Náš výbor podporuje a bude podporovat všechna
pozitivní, konkrétní a účinná
řešení, přijímaná na všech
stupních řízení, poněvadž
do budoucna nelze jen mapovat, klasifikovat a vypočítávat
jednotlivé zdroje znečišťování
životního prostředí, ale je naší
povinností podílet se na urychlené, viditelné,
důrazné a systémové nápravě
neutěšené ekologické situace u nás
vytvářením efektivních politických,
ekonomických a ideologických stimulů, včetně
široké veřejné kontroly této
problematiky, jak o tom hovořil soudruh ministr Jireček.
Dovolte mi, abych se podrobněji vyjádřil
ke třem okruhům otázek. Jako poslanec za
volební obvod Prahy 4 se chci s vámi rozdělit
o některé zkušenosti z plnění
ekologického programu na území našeho
hlavního města, několika poznámkami
bych se rád zmínil o aktuálních úkolech
státní péče ochrany přírody
a v závěru pak shrnu poznatky výboru České
národní rady pro kulturu a výchovu k současnému
stavu a budoucím záměrům ekologické
výchovy všech věkových kategorií
obyvatelstva naší republiky.
Otázky související s životním
prostředím jsou v centru pozornosti stranických
a státních orgánů hlavního
města Prahy, dále pak organizací sdružených
v Národní frontě i celé soustavy národních
výborů. Vždyť ekologické problémy
se staly na jedné straně citlivou politickou záležitostí
jako součást ideologického a propagandistického
arzenálu našich třídních nepřátel,
na straně druhé jde o jeden z určujících
faktorů spokojenosti, zdraví a celkového
způsobu života stálých obyvatel města
i jeho návštěvníků. Proto se
životním prostředím podrobně
zabývala městská stranická konference
v uplynulém roce a její závěry byly
konkretizovány 4. zasedáním městského
výboru Komunistické strany Československa,
konaném 30. listopadu 1988.
Do konce prvního pololetí letošního
roku bude aktualizován generel životního prostředí
Prahy a předložen k veřejné diskusi.
9. března letošního roku rozhodla federální
vláda o výstavbě čistírny odpadních
vod pro hlavní město, o financování
druhého stupně čištění
ve spalovně Malešice a některých dalších
investicích s přímou návazností
na zkvalitňování ekologických podmínek
hlavního města a jeho přírodního
zázemí.
Chtěl bych v této souvislosti zdůraznit,
že pražský ekologický program vychází
z kritické analýzy situace a problémů
jak jednotlivých obvodů, tak celého města.
Nezakrývá nedostatky, ale ukazuje reálná
východiska a cesty k jejich důslednému splnění.
Přitom se nevyhýbá ani problémům
souvisejícím s výstavbou a přestavbou
města, problémy dopravy, s likvidací zejména
tuhého domovního odpadu, čistotou ovzduší,
podzemních, povrchových i odpadních vod,
s městskou zelení, s modernizací a rekonstrukcí
výrobní základny včetně postupného
rušení ekologicky závadných výrob
či technologií. Jsem pevně přesvědčen,
že nastoupená cesta je správná a mělo
by se jí dostat plné podpory také od nejvyššího
zákonodárného sboru České socialistické
republiky.
Výbor České národní rady pro
kulturu a výchovu se také v období přípravy
dnešní schůze velmi podrobně zabýval
ochranou přírody, která spadá do odvětví
kultury. Veškeré poznatky a doporučení
jsme předali k dispozici ministerstvu kultury České
socialistické republiky a je nutno říci,
že jsme se shodli na možných formách a
prostředcích řešení problémů.
Jsme si přitom vědomi, že další
rozvoj státní ochrany přírody je z
hlediska finančních a materiálních
zdrojů závislý na možnostech naší
ekonomiky i celkové situace při odstraňování
nedostatků v tvorbě a ochraně životního
prostředí.
Ani sebevětší nadšení a zápal
pracovníků této sféry, a našli
jsme je nejen mezi profesionálními zaměstnanci
ústředních orgánů, odborů
kultury, chráněných krajinných oblastí,
vědeckých pracovišť, ale také mezi
početným dobrovolným aktivem, zejména
v rámci Českého svazu ochránců
přírody a v dalších společenských
organizacích sdružených v Národní
frontě, nepomůže odstranit poškození
vody, půdy, lesa a ovzduší.
Tam musí nastoupit komplexní přístup,
umocněný mimo jiné důslednou koordinací
ekonomických a ekologických zájmů
společnosti. Podle našeho názoru je nezbytné
urychleně řešit například nesoulad
mezi požadavky ochrany velkoplošných chráněných
území a narůstající intenzitou
jejich hospodářské exploze. V praxi totiž
stále chybí fungující systém
účelového a ekologicky optimalizovaného
využívání chráněných
oblastí v odvětvích zemědělství,
lesního a vodního hospodářství,
těžby a zpracování nerostných
surovin i rekreačního využití.
Měli jsme možnost vidět návrhy soudruhů
ze Správy chráněné krajinné
oblasti Moravský kras a považujeme je za velmi inspirující,
pokud ovšem dojde ve spolupráci s dalšími
resorty k jejich uplatnění v praxi.
V souvislosti s financováním sféry životního
prostředí a dalších nevýrobních
oblastí chci jen připomenout, že výbor
České národní rady pro kulturu a výchovu
předal České komisi pro plánování
a vědeckotechnický rozvoj, ministerstvu financí,
cen a mezd České socialistické republiky,
ministerstvu vnitra a životního prostředí
České socialistické republiky a ministerstvu
kultury České socialistické republiky k posouzení
konkrétní návrh na vytvoření
fondu obnovy pracovních sil. K těmto otázkám
bychom se rádi podrobněji vrátili na letošní
červnové schůzi České národní
rady, kdy budeme schvalovat státní závěrečný
účet za rok 1988.
Soudružky a soudruzi, o nutnosti a významu ekologické
výchovy dětské, mládežnické
i dospělé populace ČSSR již byly napsány
spousty stránek a řečeno mnoho slov. Stále
nám však chybí reálná síla
veřejného mínění, přesněji
řečeno společenského klimatu, v němž
by všem našim lidem, bez ohledu na generační
příslušnost či zastávanou funkci,
bylo jasné, že ať jde o tzv. malou nebo velkou
ekologii, každé neuvážené rozhodnutí
se negativně obrátí proti společnosti
i každému jejímu jednotlivému členu.
Jestliže jsme analyzovali ekologickou hrozbu jako globální
problém celé planety a jeho řešení
jako podmínku budoucí existence celého lidstva,
pak v tomto duchu nemůžeme jenom mluvit, ale především
logicky a ekologicky myslet a jednat a nekompromisně dodržovat
socialistickou zákonnost.
Ekologická výchova tedy nemůže být
postavena jenom na slovech. Naopak musí být cílevědomě
spojována s praktickou činností, jejíž
výsledky jsou konkrétní, viditelné
a kontrolovatelné celou veřejností. Příkladně
v tomto směru postupuje Socialistický svaz mládeže.
Připomínám jenom pro úplnost akci
Brontosaurus, Strom života, Ekofond, Ekotopii a mnohé
další. Dále pak Český svaz ochránců
přírody a další organizace sdružené
v Národní frontě.
Nemůžeme se smiřovat s nesprávnými
představami některých řídících
pracovníků, kteří ekonomiku a ekologii
považují za dva protikladné pojmy a podle nichž
ochrana životního prostředí brání
rozvoji národního hospodářství,
vyžaduje "zbytečné výdaje"
a snižuje efektivnost výroby. Krátkozrakost
uvedených přístupů je evidentní,
zejména z hlediska naší společné
odpovědnosti k budoucím generacím.
Řada výchovných úkolů, jak
zdůraznilo zvláště 10. zasedání
ústředního výboru Národní
fronty, stojí před odvětvími školství,
kultury, sférou národních výborů
všech stupňů a sdělovacími prostředky.
Také my, poslanci nejvyššího zákonodárného
sboru České socialistické republiky, musíme
v činnosti České národní rady,
jejích orgánů i ve svých volebních
obvodech hledat a prosazovat do života nové cesty
při organizování široké neformální
a konstruktivní účasti občanů,
dětí a mládeže na akcích k tvorbě
a ochraně životního prostředí.
Účinně se podílet na společenském
dohledu nad dodržováním zásad a plněním
stanovených úkolů v této oblasti.
Vzhledem k připravovanému červnovému
plenárnímu zasedání ústředního
výboru Národní fronty České
socialistické republiky k otázkám životního
prostředí doporučuji koordinovat jeho přípravu
se záměry vlády České socialistické
republiky i s připraveným usnesením dnešní
schůze České národní rady,
abychom vzájemnou efektivní spoluprací docílili
v co nejkratší době pozitivní výsledky.
Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Jiřímu Brejhovi. Slovo má poslanec
Miroslav Caha. Poté bude následovat 15minutová
přestávka a jako první po přestávce
vystoupí poslanec Oldřich Burský.
Poslanec Miroslav Caha: Vážené soudružky
a soudruzi poslankyně a poslanci, dnes máme na programu
velmi aktuální problematiku. Podle mého názoru
se zájem o otázky životního prostředí
u našich občanů a voličů neustále
zvyšuje.
V tomto smyslu jsou oceňovány závěry
XVII. sjezdu KSČ, ale současně je často
poukazováno, že se neplní dostatečně
úkoly z nich vyplývající.
Právě z těchto hledisek jsme se ve výboru
zabývali účinností inspekcí,
fondu ovzduší a státního fondu vodního
hospodářství.
Sledujeme-li dlouhodoběji vývoj čistoty vod
a ovzduší, vidíme, že obě tyto
oblasti prošly složitým a měnícím
se vývojem.
V zabezpečení čistoty vod se provedla celá
řada opatření. Vybudovaly se čističky,
v mnoha případech se zavedla decirkulace vod i náročněji
se začaly posuzovat výjimky na vypouštění
odpadních vod. Mnohé se také udělalo
v zachycování pevných odpadů z kouřových
plynů, zejména pevných částic.
Nutno však zdůraznit, že provedená opatření
v současné době již zdaleka neodpovídají
potřebám společnosti a nárokům
občanů na životní prostředí.
Prostředky shromážděné v obou
fondech jsou využívány na budování
čistících zařízení,
je z nich přispíváno na školy v přírodě,
na přesnídávky pro děti a další
činnosti.
Přesto však se pozornost nesoustřeďuje
na to hlavní a rozhodující. Nejsou budována
čisticí zařízení, ať již
u odpadních vod nebo u kouřových plynů.
To znamená, že se nám v potřebném
rozsahu nedaří zachycovat znečišťující
látky přímo u zdrojů znečištění.
Důsledkem je, že se nám rozptylují do
vod i do ovzduší.
Některé zjištěné údaje
jsou v tomto směru varující. Myslím,
že to svědčí o tom, že nedoceňujeme
tyto věci v některých výrobních
závodech.
Svůj podíl na tom má i skutečnost,
že jsme nadhodnocovali samočisticí schopnost
vodních toků, možnost rozptylu exhalátů
v ovzduší i odolnost našich lesů a zemědělských
plodin.
Myslím, že si musíme s plným důrazem
říci, že se na toto již nemůžeme
spoléhat. Naopak bude třeba soustavně a plánovitě
- tak říkajíc krok za krokem napomoci tomu,
aby se znečišťující látky
nedostávaly do vod a ovzduší.
Dlouhodobé nedoceňování důsledků
a někde i objektivní příčiny
znamenají, že v některých podnicích,
ale i městech se nahromadilo dost problémů
k řešení.
I když byla a je určitá suma finančních
prostředků pro řešení těchto
otázek, zdá se, že ne vždy jsme připraveni
v materiální oblasti, tj. v zajištění
potřebných čisticích zařízení.
Domnívám se, že bychom to měli napravit
a stanovit kapacity pro jejich výstavbu a pro výrobu
potřebných technologií, případně
i formou státních zakázek.
V této souvislosti se též diskutovala otázka
výše úplat za způsobené znečišťování,
případně pokut.
Výsledek diskuse byl takový, že si nejsme jisti,
zda tyto úplaty a pokuty vyvíjejí dostatečný
ekonomický tlak na budování a využívání
čisticích zařízení.
Nedostatečný morální a ekonomický
tlak umožňuje hledat argumenty, jak se řadu
let vyhýbat budování a provozování
čisticích zařízení.
Ve výboru jsme dospěli k názoru, že
by bylo vhodné upřesnit potřebné akce
a postupně plánovitě zajišťovat
budování. Možná, že u větších
závodů a větších měst,
kterých je celá řada bez čističek,
zvážit i finanční podporu.
Dříve se říkávalo, že
podniky a města nemají prostředky. Možná,
že to vždy nebylo tak. Nyní však prostředky
snad jsou, ale někdy je snaha, aby čističky,
zejména odpadních vod, nedělaly závody,
ale národní výbory. Čili opět
snaha přehazovat si to jako horký brambor. To, myslím,
je o důvod víc, aby se jejich budování
zabezpečovalo plánovitě. Aby se příslušné
organizace několik let nedohadovaly, kdo má stavět
a odpadní voda dál tekla znečištěná
do našich toků.
Myslím, že bychom se měli zamyslet nad tím,
jak zajistit, aby nebylo výhodné vypouštět
znečištěné odpadní vody, ale
naopak, aby bylo výhodné je čistit.
Předpokladem, aby mohly inspekce účinně
pracovat a dále samozřejmě i hygienici a
další odborníci, je to, aby měli dost
přesných měřicích přístrojů.
Podle informací, které jsme získali, není
těchto přístrojů dost, nejsou vždy
na potřebné úrovni a značně
zastarávají. Nehledě na to, že např.
oxidy síry se v ovzduší měří,
ale dusičňany do značné míry
odhadují. Obdobně je tomu u látek ve vodách.
Že se jedná o nedostatky s následnými
důsledky, uvedu na příkladu. Uvádí
se, že zdrojem dusičňanů ve vodách
je nepřiměřeně vysoké hnojení
umělými hnojivy v zemědělství.
Údaje říkají, že emise oxidu
dusíku do ovzduší dosahuje 1,1 miliónů
tun ročně. Budeme-li předpokládat,
že oxidy dusíku jsou strhávány srážkami
do půdy, pak vydělením množství
oxidu dusíku objemem srážkové vody se
dostaneme k číslu 13,75 mg oxidu dusíku na
1 litr srážkové vody.
Vzhledem k tomu, že rostliny oxidy dusíku v podstatě
přijímat nemohou, tak zůstávají
ve vodě.
Je tedy otázka, co je hlavní příčinou
trvalého zvyšování obsahu dusičňanů
ve vodách. Na to nám dají, doufám,
odpověď příslušní odborníci.
Myslím, že bez přesného a kvalitního
měření není dost dobře možná
práce nejen inspekcí, hygienické služby,
ale ani není možné hodnotit vhodnost výrobních
technologií. Proto doporučuji, aby se i tato problematika
řešila s odpovídajícím důrazem.
Na závěr bych chtěl doporučit, abychom
podporovali ty, kteří usilují o řešení
těchto problémů a umožnili všem
jednotlivcům, malým i velkým kolektivům
přispívat svou činností ke zlepšení
životního prostředí na celém
území naší republiky. Děkuji
za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Miroslavu Cahovi. Nyní přerušíme
jednání na dvacet minut.
Předseda ČNR Josef Kempný: Soudružky
a soudruzi, budeme pokračovat v rozpravě.
Diskutovat bude poslanec Oldřich Burský, připraví
se poslanec Antonín Zicha.
Místopředseda ČNR poslanec Oldřich
Burský: Vážený soudruhu předsedo
České národní rady, soudružky
a soudruzi poslanci, vážení hosté, na
přípravě dnešní, 14. schůze
České národní rady se podílely
všechny výbory podle svého specifického
zaměření. Zdravotní a sociální
výbor sledoval, jak se kvalita životního i
pracovního prostředí a výživy
odráží na zdraví občanů
se všemi důsledky a vlivy v sociální
oblasti.
Čerpali jsme poznatky nejenom z průzkumů
a materiálů poslední doby. Náš
výbor se setkával s touto problematikou vlastně
od začátku volebního období při
projednávání nejrůznějších
témat. Například při výjezdním
zasedáním v Severomoravském kraji, kdy jsme
sledovali využití československých lázní
k rehabilitaci a rekondičnímu pobytu horníků
a pracovníků z rizikových pracovišť,
jsme poznali v Karlově Studánce, jak automobilová
doprava negativně ovlivňuje provoz těchto
jedinečných klimatických lázní.
Byli jsme rovněž informováni o střetávání
zájmů federálního ministerstva paliv
a energetiky a zdravotnictví v Darkově, ale i v
západočeských lázních. Dověděli
jsme se, že počet pracovníků z rizikových
pracovišť neklesá, protože organizace doposud
nepřistoupily v potřebném rozsahu k realizaci
účinných opatření ke zlepšení
pracovních podmínek, jak jim to ukládá
usnesení vlády České socialistické
republiky číslo 203 z roku 1985.
Při průzkumu v Severočeském kraji
k otázkám rozvoje péče o mladou generaci
jsme byli seznámeni se systémem škol v přírodě
pro děti z nejvíce poškozených oblastí.
U tématu "celospolečenské zdravotnické
programy" jsme museli konstatovat, že jejich realizace
nespočívá jen v rukou zdravotníků,
ale vyžaduje i nezbytné splnění požadavků
z oblasti výživy a životního prostředí.
I při kontrole plnění programového
prohlášení vlády České
socialistické republiky jsme se opět setkali s problematikou
ochrany a tvorby životního prostředí.
Vzhledem k tomu, že mezi základní ekologické
vztahy patří vztahy potravinové, vytvářející
složité řetězce, zaměřili
jsme se na tuto problematiku.
K výraznému zhoršení jednotlivých
složek přírodního prostředí
u nás došlo v posledních 20 letech, zejména
pak v místech s rozvinutým těžkým
průmyslem, velkých městských aglomerací,
v blízkosti chemických továren a v pánevních
oblastech s tepelnými elektrárnami.
Rovněž podíl zemědělské
výroby na porušování ekologické
rovnováhy krajiny se všemi důsledky z toho
plynoucími je značný. Intenzifikace rostlinné
výroby se totiž vydala cestou zvyšování
dávek průmyslových hnojiv při současném
výrazném poklesu zapravování klasického
chlévského hnoje do půdy. Rozšiřovala
se paleta chemicky aktivních látek k ochraně
kulturních plodin. Tyto prostředky vesměs
nepůsobí selektivně a zabíjí
vše živé. Jejich rezidua se mohou za určitých
okolností dostávat do finálního produktu
a tak do potravního řetězce.