Čtvrtek 29. března 1990

Poslanec Josef Kovalčuk: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi vystoupit se třemi podněty, k nimž jsem byl inspirován a vyzván několika Z řízeními nebo občanskými fóry jednotlivých oborů.

Jednak bych zde rád tlumočil podnět vycházející z Občanských fór učitelek mateřských škol, především Jihomoravského kraje, ale jde o aktivitu ještě širší, a týká se žádosti o úpravu dosud platné vyhlášky č. 87 ministerstva školství ČSR, o mateřských školách.

Učitelky mateřských škol zde žádají. aby uvedená vyhláška, která stanoví minimální počet dětí nutných ke zřízení mateřské školy, která stanoví číslo 20. výjimečně 15, aby toto číslo bylo změněno, ale především. aby zde byl stanoven maximální počet dětí. které je možné umístit v mateřské škole.

To je v pravomoci národního výboru a stává se, že v řadě oblastí, kde není vybudována dostatečná síť mateřských škol, je ve snaze umístit co největší počet dětí ve třídě mateřských škol 39 až 42 dětí. což je z hlediska zdraví dětí neúnosné. Při těchto počtech dětí nejsou uspokojovány základní potřeby dětí. které jsou nezbytným předpokladem zdravého vývoje. nevzniká zde dostatečný citový a sociální kontakt mez učitelkou a dětmi atd.

Nebudu tyto věci dále rozvádět. všichni víme, o co jde. Rozhodnutí o vysokých počtech dětí v mateřských školách se týká nejčastěji dětí ze sídlišť, které většino žijí v horších podmínkách - v anonymním prostředí, v nedostatečně občanské vybavenosti. nepořádku. betonové architektuře atd., a tak jsou tyto děti ještě dále handicapovány.

Domnívám se, že i když se v současné době prosazují tendence posilování pravomoci národních výborů, není možné, aby národní výbory měly neomezené možnosti, a navrhuji proto doplnit vyhlášku č. 87, § 4 o určení maximálního počtu dětí, který by neměl být větší než 20, a to zcela vyjímečně, a to pouze na dobu, než bude koncipována nová vyhláška, připustit maximum 25 dětí ve třídě mateřské školy.

I když toto opatření bude asi velmi nepopulární, protože některým rodičům zkomplikuje život, jsme přesvědčeni, že se toto opatření společnosti mnohonásobně vrátí v tom, jakým způsobem budou děti nadále vychovávány, že nebudou odkládány, ale naopak budou vychovávány tak, aby se z nich stali plnoprávní občané. To je první podnět.

Druhý podnět vyjadřuje znepokojení učitelů lidových škol umění nad tím, že nejsou při přípravě zákona o základním a středním školství akceptovány jejich požadavky na to, aby přestaly být lidové školy pouze školským zařízením, ale aby byly skutečnými školami.

Víme, že tyto zákony máme projednávat příští týden a mluvím o tom zde proto, že je zde ještě možnost, aby požadavek a podnět učitelů lidových škol umění, o němž jednali s ministerstvem školství a bylo jim přislíbeno, že tento požadavek bude ještě zakomponován, abychom ještě do příštího týdne měli šanci, aby v tomto směru dostali vyjádření a mohli o těchto věcech přemýšlet.

Konečně můj třetí podnět se týká zdravotnické tématiky. Obracím se na ministra zdravotnictví a podnětem, aby se snažil uspíšit vznik Rady péče o zdraví. Řada z nás zde mluví a zcela oprávněně, že je nedostatek léků, o tom, kolik prostředků na zdraví je potřeba vynakládat.

Domnívám se, že je potřeba se na věci podívat ještě z jiné stránky, totiž z toho, že je zde riziko, že při nedostatečně koordinovaném úsilí společnosti o zlepšení zdraví, včetně vynaložených prostředků, nepřinese optimální výsledky. Značné riziko přináší nedostatečné posuzování zdravotních aspektů nově schvalovaných zákonů, ekonomických opatření atd.

Po příkladu vyspělých evropských zemí u nás vzniká úsilí o to, aby Rady péče o zdraví vznikaly. Domnívám se, že tady tempo přípravy není dostačující, a že je potřeba, aby především na federální úrovni Rada péče o zdraví byla konstituována. Domnívám se, že východiskem pro státní zdravotnickou politiku by se měl stát program Světové zdravotnické organizace "Zdraví pro všechny do roku 2000", jehož varianta pro evropský región se stává evropským standartem komplexního přístupu pro péči o zdraví.

Přijetí a naplňování programu "Zdraví pro všechny" v Československu proto představuje jednu z cest našeho návratu do Evropy a umožnilo by nám zároveň využít velkého vědeckého zázemí Světové zdravotnické organizace při řešení konkrétních problémů realizace programu v našich podmínkách. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Josef Kaňa: Děkuji poslanci Kovalčukovi za jeho podněty.

Ptám se poslance Mírného, zda chce vystoupit se svým dotazem?

Poslanec Miroslav Mírný: Děkuji, stačí.

Místopředseda ČNR Josef Kaňa: S věcnou poznámkou se přihlásila místopředsedkyně paní Moserová.

Místopředsedkyně ČNR Jaroslava Moserová: Chtěla bych se vyjádřit k tomu, co zde řekl poslanec Holomek. Vše, co zde říkal, se dotýká v zásadě a v základě lidských práv. československo přistoupilo na dokumenty o lidských právech a po léta je neplnilo.

Domnívám se, že je samozřejmé, že plnění našich závazků v rámci těchto mezinárodních dohod, kam samozřejmě patří, žádná skupina obyvatelstva, sebemenší, nebude žádným způsobem diskriminována a že je povinností vlády i volených orgánů, rovněž stálé komise České národní rady, aby na to dohlížela. Aby chránila lidská práva a zasahovala proti všem, kteří lidská práva narušují nebo je dlouhodobě narušovali.

Místopředseda ČNR Josef Kaňa: Děkuji paní MUDr. Moserové, místopředsedkyni ČNR, za její vystoupení.

Tím jsme vyčerpali všechny písemně podané přihlášky k bodu 14, který jsme zařadili na pořad této schůzi - dotazy, podněty, případně interpelace poslanců. Ptám se, jestli ještě někdo chce v rámci tohoto bodu vystoupit. Poslanec Pecina.

Poslanec Martin Pecina: Pane místopředsedo, dámy a pánové, budu velmi stručný. Chci se velice stručně zmínit o jednom problému, který sice není v kompetenci naší české vlády, je v kompetenci federální vlády, nicméně jeho dopady značně ovlivňují i práci našich ministerstev.

Jedná se o likvidaci popílku. V řadě odvětví se srovnáváme v poslední době se Spolkovou republikou Německo. Někdy se domnívám, že jde o srovnávání nesrovnatelného, nicméně jisté cesty je třeba u našich nejbližších sousedů hledat. Produkce popílku z elektráren ročně činí obrovské objemové kubické metry ročně. V našem státě tyto popílky stále ukládáme do složišť.

Poslanci z krajů, kteří znají problematiku těchto složišť, mi jistě dají za pravdu, že značně negativně ovlivňují krajiny, jejich okolí, v neposlední řadě i lidská obydlí. To si myslím, že jsem řekl velice slušně. Uvedu velice krátký příklad, proč o tom hovořím.

Ve Spolkové republice Německo již neukládají ani kubický metr popílků do země. Naopak tento odpad je průmyslově zpracováván. V současné době například u elektrárny Mělník jako čtvrtého největšího producenta kysličníku siřičitého, jak už jsem se zde jednou zmínil, je stávající popílkoviště zcela naplněno a je třeba přistoupit v roce 1991 k vytvoření nového složiště. Tím dojde ke skrývce přes 25 ha jedné z nejkvalitnějších půd v údolí řeky Labe. Nehovořím o lokálních zájmech, nýbrž skutečně o zájmech celorepublikových. Teď se dostávám k tomu, proč se o tom na této půdě zmiňuji.

Těchto 250 ha, které jsou v rámci republiky značně znásobeny ovlivňuje to, o čem tady bylo několikrát hovořeno - a to je ministerstvo zemědělství a výživy, nebo vůbec zemědělství, ovlivňuje životní prostředí, vyvolávají velice nákladné investice na výstavbu vodovodů do vesnic nebo lidských obydlí, které nepřímo souvisí s těmi to složišti. Tyto částky jsou až astronomické, proto apeluji na naše ministry, na ministr životního prostředí, který zde již není, i na ministra zemědělství, aby se pokusili tuto problematiku nějakým způsobem řešit, ať už vytvořením jakési nadresortní komise za účasti pracovníků příslušných ministerstev.

Tato problematika je jistě stará, ale byla neustále odkládána a bylo zdůrazňováno, že naše ekonomika není tak silná, aby si podobný přepych průmyslového zpracování popílků mohla dovolit. Chápu, že ještě mnoho let bude trvat, než si to budeme moci jako ve Spolkové republice Německo dovolit, přesto si myslím, že je nejvyšší čas vytvořit takovouto komisi, která by hledala cestu už v současné době. Děkuji.

Místopředseda ČNR Josef Kaňa: Děkuji poslanci Pecinovi. Hlásí se ještě někdo k vystoupení v bodě 14? Není tomu tak.

Doporučuji vám, vážené poslankyně, vážení poslanci, abychom bod 14 pořadu schůze České národní rady ukončili. Kdo je pro ukončení bodu 14 - podněty, dotazy na vládu České republiky? (Hlasuje se.)

Kdo je proti? Nikdo.

Zdržel se hlasování? Jeden.

Doporučuji, abychom schůzi přerušili. Doporučuji, abychom vzhledem k velké absenci členů vlády, aby se vláda mohla seriózně připravit na odpovědi, aby přednesla odpovědi a stanoviska na příští schůzi České národní rady zhruba v tom duchu, jak jsme jednali včera. Souhlas? Ano.

Děkuji vám a přerušuji jednání České národní rady.

/Jednání přerušeno v 18.35 hodin./






Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP