Nechtějme je formovat, vychovávat a tvárnit
mentorováním. Berme mladé jako rovnocenné
partnery, kteří si vytvářejí
svůj vlastní názor, jsou spolutvůrci
hodnot i společenského vědomí a tímto
prostředím, atmosférou, kterou svými
přístupy a činy tvoříme, je
vychovávejme. Poučování, nařizování,
zákazy, školení jsou sice pohodlnější,
dají se vykázat, ale mají, měřeno
skutečnými trvalými hodnotami, malý
efekt, popř. efekt zcela obrácený.
Přestavba života a práce v naší
společnosti představuje smělé a perspektivní
myšlenky. Aby byly uskutečněny, je potřeba
pro ně získat zejména mládež,
dát jí nejen pocit, ale i konkrétní
roli, skutečné úkoly na jejím uskutečňování.
Aby neměli pocit, řečeno obrazně,
jako diváci na sportovním utkání na
místech k státní. Aby byli ve hře,
v základní sestavě, ne jako náhradníci.
Aby také při dobrých výkonech, vítězstvích
byli odměňováni a při prohrách
byly příčiny rozebrány, odstraněny
a vyvozeny z nich konkrétní závěry
tak, aby se chyby neopakovaly. K tomu je ale třeba osobní
statečnosti, odstranění navyklých
stereotypů, ale zejména - jak to zaznělo
na zasedáních ÚV KSČ - začít
každý sám u sebe, ve své práci,
ve škole, doma, na veřejnosti, ve volném čase
chyby, nedostatky a nepořádky odstraňovat.
Tak, aby nebylo anonymity při hledání příčin
problémů, aby se poctivé práci říkalo
poctivá práce hodně nahlas, lajdáctví,
neschopnost, zmetky neměly místo v pracovních
kolektivech.
Soudružky a soudruzi, dalo by se ještě najít
mnoho dalších otázek, jejichž řešení
by pomohlo ke komplexní výchově, ale i péči
o mladou generaci. Mnoho jich zaznělo ve vystoupeních
ministra školství, mládeže a tělovýchovy
soudruha Juliše, ve zpravodajské zprávě
soudružky poslankyně Černé i v diskusi.
Vezměme si nyní, každý z nás,
alespoň jeden úkol za vlastní a dejme všechny
síly pro jeho uvedení do života. To bude nejlepší
odkaz pro budoucnost z našeho dnešního zasedání
České národní rady v naplňování
usnesení, které z pověření
výboru ČNR pro kulturu a výchovu doporučuji
schválit. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Vladislavu Krumerovi Soudružky a soudruzi poslanci,
zjišťuji, že promluvili všichni přihlášení
řečníci.
Přeje si ještě někdo z poslanců
promluvit?
Přeje si promluvit někdo z členů vlády?
Soudruh ministr Juliš.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy
ČSR Karel Juliš: Vážený soudruhu
předsedo, soudružky a soudruzi poslanci, dovolte mi,
abych poděkoval za všechny náměty, které
jsou nejen užitečné, ale svědčí
o tom, že jsme si společně vědomi úkolů
bez toho, aniž bychom přenášeli tyto úkoly
na druhé, ale abychom se vzájemně ujistili
o tom nejpodstatnějším - že to myslíme
upřímně a že nechceme zklamat sebe ani
naše mladé lidi. Oni totiž čekají
nejen na naše slova, ale na naše činy.
Za prvé myslím, že diskuse ukázala to,
co je v přírodě obvyklé, že mladí
kopírují dospělé. A platí to
i o lidech jako o organické součásti přírody.
Mám trochu obavu, že dříve nebo později
se dostaneme při řešení problému
mládeže k tomu, že se budeme muset vypořádat
s tím, aby mladí kolem sebe neviděli hrubost,
aby kolem sebe neviděli lajdáctví, aby neviděli
nezájem dospělých o potřeby druhého
a o potřeby společnosti.
Za 40 let, které uplynuly, se bohužel málo
změnilo v chápání toho, co je moje
a co je naše, a zkoušky, které nás čekají,
ukáží ještě hlubší
rozpor, jak nedokonale jsme tento vztah k hodnotám nejen
majetkovým, ale i etickým nedocenili a nedopracovali.
Rád bych také řekl, že se budu sám
snažit a budu nepříjemný, protože
to souvisí s mou prací, pro školství
zabezpečit finanční prostředky. Ale
nebudu to dělat tak, abych vytvářel konfliktní
situaci v tomto směru, že bychom si říkali
"jelikož na to nemáme, tak nebudeme nic dělat".
To je extrém tohoto vztahu.
Soudružky a soudruzi, dnes již máme vybudovanou
celou řadu středních odborných učilišť
na vynikající úrovni. Nevěřiteli,
jděte se podívat na odborné učiliště
ČKD na Černém mostě u Horních
Počernic. Perfektní vybavení, perfektní
ubytování, místnosti pro volný čas
žáků odborných učilišť
- a výsledek je takový, že celá řada
oborů, které jsou dnes nesmírně potřebné,
zejí prázdnotou, poněvadž tam nikdo
nechce jít. Nebudeme moci zůstat jen u prostředků,
ale musíme si uvědomit, že u mladých
musí být nějaký hnací motor.
Nebude-li budoucí zaměstnání přitažlivé,
bude-li znamenat píchat v továrně 8 hodin
na rozdíl od jiných, kteří si v pracovní
době leccos zařídí, můžeme
dát do odborných učilišť libovolné
množství peněz, a stejně tam žáky
nebudeme mít. Oni jsou totiž racionální
a dívají se na to, co z toho budou mít, až
vstoupí do života, a jsou velmi rozumní, umějí
si srovnat fakta. Vedle toho, že bychom chtěli peníze,
musíme se podívat na ty stránky, které
využity nejsou.
Na závěr mi dovolte poznámku, formulovanou
jako prosbu na poslance. Škola neexistuje jako abstraktní
pojem. Školu tvoří žáci a učitelé.
A o ty učitele mi jde. Myslím, že nám
utíkají ze školství učitelé,
kteří jsou velmi dobří, a kteří
chtějí učit, ale nemohou, protože z
nich děláme služky pro všechno. To je
věc, kterou nepostihneme žádným nařízením,
to je věc, která souvisí s tím, jak
společnost učitele chápe, jak ho nechá
prohánět kde kým, aby zajistili oslavy, soutěže,
akce atd. Ale my se musíme vrátit k tomu, že
učení je skutečně svatá povinnost,
do které nemá kdo co zasahovat. A budeme muset daleko
ostřeji se bránit, i když nás budou
obviňovat, že nemáme pochopení pro to
či ono, ale někde začít musíme.
Rád bych odpověděl také na desetiletou
povinnou docházku. Soudružky a soudruzi, velmi jsem
věci rozmýšlel, protože bych chtěl
zachovat vnitřní poctivost věcem. Dnes nemá
smysl bavit se o změně desetileté docházky,
protože zatím je to zákonné ustanovení.
Doporučuji uvažovat o tom, jestli kdybychom to měnili,
jestli bychom se nedostali do přesně stejné
situace jako teď. Kolem 9 % naší mládeže
není schopno dokončit základní školu,
je to fakt sice smutný, ale je takový. Kdybychom
místo 10 let měli osm, je jen otázkou času,
kdy se zde budeme dohadovat o tom, jestli by to nemělo
být sedm, poněvadž v 8. třídě
to už dál nejde.
Myslím, že věc stojí jinak:
1. Co v těch deseti letech budeme učit.
2. Jak mnoho si budou naši žáci vědomi
toho, že nebudou-li něco umět, budou mít
potíže, až přijdou do života.
Mnoho lidí nemá dnes sociální obavy,
zvykli si na sociální jistoty a mají dokonce
sociální bezstarostnost. Dokud se nedostaneme k
tomu, že mladí budou vědět, že
dostanou dříve byt, že dostanou dříve
peníze, když budou dobří a budou něco
umět, tak žádným systémem věc
nenapravíme.
Prozatím bych držel desetiletou docházku jako
velkou vymoženost, protože umožňuje společnosti
10 let se o mladého člověka starat. Spíš
bych řešil otázku, jak se o něj starat,
abychom správně přistupovali jak k těm,
kteří mají nadání se učit
i k těm stejně potřebným pro společnost,
kteří mají "zlaté ruce".
Nerad bych se dostal do slibování převratných
změn, protože to školství nesvědčí,
ale rád bych se s vámi podělil o ujištění,
že je tam dost prostoru k tomu, abychom v pracovním
pořádku, před očima veřejnosti,
v dialogu s učiteli a žáky se postupně
dostávali ke zlepšení věcí, které
dobrému školství i výchově mladé
generace brání.
Ještě jednou vám děkuji za připomínky
i za pozornost.
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
soudruhu ministrovi Julišovi za jeho odpovědi a závěr
diskuse.
Prosím společnou zpravodajku a zároveň
předsedkyni návrhové komise poslankyni Marcelu
Černou o závěrečné slovo. (Vzdává
se.) Tedy o odůvodnění závěrečného
usnesení k projednávané zprávě.
Poslankyně Marcela Černá: Vážené
soudružky a soudruzi, návrhová komise, zvolená
11. schůzí České národní
rady, dostala řadu připomínek, z nichž
většinu akceptovala. Jejich jménem doporučuji,
aby návrh usnesení obsahoval následující
změny:
Na straně 1, 3. odstavec, 2. odrážka: Za slovo
"nedostatků" vsunout "a využít".
Upravená věta pak bude znít: "Základní
východiska pro odstranění zjištěných
nedostatků a využití rezerv.".
Strana 2, poslední odrážka, druhá věta:
vypustit slovo "všechny".
Strana 3, 3. odstavec, bod b), 1. odrážka, 3. řádek
zdola: ve slově "dořešit" vypustit
slabiku "do", bude znít "řešit
otázky".
Dále 2. odrážka, 2. věta: vypustit slovo
"včetně". Nově zařadit jako
novou odrážku, tzn. nová odrážka
bude znít: "Zvýšení úrovně
hygieny školního prostředí ...".
6. odstavec, 1. dvouodrážka, za slovo "řízení"
přijde tečka a zařadí se věta:
"Za prioritní považovat odpovědnou a efektivní
přípravu mládeže na dělnická
povolání".
7. odstavec, 2. dvouodrážka: za slova "v dalším
roce" zařadit letopočet "1989/1990".
Pokračovat "na středních s důrazem
na zkvalitnění občanské a morální
výchovy".
Strana 4, 2. odstavec, 2. dvouodrážka: přeformulovat
na následující znění: "Komplexně
posoudit otázky vysokého školství v
souvislosti s přípravou nového vysokoškolského
zákona.
Za 5. odstavec zařadit novou odrážku v pořadí
6., s tímto textem: "Věnovat pozornost podmínkám
života a procesu společenského uplatnění
zdravotně, tělesně a mentálně
postižené mládeže.".
7. odstavec, předposlední věta: za slovo
"řízení" doplnit "ekonomiky
i dalších významných oblastí
našeho společenského života".
8. odstavec, předposlední věta: přeformulovat
"Především v oblasti přírodních
věd a techniky i na dalších úsecích
..."
Na straně 5, 1. odstavec hned na začátku:
přeformulovat na "Důsledněji plnit ...".
2. odstavec: jako první slovo zařadit "Soustavně".
V předposlední větě téhož
odstavce za slovo "kultury" doplnit sousloví
"estetického rozvoje".
3. odstavec, poslední věta: za slovem "vzdělání"
udělat tečku a navázat novou větou:
"Přitom dbát na rozšíření
všech služeb a činností, které
pomohou vytvořit zaměstnaným matkám
větší časový prostor pro výchovu
dětí.". V témže odstavci, předposlední
věta za slovem "odvodů" udělat
tečku a následující větu začít
velkým písmenem: "Zefektivnit ...".
Strana 6, 1. odstavec, písmeno c): přeformulovat
závěr "V duchu nejlepších tradic
vlastenecké a internacionální výchovy."
Soudružky a soudruzi, tolik návrh komise zvolené
na dnešním zasedání k přípravě
usnesení o komplexu "Rozvoj péče o mladou
generaci".
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslankyni Marcele Černé.
Soudružky a soudruzi, slyšeli jste úpravy návrhu
na usnesení tak, jak vyplynuly z vašich připomínek
a z práce námi zvolené skupiny poslanců.
Máte k návrhu na usnesení včetně
doplňků a úprav, které formulovala
poslankyně Černá, další připomínky,
doplňky, náměty? Nejsou. Můžeme
tedy hlasovat.
Kdo souhlasí s návrhem usnesení České
národní rady ke zprávě vlády
České socialistické republiky o komplexním
rozvoji všestranné péče o zdravý
růst mladé generace a uplatnění jejích
schopností při budování vyspělé
socialistické společnosti, jak jej předložila
návrhová komise a odůvodnila zpravodajka,
ať zvedne ruku! (Hlasuje se.)
Je někdo proti nebo se zdržel hlasování?
Ne.
Děkuji soudružce Černé i ostatním
členům pracovní skupiny.
Tím jsme projednali předposlední, ale mimořádně
významný bod našeho pořadu.
Posledním bodem je
Tato zpráva vám byla rozdána před
schůzí. Máte k ní nějaké
připomínky nebo dotazy? Nejsou.
Navrhuji, aby Česká národní rada schválila
zprávu o činnosti předsednictva za dobu od
poslední schůze ČNR podle tisku 77. Kdo s
tímto návrhem souhlasí, nechť zvedne
ruku! (Hlasuje se.)
Je někdo proti nebo se zdržel hlasování?
Ne. Děkuji.
Tím jsme projednali celý pořad 11. schůze
České národní rady.
Než se rozejdeme, chtěl bych ještě připomenout,
že jste obdrželi písemnou zprávu o zajištění
realizace podnětů poslanců z 8. schůze
ČNR. Připomínám, abyste ve výborech
ČNR sledovali postup realizace těchto podnětů.
Chtěl bych poděkovat všem našim poslancům,
členům vlády, předsedovi i našim
hostům za účast na našem jednání.
Chtěl bych vám všem popřát trochu
klidu a příjemné prožití dovolené
s tím vědomím, že Česká
národní rada jako taková na dovolenou nejde.
Budeme muset využít i těchto měsíců
k plnění úkolů, které před
námi stojí, ale naopak si přejeme, aby si
každý individuálně odpočal a
nabral nové síly do další práce
na svém pracovišti, ve volebním obvodě
i v zákonodárném sboru.
Končím 11. schůzi a připomínám
členům předsednictva České
národní rady, aby se sešli ke krátké
schůzi v Konferenčním sále.