V rozporu se záměry pětiletky rychleji roste
výroba v odvětvích náročných
na základní suroviny, materiály a energii,
především v těžké chemii
a v průmyslu stavebních hmot. Naproti tomu podíl
zpracovatelských odvětví, zejména
lehkého a dřevozpracujícího průmyslu,
se na celkovém přírůstku výroby
snižuje.
Pozitivně lze hodnotit, že po počátečních
problémech dochází k urychlení modernizace
vybraných výrob textilního, oděvního
a kožedělného průmyslu. Přínosy
v 1. pololetí letošního roku představují
zboží téměř za čtvrt miliardy
korun. V chemickém průmyslu byly vytvořeny
předpoklady k vyššímu zhodnocování
ropy i k řešení ekologických problémů
výstavbou krakovací jednotky v Litvínově.
V investiční výstavbě se podařilo
v plánovaných termínech a v projektovaných
parametrech uvést do provozu řadu významných
investičních akcí.
Je bezesporu velkým kladem, že svoji stabilizující
funkci v národním hospodářství
plní naše socialistické zemědělství.
plní a překračuje plánovaný
objem hrubé zemědělské produkce, upravené
vlastní výkony i zisk. Nedaří se ale
to hlavní a pro stabilitu zemědělské
výroby rozhodující, tzn. předstih
rostlinné výroby před živočišnou
a vytváření nezbytných rezerv. Je
třeba podstatně zvýšit pozornost otázkám
hospodárnosti výroby a v praxi zemědělských
podniků více spojovat ekonomické myšlení
s myšlením ekologickým. Ocenění
zasluhuje potravinářský průmysl, který
přes značné problémy se zastaralým
výrobním zařízením a nedostatečným
zajištěním obalových materiálů
i dopravních prostředků, zabezpečuje
vcelku plynule zásobování vnitřního
trhu. Zaostávání jeho materiálně
technické základny nelze však do nekonečna
oddalovat.
Obtížnou etapou vývoje prochází
lesní hospodářství, které po
desetiletí zvyšovalo produkci i produktivitu práce.
v důsledku dlouhodobého působení škodlivých
imisí se v současné době objem i kvalita
produkovaného dřeva snižuje. Tomu je třeba
přizpůsobovat praktickou činnost lesních
závodů, která si vyžádá
stále rozsáhlejší celospolečenské
zdroje. Situaci navíc ztěžuje zpracování
mimořádně velkých objemů dřeva
z živelných kalamit na počátku pětiletky.
Mezi významná pozitiva sociálně ekonomického
rozvoje bezesporu patří opatření ke
společenské pomoci rodinám s dětmi
a mladým manželstvím a zvýšení
důchodů, které jsou jediným zdrojem
příjmu nákladem zhruba 450 mil. korun. Stejně
tak i letos v říjnu provedené diferencované
zvýšení důchodů a posílení
zásluhového hlediska při jejich vyměřování,
které představuje v rámci české
republiky roční náklad zhruba 3 mld korun.
Osobní hmotná spotřeba obyvatel se za dva
roky pětiletky zvyšovala rychleji než předpokládal
plán. Také reálné peněžní
příjmy zaznamenaly o 1,2 bodu rychlejší
růst ve srovnání s plánem přímou
souvislost s tímto vývojem má dynamika růstu
maloobchodního obratu. Ta byla za první dva roky
proti plánu o 1,8 mld vyšší. Letos se
předpokládá jeho překročení
dokonce o 5,8 mld korun. To je růst, který podstatně
zvýšil tlak na hmotné zdroje.
Skutečnost, že osobní hmotná spotřeba
a příjmy rostou rychleji než tvorba hmotných
zdrojů pro jejich uspokojení je však závažným
signálem. Musíme z něho rozhodně vyvodit
odpovídající závěry. Ty musí
mj. směřovat k upevnění mzdové
disciplíny a k důslednějšímu
prosazení vazby mezd na výkony, jejichž výslednicí
musí být produkce zboží, které
je potřebné a které nevede k hromadění
zásob.
Údaje o vývoji ekonomiky svědčí
o tom, že nemají pravdu ti, kteří šíří
pesimistické názory o její stagnaci či
podceňují její potencionální
možnosti. Toto tvrzení rozhodně neznamená,
že "zavíráme oči" před
existujícími nedostatky či některými
destabilizačními tendencemi. Je bezesporu reálným
faktem, že dosahované výsledky nepostačují
k uspokojení stále náročnějších
potřeb, že technicko-technologická úroveň
výroby v řadě odvětví není
uspokojivá, že budeme muset radikálněji
přistoupit k některým strukturálním
změnám. Stejně tak nemůžeme nadále
připouštět, aby příjmy obyvatelstva
předstihovaly tvorbu hmotných zdrojů pro
jejich uspokojení.
Proto se vláda ve své činnosti musí
přednostně soustředit na řešení
problémů, které nejvýrazněji
ovlivňují uspokojení potřeb občanů.
Přitom ani na chvíli nesmíme ztrácet
se zřetele, že klíč k jejich řešení
je ve výrobě a v její výkonnosti,
v překonávání nedostatků, které
představují nejzávažnější
bariéry v rozvoji jednotlivých odvětví.
Za prioritu ve své činnosti považujeme dosažení
rovnováhy na vnitřním trhu a zvýšení
úrovně všech služeb pro obyvatelstvo,
včetně zdravotní péče, zlepšení
bytových podmínek a životního prostředí.
Nedostatky v těchto oblastech se v některých
směrech bohužel prohlubují, přestože
k jejich odstranění bylo již vynaloženo
nemálo úsilí a také značné
prostředky.
Nedaří se uspokojit poptávku po řadě
druhů průmyslového spotřebního
zboží a stavebních materiálů.
Nespokojenost obyvatel vyvolává nedostatečná
nabídka bot, prádla, dětského oblečení,
základních hygienických potřeb, spotřební
elektroniky i některých dalších výrobků.
I když se většinou jejich prodej každoročně
zvyšuje, poptávka předstihuje nabídku.
To vede k nákupním "vlnám", které
řešení situace jen dále komplikují.
U velké části výrobků je příčinou
současného stavu nízká kapacita výroby,
zastaralost technologií, nedostatečná předvídavost
a koncepčnost v jejich rozvoji a modernizaci. Věříme,
soudružky a soudruzi, že najdeme u našich spoluobčanů
a především u vás, poslanců,
pochopení, že tyto příčiny nelze
řešit ze dne na den či z roku na rok.
Příčiny však spočívají
v řadě případů i ve špatném
ocenění poptávky i v nedostatcích
ve spolupráci mezi obchodem a výrobou. Rychlejší
řešení situace ztěžuje i značný
podíl vývozních úkolů v zájmu
dalšího zabezpečení výroby spotřebního
zboží dovezenými surovinami a materiály
a k splácení úvěrů poskytnutých
na dovoz technologických zařízení.
Vláda bude vyžadovat, aby byly urychleně odstraněny
objemové a sortimentní mezery v průmyslovém
zboží, především u zboží
základní potřeby. K tomu požadujeme,
aby ministr obchodu v součinnosti s ministry odpovědnými
za jednotlivé resorty, v součinnosti s Českou
komisí pro plánování a vědeckotechnický
rozvoj konkretizovali s přesně vymezenou osobní
odpovědností a časovými termíny
rozhodující praktické kroky směřující
k uspokojení spotřebitelské poptávky,
zejména u rozhodujících druhů nedostatkového
zboží. Všechny problémy nebude však
možné řešit jen na úrovni centra.
Stejně důležitou roli zde musí sehrát
vysoká odpovědnost kolektivu výrobců
za uspokojování celospolečenských
potřeb v daném sortimentu výrobků.
Oceňujeme v tomto směru iniciativu, kterou rozvíjí
v souladu se závěry všeodborové konference
Revoluční odborové hnutí.
Vláda se soustřeďuje na řešení
hlavních příčin vzniku současného
neuspokojivého stavu. podporuje rozhodující
rozvojové a modernizační programy výroby
spotřebního zboží a k dočasnému
překlenutí některých nedostatků
uvolňuje i prostředky na dovoz. Chceme podpořit
i úvěrovou politiku na dovoz potřebných
technologických zařízení i jeho výrobu
v rámci kooperací nebo integrační
spolupráce se zahraničními podniky.
Na modernizaci vybraných výrobních kapacit
bylo v letech 1986-1988 uvolněno téměř
1,6 mld devizových korun. V loňském roce
bylo uvolněno čtvrt miliardy korun mzdových
prostředků na stabilizaci pracovníků
v textilním oděvním a kožedělném
průmyslu a 350 mil. devizových korun bylo použito
na nákup technicky progresivních zařízení
pro zajištění vlastní výroby
nedostatkových druhů zboží. Bude zahájena
modernizace potravinářského průmyslu
s orientací na kapacitně problémová
odvětví a k zabezpečení výroby
obalů. Hledáme cesty ke zvýšení
výroby stavebních materiálů a výrobků
dřevozpracujícího a nábytkářského
průmyslu. Stabilitu vnitřního trhu nemůžeme
řešit jenom dovozem. Nelze do nekonečna stupňovat
požadavky na centrální zdroje deviz Hlavní
cesta k řešení problémů musí
být ve vyšším využití tuzemských
zdrojů.
Souběžně se zabezpečováním
výrobních předpokladů se musí
podstatně zlepšovat a zkvalitňovat i práce
obchodu. Tímto směrem budou účinně
působit i systémová opatření
nového hospodářského mechanismu, který
v obchodě bude uplatněn od 1. ledna příštího
roku.
Přitom musíme zejména v současném
přechodném období energicky čelit
případným snahám vypouštět
z výrobních programů tzv. neefektivní
výrobky, omezovat sortiment zejména levnějších
druhů zboží a zvyšovat ceny na úroveň
neodpovídající vyšší užitné
hodnotě. Toto naše stanovisko může vést
k názorům, že vyhlašujeme jakési
"protisoustavové" principy. Vycházíme
však z toho, že nový hospodářský
mechanismus zatím nepůsobí komplexně,
že není ještě dopracován. Jeho
zavedení, uplatnění to je proces, v němž
není možné si vybírat "hrozinky"
a snadnější cesty pro tvorbu podnikových
finančních zdrojů.
Stav v úrovni a kvalitě služeb je přes
dílčí zlepšení a určité
oživení také velmi značně diferencovaný.
Je řada podniků, kde podstatně vzrostla aktivita
a podnikavost. Máme dobré příklady
aktivních národních výborů,
které začaly rozvíjet formy služeb i
přes drobné provozovny a občany na základě
vydaných povolení. Avšak je i řada míst,
kde k potřebnému pohybu směrem ke zlepšení
nedochází. Očekáváme, že
národní výbory v této oblasti zvýší
svoji aktivitu, že budou plnit i povinnost zakladatele podniku
služeb s vědomím odpovědnosti, kterou
za tuto oblast mají před občanskou veřejností.
Opatření podnikaná ke zvýšení
dodávek na vnitřní trh a ke zvýšení
objemu služeb pro obyvatelstvo řeší jen
jednu i stránku problému, tj. zdroje a nabídku.
V zájmu rovnováhy spotřebního trhu
vláda posoudí a bude prosazovat i další
opatření. Půjde zejména o důsledné
prosazení principu zásluhovosti v odměňování
podle skutečných výsledků práce
v množství a kvalitě. Zkoumá též
možnosti další stimulace peněžních
úspor obyvatelstva a rozšíření
osobního i majetkového pojištění.
Vláda si je vědoma vážných problémů,
které ztrpčují život občanům
v souvislosti s funkcí městské a silniční
hromadné dopravy, zejména v ranních a odpoledních
dělnických a žákovských spojích.
Příčinou je vedle nedostatků ve vlastní
organizaci a řízení vysoká kumulace
přepravních nároků, vzhledem na nedodržení
odstupňovaných počátků pracovní
doby, ale i nedostatečný počet řidičů
a vysoký podíl přestárlých
dopravních prostředků. Jedna třetina
autobusů ČSAD a městské hromadné
dopravy je starší 6 let, u tramvají je to dokonce
více než jedna třetina. Vzhledem k oprávněné
kritice veřejnosti a ke společenské závažnosti
tohoto problému se jeho řešením budeme
ve vládě v nejbližší době
zabývat. Zaměřujeme se na stabilizaci řidičů
a na posílení dopravy pracujících
do zaměstnání dalšími autobusy.
Postupně do konce května příštího
roku bude doprava pracovníků do zaměstnání
posílena o více než 1100 posilových
spojů, což představuje zvýšení
roční přepravní kapacity přibližně
o 17 miliónů osob. K tomu účelu budou
ve větší míře zapojovány
autobusy závodové a rekreační dopravy.
Jsme si, soudružky a soudruzi, vědomi, že tato
opatření nemohou komplexně situaci vyřešit.
Budeme proto propracovávat systémová opatření,
která budou zaměřena na řešení
příčin neustálého nárůstu
počtu přepravovaných osob.
V komplexní bytové výstavbě národních
výborů bylo v prvních dvou letech pětiletky
dokončeno 91 100 bytů, což je o 3000 bytů
méně než předpokládal pětiletý
plán. Z celkového úkolu pětiletky
bylo splněno pouze 31,8 %. Nedostatečně je
zajišťována modernizace bytů a jejich
oprava a údržba. Příčin neplnění
úkolů v bytové výstavbě je
celá řada. Spočívají především
v nízké investiční připravenosti
území v závěrečných
letech předchozí pětiletky, v nedostatečné
připravenosti některých lokalit, v dlouhodobém
nedostatku stavebních profesí, zejména na
dokončovací práce. Není řídkým
jevem, že byty a potřebná občanská
vybavenost nemohou být dokončeny v důsledku
chybějících dodávek osobních
výtahů, kompletačních prvků
pro výměníkové stanice a kotelny,
elektrických sporáků, oken, dveří
a podlahovin. Situaci komplikuje neúměrná
kumulace plánovaného dokončování
bytů v závěru pětiletky. Je třeba
otevřeně uvést, že vláda zatím
hledá optimální řešení
vzniklé situace a přijatelná východiska.
Ta musí vést především k zabezpečení
plynulého přechodu do 9. pětiletky a k odstranění
situace, která dlouhodobě způsobuje hlubokou
nerovnoměrnost komplexní bytové výstavby
a z ní pramenící problémy.
Jedním z nejzávažnějších
úkolů, jehož řešení stojí
před námi, je zvýšení výkonnosti
stavebnictví. příčiny neuspokojivého
stavu spočívají zejména v organizační
a technické nepřipravenosti stavebních podniků
na plnění úkolů, stejně tak
i v technické zastaralosti a v nedostatečné
orientaci na materiálově méně náročné
technologie stavění. K efektivnosti nepřispívá
také dosavadní nákladový způsob
oceňování stavebních prací
a nepříznivý vývoj struktury zaměstnanosti,
zejména výrobních dělníků.
Řada problémů vyplývá z vážných
subjektivních nedostatků v organizaci a řízení.
Vláda proto uložila dopracovat technickou politiku
stavebnictví s cílem, řešit uvedená
slabá místa v činnosti tohoto významného
odvětví naší ekonomiky.
Dlouhodobě nejsme spokojeni s úlohou technického
rozvoje. Postavení a výsledky vědeckovýzkumné
základny musíme poměřovat s úrovní
dosahovanou ve světě. Srovnání pro
nás nevyznívá příliš příznivě.
K zvýšení výslednosti práce vědeckovýzkumné
základny vláda usiluje o převedení
většiny organizací na chozrasčotní
princip při zachování odpovědnosti
centra za základní výzkum, včetně
jeho materiálového a finančního zabezpečení.
Půjde o to vymezit místo našeho výzkumu
ve světě, specifikovat v jednotlivých oborech
míru zpoždění a stanovit směry,
ve kterých máme největší předpoklady
dosáhnout v relativně krátké době
špičkových parametrů. Bude nutné
urychlit i realizaci systémových opatření,
účinnějšího systému hmotné
zainteresovanosti pracovníků výzkumu na výsledcích
jejich činnosti, ale i na praktickém využití.
Rychlé osvojování si vědeckotechnického
pokroku odvisí od vytvoření náročného
ekonomického klimatu, který by nutil podniky vyhledávat
technické inovace a ne aby výzkum, tak jako v mnoha
případech dosud, pracně hledal adresáta
pro realizaci svých výsledků.
Soudružky a soudruzi, v úsilí o úspěšnou
realizaci cílů, které jsme si vytyčili,
je úkolem číslo jedna uvést do života
komplexní přestavbu hospodářského
mechanismu. Zásady přestavby byly ověřovány
prostřednictvím experimentu. Experimentující
organizace dosahují v průměru lepších
výsledků než ostatní. Ukazuje se, že
pravidla experimentu podněcují k vyšší
efektivnosti, k žádoucí diferenciaci v odměňování,
ke snižování administrativy i k úspoře
režijních pracovníků.
Pozitivní stránky však nechceme rozhodně
přeceňovat. Jsme si vědomi, že hodnocené
období je relativně krátké. Navíc
k uskutečnění experimentu byly vybrány
zpravidla přední podniky. Jeho výsledky navíc
nelze hodnotit pouze z hlediska finančního efektu.
ale především, jak jsou řešeny
věcné problémy organizací, zejména
ve struktuře jejich výroby, ve výrobkových
a technologických inovacích, v kvalitě produkce
apod.
Od prvního ledna příštího roku
přejde na nový hospodářský
mechanismus odvětví obchodu a celý zemědělsko-potravinářský
komplex. Nedělitelnou součástí přestavby
hospodářského mechanismu je i přestavba
dosavadního organizačního uspořádání
výrobně technické, vědeckovýzkumné
a oběhové základny. Máme za sebou
první etapu této přestavby. při jejím
hodnocení je nutné konstatovat, že se plně
nepodařilo dodržet všechny záměry
stanovené Zásadami. To se týká především
nedostatečného využívání
individuálních návrhů a silně
přežívajících resortních
přístupů k zřizování
státních podniků. V dalších etapách
musíme jejich utváření lépe
spojovat s potřebami strukturální přestavby
ekonomiky a se zvyšováním odpovědnosti
za plnění plánu a uspokojování
celospolečenských potřeb.
S vysokou odpovědností přistupujeme k posuzování
návrhů na založení státních
podniků v hospodářství řízeném
národními výbory. Hlavním cílem
zakládání těchto podniků je
žádoucí velikostní diferenciace a přizpůsobení
organizačních struktur místním podmínkám
a potřebám obyvatel. Zvlášť chceme
v této souvislosti zdůraznit posilování
zakladatelských funkcí národních výborů
základního stupně. Přesto, že
v současné době jsou na stupni centra dojasněny
představy o novém organizačním uspořádání
zhruba více než u poloviny budoucích státních
podniků, hlavní práce nás teprve čeká.
Ekonomický prostor, který vytváříme
zakládáním nových organizačních
struktur, spolu s postupným působením pravidelného
hospodářského mechanismu musí umožnit
uplatnění tolik potřebné socialistické
podnikavosti založené na vysokých pravomocech,
ale i na vysoké odpovědnosti státních
podniků za svůj rozvoj i uspokojování
celospolečenských potřeb.
Součástí procesu přestavby je vytváření
nového klimatu v myšlení, aktivních
přístupech, iniciativě, vyšší
odpovědnosti, disciplíně a náročnosti.
V tomto směru dochází postupně ke
změnám. Lidé hlouběji přemýšlejí
o své práci, o vztazích v pracovních
kolektivech, o situaci v národním hospodářství
a v celé společnosti, o smyslu a cílech přestavby,
o tom, co sami pro její úspěšnost musí
udělat. Takovýto přístup byl charakteristický
zejména pro jednání nedávné
všeodborové konference. Vláda chce ve své
činnosti plně využít tohoto aktivního
přístupu odborů i dalších organizací
Národní fronty.
Vím, že jako u každé nové věci
jsou jednotlivci a kolektivy, kteří rychleji pochopili
své nové postavení, možnosti a odpovědnost.
Jsou iniciativnější a aktivnější.
Naproti tomu jsou takoví, kteří cítí,
že na ně budou kladeny vyšší nároky.
Mají obavy o své postavení a šíří
pochybnosti, skepsi a nedůvěru v úspěšnost
přestavby. Zvláště pracujícím
na základních pracovištích musíme
proto srozumitelně a kvalifikovaně přiblížit
nejen obecné principy přestavby, ale ukázat
je v realitě jejich pracoviště. V tomto směru
jsme zatím zůstali hodně dlužni zvláště
pracujícím v závodech a provozech.
Objevují se i hlasy, zda to s přestavbou myslíme
opravdově. Na takové hlasy dalo jednoznačnou
odpověď 10. zasedání ústředního
výboru KSČ. považujeme za nutné i na
dnešním zasedání České
národní rady zdůraznit, že realizaci
přestavby pokládáme za klíčový
úkol. Její průběh budeme soustavně
a kriticky vyhodnocovat a reagovat na situace, které se
v tomto závažném procesu budou vytvářet.
V tomto směru se chceme opírat i o poznatky poslanců
České národní rady.
Víme, že zcela mimořádnou pozornost
musíme věnovat tomu, aby nedocházelo k narušování
společenských zájmů a potřeb,
aby nepřevládly úzce podnikové zájmy.
Vláda proto zpřísní dozor a kontrolu
nad podnikovou sférou zejména z hlediska dodržování
státních norem jakosti, zdravotních a hygienických
předpisů. Je rozhodnuta upevňovat finanční
a daňovou disciplínu, dozor nad ochranou spotřebitele
a cenovou kontrolu. Vyplývá to z funkce, kterou
na sebe musí s plnou odpovědností před
celou veřejností převzít orgány
státní kontroly, státní inspekce,
ministerstva i národní výbory.