Čtvrtek 22. června 1989

V uplynulém roce zajišťoval státní rozpočet finančně údržbu, opravy, rekonstrukce a přístavby zdravotnických zařízení. Zvláště rekonstrukce nemocnic v Praze jsou finančně náročné, nemalé prostředky byly použity i na zdravotnická zařízení v Plzni, Českém Krumlově, v Olomouci a v dalších městech.

Znepokojuje nás, že některé problémy snižují úroveň zdravotnických služeb. Jde zejména o nedostatek obvazového materiálu, injekčních stříkaček na jedno použití, sterilizačních a desinfekčních prostředků a některých léků.

Příslušné orgány, zejména ministerstvo zdravotnictví a sociálních věcí, musí tyto problémy řešit důsledněji.

Na sociální zabezpečení bylo v roce 1988 použito celkem 64,4 mld Kčs, tj. o 2,6 % více než v roce 1987.

Na důchody bylo vynaloženo 40,7 mld Kčs. Tato částka v sobě zahrnuje i úpravy, které byly realizovány od 1. října 1988. Průměrná výše důchodu vzrostla o 6,9 % a jejich počet ke konci roku 1988 dosáhl téměř 2 miliónů 900 tisíc. Zvýšené nároky na rozpočet se v důsledku nové úpravy důchodového zabezpečení plně projeví v letošním roce.

Na dávkách nemocenského pojištění bylo vyplaceno celkem 20,9 mld Kčs. Zákonnými úpravami přijatými v roce 1987 byla prodloužena doba, během níž se poskytuje pomoc v mateřství, a zvýšil se mateřský příspěvek při péči o druhé a třetí dítě. Populační dávky se z tohoto titulu zvýšily o 3, 9 %.

K největšímu zvýšení - o 23, 8 % - došlo u výdajů na podporu při ošetřování člena rodiny. Naproti tomu pokračoval pokles výdajů u přídavků na děti v důsledku nepříznivého populačního vývoje.

Neinvestiční výdaje na školství dosáhly 19,2 mld Kčs, tj. o 4,0 % více než v roce 1987. Státní rozpočet zajistil prostředky na intenzifikaci oprav a údržby školských zařízení a rozvoj elektronizace učebního procesu. Na zkvalitnění školního stravování v Praze bylo v rozpočtu poskytnuto 32 miliónů Kčs.

Na kulturu bylo použito 3, 9 mld Kčs, tj. o 3,5 % více v roce 1987. Na opravy, údržbu a rekonstrukce památkových a historických objektů bylo celkově vynaloženo téměř 800 mil. Kčs. Je velmi neuspokojivé, že pro nedodržení sjednaných závazků stavebními dodavateli nebyly plně využity prostředky na rekonstrukci Tylova divadla, Anežského areálu a Veletržního paláce v Praze.

Výše a hlavně dynamika výdajů na jednotlivá odvětví společenské spotřeby ukazují, že finanční politika vlády, v rámci možností daných tvorbou zdrojů, jejich rozvoj plně podporuje. V této souvislosti však chci zdůraznit, že i na těchto úsecích musí být daleko větší pozornost věnována ekonomice. Společenské zdroje musí být využívány hospodárně. Nechceme na společenské spotřebě šetřit, ale vyžadujeme, aby prostředky, které do ní vkládáme a každoročně zvyšujeme, byly využívány v souladu se stanovenými záměry a přinášely maximální prospěch občanům i celé společnosti.

Státní rozpočet se svými prostředky výrazně podílí na zabezpečení potřeb bydlení. Celkově bylo v roce 1988 na financování všech forem bytové výstavby vynaloženo 13,1 mld Kčs. Nejsou to malé prostředky. Znepokojuje nás však to, že v důsledku neplnění plánovaných záměrů nebyly vyčerpány ani plánované subvence na komplexní bytovou výstavbu, ani příspěvky na družstevní a individuální bytovou výstavbu. Nebyly rovněž dosaženy plánované úkoly v modernizaci bytového fondu. Zvláště nepříznivá je situace v komplexní bytové výstavbě, kde ke splnění plánu chybělo 9 738 bytů, tj. 16,7 %. Přitom úkol nebyl splněn ani v zahajování výstavby bytů. Největší nedostatky byly v Praze a v Západočeském kraji.

V této souvislosti chci uvést, že úspory finančních zdrojů vzniklé neplněním úkolů v oblasti rozvoje a životní úrovně občanů hodnotí vláda jako zcela nežádoucí.

Soudružky a soudruzi, za svůj prvořadý úkol v současné době považuje vláda ČSR péči o životní prostředí. Na 8. pětiletku byl zpracován Státní program ekologických investic. Na jeho realizaci bylo určeno v hospodářství ČSR téměř 9,0 mld Kčs. Za první tři roky pětiletky bylo využito však pouze 3,4 mld Kčs. V roce 1988 bylo na ekologických investicích realizováno národními výbory a resorty ČSR celkem 1,5 mld Kčs. Podle prověrky Výboru lidové kontroly ČSR příčiny spočívají zejména v opožděné investorské přípravě a v nezabezpečení dodávek technologie.

Dosavadní vývoj signalizuje, že se ještě zdaleka nepodařilo sladit ekonomické a ekologické přístupy při řešení našeho hospodářského a sociálního rozvoje.

Vláda bude důsledně posuzovat všechny ekonomické záměry, především v investiční sféře, z hlediska jejich vlivu na životní prostředí. Součástí tohoto úsilí je i realizace programu plynofikace v Praze a v Severočeském kraji.

Ve finanční politice má ekologie potřebnou prioritu. Všechny plánované ekologické akce finančně zabezpečíme. Vyžadujeme ovšem přitom, aby byly řádně projekčně připraveny a dodavatelsky zajištěny.

Soudružky a soudruzi, velkou odpovědnost za realizaci programu hospodářského a sociálního rozvoje stanoveného XVII. sjezdem KSČ mají národní výbory. V souvislosti s tím se zvyšuje i význam a úloha jejich rozpočtového hospodaření, které tvoří nedílnou součást našeho státního finančního hospodaření.

Zákonem České národní rady byly národním výborům schváleny rozpočty s příjmy a výdaji ve výši 91,6 mld Kčs.

Zapojením doplňkových zdrojů zvýšily národní výbory objem svých rozpočtů na 93,1 mld Kčs.

V průběhu roku 1988 byly řešeny některé naléhavé potřeby národních výborů, zejména byly posíleny fondy oprav hospodářských organizací a zajištěny další prostředky pro zdravotnictví a školství.

K úhradě potřeb, které zvýšily schválené rozpočty, použily národní výbory hlavně své doplňkové zdroje, sdružené prostředky a příděly ze státních fondů.

Skutečné příjmy rozpočtů národních výborů v roce 1988 činily 99,0 mld Kčs, tj. o 4,7 % více než v roce 1987. výdaje dosáhly výše 96,6 mld Kčs. Přebytek příjmů nad výdaji 2,4 mld Kčs bude převeden do fondů rezerv a rozvoje a použit zejména k financování volebních programů Národní fronty v rámci akce "Z". Ani tento příznivý výsledek rozpočtového hospodaření národních výborů nevytváří však předpoklady pro plné zajištění akce "Z" v roce 1989. Proto již na počátku tohoto roku byla národním výborům závazně přislíbena ze státního rozpočtu dotace, která jim umožní plně profinancovat výdaje spojené s realizací plánovaných investic v akci "Z".

Při plnění příjmů rozpočtů národních výborů bylo dosaženo některých pozitivních výsledků. Byly překročeny vlastní příjmy a zvýšily se výrazně doplňkové příjmy, zejména ty, které mohou národní výbory svojí činností ovlivňovat. Vláda především oceňuje, že sdružováním prostředků získaly národní výbory 1,2 mld Kčs, tj. téměř o 40 % více než v roce 1987. Sdružování prostředků považujeme za důležitý projev úsilí zaměřeného na prohloubení společné odpovědnosti národních výborů a organizací za komplexní ekonomický a sociální rozvoj na příslušném území. Budeme je proto i nadále podporovat.

V roce 1988 byly zabezpečeny prostředky na řešení specifických oblastních problémů, zejména rozvoj území při západní hranici ČSSR, potřeby Krkonoš, rozvoj města Brna, lázeňství a potřeby okresů Tachov, Karlovy Vary, Třebíč, Karviná a některých dalších.

Zvláštní pozornost věnovala vláda problematice hlavního města Prahy, jak o tom například svědčí společné zasedání představitelů vlády ČSR a Národního výboru hlavního města Prahy dne 18. dubna 1989, které se zabývalo plněním přijatého programu komplexního rozvoje Prahy. Důraz byl při tomto jednání položen na rozvoj zdravotnictví, opravy, údržbu a modernizaci bytového fondu a na řešení dopravního problému.

Akci "Z" považuje vláda ČSR za velmi důležitou formu aktivní účasti občanů na zvelebování měst a obcí a na zlepšování životního prostředí. Je pozitivní, že se tato akce stále více zaměřuje na ekologická opatření.

V roce 1988 byl vládou ČSR stanoven objem investiční části akce "Z" ve výši 3, 4 mld Kčs, který byl překročen o 150 mil. Kčs. Na ekologických stavbách byla vytvořena hodnota díla za 1,1 mld Kčs, tj. zhruba 30 % celkové investiční části akce "Z"

K financování akce "Z" byly použity zejména prostředky fondu rezerv a rozvoje, doplňkové zdroje a sdružené prostředky. Část výdajů byla pokryta dotacemi ze státního rozpočtu.

V této souvislosti připomínám, že i v akci "Z" je nutno plně respektovat principy efektivnosti a hospodárnosti. Rovněž zde totiž platí, že rozhodující je její skutečný přínos pro občany a nikoliv objem provedených prací. Není dobré, že v minulém roce vzrostla rozestavěnost v akci "Z" proti roku 1987 téměř o 30 %. Tato nepříznivá skutečnost se zdůvodňuje tím, že se realizují stavby s vyššími rozpočtovými náklady, v některých případech nahrazující účelovou investiční výstavbu národních výborů. Neměly by však národní výbory v zájmu zkrácení doby výstavby přistoupit k vzájemnému sdružování kapacit, hmotných zdrojů a účasti občanů na výstavbě jednotlivých staveb? Myslím, že by to prospělo národním výborům, občanům i celé společnosti.

Stálou péči věnujeme opravám a údržbě základních prostředků v hospodářských organizacích řízených národními výbory. Zavazuje nás k tomu nejen jejich vysoký objem, ale i jejich poměrně vysoké stáří. Na opravy a údržbu bylo v roce 1988 použito 10,6 mld Kčs, tj. o 3,0 % více než v roce předcházejícím. Podíl nákladů na opravy a údržbu na hodnotě základních prostředků dosáhl výše 3,1 % a byl na stejné úrovni jako v roce 1987.

Vydáváme na tento účel, zejména v bytovém hospodářství, dopravě a ve vodním hospodářství, značné společenské prostředky. To nás opravňuje k tomu, abychom na národních výborech požadovali jejich efektivní a hospodárné využití.

Vláda ČSR vysoce oceňuje výsledky, kterých národní výbory v minulém roce dosáhly a očekává, že úroveň jejich činnosti se bude v souvislosti s rostoucími úkoly i nadále zvyšovat.

Soudružky a soudruzi, v současné době musíme plně soustředit všechny své síly k realizaci zásad přestavby hospodářského mechanismu.

Pro nový hospodářský mechanismus se vytvářejí předpoklady organizační, legislativní a ekonomické.

V loňském roce se uskutečnila první etapa přestavby organizačních struktur výrobní, oběhové a vědeckovýzkumné základny. Její konečná etapa bude v podstatě završena k 1. červenci t. r.

Byla realizována komplexní přestavba velkoobchodních a nákupních cen, přestavba hospodářského mechanismu v zemědělsko-potravinářském komplexu a ve vnitřním obchodě a další metodická a organizační opatření. V návaznosti na to byl proveden přepočet státního rozpočtu pro rok 1989 na nové ekonomické podmínky. Šlo o mimořádně složitou a ekonomicky náročnou operaci. Objem státního rozpočtu ČSR se snížil ze 169,7 mld Kčs na 151,4 mld Kčs, tj. o 10, %. Zvýšila se jeho soběstačnost ze 49,2 % na 53,6 %. Přepočtem se založily nové vztahy státního rozpočtu k hospodářským organizacím a k národním výborům.

Zvýšilo se aktivní saldo hospodářských organizací ke státnímu rozpočtu, podstatně se změnila struktura jejich odvodů a mírně poklesl rozsah dotací poskytovaných těmto organizacím. Tyto nové vztahy bude nutno analyzovat s cílem využívat je účinně k ovlivňování hospodaření podniků v souladu s požadavky efektivnosti a rovnováhy.

Podstatným vzrůstem podílu vlastních příjmů rozpočtů národních výborů na krytí jejich výdajů, a to ze 46,1 % na 64,8 %, byly po přepočtu vytvořeny předpoklady pro zvýšení jejich pravomoci a odpovědnosti za výsledky rozpočtového hospodaření.

Do konce prvního pololetí bude nutno ještě provést dobilancování cenových rozdílů prací a dodávek pro investiční výstavbu, zejména bytovou. Výsledky budou promítnuty do státního plánu a do státního rozpočtu, přičemž nesmí dojít ke zhoršení souhrnných finančních vztahů.

Velkou pozornost věnujeme v současné době legislativním základům přestavby. Vrcholí práce na přípravě návrhu zákona České národní rady o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky, zákona o odvodech do státního rozpočtu a zákona o důchodové dani, zákona o bankách a spořitelnách a zákona o pojišťovnictví. Připravuje se novela nařízení vlády o finančním hospodaření a další dokumenty tak, aby mohly být příslušnými orgány projednány ještě letos a vstoupit v platnost od 1. ledna 1990.

Pro státní finanční a rozpočtové hospodaření má mimořádný význam především zákon o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky, který vláda připravuje k předložení České národní radě. Tímto zákonem se do budoucna předurčí podoba rozpočtové soustavy a řešení některých věcných problémů spjatých s přestavbou řízení. Dojde k posílení vlastních příjmů státního rozpočtu ČSR i rozpočtů národních výborů a omezí se přerozdělovací procesy mezi státními rozpočty federace a ČSR. Soběstačnost rozpočtu ČSR se podstatně zvýší.

Posílí se spolehlivost a stabilita finančního hospodaření v celé oblasti řízené českou vládou, současně však i odpovědnost všech podniků, organizací a resortů za finanční výsledky.

V návrhu zákona se také předpokládá, že se prohloubí úloha České národní rady a jejích orgánů v celém rozpočtovém procesu a při kontrole plnění státního rozpočtu.

V souladu s tímto zákonem budeme přistupovat k sestavení návrhu státního rozpočtu již na rok 1990.

Jsme si plně vědomi, že zákonné normy nemohou automaticky zabezpečit řešení současných problémů finančního a rozpočtového hospodaření a zvýšení vlivu finanční politiky na efektivnost a rovnováhu. Vytvářejí však pro toto působení příznivé podmínky, které budeme muset důsledně využít.

Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci,

při projednávání jednotlivých kapitol návrhu státního závěrečného účtu ve výborech České národní rady jste vyslovili řadu námětů a připomínek, které využijeme v naší další práci.

Jménem vlády České socialistické republiky vám děkuji za pomoc, kterou jí poskytujete při realizaci závěrů XVII. sjezdu Komunistické strany Československa a při plnění jejího ekonomického a sociálního programu. Spolupráci s Českou národní radou budeme i nadále prohlubovat.

Navrhuji, aby Česká národní rada předložený návrh státního závěrečného účtu v České socialistické republice za rok 1988 schválila.

Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji soudruhu Nikodýmovi za přednesení vládního návrhu a prosím zpravodaje výboru České národní rady pro plán a rozpočet poslance Jindřicha Matyáše, aby přednesl zpravodajskou zprávu.

Soudruh poslanec Matyáš byl pověřen výborem České národní rady pro plán a rozpočet přednesením zpravodajské zprávy za omluveného poslance Václava Pudila.

Zpravodaj poslanec Jindřich Matyáš: Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, vážení hosté!

Svou zpravodajskou zprávu chci zaměřit především na zdůraznění těch otázek, které ze strany poslanců odezněly při jednání výborů o jednotlivých kapitolách státního závěrečného účtu České socialistické republiky za rok 1988 i při projednávání celého vládního návrhu ve výboru České národní rady pro plán a rozpočet za účasti delegací z ostatních výborů.

Podstatné věci, pokud jde o výsledky rozpočtového hospodaření za uplynulý rok, shrnul ve svém úvodním výkladu soudruh ministr Nikodým. Mohu být proto v tomto směru stručný.

Stále pomalé tempo intenzifikace mělo za následek, že i v roce 1988 převažovaly extenzivní faktory rozvoje ekonomiky do té míry, že nebylo dosaženo předpokládaného růstu efektivnosti. Ve státním rozpočtu se to odrazilo v podobě napětí mezi příjmy a výdaji, které mělo konkrétní výraz v potížích při zabezpečování potřebných finančních zdrojů na řadu předpokládaných akcí a činností.

Výsledkem hospodaření státního rozpočtu České socialistické republiky za loňský rok jsou vyrovnané příjmy a výdaje. V porovnání se zákonem České národní rady číslo 107 z roku 1987 jde však o značně upravený rozpočet, do kterého se především promítly důsledky některých usnesení federální a české vlády, týkající se úprav státního plánu rozvoje národního hospodářství České socialistické republiky za loňský rok.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP