Úterý 28. června 1988

Nechtějme je formovat, vychovávat a tvárnit mentorováním. Berme mladé jako rovnocenné partnery, kteří si vytvářejí svůj vlastní názor, jsou spolutvůrci hodnot i společenského vědomí a tímto prostředím, atmosférou, kterou svými přístupy a činy tvoříme, je vychovávejme. Poučování, nařizování, zákazy, školení jsou sice pohodlnější, dají se vykázat, ale mají, měřeno skutečnými trvalými hodnotami, malý efekt, popř. efekt zcela obrácený.

Přestavba života a práce v naší společnosti představuje smělé a perspektivní myšlenky. Aby byly uskutečněny, je potřeba pro ně získat zejména mládež, dát jí nejen pocit, ale i konkrétní roli, skutečné úkoly na jejím uskutečňování. Aby neměli pocit, řečeno obrazně, jako diváci na sportovním utkání na místech k státní. Aby byli ve hře, v základní sestavě, ne jako náhradníci. Aby také při dobrých výkonech, vítězstvích byli odměňováni a při prohrách byly příčiny rozebrány, odstraněny a vyvozeny z nich konkrétní závěry tak, aby se chyby neopakovaly. K tomu je ale třeba osobní statečnosti, odstranění navyklých stereotypů, ale zejména - jak to zaznělo na zasedáních ÚV KSČ - začít každý sám u sebe, ve své práci, ve škole, doma, na veřejnosti, ve volném čase chyby, nedostatky a nepořádky odstraňovat. Tak, aby nebylo anonymity při hledání příčin problémů, aby se poctivé práci říkalo poctivá práce hodně nahlas, lajdáctví, neschopnost, zmetky neměly místo v pracovních kolektivech.

Soudružky a soudruzi, dalo by se ještě najít mnoho dalších otázek, jejichž řešení by pomohlo ke komplexní výchově, ale i péči o mladou generaci. Mnoho jich zaznělo ve vystoupeních ministra školství, mládeže a tělovýchovy soudruha Juliše, ve zpravodajské zprávě soudružky poslankyně Černé i v diskusi. Vezměme si nyní, každý z nás, alespoň jeden úkol za vlastní a dejme všechny síly pro jeho uvedení do života. To bude nejlepší odkaz pro budoucnost z našeho dnešního zasedání České národní rady v naplňování usnesení, které z pověření výboru ČNR pro kulturu a výchovu doporučuji schválit. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji poslanci Vladislavu Krumerovi Soudružky a soudruzi poslanci, zjišťuji, že promluvili všichni přihlášení řečníci.

Přeje si ještě někdo z poslanců promluvit?

Přeje si promluvit někdo z členů vlády? Soudruh ministr Juliš.

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČSR Karel Juliš: Vážený soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci, dovolte mi, abych poděkoval za všechny náměty, které jsou nejen užitečné, ale svědčí o tom, že jsme si společně vědomi úkolů bez toho, aniž bychom přenášeli tyto úkoly na druhé, ale abychom se vzájemně ujistili o tom nejpodstatnějším - že to myslíme upřímně a že nechceme zklamat sebe ani naše mladé lidi. Oni totiž čekají nejen na naše slova, ale na naše činy.

Za prvé myslím, že diskuse ukázala to, co je v přírodě obvyklé, že mladí kopírují dospělé. A platí to i o lidech jako o organické součásti přírody. Mám trochu obavu, že dříve nebo později se dostaneme při řešení problému mládeže k tomu, že se budeme muset vypořádat s tím, aby mladí kolem sebe neviděli hrubost, aby kolem sebe neviděli lajdáctví, aby neviděli nezájem dospělých o potřeby druhého a o potřeby společnosti.

Za 40 let, které uplynuly, se bohužel málo změnilo v chápání toho, co je moje a co je naše, a zkoušky, které nás čekají, ukáží ještě hlubší rozpor, jak nedokonale jsme tento vztah k hodnotám nejen majetkovým, ale i etickým nedocenili a nedopracovali.

Rád bych také řekl, že se budu sám snažit a budu nepříjemný, protože to souvisí s mou prací, pro školství zabezpečit finanční prostředky. Ale nebudu to dělat tak, abych vytvářel konfliktní situaci v tomto směru, že bychom si říkali "jelikož na to nemáme, tak nebudeme nic dělat". To je extrém tohoto vztahu.

Soudružky a soudruzi, dnes již máme vybudovanou celou řadu středních odborných učilišť na vynikající úrovni. Nevěřiteli, jděte se podívat na odborné učiliště ČKD na Černém mostě u Horních Počernic. Perfektní vybavení, perfektní ubytování, místnosti pro volný čas žáků odborných učilišť - a výsledek je takový, že celá řada oborů, které jsou dnes nesmírně potřebné, zejí prázdnotou, poněvadž tam nikdo nechce jít. Nebudeme moci zůstat jen u prostředků, ale musíme si uvědomit, že u mladých musí být nějaký hnací motor. Nebude-li budoucí zaměstnání přitažlivé, bude-li znamenat píchat v továrně 8 hodin na rozdíl od jiných, kteří si v pracovní době leccos zařídí, můžeme dát do odborných učilišť libovolné množství peněz, a stejně tam žáky nebudeme mít. Oni jsou totiž racionální a dívají se na to, co z toho budou mít, až vstoupí do života, a jsou velmi rozumní, umějí si srovnat fakta. Vedle toho, že bychom chtěli peníze, musíme se podívat na ty stránky, které využity nejsou.

Na závěr mi dovolte poznámku, formulovanou jako prosbu na poslance. Škola neexistuje jako abstraktní pojem. Školu tvoří žáci a učitelé. A o ty učitele mi jde. Myslím, že nám utíkají ze školství učitelé, kteří jsou velmi dobří, a kteří chtějí učit, ale nemohou, protože z nich děláme služky pro všechno. To je věc, kterou nepostihneme žádným nařízením, to je věc, která souvisí s tím, jak společnost učitele chápe, jak ho nechá prohánět kde kým, aby zajistili oslavy, soutěže, akce atd. Ale my se musíme vrátit k tomu, že učení je skutečně svatá povinnost, do které nemá kdo co zasahovat. A budeme muset daleko ostřeji se bránit, i když nás budou obviňovat, že nemáme pochopení pro to či ono, ale někde začít musíme.

Rád bych odpověděl také na desetiletou povinnou docházku. Soudružky a soudruzi, velmi jsem věci rozmýšlel, protože bych chtěl zachovat vnitřní poctivost věcem. Dnes nemá smysl bavit se o změně desetileté docházky, protože zatím je to zákonné ustanovení. Doporučuji uvažovat o tom, jestli kdybychom to měnili, jestli bychom se nedostali do přesně stejné situace jako teď. Kolem 9 % naší mládeže není schopno dokončit základní školu, je to fakt sice smutný, ale je takový. Kdybychom místo 10 let měli osm, je jen otázkou času, kdy se zde budeme dohadovat o tom, jestli by to nemělo být sedm, poněvadž v 8. třídě to už dál nejde.

Myslím, že věc stojí jinak:

1. Co v těch deseti letech budeme učit.

2. Jak mnoho si budou naši žáci vědomi toho, že nebudou-li něco umět, budou mít potíže, až přijdou do života.

Mnoho lidí nemá dnes sociální obavy, zvykli si na sociální jistoty a mají dokonce sociální bezstarostnost. Dokud se nedostaneme k tomu, že mladí budou vědět, že dostanou dříve byt, že dostanou dříve peníze, když budou dobří a budou něco umět, tak žádným systémem věc nenapravíme.

Prozatím bych držel desetiletou docházku jako velkou vymoženost, protože umožňuje společnosti 10 let se o mladého člověka starat. Spíš bych řešil otázku, jak se o něj starat, abychom správně přistupovali jak k těm, kteří mají nadání se učit i k těm stejně potřebným pro společnost, kteří mají "zlaté ruce".

Nerad bych se dostal do slibování převratných změn, protože to školství nesvědčí, ale rád bych se s vámi podělil o ujištění, že je tam dost prostoru k tomu, abychom v pracovním pořádku, před očima veřejnosti, v dialogu s učiteli a žáky se postupně dostávali ke zlepšení věcí, které dobrému školství i výchově mladé generace brání.

Ještě jednou vám děkuji za připomínky i za pozornost.

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji soudruhu ministrovi Julišovi za jeho odpovědi a závěr diskuse.

Prosím společnou zpravodajku a zároveň předsedkyni návrhové komise poslankyni Marcelu Černou o závěrečné slovo. (Vzdává se.) Tedy o odůvodnění závěrečného usnesení k projednávané zprávě.

Poslankyně Marcela Černá: Vážené soudružky a soudruzi, návrhová komise, zvolená 11. schůzí České národní rady, dostala řadu připomínek, z nichž většinu akceptovala. Jejich jménem doporučuji, aby návrh usnesení obsahoval následující změny:

Na straně 1, 3. odstavec, 2. odrážka: Za slovo "nedostatků" vsunout "a využít". Upravená věta pak bude znít: "Základní východiska pro odstranění zjištěných nedostatků a využití rezerv.".

Strana 2, poslední odrážka, druhá věta: vypustit slovo "všechny".

Strana 3, 3. odstavec, bod b), 1. odrážka, 3. řádek zdola: ve slově "dořešit" vypustit slabiku "do", bude znít "řešit otázky".

Dále 2. odrážka, 2. věta: vypustit slovo "včetně". Nově zařadit jako novou odrážku, tzn. nová odrážka bude znít: "Zvýšení úrovně hygieny školního prostředí ...".

6. odstavec, 1. dvouodrážka, za slovo "řízení" přijde tečka a zařadí se věta: "Za prioritní považovat odpovědnou a efektivní přípravu mládeže na dělnická povolání".

7. odstavec, 2. dvouodrážka: za slova "v dalším roce" zařadit letopočet "1989/1990". Pokračovat "na středních s důrazem na zkvalitnění občanské a morální výchovy".

Strana 4, 2. odstavec, 2. dvouodrážka: přeformulovat na následující znění: "Komplexně posoudit otázky vysokého školství v souvislosti s přípravou nového vysokoškolského zákona.

Za 5. odstavec zařadit novou odrážku v pořadí 6., s tímto textem: "Věnovat pozornost podmínkám života a procesu společenského uplatnění zdravotně, tělesně a mentálně postižené mládeže.".

7. odstavec, předposlední věta: za slovo "řízení" doplnit "ekonomiky i dalších významných oblastí našeho společenského života".

8. odstavec, předposlední věta: přeformulovat "Především v oblasti přírodních věd a techniky i na dalších úsecích ..."

Na straně 5, 1. odstavec hned na začátku: přeformulovat na "Důsledněji plnit ...".

2. odstavec: jako první slovo zařadit "Soustavně". V předposlední větě téhož odstavce za slovo "kultury" doplnit sousloví "estetického rozvoje".

3. odstavec, poslední věta: za slovem "vzdělání" udělat tečku a navázat novou větou: "Přitom dbát na rozšíření všech služeb a činností, které pomohou vytvořit zaměstnaným matkám větší časový prostor pro výchovu dětí.". V témže odstavci, předposlední věta za slovem "odvodů" udělat tečku a následující větu začít velkým písmenem: "Zefektivnit ...".

Strana 6, 1. odstavec, písmeno c): přeformulovat závěr "V duchu nejlepších tradic vlastenecké a internacionální výchovy."

Soudružky a soudruzi, tolik návrh komise zvolené na dnešním zasedání k přípravě usnesení o komplexu "Rozvoj péče o mladou generaci".

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji poslankyni Marcele Černé.

Soudružky a soudruzi, slyšeli jste úpravy návrhu na usnesení tak, jak vyplynuly z vašich připomínek a z práce námi zvolené skupiny poslanců. Máte k návrhu na usnesení včetně doplňků a úprav, které formulovala poslankyně Černá, další připomínky, doplňky, náměty? Nejsou. Můžeme tedy hlasovat.

Kdo souhlasí s návrhem usnesení České národní rady ke zprávě vlády České socialistické republiky o komplexním rozvoji všestranné péče o zdravý růst mladé generace a uplatnění jejích schopností při budování vyspělé socialistické společnosti, jak jej předložila návrhová komise a odůvodnila zpravodajka, ať zvedne ruku! (Hlasuje se.)

Je někdo proti nebo se zdržel hlasování? Ne.

Děkuji soudružce Černé i ostatním členům pracovní skupiny.

Tím jsme projednali předposlední, ale mimořádně významný bod našeho pořadu.

Posledním bodem je

XI

Zpráva předsedy České národní rady o činnosti předsednictva České národní rady za dobu od 21. dubna do 27. června 1988 podle sněmovního tisku 77

Tato zpráva vám byla rozdána před schůzí. Máte k ní nějaké připomínky nebo dotazy? Nejsou.

Navrhuji, aby Česká národní rada schválila zprávu o činnosti předsednictva za dobu od poslední schůze ČNR podle tisku 77. Kdo s tímto návrhem souhlasí, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.)

Je někdo proti nebo se zdržel hlasování? Ne. Děkuji.

Tím jsme projednali celý pořad 11. schůze České národní rady.

Než se rozejdeme, chtěl bych ještě připomenout, že jste obdrželi písemnou zprávu o zajištění realizace podnětů poslanců z 8. schůze ČNR. Připomínám, abyste ve výborech ČNR sledovali postup realizace těchto podnětů.

Chtěl bych poděkovat všem našim poslancům, členům vlády, předsedovi i našim hostům za účast na našem jednání. Chtěl bych vám všem popřát trochu klidu a příjemné prožití dovolené s tím vědomím, že Česká národní rada jako taková na dovolenou nejde. Budeme muset využít i těchto měsíců k plnění úkolů, které před námi stojí, ale naopak si přejeme, aby si každý individuálně odpočal a nabral nové síly do další práce na svém pracovišti, ve volebním obvodě i v zákonodárném sboru.

Končím 11. schůzi a připomínám členům předsednictva České národní rady, aby se sešli ke krátké schůzi v Konferenčním sále.





Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP