25. dubna 1990
Předseda České národní rady pan Jaroslav Šafařík:
Vážené poslankyně,
vážení poslanci, milí hosté,
vážená česká vládo, srdečně
vás všechny zdravím a vítám na
26. schůzi České národní rady.
Vítám mezi námi i vládu České
republiky v čele s jejím předsedou panem
Petrem Pthartem.
Návrh pořadu dnešní
schůze vám byl pro lepší přehled
rozdán na lavice. Obsahuje tyto body:
1/ Odpovědi členů
vlády České republiky na interpelace poslanců
České národní rady
2/ Otázky a podněty
poslanců na členy vlády České
republiky včetně sněmovního tisku
číslo 200
3/ Návrh předsednictva
ČNR na zkrácení zákonné lhůty
60 dnů na přípravu zákonů podle
sněmovního tisku číslo 221
4/ Návrh zákona
ČNR o advokacii podle tisku 201, 201/a a 216
5/ Vládní návrh
zákona ČNR, kterým se mění
a doplňuje zákon ČNR číslo
114 z roku 1988 Sb. o působnosti orgánů
České republiky v sociálním zabezpečení
a to podle tisku 196 a 207
6/ Vládní návrh
zákona ČNR o některých opatřeních,
týkajících se působnosti ministerstev České republiky
podle sněmovních tisků 199 a 218
7/ Vládní návrh zákona ČNR o některých opatřeních, souvisejících s vydáním zákona o individuálním podnikání fyzických osob podle tisku 198 a 207
8/ Vládní návrh
zákona ČNR o působnosti národních
výborů při provádění
některých
ustanovení zákona
o hospodaření s nebytovými prostory podle
sněmovních tisků 195 a 206
9/ Návrh ústavně
právního výboru ČNR na zproštění
některých soudců z povolání
soudcovské funkce
podle tisku 212
10/ Návrh Sdružení
společenských organizací České
republiky některých soudců z povolání
k soudům České
republiky podle tisku 213 a charakteristik navrhovaných
soudců
11/ Návrh Sdružení
společenských organizací České
republiky na zproštění z funkce
místopředsedy Nejvyššího
soudu České republiky podle tisku 214
12/ Návrh Sdružení
společenských organizací České
republiky na volbu místopředsedy
Nejvyššího soudu
České republiky podle tisku 215
13/ Odpovědi členů
vlády České republiky na otázky a
podnětů poslanců ČNR z dnešní
schůze
14/ Zpráva o činnosti
předsednictva ČNR za dobu od 30. března do
25. dubna 1990, tak jak
ji máte předloženu
v tisku 217
Vážené poslankyně,
vážení poslanci, máte k takto navrženému
pořadu nějaké připomínky nebo
doplnění? Ano, poslankyně Lagová.
Poslankyně paní Hana Lagová:
Vážený pane předsedo,
vážení poslanci, doporučuji stáhnout
z programu bod XII. Návrh na volbu místopředsedy
Nejvyššího soudu České republiky
tak jak jsme obdrželi v tisku 215, s odůvodněním,
že kandidát na tuto funkci místopředsedy
Nejvyššího soudu České republiky
dr. Jindřich Jabornický dopisem ze dne 24. dubna
svůj souhlas s kandidaturou odvolává.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji,
paní poslankyně, bod 11 na zproštění
by zůstal? Ano, děkuji. Takže je zde návrh,
aby předložený program byl zkrácen o
bod 12., to znamená o volbu místopředsedy
Nejvyššího soudu České republiky.
Projednali bychom tedy podle pozměňujícího
návrhu třináct bodů v dnešní
plenární schůzi České národní
rady, tak jak jsem je předložil minus vypuštění
bodu 12. Má ještě někdo nějaký
návrh, připomínku? Protože není
připomínka k navrženému pořadu,
prosím o souhlas s navrženým pořadem
zvednutím ruky. /Hlasuje se./ Děkuji vám.
Je někdo proti tomuto návrhu? Není. Zdržel
se hlasování? Rovněž nikdo. Já
jsem předtím než jsem nechal hlasovat opomněl
sdělit sněmovně přítomnost
poslanců - v současné době je přítomno
175 poslanců, čili ČNR je schopna se usnášet
a zdá se mi, že ještě někteří
z vás nejsou ještě podepsáni, tak prosím,
abyste o přestávce doplnili prezenci tam, kde jste
se zapomněli podepsat. Pořad dnešní
schůze je schválen.
Vážené poslankyně,
vážení poslanci, pořad schůze
je velice obsáhlý, a proto vás všechny
prosím o vaši aktivní a racionální
účast při projednávání
každého bodu pořadu. Není vyloučeno,
že budeme pokračovat ještě zítra,
ostatně jsem vám to sdělil v dopise, který
byl přiložen k pozvánce na dnešní
schůzi, čili
věřím, že by vás ani tato eventualita
nepřekvapila a že jste na ni připraveni, mám
zprávu z kanceláře, že jsou zabezpečeny
i noclehy, takže by neměl být problém.
Než začneme jednání k bodu 1. - odpovědi
členů vlády České vlády
na interpelace poslanců
ČNR, požádal o slovo předseda vlády
pan Petr Pithart k závažným otázkám,
týkajícím se činnosti vlády
a věřím, že jeho vystoupení může
ovlivnit další diskusi, proto ho prosím, aby
se ujal slova.
Předseda vlády České republiky pan Petr Pithart:
Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, vážená
Česká národní rado, 6. března
jsem na tomto místě řekl, že vláda
nemůže dříve než za měsíc
předložit zprávu o krocích, které
hodlá učinit při přestavbě
hospodářského mechanismu. Předkládám
vám ji tedy dnes.
V poslední době
v naší společnosti narůstá míra
netrpělivosti a množí se obavy z budoucnosti.
Tyto obavy a nejistoty pramení jednak z toho, že veřejnosti
nebyl dosud předložen program ekonomické reformy
a dále z toho, že dochází k viditelnějšímu
hospodářskému poklesu. Vláda české
republiky si vzápětí po provedení
změn v jejím personálním složení
uvědomila, že po zhroucení starého řídícího
a kontrolního systému národního hospodářství,
který se opíral o několikastupňovou
soustavu orgánů komunistické
strany, dojde ke vzniku vakua, jež logicky způsobí
narušení dosavadního chodu hospodářství.
Pokles hospodářské disciplíny i pokles
výroby počátkem letošního roku
proto předvídala. Zvláště, když
bylo zřejmé, že tzv. přestavba hospodářského
mechanismu byla připravena
nekomplexně a bude mít tytéž negativní
účinky na chod hospodářství.
V této souvislosti se
česká vláda odhodlala k vlastní iniciativě.
Za prvé zahájila práce na zpracování
stabilizačního programu pro nejbližší
období. Tento program Česká komise pro plánování
a vědeckotechnický rozvoj společně
s resorty nyní dopracovává tak, aby mohl
být projednán v nově utvořené
Hospodářské radě vlády České
republiky, což by umožnilo již od konce dubna začít
s jeho realizací.
Za druhé již v únoru
byla zformována skupina ekonomických expertů
vlády České republiky pod vedením
jejího místopředsedy dr. Vlasáka.
Tuto pracovní skupinu expertů pověřila
jediným úkolem - vypracovat reálný
návrh hospodářské reformy, zejména
vlastní variantu strategie přechodu k tržní
ekonomice. Na zpracování programu reformy se podíleli
naši významní ekonomové, jako doc. Karel
Kouba, další univerzitní učitelé,
vědečtí pracovníci z Akademie věd
i odborníci z oblasti ekonomického řízení
podniků. Z velké části to byli lidé,
kteří se
po léta zabývali ve stávajících
strukturách problematikou reformy. Ale byli to i odborníci,
kteří sice byli nuceni po léta pracovat v
ilegalitě s omezenými informacemi, ale zato bez
jakýchkoli psychických, kariérních
nebo profesionálních zábran. Také
oni po léta pracovali
na koncepcích přechodu k tržnímu hospodářství.
Mezi těmi, kteří
se aktivně podíleli na zpracování
varianty předložené českou vládou
byl například doc. Otakar Turek, dr. Zdislav Šulc,
ing. Václav Klusoň, profesor Stanislav Stuna a ing.
Jiří Hanzelka. Mezi přizvanými experty
byl například ing. Václav Valeš, dnes
místopředseda federální vlády
a akademik Ota Šik jakož i pracovníci, vyslaní
slovenskou vládou.
Díky své předchozí
činnosti za necelé tři týdny byla
vypracována konkrétní cesta k ozdravění
našeho hospodářství a k návratu
mezi vyspělé, prosperující a dynamické
země Evropy a světa. Ekonomičtí experti
české vlády se shodli na tom, že společnost
nutně potřebuje mít jistotu, že vláda
ví, co chce a že má dost znalostí, sil
a odvahy k volbě
nezbytných reformních kroků v jejich srozumitelné
návaznosti a účinném pořadí.
Veřejnost, předpokládáme, bude připravena
vládu podpořit, chce jí však napřed
rozumět. Musí mít možnost pochopit a
aktivně přijímat jednotlivé kroky
v jejich souvislosti s
celkovým programem reformy. Na druhé straně
veřejnost musí vědět, že náprava
nakupených chyb bude vyžadovat oběti, a že
v neznámém terénu se můžeme dopustit
i chyb. Z tohoto hlediska musíme reálně hodnotit
naši situaci, poučit se ze zkušeností
našich sousedních
zemí a zabránit tomu, aby tento nutný přechod
k tržní ekonomice nebyl provázen nezvládnutelnými
inflačními procesy a soustavným snižováním
životní úrovně.
Vláda může
vést společnost riskantními cestami reformy
jen za předpokladu, že občané s ní
budou v každé fázi spolupracovat.
Vztah oboustranné důvěry,
tolerance a tvořivé spolupráce je klíčem
k úspěchu, Iniciativa české vlády
vedla k tomu, že také na federální úrovni
byl vypracován vlastní návrh reformy. Po
projednání prvního návrhu ve federální
vládě byly zahájeny společné
práce expertů české, slovenské
i federální vlády tak, aby byl zpracován
jeden materiál, který by vycházel z obou
návrhů. Tyto dva návrhy poskytují
také příležitost k tomu, aby reformní
program byl pojat do té doby,
než bude dosaženo koncensu jako otevřený
dokument, což umožní jeho dopracování,
aby se rizika přechodu k tržní ekonomice minimalizovala.
V čem spočívají
základní rozdíly obou návrhů
a v čem jsou obě varianty shodné? Obě
koncepce se shodují v tom, že vlády budou povinny
řídit reformu tak, aby se co nejvíce předešlo
inflačním tlakům a aby byla plně respektována
určující hlediska sociální
spravedlnosti.
Podobně jako veřejnost,
i většina odborníků je si vědoma
toho, že realizace programu bude obsahovat i složitá
a bolestivá řešení. Obě varianty
obsahují proto opatření k tomu, aby se přechod
k tržní ekonomice spojil s představou takové
sociální spravedlnosti, při níž
budou minimalizovány dopady do životní úrovně
a při tom se má na mysli taková technika
tržního systému, při níž
rozvrstvení příjmů nepůjde
na úkol nižších příjmových
skupin, ale naopak úspěšní podnikatelé
budou za sebou táhnout vzhůru celkovou úroveň.
Odlišnosti obou návrhů
se koncentrují do dvou oblastí-do pojetí
vlastnické reformy a dále do koncepce liberalizace
cen.
Z hlediska rozdílu pojetí
vlastnické reformy zastává skupina expertů
české vlády ten názor, že těžiště
je jednak v urychleném rozvoji soukromého podnikání
a vytvoření podmínek pro podnikavost všech
ostatních ekonomických subjektů, a to cestou
jednorázového odstátnění -
deetatizace - a postupné privatizace, tj. převodem
odstátněných podniků na akciové
společnosti či jiné formy obchodní
společnosti.
Základním cílem
odstátnění je vyloučení podniků
od státního rozpočtu a od neosobního
byrokratického rozhodování státního
aparátu. Nezbytnou podmínkou podnikavosti je potlačení
anonymního vlastnictví a anonymní odpovědnosti,
zejména za eventuální ztráty. Ve státním
podniku dosavadní ztráty platí všichni
a nikdo.
Cílem následného
procesu privatizace je zapojit do hry další motivace
vyvolané soukromým vlastnictvím. Náš
návrh při tom předpokládá,
že proces privatizace bude probíhat tak rychle, jak
rychle se bude vytvářet potřebný domácí
kapitál a zájem o privatizaci
československých podniků, a jak v nutném
rozsahu se podaří zainteresovat zahraniční
kapitál na rozvoji některých oblastí
naší ekonomiky.
Celý tento proces se v
návrhu expertů české vlády
doporučuje řídit fondem národního
jmění, který by se zodpovídal ze své
činnosti národním radám republik.
Naopak varianta federální vlády počítá
jednak s tím, že místo procesu odstátnění
by část dnešních státních
podniků byla převedena tak zvaným transformačním
zákonem na státní akciové společnosti
a dále s tím, že
prostřednictvím tzv. majetkových kuponů,
nebo-li investičních peněz, rozdaných
všem dospělým osobám zdarma. Za majetkové
kupóny by si občané mohli nakoupit nebo pronajmout
komunální majetek, koupit státem nabízené
akcie konkrétních státních akciových
společností,
případně koupit akcie některého
z privatizovaných investičních fondů.
Předpokládá
se, že tím bude urychlen proces privatizace a zároveň
se rychle vytvoří kapitálový trh.
Celý tento proces by měl řídit úřad
pro dočasnou správu a privatizaci národního
majetku při ministerstvu financí.
Není mým úkolem, abych zde obě varianty hodnotil. Ekonomičtí odborníci české vlády však variantu s rozdáváním majetkových kupónů považuji za mnohem riskantnější, a to jak z hlediska vzniku inflačních tlaků, tak z hlediska nebezpečí znehodnocení cenných papírů krátce potom, kdy by byly majetkové kupóny proměněny v akcie státních podniků.
Kupóny kromě toho,
že znamenají neodůvodněné zvýšení
investiční síly obyvatelstva, mohou vést
k nežádoucím majetkovým transformacím.
Rozdíly v pojetí
liberalizace cen se koncentrují asi do otázky tempa,
rychlosti provádění cenové liberalizace,
a jednak do oblasti kursů, které s cenovou liberalizací
nezbytně souvisejí.
Experti české vlády
zastávají názor, že liberalizaci cen
nelze uspěchat a už vůbec ji nelze spojovat
se současnou liberalizací dovozu, aniž by si
vyžádala další devalvaci československé
koruny, jak to předpokládá návrh zpracovaný
na úrovni federální vlády. Proto je
v českém návrhu reformy obsažen takový
program liberalizace cen, který nikoli naráz, ale
postupně umožní plnou liberalizaci cen, nejdříve
na domácím trhu, a to v závislosti na likvidaci
monopolní výroby a vytvoření konkurenčního
prostředí, a teprve po určité době
řešit i dosažení směnitelnosti
československé měny na úrovni blížící
se parity kupní síly, a nikoli na úrovni
odpovídající dnešnímu kursu na
černém trhu.
Základní zásadou
obou návrhů je volba takového postupu, který
by pomohl zastavit rozpad, dezorganizaci hospodářství,
a otevřel cestu pro kteroukoli z variant, o níž
má právo rozhodnout jedině vláda.
Návrh se soustřeďuje na opatření,
jež by snížila rizikovost inflace, obrátila
zájem společnosti od spotřeby k investicím
a už v této fázi začala inspirovat obyvatelstvo
k žádoucímu
ekonomickému chování. To jsou vesměs
prvky prospěšné pro jakoukoli z konečných
variant.
Na koncepci strategie ekonomické
reformy se intenzivně pracuje. Konečný návrh
má být zpracován do konce tohoto týdne
a pak s ním bude Česká národní
rada seznámena.
Chci vám předložit
ještě druhou zprávu, a sice o práci
vlády České republiky na úseku legislativy.
Na úseku legislativních prací byla česká
vláda v období minulých dvou měsíců
v mimořádně obtížné situaci.
Jen pro hrubou představu o náročnosti pozice
české vlády uvádím, že
vláda ČR musela v tomto období projednat
celkem 40 návrhů zákonů, spadajících
do působnosti federace, vypracovat dalších
15 návrhů zákonů České
národní rady.
Mimo to bylo třeba zaujmout
stanovisko k dalším 31 návrhům zákonů,
a to často ústavních, vzešlých
z iniciativy poslanců Federálního shromáždění
a České národní rady.
Nejde však jen o množství
obecně závazných právních předpisů,
které vláda České republiky musela
projednat, i když jejich pouhý počet je s činností
vlády v minulosti v dané oblasti naprosto nesrovnatelný.
U návrhů federálních zákonů
se totiž v řadě případů
projevovaly centralistické tendence, které posilovaly
potřebu řešit řadu záležitosti
neodkladně, nerespektovaly výsadní postavení
národních republik
a působnost jejich orgánů včetně
vymezených působností národních
výborů. Návrhy federálních
zákonů často právě s ohledem
na údajnou časovou nemožnost promítnout
věcné řešení i do zákonodárství
republik, upravovaly i věci, které patří
do výlučné působnosti
jen České a Slovenské národní
rady.
Pozice vlády České republiky v jednání o těchto záležitostech byla proto mnohdy velmi složitá. Z počtu vládních návrhů zákonů, které jsme České národní radě předložili k projednání, lze však dovodit, že se nám ve většině případů podařilo prosadit a obhájit suverenitu České republiky v oblastech, které do její výlučné působnosti patří. Jedná se například o vymezení působnosti ministerstev České republiky a národních výborů na úseku sociálního zabezpečení, soukromého podnikání, civilní služby, hospodaření s nebytovými prostory apod.
Svou kladnou úlohu sehrála
i stanoviska vlády České republiky při
projednávání zákonů, jež
patří do výlučné působnosti
Federálního shromáždění.
Z našeho popudu byly vráceny k přepracování
návrhy zákonů o státním podniku,
o hospodářských stycích se zahraničím,
o tvorbě národohospodářské
strategie, o dluhopisech, o zemědělských
a jiných družstvech.
V některých případech,
kdy se jednalo o posílení působnosti republik,
však nebylo možné návrhy zákonů
federálních předkládat prostřednictvím
federální vlády, protože by zde z pochopitelných
důvodů neprošly. Proto byly v dohodě
s vládou Slovenské republiky připraveny návrhy
nového pojetí rozpočtu republik, které
mají oproti dosavadní koncepci
tvořit základ pro vytváření
rozpočtu federace, jakož i návrh nového
rozdělení působnosti mezi federálními
a republikovými ministerstvy vnitra.
Příslušné
změny ústavního zákona o československé
federaci a dalších federálních zákonů
však nebudou z uvedených důvodů navrženy
republikovými vládami, nýbrž prostřednictvím
poslanců Federálního shromáždění,
anebo zákonodárnou iniciativou České
národní rady a Slovenské národní
rady.
Zejména u změny
článku 4 a 11 ústavního zákona
o československé federaci se přimlouváme
za to, aby návrhy podaly obě národní
rady společně. Jedná se totiž o to,
abychom se vrátili k původní koncepci z roku
1968, která umožní republikám hospodařit
se svými prostředky a odstraní deformované
pojetí federace, schválené v roce
1970, od kdy jsou republiky závislé
na rozpočtu federace.
Pro posílení ekonomické
samostatnosti republik, která je podmínkou jejich
skutečné suverenity, je třeba zabezpečit,
aby o prostředcích vyprodukovaných na svých
územích rozhodovaly samy.
Víme, že oprávněnou
kritiku vyvolalo předložení návrhu novely
školského zákona a návrh nového
vysokoškolského zákona přímo
poslanci, aniž je předem projednávala česká
vláda. Tento postup zvolil ministr školství,
když předsednictvo Federálního shromáždění
pohrozilo, že před volbami neprojedná jiné
návrhy zákonů, než ty, které
mu budou předloženy nejpozději do 15. března.
Návrhy pak bylo nutno dopracovat ještě v průběhu
jejich projednávání ve výborech České
národní rady.
Jsem si vědom toho, jaké
komplikace z toho pro vás vyplynuly. Vláda proto
zabezpečí, aby se podobná situace již
neopakovala.
Samostatnost jednání
české vlády, prosazování jejich
stanovisek do jisté míry oslabuje i moje členství
ve federální vládě. Skutečnost,
že jsem současně předsedou vlády
České republiky, i místopředsedou
vlády federální, zdánlivě vede
k závěru, že mám lepší možnost
zájmy republiky na půdě federace hájit.
Opak je však pravdou.
Současně s omezováním
působnosti republiky a přenesením rozhodujících
pravomocí na orgány federace v roce 1970 vznikla
i ústavní zvyklost, že předsedové
vlád republik jsou zároveň místopředsedy
vlády federální. Ve svých důsledcích
však to znamená posilování integrující
funkce federace ve všech oblastech života naší
společnosti. Ve
federální vládě totiž mohu být,
a často i jsem, kolegou Čičem přehlasován.
Přitom nám jako
členům federální vlády jsou
touto vládou ukládány úkoly, které
pak musíme přenášet na vlády
republik. Bez této personální unie, jejíž
pomocí jsou leckdy překlenovány kompetenční
meze federace a republik, by zasahování do republikových
působností nebylo možné.
Proto jsme se na společné
schůzi vlád České a Slovenské
republiky ve Lnářích dohodli, že v případech,
kdy k návrhům federálních zákonů
a jiných opatření budeme mít se slovenskou
vládou shodné stanovisko, nebudeme s panem předsedou
Čičem vystupovat jako dva jednotliví členové
federální vlády, nýbrž že
po vzájemné dohodě vždy jeden z nás
vyjádří společné stanovisko
obou vlád republik. Tento postup
má mnohem vyšší váhu a byl poprvé
úspěšně použit u projednání
návrhu zákona o dluhopisech, který nerespektoval
ústavní rozdělení působnosti
mezi republikami a federací. Děkuji vám.
/Potlesk./
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji
předsedovi vlády za jeho obě závažná
sdělení, obě závažné zprávy
a myslím, že i úlohou ČNR je, aby obě
zprávy prostudovala, zejména tu druhou část,
která se týkala kompetencí národních
vlád, národních rad a federálních
orgánů a abychom skutečně důsledně
při jednání
ve výborech a při projednávání
zejména návrhů Federálního
shromáždění dbali o čistotu,
kompetentnost toho, co patří republice, co patří
federálu. Děkuji panu předsedovi ještě
jednou.
Vážené poslankyně,
ještě než zahájím bod 1. Mám
pro vás jedno sdělení - dovolte mi, abych
vás informoval - rozdali jsme vám dnes na lavice
šest federálních sněmovních tisků,
které jsem obdržel včera odpoledne z Federálního
shromáždění. Protože máte
tyto tisky před sebou, nebudu je vyjmenovávat, jen
připomenu, že se
jedná o tisky Federálního shromáždění
401, 402, 403, 404, 406, 407. Federální shromáždění
požaduje odpověď po nás buďto obratem
nebo do dneška a poslední termín nám
pro některé tisky dává do pátku
27. dubna. S ohledem na to, že nebude už možno
svolat výbory, nebudeme
se tedy moci sejít ve výborech k jejich projednání,
a to už vůbec nemluvím o tom, že nebudeme
mít čas ani návrhy pořádně
přečíst, doporučuji těchto
šest sněmovních tisků vůbec nepřikazovat
výborům k projednání. Pokud by někdo
z poslanců měl připomínky
a chtěl sdělit své připomínky
k těmto návrhům do Federálního
shromáždění, zařídíme
to přes náš ústavně právní
výbor - prosím proto, aby své případné
připomínky předali tajemnici ústavně
právního výboru dr. Pokorné. Zítra
bychom je zaslali Federálnímu
shromáždění.
Nyní přistoupíme
k projednání bodu 1. - a to jsou
Odpovědi členů
vlády České republiky na interpelace poslanců
České národní rady
Zdůrazňuji, že
to jsou interpelace. Pro připomenutí bych uvedl,
že v současné době máme šest
interpelací, na něž by měli členové
vlády odpovědět. Poslankyně Dondová
interpelovala ve věci chmelových brigád studentů.
Poslanec Křeček interpeloval ve věci české
televize. Poslanec Adam ve věci důstojného
uctění památky českého odboje
proti fašismu. Poslanec
Němec interpeloval ve věci zajištění
dovozu léků. Poslanec Chudoba ve věci vodního
díla Nové mlýny. A poslanec Čaja interpeloval
ve věci zdravotní nezávadnosti potravin.
Prosím, aby členové vlády úvodem
svého vystoupení sdělili, kterému
poslanci a v jaké
věci na interpelaci odpovídají. Dávám
nyní členům vlády. Prosím pana
ministra Vodehnala, aby se vyslovil k interpelaci poslankyně
Dondové.
Pan ministr Vodehnal:
Vážený
pane předsedo, vážená Česká
národní rado, jak jsem posledně informoval
o připravovaném setkání ministerstva
školství, mládeže a tělovýchovy
a ministerstva zemědělství, zástupců
vysokých škol a zemědělských
podniků, toto jednání se uskutečnilo
6. dubna na ministerstvu zemědělství za přítomnosti
paní místopředsedkyně
Moserové. Na jednání jsme dohodli následující
postup: Do konce měsíce dubna uskutečnit
opět opakovaná setkání s akademickými
senáty za přítomnosti představitelů
zemědělských organizací.
Za druhé jsme přijali
podmínky studentů na řešení ekonomické
zajímavosti studentů, pokud jde o sklizeň
chmele. Oba úkoly se v této době plní.
Já jsem se osobně zúčastnil setkání
s představiteli zemědělských organizací,
kde byly podmínky ekonomické odsouhlaseny s tím,
že úkol bude uzavřen do 10. května.
Na základě výsledků
jednání, dnes v podstatě máme informaci,
že zhruba 50 % brigádnické potřeby je
zajištěna studenty, předložím vládě
České republiky zprávu, kde navrhuji definitivní
dořešení brigád na sklizeň chmele.
Mimo jiné počítáme, jak už jsem
posledně uvedl, s
určitou pomocí studentů ze Slovenské
republiky, z Polské republiky, ale především
počítáme se snížením pracovní
náročnosti na sklizeň chmele, s využitím
místních zdrojů a v neposlední řadě
se budu muset na vládu obrátit s požadavkem
pomoci z průmyslových podniků
a je i iniciativa armády od jednotlivých útvarů,
které se přihlásily k tomu, že si svůj
výcvik nahradí o sobotách a nedělích,
aby mohly v té složité době při
sklizni chmele pomoci. Pane předsedo, definitivní
zprávu o zajištění chmelové brigády
bych podal na příštím
zasedání České národní
rady.
Rád bych se ještě
vyjádřil k odpovědi na interpelaci poslance
Milana Čaji přednesené na 25. schůzi
ve věci zdravotní nezávadnosti potravin,
zejména v okrese Uherské Hradiště.
Polychlorované
bifenyly představují
u nás nejvýznamnější průmyslový
kontaminát, jehož negativní důsledky
se nejvážněji uplatňují u syrového
kravského mléka, hovězího masa a sladkovodních
ryb. Tato kontaminace má plošný charakter ve
všech krajích České republiky s významnými
lokalitními rozdíly.
U některých zemědělských podniků
dosahuje stavu vysoké hygienické závažnosti,
vedoucí až k jejich ekonomické nezpůsobilosti.
Takové lokality jsou v každém kraji, nejvíce
postižený je však kraj Jihomoravský a
okres Uherské Hradiště, jmenovitě
JZD Kunovice, Voršice, Holešovice, kterými se
pan poslanec ve své interpelaci posledně zabýval.
Od roku 1987 v návaznosti
na vydaný příkaz ministerstva zemědělství
a výživy České republiky jsou prováděna
opatření k odstranění rozhodujících
známých zdrojů PCB. Realizace těchto
opatření spočívají především
v odstraňování nátěru v ustájovacích
prostorách, silážních žlabech a
věžích, postupná brakace kontaminovaných
krav přinesla podle výsledků vyšetření
kontrolních organizací našeho resortu jen částečně
zlepšení. Řešením problematiky
ohrožení potravinového řetězce
PCB se vláda České republiky zabývala
na své schůzi 3. 5. 1989 a vláda slovenská
20. 9. 1989. Pro složitost problematiky byl přijat
jednotný závěr, předložit materiál
do federální vlády. K projednání
došlo na schůzi vlády České a
Slovenské Federativní Republiky 21. 1. 1990. V materiálu
je doporučováno přijmout usnesení
k uvolnění prostředků na dovybavení
a provoz laboratoří hygienické veterinární
služby, k nákupu zařízení a vybavení
střediska pro následnou
likvidaci toxických látek a materiálu včetně
PCB a posílení zdrojů MZVŽ České
a Slovenské republiky a pokrytí ztrát a více
nákladů, způsobených resortem nezaviněnou
kontaminací zvířat v roce 1989, to znamená
o 200 miliónů korun zvýšit rozpočet
pro Českou republiku a Slovenskou o 120 miliónů
korun.
Další pak bylo řečeno
podle specifikace. Podle informací z předsednictva
vlády nebylo přijato žádné usnesení.
Začátkem letošního roku vyhlásil
hlavní hygienik České republiky zpřísněné
podmínky na konzum mléka, a to z dosud platných
0,5 mg/1 kg na 0,3 kg vztaženo na tunu. Podle výsledku
vyšetření je v podstatě PCB kontaminován
všechen skot, protože nulové hodnoty v laboratorním
vyšetření v průběhu posledních
tří let nebyly zjištěny ani v jednom
případě.
Nadlimitní kontaminace,
tj. nad 0,3 mg PCB v mléce u 75 000 kusů dojnic.
Vedle kontaminovaných dojnic musíme započítat
i ostatní kategorie skotu, především
telata a výkrm. Celková denní produkce kontaminovaného
mléka nad stanovený limit činí 400
až 500 tisíc litrů mléka.
V nejvíce zasažené
oblasti výše jmenovaných zemědělských
podniků je kontaminace je rozsah kontaminace 15 000 kusů
skotu, z toho 2 650 kusů dojnic. Závažnost
celé problematiky vyúsťuje v předpokládané
ekonomické ztráty, které jsou vyčísleny
v roce 1990 na 30 miliónů Kčs, při
čemž plánovaný zisk činí
34 miliónů Kčs.
Z uvedeného je zřejmé,
že rozsah dopadů překročí finanční
možnosti podniků a bez vnějších
zásahů hrozí ekonomický úpadek.
K řešení této resortem nezaviněné
závažné situace vydal ministr zemědělství
pokyn k jmenování meziresortní odborné
skupiny.
Rovněž na základě
Uherského Hradiště byla ustavena skupina odborníků,
kteří jsou schopni zabezpečit oddělený
svoz a zpracování kontaminovaného mléka
tak, aby se nedostalo ke spotřebiteli, dále zabezpečit
zvýšenou rozborovou činnost, prověřit
spolehlivost odstranění známých zdrojů
kontaminace a vyhledání nových. Nejsou však
schopni řešit stránku ekonomickou.
Tak, jak bylo uvedeno
v interpelaci pana poslance Čaji,
jde o problém společensko-politický, nezaviněný
zemědělci. Resort zemědělství
nemá prostředky k úhradě škod
a více nákladů k likvidaci kontaminovaných
zvířat i materiálů.
Nebude-li ekonomická stránka této závažné situace řešena na úrovni federální vlády, bude se nadále prohlubovat kontaminace životního prostředí, i nadále bude ohrožováno zdraví zvířat i zdraví lidí.
Děkuji za pozornost.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji
panu ministrovi Vodehnalovi, který nám odpovídal
na dvě interpelace.
Projednáme tedy nejdříve
interpelaci poslankyně Dondové. Jsou odpovědi
pana ministra ve věci interpelace poslankyně Dondové
nějaké připomínky? Poslankyně
Dondová je spokojena ?
Poslankyně Alena Dondová:
Bez připomínek.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Navrhuji tedy přijmout toto usnesení:
Česká národní
rada souhlasí s odpovědí ministra Vodehnala
na interpelaci poslankyně Dondové ve věci
zabezpečení sklizně chmele.
Kdo souhlasí s navrhovaným usnesením, nechť zvedne ruku. (Hlasování) Děkuji.
Je někdo proti ? Není.
Zdržel se hlasování?
Pět poslanců se zdrželo hlasování.
Interpelace poslankyně
Dondové je vyřízena.
Projednáme interpelaci
poslance Čaji ve věci zdravotní závadnosti
potravin.
Souhlasí poslanci a poslankyně
s odpovědí pana ministra Vodehnala? Má někdo
nějakou připomínku? Prosím, pan ministr
Moldan.