Předseda České národní rady
Josef Kempný, místopředsedové
České národní rady Milan Vondruška,
Marie Jarošová, Zdeněk Krč,
Oldřich Burský a Josef Kaňa a
dalších 169 poslanců České národní
rady podle prezenční listiny.
Členové vlády České socialistické
republiky, předseda vlády František Pitra,
místopředsedové vlády Miroslav Toman,
Jaroslav Tlapák, ministr financí, cen
a mezd Jiří Nikodým, ministryně
školství, mládeže a tělovýchovy
Jana Synková, ministr kultury Milan Kymlička,
ministr zdravotnictví a sociálních věcí
Jaroslav Prokopec, ministr spravedlnosti Antonín
Kašpar, ministr vnitra a životního prostředí
Václav Jireček, ministr průmyslu Petr
Hojer, ministr výstavby a stavebnictví Jaroslav
Vávra, ministr zemědělství
a výživy Ondřej Vaněk, ministr
lesního a vodního hospodářství
a dřevozpracujícího průmyslu Jaroslav
Boček, ministr-předseda výboru lidové
kontroly Jan Motl, ministři Karel Löbl a
Erich Sýkora.
Předseda ČNR Josef Kempný: Vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, vážení hosté, zahajuji 14.
schůzi České národní rady a
všechny vás srdečně vítám.
Dovolte mi, abych mezi námi přivítal člena
předsednictva ÚV KSČ a předsedu výboru
pro stranickou práci v ČSR soudruha Karla Urbánka.
Dovolte mi, abych mezi námi uvítal vládu
České socialistické republiky v čele
s jejím předsedou, členem předsednictva
ÚV KSČ soudruhem Františkem Pitrou.
Vítám mezi námi hosta ze Slovenské
národní rady, člena jejího předsednictva
a Předsedu výboru pro národní výbory
a národnosti soudruha poslance Zoltána Bocze.
Vítám všechny představitele ústředních
orgánů, zástupce národních
výborů a všechny ostatní hosty.
Soudružky a soudruzi poslanci, jak jistě víte,
opustili nás před krátkou dobou poslanci
České národní rady, a to poslanec
Josef Píro a poslanec Josef Prchal. Oba tito soudruzi,
naši poslanci, svými dlouholetými životními
i pracovními zkušenostmi přispívali
k aktivní činnosti našeho zákonodárného
sboru.
Prosím, abychom jejich památku uctili povstáním.
(Shromáždění povstává.)
Děkuji vám.
Soudružky a soudruzi, můžeme přistoupit
ke schválení pořadu schůze tak, jak
jej schválilo naše předsednictvo a jak je uveden
na pozvánce.
Je to
I. Návrh zákona České národní
rady o jednacím řádu České
národní rady podle tisků 104 a 105
II. Návrh zákona České národní
rady o poslancích České národní
rady podle tisků 102 a 103
III. Vládní návrh zákona České
národní rady o ochraně před alkoholismem
a jinými toxikomaniemi podle tisků 100 a 101
IV. Zpráva předsedy České národní
rady o zákonném opatření předsednictva
České národní rady o přestupku
proti opatřením k upevnění veřejného
pořádku podle tisků 106 a 107
V. Zpráva vlády České socialistické
republiky o rozvoji všestranné péče
o životní prostředí v České
socialistické republice
VI. Návrh předsednictva ústředního
výboru Národní fronty ČSR na volbu
místopředsedy Nejvyššího soudu
České socialistické republiky podle tisku
108
VII. Návrh ústavně právního
výboru České národní rady na
zproštění některých soudců
z povolání soudcovské funkce podle tisku
109
VIII. Návrh předsednictva ústředního
výboru Národní fronty ČSR na volbu
některých soudců z povolání
k soudům v České socialistické republice
podle tisku 110
IX. Zpráva předsedy České národní
rady o činnosti předsednictva ČNR za dobu
od 20. prosince 1988 do 28. března 1989 podle tisku 99.
Máte k tomuto návrhu pořadu připomínky
nebo doplňky? Nejsou.
Zjišťuji, že z celkového počtu 196
poslanců je podle prezenční listiny přítomno
168 poslanců a že Česká národní
rada je schopna se usnášet.
Snad ještě vysvětlení k tomu, že
nás není dvě stě. Bohužel, jak
jsem už řekl, dva mandáty jsou uvolněny
úmrtím soudruhů Josefa Píra a Josefa
Prchala a dva naši soudruzi poslanci - Ladislav Adamec a
Josef Korčák - rezignovali na své poslanecké
funkce v ČNR. Blíže se o tom hovoří
ve zprávě o činnosti předsednictva
ČNR.
Kdo souhlasí s navrženým pořadem dnešní
schůze, ať zvedne ruku! (Hlasuje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Pořad jsme schválili jednomyslně.
Soudružky a soudruzi poslanci, než přistoupíme
k projednávání schváleného
pořadu, chtěl bych připomenout, že program
na našem dnešním jednání je velice
náročný a obsáhlý. Byl bych
rád, abychom všichni vydrželi až do konce.
Už nyní se několik soudruhů poslanců
omlouvá. Každý víme nejméně
měsíc dopředu, že bude zasedání.
Myslím si, že v ČSR není žádná
jiná schůze nebo zasedání tak významné,
aby mělo přednost před naší schůzí.
Podle časového harmonogramu počítáme
s tím, že seriózní projednávání
celého programu bude trvat asi do 19 hodin. Prosím,
abyste s tím počítali a ukázněně
vydrželi do konce.
První dva body pořadu
K oběma návrhům přednesou poslanec
Josef Mečl úvodní slovo za navrhovatele a
poslanec Václav Hájek společnou zprávu
výborů České národní
rady.
Každý z nich by se v jediném vystoupení
věnoval oběma návrhům zákonů,
i když výklad oddělí.
Navrhuji, aby rozprava k I. a II. bodu byla sloučena. Hlasování
bude pak o každém návrhu zvlášť.
Máte k tomuto postupu projednávání
prvních dvou bodů nějaké námitky
nebo připomínky? Nejsou.
Kdo tedy souhlasí s návrhem na projednávání
prvních dvou bodů pořadu, jak jsem uvedl,
nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Prosím tedy poslance Josefa Mečla, který
byl pověřen skupinou navrhovatelů, aby oba
zákony uvedl.
Poslanec Josef Mečl: Soudruhu předsedo,
soudružky a soudruzi, dovolte mi, abych z pověření
skupiny poslanců, která České národní
radě předložila návrhy zákonů
o poslancích a o jednacím řádu, uvedl
jejich projednávání na dnešní
schůzi.
Oba návrhy směřují k tomu, aby se
zvýšil podíl České národní
rady na rozvoji socialistické demokracie, aby se zkvalitnila
její zákonodárná činnost a
prohloubila kontrola výkonných orgánů.
Zkrácení termínu přestavby hospodářského
mechanismu o jeden rok klade vysoké nároky na aktivitu
všech článků politického systému.
Pro zákonodárné sbory z toho vyplývá
především úkol zabezpečit včasné
přijetí řady nových a ne vždy
jednoduchých zákonů, zvýšit kontrolní
činnost, zejména pokud jde o jejich uvádění
do života. To je jeden z aktuálních důvodů,
proč jsou předkládány uvedené
zákony již dnes, v období, kdy se připravuje
nová Ústava ČSSR. Základním
a trvalým důvodem však je posílit demokratický
charakter, demokratický základ státního
zřízení naší republiky, posílit
pracovní charakter činnosti národní
rady a posílit autoritu poslanců i jejich odpovědnost
vůči voličům.
Oba návrhy by měly přispět k tomu,
aby se bezpodmínečně zvýšila
úloha zákona při správě a řízení
socialistické společnosti. Návrhy proto pamatují
na to, aby byl vytvořen větší prostor
pro práci s návrhy zákonů přímo
ve výborech a v plénu České národní
rady. Práce poslanců i orgánů národní
rady je orientována na stálou kontrolu řídícího
aparátu, vytváří reálnější
podmínky pro jeho odpovědnost za plnění
zákonů. Realizace hospodářské
reformy vyžaduje, aby právě Česká
národní rada dbala o to, aby při provádění
zákonů nedocházelo k polovičatosti,
nedůslednosti, aby se věci dováděly
do konce. To však neznamená, že v odůvodněných
případech nebude třeba některé
nové zákony opravit nebo doplnit. Navrhovaná
právní úprava počítá
s iniciativou poslanců v tomto směru, s jejich hodnocením,
jak se zákony i nově přijímané
zákony osvědčují v praxi.
Dovolte mi nyní několik slov k návrhu zákona
o poslancích České národní
rady.
Dosavadní úprava postavení, práv a
povinností poslanců nevytváří
potřebné právní předpoklady
pro efektivní uplatňování jejich iniciativy,
pro posílení jejich úlohy a autority jako
volených představitelů lidu i jejich odpovědnosti
za plnění úkolů zákonodárného
sboru. Jejich postavení je v současné době
upraveno jen rámcově, a to především
v platné ústavě z roku 1 960 a v ústavním
zákoně o československé federaci a
zčásti i v jednacím řádu České
národní rady. Zvlášť citelně
je pociťován nedostatek přesné úpravy
vztahu poslanců ke státní a hospodářské
sféře. Předložený návrh
usiluje o ucelenou úpravu statusu poslance, jeho práv
a povinností jak v zákonodárném sboru,
tak i ve volebním obvodu, a zároveň i povinnosti
státních orgánů a socialistických
organizací vůči poslancům. Návrh
zákona samozřejmě vychází z
platného ústavního stavu a ústavní
úpravu konkretizuje především tam, kde
je nejvíce pociťována potřeba přesně
upravit práva a povinnosti poslanců. V tomto rámci
je návrh zákona koncipován tak, aby odpovídal
předpokládaným směrům dalšího
ústavního vývoje ČSSR. Návrh
přihlédl i k podobným úpravám
v ostatních socialistických zemích, zejména
k zákonům o lidových poslancích v
Sovětském svazu.
S ohledem na to, že s návrhem zákona jsou poslanci
dobře seznámeni, dovolte mi jen dvě poznámky
k jeho principům.
Návrh zákona se snaží posílit
vztah mezi poslanci a voliči. Rozvádí ústavou
stanovené povinnosti, včetně skládání
účtů ze své činnosti, podávání
zpráv voličům o vlastní práci
i práci České národní rady.
Voliči jsou oprávněni vyžádat
si složení účtů prostřednictvím
orgánů Národní fronty.
Návrh posiluje autoritu poslanců, zejména
stanovením zákonných záruk výkonu
poslanecké funkce. Mám na mysli povinnost státních
orgánů a socialistických hospodářských
organizací poskytovat poslancům potřebné
informace, řešit ve stanovené lhůtě
jejich podněty, právo poslance obrátit se
na příslušné orgány nejsou-li
spokojeni s opatřeními, která byla přijata
k odstranění nejrůznějších
závad. Návrh obsahuje též zákonnou
ochranu pracovního poměru poslance po dobu trvání
mandátu i v následujících dvou letech
i další významné instituty vyplývající
z principu ústavní ochrany poslance ČNR.
Nyní mi dovolte několik poznámek k návrhu
zákona o jednacím řádu České
národní rady.
Myslím, že mi dáte za pravdu i na základě
vlastních zkušeností, že platný
jednací řád z roku 1969 i přes několik
novelizací v mnoha směrech zastaral. Cílem
návrhu je vytvořit účinný Politický
a právní nástroj k uskutečňování
ústavních pravomocí České národní
rady. Zásady, z nichž návrh zákona o
jednacím řádu vychází, jsou
podrobně rozvedeny v důvodové zprávě.
Omezím se proto jen na stručný výklad.
Koncepce návrhu je založena na uplatňování
demokratických forem a metod práce v České
národní radě, což předpokládá
i těsnou spolupráci s národními výbory,
s orgány Národní fronty a s organizacemi
v ní sdruženými a v potřebném
rozsahu i s dalšími organizacemi, s pracovními
kolektivy státních podniků a s vědeckými
pracovišti. Demokratická pravidla jednání
jsou zvýrazněna především v ustanoveních
o výborech, v nichž je těžiště
příprav zasedání, schůzí
České národní rady. Formy spolupráce
s orgány Federálního shromáždění
a SNR jsou rozvedeny v samostatných částech
předloženého návrhu.
K základním funkcím České národní
rady patří její zákonodárná
činnost. V současné době těžiště
zákonodárné činnosti spočívá
v přijetí všech zákonů nezbytných
pro uplatnění hospodářské reformy.
V nedaleké budoucnosti k tomu přistoupí i
soubor zákonů, které bude třeba projednat
k provedení nové ústavy. Přitom samotné
projednání a schválení nové
ústavy bude klíčovým úkolem
České národní rady.
Dosavadní zkušenosti, dobré i špatné,
svědčí o tom, že do programu zákonodárných
prací je třeba v mnohem větší
míře než dosud prosadit principy koncepčnosti
a programovosti. Proto navrhujeme tyto zásady do nového
jednacího řádu nejen zařadit, ale
potřebným mechanismem je také zabezpečit.
Návrh např. obsahuje minimální časový
prostor pro projednávání předložených
návrhů zákonů (60 dnů). Podle
mého názoru je třeba trpělivě,
ale o to důsledněji měnit vžitý
stav, kdy výkonné orgány připravují
návrhy zákonů měsíce a roky
a zákonodárný sbor, který návrhy
projednává a schvaluje - a on za ně nese
plnou ústavní a politickou odpovědnost vůči
společnosti - má k tomu často jen několik
týdnů. To není prestižní otázka,
je to požadavek respektování skutečného
ústavního postavení zákonodárných
a výkonných orgánů, využívání
svěřených pravomocí tak, jak to má
být v souladu s principy právního státu.
Návrh zákona upravuje velmi podrobně postup
při projednávání republikových
i federálních zákonů. Stanoví
některá pravidla pro postup při zákonodárné
iniciativě České národní rady
vůči Federálnímu shromáždění.
Kontrolní činnost České národní
rady a jejích orgánů zaměřuje
návrh na soustavnou kontrolu programového prohlášení
vlády, na plnění záměrů
v jednotlivých oblastech národního hospodářství
a na dodržování socialistické zákonnosti.
v této souvislosti stanoví povinnosti vlády
a jejích členů zabezpečovat závěry
přijaté národní radou nebo jejími
orgány, kvalifikovaně reagovat na připomínky
a podněty poslanců. Vytváří
též podmínky pro širší uplatnění
interpelačního práva. Využívání
této formy kontroly činnosti vlády sleduje
též i zvýšení publicity při
projednávání aktuálních problémů
hospodářského a společenského
rozvoje, získání veřejnosti k účasti
na jejich řešení.
Tolik, soudružky a soudruzi, k předloženým
návrhům zákona o poslancích ČNR
a zákona o jednacím řádu ČNR.
Všichni si nepochybně uvědomujeme, že
tyto návrhy tvoří jen nezbytné právní
předpoklady pro rozvíjení činnosti
České národní rady a jejích
orgánů. Záleží však především
na poslancích, jak budou oba tyto zákony uvedeny
do života, jak budou využity a jak se skutečně
projeví v kvalitě naší práce.
Předložené návrhy, nejprve jejich zásady,
v další fázi pak osnovy zákonů
a odůvodnění, byly ve výborech seriózně
projednány. Většina připomínek,
která je dnes zahrnuta do společných zpráv,
podstatně zlepšila původní návrh
a chtěl bych za ně jménem předkladatelů
poděkovat. Do společných zpráv výbory
správně nezahrnovaly připomínky, které
i když byly zpravidla věcně odůvodněné,
překračovaly rámec platných ústavních
zákonů, popř. jsou řešeny v jiných
zákonech a nebylo třeba je do těchto návrhů
zařazovat.
Navrhuji proto, vážené soudružky a soudruzi
poslanci, aby Česká národní rada předložené
návrhy zákonů o jednacím řádu
a o poslancích po rozpravě schválila. Děkuji
za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Soudružky
a soudruzi, děkuji soudruhu poslanci Josefu Mečlovi
a prosím společného zpravodaje výborů
České národní rady poslance Václava
Hájka, aby přednesl zpravodajskou zprávu.
Společný zpravodaj poslanec Václav Hájek:
Vážený soudruhu předsedo, vážení
soudruzi poslanci, vážené soudružky poslankyně,
dovolte, abych z pověření našeho výboru
podal zprávu o projednávání návrhů
zákonů ČNR o poslancích a o jednacím
řádu České národní rady.