V uplynulém roce zajišťoval státní
rozpočet finančně údržbu, opravy,
rekonstrukce a přístavby zdravotnických zařízení.
Zvláště rekonstrukce nemocnic v Praze jsou
finančně náročné, nemalé
prostředky byly použity i na zdravotnická zařízení
v Plzni, Českém Krumlově, v Olomouci a v
dalších městech.
Znepokojuje nás, že některé problémy
snižují úroveň zdravotnických
služeb. Jde zejména o nedostatek obvazového
materiálu, injekčních stříkaček
na jedno použití, sterilizačních a desinfekčních
prostředků a některých léků.
Příslušné orgány, zejména
ministerstvo zdravotnictví a sociálních věcí,
musí tyto problémy řešit důsledněji.
Na sociální zabezpečení bylo v roce
1988 použito celkem 64,4 mld Kčs, tj. o 2,6 % více
než v roce 1987.
Na důchody bylo vynaloženo 40,7 mld Kčs. Tato
částka v sobě zahrnuje i úpravy, které
byly realizovány od 1. října 1988. Průměrná
výše důchodu vzrostla o 6,9 % a jejich počet
ke konci roku 1988 dosáhl téměř 2
miliónů 900 tisíc. Zvýšené
nároky na rozpočet se v důsledku nové
úpravy důchodového zabezpečení
plně projeví v letošním roce.
Na dávkách nemocenského pojištění
bylo vyplaceno celkem 20,9 mld Kčs. Zákonnými
úpravami přijatými v roce 1987 byla prodloužena
doba, během níž se poskytuje pomoc v mateřství,
a zvýšil se mateřský příspěvek
při péči o druhé a třetí
dítě. Populační dávky se z
tohoto titulu zvýšily o 3, 9 %.
K největšímu zvýšení - o
23, 8 % - došlo u výdajů na podporu při
ošetřování člena rodiny. Naproti
tomu pokračoval pokles výdajů u přídavků
na děti v důsledku nepříznivého
populačního vývoje.
Neinvestiční výdaje na školství
dosáhly 19,2 mld Kčs, tj. o 4,0 % více než
v roce 1987. Státní rozpočet zajistil prostředky
na intenzifikaci oprav a údržby školských
zařízení a rozvoj elektronizace učebního
procesu. Na zkvalitnění školního stravování
v Praze bylo v rozpočtu poskytnuto 32 miliónů
Kčs.
Na kulturu bylo použito 3, 9 mld Kčs, tj. o 3,5 %
více v roce 1987. Na opravy, údržbu a rekonstrukce
památkových a historických objektů
bylo celkově vynaloženo téměř
800 mil. Kčs. Je velmi neuspokojivé, že pro
nedodržení sjednaných závazků
stavebními dodavateli nebyly plně využity prostředky
na rekonstrukci Tylova divadla, Anežského areálu
a Veletržního paláce v Praze.
Výše a hlavně dynamika výdajů
na jednotlivá odvětví společenské
spotřeby ukazují, že finanční
politika vlády, v rámci možností daných
tvorbou zdrojů, jejich rozvoj plně podporuje. V
této souvislosti však chci zdůraznit, že
i na těchto úsecích musí být
daleko větší pozornost věnována
ekonomice. Společenské zdroje musí být
využívány hospodárně. Nechceme
na společenské spotřebě šetřit,
ale vyžadujeme, aby prostředky, které do ní
vkládáme a každoročně zvyšujeme,
byly využívány v souladu se stanovenými
záměry a přinášely maximální
prospěch občanům i celé společnosti.
Státní rozpočet se svými prostředky
výrazně podílí na zabezpečení
potřeb bydlení. Celkově bylo v roce 1988
na financování všech forem bytové výstavby
vynaloženo 13,1 mld Kčs. Nejsou to malé prostředky.
Znepokojuje nás však to, že v důsledku
neplnění plánovaných záměrů
nebyly vyčerpány ani plánované subvence
na komplexní bytovou výstavbu, ani příspěvky
na družstevní a individuální bytovou
výstavbu. Nebyly rovněž dosaženy plánované
úkoly v modernizaci bytového fondu. Zvláště
nepříznivá je situace v komplexní
bytové výstavbě, kde ke splnění
plánu chybělo 9 738 bytů, tj. 16,7 %. Přitom
úkol nebyl splněn ani v zahajování
výstavby bytů. Největší nedostatky
byly v Praze a v Západočeském kraji.
V této souvislosti chci uvést, že úspory
finančních zdrojů vzniklé neplněním
úkolů v oblasti rozvoje a životní úrovně
občanů hodnotí vláda jako zcela nežádoucí.
Soudružky a soudruzi, za svůj prvořadý
úkol v současné době považuje
vláda ČSR péči o životní
prostředí. Na 8. pětiletku byl zpracován
Státní program ekologických investic. Na
jeho realizaci bylo určeno v hospodářství
ČSR téměř 9,0 mld Kčs. Za první
tři roky pětiletky bylo využito však pouze
3,4 mld Kčs. V roce 1988 bylo na ekologických investicích
realizováno národními výbory a resorty
ČSR celkem 1,5 mld Kčs. Podle prověrky Výboru
lidové kontroly ČSR příčiny
spočívají zejména v opožděné
investorské přípravě a v nezabezpečení
dodávek technologie.
Dosavadní vývoj signalizuje, že se ještě
zdaleka nepodařilo sladit ekonomické a ekologické
přístupy při řešení našeho
hospodářského a sociálního
rozvoje.
Vláda bude důsledně posuzovat všechny
ekonomické záměry, především
v investiční sféře, z hlediska jejich
vlivu na životní prostředí. Součástí
tohoto úsilí je i realizace programu plynofikace
v Praze a v Severočeském kraji.
Ve finanční politice má ekologie potřebnou
prioritu. Všechny plánované ekologické
akce finančně zabezpečíme. Vyžadujeme
ovšem přitom, aby byly řádně
projekčně připraveny a dodavatelsky zajištěny.
Soudružky a soudruzi, velkou odpovědnost za realizaci
programu hospodářského a sociálního
rozvoje stanoveného XVII. sjezdem KSČ mají
národní výbory. V souvislosti s tím
se zvyšuje i význam a úloha jejich rozpočtového
hospodaření, které tvoří nedílnou
součást našeho státního finančního
hospodaření.
Zákonem České národní rady
byly národním výborům schváleny
rozpočty s příjmy a výdaji ve výši
91,6 mld Kčs.
Zapojením doplňkových zdrojů zvýšily
národní výbory objem svých rozpočtů
na 93,1 mld Kčs.
V průběhu roku 1988 byly řešeny některé
naléhavé potřeby národních
výborů, zejména byly posíleny fondy
oprav hospodářských organizací a zajištěny
další prostředky pro zdravotnictví a
školství.
K úhradě potřeb, které zvýšily
schválené rozpočty, použily národní
výbory hlavně své doplňkové
zdroje, sdružené prostředky a příděly
ze státních fondů.
Skutečné příjmy rozpočtů
národních výborů v roce 1988 činily
99,0 mld Kčs, tj. o 4,7 % více než v roce 1987.
výdaje dosáhly výše 96,6 mld Kčs.
Přebytek příjmů nad výdaji
2,4 mld Kčs bude převeden do fondů rezerv
a rozvoje a použit zejména k financování
volebních programů Národní fronty
v rámci akce "Z". Ani tento příznivý
výsledek rozpočtového hospodaření
národních výborů nevytváří
však předpoklady pro plné zajištění
akce "Z" v roce 1989. Proto již na počátku
tohoto roku byla národním výborům
závazně přislíbena ze státního
rozpočtu dotace, která jim umožní plně
profinancovat výdaje spojené s realizací
plánovaných investic v akci "Z".
Při plnění příjmů rozpočtů
národních výborů bylo dosaženo
některých pozitivních výsledků.
Byly překročeny vlastní příjmy
a zvýšily se výrazně doplňkové
příjmy, zejména ty, které mohou národní
výbory svojí činností ovlivňovat.
Vláda především oceňuje, že
sdružováním prostředků získaly
národní výbory 1,2 mld Kčs, tj. téměř
o 40 % více než v roce 1987. Sdružování
prostředků považujeme za důležitý
projev úsilí zaměřeného na
prohloubení společné odpovědnosti
národních výborů a organizací
za komplexní ekonomický a sociální
rozvoj na příslušném území.
Budeme je proto i nadále podporovat.
V roce 1988 byly zabezpečeny prostředky na řešení
specifických oblastních problémů,
zejména rozvoj území při západní
hranici ČSSR, potřeby Krkonoš, rozvoj města
Brna, lázeňství a potřeby okresů
Tachov, Karlovy Vary, Třebíč, Karviná
a některých dalších.
Zvláštní pozornost věnovala vláda
problematice hlavního města Prahy, jak o tom například
svědčí společné zasedání
představitelů vlády ČSR a Národního
výboru hlavního města Prahy dne 18. dubna
1989, které se zabývalo plněním přijatého
programu komplexního rozvoje Prahy. Důraz byl při
tomto jednání položen na rozvoj zdravotnictví,
opravy, údržbu a modernizaci bytového fondu
a na řešení dopravního problému.
Akci "Z" považuje vláda ČSR za velmi
důležitou formu aktivní účasti
občanů na zvelebování měst
a obcí a na zlepšování životního
prostředí. Je pozitivní, že se tato
akce stále více zaměřuje na ekologická
opatření.
V roce 1988 byl vládou ČSR stanoven objem investiční
části akce "Z" ve výši 3,
4 mld Kčs, který byl překročen o 150
mil. Kčs. Na ekologických stavbách byla vytvořena
hodnota díla za 1,1 mld Kčs, tj. zhruba 30 % celkové
investiční části akce "Z"
K financování akce "Z" byly použity
zejména prostředky fondu rezerv a rozvoje, doplňkové
zdroje a sdružené prostředky. Část
výdajů byla pokryta dotacemi ze státního
rozpočtu.
V této souvislosti připomínám, že
i v akci "Z" je nutno plně respektovat principy
efektivnosti a hospodárnosti. Rovněž zde totiž
platí, že rozhodující je její
skutečný přínos pro občany
a nikoliv objem provedených prací. Není dobré,
že v minulém roce vzrostla rozestavěnost v
akci "Z" proti roku 1987 téměř
o 30 %. Tato nepříznivá skutečnost
se zdůvodňuje tím, že se realizují
stavby s vyššími rozpočtovými náklady,
v některých případech nahrazující
účelovou investiční výstavbu
národních výborů. Neměly by
však národní výbory v zájmu zkrácení
doby výstavby přistoupit k vzájemnému
sdružování kapacit, hmotných zdrojů
a účasti občanů na výstavbě
jednotlivých staveb? Myslím, že by to prospělo
národním výborům, občanům
i celé společnosti.
Stálou péči věnujeme opravám
a údržbě základních prostředků
v hospodářských organizacích řízených
národními výbory. Zavazuje nás k tomu
nejen jejich vysoký objem, ale i jejich poměrně
vysoké stáří. Na opravy a údržbu
bylo v roce 1988 použito 10,6 mld Kčs, tj. o 3,0 %
více než v roce předcházejícím.
Podíl nákladů na opravy a údržbu
na hodnotě základních prostředků
dosáhl výše 3,1 % a byl na stejné úrovni
jako v roce 1987.
Vydáváme na tento účel, zejména
v bytovém hospodářství, dopravě
a ve vodním hospodářství, značné
společenské prostředky. To nás opravňuje
k tomu, abychom na národních výborech požadovali
jejich efektivní a hospodárné využití.
Vláda ČSR vysoce oceňuje výsledky,
kterých národní výbory v minulém
roce dosáhly a očekává, že úroveň
jejich činnosti se bude v souvislosti s rostoucími
úkoly i nadále zvyšovat.
Soudružky a soudruzi, v současné době
musíme plně soustředit všechny své
síly k realizaci zásad přestavby hospodářského
mechanismu.
Pro nový hospodářský mechanismus se
vytvářejí předpoklady organizační,
legislativní a ekonomické.
V loňském roce se uskutečnila první
etapa přestavby organizačních struktur výrobní,
oběhové a vědeckovýzkumné základny.
Její konečná etapa bude v podstatě
završena k 1. červenci t. r.
Byla realizována komplexní přestavba velkoobchodních
a nákupních cen, přestavba hospodářského
mechanismu v zemědělsko-potravinářském
komplexu a ve vnitřním obchodě a další
metodická a organizační opatření.
V návaznosti na to byl proveden přepočet
státního rozpočtu pro rok 1989 na nové
ekonomické podmínky. Šlo o mimořádně
složitou a ekonomicky náročnou operaci. Objem
státního rozpočtu ČSR se snížil
ze 169,7 mld Kčs na 151,4 mld Kčs, tj. o 10, %.
Zvýšila se jeho soběstačnost ze 49,2
% na 53,6 %. Přepočtem se založily nové
vztahy státního rozpočtu k hospodářským
organizacím a k národním výborům.
Zvýšilo se aktivní saldo hospodářských
organizací ke státnímu rozpočtu, podstatně
se změnila struktura jejich odvodů a mírně
poklesl rozsah dotací poskytovaných těmto
organizacím. Tyto nové vztahy bude nutno analyzovat
s cílem využívat je účinně
k ovlivňování hospodaření podniků
v souladu s požadavky efektivnosti a rovnováhy.
Podstatným vzrůstem podílu vlastních
příjmů rozpočtů národních
výborů na krytí jejich výdajů,
a to ze 46,1 % na 64,8 %, byly po přepočtu vytvořeny
předpoklady pro zvýšení jejich pravomoci
a odpovědnosti za výsledky rozpočtového
hospodaření.
Do konce prvního pololetí bude nutno ještě
provést dobilancování cenových rozdílů
prací a dodávek pro investiční výstavbu,
zejména bytovou. Výsledky budou promítnuty
do státního plánu a do státního
rozpočtu, přičemž nesmí dojít
ke zhoršení souhrnných finančních
vztahů.
Velkou pozornost věnujeme v současné době
legislativním základům přestavby.
Vrcholí práce na přípravě návrhu
zákona České národní rady o
pravidlech hospodaření s rozpočtovými
prostředky, zákona o odvodech do státního
rozpočtu a zákona o důchodové dani,
zákona o bankách a spořitelnách a
zákona o pojišťovnictví. Připravuje
se novela nařízení vlády o finančním
hospodaření a další dokumenty tak, aby
mohly být příslušnými orgány
projednány ještě letos a vstoupit v platnost
od 1. ledna 1990.
Pro státní finanční a rozpočtové
hospodaření má mimořádný
význam především zákon o pravidlech
hospodaření s rozpočtovými prostředky,
který vláda připravuje k předložení
České národní radě. Tímto
zákonem se do budoucna předurčí podoba
rozpočtové soustavy a řešení
některých věcných problémů
spjatých s přestavbou řízení.
Dojde k posílení vlastních příjmů
státního rozpočtu ČSR i rozpočtů
národních výborů a omezí se
přerozdělovací procesy mezi státními
rozpočty federace a ČSR. Soběstačnost
rozpočtu ČSR se podstatně zvýší.
Posílí se spolehlivost a stabilita finančního
hospodaření v celé oblasti řízené
českou vládou, současně však
i odpovědnost všech podniků, organizací
a resortů za finanční výsledky.
V návrhu zákona se také předpokládá,
že se prohloubí úloha České národní
rady a jejích orgánů v celém rozpočtovém
procesu a při kontrole plnění státního
rozpočtu.
V souladu s tímto zákonem budeme přistupovat
k sestavení návrhu státního rozpočtu
již na rok 1990.
Jsme si plně vědomi, že zákonné
normy nemohou automaticky zabezpečit řešení
současných problémů finančního
a rozpočtového hospodaření a zvýšení
vlivu finanční politiky na efektivnost a rovnováhu.
Vytvářejí však pro toto působení
příznivé podmínky, které budeme
muset důsledně využít.
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci,
při projednávání jednotlivých
kapitol návrhu státního závěrečného
účtu ve výborech České národní
rady jste vyslovili řadu námětů a
připomínek, které využijeme v naší
další práci.
Jménem vlády České socialistické
republiky vám děkuji za pomoc, kterou jí
poskytujete při realizaci závěrů XVII.
sjezdu Komunistické strany Československa a při
plnění jejího ekonomického a sociálního
programu. Spolupráci s Českou národní
radou budeme i nadále prohlubovat.
Navrhuji, aby Česká národní rada předložený
návrh státního závěrečného
účtu v České socialistické
republice za rok 1988 schválila.
Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
soudruhu Nikodýmovi za přednesení vládního
návrhu a prosím zpravodaje výboru České
národní rady pro plán a rozpočet poslance
Jindřicha Matyáše, aby přednesl zpravodajskou
zprávu.
Soudruh poslanec Matyáš byl pověřen
výborem České národní rady
pro plán a rozpočet přednesením zpravodajské
zprávy za omluveného poslance Václava Pudila.
Zpravodaj poslanec Jindřich Matyáš:
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, vážení hosté!
Svou zpravodajskou zprávu chci zaměřit především
na zdůraznění těch otázek,
které ze strany poslanců odezněly při
jednání výborů o jednotlivých
kapitolách státního závěrečného
účtu České socialistické republiky
za rok 1988 i při projednávání celého
vládního návrhu ve výboru České
národní rady pro plán a rozpočet za
účasti delegací z ostatních výborů.
Podstatné věci, pokud jde o výsledky rozpočtového
hospodaření za uplynulý rok, shrnul ve svém
úvodním výkladu soudruh ministr Nikodým.
Mohu být proto v tomto směru stručný.
Stále pomalé tempo intenzifikace mělo za
následek, že i v roce 1988 převažovaly
extenzivní faktory rozvoje ekonomiky do té míry,
že nebylo dosaženo předpokládaného
růstu efektivnosti. Ve státním rozpočtu
se to odrazilo v podobě napětí mezi příjmy
a výdaji, které mělo konkrétní
výraz v potížích při zabezpečování
potřebných finančních zdrojů
na řadu předpokládaných akcí
a činností.
Výsledkem hospodaření státního
rozpočtu České socialistické republiky
za loňský rok jsou vyrovnané příjmy
a výdaje. V porovnání se zákonem České
národní rady číslo 107 z roku 1987
jde však o značně upravený rozpočet,
do kterého se především promítly
důsledky některých usnesení federální
a české vlády, týkající
se úprav státního plánu rozvoje národního
hospodářství České socialistické
republiky za loňský rok.