Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Bohuslavu Olšanovi.
Soudružky a soudruzi poslanci, zjišťuji, že
promluvili všichni přihlášení poslanci.
Přeje si někdo z poslanců ještě
promluvit? Ne. Přeje si vystoupit místopředseda
vlády? Prosím soudruha Šrámka, aby se
ujal slova.
Místopředseda vlády František Šrámek:
Vážené soudružky a soudruzi, chtěl
bych vám ještě jednou z pověření
vlády poděkovat za vaši. aktivitu při
průzkumech k uplatňování vědeckotechnického
rozvoje v praxi i za náměty vyslovené ve
zpravodajské zprávě i v diskusi.
Ujišťuji vás, že se s nimi budeme svědomitě
a náročně zabývat, stejně tak
s usnesením, které přijme dnešní
zasedání České národní
rady. Budeme dbát na to, aby při rozpracování
závěrů 5. zasedání ústředního
výboru strany ústředními orgány
vlády i samou vládou byly vzaty v úvahu.
Počítáme s tím, že představitelé
jednotlivých resortů budou v jednotlivých
výborech České národní rady
skládat účty z plnění závěrů
5. zasedání ústředního výboru
strany i z toho, jak naložili s vašimi připomínkami
a podněty.
Vláda bude dbát na to, aby jejich odpovědi
mohly být označeny jako pozitivní, aby tedy
vše napomáhalo uplatnění strategie urychleného
sociálně ekonomického rozvoje. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
soudruhu místopředsedovi vlády Františku
Šrámkovi.
Soudružky a soudruzi, tím jsme ukončili rozpravu.
Během rozpravy vám byl rozdán návrh
usnesení, který připravila návrhová
komise. Prosím, abyste návrh prostudovali a případné
připomínky k němu odevzdali během
polední přestávky členům komise
nebo u prezence.
Teď přerušuji naše jednání
na 90 minut. Budeme pokračovat ve 14.45 hodin. Přeji
vám dobrou chuť.
Předseda ČNR Josef Kempný: Soudružky
a soudruzi, budeme pokračovat v přerušeném
jednání. Prosím společného
zpravodaje a předsedu návrhové komise poslance
Bohumíra Rosického o závěrečné
slovo a odůvodnění návrhu usnesení
k projednávané zprávě.
Společný zpravodaj poslanec Bohumír Rosický:
Vážený soudruhu předsedo, soudružky
a soudruzi, vzhledem k tomu, že diskuse proběhla zcela
jednoznačně a vyzněla v podporu závěrů
5. zasedání ÚV KSČ, vzdávám
se závěrečného slova.
Soudruhu předsedo, dovol, abych přistoupil nyní
ke zprávě návrhové komise, která
obdržela několik připomínek. Z nich,
po svých zasedáních, doporučuje provést
tuto změnu na str. 2, odst. 3, druhý řádek
od konce, začíná to: "Podniky a sdružení
spolu s vytvářením potřebných
finančních, cenových a legislativně
právních podmínek ..." zakončit
zde větu slovem "sdružení". Z dalšího
textu "s vytvářením potřebných
finančních, cenových a legislativně
právních podmínek" vytvořit nový
odstavec na této straně, před posledním
odstavcem, tohoto znění: "Vytvářet
potřebné finanční, cenové a
právní podmínky pro uplatňování
vědeckotechnického rozvoje." Komise vychází
z toho, že tento bod se potom vztahuje prakticky na všechny
materiály, které se týkají vědeckotechnického
rozvoje.
Další doplnění doporučuje komise
na str. 3., a to v bodě II, kde doporučuje a) vládě
ČSR a dále b) předsednictvu, a to je ten
nový text - "předsednictvu ÚV NF ČSR
využít výsledků jednání
ČNR k usměrňování činnosti
společenských a zájmových organizací
NF".
Vedle toho několik drobných připomínek
více méně stylistického rázu
komise přijala a budou doplněny do konečného
znění. Tolik návrhová komise.
Předseda ČNR Josef Kempný: Soudružky
a soudruzi poslanci, slyšeli jste návrh na usnesení,
tak jak ho předkládá návrhová
komise, včetně doplňků a úprav
textu, jak je uvedl poslanec Bohumír Rosický.
Kdo máte k tomuto upravenému návrhu dotazy
nebo připomínky? (Nebyly.)
Podle prezenční listiny je přítomno
185 poslanců. Česká národní
rada je schopna se usnášet.
Přistoupíme tedy k návrhu usnesení
k projednávané zprávě vlády
tak, jak jej doporučila návrhová komise včetně
připomínek uvedených předsedou návrhové
komise.
Kdo souhlasí s návrhem usnesení České
národní rady ke zprávě vlády
České socialistické republiky o realizaci
vědeckotechnického rozvoje při plnění
úkolů 8. pětiletky a Komplexního programu
vědeckotechnického pokroku zemí RVHP do roku
2000 v odvětvích řízených vládou
ČSR, jak jej předložila návrhová
komise a odůvodnil zpravodaj, nechť zvedne ruku! (Hlasuje
se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Kdo se zdržel hlasování? (Nikdo.)
Usnesení bylo přijato jednomyslně.
Tím jsme projednali první velice významný
bod pořadu naší schůze.
Můžeme přistoupit k projednání
druhého bodu pořadu, kterým je
Vláda České socialistické republiky
pověřila odůvodněním vládního
návrhu zákona o státní Památkové
péči ministra kultury ČSR soudruha Milana
Klusáka, kterého prosím o slovo.
Ministr kultury Milan Klusák: Vážený
soudruhu předsedo České národní
rady, vážené soudružky a soudruzi poslanci,
vláda České socialistické republiky
předkládá České národní
radě k projednání návrh zákona
o státní památkové péči.
Chtěl bych především podtrhnout jeho
podstatu, spočívající ve významném
posunu v chápání památkového
bohatství. Vyniká zvláště v porovnání
s dosud platným zákonem o kulturních památkách
z roku 1958. Ano, naše společnost v průběhu
čtyřiceti let výstavby socialismu zákonitě
dospěla ke kvalitativně hlubšímu vztahu
ke kulturnímu dědictví minulosti a jeho soudobé
úloze. Právě tyto skutečnosti doceňujeme,
prohlubujeme a rozvíjíme. Nutno tedy zdůraznit,
že předmětem nové zákonné
úpravy se stávají nejen památky samotné,
ale zároveň sama péče socialistického
státu o významné doklady dějin našeho
národa a naší země.
Nechci se příliš vracet do minulosti, ale je
nesporné, že dosud platný zákon z roku
1958 upravoval cestu k praktickému uplatňování
tradičního vztahu českého národa
ke kulturním památkám. Vždyť dědictví
zanechávané předchozími generacemi
sehrávalo významnou úlohu v jeho životě
již od dob národního obrození a bojů
za národní i sociální osvobození.
Za třicet let své účinnosti se zákon
osvědčil a kulturním památkám
zajistil odpovídající postavení při
utváření a obohacování pozitivního
společenského vědomí. Upevňoval
v našich občanech hrdost na to, že se naše
země přes tisíc let významně
podílela a podílí na kulturním životě
Evropy. Je právem počítána mezi klenotnice
památek historie a umění. Náš
zákon o kulturních památkách, jako
jeden z prvních v mezinárodním srovnání,
konstituoval nejen ochranu jednotlivostí, ale především
celků. Dotýkal se nejen architektonicky významných
měst, ale i venkovských sídel. Předznamenal
vývoj úsilí o záchranu a nové
společenské využití význačných
hodnot historicky formovaného životního prostředí
v jednotě jeho přírodních složek
i výsledků tvořivé práce člověka
a podstatně přispěl ke sjednocení
organizace a řízení státní
památkové péče.
Další vývoj společnosti, nově
vznikající vazby a společenské zájmy
i celkový vývoj právního řádu
socialistického státu měly vliv také
na kvalitativní změny v postavení a úloze
státní památkové péče.
Na sklonku padesátých let nebylo pochopitelně
možno všechny změny předvídat.
Chyběly znalosti, síly i prostředky pro soustavnější
a nové situaci odpovídající uvádění
zájmů státní památkové
péče do souladu s celospolečenskými
potřebami.
Dokumentem základního významu, který
posunul péči o kulturní památky do
nové, kvalitativně vyšší roviny
společenského poznání, se stala Koncepce
dalšího rozvoje státní památkové
péče. Ve vládě byla schválena
v roce 1973 a zároveň naléhavě upozorněno
na nezbytnost vytvoření komplexnějších
a modernějších legislativních nástrojů.
Při přípravě nového zákona
byly využity všechny dosavadní zkušenosti
a také poznatky ostatních socialistických
států.
Budujeme tak spolehlivou právní základnu
a také jejím prostřednictvím podporujeme
a usměrňujeme další úsilí
o zdokonalování celospolečenského
systému komplexní péče o památkový
fond. O jeho organické začleňování
do života společnosti. O jeho slaďování
s tvorbou a ochranou životního prostředí.
I takto chceme napomáhat k utváření
socialistického životního způsobu.
K základním obsahovým rysům nového
zákona patří zásadní změna
v přístupu k památkovým hodnotám.
Společnost přejímá plnou odpovědnost
za ty kulturní statky, které prohlásí
za kulturní památky. Poskytuje jim ochranu na základě
promyšlené a cílevědomé objektivizace
hodnot. Snad není třeba rozvádět,
že ta se opírá o vědecké posouzení
jejich kulturně politického, historického,
vědeckého a uměleckého, celospolečensky
pojatého významu.
Z týchž hledisek vychází i diferenciace
kulturních památek a určení míry
starostlivosti státních orgánů a o
borných organizací v ústředí
i krajích za konkrétní péči
o ně. Zákon tak reaguje na často kritizované
nedostatky. I vy sami jste nejednou upozorňovali na to,
kolik dlužíme v přísném stanovování
priorit, zejména v péči o početné
nemovité památky a zvláště pak
ty z nich, které mají stejnou nebo velmi příbuznou
povahu či důležitost. Metoda průběžné
aktualizace hodnocení a kategorizace kulturních
památek není samoúčelná. Má
v praxi přispět nejen k tomu, aby se předmětem
péče stávaly častěji než
dosud památky z minulosti nedávné a z doby
přítomné, ale zároveň zvýrazňuje
důsledný kritický pohled na celý památkový
fond. Závažnost ochrany historicky nejcennějších
pokladů byla zdůrazněna i tím, že
za národní kulturní památky je bude
prohlašovat vláda.
Na problémy a nedostatky v konkrétní péči
o památky reagujeme aktivně, předvídavě
a v ucelených koncepcích. Váhu morálních
i ekonomických závazků převezmou vlastníci,
správci, popř. uživatelé. Vzroste rozhodovací
a dohlédací úloha národních
výborů, zvláště okresních,
jak přísluší jejich postavení
ve struktuře orgánů státní
moci a správy. V podmínkách jednotlivých
okresů můžeme za pomoci bezprostředních,
snadno ověřitelných znalostí a za
přispění odborných organizací
zajišťovat praktická opatření k
ochraně a využití památkového
fondu. Je přirozené, že jsme si určitých
úskalí vědomi. Mohou být v oblasti
finanční a materiálové, v součinnosti
i ve sdružování sil a prostředků,
ale v této zásadě vidíme východisko
a záruku příznivějšího
vývoje.
Nový zákon zakotvuje existenci komplexních
krajských pracovišť památkové péče.
Jejich místo vidíme mimo jiné ve vazbě
na obdobná pracoviště v ústředí.
Vytváří se tak předpoklad pro rozvoj
sjednocené odborně kvalifikované základny.
Prvořadým úkolem těchto pracovišť
je rozšiřování a prohlubování
potřebné pomoci národním výborům,
jak v péči o památkový fond, tak v
plnění jejich kulturně výchovných
povinností vůči občanům.
Zřízením památkové inspekce
se významným způsobem posiluje i úloha
státu ve vztahu ke kulturním památkám.
Ve shodě s důsledným dodržováním
principů socialistické zákonnosti zakotvujeme
sankce proti porušování zákona ať
už ze strany občanů nebo organizací.
Do popředí stavíme zvýšený
zájem socialistické společnosti na tvorbě
užitně i esteticky kvalitního životního
prostředí. To se odráží v posunu
k výraznější ochraně sídelních
souborů a urbanistických celků. Jako příklad
mohu uvést prohlašování památkových
rezervací nařízením vlády.
Zároveň se otevírá prostor pro odpovídající
ochranu menších, však důležitých
celků, jak je představují kupř. památkové
zóny sídlištního nebo krajinného
charakteru.
Značnou pozornost věnujeme ochraně archeologických
památek. Mají - pravda - svůj zvláštní
charakter, ale rozhodně ne okrajový. Přece
víme, jak se jejich počet a význam díky
pokračujícímu výzkumu stále
rozšiřuje.
Za důležitou součást návrhu pokládáme
institut předkupního práva státu.
Ten umožňuje v odůvodněných případech
převést význačné kulturní
památky za úplatu do státního vlastnictví.
Za uplynulé desetiletí byla celá struktura
řízení a uskutečňování
státní památkové péče
více než kdykoliv v minulosti spjata se zabezpečováním
údržby existujícího fondu. Nacházela
své vyjádření v rekonstrukcích
objektů a v jejich funkčním začleňování
do současného života. Proto také celou
problematiku vidíme v širších souvislostech.
Důkladně přitom vážíme
i její ekonomiku. To nás rovněž vedlo
k obšírnějšímu rozboru postupů
při obnově nemovitých i movitých kulturních
památek. Chceme tak mimo jiné zajistit plné
slaďování s dalšími obecně
závaznými předpisy, upravujícími
problematiku předprojektové a projektové
přípravy, územního plánování,
stavebního řádu i dalších norem.
Prosazování nového zákona, soudružky
a soudruzi, je a bude trvalým procesem. Vytvoříme
- a to neberte jako proklamaci - reálné předpoklady
pro to, aby docházelo k dalšímu prohlubování
uvědomělé péče o památkové
objekty jako součást národního majetku
i bohatství naší republiky. Zvlášť
sledujeme, aby se zákon stal účinným
nástrojem jak při řešení aktuálních
otázek, tak při uskutečňování
dlouhodobých úkolů rozvoje této závažné
oblasti naší národní kultury s výhledem
do roku 2000.
Dynamický rozvoj socialistické společnosti
zákonitě vyžaduje, aby některé
staré hodnoty ustupovaly novým, aby postavení
památkového fondu ve svém celku nebylo posuzováno
strnule, v zaběhnutých stereotypech. Nebudeme, ani
se nemůžeme smiřovat ovšem se zánikem
nenahraditelných hodnot, s přístupy, za nimiž
stojí pohodlnost a neplnění základních
zákonných povinností vlastníků,
správců a uživatelů. Takový postoj
je projevem neúcty vůči socialistické
zákonnosti, je porušováním státní
disciplíny.
Stejně kriticky musíme posuzovat i nediferencovaný,
leckdy až nadmíru staromilský přístup
k památkovým hodnotám ze strany některých
pracovníků památkové péče.
Ani ten nemá společenské opodstatnění
a ve svých důsledcích často stojí
v cestě urychlené obnově a účelnému
využití toho nejcennějšího kulturního
odkazu. Bylo by ale také krátkozraké promíjet
jim malou aktivitu, nepohotovost a nerozhodnost k záchraně
a účelnému využití často
obdivuhodného díla našich předchůdců.
Udržení a zdokonalování soustavnosti
a pořádku v práci s památkovým
fondem považujeme za povinnost, za čestný a
odpovědný závazek.
Musíme ale plně podpořit naše památkáře
při uplatňování a prosazování
spravedlivých a náročných kritérií,
pokud směřují k tolik potřebnému
úsilí o zachování skutečných
hodnot a jejich odpovídajícího zapojování
do současného života.
Při obnově kulturních památek se osvědčují
jednotné programy péče o vybrané kulturní
památky. Připravujeme je pro pětiletku společně
s orgány národních výborů a
odbornými organizacemi památkové péče.
Schvalují je, jak víte, rady jednotlivých
krajských národních výborů
a Národního výboru hlavního města
Prahy.
Aktivní přístup národních výborů
se promítá do výrazného zvyšování
objemů finančních prostředků
na tyto účely. Oproti 2,9 mld korun v šesté
pětiletce, bylo v sedmé pětiletce vynaloženo
již 4,1 mld korun. Trend předpokládaných
výdajů v osmé pětiletce by měl
být také vyšší.
Národní výbory a jimi řízené
organizace jsou nejen správci asi 50 % všech kulturních
památek, ale řídí i většinu
stavebních kapacit, které se do procesu obnovy všech
památek zapojují. Nechci zde, i když se to
nabízí, opakovat, kolik obtíží
a často nepředstavitelných těžkostí
přinášejí chybějící
projektové a stavební kapacity. Jak to negativně
ovlivňuje stavebně technický stav památkového
fondu. Jsme si vědomi, že priority perspektivního
rozvoje leží samozřejmě jinde, ale přesto
je zarážející, kolik neporozumění
zde vzniká. Vážné problémy existují
v oblasti výroby a kvality materiálů, hmot
a výrobků potřebných pro tyto rekonstrukce.
Prosazování nových vědeckotechnických
poznatků a technologických metod, jak o nich hovoří
i závěry 5. zasedání ústředního
výboru naší komunistické strany, je
ztěžováno či prakticky znemožňováno
nedostatečným pochopením pro komplexní
řešení celé problematiky. Důsledky
tohoto přístupu se tíživě projevují
například při obnově památkového
fondu postiženého zvýšenou agresivitou
ovzduší v některých oblastech České
socialistické republiky, která až pětinásobně
urychluje cyklus obnovy památek. Těmto ekonomickým,
technickým i technologickým otázkám
péče o naše památky musíme nutně
věnovat stále větší pozornost.
Stejně tak ale nemůžeme v nejmenším
ustupovat v naší zodpovědnosti za uměleckou
úroveň a kvalitu prací restaurátorských.
Proto při realizaci nového zákona musíme
trvale usilovat o zvyšování kvalitativní
úrovně našeho restaurátorství,
o podporu výchovy a uplatňování vysoce
kvalifikovaných restaurátorů a o rozvoj technicky
dobře vybavené a na vědeckých metodách
založené základny pro jejich působení
ve státních restaurátorských ateliérech.