Byla zde ve zprávě zpravodaje zmínka o cementu
a vláda byla vyzvána, aby důsledně
řešila tento problém.
Soudruh poslanec Skácel zde již o tom hovořil,
já chci jen podotknout, že jsme v loňském
roce vyrobili historicky nejvíce cementu - téměř
6,5 mil. tun -, což je 98 % projektovaných parametrů
všech našich cementáren a představuje
vlastně technický a technologický doraz.
V letošním roce byla v rekonstrukci a modernizaci
první cementárna, největší, a
to v Prachovicích, jejíž rekonstrukce byla
provedena v kratším čase, než uložila
česká vláda - původně předpokládaný
výpadek 600 tisíc tun cementu bude snížen
na 180 tisíc tun.
Proti plánu 8. pětiletky jsme letos ve státním
plánu dostali úkol 6,2 mil. tun cementu. I při
této odstávce vyrobíme 6, 4 mil. tun cementu,
200 tisíc tun cementu dovážíme ze socialistických
zemí - dohody dopadly dobře, cement se dodává,
200 tisíc tun cementu je přesouváno ze Slovenské
socialistické republiky a po dohodě soudruha předsedy
vlády Pitry se soudruhem Knotkem bude z toho polovina dodána
v prvním pololetí.
Chci tedy říci, že vláda uložila
mně jako ministrovi zcela konkrétní opatření
a tato opatření jsou beze zbytku a důsledně
plněna, a dodávky cementu pro národní
hospodářství přesáhnou tak
absolutní výši, se kterou bylo počítáno,
de facto o 600 tisíc tun v letošním roce.
Chci se ještě zmínit o plnění
tržních fondů.
Pravdou je, že jsme na základě usnesení
české vlády zvedli dodávku cementu
na milión tun do tržních fondů, ale
pravdou také je, že zatím v obchodním
systému nemáme takové principy, které
by zabránily, aby materiály a hmoty, určené
pro individuální stavebníky, se jim také
skutečně dostaly.
Proto připravujeme v souvislosti s opatřením
vlády, která je přijala na své poslední
schůzi, systém, který by zabezpečil
absolutně přednostní zásobování
individuálních stavebníků a tak aby
se předešlo nespokojenostem, které vznikají.
K poslední poznámce, která byla ve zprávě,
chci uvést, že ministerstvo stavebnictví zpracovalo
v loňském roce koncepci k zefektivnění
celého československého stavebnictví
- tedy spolu s ministerstvem stavebnictví slovenským
-, postupně ji důsledně realizuje, přičemž
chci uvést, že tento soubor opatření
se projevuje již v prvních pěti měsících
roku, kdy je dosahován růst produktivity práce
ve stavební výrobě o 5, 3 %, v průmyslové
výrobě o 10,5 %, a to při úspoře
měrné spotřeby cementu v podnicích
ministerstva stavebnictví o 5, 3 %.
Samozřejmě problém je jinde, a to v počtu
pracovních sil, který k dnešnímu dni
stavebnictví schází proti plánu -
tj. 5 700 ve stavební výrobě a 1160 v průmyslové
výrobě. Je zpracován dokument, který
se těmito otázkami zabývá - bude projednán
v předsednictvu ústředního výboru
strany a samozřejmě i v příslušných
národních vládách a ve federální
vládě - a já věřím,
že přispěje k tomu, aby stavaři do budoucna
zvedli sami svoji výkonnost, odstranili všechny subjektivní
příčiny, které ještě jsou
- k tomu slouží náš program - a dále,
že budou ovšem vytvořeny všechny nezbytné
podmínky, které jsou v dokumentu, také ze
strany ostatních resortů i objektivních orgánů.
Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
ministru Vávrovi, o slovo se přihlásil předseda
vlády soudruh František Pitra, prosím.
Předseda vlády ČSR František Pitra:Soudružky
a soudruzi poslanci, vystupuji proto, abych odpověděl
na konkrétní dotaz zpravodaje s. Matyáše.
Dříve však, než začnu, dovolte
mi několik poznámek k doplnění toho,
co zde říkal s. Vávra, když informoval
o opatřeních vlády v oblasti stavebních
materiálů i o problémech kolem českého
stavebnictví.
Chtěl bych k tomu dodat, že vzhledem k opatřením,
přijatým ve federální vládě
ke stimulaci výstavby rodinných domků, si
uvědomujeme, do jaké situace jsou postaveny národní
výbory v tlaku zájemců o výstavbu
rodinných domků. Jedna věc je finanční
stimulace a druhá věc je mít připravena
stavební místa, mít materiálně
technické zabezpečení, mít stavební
materiál.
Soudruh Vávra informoval o tom, co v tomto směru
děláme. V české vládě
víme, co je třeba udělat k tomu, aby byly
pokryty potřeby trhu. Musím ale také říci,
že zabezpečit tento úkol tak, jak se jeví
potřeby v této oblasti, zdaleka není jednoduchou
záležitostí. Na posledním zasedání
vlády jsme měli materiály, se kterými
se chceme obrátit k federální vládě.
Aby se projevil efekt v roce 1990 a počátkem 9.
pětiletky - musíme v České socialistické
republice řádově realizovat 870 miliónů
investic, z toho téměř čtvrt miliardy
představuje dovoz technologií z nesocialistických
zemí.
A pokud jde o dlouhodobější program, tak je
to řádově kolem dvou miliard investičních
prostředků, protože máme v kapacitách
velmi neutěšenou situaci.
Realizovat tyto záměry znamená, že ze
třetiny je třeba zajistit úvěr, ze
třetiny jsou vlastní zdroje a zbytek stát
musí subvencovat.
Závěrečné slovo ke státnímu
závěrečnému účtu má
s. Nikodým, přesto mi dovolte, než odpovím
na dotaz, několik obecných poznámek k projednávané
problematice.
Byla tu řečena řada podnětů,
které pochopitelně využijeme. Byly tu i četné
dotazy. Řekl bych, že ty dotazy jsou obrazem potřeb,
které pociťujeme všichni v souvislosti s nutností
objasňovat mezi veřejností, mezi voliči
nejen principy, ale už i konkrétní praktické
kroky při realizaci přestavby hospodářského
mechanismu. Stejně tak jsou i odrazem potřeby reagovat
na kritické - ve většině případů
oprávněné - připomínky a názory
občanů.
Přitom všichni cítíme - i vzhledem k
situaci, která je kolem nás ve světě
- že musíme také čelit i narůstajícím
vlnám kriticismu, který někdy vyúsťuje
až v negaci toho, co jsme až dosud v oblasti výstavby
socialismu v naší zemi dosáhli.
Říkám to proto, že chci ocenit, že
přístup poslanců je v tomto směru
vysoce odpovědný, reálný s ohledem
na možnosti naší ekonomiky, vpravdě státnický.
Zpráva, kterou přednesl soudruh Nikodým,
vystoupení zpravodaje i průběh diskuse ukázaly,
že hodnotíme v podstatě shodně výsledky
roku 1988 ve finančním a rozpočtovém
hospodaření. Jistě by bylo možné
registrovat řadu pozitiv ve vývoji české
ekonomiky, ale faktem zůstává, že rozvoj
ekonomiky měl i v loňském roce převážně
extenzivní charakter, že intenzifikační
procesy se prosazovaly nedostatečně a že jsme
nedosáhli plánovaných předpokladů
v růstu efektivnosti. A to se pochopitelně odráželo
ve vývoji plnění státního rozpočtu
republiky.
I přes všechny úpravy, o kterých zde
byla řeč, přetrvávalo napětí
mezi zdroji a potřebami. Z tohoto vývoje pochopitelně
musí vláda vyvozovat a vyvozuje poučení
a nezbytná opatření. Jsou o to nezbytnější,
že ani hodnocení plnění letošního
plánu při některých pozitivních
momentech, tak jak je posuzovala vláda i předsednictvo
České národní rady, nevyznívá
příliš optimisticky, pokud si odmyslíme
kritéria, na která jsme si zvykli, a hodnotíme
efektivnost z pohledu uspokojení poptávky trhu,
naší schopnosti prosadit se na zahraničních
trzích, pokud hodnotíme výsledky v kvalitě
produkce, ve vývoji struktury zásob, v úrovni
DOV i v oblasti vnějších vztahů.
Proto přijaly vlády opatření k upevnění
hospodářské rovnováhy a ke zlepšení
vývoje naší ekonomiky v letošním
roce.
Jsou to opatření, která směřují
jak do oblasti vnějších vztahů, tak
do oblasti investiční výstavby, ale i práce
a mezd, do oblasti státního rozpočtu, i měnového
plánu. O těch podstatných soudruh Nikodým
informoval ve svém vystoupení.
Jistě to nejsou opatření populární,
ale jsou vysoce nezbytná a my musíme takto na vývoj
reagovat. Přitom chci říci, že si uvědomujeme
i rizika a problémy spočívající
v míře vyrovnanosti rozpočtu. Ano, počítá
se letos s určitou redukcí některých
dotací do výrobní sféry. Ale rizika
jsou řádově vyšší. Jenom
namátkově spočívají například
v tom, že stát se musí účastnit
na řešení konsolidačních programů
řady podniků. Rozhodli jsme o pomoci při
výstavbě rodinných domků, a to může
znamenat kolem jedné miliardy korun. Státní
rozpočet se musí podílet na krytí
disažií pokud jde o deblokaci zahraničních
pohledávek. Rozhodli jsme o využití vojáků
na rozšíření stavebních kapacit.
Ale to si též vyžaduje nějaké peníze
na vybavení nezbytnou technikou atd.
V souvislosti s přechodem na novou soustavu musíme
včas reagovat i na některé nové problémy
rozpočtového hospodaření v letošním
roce. Mám na mysli především potřebu
dořešit krytí zatím otevřených
potřeb neinvestičních výdajů
v nevýrobní sféře. Zejména
nás trápí, to říkám
zcela otevřeně, problémy související
se zdravotnictvím, kde lidé oprávněně
kritizují nedobrý stav.
Bude třeba dořešit i dopady na příjmy
a výdaje rozpočtu v souvislosti s posledními
opatřeními, která provedla federální
vláda a národní vlády, například
pokud jde o restrinkci investic. To bude mít pochopitelně
dopad do tvorby zisku stavebnictví a zpětně
do státního rozpočtu.
Zřejmě bude ještě řada dalších
oblastí, na které budeme muset reagovat. Musíme
přirozeně hledat cesty, jak minimalizovat všechna
rizika, která v této oblasti existují. Tato
opatření rozhodně nebudou populární.
Především si nemůžeme dovolit připustit
nějaké další požadavky resortů
a národních výborů na státní
rozpočet.
Na druhé straně musíme vystupňovat
ekonomický tlak i ekonomickou stimulaci směrem k
plnění náročných plánovaných
záměrů ve snižování výrobních
nákladů, zlepšovat jakost výroby, abychom
lépe zhodnocovali naše výrobky na zahraničních
trzích. Na tyto otázky musíme orientovat
maximální pozornost.
Chci zdůraznit, a to i ve vztahu k tomu co bylo řečeno
ve zpravodajské zprávě jistě oprávněně
na situaci na vnitřním trhu, kategorický
požadavek udržet základní proporce ve
vývoji mezd, protože to spolu velmi úzce souvisí.
Právě proto vláda rozhodla, že v průběhu
roku 1989 nelze povolovat úlevy nebo změny ve způsobu
usměrňování mzdových prostředků,
že bude uplatněn dodatkový odvod za porušení
postupu při výplatách odměn za loňský
rok, že banka bude povolovat podnikům s dlouhodobou
platební neschopností úvěr na mzdy
jen do výše zaručených mezd a že
v průběhu letošního roku nebudeme upravovat
normativy mzdových prostředků. Je tedy nezbytné
zpřísnit podmínky pro tvorbu prostředků
na odměňování, zabezpečit těsnější
vazbu na dosahované výsledky práce.
Při prosazování těchto věcí
bude pochopitelně třeba maximální
podpory i vás, poslanců České národní
rady.
K dotazu zpravodaje soudruha Matyáše pokud jde o vyrovnání
výchozí základny.
Především bych chtěl informovat, že
federální vláda už v dubnu (pravda se
značným zpožděním, původně
byl harmonogram zpracován tak, že už v říjnu
minulého roku se mělo o těchto otázkách
rozhodnout) schválila pravidla pro vyrovnání
výchozích podmínek pro přestavbu hospodářského
mechanismu vybraných státních podniků
zemědělsko-potravinářského
komplexu, což se v podstatě týká potravinářského
průmyslu a státních podniků technických
služeb v zemědělství, kde tento mechanismus
prakticky od 1. 1. funguje. Tam dochází k vyrovnávání
výchozích podmínek prostřednictvím
odvodu odpisů a dotací z fondu soustavy zemědělsko-potravinářského
komplexu, čili z resortních prostředků,
které při přestavbě nákupních
cen byly v tomto směru vymezeny. To znamená, že
ve fondu soustavy v podstatě bude existovat jakýsi
odpisový fond z podniků, kde míra opotřebení
je nižší, než je celostátní
průměr, který se pohybuje kolem 48 % opotřebení.
Přitom odvod bude brát v úvahu i investiční
zadluženost, o kterou se zvyšují oprávky.
Odvod odpisů se má provádět maximálně
do výše 50 % odpisů podniku v příslušném
roce. Zdůrazňuji, že se jedná o ZPK
- zemědělsko-potravinářský
komplex. Pokud jde o ostatní, ještě se o tom
zmíním.
Dotace z fondu soustavy se má stanovit podnikům
jednotným normativem z výrobních fondů
a dále selektivně, až do výše,
která zajišťuje finanční potřeby
podle stávajícího plánu 8. pětiletky.
Nepočítáme s tím, že by se prováděl
odvod odpisů v případech, kdy tyto zdroje
jsou nezbytné pro zajištění finančních
potřeb v plánovaných úkolech 8. pětiletky.
Tolik pokud jde o zemědělsko-potravinářský
komplex.
Pokud jde o situaci v ostatních odvětvích,
to je v průmyslu, stavebnictví, dřevozpracujícím
průmyslu, federální vláda schválila
8. června obecné zásady vyrovnání
rozdílné výchozí základny,
které se mají uplatnit od 1. 1. 1991 s tím,
že konkrétní opatření ve smyslu
těchto zásad mají být předložena
do federální vlády asi do 30. září.
Nechci detailně věci rozebírat, ale především
musím zdůraznit, že nelze tato opatření
chápat jako obecné řešení celkové
finanční situace podniků, ale pouze jako
řešení rozdílů v úrovni
vybavení výrobními fondy. Toto vyrovnání
se má provádět přerozdělením
odpisů na základě rozdílů v
míře opotřebení základních
prostředků v jednotlivých organizacích
a celostátní průměrnou mírou
opotřebení za příslušný
soubor. Čili jde o míru opotřebení
jako poměr oprávek k pořizovací ceně
základních prostředků a nedokončených
investic. Přitom odvod odpisů bude omezen v tomto
případě hranicí 80 % (u potravinářů
jsem uváděl 50 %), přičemž vyrovnávání
rozdílné výchozí základny se
nemá provádět u organizací, u nichž
průměrné procento opotřebení
základních fondů je v tzv. klidovém
pásmu, tj. +_ 5 % od průměrného procenta
opotřebení za celý soubor. Čili vzhledem
k zavedení tohoto pásma klidu nebude prováděno
vyrovnání na celostátní průměrnou
míru opotřebení za daný soubor, ale
pouze na hranice pásma klidu. Vypočtený nárok
na dotaci se má krátit na 70 % a tím se má
vytvořit rezerva pro poskytování selektivních
individuálních dotací na podporu určitých
rozvojových programů nebo k řešení
vysoké míry úvěrové zadluženosti
u vybraných podniků.
Podle těchto zásad se potom mají centrálně
vypočítávat odvody a dotace za jednotlivé
organizace tak, aby se mohly stanovit pevně pro jednotlivé
roky, aby z nich podniky mohly vypracovat stabilní pětiletý
plán. Bylo rozhodnuto, že přerozdělování
odpisů se má provádět prostřednictvím
účtu centralizovaných odpisů při
státním rozpočtu federace.
Tyto zásady mají být rozpracovány
do konce září nebo v říjnu
1989. Přirozeně se jedná o velmi citlivou
záležitost, kolem níž byla velká
diskuse. Byly tendence moc s tím nehýbat, případně
vytvořit příliš široké klidové
pásmo. Myslíme si, že by to byla chybná
filozofie. pokud hovoříme o uplatnění
jednotných pravidel, pak mají-li správně
fungovat, je třeba zmírnit rozdíly ve výchozích
podmínkách.
Za situace, kdy je opotřebení základních
fondů v průměru republiky 49,6 %, mají
paliva a energetika 39,5 %, hutě a strojírenství
45,5 %, slovenský průmysl 47 %, ale český
průmysl 52,7 % atd. A když vezmu podniky z českých
zemí, pak Lachema má 42 %, v bavlnářském
průmyslu je to přes 60 %, v polygrafii 62 % opotřebení
základních fondů atd.
Není tudíž pochyb o tom, že je třeba
tento problém řešit. Proto byla přijata
zásada, že je třeba provést přerozdělení
jak mezi resorty, tak mezi republikami, že je třeba
řešit vyrovnání podmínek v celém
národním hospodářství a nejen
v rámci národních ekonomik.
Kvantifikace pochopitelně nemusí být přesná,
ale očekáváme, že pro český
rozpočet by se to řádově mohlo pohybovat
kolem 5 - 8 miliard korun.
Tolik, soudružky a soudruzi, pokud jde o odpovědi
na dotazy.
Děkuji. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
předsedovi vlády České socialistické
republiky soudruhu Františku Pitrovi.
Závěrečné slovo k projednávané
problematice bude mít soudruh ministr Nikodým. Uděluji
mu slovo.
Ministr financí, cen a mezd ČSR Jiří
Nikodým: Vážené soudružky poslankyně,
vážení soudruzi poslanci, dovolte mi, abych
stejné jako předseda naší vlády
poděkoval za podporu, kterou jste v rozpravě k návrhu
státního závěrečného
účtu za rok 1988 vyjádřili. Zvláště
oceňuji nejenom na plenárním zasedání,
ale i v jednotlivých výborech otevřená
a kritická slova a připomínky, kterými
se zabýváme a budeme zabývat, stejně
tak podněty, které byly řečeny zde,
na plenárním zasedání.
V úvodu jsem hovořil o tom, které normy se
ještě budou v průběhu roku předkládat
i plenárnímu zasedání České
národní rady - tedy nejenom rozpočtová
pravidla, která by měla platit už od roku 1990,
kde věnujeme pozornost dotační a daňové
politice. K těmto otázkám se určitě
vrátíme, tak jako se budeme stále vracet
i k aktualizaci velkoobchodních cen. Resorty, KNV znají
usnesení federální vlády, která
se touto záležitostí zabývá a
kde je postup stanoven.
Jsem také rád, že zpravodajská zpráva
soudruha poslance Matyáše i vaše diskusní
příspěvky vcelku ocenily přístup
naší vlády k realizaci finanční
politiky. Potvrzuji, že se snažíme provádět
politiku ekonomické rovnováhy a rozpočtové
vyrovnanosti, ale přitom řešit i naléhavé
problémy ekonomiky, které nejsou třeba podchyceny
finančními prostředky hned v začátku
plánovacího období.