Ministryně spravedlnosti ČR Dagmar Burešová: Vážená
ČNR, já se domnívám, že asi lepší
než dlouhé výklady je nahlédnout do
té charakteristiky dr. Ševčíka. Poslankyně
Marvanová přečetla jen kousek, a to ten,
že v červenci 1989 byl zařazen pan dr. Ševčík
do jednotky Lidových milicí. Ale neuvedla, že
20. 11. 1989 odmítl jakoukoli účast na činnosti
Lidových milicí a 23. 11. 1989 při jednání
odborové schůze veřejně vystoupil
na podporu stávkujících studentů a
s nimi sympatizujících vrstev společnosti.
Já vám to čtu proto, že se to už
dnes nedá dobře představit, jaká byla
tehdy atmosféra, a zejména vy, kteří
jste nepracovali na Nejvyšším soudu ČR
těžko budete moci ocenit statečnost mladého
člověka, který v atmosféře,
která tehdy panovala (a na Nejvyšším soudě
ČR byla stoprocentní organizovanost a byli tam lidi,
kteří byli aktivními nositeli totalitní
moci), se takto zachoval. V této atmosféře
je třeba posuzovat jednání dr. Ševčíka.
Je to něco jiného, když se dnes hlásíme
k demokratickým ideálům na půdě
ČNR, kde jsme všichni zajedno alespoň v tom,
že bojujeme za demokratický zítřek.
A něco jiného bylo přihlásit se k
demokracii v listopadu 1989, kdy nikdo nevěděl,
jak se budou věci dále vyvíjet. (potlesk)
Já si myslím, že
nejen studenti a herci, ale všichni lidé, kteří
tehdy jednoznačně bez ohledu na to, jaké
jim případně hrozí následky,
dokázali vystoupit, si zaslouží naše uznání.
To je první část.
A teď druhá část, kterou vám
chci říci: Mějte s námi slitování.
My tu justici musíme udržet. Soudy musí soudit,
musí mít důvěru. A předpokladem
soudcovské nezávislosti je kvalita. Soudce, který
ví, jak má rozhodnout, nebude předmětem
manipulace - na toho žádný nátlak neplatí,
protože je mu ta právní problematika jasná,
protože ví, jak aplikovat právo. Je to odborník,
a tak se těžko nechá zmanipulovat nějakým
strýčkem. A o politických nátlacích
už, doufám, nebude třeba hovořit.
A pokud jde o dr. Ševčíka,
dr. Ševčík takovým odborníkem
je. My ho potřebujeme. Nikoho lepšího než
dr. Ševčíka na Nejvyšším soudě
nemáme. Chcete způsobit situaci, že ten český
soud zůstane ochromen ? Já vás prosím,
pomozte nám. /Potlesk./
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
paní ministryni. Přeje si vystoupit ještě
někdo z poslanců ?
Prosím, poslanec Hakl.
Poslanec Rostislav Hakl: Pane předsedo, dámy a pánové,
já bych si dovolil odpořit kandidaturu dr. Ševčíka.
Jsem svým způsobem vděčen paní
ministryni, že se za něho tak staví a zasazuje.
Jsem rád, že se na půdě České
národní rady ukazuje, že v tom minulém
období mezi komunisty nebyli jen samí lumpové
a grázli.
Děkuji.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
poslanci Haklovi. Přeje si ještě někdo
z poslanců vystoupit ? Ne. Přeje si vystoupit společný
zpravodaj Čaja ?
Poslanec Milan Čaja: Já bych si dovolil poznamenat jen jednu věc.
Jde tu už o druhého kandidáta na místo
místopředsedy Nejvyššího soudu.
Na minulé schůzi neprošel jeden kandidát.
Tím, že by neprošel ani druhý kandidát,
dr. Ševčík, tím bychom vlastně
vyjadřovali nedůvěru předsedovi Nejvyššího
soudu. Uvědomme si to.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji.
Přeje si vystoupit paní Lagová ? Ne. Uzavírám
tedy rozpravu k tomuto bodu.
Přistoupíme k hlasování.
Kdo souhlasí s návrhem
usnesení tak, jak je uvedeno ve sněmovním
tisku 231, tzn. s volbou dr. Ludvíka Ševčíka
do funkce místopředsedy Nejvyššího
soudu České republiky, nechť zvedne ruku. Děkuji
vám.
Kdo je proti ? 15.
Kdo se zdržel hlasování
? 25.
Děkuji. Tím jsme
zvolili JUDr. Ludvíka Ševčíka místopředsedou
Nejvyššího soudu České republiky.
Já mu k této funkci blahopřeji a blahopřeji
i předsedovi Nejvyššího soudu k dobré
kandidatuře. /Potlesk./
Dalším bodem pořadu
jsou
Odpovědi členů
vlády České republiky na interpelace, otázky
a podněty poslanců České národní
rady
Nejdříve bychom
projednali odpovědi na jednotlivé interpelace, k
nimž přijmeme samostatná usnesení a
pak by event. členové vlády odpověděli
na otázky a podněty. Vím, že řada
odpovědí je dána písemně.
Mám informaci, že členové vlády dnes odpoví na tyto interpelace:
- poslanci Miroslavu Němcovi ve věci zajištění dovozu léků
- poslanci Josefu Prudíkovi ve věci přešetření postgraduálního studia učitelů a rekvalifikačního studia pro učitelství 5. - 12. ročníku
- poslanci Jiřímu Karasovi ve věci členů KSČ ve funkcích JZD
- poslanci Josefu Lesákovi ve věci jízdného pro důchodce, ve věci udělení čestných akademických titulů vysokoškolákům vyloučeným v roce 1948 z politických důvodů z VŠ studia a ve věci rehabilitace letců a vojáků 2. odboje ze západní fronty a ocenění jejich zásluh při příležitosti 45. výročí osvobození Československa
- poslanci Jiřímu Rubínovi ve věci vydání statutu pro školy řádových zdravotních sester a ve věci navrácení budov v Bartolomějské a v Konviktské ulici v Praze původním majitelům, tj. katolické Charitě
- poslanci Karlu Holomkovi ve věci plnění smluvních závazků našich stavebních závodů v Sovětském svazu
- poslankyni Aleně Dondové
ve věci rehabilitace města Žatce a vrácení
statutu okresního města.
Prosím, aby členové
vlády úvodem svého vystoupení sdělili,
kterému poslanci a v jaké věci na interpelaci
odpovídají.
Faktickou poznámku má
pan poslance Lom.
Poslanec Petr Lom:
Vážený pane předsedo, dámy a
pánové, vzhledem k tomu, že 13. března
1990 na této půdě zazněl požadavek
na vrácení majetku komunistické strany, žádám
paní ministryni Zetkovou, aby nám sdělila,
zda učinila a jaká šetření v
této věci a jejich výsledek. /Potlesk./
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
panu poslanci. Toto bude zařazeno v tomto bloku, ale po
interpelacích.
Takže já prosím,
aby členové vlády úvodem svého
vystoupení sdělili, kterému poslanci a v
jaké věci na interpelaci odpovídají.
Prosím, místopředseda
vlády, pan Mišoň ? Někteří
ministři to dodají písemně. Pokud
chce pan ministr Motyčka ?
Poslanec Němec se hlásil.
Poslanec Miroslav Němec: Pane předsedo, dámy a pánové,
byli jste seznámeni s tím, že jsem dostal písemnou
odpověď z ministerstva zdravotnictví na interpelaci.
Faktem je, že neodpovídá
ministr, pouze náměstek, to za prvé. A za
druhé, odpověď je vlastně na deseti
řádcích, a to s tím, že je tady
konstatované, že není možné požadavky
splnit. A konec je takový: Přesto uděláme
maximum pro jejich prosazení, ihned jak situace …
atd.
Myslím, že to není zrovna vhodný způsob odpovědi na interpelaci, která je natolik závažná. Je přece skutečně nutné zabývat se zdravím lidí. Vždyť ti lidé produkují celou řadu nejzákladnějších produktů, které potřebujeme. Takže to, že se odpovídá tímto způsobem, skutečně není možné dále trpět.
Děkuji.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Ano, děkuji.
O slovo se hlásí poslanec Rubín.
Poslanec Jiří Rubín: Vážený pane předsedo,
vážená Česká národní
rado, pan předseda četl, že mám dostat
písemnou odpověď. Já ale od ministra
zdravotnictví nedostal ani písemnou a ani ústní
odpověď. Jde o ty ošetřovatelské
školy pro řádové sestry.
A pokud jsem tady včera
mluvil o odpovědi pana ministra Hrazdíry, tak pan
ministr mi dnes dal písemnou odpověď i na moji
včerejší interpelaci. Je v ní ale jedna
velká chyba - já jsem kvůli ní protestoval
- a to, že se nejedná o navrácení budov
v Konviktské a Bartolomějské ulici katolické
charitě. Já jsem říkal opravu, že
katolická charita nebyla nikdy vlastníkem těch
budov. Vlastníkem těch budov je dosud 3. řád
sester sv. Františka. Toto já nepokládám
za formalitu.
Vždyť mi někdo
pak může napsat, že mi nemůže být
vráceno to, co mi nikdy nepatřilo. Nevidím
v tom slovíčkaření, ale velmi vážnou
věc z hlediska právního. Chyba je obsažena
i ve spise, který nám byl rozdán.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji.
Dál se zeptám, zda jsou poslanci spokojeni s odpovědí.
Interpelace musí být ale, samozřejmě,
rozdána všem poslancům.
Spokojenost s odpovědí
už jasně řekl poslanec Němec. Spokojen
není. To bereme jako odpověď.
Dál - poslanec Prudík - není přítomen.
Poslanec Karas - není přítomen.
Poslanec Lesák - dostal písemnou, pardon, ústní odpověď, se kterou souhlasí.
Poslanec Rubín - ke spokojenosti se vyjádřil nyní. Děkuji.
Poslanec Holomek - ještě odpověď nedostal.
Poslankyně Dondová - spokojena s odpovědí.
Situace se nám teď tedy vyjasnila.
Prosím nyní pana
ministra Motyčku, aby odpověděl na interpelaci
pana poslance Holomka.
Pan ministr Motyčka: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, k interpelaci pana poslance Holomka z 25. dubna t. r., týkající se integračních staveb v Sovětském svazu pokládám za nutné uvést několik základních informací.
Mezivládní dohody
mezi Sovětským svazem a Českou a Slovenskou
Federativní Republikou, podepsané v letech 1983
a 1985, jejichž cílem bylo zajištění
dodávek železné rudy a zemního plynu
ze Sovětského svazu, hrazených z čs.
Strany výstavbou úpravny rud v Krivém Rogu,
plynovodu Progress a Uralského plynárenského
komplexu Karačaganak, vycházely z tehdejších
politických a ekonomických situací v obou
zemích.
Ekonomiku integračních
akcí je nutno posuzovat ze dvou základních
hledisek.
Za prvé je to ekonomika
státu. To znamená, za jaké vynaložené
prostředky tyto suroviny stát získává
v prozatím nekonvertibilní měně v
porovnání s možnostmi jejich nákupu
z jiných lokalit v konvertibilních měnách.
A dále efektivnost využití
těchto surovin. Zatímco plynárenské
akce se jeví z tohoto hlediska jako výhodné,
výhodnost úpravny rud v Krivém Rogu je zpochybňována.
Přehodnocení potřebnosti a ekonomiky integračních
akcí z hlediska státu však nepřísluší
resortu českého ministerstva výstavby a stavebnictví,
ale vládě ČSFR, jmenovitě federálnímu
ministerstvu zahraničního obchodu, federálnímu
ministerstvu hutnictví, strojírenství a elektrotechniky
a federálnímu ministerstvu paliv a energetiky, která
již na tomto pracují, včetně hodnocení
celé naší spolupráce v rámci
RVHP.
Za druhé je to ekonomika
výstavby, tj. vlastní efektivnost stavebních
prací. Zde bych chtěl zdůraznit, že
velkorysost, s jakou se mezivládní dohody uzavíraly,
znamenala a dosud znamená negativní dopady do vlastní
dodavatelské sféry.
Nedokonalé technické
zadání staveb a postupně upřesňovaná
koncepce výstavby (jen pro zajímavost, poslední
úprava pro Karačaganak byla ještě v
dubnu letošního roku), spolu s krátkými
lhůtami výstavby měla za následek
zahajování tzv. "hurá-stylem" s
následně se vytvářejícím
dodavatelským systémem a legislativními normami
(např. předpisy pro oblasti financování,
plánování, mzdových a cenových
předpisů atd.).
Mezivládní dohody
zakotvily i podmínku provádět výstavbu
podle sovětských norem, předpisů a
zvyklostí, se kterými se musela čs. Strana
teprve po zahájení dodatečně seznamovat,
nezakotvila však - a ani následující
kontrakty nezakotvily - možnost postihů za opožděné
předávání např. sovětské
dokumentace a dodávek.
Dále je nutno konstatovat,
že převoditelný rubl získává
stát za vyšší kurs než je oficiální.
Tato situace je způsobena zásadním rozdílem
cen stavebních prací v SSSR a u nás. V Sovětském
svazu platí dosud cenová úroveň ze
sedmdesátých let, u nás se měnila
v letech 1984, 1989 a 1990. Navíc dotace k cenám
v SSSR a ČSFR jsou zcela jiné, k jiným výrobkům
a pracím, a tedy nesrovnatelné. Rovněž
úroveň mezd, započítávaná
v cenách stavebních prací, je nesrovnatelná.
V sovětských cenách
není pochopitelně započtena výrazně
vyšší kvalita čs. Výrobků.
Podle mých osobních zkušeností z prohlídky
integračních akcí a sovětských
staveb, např. nově vybudovaná nemocnice,
realizovaná sovětskými stavbaři, je
kvalitě čs. výrobků nesrovnatelně
vyšší. Protože podle platné mezivládní
dohody se čs. Práce oceňují sovětskými
cenami, je velmi obtížné dosáhnout vyššího
sovětského ocenění, a tím zlepšit
reprodukční hodnotu rublu vůči koruně.
Ve výše uvedených
skutečnostech, tj. odlišných podmínkách
dodávek integračních akcí, je nutno
hledat hlavní příčiny výrazných
dlouhodobých ekonomických ztrát stavebních
organizací, které však jsou v tuzemských
podmínkách rentabilní.
A současně je třeba
vidět, že dodavatelské organizace odvedly na
integračních stavbách kus dobré stavbařské
práce.
Snaha centrálních
orgánů, rozhodujících o cenách
a financování staveb, vychází z požadavku
maximálně snížit reprodukční
hodnotu rublu. Jsou však opomíjeny skutečnosti,
které způsobují ztrátovost podniků
v nových ekonomických podmínkách.
Devalvací rublu vůči
koruně došlo na všech VIA stavbách k sociálnímu
napětí mezi pracovníky, neboť tímto
opatřením se pracovníkům snižuje
dosud dosahovaný celkový finanční
efekt, v současné době o 10 000 až 12
000 Kčs ročně na pracovníka.
Je třeba si také
uvědomit, že při současném kursu
Rbl/Tk, který činí 5,71 Tk, a při
ceně Tk=2,80 Kč je hodnota Rbl zhruba 16,00 Kčs.
To je přibližně dvakrát více
než je oficiální kurs.
Současně je třeba
si uvědomit to, co bylo již vysvětlováno
i pracovníkům na integračních stavbách
a co správně pan poslanec Holomek podotkl, že
dieta není součástí mzdy, ale má
sloužit k eliminaci zvýšených nákladů
při služebních cestách a její
výše vychází vždy z nákladů,
resp. Cenové úrovně příslušné
země a její změny jsou podmíněny
změnou této cenové úrovně.
Při stanovení diety pro integrační
akce se vycházelo z toho, že vzhledem k zajištění
pracovníků na těchto stavbách nebudou
vznikat další zvýšené náklady,
spojené s jejich pobytem, a proto také federální
ministerstvo financí tolerovalo maximální
výši úspor pro převod na tuzexové
poukázky, tedy výši, která v jiných
případech tolerována není.
Požadavky pracovníků
na zabezpečení sociálních jistot jsou
adresovány ze staveb řadě vládních
činitelů, včetně předsedy vlády
pana Čalfy.
Pro řešení
vzniklé situace, která krystalizuje od počátku
výstavby, bylo dosud podniknuto několik kroků.
V průběhu výstavby
byly s FCÚ a FMF projednány další tituly
zvláštních doplňkových nákladů,
které však nekryj skutečně vynakládané
náklady. K dnešnímu dni je těchto titulů
více než 15. I to svědčí o tom,
že původní předpisy, označované
jako "VIA", nebyly a nejsou bez chyb a vycházely
z tehdejších znalostí a situace.
O úpravu cen VIA požádalo
naposledy ministerstvo výstavby a stavebnictví ČR
svým dopisem FCÚ dne 4. dubna 1990. FCÚ sdělil,
že cenové řízení zastavuje s
tím, že FCÚ nemůže souhlasit s
nárůstem cenové úrovně VIA
staveb.
S tímto stanoviskem nemohu
zásadně souhlasit, protože problémy
získávání surovin pro stát
jsou řešeny na úkol resortu a jeho podniků.
S FCÚ v této věci budu nadále jednat.
K řešení sociálních
otázek pověřil předseda vlády
pan Čalfa vládní delegaci, vedenou zmocněncem
federální vlády panem dr. Zavázalem,
která situaci, zejména diet, projednala přímo
na stavbě UPK Karačaganak ve dnech 7. - 12. dubna
1990 a přijala některá řešení.
Část z nich byla realizována okamžitě,
další budou předloženy ve zprávě
VMPE federální vládě do 30. 6. 1990.
Závěry této vládní delegace
budou rozšířeny i na KTUK Krivoj Rog.
Celková labilní
situace na VIA stavbách vyplývá, kromě
dříve uvedených důvodů, i ze
skutečnosti, že se v současné době
intenzívně jedná o přechodu obchodu
se SSSR na konvertibilní měnu a z celkové
nevyjasněnosti staveb VIA.
Vzhledem k tomu, že problémy,
obsažené v mé odpovědi na interpelaci
pana poslance Holomka, přesahují rámec České
národní rady i české vlády,
předložil jsem předsednictvu české
vlády zprávu o výše uvedených
problémech VIA staveb se žádostí o její
přednesení ve federální vládě.
Podotýkám, že jejich neřešení,
popř. pomalé projednávání by
mohlo vést - podle mého názoru - k odchodu
nejen pracovníků, ale i podniků ze staveb
VIA, a tím k neplnění uzavřených
mezivládních dohod.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji
panu ministru Motyčkovi. Je pan poslanec Holomek spokojen
s odpovědí ?
Poslanec Holomek:
Z hlediska ministerstva stavebnictví České
republiky ano. Ale je zřejmé, že ta záležitost
musí pokračovat dále.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: O tom hovořil
pan ministr a ujistil nás, že tomu tak bude.
Chce se někdo z poslanců
vyjádřit k interpelaci ? Ne.
Navrhuji, abychom k této
interpelaci přijali usnesení, že Česká
národní rada souhlasí s odpovědí
ministra pana Motyčky na interpelaci poslance pana Holomka
ve věci staveb v Sovětském svazu.
Kdo souhlasí s tímto návrhem, nechť zvedne ruku !
(Poznámka z pléna:
Jsme usnášení schopní v tuto chvíli
?)
Od oka to nemohu zjistit. Pane
poslanče, buďte tak laskav, vyzvěte poslance
k návratu do zasedací místnosti, že
se bude hlasovat. Jinak, pokud s tím budete souhlasit,
přerušíme schůzi a přijdete sem
zítra; vypadá to tak, že to asi jinak nedopadne.
(Po kontrole přítomnosti poslanců.)
Nyní jsme tedy usnášení schopni určitě.
Pro nově příchozí
sděluji, že hlasujeme o tom, zda Česká
národní rada souhlasí s odpovědí
ministra Motyčky na interpelaci posl. Holomka ve věci
intervenčních staveb v Sovětském svazu.
Je to interpelace, kterou vznesl posledně. Pan poslanec
byl spokojen. Ptám se nyní poslanců České
národní rady, zda můžeme pokládat
interpelaci za vyřízenou. Kdo souhlasí, nechť
zvedne ruku ! (Děje se.) Děkuji. Kdo je proti ?
(Nikdo.) Kdo se zdržel hlasování ? (Dva.)
Dále dávám
návrh na usnesení, že Česká národní
rada nesouhlasí s odpovědí ministra zdravotnictví
poslanci Miroslavu Němcovi pokud jde o zajištění
dovozu léků. Ujistil nás o tom pan poslanec
Němec ve svém vystoupení. Čili s touto
odpovědí na interpelaci bychom nesouhlasili a požadovali
bychom její další vyřízení.
Kdo souhlasí s mým
návrhem na usnesení k této interpelaci ?
(Hlasuje se.) Děkuji. Kdo je proti ? (Nikdo.) Kdo se zdržel
hlasování ? (Čtyři.)
Poslanci Josefu Prudíkovi
nebylo dosud odpovězeno, ale poslanec Prudík tady
stejně není. Doporučuji, abychom uložili
předsednictvu České národní
rady, které přejímá funkci plenárního
zasedání, aby sledovalo tuto interpelaci a vyžádalo
si na ni odpověď.
Kdo souhlasí s tím řešením, které jsem navrhl, ať zvedne ruku. Děkuji.
Je někdo proti ? Není.
Zdržel se někdo hlasování ? 2.
Poslanci Karasovi odpověděl
ministr zemědělství písemně
ve věci členů KSČ ve funkcích
JZD. Jeho odpověď máte na lavicích.
Poslanec Karas zde není přítomen, ale mám
zprávu, že s odpovědí souhlasí.
Má někdo z vás připomínku k
odpovědi od pana ministra zemědělství
? Ne. Doporučuji tedy, abychom přijali usnesení
tohoto znění: Česká národní
rada souhlasí s odpovědí ministra zemědělství
na interpelaci poslance Jiřího Karase ve věci
členů KSČ ve funkcích JZD.
Kdo je pro tento návrh ? Děkuji vám.
Kdo je proti ? Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování ? 15 poslanců ze zdrželo hlasování.
Usnesení je přijato.
Poslanci Josefu Lesákovi
byla odpověď poslána. Souhlasí pan poslanec
s odpovědí ?
Poslanec Josef Lesák: S odpovědí ministra školství
ano, odpověď na ostatní interpelace jsem nedostal.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Ano. Znamená
to, že bychom přijali toto usnesení: Česká
národní rada souhlasí s částí
odpovědi na interpelaci poslance Josefa Lesáka,
kterou sdělilo ministerstvo školství ve věci
udělení čestných akademických
titulů vysokoškolákům, vyloučeným
v roce 1948 z politických důvodů ze studia.
Ukládá předsednictvu České
národní rady nadále sledovat odpověď
na tu část interpelace, která se zabývá
rehabilitací letců a vojáků 2. Odboje
západní fronty a oceněním jejich zásluh,
a dále odpověď na interpelaci ve věci
jízdného pro důchodce.
Kdo souhlasí s takto navrženým
usnesením … Pardon, poslanec Benda.
Poslanec Marek Benda:
Jak je to s tou písemnou odpovědí ministra
školství ?
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Odpověď
nemusí být písemná, pokud s ní
bude seznámena celá Česká národní
rada. Ministr Adam, pokud si pamatujete, odpovídal tady
před všemi poslanci.
Vracím se tedy znovu k navrženému usnesení..
Kdo souhlasí s navrženým usnesením, ať zvedne ruku. Děkuji.
Kdo je proti? Nikdo.
Kdo se zdržel? 2.
Děkuji, usnesení
je přijato.
Poslanec Jiří Rubín
není spokojen s odpovědí na interpelaci.
Doporučuji proto přijmout toto usnesení:
Česká národní rada ukládá
předsednictvu České národní
rady nadále sledovat interpelaci poslance Jiřího
Rubína ve věci vydání statutu pro
školy řádových sester a ve věci
vrácení budov v Bartolomějské a Konviktské
ulici původním majitelům.
Tento úkol tedy předneseme
na předsednictvu.
Kdo souhlasí s takto navrženým usnesením? Děkuji.
Kdo je proti? Nikdo.
Kdo se zdržel? Jeden.
Usnesení je přijato.
O interpelaci poslance Holomka jsme již hlasovali. Zbývá interpelace poslankyně Aleny Dondové ve věci rehabilitace města Žatce. Poslankyně sděluje, že je spokojena s odpovědí. Má někdo z poslanců připomínky k odpovědi? Nemá. Navrhuji tedy přijmout usnesení: Česká národní rada souhlasí s odpovědí ministra vnitra české vlády na interpelaci poslankyně Aleny Dondové ve věci rehabilitace města Žatce a vrácení statutu okresního města.
Kdo souhlasí s návrhem tohoto znění, ať zvedne ruku. Děkuji.
Je někdo proti? Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? 2.
Tím jsme prakticky ukončili,
nikoli vyřídili, část bloku interpelací.
Doporučuji udělat si krátkou přestávku,
abychom se nezačali rozcházet.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Pokračujeme
v našem jednání. Jakmile přestaneme
být usnášeníschopní, ukončím
schůzi a sejdeme se buď zítra nebo v neděli,
protože jindy už čas není. Zatím
to podle odhadu vypadá na to, že ještě
jsme schopni se usnášet.
Abychom ukončili interpelace
- je zde nová interpelace poslance Františka Přibyla
týkající se nepříznivých
vlivů provozu vojenského letiště v Brně
- Tuřanech na život obyvatel a jeho okolí.
Protože není přítomen ministr pan Moldán,
předá interpelaci písemně a žádá
rovněž místopředsedu vlády, aby
zabezpečil písemnou odpověď. Písemnou
odpověď musí rovněž dostat v tom
případě všichni členové
předsednictva. - Zaprotokolováno? (Ano.)
Zbývají nám
tedy odpovědi na naše dotazy.
Abych vám řekl
pravdu, musím se přiznat, že v této
chvíli nejsem úplně v obrazu, protože
některé odpovědi šly přímo
poslancům a některé byly zodpovězeny
tím, že na posledním předsednictvu jsme
kontrolovali všechny odpovědi a dotazy, zda souhlasí
a bylo tam zhruba 12 odpovědí, které nebyly
zodpovězeny.
Ptám se tedy - z poslanců,
kteří jsou zde přítomni, chybí
někomu odpověď na jeho dotaz z minulých
schůzí ČNR?
Poslanec Pavel Krystyník: Mně chybí odpověď,
ale nežádám ji. Doufám, že příští
parlament si ji daleko vehementněji vyžádá
přímo na místě.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji.
Nicméně do protokolu dáme: " Předsednictvo
České národní rady prošetří
odpovědi na dotazy posl. Krystyníka podle stenografického
záznamu z minulých schůzí."
O slovo se hlásí
místopředseda vlády.
Místopředseda vlády ČR Petr Mišoň: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové !
Chtěl bych jen konstatovat,
že všechny dotazy, které byly vzneseny a všechny
podněty, byly rozeslány. Protože se jedná
vesměs o podněty z 26. schůze, tj. minulé
schůze, tak samozřejmě vzhledem k termínu
- i když jsme všechny vyzvali, aby pokud možno
odpověděli ještě dneska - nebylo to
vždy možné.
To se týkalo třeba
i některých interpelací - omlouvám
se panu poslanci Lesákovi. Vstoupili jsme do jednání
s ministerstvem národní obrany, bez kterého
to vyřešit nešlo, ale toto jednání
se protáhlo, takže ten termín, který
byl velmi krátký, nebylo možno dodržet.
Přesto toto jednání pokračuje, protože
se domnívám, že je to věc zásadnějšího
rázu, než abychom jenom kvůli tomu výročí
toho nechali.
Současně se omlouvám
také panu poslanci Rubínovi, který měl
výhrady k odpovědi na interpelaci pana ministra
Hrazdíry, a mohu říci, že oprávněné
výhrady. Chtěl bych říci, že
to vzniklo tím, že při přepisu tam vznikl
omyl; s panem ministrem jsem to projednal a samozřejmě
to bude napraveno.
Co se týče dotazů
a podnětů, mohu všechny poslance ujistit, že
to bylo příslušným ministrům
nebo institucím rozesláno, odpovědi budou
kontrolovány a vyžadovány a dostanete je písemně,
samozřejmě ještě před ukončením
volebního období. A pokud by k tomu byly nějaké
výhrady, samozřejmě vláda a její
předsednictvo i předsednictvo České
národní rady fungují až do jmenování
nových orgánů po volbách.
Ale kvůli tomu jsem ani
tak o slovo nežádal.
Jak asi víte, práce
s touto agendou nebyla jednoduchá, zvláště
v počátečním období, kdy tady
byly velké skluzy, jak jsme všichni nastoupili do
funkcí velice rychle.
Na druhé straně
proto musím velmi ocenit - přesto, že ty dotazy
a interpelace bývají věci, řekl bych
ožehavé, - že za celou tu dobu volebního
období jsem se nesetkal s nějakou nepříznivou
spoluprací. A to bych velice rád ocenil - takovou
jistou rozumnou míru tolerance, kterou jste projevili při
různých takových věcech, kde to zaskřípalo,
a takový správný pracovní přístup.
Myslím, že jménem
všech členů vlády, všech ministrů
bez výjimky, kterých se vaše interpelace týkaly,
vám za tuto spolupráci velice srdečně
děkuji a doufám, že nám všem -
ať už budeme kdekoli - tento typ spolupráce,
která je podle mého názoru dělná,
vydrží do budoucnosti.