zamítnut.
Nechám tedy hlasovat o
zákonu ČNR tak, jak jej přednesl navrhovatel
zákona poslanec Lesák. Pane poslanče, mohl
byste, prosím, ještě jednou říci
tu formulaci zákona ?
Poslanec Josef Lesák: Zákon ze dne … atd. o prohlášení 6. července, dne upálení Mistra Jana Husa, za státní svátek České republiky:
Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:
Par. 1 6. červenec, den upálení Mistra Jana Husa, se prohlašuje za státní svátek České republiky.
Par. 2 Státní svátek 6. července se prohlašuje za den pracovního klidu.
Par. 3 Tento zákon nabývá
účinnosti dnem vyhlášení.
Předseda ČNR
Jaroslav Šafařík: Slyšeli jste
návrh zákona. Kdo je pro to, aby ČNR tento
návrh zákona přijala ? 107 poslanců.
Kdo je proti ? Nikdo. Kdo se zdržel hlasování
? 15. Nějak nám celkový součet hlasů
nehraje, asi se někdo nepřihlásil, ale v
každém případě ČNR přijala
návrh zákona o zavedení státního
svátku k uctění památky M. J. Husa.
/Potlesk./
Pokračujeme v našem
jednání. Zbývají nám dva body,
podstatně jednodušší.
Dalším bodem, o který
jsme rozšířili náš pořad,
je
Návrh na zákonodárnou
iniciativu České národní rady ke změně
horního zákona
Sněmovní tisk č. 241 vám byl k tomu rozdán.
Prosím poslance Zdeňka
Spoustu, aby za výbor pro průmysl a stavebnictví,
který iniciativní návrh předkládá,
návrh uvedl.
Poslanec Zdeněk Spousta: Vážený pane předsedo,
vážené dámy, vážení
pánové, ve výboru pro průmysl a stavebnictví
jsme projednali iniciativní návrh na změnu
zákona č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití
nerostného bohatství, jinak známý
pod názvem horní zákon.
Jsem si plně vědom,
že návrh novelizace byl předmětem jednání
pouze v jediném výboru ČNR, ovšem s
tím, že včera byl ještě projednán
informativně ve výboru ústavně právním,
ovšem bez přijetí usnesení.
S ohledem na jeho závažnost a nebezpečí z prodlení mi dovolte, abych z pověření výboru pro průmysl a stavebnictví vás s jeho obsahem seznámil.
Jde o sněmovní
tisk 241, který jste předem obdrželi.
Jedná se o oblast vyhledávání,
průzkumu a dobývání nerostů,
u nichž současná právní úprava,
za prvé, neupravuje povinnost úhrady podnikatele
státu za vyhledávání, průzkum
a dobývání ložisek nerostů; za
druhé, neupravuje dostatečně právo
na hospodaření s ložisky, které jsou
jako nerostné bohatství ve státním
vlastnictví, zvláště vznik,převod
a zánik tohoto práva; za třetí, neupravuje
právo přednosti podnikatele dobývat ložiska
nerostů při pozitivních výsledcích
vyhledávání a průzkumu; za čtvrté,
neupravuje dostatečně povinnost podnikatele k zahlazení
důsledků dobývání, zejm. při
zániku bezprávního nástupce a nevytváření
finančních záruk; za páté,
nevytváření v potřebném rozsahu
prostor pro rozvoj soukromého podnikání občanů
a na druhé straně nevytváří
ani potřebnou míru ochrany zájmů státu,
ochrany životního prostředí a jiných
oprávněných zájmů.
Vyhledávání,
průzkum i dobývání nerostů
nesporně negativně působí na území
a na ochranu životního prostředí.
To vedlo zákonodárství
řady zemí, lze uvést např. Rakousko
nebo SRN k tomu, že průzkumné a těžení
organizace platí státu roční dávky
z plochy území, ve kterém tyto práce
probíhají. Tato dávka je závislá
na ploše, má progresivní nárůst
až do výše pětinásobku, čímž
vytváří ekonomický tlak na podnikatele,
aby postupoval co nejrychleji a pracoval jen na území,
které nezbytně potřebuje.
Naše právní
úprava podobný nástroj nezná. Při
dobývání může těžení
organizace vytěžené nerosty, které jsou
ve státním vlastnictví, odprodat po zaplacení
dávky ve výši 10 % z tržní ceny
vytěženého nerostu. Ani takový právní
nástroj naše úprava nezná. Při
dobývání ve všech zemích potřebuje
těžení organizace stanovit dobývací
prostor, což je podle současné naší
právní úpravy rozhodnutí o využití
území.
Zatímco jinde jej stanoví
jediný orgán Státní báňské
správy, u nás jej stanoví kterékoli
ministerstvo či krajský národní výbor
v dohodě s Báňským úřadem,
orgánem územního plánování
a stavebním úřadem. Na dobývací
prostor má ministerstvo a jím určená
organizace vytvořený monopol ke konkrétnímu
ložisku, a to i když jej nedobývá. Bez
jejich souhlasu nemůže dobývat ložisko
nikdo jiný. Přitom chráněná
plocha ložiskového území omezuje výstavbu,
což plyne přímo ze zákona.
Vlastní těžení
činnost v již vzpomenutých zemích povoluje
Báňský úřad. U nás ji
povoluje u výhradních ložisek Báňský
úřad, ale u ostatních ložisek, a to
jsou převážně suroviny, stavební
úřad.
Za závažné
oprávnění Báňských úřadů
v právní úpravě jiných zemí
považuji oprávnění báňských
úřadů přesvědčit se
o finančních zdrojích a zárukách,
zejm. u začínajícího podnikatele.
Jde totiž o slnění jeho povinnosti uložené
zákonem: Po uplynutí dobývání
zahladit jeho následky. Uvědomme si, že likvidace
lomů a hlavních důlních děl
je sice uložena ze zákona, ale není zřejmé,
jak bude možné takovou povinnost vymáhat, dojde-li
k zániku podnikatele bez právního nástupce.
Navíc tato povinnost nastupuje
v období po ukončení dobývání,
kdy podnikatel již nemá příjem z vytěžených
nerostů a přitom likvidace si vyžaduje leckdy
i miliónové náklady.
Za nezbytné považuji
také odstranění některých ustanovení
zákona, které doposud vedle organizace mají
za povinnost zajišťovat ústřední
orgány státní správy.
Z uvedených důvodů
zastávám názor, že s přihlédnutím
k závažnosti uvedených důvodů
a k nebezpečí z prodlení, by mělo
být přistoupeno k novelizaci horního zákona
a těch zákonů ČNR, jejichž změna
je podmíněna novelizací tohoto zákona.
Pro vaši větší
informovanost sděluji, že předkládaný
návrh zákona byl připraven za spoluúčasti
Českého báňského úřadu
a Slovenského báňského úřadu
a současně i s pracovníky Českého
geologického úřadu a Slovenského geologického
úřadu.
Vážený pane
předsedo, vážené dámy a vážení
pánové, navrhuji vám proto a žádám,
aby ČNR se usnesla tak, jak je uvedeno ve sněmovním
tisku 241.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji.
Jsou k uvedenému návrhu nějaké námitky?
Prosím, poslanec Rosický.
Poslanec Bohumír Rosický: Vážený pane předsedo,
poslankyně a poslanci, tento zákon je tak závažný,
že bychom jej neměli teď tady narychlo odsouhlasit.
Vždyť například výbor pro životní
prostředí jej vůbec neviděl. A dopady
jsou přitom tak obrovské.
Doporučuji, aby toto bylo
předáno příštímu sněmu
a aby zákon nejdříve projednaly všechny
výbory.
Podívejte se, my tady odprodáváme naše území, těžíme zlato a germánium, kilometr našeho území se dává těžařské společnosti za tisíc korun. To přece tady takto jednoduše nemůžeme schválit.
Vážím si práce,
kterou výbor udělal, ale je to tak závažná
věc, že by se s ní měly seznámit
i ostatní výbory. Doporučuji tedy, abychom
to teď neprojednávali, ani informativně.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji.
Chtěl bych jen upozornit, že se nejedná o přijetí
zákona, ale o přijetí usnesení. A
jde o zákonodárnou iniciativu České
národní rady, kterou zasíláme Federálnímu
shromáždění, v žádném
případě nejde o zákon.
Dále bych chtěl upozornit na to, že právě touto zákonodárnou iniciativou chceme zabránit tomu, aby se mohlo tak, jak říkal poslanec Rosický, nakládat s územím.
Má ještě někdo
něco do rozpravy? Nějaký diskusní
příspěvek?
Poslanec Leopold Zubek: Vážené dámy a pánové,
dovolte mi, abych upozornil na to, že zákon vychází
ze zájmů těžebních organizací.
Vůbec ale nerespektuje zájmy životního
prostředí, zájmy krajiny. Může
snad vyhovovat v případě povrchové
těžby, ale důlní těžbu,
hlubinnou těžbu, vůbec nepostihuje.
Ta těžební
organizace není vůbec zavázána k tomu,
aby hradila škody během projevu této těžby,
tzv. poklesu. Skládá kauci jenom proto, aby zahladila
škody, které způsobila terénu po ukončení
své činnosti.
Souhlasím s akademikem
Rosický, abychom jej neschvalovali.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji.
Kdo se hlásí dále? Poslanec Anděl.
Poslanec Václav Anděl: Vážené poslankyně,
vážení poslanci, budu mluvit jen krátce.
Myslím si, že si tady trošku nerozumíme.
Nejde vůbec o to, abychom dnes schvalovali zákon.
Jde tady o iniciativu poslanců, pod kterou je podepsaný
celý výbor. Tento zákon přísluší
k projednání a schválení až Federálnímu
shromáždění, jak je to také napsáno
v tisku 241, v bodě 1 Usnesení, které máte
před sebou.
České národní
rady, a to té příští, se týká
pouze ten bod 3, který přečtu: Požádat
vládu České republiky předložit
České národní radě /tedy už
té příští/ vládní
návrhy na změnu těch zákonů
ČNR, jejichž změna je podmíněna
novelizací horního zákona.
My sami předpokládáme,
že nic není dokonalé a že tedy i poslanci
Federálního shromáždění
mohou mít připomínky. Ovšem situace
je natolik vážná a problematiku je třeba
tak rychle řešit, že /jak nás o tom odborníci
přesvědčovali/ tato věc nesnese odkladu.
Proto jsme zvolili, po dohodě
s legislativci, tento postup za jediný možný,
který pomůže situaci urychlit.
Čili tento zákon,
tak jak je předložený, bude projednávat
až Federální shromáždění.
Víc k tomu nemám co dodat.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
předsedovi výboru, který předkládá
toto usnesení, tento návrh zákonodárné
iniciativy ČNR vůči Federálnímu
shromáždění.
Ještě někdo se hlásí do rozpravy? Nikdo.
Nechám hlasovat o návrhu na usnesení.
Kdo souhlasí s návrhem na usnesení tak, jak je uveden ve sněmovním tisku 241, ať zvedne ruku. Děkuji. 60 poslanců.
Kdo je proti? 14.
Kdo se zdržel hlasování? 30.
Takže návrh na usnesení
byl přijat.
Posledním bodem našeho
pořadu je
Návrh skupiny poslanců
na usnesení České národní rady
o obnovení moravsko-slezské samosprávy
Prosím poslance Sapáka,
aby tento návrh uvedl.
Poslanec Jan Sapák: Vážený pane předsedo, paní
poslankyně a páni poslanci, mrzí mne, že
musím vystupovat v tuto dobu, proto bude moje vystoupení
stručné. Návrh na usnesení jen přečtu
a velmi jednoduše jej odůvodním.
Česká národní
rada
1. považuje zrušení země české a země moravsko-slezské k 1. Lednu 1949 a vznik nového územně správního uspořádání za krok nespravedlivý a vzešlý z totalitní byrokraticko-centralistické praxe. Byl to krok rozporný s principy demokracie a samosprávy, který přispěl k deformovanému nepřirozenému vývoji československé společnosti;
2. vyslovuje pevné přesvědčení, že ústavní uspořádání republiky, které vyplyne z jednání svobodně zvolených zákonodárných sborů, tuto nespravedlnost napraví;
3. zároveň vyzývá
vládu České republiky, aby podstatně
urychlila vypracování koncepce struktury územního
uspořádání a vypracování
nové daňové soustavy, zajišťující
samostatný rozvoj obcí, měst a všech
svébytných územně správních
celků republiky.
Chci k tomu říci
jen jedno. Usnesení by mělo být namířeno
k jednomu určitému skutku, a to zrušení
dosavadního správního uspořádání
českého, respektive československého
státu. K tomu se staví kriticky, ale neruší
jej.
V době po 17. listopadu,
kdy československá společnost očekává
nápravu všech skutků, které vykonala
totalitní moc /a my máme za to, že tento skutek
byl aktem totalitní moci/, namířená
ve své zásadě a usměrněná
k rozvrácení československé občanské
společnosti, která mohla být největším
odpůrcem totalitní moci, znovu zdůrazňuji,
že toto rozhodnutí nijak neruší, nepodvazuje
a neomezuje do budoucnosti další jednání
o příštím uspořádání
českého státu, event. Československa.
Pouze by mělo vzbudit v obyvatelstvu důvěru,
že ústavní orgány, v tomto případě
českého státu, věnují věci
pozornost a postupují patřičným směrem.
Děkuji za pozornost.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
poslanci Sapákovi. O slovo se hlásí předseda
ústavně právního výboru poslanec
Peška.
Poslanec Pavel Peška: Pane předsedo, dámy a pánové, já vystupuji proto, že ústavně právní výbor vyslovil nesouhlas s tímto návrhem. Já bych chtěl vysvětlit výsledek našeho negativního hlasování.
Patrně nikdo z členů
výboru nechtěl uvést v pochybnost potřebu
moravsko-slezské samosprávy v regionálních
věcech ani podceňovat opravdovost moravského
cítění.
Ústavně právní
výbor však nechtěl predikovat činnost
nového parlamentu, nechtěl se vyjádřit
předem k usnesením o institucionálním
uspořádání nové ústavy,
případně, jestliže by se to dalo z návrhu
usnesení odvodit, k návratu zemského zřízení
v podobě z roku 1949. Avšak já bych chtěl
učinit ještě určitý dodatek k
tomu našemu negativnímu hlasování.
Chápeme, že by ta
moje interpelace a interpelace ostatních kolegů
mohla, bych řekl, mít i nějaké politické
důsledky a vyvolat nedůvěru ke snahám
moravským.
Domnívám se však,
že i tuto moji interpelaci a hlasování našeho
výboru je třeba brát v úvahu.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji.
Hlásí se ještě někdo do rozpravy?
Poslanec Adam.
Poslanec Čestmír Adam: Vážená Česká národní
rado, já nehodlám to tu prodlužovat.
Chci jen konstatovat, aby si
ČNR uvědomila, že zemské zřízení
bylo u nás zrušeno, tuším, v roce 1929
zákonem o župním řízení,
který však nebyl proveden proto, protože vznikala
nebezpečí, že ten existující
henleinovský nacionalismus by se mohl pomocí žup
uplatnit.
Musíme si být vědomi
toho, že 1. Republika považovala zemské zřízení
za překonanou záležitost a usilovala o jiný
druh správní organizace.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji.
Hlásí se místopředseda Kaňa.
Místopředseda ČNR Josef Kaňa: Pane předsedo, dámy
a pánové, já budu taktéž stručný.
Myslím, že jsme dnešního
dne zde slyšeli mnoho o české státnosti.
Tato záležitost je skutečně vážná.
V této síni v posledních měsících
a na posledních plenárních schůzích
České národní rady o české
státnosti nehovořili jen poslanci, ale několikrát,
a to velmi výrazně, také předseda
vlády, pan Pithart.
Diskutuje se o moravské
nebo moravské a slezské či moravskoslezské
otázce či problému. Někdo to pokládá
za vážné, někdo za méně
vážné. To je záležitost toho, jak
kdo je do tohoto problému zapojen, jak kdo cítí
- a řekl bych, zdůraznil bych - jak kdo cítí
českou státnost. Mnohokrát jsme si zde vysvětlovali,
že českou státnost cítíme i ve
vztahu ke slovenské státnosti, která má
vycházet nejenom od úrovně obce a města,
ale, řekl bych, od samotného občana, aby
se budovala potom ta vrcholná státnost česká
a, koneckonců, i československá.
Myslím si, že není možné přezírat tyto skutečnosti a snahy o identitu Moravy a Slezska. Pravda, je tam celá řada nejasností. I v této budově, v této jednací síni proběhla v tomto období celá řada jednání na nejvyšší úrovni za účasti předsedy vlády s předsedy ČNR.
Nechci konstatovat, že je
všechno jasné, ale myslím si, že je potřebné
přijmout toto navržené usnesení. Možná,
že jsou tam některá slovíčka,
která by tam nemusela být, ale v podvědomí
skutečně je, že zemské zřízení
bylo zrušeno k 1. lednu 1949, tedy v době po únoru
1948. V podvědomí také je, že zemské
zřízení bylo velmi spravedlivé.
A myslím si, že je
ještě na této ČNR, aby upozornila vládu
ČR, a to i v souvislosti se zprávou ČR o
její činnosti, kterou jsme projednávali včera,
aby podstatně urychlila vypracování koncepce
struktury územního uspořádání
a vypracování nové daňové soustavy,
zajišťující samostatný vývoj
obcí, měst a všech svébytných
územně správních celků České
republiky, jak se hovoří v odst. 3, protože
je celá řada nejasností na území
obcí, měst, okresů /a to už ani nehovořím
o krajích, které mají být k 1. lednu
t. r., jak je vám všem známo, zrušeny/.
Myslím si, že toto
usnesení nemá žádný jiný
smysl než ten, aby na toto upozornilo, když už
na totéž upozornilo i Federální shromáždění.
Nebylo by asi moudré,
kdyby se ČNR k této problematice postavila zády.
/Potlesk./
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Vážená
ČNR, dovolte, abych i já vyslovil podporu návrhu
usnesení tak, jak jej máte předloženo.
Bylo projednáváno, řekl bych, velice vážně
a seriózně.
Ujišťuji vás,
že není v rozporu s tím, jak je připravována
Ústava ČR, není v rozporu se stanoviskem
vlády a ani se stanovisky výborů ČNR.
Plně jej podporuji.
Přeje si ještě
někdo promluvit? Poslanec Herrgesell.
Poslanec Walter Herrgesell: Dámy a pánové, dovolte, abych
vás seznámil s výsledkem projednání
tohoto návrhu skupiny poslanců na usnesení
ČNR ve výboru pro národní výbory
a národnosti včera ve 13.10 až 13.30.
Mohu vám sdělit,
že právě ve vztahu k tomu, abychom vyzvali
vládu, aby se urychlily ty koncepční práce
a ve vztahu k posílení české státnosti
náš výbor jednoznačně tento návrh
přijal.
Děkuji. /Potlesk./
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji.
Ještě někdo?
Poslanec Jan Sapák: Dámy a pánové, dovolte mi dvě
věty.
Chci říci, že
usnesení hovoří především
o pohnutkách, které vedly režim k tomu, aby
zemské zřízení v roce 1949 zrušil.
Ty pohnutky byly takové: zpřetrhat dosavadní
přirozené politické vazby rozprostraněné
na území státu, tak zviklat a ve svém
důsledku vykořenit občanskou společnost.
Děkuji vám za pozornost.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
poslanci Sapákovi. Uzavírám rozpravu.
Nechávám hlasovat
o přijetí návrhu skupiny poslanců
na usnesení ČNR o obnovení moravsko-slezské
samosprávy.
Kdo souhlasí s předloženým návrhem? Děkuji.
Kdo je proti? 1.
Kdo se zdržel hlasování? 13.
Konstatuji, že usnesení
bylo většinou hlasů přijato. /Potlesk./
Chtěl bych ještě
reagovat na návrh poslance Loma předsednictvu ČNR,
který předložil ve 26. schůzi ČNR
s tím, aby byl ustaven výbor z řad poslanců
na obranu demokracie.
Chtěl bych vás
informovat, že předsednictvo ČNR zatím
nerozhodlo, a sice z časových důvodů,
z krátkosti volebního období, o to, abychom
tento výbor zřídili. Byla zřízena
komise pro ministerstvo vnitra a další komise a na
další zatím nebyl čas. Jenom z tohoto
důvodu nebyla zatím komise ČNR ustavena.
Pan poslanec Lom byl mnou informován. Něco k tomu?
Ne.
Vážené poslankyně,
vážení poslanci, nechci hovořit dlouho,
ale pokládám za svou povinnost, abych ukončil
zasedání ČNR několika slovy.
Jak jsem již řekl
v úvodu schůze, scházíme se dnes velmi
pravděpodobně naposledy v tomto 5. volebním
období.
Právě končící
volební období mělo dvě části
- časově, ale především obsahově
rozdílné.
První byla delší,
a i když jste v ní udělali dost práce,
je z dnešního pohledu asi méně zajímavá,
protože činnost parlamentu odpovídala politickému
duchu tehdejší doby.
Dovolte mi proto, abych se aspoň
stručně zabýval druhou, mnohem bohatší
etapou práce České národní
rady v posledním půl roce tohoto volebního
období.
Především
bych chtěl zdůraznit, že postupná rekonstrukce
a konsolidace našeho poslaneckého sboru byla nezbytným
předpokladem pro jeho následnou racionální
parlamentní činnost.
Pokud se mnou nyní procházíte
v duchu ty časté schůze ČNR té
krátké doby, dáte mi jistě za pravdu,
že naše činnost ve všech oblastech - zákonodárné,
iniciativní i kontrolní - byla vskutku intenzívní.
Rád bych to dokumentoval
aspoň na dvou příkladech.
Celkem jsme za tuto dobu přijali
21 zákonů České národní
rady a 6 zákonných opatření jejího
předsednictva.
Zároveň jsme také
ve výborech projednali desítky návrhů
zákonů federálních, navíc obvykle
v nezvykle krátkém čase, někdy až
nenormálně krátkém čase.
Významným nástrojem
kontroly a iniciativy našich poslanců vůči
vládě se staly jejich interpelace a otázky.
Tyto instituty nebyly v jednacím řádu České
národní rady ani dříve neznámy,
ale v praxi nebyly vlastně vůbec uplatňovány,
zvláště pokud jde o interpelace. Co si vzpomínám
- byly dvě od roku 1968. Jedna snad v roce 1968 nebo 1969
a druhá snad v minulém volebním období,
a to ještě kvůli fotbalistovi Kubíkovi.
Naproti tomu se staly pravidelnou
součástí pořadu našich schůzí,
stejně tak jako odpovědi členů vlády.
A především v této souvislosti chci
poděkovat jménem celého našeho poslaneckého
sboru vládě České republiky za její
spolupráci, za odpovědný přístup,
s nímž ke všem podnětům poslanců,
ke všem jejich připomínkám vláda
přistupovala.
Úkolem příštího
parlamentu v 6. Volebním období asi bude, aby účast
vlády na činnosti parlamentu byla kompletnější.
Vážené poslankyně,
vážení poslanci, náročné
období naší společné práce
končí, zanedlouho předáme štafetu
novému poslaneckému sboru. Jeho prvořadým
úkolem bude vytvořit v součinnosti s Federálním
shromážděním a Slovenskou národní
radou /a já bych to raději přehodil/ ústavu
České republiky.
Pevně věřím,
že tento základní dokument republiky se stane
významným projevem české státnosti.
K tomu přejeme novému
parlamentu mnoho zdaru v jeho nastávající
práci.
Na závěr mi dovolte,
abych vám upřímně poděkoval
za vaši aktivní práci v České
národní radě, v jejich výborech, ale
i ve volebních obvodech.
Přeji vám všem
ve vaší další činnosti, v zaměstnání
i v osobním a rodinném životě hodně
štěstí, úspěchů, pevné
zdraví a dobrou pohodu.
Loučím se s vámi,
s vládou se musím rozloučit někdy
jindy, protože teď tu je jen v zastoupení jejího
místopředsedy.
Děkuji vám ještě
jednou za spolupráci. Na shledanou. Hodně zdaru
ve vašem dalším životě!