Podmínkou úspěšného přechodu
je též dostatečná kapacita strojírenských
resortů na výrobu individuálních a
skupinových topidel
Domnívám se, že v připravovaném
návrhu zákona o Praze by povinnost takových
strukturálních změn ve vztahu k ekologii
města měla být zapracována, stejně
jako by měla být ministerstvem financí, práce
a mezd a cenovými úřady řešena
otázka subvencí pro občany a organizace při
přechodu na vytápění elektřinou
a plynem. Dotace na ceny této energie by mohly být
získávány z diferencovaného přístupu
k cenám pevných paliv, tj. z podstatného
zdražení pevných paliv v těch lokalitách,
kde není žádoucí jejich spalování.
Nastínil jsem jen některé otázky tematicky
spjaté s profesním zaměřením
našeho výboru. K dalšímu rozvoji Prahy
je žádoucí aplikovat vyvážený
přístup ke všem jejím jednotlivým
funkcím. Základem však musí zůstat
ekonomická podstata, ekonomický tlak, na druhé
straně je třeba dát všem zúčastněným
manipulační prostor.
Neméně důležité je, aby široká
veřejnost pociťovala konkrétní zlepšení,
aby byla včas informována, aby se nedělala
kabinetní rozhodnutí. Důvěra obyvatel
ve vyhlášené záměry se bude upevňovat
jen tehdy, jestliže obyvatelé Prahy a občané
celé ČSSR budou mít pocit, že se na
rozvoji svého hlavního města aktivně
podílejí.
Děkuji.
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Janu Koláčnému. Slovo má
poslanec František Kozák, připraví se
poslanec Zdeněk Horčík.
Poslanec František Kozák: Vážený
soudruhu předsedo, soudružky poslankyně, soudruzi
poslanci, vážení hosté, jednou z oblastí,
které je nutno věnovat v nejbližším
období mimořádnou pozornost, je stav životního
prostředí v Praze. Z tohoto pohledu je naše
hlavní město nemocným městem a léčba
vyžaduje radikální zásah. Především
v těch oblastech, kde je vlastním producentem zhoršování
životních podmínek.
Náš výbor pro školství a vědu
provedl v této oblasti v rámci příprav
na dnešní jednání poslanecký
průzkum. Dospěli jsme k závěru, že
je nezbytné soustředit pozornost na několik
zásadních úkolů.
Prvním z nich je budování čistíren
odpadních vod v Praze. Je potřeba přivítat,
že bylo rozhodnuto o dlouho odkládané výstavbě
nové kanalizační čistírny,
která by měla kapacitně posílit dnes
již nepostačující čistírnu
v Tróji.
Druhou vážnou oblastí je likvidace městského
a komunálního odpadu. Na průzkumu jsme se
přesvědčili, že pokud nebude pokračovat
před rokem zahájená výstavba spalovny
městského odpadu v Malešicích podle
plánu, tak není daleko doba, kdy Praha bude stát
- pokud jde o odpadky - téměř před
neřešitelnou situací. Shlédli jsme při
poslaneckých průzkumech toto staveniště
a vedení stavby nás ujistilo, že po vyřešení
problémů kolem tzv. druhého stupně
čištění budou počáteční
skluzy ve výstavbě dohnány.
V souvislosti s domovním odpadem je však potřeba
i v Praze uvažovat s přechodem na tříděný
sběr odpadu a jeho průmyslové zpracování
a využití jako druhotné suroviny. Tento přístup
je již ve vyspělých zemích ve značné
míře aplikován, neboť počáteční
zvýšené náklady související
s organizací sběru jsou postupně kompenzovány
právě získanou druhotnou surovinou.
Mimořádný efekt by měla pro Prahu
přinést změna systému vytápění.
Převod mělnické elektrárny umožní
postupné vyřazování jednotlivých
zdrojů uhelných a jiných kotelen, což
se projeví ve zlepšení čistoty ovzduší.
Opět je zde rozhodující čas.
V této souvislosti musí být zváženo,
zda neurychlit i přechod z autobusové na trolejbusovou
a tramvajovou dopravu, jak to veřejnost žádá.
Vůbec vyvedení automobilové dopravy z centrální
části města by přispělo ke
zklidnění provozu a k celkové čistotě
ovzduší. Daleko důsledněji bude nutno
provádět prostřednictvím monitorovacího
systému kontroly a nejvážnějším
znečišťovatelům po upozornění
omezovat provozy.
Na náš výbor přichází
řada stížností od našich občanů,
pokud jde o životní prostředí v Praze.
Ukazuje se, že jedním z nejvíce diskutovaných
problémů je vedení dopravní trasy
pražskou Stromovkou a budování velkého
parkovacího závodu ČSAD v oblasti Chuchle.
Je potřeba záměry v budování
těchto i dalších staveb veřejnosti vysvětlit,
aby nedocházelo k různým nedorozuměním
a dohadům.
Jako mimopražský poslanec se musím pozastavit
nad celkově špatnou čistotou města a
stavem travnatých ploch, především na
pražských sídlištích. Vypadá
to tak, jako by se o ně nikdo nestaral, anebo jenom občas.
Samozřejmě své místo zde musí
mít iniciativa občanů. Ale jak je vidět,
tímto způsobem se tento nedostatek odstranit nedá.
Do nekonečna ani nelze přijímat omluvu, že
celý rozsah sítě i zeleně vyžaduje
soustavnou péči dostatečnými technickými
kapacitami a pracovními silami, které údajně
nejsou k dispozici.
Závěrem bych chtěl říci, že
je třeba ze strany vlády ČSR dát plnou
podporu záměrům obsaženým v "Generelu
rozvoje hlavního města Prahy". Jedině
tak si naše hlavní město udrží
významnou dominantu ve světě, kterou svými
historickými památkami nesporně má.
Děkuji za pozornost.
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Františkovi Kozákovi. Slovo má poslanec
Zdeněk Horčík, připraví se
poslanec Jiří Cibelius.
Poslanec Zdeněk Horčík: Vážený
soudruhu předsedo České národní
rady, soudružky a soudruzi poslanci, vážení
hosté, vyslechli jsme zprávu vlády ČSR,
která hovoří o tom, co bylo dosaženo
v rozvoji hlavního města Prahy, hovoří
o dalších perspektivách na přelomu druhého
tisíciletí.
Dovolte mi, abych hned v úvodu zdůraznil, že
jsme se na zprávě, na jejím zpracování
a projednání plně podíleli, že
jsme si byli plně vědomi toho, že už v
roce 1983 byla podobná zpráva, kterou přednesl
tehdejší místopředseda vlády
soudruh Šrámek, tehdejší představitel
kraje soudruh Kapek, bývalý primátor soudruh
Štafa, že vystoupili na plénu České
národní rady a že už tehdy se přijaly
závěry a usnesení, které byly dobře
myšleny, ale ne vždy plněny a splněny.
Chtěl bych hned v úvodu k tomu zaujmout stanovisko
nejen jako poslanec České národní
rady, ale - když mi dovolíte jako primátor
hlavního města Prahy, a chtěl bych zdůraznit,
že soustavná pozornost a péče věnovaná
ústředními stranickými a státními
orgány dalšímu rozvoji výstavby a přestavby
hlavního města Prahy přinesla významné
úspěchy v budování Prahy.
Zvláště je třeba podtrhnout, že
v rozvoji Prahy se výrazně projevilo rozhodnutí
XIV. sjezdu KSČ, které tehdy po krizovém
období postavilo v této složité politické
situaci Prahu do úrovně hlavní priority naší
federace.
Tento vývoj uplynulých let i současnosti
však nebyl bez nedostatků a konec konců dosavadní
diskuse i samotná zpráva i zpravodajská zpráva
o tom jasně hovoří. Nebylo vždy plně
využito všech prostředků, které
Praha dostala k dispozici. Prahu tehdy provázely chyby
a nedostatky v projektové přípravě,
měnila se celostátní problematika, která
nedovolovala v oblasti devizového hospodaření
i materiálně technického zásobování
tuzemskými materiály a výrobky potřeby
města plně uspokojit.
Zcela si uvědomujeme i to, že řadu problémů
a obtíží, které kritizují občané
i návštěvníci hlavního města
Prahy a zaznělo to, soudružky a soudruzi poslanci,
při vašich průzkumech - lze odstranit bez velkých
nároků na zdroje a prostředky zlepšením
práce aparátu národních výborů
jednotlivých stupňů, zlepšením
činnosti všech poslanců národních
výborů všech tří stupňů,
které na území hlavního města
Prahy pracují, zvýšením náročnosti
a důslednosti řízení.
Jde konkrétně o otázky, které se staly
předmětem jednání později ve
výborech České národní rady.
Například správně se hovořilo
o tom, jak zlepšit pohostinské funkce města,
rozšířit prodejní dobu obchodů,
otevírací dobu restaurací centrální
části města, zejména o sobotách
a nedělích. Jak zvýšit atraktivitu města,
rozšířit oddychové plochy a zóny
a zlepšit údržbu parků v centrální
části města a především
rozhodněji bojovat za čistotu ve městě.
Chci vás ujistit, že čistotu města považujeme
vůbec za nejlevnější ekologickou investici.
Chci ovšem zdůraznit, že je to společný
úkol všech, kteří ve městě
žijí a pracují, ale jsme si zároveň
vědomi základních povinností pražských
národních výborů a podniků,
které mají tyto otázky na starosti. Odpovědně
říkám, že je to celý řetězec
odpovědností, a to nejen národních
výborů jednotlivých stupňů,
profesionálních organizací, které
čistotu, údržbu na komunikacích, chodnících
a v parcích zabezpečují, ale především
i samotných obyvatel a občanů hlavního
města, i návštěvníků a
turistů, kteří k nám přijíždějí.
Máme plno příkladů, jak těžko
se tyto věci prosazují a probojovávají.
I lidé často kritizují, kritizují
tam, kde je málokdo zná, kde to je neadresné,
ale málo už se každý podívá,
jak si zametl sám před svým prahem a u svého
prahu. Odpovědně vám říkám,
že jsme rozhodnuti skoncovat s těmito nešvary,
které město provázejí.
Je to ovšem věc, kterou musíme řešit
společně. A ve vystoupení Miroslava Tomana
zaznělo ocenění spolupráce zástupců
vlády ČSR s funkcionáři hlavního
města Prahy, protože jsme si všichni vědomi,
že není jednoduché řídit město
v tak složité době a s takovými problémy.
Když chodíme dnes na aktivy, schůze, mezi kolektivy
apod., všude slyšíme nedostatky - a konec konců
to zaznívá i tady - a otevřeně vám
říkám, že není jediná
oblast, kde bychom mohli říci, že je všechno
v pořádku.
Proto jsme se s takovou pozorností dívali na záznam
z jednání České národní
rady v roce 1983 i na vystoupení tehdejších
představitelů a byli jsme a jsme toho názoru,
že musíme právě ve společných
pracovních jednáních, o kterých hovořil
soudruh Toman ve svém vystoupení, která jsme
uskutečnili v září minulého
roku a v dubnu letošního roku, spatřovat za
významný předěl v úrovni dosavadní
spolupráce orgánů hlavního města
s představiteli vlády ČSR. Tím, že
se přikročilo k neprodlenému řešení
nahromaděných nedostatků v obchodní,
restaurační síti, v dopravě, v čistotě
města a v dalších oblastech, každodenních
starostech obyvatel hlavního města, přispělo
to k určitému zmírnění kritiky,
která na adresu pražských národních
výborů v posledních letech narůstala.
Velmi nám tím pomáhají a musí
pomoci v řešení ekologických, zdravotních,
stavebních a dopravních problémů rozvoje
hlavního města, a to především
tím, co bylo projednáno a schváleno v české
a pak ve federální vládě. Mám
na mysli zejména jednání federální
vlády z 9. března t. r., kdy schválila řada
závažných řešení pro hlavní
město Prahu, ať už je to zde vzpomenutá
čistírna odpadních vod, spalovna Malešice
se druhým stupně čištění,
i některé stavby základního komunikačního
systému, které nám umožňuji řešení
tak, jak o tom hovoří někteří
poslanci, ale především plynofikace Prahy,
která musí zásadně s těmito
dalšími stavbami změnit životní
prostředí a ekologii.
Jsem přesvědčen, že tyto akce, jejich
realizace, výrazně posunou hlavní město
Prahu ke zlepšení stavu životního prostředí
i v ekologii. Ale chci současně podotknout, že
nemá-li to zůstat na papíře a nemá-li
se opakovat to, co bylo v roce 1983, nutně potřebujeme
oba zákony, jak zákon federální, tak
i zákon České národní rady,
nutně potřebujeme některé otázky
v souvislosti s rozvojem Prahy projednat v příslušných
orgánech Federálního shromáždění
a především chci říci, že
oba zákony musí připravit a projednat ještě
dříve než bude schválena Ústava
a hlavně než bude schválena 9. pětiletka.
Chtěl bych říci, že v přípravě
na dnešní plenární zasedání
se uskutečnily skupinové průzkumy poslanců
některých výborů České
národní rady. Otevřeně říkám,
že pro nás znamenaly veliký zdroj poznatků
k současnému stavu společenských a
sociálních podmínek života v hlavním
městě Praze.
Zároveň svědčily o ohromném
zájmu poslaneckého sboru o řešení
celopražských záležitostí. Chtěl
bych poznamenat, že i když probíhala tisková
konference, která shrnula výsledky příprav
na dnešní jednání, že přece
jen zájem sdělovacích prostředků
o řešení problémů obyvatel hlavního
města není vždy na takové úrovni,
jak bychom potřebovali, není trvalý a ještě
ne vždy odpovídá potřebám jejich
rozvoje a především podpoře jejich oprávněných
zájmů. Zde mám na mysli některé
závažné připomínky, které
se opakují k některým stavbám, které
byly tolikrát vysvětleny odborně, politicky
i jinak, proběhly k tomu různé konference,
ať už je to Špejchar, argentinská stavba
i některé další, a stále jsou
lidé, jednotlivci i skupiny, kteří požadují,
aby se znovu a znovu těmto věcem Národní
výbor hlavního města Prahy i příslušné
orgány vracel.
Považuji to za nesprávné, považuji to
za to, že je to odvádění od základní
pozornosti řešení potřeb města.
Nastolují to ti, kteří mají jiné
záměry, jiné cíle než je komplexní
a všestranný rozvoj hlavního města Prahy.
Zcela logicky se značná část připomínek
poslanců soustřeďuje na otázky výstavby
a přestavby hlavního města. Musíme
se připravit na skutečnost, že v přelomovém
období na začátku příštího
tisíciletí se postupně dostaneme do situace
výrazně zpomaleného demografického
vývoje. Nelze nadále počítat s udržením
současné rozsáhlé úrovně
imigrace, která již není ani z ekonomických,
sociálních a urbanistických důvodů
dlouhodobě pro město únosná ani efektivní.
Změna vývojových tendencí vyžaduje
i pohyb obyvatel uvnitř města, a to především
důslednou realizaci programu rekonstrukce a modernizace
domovního a bytového fondu a komplexní obnovy
území vnitřního města. Ano,
tak jak jste to chtěli i jak bylo řečeno
v průzkumech, souběžně s tím
bude postupně klesat výstavba bytů na zelené
louce.
Jen je třeba k tomu říci jediné, že
jak se budeme vracet do středu města, budou také
růst investiční náklady a bude jak
výstavba bytů uvnitř v intravilánu,
tak především modernizace bytů v intravilánu
podstatně dražší než jsou stávající
hodnoty na byt platné v ČSR i ČSSR. Otevřeně
říkám, že není možné
například na takové lokalitě, jako
je Jánský vršek pod Hradem, postavit byty v
hodnotě 340 nebo 350 tisíc korun.
Byl zde dotaz, dovolte na to reagovat - jak je to s 96,5 tisíci
bytů za tři pětiletky. Dohodli jsme se se
soudruhy z vlády, že se k tomu ve vystoupení
vyjádřím já. Otevřeně
říkám, že to není konečné
číslo, samozřejmě to tu zaznělo
ve vystoupení soudruha Plívy, že v předsednictvu
městského výboru strany, když jsme posuzovali
návrh realizace 9. pětiletky, řekli jsme,
že je to malý počet bytů, že je
potřeba znovu projednat a zvýšit počet
bytů v 9. pětiletce, že celkové číslo
je nízké, a to proto, že Praha má stále
tak málo bytů. Za tři pětiletky -
co je uvedeno ve zprávě vlády - bychom potřebovali
zvýšit nejméně o 25 000. Jsou problémy
ovšem s lokalitami. Pokud nechceme jít ven na zelenou
louku, musíme se vrátit do města, více
do přestavby v centru, a proto počítáme,
že v 9. pětiletce by mělo být postaveno
v intravilánu 5000 bytů, v 10. pětiletce
12 000 bytů, v 11. pětiletce to je pak uvedeno ve
zprávě 15 nebo 20 000 bytů. Ostatní,
do konečného se budou stavět ještě
mimo střed města na některých lokalitách,
o kterých hovoří příslušné
plány.
Co na druhé straně je třeba říci,
že půjdeme do komplexní přestavby takových
území, jako je Praha 9 Vysočany, přednádražní
prostor, Praha 3 Žižkov, druhá etapa, na Praze
6 Břevnov jih, Praha 8 Karlín, Horní Libeň,
Praha 10 staré Malešice, později Dolní
Libeň, Holešovice, Smíchov i některé
další.
Proč říkáme, že je to málo
bytů? Především proto, že stále
v Praze se nejdéle čeká na byt z celé
ČSSR. Stále v Praze máme málo bytů
nebo nemáme žádné byty na to, aby obvodní
národní výbory mohly sestavovat své
pořadníky a přidělovat byty podle
příslušného zákona mladým
manželstvím, dělnickým rodinám
apod.
Chtěl bych reagovat na to, že v současné
době se nevidí nijak dobře komplexní
bytová výstavba v tomto roce a v celé této
pětiletce. Oba resorty výstavby a stavebnictví,
jak ČSR, tak SSR, se potýkají s vážnými
problémy plnění plánu komplexní
bytové výstavby, a v podstatě, i když
je celá pětiletka a úkoly 8. pětiletky
ohroženy proti původně očekávanému
manku - mám na mysli 3,5 tisíce bytů, které
schválila česká a později i federální
vláda - z komunální dodavatelské formy,
přesto není naděje, že budou úkoly
letošní a celé 8. pětiletky pouze v
manku 3,5 tisíce bytů, a očekáváme
manko daleko vyšší.
Popravdě musím říci, že se často
hovořilo o tom, v čem to je. Je to proto, že
stále i v tomto roce se byty odevzdávají
až koncem roku, mají se odevzdat v listopadu. Je to
proto, že technická vybavenost měla být
v květnu a červnu, a nebyla dodnes předána,
ale je to zejména také proto - a to jsme sdělili
ministru Vávrovi, poslal jsem mu kazetu, natočili
jsme zhruba před 14 dny snímky pracovních
dnů na některých stavbách v pracovní
době, kde kolem desáté hodiny dopoledne nebyla
noha na stavbě. Zítra máme radu a máme
znovu natočenou kazetu z tohoto týdne a musím
říci, že to, co máme natočeno,
a chceme promítnout při zasedání naší
rady i zítra. Neříkám to proto, abych
honil a kritizoval ministra Vávru, ale říkám
to proto, že je třeba si uvědomit, že
současný stav, všechno, co se děje v
celé společnosti a okolí, má zřejmě
dopad do pracovní morálky i těch, kteří
zabezpečují komplexní bytovou výstavbu.
Chtěl bych, soudružky a soudruzi, říci,
že výsledky poslaneckého průzkumu ukazují
na rozpor, který vzniká mezi úrovní
služeb centrální části města
a pražskými sídlišti. Tradiční
vybavenost spádových obvodů jednotlivých
oblastí se tak dostává do protikladu s opožďující
se občanskou vybaveností nových sídlištních
celků. Nedostatky, které provázejí
pražský obchod, především v oblasti
personálního obsazení, se vyhrotily natolik,
že celou oblast centrální části
města i okrajových čtvrtí provází
silný nedostatek pracovních sil v obchodech, a to
již v odvětví potravin, ale i ostatních
obchodních organizací.
Zde požadujeme urychlené řešení
od ministerstva obchodu a cestovního ruchu ČSR této
Situace. Sami jsme uložili našim soudruhům připravit
byty rodinám a vedoucím, kteří půjdou
nyní od začátku příštího
roku do nových prodejen a obchodů, které
se mají v rámci komplexní bytové výstavby
otevřít a jejich ohrožení z nedostatku
pracovních sil trvá.