V průběhu roku vláda ČSR i přes
napětí ve státním rozpočtu
prováděla aktivní finanční
politiku a reagovala na naléhavé úkoly a
výkyvy v reprodukčním procesu.
Již na počátku roku vláda rozhodla doplnit
nad schválený rozpočet fondy oprav u hospodářských
organizací řízených národními
výbory o 606 mil. Kčs na úroveň platných
normativů. Toto opatření bylo nutné
ke zlepšení údržby a oprav v organizacích
vodního hospodářství, místní
výroby a služeb, bytového hospodářství
a dopravy.
V rámci finančního vypořádání
za rok 1988 jsme profinancovali řadu dalších
potřeb. Na jejich krytí se podílela i mimořádná
dotace ze státního rozpočtu federace. Šlo
zejména o náhradu výpadku vlastních
zdrojů v cukrovarnickém průmyslu způsobeného
nízkou úrodou a digescí cukrovky, dále
úhradu překročených účelových
dotací na vybrané investiční akce
z titulu jejich urychlení, jako například
na vodní díla Slezská Harta a Želivka,
čistírnu odpadních vod v Českém
Krumlově, rekonstrukci cihelny Kyjov a další.
Na nezbytné potřeby národních výborů
bylo poskytnuto 346 mil. Kčs.
I po realizaci těchto finančních operací
se podařilo zachovat rovnováhu státního
rozpočtu ČSR. Celkově státní
závěrečný účet za rok
1988 předkládáme jako vyrovnaný s
příjmy a výdaji ve výši 165,1
mld Kčs.
Objem státního závěrečného
účtu v předloženém návrhu
je zhruba stejný jako ve schváleném rozpočtu.
Ve struktuře státního závěrečného
účtu ovšem došlo ke změnám.
Vlastní příjmy rozpočtu ČSR
se snížily, zejména v důsledku změn
plánu v průmyslu a stavebnictví, a byly v
podstatě nahrazeny dotací z federálního
rozpočtu. Soběstačnost rozpočtu ČSR
tak klesla z 50, 2 % ve schváleném rozpočtu
na 48, 2 % ve státním závěrečném
účtu.
Ve vlastních rozpočtových příjmech,
které činily 79,5 mld Kčs, byly rozhodující
položkou zdroje od hospodářských organizací.
Prostřednictvím jejich odvodů získal
státní rozpočet v minulém roce 47,1
mld Kčs, tj. téměř 60 % vlastních
rozpočtových příjmů. Upravený
rozpočet byl splněn na 100, 4 %. Je však nutno
konstatovat, že toto pozitivní plnění
bylo umožněno snížením úkolu
státního plánu hospodářským
organizacím v tvorbě zisku téměř
o 3,5 mld Kčs.
Nepříznivým jevem hospodářského
vývoje bylo to, že hospodářské
organizace nesplnily záměr upraveného plánu
ve snižování nákladů, což
ochudilo naši ekonomiku o 2, 4 mld Kčs.
Z výdajů státního rozpočtu
ČSR bylo 31, 9 mld Kčs vynaloženo na dotace
hospodářským a družstevním organizacím,
84,0 mld Kčs bylo použito pro rozpočtové
a příspěvkové organizace a 49, 2 mld
Kčs na dotace a subvence do rozpočtů národních
výborů. Plánované proporce v použití
rozpočtových prostředků byly v podstatě
dodrženy.
Proti upravenému rozpočtu se v rozpočtových
výdajích zvýšil podíl dotací
hospodářským organizacím, zvláště
dotací na finančně ekonomické nástroje
v zahraničním obchodě. Organizace řízené
orgány vlády ČSR překročily
své plánované vývozní úkoly
jak do socialistických, tak i nesocialistických
zemí. Současně se mírně zvýšila
i efektivnost vývozu měřená rozdílovým
ukazatelem. Nelze přehlížet, že přes
vládou přijatá opatření pokračoval
nadplánový vývoz, který zvýšil
naše pohledávky vůči některým
socialistickým zemím a omezil tím nabídku
zboží na vnitřním trhu.
Také je nutno připomenout, že zlepšení
rozdílového ukazatele při vývozu do
nesocialistických zemí vyplynulo ze vzestupu zahraničních
cen a nikoliv z růstu kvality našeho zboží.
V letošním roce byla přijata důležitá
opatření, která posilují závislost
mezi devizovými prostředky, které budou mít
podniky k dispozici pro dovoz, a devizami, které získají
za vývoz. Základem zainteresovanosti podniků
nebude objem hmotného vývozu, ale inkasované
devizy.
Neinvestiční výdaje na státní
správu dosáhly výše 860 miliónů
korun, tj. o 3, 4 % méně, než bylo zapracováno
do státního rozpočtu. Na mzdových
výdajích bylo uspořeno 14 miliónů
korun. Je to důsledek snížení počtu
pracovníků ústředních orgánů
o 1608, tj. o 30 %, které proběhlo v souvislosti
s organizační přestavbou národního
hospodářství. Tento úkol byl do konce
roku 1988 u ústředních orgánů
ČSR beze zbytku splněn.
Vláda bude sledovat nejen úspory, které se
realizací úkolu vytvoří, ale i přínosy
tohoto opatření na úsecích, na něž
byli uvolnění pracovníci přemístěni.
Ke zvýšení zainteresovanosti na dobrém
hospodaření s rozpočtovými prostředky
byl od 1. července 1988 zahájen experiment v 69
rozpočtových a příspěvkových
organizacích, z toho v 57 řízených
národními výbory. Cílem experimentu
je ověřit nový systém plánování,
financování a hmotné zainteresovanosti, zaměřený
na hospodárné využívání
společenských finančních zdrojů.
Do konce roku 1988 bylo u experimentujících rozpočtových
organizací na věcných výdajích
uspořeno 0, 8 % z jejich závazného objemu,
na mzdových prostředcích 0, 5 % z rozepsaného
limitu a došlo k překročení příjmů
z jejich činnosti o 14,5 %. U příspěvkových
organizací bylo na provozním příspěvku
uspořeno 21,7 %.
V důsledku toho mají po objektivizaci dosažených
úspor experimentující organizace ve svých
fondech pro rok 1989 k dispozici 78, 4 miliónů korun,
z toho ústředně řízené
rozpočtové organizace 14,1 miliónů
korun a příspěvkové organizace 8,6
miliónů korun.
Po vyhodnocení výsledků experimentu bude
tento systém uplatněn obecně u všech
rozpočtových a příspěvkových
organizací.
Za jeden ze svých hlavních politických a
ekonomických úkolů považuje vláda
České socialistické republiky posílení
ekonomické stability, která je základním
předpokladem úspěšné realizace
zásad přestavby hospodářského
mechanismu, a v návaznosti na usnesení federální
vlády přijala řadu opatření
k upevnění hospodářské rovnováhy
a zlepšení vývoje národního hospodářství
v roce 1989.
Bylo rozhodnuto zastavit zahajování všech staveb
do 31. prosince 1989 s výjimkou staveb ekologických,
komplexní bytové výstavby, akce "Z",
rekonstrukcí a modernizací s nízkým
podílem stavebních prací a individuální
výstavby. O tyto objemy prací a dodávek se
sníží rozsah investiční výstavby
na rok 1989. Současně se prověří
naléhavost, efektivnost, kapacitní a finanční
zabezpečení a také soulad se strukturálním
zaměřením všech staveb a problémové
akce se zastaví.
Uvolněné zdroje a kapacity mají být
použity k posílení efektivních rozestavěných
akcí nebo na modernizaci kapacit. Vláda ČSR
bude při realizaci tohoto opatření postupovat
odpovědně a v zájmu výsledného
přínosu pro obnovu rovnováhy.
K zabezpečení souladu mzdového vývoje
s vývojem národního důchodu a produktivity
práce nebudou v průběhu roku 1989 upravovány
normativy mzdových prostředků, ani povolovány
úlevy ze stanoveného způsobu usměrňování
mezd. Výchozí základna mzdových prostředků
pro rok 1990 bude snížena u státních
podniků o celý objem mzdových prostředků
plánovaných pro rok 1988 u zrušených
generálních ředitelství. U ostatních
typů středního článku řízení
dojde k jejímu přiměřenému
snížení, minimálně však
o polovinu.
Současně bylo uloženo předsedovi Státní
banky, aby organizacím s dlouhodobým značným
rozsahem platební neschopnosti byl úvěr na
výplatu prostředků na mzdy poskytován
jen do výše zaručených mezd.
Řada opatření směřuje ke zvýšení
efektivnosti zahraničního obchodu a zlepšení
platební bilance. Znovu byla zdůrazněna nutnost
omezení nadplánových vývozů
do socialistických států, vedoucích
k tvorbě nadměrných aktiv v těchto
zemích. Současně se zvyšuje zainteresovanost
na efektivním vývozu do nesocialistických
států.
Ke zvýšení tlaku na zlepšení vývoje
zásob jsou státní podniky povinny doplněním
obratového fondu koncem roku vyrovnat nedostatek zdrojů
na krytí celkových zásob. Odmítne-li
banka poskytnout úvěr, doplnění se
provede z fondu rozvoje. Pokud zdroje tohoto fondu nepostačí,
podniky je pro tento účel doplní dalším
přídělem z rozdělení zisku
s případným použitím rezervního
fondu, popřípadě i na úkor přídělů
ze zisku ostatním fondům.
Systémové dotace ze státního rozpočtu
na ztrátovou těžbu a úpravu rud budou
sníženy o 5 %. O stejné procento se zkrátí
ostatní individuálně stanovené neinvestiční
dotace. Jde například o dotaci podniku Interpramen.
Důsledně bude vyžadováno, aby případné
návrhy na úpravu úkolů státního
plánu na rok 1989 byly předkládány
pouze s návrhem kompenzačních opatření
tak, aby celková náročnost úkolů
státního plánu a státního rozpočtu
na rok 1989 nebyla narušena.
Soudružky a soudruzi,
o dynamické stabilitě státního rozpočtu
rozhodují výsledky hospodářských
organizací.
V roce 1988 vytvořily ústředně řízené
státní hospodářské organizace
zisk ve výši 47, 2 miliardy korun, tj. o 11, 6 % více
než v roce předcházejícím.
Na překročení plánované tvorby
zisku se podílel zejména zisk ze zahraničního
obchodu.
Z hlediska záměrů současné
hospodářské politiky hodnotí vláda
nepříznivě to, že růst zisku
vyplynul z extenzivních faktorů v daleko větší
míře, než předpokládal plán.
Plánované výkony byly překročeny
o 1, 9 % avšak vlastní náklady o 2,5 %, z toho
materiálové o 2,1 %. Přitom je obecně
známo, že materiálová, surovinová
a energetická náročnost naší
výroby je podstatně vyšší než
ve vyspělých průmyslových zemích.
Na tvorbu zisku působily nepříznivě
i finanční náklady, které byly vyšší
jak proti roku 1987, tak i proti plánu roku 1988. Negativní
je zejména skutečnost, že téměř
60 % z celkového překročení plánovaných
finančních nákladů tvoří
manka, škody, pokuty a penále. To svědčí
o stále malé finanční disciplině.
Podniky si musí uvědomit, že o úrovni
jejich potřeb v podmínkách samofinancování
budou rozhodovat nejenom výkony, ale i nákladovost,
včetně nákladovosti finanční.
K obratu nedošlo ani při použití zdrojů
hospodářských organizací na vědeckotechnický
rozvoj, na investice a na zásoby.
14. zasedání ústředního výboru
Komunistické strany Československa zdůraznilo,
že vědeckotechnický pokrok je skutečně
strategickou záležitostí, protože je předpokladem
intenzifikace národního hospodářství,
zvýšení efektivnosti výroby, technické
úrovně a kvality produkce i její konkurenceschopnosti
na světových trzích a také řešení
stálo více burcujících ekologických
problémů.
Zasedání znovu poukázalo na nedostatečnou
efektivnost prostředků vkládaných
do výzkumu a vývoje a vytýčilo směry
vedoucí ke zlepšení přínosů
vědy a techniky pro rozvoj hospodářství.
Tuto náročnou cestu prosazujeme při financování
rozvoje vědy a techniky ze státního rozpočtu.
Vždyť na tuto oblast jsou vyčleňovány
nemalé prostředky.
V roce 1988 bylo na neinvestiční výdaje rozvoje
vědy a techniky ze státního rozpočtu
vynaloženo 2,2 miliardy korun. Je to proti roku 1987 zvýšení
o 6,2 %.
Velké starosti nám stále dělá
investiční výstavba. Přestože
byl plánován její pokles proti roku 1987,
došlo k jejímu zvýšení o 2,4 miliardy
korun, tj. o 3, 9 %. Plán investičních prací
překročily hlavně zemědělské
organizace, zejména družstevní. Přetrvávaly
chronické problémy investiční výstavby,
především její nerovnoměrnost,
opožděné uvádění kapacit
do provozu a nedodržování projektových
parametrů nových základních prostředků.
Hospodářské organizace neustále zvyšují
požadavky na nové investice, přičemž
kapacita základních prostředků je
využívána pouze na 60 %. Tento stav je nadále
ekonomicky neúnosný.
Také v roce 1988 podporoval státní rozpočet
intenzívní údržbu základních
prostředků spojenou s jejich modernizací.
Na tento účel bylo určeno 800 miliónů
korun a skutečně vyčerpáno 650 miliónů
korun, a to především podniky ministerstva
průmyslu, potravinářského průmyslu
a podniky výroby stavebních hmot.
Vážné problémy existují v hospodaření
se zásobami, i když proti předchozímu
roku poklesly o 1, 4 miliardy korun. Struktura zásob se
však nevyvíjela příznivě. Jejich
plánovaný stav byl překročen v organizacích
ministerstva průmyslu a v podnicích dřevozpracujícího
průmyslu. Naopak ve vnitřním obchodě,
ve zdravotnictví a v podnicích potravinářského
průmyslu potřebné výše zásob
nebylo dosaženo. Takováto situace nepřispívá
k zabezpečování rovnováhy na vnitřním
trhu.
Problémy v zásobách jsou do jisté
míry způsobeny tím, že současný
systém řízení nenutí podniky
starat se o odbyt svých výrobků. Ke splnění
podmínek pro osobní i kolektivní zainteresovanost
jim postačuje splnit předepsané ukazatele
plánu. Avšak s postupující přestavbou
bude pro každý podnik stále důležitější,
aby krytí svých potřeb zajistil v souladu
se základními principy samofinancování,
tj. prodejem své produkce a služeb.
S tím kontrastuje platební neschopnost podniků,
která dosáhla k 31. prosinci 1988 částky
4, 5 miliardy korun. Je soustředěna především
do podniků ministerstva průmyslu a podniků
ministerstva výstavby a stavebnictví. Proti roku
1987 se sice podstatně snížila, nikoliv však
tím, že by se zlepšila plynulost reprodukčního
procesu, ale tím, že jednorázově poklesly
zásoby v prosinci a že Státní banka
poskytla podnikům úvěry na zásoby
sezónního charakteru. Nelze vyloučit ani
spekulativní přístupy, o čemž
svědčí to, že po 1. lednu zásoby
okamžitě znovu rychle vzrostly.
V důsledku dlouhodobé platební neschopnosti
byly v roce 1988 vládou zavedeny u 4 organizací
ministerstva průmyslu a 8 podniků ministerstva výstavby
a stavebnictví konsolidační programy.
Péče o plynulou úhradu závazků
se musí stát nedílnou součástí
ekonomické činnosti každého podniku
v průběhu celého roku. Je to nezbytné
nejen pro fungování dodavatelsko-odběratelských
vztahů a samofinancování, ale i pro dosahování
rovnováhy na celostátní úrovni.
Soudružky a soudruzi,
nelze se spokojovat s tím, že se plní nebo
překračují kvantitativní, objemové
ukazatele plánu. Dosažené výsledky v
hospodářské a sociální oblasti
musíme především posuzovat podle toho,
jak jsou uspokojovány nároky občanů
na kvalitu a sortiment zboží a služeb, jak se
rozvíjí naše zdravotní služby,
školství, kultura a sociální zabezpečení
občanů. vláda věnuje velkou pozornost
i úrovni bydlení a péči o životní
prostředí.
Při hodnocení výsledků roku 1988 v
oblasti životní úrovně je třeba
v prvé řadě uvést, že peněžní
příjmy obyvatelstva dosáhly výše
316, 6 miliard korun a vzrostly proti předcházejícímu
roku o 3, 7 %. V porovnání s plánem byly
příjmy obyvatelstva o 5, 9 miliard korun vyšší.
To se promítlo do dynamiky výdajů obyvatelstva,
které činily 305, 8 miliard korun a překročily
úroveň plánu o 8 miliard. Dodávky
zboží vnitřnímu obchodu však nestačily
pokrýt zvýšenou poptávku.
Státní rozpočet plní významnou
úlohu při zajišťování životní
úrovně obyvatelstva, zejména financováním
společenské spotřeby, ekologických
opatření a bytové výstavby.
V poslední době se množí dotazy našich
občanů na to, jak jsou používány
peníze, které prostřednictvím daní
a poplatků platí do rozpočtu. Považujeme
tyto dotazy za zcela oprávněné a současně
oceňujeme, že obyvatelstvo má zájem
o to, jak s rozpočtovými prostředky hospodaříme.
Je to nedílnou součástí procesu demokratizace,
který v naší společnosti probíhá
a který se bude dále prohlubovat.
V roce 1988 zaplatili občané do státního
rozpočtu a do rozpočtů národních
výborů 37,3 miliardy korun. Přitom na opatření,
která zvyšují životní úroveň
obyvatelstva, jsme vynaložili celkem 120, 9 miliard korun.
Kromě toho hradíme podnikům z rozpočtu
dotace, které umožňují prodávat
na vnitřním trhu zejména potraviny na maloobchodní
ceny nižší, než činí náklady
na jejich výrobu.
Z toho vyplývá, že ve prospěch občanů
vydáváme ročně zhruba čtyřikrát
více prostředků, než kolik od nich daněmi
a poplatky dostáváme. Základní objem
prostředků plynoucích ze státního
rozpočtu na zvyšování životní
úrovně tedy získáváme od podniků
a organizací.
Jsme si současně vědomi toho, že při
růstu efektivnosti a hospodárnosti by bylo možno
použití prostředků ve prospěch
obyvatelstva dále zvýšit. V tom je základní
cíl naší finanční politiky. Vítáme
proto iniciativu a účast občanů na
prohlubování racionálního využívání
finančních a rozpočtových prostředků
v celém reprodukčním procesu, v podnicích
i na jednotlivých pracovištích.
Na neinvestiční výdaje hlavních odvětví
společenské spotřeby, tj. na zdravotnictví,
sociální zabezpečení, školství
a kulturu bylo v roce 1988 vynaloženo 108,9 mld Kčs,
tj. o 3,5 % více než v roce předcházejícím.
Na zdravotnictví bylo použito 21,4 mld Kčs,
tj. o 5,7 % více než v roce 1987. Dynamika těchto
výdajů byla téměř dvaapůlkrát
vyšší než růst národního
důchodu. Výdaje na léky činily 4,7
mld Kčs a vzrostly o 11,2 %. Spotřeba léků
na 1 obyvatele dosáhla 465 Kčs.