Úterý 27. října 1987

Je třeba ocenit, že ministerstvo spolu se Svazem družstevních rolníků zařadí školení o těchto otázkách do pravidelného školení družstevníků. Od toho lze očekávat, že se zvýší odpovědnost a sníží lehkomyslnost a takovéto vědomí jako - "mně se přece nemůže nic stát". Myslím, že zde nevystačíme s tím, že nám pracovník či člen JZD podepíše, že byl informován a poučen. Proti podceňování nebezpečí je nutné účinněji působit. Předpokládám, že zde pomohou i příslušné další organizace, které mají přehled a dost vhodných varovných příkladů.

Další pozornost vyžaduje ochrana socialistického vlastnictví. Lesní a vodní hospodářství patří k odvětvím, kde rozkrádání národního majetku nedosahuje takové výše jako u jiných resortů. Ale v zemědělství zasluhují zvýšenou pozornost úhyny zvířat. Složitější je však situace v ochraně úrody a sklizně před nenechavci. Zdá se, že někteří lidé snad ani za krádež nepokládají to, když si z pole sami sklidí nějakou zeleninu či ovoce. Zvlášť tu, která případně není na trhu.

Tam, kde jsou sady oplocené, lépe se brání zemědělské podniky rozkrádání. Méně úspěšné je to u polní zeleniny, ale je zde určitá výhoda v tom, že jde o ucelené plochy a je možno mít o nich přece jen přehled. Těžké je to však v případě ostatních zemědělských plodin. Např. u kukuřice jde o stovky hektarů v jednotlivých podnicích, a to se těžko hlídá. Navíc je nutno říci, že se zde často vychází ze zásady, že především podnik by si měl zajišťovat ochranu svého majetku.

Je však nutné upozornit, že je zde složitost v tom, jak to realizovat. Auto zastaví u honu př. kukuřice, lidé nalámou klasy a odjedou. Co může ten, kdo je uvidí dělat? Snad si zapsat číslo auto, pokud je blíž. Pokud auto nemá, je téměř nemožné zloděje identifikovat.

Na výboru jsme byli ujištěni, že resort dobře pracuje s bezpečnostními orgány. Myslím proto, že bude třeba zlepšit a prohloubit i v tomto směru tuto spolupráci.

Za další vážnou otázku můžeme považovat otázku životního prostředí včetně ochrany povrchových a podzemních vod. V poslední době těmto otázkám věnují plným právem zvýšenou pozornost sdělovací prostředky. Nechci opakovat to, co známe z tisku, rozhlasu a televize. Ale těmto informacím odpovídá i celkově hodnocený stav.

Přes určité zlepšení v čistotě vod, které nastalo zejména dík zrušení některých provozů - mám na mysli zejména papíren, je ještě příliš mnoho výjimek na vypouštění odpadních vod.

Také havárie se nám "stabilizovaly". Je jich ročně stále kolem tří set. To myslím není dobré a bylo by třeba se nad tím hlouběji zamyslet a hlavně zanalyzovat příčiny. V současné době se zdá potřebné zvyšovat účinnost inspekcí i případných represí, včetně pokut. V řadě případů zde jde o nedbalost či hrubé podcenění zásad pro hospodaření s vodou a její ochrany. To je především věc příslušných podniků, a proto v případě zavinění musí nést odpovědnost.

Na druhé straně nemůžeme nevidět, že nejsou v řadě případů vytvářeny podmínky pro hospodaření s vodou, udržování a zlepšování její kvality, snižování ztrát i při zajišťování čističek odpadních vod a čističek kouřových plynů.

Chtěl bych připomenout, že materiálně technické zabezpečení není na dobré úrovni ani pro vodní hospodářství ani pro zajišťování čistoty ovzduší.

Na tyto otázky položil důraz XVII. sjezd KSČ. Myslím, že plným právem. Domnívám se, že nastává určitý obrat k lepšímu - jak jsem již uvedl - nastalo určité zlepšení u vodních toků.

Spokojeni však být nemůžeme, neboť někde se přes vyčleněné finanční prostředky obtížně zajišťují potřebné investice, výrobní kapacity atd. Prostě jsme se dosud nenaučili docenit tyto věci a věnovat jim odpovídající pozornost a úsilí.

Proč o tom hovořím? Myslím, že vyčleněné finanční prostředky bychom měli využít právě v této oblasti. Nepodaří-li se nám to, je nebezpečí, že buď nebudou využity nebo budou přesunuty na jiné úseky, kde se budou snáze realizovat. A to by jistě bylo škoda.

Soudružky a soudruzi poslanci, uplatňování socialistické zákonnosti při své mnohostrannosti ukazuje, že vyžaduje neustálou pozornost. Chtěl bych vyjádřit přesvědčení, že při dalším jednání budeme moci být více spokojeni s vývojem právního vědomí i jeho realizace. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji poslanci Josefu Meierovi. Slovo má poslankyně Mária Koudelová, připraví se poslanec Josef Matějka.

Poslankyně Mária Koudelová: Vážený soudruhu předsedo, soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, v rámci přípravy na tuto schůzi se výbor České národní rady pro školství a vědu zabýval právní výchovou na našich školách a s tím související kriminalitou mládeže školního věku.

Výsledky mravní výchovy našich škol jsou neustále v centru pozornosti a mnohdy i oprávněné kritiky naší veřejnosti, neboť jsme se s nedostatky tohoto druhu zatím nedokázali plně vypořádat. Jak se žáci, učni a studenti chovají na veřejnosti, v pracovním kolektivu, ve volném čase apod., je posuzována zpravidla kvalita výchovného procesu ve škole. Chci ale zdůraznit, že škola zde nemůže zůstat osamocena. Je potřeba si neustále klást otázku vzájemného podílu odpovědnosti mezi školou, rodinou a vlastně celou společností.

Nezastupitelnou roli musí vedle školy sehrát výchova v rodině. Za poslední desetiletí se zde mnoho změnilo. Pominuly existenční starosti, ale vyvstaly jiné - bohužel v neprospěch výchovy našich dětí. Životní shon, mnohdy honba za pomyslnými hodnotami a nedostatek rodičovské péče odsouvá do pozadí to nejdůležitější - vlastní, především citovou a mravní výchovu. Náhrada citu hmotnými statky vede u dětí k neúctě k práci a k vytvořeným hodnotám, které jsou mnohdy brány za samozřejmost. Vedle toho zde máme stále vzrůstající rozvodovost, alkoholismus a jiné neduhy. To vše má pochopitelně na výchovu našich dětí a pozdější kriminalitu mládeže značný vliv.

Neomlouvám zde nedostatky školy, i ona jich má v této oblasti dost. Ale prapůvod trestné činnosti mládeže je v rodině, která často neplní svou funkci. Je potřeba se ptát, kdo jsou rodiče takovýchto dětí? Co dělali, když začaly směřovat k šikmé ploše, která končí trestným činem? Vždyť jejich násilnické sklony se musely nějak projevovat už v chování na veřejnosti i ve škole, mluvě, oblékání. Proč se nikdo nezajímal o to, s kým se stýkají, o co se zajímají a co dělají?

Bude nutno důsledně vyžadovat, aby došlo k řádnému uplatňování stávajících zákonných opatření odpovědnosti rodičů za mravní a citovou výchovu svých dětí a byla zvýšena pravomoc soudních orgánů vůči těm rodičům, kteří neplní tuto svoji základní povinnost. Je zde stále mnoho benevolence, anonymity a svalování podílu odpovědnosti rodiny na někoho jiného.

Jde o to, abychom kriminalitě mládeže předcházeli již v ranném věku, preventivně, to znamená kvalitní výchovou v rodině a ve škole. Musíme hledat a právními prostředky prosazovat nové cesty k účinnější spolupráci školy s rodinou, která je v současné době uzavřenější a k výchovnému ovlivňování a zásahům odmítavější.

Z toho, co jsem uvedla, vyplývá, že nám v naší prevenci chybí určitá kontinuita v celém výchovném procesu. Děti mnohdy něco jiného slyší doma než ve škole a na veřejnosti a v jejich myslích vzniká určitý rozpor. Nejzávažnějším momentem však je zde síla příkladu nás dospělých, a to v obou směrech, tady žádný zájmový kroužek nic nezmůže. Jen pro názornost uvedu to, s čím se téměř každý z nás asi setkal.

Jaký výchovný moment může mít případ, kdy žák se dozví, že by neměl krást, ale vraceje se s rodiči z víkendu, je svědkem události, kdy otec zastaví u družstevního lánu a sklízí co nezasel? Jak asi může působit na učně příklad, kdy v teoretické přípravě je jim vštěpována zásada pracovitosti a pořádku a při praktické výchově v továrně jsou někdy u dospělých svědky pravého opaku? Nebo jiný obrázek. V občanské nauce učí škola k úctě k vytvořeným hodnotám a děti samy jsou mnohdy svědky doslova nepřípustného vandalismu dospělých. Zavést skutkovou podstatu trestného činu vandalství by zřejmě bylo na místě a kompetentní orgány by měly tento návrh zvážit.

Negativní příklady, které jsem uvedla, vytvářejí v mysli mladého člověka trvale negativní dojem, mnohdy těžko napravitelný. Mládež je citlivým detektorem naší společnosti. Hodně viny za dnešní nedostatky mladých je v nás, dospělých. Budeme-li děti vychovávat v rozporech, zanechá to nutně na nich stopy. A že se to dnes projevuje hlavně nedostatkem potřeby žít čestně, je vážná věc.

Značným problémem, který rovněž ovlivňuje kriminalitu mládeže, je nedostatek zařízení pro obtížně vychovatelnou mládež, včetně zařízení pro nezletilé vyrůstající mimo vlastní rodinu. Morálně narušení jedinci působí v kolektivech mladých lidí výrazně negativním směrem a podstatně ovlivňují život v těchto kolektivech. Růst případů šikanování i nealkoholové toxikománie, kdy bude rovněž potřeba na právním podkladě zpřísnit postih, jsou toho dokladem. Nejde snad o to, budovat ještě více takovýchto zařízení, jejichž chod stojí naši společnost mnoho prostředků, které by mohly být vynaloženy daleko účelněji. Nezbývá, než vyvíjet maximální prevenci a snahu k tomu, aby se - a to i za pomoci přísnějších donucovacích prostředků - odstraňovaly příčiny těchto negativních jevů, nežli složitě a nákladně řešily jejich následky.

Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, chci se v závěru svého příspěvku zmínit ještě o jednom nedostatku, který v mnoha směrech negativně působí na naši mládež. Je to specifický druh příživnictví převážně mladých lidí, kombinovaný s trestnou činností, kterému se lidově říká "vexláctví". Pomalu každý měsíc můžeme číst v černé kronice, kolik lidí se nezákonnou koupí a prodejem valut a tuzexových poukázek v naší společnosti obohacuje - jsou-li vůbec přistiženi. přitom nejde o tisícové, ale statisícové částky. Tento nedostatek do určité míry podporuje i Státní banka, která není schopna zabezpečit na turisticky atraktivních místech výměnu cizích peněz tak, jak je ve světě běžné.

Na poslaneckém průzkumu, na městské prokuratuře v Praze, jsme se setkali s tím, že občany zabývající se nezákonným prodejem tuzexových bonů vlastně nikdo nestíhá. Došlo to tak daleko, jak nám bylo sděleno, že Národní výbor hl. m. Prahy byl požádán, aby věc řešil vlastním obecně závazným nařízením. Je tedy namístě zvážit, zda by nebylo vhodné upravit tuto problematiku v připravovaném zákoně o přestupcích.

Jednou z příčin tohoto jevu je rovněž existence prodejen Tuzexu. Kompetentní orgány by se měly s plnou odpovědností zamyslet nad oprávněností těchto přednostních prodejen v socialistické společnosti i nad tím, kolik morálních a politických škod ve výchově naší mládeže způsobují. A zda jejich devizový přínos skutečně vyváží tyto celospolečensky negativní dopady. Devizové záležitosti našich občanů by snad bylo možno zabezpečit jiným - socialistické společnosti odpovídajícím - způsobem. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji poslankyni Márii Koudelové, slovo má poslanec Josef Matějka.

Poslanec Josef Matějka: Vážené soudružky, vážení soudruzi, také výbor ČNR pro kulturu a výchovu se velmi podrobně a několikrát zabýval zkoumáním problémů, které souvisejí s dodržováním socialistické zákonnosti nejen v odvětví kultury, nýbrž i v širokém komplexu otázek obsažených v předložené písemné zprávě a ve vystoupeních generálního prokurátora ČSR. Vzhledem k tomu, že zkoumané problémové okruhy jsou značně široké a všechny základní byly v různých souvislostech zmíněny, chtěl bych v první části svého vystoupení shrnout poznatky z jednání našeho výboru, v druhé pak upozornit na některé důležité a limitující momenty, jejichž řešení je nezbytné ke zvýšení účinnosti právních norem v podmínkách přestavby hospodářského mechanismu ČSSR.

Výbor především ocenil práci orgánů prokuratury v ČSR, která spolu s bezpečností a s justicí plní významné a nezastupitelné úkoly při ochraně socialistického společenského a státního zřízení, majetku v socialistickém i osobním vlastnictví, veřejného klidu a pořádku při prohlubování právního vědomí obyvatelstva naší vlasti. V této souvislosti konstatoval, že kvalita Zprávy generálního prokurátora ČSR o stavu socialistické zákonnosti v České socialistické republice z hlediska zpracování, argumentační vyváženosti i navrhovaných východisek a závěrů je nesporná. Mohli bychom jít bod po bodu, přes všechny problémové okruhy a všude, zvláště v případech hospodářské kriminality, delikvence mládeže, otázek recidivy trestné činnosti aj., bychom vyslovili souhlas se zjištěnými i s navrhovanými směry a východisky nápravy.

A právě tento moment zatím představuje - podle názoru výboru - nejslabší místo, poněvadž sebelépe pravdivě, fundovaně a profesionálně napsaná zpráva, analýza či studie i se správnými opatřeními nemůže být společensky prospěšná, pokud její závěry nebudou realizovány v životě lidí. Jinými slovy řečeno, vysoká odpovědnost, kázeň, disciplína a socialistická morálka jako podmínky úspěšné realizace přestavby, nemohou existovat jen na papíře, nýbrž se musí stát každodenní praxí.

Zkušenosti ukazují, že hlavní problémy stále existují v realizační sféře, kde se mnohdy za dodržování socialistické zákonnosti považuje přednášení verbálních výzev a nic neřešících proklamací. Náš výbor se pozastavil nad rozsahem kriminality a recidivy trestné činnosti. Chtěl bych v této souvislosti uvést slova Felixe Dzeržinského: "Daleko rychleji omezíme a zlikvidujeme kriminalitu, jestliže zamezíme, aby si dospělí kriminálníci vychovávali novou generaci."

Dále výbor upozornil na kritický stav v oblasti účinnosti podnikových kontrol, za alarmující označil netečnost řady vedoucích pracovníků k porušování právních norem v okruhu jejich působnosti, za stále neuspokojivé považuje plnění závěrů Dopisu předsednictva ÚV KSČ k prohloubení účinnosti boje proti porušování zásad socialistické zákonnosti, morálky a disciplíny z února 1983 ve všech sférách života naší společnosti.

Proto v doporučeních generálnímu prokurátoru ČSR poslanci - členové výboru - zdůraznili nezbytnost vytvoření předpokladů k tomu, aby se orgány činné v trestním řízení mohly koncentrovat především na prevenci, odhalování a postih závažných trestných činů, zatímco méně nebezpečná společenská jednání by měla být postihována národními výbory, případně dalšími správními a hospodářskými orgány. Přivítali jsme otevřené slovo generálního prokurátora ČSSR, který v rozhovoru uveřejněném v Rudém právu dne 17. 9. t. r. ukázal cesty, jak tento problém bude v budoucnu řešen. Členové výboru dále navrhli odmítnout projednávání anonymů a účinnými právními opatřeními chránit poctivé občany před jejich působením, postihovat stěžovatele, jejichž podání jsou motivována nízkými pohnutkami, případně jinými (zejména politicky nepřátelskými motivy), zvážit stávající výchovné působení masových sdělovacích prostředků ve sféře "negativních vzorů" (zejména televizní programy západní provenience): zvýšit sankce proti osobám, které páchají trestné činy pod vlivem alkoholu, hledat příčiny kriminality, adekvátní formy výchovy a prevence i součinnosti všech zainteresovaných orgánů a institucí, v souvislosti s přestavbou řízení hospodářského mechanismu v ČSSR zvýšit pozornost při dodržování technologické kázně, obchodních předpisů, odstraňovat předpoklady pro nezákonné obohacování mj. právní normou, na jejímž základě by občan musel prokázat legální původ svých příjmů.

Řadu námětů k zkvalitnění činnosti resortu i odvětví výbor ČNR pro kulturu a výchovu předal ministru kultury ČSR. Právě v této sféře jsme se totiž setkali s jevem, jehož neřešení již delší dobu znepokojuje naši veřejnost nejen v kultuře a umění, nýbrž ve všech oblastech života naší společnosti. Z tisku víme o naprosto nedostatečné činnosti vnitřních podnikových kontrolních orgánů a vedoucích pracovníků obecně. Podle údajů Veřejné bezpečnosti dali v roce 1986 podnět k trestnímu stíhání v pouhém půl procentu všech šetřených případů. Kontroly probíhají administrativně, spousta odpovědných pracovníků chodí nevšímavě kolem jevů, které jsou příčinou nedostatků a přitom se neřeší. Tak bychom mohli široce hovořit o úplatkářství, protekcionářství, příživnictví, majetkovém prospěchu z nepoctivých zdrojů i tolik potřebné prevenci, zvláště směrem k mladé generaci atd.

Přitom však víme, že stávající útvary hlavních kontrolorů a podnikových kontrol jsou ve svém postavení, hodnocení a prémiování plně závislé na vedeních svých organizací. Nemohou tedy plnit svou funkci důsledného hájení celospolečenských zájmů. Naopak, Převážně či v některých případech dokonce výhradně realizují příkazy svých vedoucích pracovníků, čímž se dostávají do rozporu se smysluplností své existence. Podle našeho názoru správná teze vyslovená soudruhem Rudolfem Rohlíčkem v Novém slově dne 20. 11. 1986: "Cílem je, aby kontrola byla aktivním nástrojem řídící práce, především po vertikále řízení, přitom však, aby byla nezávislá na kontrolovaném subjektu", zůstává nerealizovaným přáním. Kontrola však byla, je a bude věcí veřejnou, pro jejíž společensky prospěšnou činnost musíme vytvořit organizační, ekonomické a sociální podmínky.

Na druhé straně musí platit, že vedoucí pracovník, který se obohatí na úkor socialistického majetku, trpí přetrvávání negativních jevů, nekázeň, neodpovědnost a způsobí hospodářské a morální škody (např. svou benevolencí, tolerováním nepořádků, jejich omlouváním či dokonce krytím a autoritou své funkce), nemůže setrvávat nadále ve funkci. Rovněž svévolné zasahování ve prospěch osob, které se dopustily trestné činnosti nebo jiných závažných protispolečenských činů, je nutno přísně postihovat až po odvolání z funkce.

Soudružky a soudruzi, v závěru mi dovolte dvě poznámky. Při konstatování nedostatků nikdy nezapomínejme na svou vlastní poslaneckou činnost, její kvalitu a součinnost poslanců všech stupňů v daném volebním obvodu. Odstraňujme soustavně formalismus, nebojme se střetů při důsledném prosazování oprávněných zájmů našich voličů, s nimiž musíme být v pravidelném kontaktu. Upozorňuji na tuto okolnost především proto, že při plnění závěrů XVII. sjezdu KSČ se zejména v poslední době setkáváme s tendencí kritizovat všechny a všechno, často nejen z pozic maloměšťáckého radikalismu, ale i socialismu nepřátelských. Kritika a sebekritika v leninském pojetí, včetně dodržování socialistické zákonnosti vždy byla a nadále zůstává socialistickou životní normou v práci stranických i státních orgánů, zákonodárných sborů a organizací sdružených v Národní frontě a nikoli senzací.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP