Na základě dlouholeté empirie se odhaduje,
že asi 80 % škodlivých látek z vnějšího
prostředí vniká do lidského organismu
v potravě a pitnou vodou a jenom 20 % vdechovaným
vzduchem. Uvážíme-li ovšem, že plíce,
jejich alveolární plocha je asi 100 m2
a denně jimi projde až 20 tisíc litrů
vzduchu, netvoří přitom tak účinnou
bariéru jako zažívadla. Z toho důvodu
snižování obsahu nežádoucích
složek ovzduší má tak velký význam
pro omezování onemocnění, a to nejen
onemocnění akutních, ale též
zhoubných národů, jejichž výskyt
stále vzrůstá.
Z trávicího ústrojí se podstatně
více vstřebávají látky rozpuštěné
ve vodě než ty, které jsou obsaženy v
potravinách, kde jsou vyvázány na bílkoviny
nebo jiné složky, takže jsou metabolizovány
jen částečně. Proto jsou cizorodé
látky v pitné vodě nebezpečnější,
zvláště pak pro kojence a děti. Do pitné
vody a potravin se dostávají vesměs z ovzduší
a z půdy. V našich podmínkách jsou to
převážně sloučeniny dusíku,
rezidua těžkých kovů, pesticidy a v
poslední době též polychlorované
bifenyly.
Přenos těchto cizorodých látek z půdy
do rostlin se zvyšuje při poklesu pH a nízkém
obsahu humusu v ornici. Z toho důvodu je tak závažné
vápnění a zapravování humusu
nebo chlévského hnoje do půdy. Toxicita těžkých
kovů - kadmia, olova, rtuti, ale i hliníku - se
zvyšuje za přítomnosti oxidů síry,
dusičňanů, dusitanů a již zmíněných
pesticidů.
Hlavní nebezpečí pesticidních látek
v potravinách a vodě tkví v tom, že
se mohou působením světla, tepla a vlhkosti,
ale i vlivem technologických procesů při
zpracování surovin v potravinářském
průmyslu rozkládat na produkty s odlišnými
fyzikálně-chemickými vlastnostmi, jejichž
toxicida může být vyšší, ale
detekce obtížná a hodnocení jejich latentních
účinků nesnadné.
Polychlorované bifenyly mají obdobné chemické
složení a vlastnosti jako DDT a jeho metabolity. Rovněž
afinita k tukové tkáni a kumulace je prokázána.
Z toho důvodu by měly být suroviny, obsahující
PCB nad přípustnou normu, nekompromisně konfiskovány
a ne ředěny s nezávadnými surovinami.
Shrneme-li současné poznatky o vlivu životního
prostředí na lidskou populaci, přijdeme k
obecně platnému závěru, že prevence,
byť velice nesnadná, je účinnější
než složité a nákladné odstraňování
následků.
Zdroje a příčiny poškozování
přírodního prostředí se všemi
hlubokými důsledky vesměs známe. Je
tedy na nás, abychom usilovali o postupnou nápravu.
Některá opatření budou nákladná,
například odsíření spalin z
tepelných elektráren nebo budování
čistíren odpadních vod, deponií a
spaloven pro toxické odpady. Jiná však nevyžadují
velké finanční prostředky a přinášejí
okamžitý efekt. Z nich je nutno na prvním místě
uvést šetření energií a surovinami.
U nás v některých odvětvích
spotřebováváme dvojnásobné
množství energie na jednotku výroby než
v ostatních srovnatelných státech.
Druhou oblastí, ve kterém bychom měli uplatnit
tento princip, je výživa. Při respektování
zásad racionální výživy a omezení
plýtvání potravinami, bychom mohli redukovat
výrobu některých zemědělských
produktů, které jsou náročné
na hnojení a ochranu, a tím bychom docílili
snížení poškození životního
prostředí.
Kupříkladu u nás spotřebováváme
ročně na hlavu 38 kg cukru místo doporučovaných
28 kg. To představuje v České socialistické
republice 100 tisíc tun bílého cukru navíc.
Na produkci tohoto množství musí být
oseto cukrovkou 173 680 ha orné půdy zvlášť
dobré bonity. Tato by mohla posloužit k produkci ovoce,
k pěstování zeleniny nebo v neposlední
řadě i kvalitních pícnin a krmných
okopanin, které v krmné dávce skotu mohou
nahradit obiloviny.
Nebo kdybychom snížili roční spotřebu
vepřového masa na jednoho obyvatele o 5 kg, představovalo
by to při 75 %ní výtěžnosti a
spotřebě 3,5 kg směsi na jeden kilogram přírůstku
hmotnosti úsporu 261 tisíc tun jadrných krmiv.
V případě náhrady oněch 5 kg
vepřového masa stejným množstvím
drůbežího bychom stále ještě
ušetřili 100 tisíc tun krmných směsí.
K omezení výskytu cizorodých látek
v přírodě také přispívá
integrovaná ochrana rostlin s využitím biologických
antagonistů škůdců.
Dalším účinným krokem musí
být ještě větší rozšíření
použití tekutých hnojiv. Jejich optimální
dávkování je prováděno na základě
aktuálních výsledků rozboru zelených
částí rostlin a půdy. Tím je
omezen průnik neasymilovaných porcí hnojiv
do spodních vod, event. do dalších článků
potravního řetězce, nehledě na šetření
drahých průmyslových hnojiv.
V zemědělské velkovýrobě jsou
budovány nové objekty pro ustájení
zvířat, uskladnění krmiv a posklizňovou
úpravu rostlinných produktů. Kovové
části těchto staveb musí být
zabezpečeny proti korozi. Výběr ochranných
nátěrů je nutno provádět tak,
aby byla vyloučena možnost kontaminace krmiv, nebo
přímé intoxikace zvířat. Nedávný
případ znehodnocení velkého množství
siláže a senáže polychlorovanými
bifenyly z barev použitých k nátěru
věží s následným průnikem
této zdraví škodlivé látky do
mléka a masa skotu, ukazuje, že je třeba věnovat
pozornost i těmto na první pohled bezvýznamným
okolnostem.
V rámci zefektivnění živočišné
výroby jsou hledány možnosti náhrady
některých složek krmné dávky
netradičními komponenty, jako jsou odpady při
zpracování kůží, drůbeží
trus a některé druhy čistírenských
kalů. I to ovšem přináší
nebezpečí residuí léků (hlavně
termostabilních antibiotik) nebo těžkých
kovů v mase jatečných zvířat.
Je třeba zvážit, zda míra úspory
kvalitních krmiv je srovnatelná se zdravotním
rizikem. Mám na mysli nejen výskyt primárních
onemocnění u lidí, ale také vznik
resistence mikrobů a teratogenní či mutagenní
účinky těchto látek.
V neposlední řadě je třeba obrátit
pozornost k potravinářskému průmyslu.
Základním předpokladem pro výrobu
plnohodnotných potravin je nejen kvalitní surovina,
ale také dodržení předepsaných
technologických postupů. Proto je nezbytná
účinná vstupní, mezioperační
a výstupní kontrola, která sleduje zdravotní
nezávadnost, nutriční hodnotu a sensorické
vlastnosti, z nichž nejdůležitější
je vůně, chuť a samozřejmě vzhled
výrobku.
Zárukou splnění všech těchto
požadavků jsou dokonalé technologické
linky, které rovněž minimalizují ztráty
zpracovávané suroviny. Proto ve vyspělých
zemích z celkových nákladů na výstavbu
potravinářských provozů je 80 % nákladů
určeno na technologii a jen 20 % na stavební část.
V našich podmínkách je často poměr
téměř opačný - 70 % na stavbu
a jen 30 % na strojní zařízení. V
takovém případě je technologie buď
technicky zastaralá nebo nekompletní a nemůže
zabezpečit výše uvedené požadavky.
Dalším problémem je sezónnost sklizně
některých zemědělských produktů
sloužících k výrobě potravin.
Ta neumožňuje jejich zpracování v čerstvém
stavu. Surovina musí být před uskladněním
v převážné míře preparována
chemicky, což ji vždy do určité míry
znehodnotí. Do budoucna bude žádoucí
rozšířit použití šetrnějších
fyzikálních konzervačních metod, jako
zmrazování, event. sušení. Je třeba
sledovat rovněž kvalitu a koncentraci čisticích
a desinfekčních prostředků a samozřejmě
i zdravotní nezávadnost vody používané
k hygienické očistě technologických
zařízení.
V materiálu, který do výboru předložilo
ministerstvo zdravotnictví a sociálních věcí
ČSR, jsou uvedena usnesení vlády ČSSR
i ČSR, která jsou plněna jen částečně,
nebo jejich realizaci ztěžuje prosazování
ne vždy zcela odůvodněných zájmů
resortů, které jsou v rozporu se zdravotními
hledisky. Jsou to např. usnesení vlády ČSR
č. 46/85 a č. 223/85 a usnesení vlády
ČSSR č. 202 z roku 1 985.
Rovněž naše normy, které jsou v převážné
míře přísnější
než v ostatních evropských státech,
nejsou vždy dodržovány a často jsou udělovány
výjimky. Proto je do budoucna třeba vytvořit
účinný ekonomický mechanismus, který
by nutil všechna odvětví národního
hospodářství k trvalému respektování
přijatých zákonů, vládních
usnesení a platných norem.
Nezastupitelné místo při řešení
projednávané problematiky má i cílená
výchova občanů. Jen člověk
s hlubokými znalostmi se může účinně
podílet na ochraně a zlepšování
přírodního prostředí. Ovšem
součástí osvěty musí být
i včasná a pravdivá informace. Zamlčování
skutečností či zkreslování
údajů straní těm, kteří
přírodní prostředí poškozují
a je rovněž úrodnou půdou pro šíření
nepravdivých a panických zpráv.
Významnou úlohu v ochraně a tvorbě
životního prostředí sehrávají
rovněž volební programy Národní
fronty, v jejichž rámci jsou budovány kanalizace,
malé biologické čistírny odpadních
vod, místní komunikace apod. Těchto akcí
se účastní také členové
Československé strany socialistické. O našem
podílu na řešení ekologické problematiky
jsme jednali na zasedání ústředního
výboru v minulém roce. S uspokojením jsme
konstatovali, že se daří naplňovat závěry
naší IX. celostátní konference. Členové
strany se nejen účastní akcí pořádaných
národními výbory a Národní
frontou. Základní organizace také iniciativně
přebírají do trvalé péče
městskou zeleň, části chráněných
krajinných území a vodotoče. V okresech
a krajích působí aktivy odborníků,
kteří pomáhají řešit regionální
problémy a organizují osvětové akce.
Při předsednictvu ÚV byla ustavena komise
pro otázky životního prostředí.
Tato soustřeďuje, posuzuje a vyhodnocuje poznatky
z krajů a koordinuje v celostranickém měřítku
činnost na tomto úseku.
V současné době rovněž připravuje
stanovisko naší strany k problematice tvorby a ochrany
životního prostředí. Na základě
získaných informací a současné
úrovně poznání jsme dospěli
k názoru, že zhoršování jednotlivých
složek životního prostředí a porušování
ekologické rovnováhy není nutným důsledkem
průmyslového rozvoje a intenzifikace zemědělské
výroby, nýbrž v převážné
míře je působeno chybami technické
politiky, nedbalostí či nezodpovědností
a selháním lidí.
Za východisko pro zlepšení životního
prostředí považujeme rezervy, které
naše společnost díky vědeckotechnickému
pokroku a novým možnostem při řízení
a plánování bude mít v příštím
období k dispozici.
Nezanedbatelnou úlohu musí sehrát i změny
v oblasti socialistického způsobu života, výchova
k péči o životní prostředí
a dobrovolná, angažovaná práce všech
občanů.
Do budoucna musí platit zásada, že každé
rozhodnutí, každý náš krok v praktické
činnosti bude hodnocen především podle
toho, jak ovlivňuje životní prostředí,
co dobrého přináší lidem a jaké
má sociálně ekonomické důsledky.
Děkuji. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Oldřichu Burskému. Slovo má poslanec
Antonín Zicha, připraví se poslanec Václav
Anděl.
Poslanec Antonín Zicha: Vážený
soudruhu předsedo, soudružky poslankyně, soudruzi
poslanci, vážení hosté, úroveň
péče o životní prostředí
se v posledních letech stala jedním z určujících
faktorů růstu životní úrovně.
Svými ekonomickými a sociálními vlivy
tato problematika stále výrazněji působí
na názorovou orientaci obyvatelstva. Chci vás seznámit
se situací, jaká je v této oblasti v okrese
Přerov a zejména pak v samotném okresním
městě. Vysoká intenzita hospodářského
využívání okresu svými důsledky
výrazně narušuje životní prostředí
a ekologickou stabilitu území. Základním
problémem, a to vyplývá i ze zpracované
ekologické studie okresu, je stav ovzduší v
Přerově. Dle vyhodnocení jednotlivých
ukazatelů stavu ovzduší se město řadí
do čtvrté třídy, dle metodiky Terplánu
Praha, ovzduší neúnosně silně
znečištěné.
Při souhrnném hodnocení faktorů hygienické
úrovně je zaznamenáno vysoké překročení
indexu znečištění, i přes 7000.
Město je enormně zatěžováno celou
škálou škodlivin: oxidem siřičitým,
polétavým prachem, popílky, fluorem, kadmiem,
zinkem, oxidy dusíku, dále pak intenzivními
pachy a zápachy, zejména z Přerovských
chemických závodů.
Přes to všechno není okresní město
zařazeno do automatického imisního monitoringu,
prognózního a signálního systému
stavu ovzduší, ačkoliv jsou zde s ohledem na
nečistotu ovzduší a nepříznivé
klimatické podmínky jednoznačné důvody
pro jeho zařazení. Imise jsou měřeny
pouze na třech měřících stanicích,
lokalizovaných na území města. Od
roku 1984 byly sice měřící stanice
čtyři, ale jelikož Český hydrometeorologický
ústav zrušil svou pobočku, umístěnou
mimo centrum města, jsou tři a navíc zde
nefunguje nikdo kompetentní k analýze stavu nynějšího
i budoucího ovzduší a tím i k poskytování
včasných a konkrétních informací
pro další zpracování a eventuální
opatření. Informace z hydrometeorologického
ústavu Ostrava docházejí opožděně
a tudíž se nedá včas zasáhnout
a popřípadě přistoupit k náležitým
opatřením.
Z hodnocení výsledků měření
imisí oxidu siřičitého vyplývá,
že město Přerov patří k nejvíce
zatíženým lokalitám v rámci Severomoravského
kraje již od roku 1982 a je srovnatelné se stavem
znečištění ve skupině měst
a oblastí zařazených mezi postižené
s narušeným prostředím. Kupříkladu
v roce 1985 byla nejvyšší přípustná
koncentrace oxidu siřičitého
překročena v 88 případech, celoroční
průměrná koncentrace oxidu siřitého
74 mikrogramu na metr krychlový překročila
celoroční doporučený průměr
60 mikrogramu na metr krychlový a vysoko překročila
celoroční průměr Severomoravského
kraje. Průměrná maximální roční
koncentrace oxidu siřitého dosáhla hodnoty
655 mikrogramu na metr krychlový.
V roce 1986 byla situace obdobná, nejvyšší
průměrná celoroční koncentrace
v Severomoravském kraji byla opět naměřena
v Přerově a dosáhla hodnoty 67,6 mikrogramu
na metr krychlový.
V roce 1987 byla situace ještě horší.
Průměrná celoroční koncentrace
oxidu siřitého dosáhla hodnoty 92,6 mikrogramu
na metr krychlový, opět nejvyšší
v Severomoravském kraji, a dokonce byla ve 110 případech
překročena nejvýše přípustná
koncentrace pro celodenní průměr 150 mikrogramů
na metr krychlový s maximem cca 1550 mikrogramů
na metr krychlový.
V roce 1988 i přes snížení výroby
kyseliny sírové v Přerovských chemických
závodech asi o 10 % byla v Přerově opět
naměřena nejvyšší průměrná
celoroční koncentrace oxidu siřičitého
v rámci Severomoravského kraje.
Z pohledu tuhého aerosolu patří město
Přerov k nejvíce zatíženým lokalitám
v Severomoravském kraji. S velkou četností
jsou překračovány nejvýše přípustné
denní koncentrace ve volném ovzduší.
Kupříkladu ve 128 případech v roce
1985.
Průměrná celoroční koncentrace
tuhého aerosolu činila 106,3 mikrogramy na metr
krychlový, v roce 1986 činila průměrná
celoroční koncentrace tuhého aerosolu 111,6
mikrogramů na metr krychlový, překročení
průměrné denní koncentrace ve 136
případech.
V roce 1987 zaznamenáváme opět vysoké
překročení průměrné
celoroční koncentrace, a to 101,6 mikrogramu na
metr krychlový s tím, že překročení
průměrné denní nejvýše
přípustné koncentrace se vyskytuje ve 116
případech.
I přes přijatá opatření, rekonstrukce
a modernizace odlučovačů, dochází
i v roce 1988 k vysokému překročení
průměrné celoroční koncentrace
tuhého aerosolu na hodnotu 90,5 mikrogramu na metr krychlový
a překročení průměrné
denní nejvýše přípustné
koncentrace v 69 případech.
Pokud se týká produkce popelovin a zejména
jejich vhodného uložení je situace v celém
okrese doslova neřešitelná. Geologická
situace okresu nedovoluje ukládat popílky na citovaném
území: hydrogeologické poměry, ochrana
podzemních a minerálních vod, ochrana zemědělského
původního fondu, ochrana ložisek nerostů,
ochrana přírody atd.
Roční množství asi 180 tisíc
metrů krychlových bude podstatně zvýšeno
zavedením provozu kotelny K 4, což bude představovat
zvýšení produkce popílků minimálně
o 25 500 metrů krychlových ročně.
Je předpoklad, že produkce bude ještě
vyšší. Je nutno zvážit a zdůraznit,
že území okresu vykazuje velmi nízké
zastoupení ekologických stabilizačních
prvků pro celkovou ekologickou rovnováhu či
vyvážení.
Nahromaděné problémy přerostly v limitující
faktory pro další rozvoj města a není
možné je vyřešit z úrovně
okresních orgánů. Právě pro
tato základní a nepříznivá
fakta v narušeném životním prostředí
vyvíjejí státní orgány okresu
a města Přerov ve spolupráci se stranickými
orgány a dalšími organizacemi úsilí
o zlepšení stavu životního prostředí
v okrese, zatím bez větších pozitivních
výsledků (dopis předsedy ONV předsedovi
Severomoravského KNV ze 6. listopadu 1984 se žádostí
o podporu při zajišťování příslibu
zemního plynu pro kotel K 4 - jednání neúspěšná).
Následovaly návrhy ze strany okresu na zařazení
měst Přerova a Hranic mezi lokality s narušeným
životním prostředím. Např. žádost
předsedy komise životního prostředí
ON krajské komisi životního prostředí
z 24. dubna 1985. Žádná ze žádostí
nebyla akceptována.
Dále pak žádost opětovně adresovaná
předsedovi Severomoravského KNV ze 17. listopadu
1988 o projednání a posouzení stavu životního
prostředí v Přerově na úrovni
Severomoravského KNV a znovuposuzování našeho
požadavku na postupnou plynofikaci tepelných zdrojů
v Přerově, s nastíněním stavu
ovzduší jak současného, tak budoucího
(v roce 1990 dojde ke zvýšení emisí
oxidu siřičitého o 2900 tun proti roku 1980)
- dosud bezvýsledně.
Následuje dopis rady ONV z 12. ledna 1989 radě Severomoravského
KNV se žádostí o řešení
kritické situace v okrese s patřičným
odůvodněním žádosti - opět
bezvýsledně.