Úterý 13. února 1990

Nikoli rozpad, ale prosperující pospolitost je náš program. Zkompromitovaní odcházejí, o tom není pochyb. Kompromitace však nesmí být pouze to, jakou vlastním legitimaci. Úmyslně nehovořím o tom, že by lidé měli odcházet kvůli tomu, jaké mají názory. Neboť mnozí komunisté, či lépe řečeno - obrozující se komunistická strana - má stejný cíl, jako většina společnosti - žít ve státě, o němž se v celém světě hovoří s uznáním a obdivem.

Právě proto se obracím na všechny členy vlády České socialistické republiky s dotazem: jak bude vláda garantovat kádrovou obměnu, aby přinesla to, co všichni od ní objektivně očekáváme - to znamená -, že na svých místech budou vždy lidé odborně a morálně na výši nebudou muset odcházet jen proto, že jsou komunisté? Jistě pochopíte, že je to velmi naléhavý problém, na který by vláda měla odpovědět co nejdříve.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Adámkovi, dále vystoupí poslanec Hrabaň.

Poslanec Josef Hrabaň: Vážený pane předsedo, paní poslankyně, páni poslanci, v současné době probíhá na úrovni všech tří ministerstev financí příprava návrhů rozpočtů federace a obou republik na letošní rok. Svým usnesením z 26. ledna 1990 a následně potom schválením opatření ke koordinaci postupu přípravy stanovilo předsednictvo ČNR závazný rámec, který vycházel ze základního požadavku - vytvořit i v mimořádné situaci přijatelné podmínky pro jednání výborů tak, aby ve schůzi ČNR 29. - 30. března mohl být přijat zákon ČNR o státním rozpočtu ČSR na rok 1990. Tím by bylo ukončeno dosavadní hospodaření podle rozpočtového provizoria, které není žádoucí zbytečně protahovat.

Kritickými termíny jsou: předložení návrhu státního rozpočtu ČSR do 20. února ze strany ministerstva financí, cen a mezd, jako podklad pro jednání vlády ČSR a zároveň jako podklad pro jednání všech výborů, a dále pak následné projednání návrhu ve vládě ČSR a předložení závěrů České národní radě do 2. března tohoto roku.

Podle platných rozpočtových pravidel navazuje projednání a schválení rozpočtu republik na rozpočet federace. Dosavadní postup federálního ministerstva financí, jak alespoň můžeme soudit z dostupných informací, je stejný jako v minulosti a ve svých důsledcích vede k popření všech základních představ, které jsme si v rámci České národní rady vytvořili a které chceme pro svá jednání a rozhodování uplatňovat. Přitom nemám na mysli jen věcné problémy rozpočtu, ale i časové hledisko přípravy ČNR a jejích orgánů. Federální ministerstvo financí počítá s předložením návrhu státního rozpočtu federace do vlády až 28. února t. r. To prakticky znamená týdenní posud všech termínů pracovního harmonogramu, který schválilo předsednictvo ČNR a pokud nechceme neúnosně zkracovat termíny pro přípravu našich jednání, tedy i posuny všech schůzí výborů a schůze ČNR z března na duben. Znamená to i prodloužení rozpočtového provizoria v ČSR bez ohledu na to, že federace již rozpočtové provizorium míti nebude.

Za současné situace je jen jedna možnost, jak můžeme dále postupovat, pokud nechceme akceptovat stejný přístup, který jsme v minulosti odsuzovali a kritizovali. Musíme vyjít z toho, že je zpracován seriózní podklad pro státní rozpočet ČSR, jsou kvantifikovány vztahy k rozpočtu federace, vycházející z velmi podrobného posouzení věcných problémů a z potřeby sestavit protiinflační rozpočet, což je velmi důležité. Ministerstvo financí, cen a mezd předložilo do zítřejšího jednání vlády ČSR podklad o rozpočtu na příští rok. Očekáváme, že vláda všestranně posoudí možnosti dalšího postupu v duchu závěrů, které přijalo předsednictvo ČNR a akceptovala celá ČNR. Je třeba mimo jiné posoudit, kdy je vláda ČSR schopna předložit vládní návrh zákona o státním rozpočtu ČSR na letošní rok.

Znamená to ovšem, že můžeme dospět do jedné možné krajnosti, že totiž vláda ČSR navrhne a ČNR uzákoní základní reálné rozpočtové proporce ČSR, aniž by pasivně čekala na to, jakou sumu dotací federální ministerstvo financí pro ČSR navrhne a federální vláda schválí. Je to plně v souladu s principy federace, jejíž fungování je založeno na plné svrchovanosti republik, ve kterých je také prvotní moc a tedy mimo jiné i prvotní rozhodování o užití zdrojů, které se na území té které republiky vytvářejí.

Je to, jak již bylo naznačeno, v rozporu s dosud platnými rozpočtovými pravidly federace i republik, tedy se zákonem Federálního shromáždění i České národní rady. Ten nakonec můžeme novelizovat, ale pokud by se nezměnil současně i zákon Federálního shromáždění, zůstal by zde rozpor mezi dvěma zákony.

Časový nesoulad v postupu přípravy, o kterém jsem hovořil, by nemusel míti věcný dopad, pokud by federální návrh státního rozpočtu akceptoval souhrnný vztah k rozpočtu ČSR tak, jak jej bude vláda ČSR kvantifikovat. Pokud tomu tak nebude, nezbylo by v praktickém postupu nic jiného, než odvést z ČSR do státního rozpočtu federace daně jen ve výši, odpovídající námi určenému vztahu a ostatní "podržet" na úhradu výdajů rozpočtu ČSR.

Domnívám se, že takovémuto krajnímu řešení by se mělo předejít tím, že se mezi federálním a českým ministerstvem financí bez prodlení dohodne výsledný vztah rozpočtů federace a rozpočtu ČSR na letošní rok, se kterým budou obě strany moci odpovědně pracovat. Ale zdůrazňuji, že je zde třeba ochoty obou stran, tedy i federálního ministerstva financí, vyjít vstříc oprávněným názorům české republiky. Řeknu-li to srozumitelně a česky, potom nás nelze neustále stavět na vedlejší kolej.

Upřímně řeknu, že mne mrzí, když příslušní federální činitelé nemají čas na řešení vnitřních problémů, které jsou již příliš citlivé a nesnesou odkladu. Odbývat problémy tím, že zůstaneme při praktickém řešení na zcela stejné pozici jako v minulosti, jen slovně obměníme argumentaci, která se ovšem opírá o stejné důvody, které byly uváděny řadu let nazpět, je prosto neúnosné.

Federace, jak byla posledních 20 let chápána a naplňována, je neživotná. Na tom se všichni shodujeme. Je postavena naruby a zejména v ekonomice nemůže vůbec přispívat k trvalému ozdravění naší společnosti.

Musím zde zcela odmítnout názory vyslovené federálním ministrem financí panem Klausem, že jde o Pandořinu skříňku, kterou v zájmu stability a renesance jednotné československé ekonomiky letos na jaře nelze otvírat. I první pokus o zaútočení na neefektivní složky československé ekonomiky by dával federaci do vínku sebevražedný nástroj. Z toho vyvozuje pan ministr Klaus závěr, že i pro rok 1990 je třeba přijmout dosavadní rozpočtová pravidla.

Je to tedy jakési znovu vyhlašované "tabu". Podle mého názoru zcela nezdravé, zejména pro ekonomiku. Ta se řídí dosti neúprosně svými zákony, které v jiných souvislostech pan ministr Klaus uznává. Domnívám se, že nelze opakovat staré chyby a je třeba postupovat věcně, na základě čísel, otevřeně a pravdivě informovat především poslance.

Musím si totiž položit jednu základní otázku - když platí dosavadní rozpočtová pravidla, podle kterých federace určuje sumu dotací pro rozpočty republik a není žádoucí "otevírat Pandořinu skříňku", na základě čeho tedy mohou poslanci jednat, aby přijali zákon o státním rozpočtu České republiky na letošní rok? Mohou vůbec dostat k posouzení státní rozpočet federace?

Nechci to dále dramatizovat, ale pro nás by měl závěr býti jasný - nechceme prodlužovat rozpočtové provizorium a cesta z něj je možná jen při rozumném uplatnění principů sebeurčení a prosazení reálné svrchovanosti republik bez zbytečného otálení. Plně přitom uznáváme nutnost společného postupu v zabezpečení oprávněných potřeb federace při současném vytváření rovných ekonomických podmínek v rámci celé federace.

Rádi bychom, aby ČNR a vláda ČSR uplatnily svou nezadatelnou odpovědnost a rozhodly o rozpočtových proporcích a prioritách v zabezpečení potřeb České republiky tak, aby zákon ČNR o státním rozpočtu ČSR na rok 1990 pro nás nebyl jen převzatým kusem papíru, kterým formálně naplňujeme svůj poslanecký mandát, ale základním řídícím dokumentem, odrážejícím naše názory.

Znovu zdůrazňuji, že krajnímu řešení se lze ještě vyhnout, když budou míti příslušné federální orgány, především ministerstvo financí, pochopení pro naše potřeby. Domnívám se, že by vzhledem k naléhavosti problému měli jak předseda ČNR tak i předseda vlády ČSR urychleně vyvinout iniciativu ve vztahu k příslušným federálním orgánům. Vláda ČSR potom na svém zítřejším jednání by měla stanovit svůj další postup v intencích, které jednoznačně dává usnesení předsednictva ČNR z 26. ledna t. r.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Hrabaňovi. Dále se přihlásil poslanec Anděl.

Poslanec Václav Anděl: Vážené poslankyně a poslanci, zazněla zde někdy snad poněkud tvrdá slova poslance Adámka, která jsou jistě v mnohém pravdivá, i když je trochu divné - a všichni víme dobře proč - že zaznívají právě z úst poslance člena KSČ, ale snad i to je dobře.

Myslím, že bude proto vhodnější, když vystoupím již nyní a ne až při projednávání hlavních úkolů ČNR, jak jsem měl v úmyslu původně.

V poměrně krátkém období do svobodných voleb čeká náš nově doplněný nejvyšší zastupitelský sbor českých zemí mnoho důležitých úkolů. Budeme v krátké době přijímat více nových důležitých zákonů a také stávající zákony, které již nevyhovují se budou novelizovat.

Měli bychom dbát na to, aby tyto zákony byly plně v zájmu našeho lidu a aby zajišťovaly práva a svobody všech našich spoluobčanů bez výjimky, tedy i práva těch, kteří jsou v menšině.

Měli bychom dbát na to, aby tyto zákony byly opravdu demokratické a aby se k jejich obsahu měli vyjádřit všichni kdo mohou, chtějí a mají k nim co říci. Většina z nás je přece ráda, že jsme se konečně zbavili totalitního režimu, že jsme se zbavili diktatury jedné strany.

V rámci naší kontrolní činnosti bychom měli pečlivě a důsledně kontrolovat zda vláda plní svůj program a zda vede národ po cestě, kterou si většina národa přeje. Stejně tak tomu musí být i v našich okresech, městech, obcích, podnicích, školách a dalších organizacích. I tam musíme dbát na to, aby v čele byli lidé schopní, čestní a obětaví. Nesmíme dopustit, aby se do vedoucích funkcí dostávali různí kariéristé, kteří sledují jen své úzké osobní zájmy, lidé kteří si především chtějí vyřizovat s jinými své účty, nebo takoví, kterým se podařilo rychle převléci svůj kabát.

Demokracie znamená dávat také prostor široké pluralitě různých a to někdy i protichůdných názorů. Vznikají a budou vznikat i různé nové politické strany, sdružení a spolky. Měli bychom podporovat dialog mezi zastánci různých názorů a směrů a dbát na to, aby nebyla narušena jednota většiny našeho národa i obou našich národů, která se tak nadějně a spontánně vytvořila v listopadových a prosincových dnech minulého roku. Zvlášť v nastávajícím období, v průběhu volební kampaně, musíme k sobě být nadále slušní a tolerantní.

Chceme být přece co nejdříve i my součástí sjednocené Evropy, Evropy bez hranic. Společně s našimi slovenskými bratry i s občany dalších národností musíme proto odstranit vše co nás rozděluje a hledat to co nás navzájem spojuje. V žádném případě bychom neměli zveličovat a snad i někdy uměle vytvářet rozdíly mezi obyvateli Čech, Moravy a Slezska. Celou tuto citlivou otázku bychom měli řešit s rozmyslem, bez spěchu a velmi uvážlivě.

Právě v jednotě je naše úspěšná budoucnost. Všechny dohromady by nás měla proto spojovat láska ke každému člověku, bez ohledu na jeho postavení, stranickou či náboženskou příslušnost. Tatam by měla být dřívějším systémem propagovaná nenávist.

Měla by nás spojovat láska k našim předkům, láska k našim dětem a mládeži, láska k naší společné vlasti, láska k naší kultuře, láska k přírodě, láska k pravdě a některé z nás i láska k Bohu - tvůrci vesmíru a dárci života.

Proto jsem tak velmi rád, že náš pan prezident si zvolil za své právě heslo "Pravda a láska vítězí!" Myslím, že i my, poslanci ČNR, bychom se měli snažit právě toto heslo v praxi naplňovat.

Pevně věřím, že pak získáme důvěru našich spoluobčanů. Věřím, že pak, budeme-li dobře pracovat, se budeme moci s optimismem dívat do budoucnosti a že se nám podaří vytvořit takovou Českou i Československou republiku, na kterou budeme moci být hrdi nejenom my, ale i naše děti.

Připojuji se proto k otázce poslance Adámka vládě ČSR i svojí otázkou a ptám se, jak chce i vláda ČSR naši celonárodní jednotu v období do voleb co nejúčinněji upevňovat? Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Andělovi. Slovo má poslanec Čestmír Adam.

Poslanec Čestmír Adam: Vážený pane předsedo, paní a páni poslanci, především se obracím na naši vládu s dotazem, zda vyřídí moji interpelaci z 1. listopadu 1989 ve věci zřízení pomníku pro oběti, které tento národ přinesl v boji proti nacismu, která měla být vyřízena při nejbližší schůzi ČNR, tzn. už v prosinci, takže už máme dvouměsíční prodlení. Doufám, že toto prodlení nebude dále pokračovat.

Dovolte nyní několik poznámek k zaměření činnosti naší vlády vzhledem k tomu, že programové prohlášení, které bylo původně plánováno na dnešní schůzi, se nekoná.

Dovolte mi přednést některé poznámky, které bude moci vláda vzít v úvahu při konečném zpracování svého programového prohlášení.

My tu představujeme zástupce českého lidu a českého národa. Český národ je národ s dlouhým, jedenáct století trvajícím vývojem, české státnosti, národ, který zažil pohromy většině ostatních národů zcela neznámé.

Od konce vlády Karla IV. do konce 30leté války klesl počet obyvatel českých zemí na jednu třetinu. A to pro dnešní dobu znamená, že jsme zaznamenali úbytek a ztrátu asi 25 miliónů lidí.

Od roku 1620 do roku 1989 jsme žili ve svobodě necelých 23 let a útisk stalinské totality nám způsobil ztráty nenahraditelné. Nejen politickými popravami, které neměly obdobu v našich zemích od vyvraždění Slavníkovců, nejen oněmi osmi tisíci povražděných tzv. na útěku a desítkami tisíc lidí v táborech nucené práce a ve vojenských trestních oddílech, ale i likvidací duchovní elity národa a ponořením národa až na samé dno mravní, duchovní a občanské úrovně.

Pronásledování lidí znemožňováním svobodného výkonu povolání a osobního uplatnění v práci, odpírání přístupu dětí a mládeže ke vzdělání, policejní sledování, majetkové sankce a trestní postihy neměly v této zemi nikdy především - s výjimkou doby nacismu - obdoby.

Nemáme hotové osobnosti pro hospodářství, pro vědu, školství, veřejnou správu a politickou činnost; nemáme hotové programy mravní, duchovní, právní, hospodářské a politické obrody. A co je nejhorší - náš národ není připraven na demokracii, žije v představách o demokracii, které nemá zažity a prožity, stále ještě v politické bázni a existenční nejistotě. Touží po svobodě a neví, jak se jí domoci.

Prvním velkým úkolem nás všech je zbavit národ politického strachu, existenční nejistoty a obav o zdraví a dát mu poznat základní zásady mravní a duchovní, pojmy práva, spravedlnosti, poctivosti a cti, bez nichž svoboda a demokracie nejsou vůbec myslitelné.

Chce to očistu od těch, kdo ve velkém i v malém uskutečňovali stalinskou totalitu, ale nikoliv za cenu toho, že budeme páchat křivdy, které jsou stále pro lidi představou totality a útisku.

Něžná revoluce by přestala být něžnou, kdyby se nyní mohli úspěšně chopit moci ti, kdo měli v podmínkách totality pohodu a blahobyt a nyní opírajíce se o svou samozvanou moc chtějí zlepšit své hmotné a mocenské postavení. Lidé totiž by nepochopili jako akt svobody, kdyby lidé, které jsme dosadili v rámci obrody v prosinci, měli být nyní bez vážných důvodů zase vyměňováni. To by bralo našemu veřejnému životu politickou stabilitu. Nemůžeme ve jménu práva a svobody na slušné lidi pouštět hrůzu a dělat věci, které se elementárnímu právu příčí. Jde přece o velké, svaté věci lidskosti, svobody a práva.

Konečně nikdo dnes v této zemi nemá mandát od lidu. daný ve svobodných volbách, aby mohl dělat více, než je příprava skutečně svobodných voleb, voleb, které provedou občané zbavení strachu a nejistoty, a nemůžeme dělat více, nežli je řešení nezbytných věcí, které si vyžaduje zajištění řádného chodu státu, obcí a podniků až do svobodných voleb.

Máme první zkušenosti z opatření, která byla některými představiteli provedena, aniž byla předtím schválena zástupci lidu; a tyto zkušenosti nejsou právě dobré.

Bylo by pošetilé opájet se mocí za cenu společenských škod, i kdyby šlo jen o malou obec a nikoli o celý stát.

Utištěný český národ, jehož hospodářství po léta neobnovované a držící pohromadě dnes jen obětavou prací našich lidí a především našich žen, jehož zdravotnictví, školství, sociální péče, obchodní síť, služby a infrastruktura a zejména životní prostředí jsou na samém pokraji únosnosti, má přece stejně jako jiné národy právo na politické i hospodářské sebeurčení, na nakládání se zdroji, které on svou prací vytváří, na vlastní státnost, která byla od roku 1970 záměrně potlačena a umlčena. My tady přece nedisponujeme penězi nějakého pomyslného národního fondu, národního bohatství, ale penězi našich občanů, jen jako jejich zmocněnci, kteří musí kdykoli vydat počet z toho, jak s těmito penězi zacházeli.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP