Čtvrtek 21. dubna 1988

Návrh zákona České národní rady stanoví základní podmínky a náležitosti provádění geologických prací bez ohledu na to, kterému ze jmenovaných účelů slouží a bez ohledu na resortní příslušnost organizace, která geologické práce vykonává. Vztahuje se tedy nejen na organizace, patřící do působnosti Českého geologického úřadu, akce i na organizace patřící do působnosti ministerstev pro těžbu nerostů, stavebnictví, dopravy, zemědělství a výživy, Československou akademii věd, ministerstva školství, na organizace a zařízení národních výborů a na organizace družstevní, pokud získaly oprávnění k provádění geologických prací.

Určité odchylky mohou být dohodnuty jen pro geologické práce prováděné Československou akademií věd, organizace federálního ministerstva národní obrany, ministerstva lesního a vodního hospodářství ČSR a pro vyhledávání a průzkum radioaktivních nerostů.

Ve výborech České národní rady byla posouzena a prodiskutována zásadní ustanovení, podle nichž je třeba při geologických pracích postupovat. Lze je v podstatě shrnout do následujících bodů:

geologické práce smí provádět jen k tomu oprávněná organizace způsobilá geologické práce řádně uskutečňovat. Toto oprávnění vyplývá u některých organizací přímo ze zákona, v jiných případech je nutno získat k výkonu geologických prací zvláštní povolení,

- geologické práce se uskutečňují podle projektu zpracovaného a schváleného předepsaným způsobem,

- geologické práce se uskutečňují zpravidla po etapách a musí být prováděny a vyhodnocovány komplexně,

- geologické práce musí být před svým zahájením registrovány, aby bylo zabezpečeno plné využití již získaných výsledků a zabránilo se neúčelným duplicitám v jejich provádění,

- geologické práce musí být řádně a včas geologicky dokumentovány,

- geologické práce musí být vyhodnoceny ve zprávě o výsledku geologických prací, zpracované podle závazných předpisů,

- výsledky geologických prací musí být odevzdány též Geofondu k trvalému uchování a zpřístupňování,

- ústřední orgán nadřízený uživateli stanoví, za jakých podmínek lze výsledky geologických prací využít, zejména k výstavbě nových investic a pro zpracování projektové dokumentace,

- orgány územního plánování jsou povinny postupovat při svém rozhodování v souladu s výsledky geologických prací a chránit zjištěné nebo geologickým úřadem vyznačené prognózní

zdroje,

- zákon zakládá oprávnění vstupovat k provádění geologického výzkumu a průzkumu a k jeho kontrole na cizí pozemky,

užívat jich ke geologickým pracím a stanoví k tomu příslušné podmínky.

Přitom se zákon nedotýká ochrany zájmů a objektů chráněných zvláštními předpisy. Užívání cizích pozemků k provádění geologických prací bude vyžadovat jako dosud včasné projednání průzkumného záměru s orgány zemědělského půdního fondu, s orgánem státního hospodářského řízení a s uživatelem půdy. Musí se postupovat v souladu se zákonnými ustanoveními na ochranu zemědělského půdního fondu tak, aby na zemědělských kulturách a zemědělské půdě došlo k co nejmenším škodám. obdobně je nutno postupovat při užívání lesních pozemků ke geologickým pracím.

Zákon se nedotýká ani jiných právních předpisů chránících zvláštní zájmy, například zákona o státní ochraně přírody, o vodách a o státní památkové péči.

Soubor ustanovení zákona lze považovat za racionální, přiměřený, vytvářející podmínky pro kvalifikované řešení geologických úkolů a obsahující řadu nových progresivních ustanovení. Byl proto projednán se souhlasem ve výborech České národní rady, které k němu uplatnily legislativně právní doplňky a upřesnění. Stejně lze charakterizovat i prováděcí předpisy, které budou mít významnou roli při uplatňování zákona v praxi.

Bude to předpis o projektování, provádění a vyhodnocování geologických prací a o oprávnění k jejich výkonu, který do sebe zahrne řadu předpisů dosud převážně resortního charakteru, a vyhláška o registraci geologických prací a o shromaždování a zpřístupňování jejich výsledků, která nahradí dosavadní vyhlášku číslo 123/1961 Sb., vyžadující úpravu a doplnění. Dojde tím ke sjednocení a zjednodušení právních předpisů, z nichž mnohé za desítky let své platnosti zastaraly.

Další části projednávaného zákona upravují postavení a působnost Českého geologického úřadu. Je to působnost ústředního orgánu státní správy republiky pro oblast geologického výzkumu a průzkumu se širokým okruhem povinností a úkolů, které vycházejí z jeho dosavadní působnosti. Doplňují ji v souladu s ostatním obsahem zákona a promítají se do ní i úkoly ústředního geologického orgánu, vyplývající z nového horního zákona. Zvláštní význam bude mít koncepční a kontrolní činnost Českého geologického úřadu.

Zákon České národní rady o geologických pracích a o Českém geologickém úřadě přichází v době, kdy přestavba hospodářského mechanismu staví před geologii nové otázky organizační, metodické a národohospodářské. Připravený zákon stanoví celospolečenské požadavky, jimž se nemůže vyhnout žádná organizace provádějící geologické práce. Vyjadřuje je přehledně a moderně, dbá, aby organizacím provádějícím geologické práce byl poskytnut dostatečný prostor k samostatnému řešení geologických úkolů a aby nebyly vázány formálními, ryze administrativními požadavky.

Hlavním společenským požadavkem je, aby geologické práce prováděly organizace, které jsou k tomu patřičně kvalifikované, aby postupovaly cílevědomě, aby průzkumný proces realizovaly racionálně, efektivně a průkazně a aby získané geologické poznatky sloužily širokému okruhu ekonomických, sociálních a vědeckých potřeb. Taková úprava se plně kryje se zásadami nového ekonomického mechanismu a podmínkami činnosti státních podniků a dalších organizací a bude napomáhat k rozvoji národní ekonomiky.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, doporučuji vám proto předložený návrh zákona schválit. Děkuji za pozornost. (potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji poslanci soudruhu Šůralovi a zahajuji rozpravu, do které se přihlásil zatím jeden poslanec, a to Miloš Kulovaný, kterého prosím, aby se ujal slova.

Poslanec Miloš Kulovaný: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté!

Byl již podán obraz o značném podílu geologie při řešení našich hospodářských a sociálních potřeb. Dovolte mi nyní připomenout zvlášť úkoly české geologie v péči o životní prostředí a při ochraně přírodních nerostných zdrojů.

Předložený návrh zákona uvodí mezi jinými oblastmi geologické práce zjišťování a hodnocení geologických činitelů ovlivňujících životní prostředí, a řada dalších ustanovení zákona na tuto činnost navazuje.

Není to působnost nová. Poznávací činnost geologie přispívala vždy k tomuto cíli, tyto geologické činitele, geofaktory, bylo třeba poznat, abychom je mohli chránit nebo abychom mohli čelit jejich negativnímu působení.

Systematicky byla tato problematika sledována a hodnocena od počátku sedmdesátých let. Byla připravena a vládou České socialistické republiky schválena koncepce péče o geofaktory životního prostředí, která byla v roce 1977 rozpracována v bohatý souborný program.

Důležitou jeho složkou byla ochrana zdrojů podzemních vod proti znečištění a znehodnocení různými škodlivinami, ropnými produkty, průmyslovými a zemědělskými odpady, které při vší péči unikají do okolního horninového prostředí a narušují je. Každoročně řeší geologie více než stovku takových případů, a to jednou ke zvládnutí havárie, jindy pro stanovení preventivních opatření. Uskutečnily se i desítky akcí ke stanovení ochranných pásem lázeňských pramen, byla získána nesčetná geochemická, geotechnická a jiná data, nahromadil se jedinečný faktografický materiál.

Všechna tato data a informace mohou přinést prospěch jen tehdy, budou-li cílevědomě využívány. Návrh zákona ukládá Českému geologickému úřadu zabezpečovat shromaždování, uchovávání a zpřístupňování výsledků geologických prací. Nově je přitom. zdůrazněna právě povinnost zpřístupňovat výsledky. Slouží k tomu informační systém Geofondu se soustavou rejstříku vrtů, ložisek nerostů, sesuvných území, poddolovaných území.

K podobnému účelu slouží mimo jiné i rozsáhlá akce sestavit soubor geologických a účelových map přírodních zdrojů v měřítku 1: 50 000. Poskytnout vyčerpávající obraz státního území z hlediska geologické stavby, geofyziky, geochemie, hydrogeologie, pedologie, inženýrsko-geologických charakteristik, výskytu zdrojů nerostných surovin, chráněných částí přírody se svodnou mapou geofaktorů životního prostředí. Tento soubor bude obsahovat po svém dokončení asi 1800 map.

Vznik podobných informačních soustav a databází je neobyčejně pracný a náročný a je proto nutno sledovat všechny oblasti jejich možného uplatnění v praxi.

Je třeba přivítat, že projednávaný návrh zákona přináší úpravu, která může přispět k důslednějšímu uplatnění geologických poznatků v praxi. v § 13 zákon ukládá národním výborům dbát, aby byly pro potřebu územního plánování svěřovány geologické poměry jejich územních obvodů a aby postupovaly v souladu s výsledky geologických prací.

Českému geologickému úřadu stanoví povinnost poskytovat orgánům územního plánování informace o výsledcích geologických prací, které mohou mít vliv na vypracování územně plánovací dokumentace a na životní prostředí. V zájmu racionálního postupu při územním plánování může úřad vymezit území se zvláštními podmínkami geologické stavby, zejména s předpokládanými ložisky nerostů nebo se zvlášť nepříznivými inženýrsko geologickými poměry, kde mohou orgány územního plánování vydat územní rozhodnutí jen s jeho předchozím souhlasem nebo po splnění jím stanovených podmínek.

Český geologický úřad tu zřejmě naváže na svůj systém zájmových ložiskových území, jehož elaboráty poskytuje národním výborům řadu nezbytnou orientaci při územním řízení. Pokroky výpočetní a grafické techniky umožňují nyní pohotovou aktualizaci všech informačních materiálů. Bude třeba dohodnout s národními výbory okruhy potřebných informací a způsob jejich poskytování. Je třeba hledat cesty k pohotovému vzájemnému styku. Platí to nejen o informační sféře, ale i při řešení denní problematiky, jako je umisťování skládek odpadů, řešení stabilizace svahových deformací a sesuvů, při posuzování starých důlních děl a způsobu jejich sanace, v péči o čistotu podzemních vod a horninového prostředí, při zpracovávání urbanistických podkladů a rozvoji místní těžby nerostů.

Posuzujeme-li návrh zákona o geologických prací a o Českém geologickém úřadu, je třeba ocenit i přínos zákona k hlubšímu uplatnění geologie při tvorbě a ochraně životního prostředí a ochraně přírodních nerostných zdrojů.

Přírodní nerostné zdroje je třeba nejen objevovat a ověřovat, ale také je chránit proti neoprávněným vnějším zásahům zástavbou a jinými formami trvalého vázání ložisek a proti škodám při vlastním dobývání nedostatečným využitím substance ložiska a nekomplexním využitím jejich užitkových složek. Český geologický úřad získal v ochraně ložisek značné zkušenosti. Získává nyní oporu i v novém horním zákoně, který pověřuje ústřední geologický orgán republiky zásadními úkoly v oblasti správy ložisek, evidence a hospodaření nerostnými zdroji. Dokládá to komplexnost vytvářené právní úpravy v ochraně a využití nerostného bohatství, v geologii a hornictví. Projednávaný zákon o geologických pracích a o Českém geologickém úřadu je jejím nezbytným článkem.

Soudružky a soudruzi, na závěr doporučuji schválit předložený návrh zákona. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji poslanci Kulovanému. Přeje si ještě někdo z poslanců vystoupit? (Nikdo.)

Přeje si vystoupit místopředseda vlády? (Nepřál si.)

Přeje si vystoupit zpravodaj? (Nepřál si.)

Končím tedy rozpravu. Můžeme přistoupit k hlasování. Doporučuji hlasovat opět o celém návrhu najednou. Jsou k tomuto způsobu hlasování připomínky nebo námitky? (Nebyly.)

Kdo tedy souhlasí s vládním návrhem zákona České národní rady o provádění geologických prací a o působnosti Českého geologického úřadu podle sněmovního tisku 55 ve znění společné zprávy výborů ČNR, obsažené ve sněmovním tisku 59 a jejího dodatku podle tisku 68, který vám byl rozdán před schůzí, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Kdo se zdržel hlasování? (Nikdo.) Děkuji.

Tím jsme projednali předposlední bod dnešního pořadu.

Posledním bodem našeho pořadu je

IV

Zpráva předsedy České národní rady o činnosti předsednictva České národní rady za dobu od 12. do 21. dubna 1988

Máte k ní nějaké připomínky nebo dotazy? (Nebyly.)

Navrhuji, aby Česká národní rada schválila zprávu o činnosti předsednictva za dobu od poslední schůze České národní rady podle tisku 64.

Kdo s tímto návrhem souhlasí, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Kdo se zdržel hlasování? (Nikdo.) Děkuji.

Tím jsme, soudružky a soudruzi poslanci, projednali pořad 10. schůze České národní rady.

Končím 10. schůzi České národní rady, děkuji všem za účast, děkuji za účast členům vlády i přizvaným hostům.

Prosím členy předsednictva, aby podle pokynů pracovníků Kanceláře ČNR odjeli do budovy České národní rady, kde se

bude ve 13 hodin konat schůze předsednictva České národní rady.

Pro poslance je připraven oběd zde v budově. Děkuji vám a končím schůzi. Čest práci!

/Jednání skončilo ve 12.10 hodin./





Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP