- pro postupné snižování spotřeby
energie na vytápění standardního bytu
při zlepšení hygienických podmínek
v oblasti větrání a akustiky, a to na 7 MWh,
což bude znamenat snížení spotřeby
energie o dalších 10 % proti současné
úrovni.
Z iniciativy české vlády byly organizovány
prověrky československých státních
norem v investiční výstavbě. Dosažené
výsledky byly vládou hodnoceny pozitivně,
ale současně byl vysloven požadavek, aby potenciální
úspory v nákladech, dosahující obrovských
částek, i další úspory byly promítnuty
do projektů investic, jejich rozpočtů a také
do nástrojů vnitropodnikového řízení
u dodavatelů.
Na 8. zasedání ústředního výboru
byla jako jedna z oblastí, kde má být uplatněn
rozvoj vědy a techniky, označena ochrana a zlepšování
životního prostředí. Přes značné
úsilí zde nebylo dosaženo žádoucího
pokroku. Jde o problém rozsáhlejšího
uplatnění vědeckotechnických poznatků
a o zavedení takových technologických procesů,
které nebudou působit negativně na životní
prostředí a umožní celkovou ekologizaci
naší ekonomiky.
Kromě mimořádné vnitropolitické
závažnosti má problematika životního
prostředí i mezinárodně politický
význam. Československá socialistická
republika vstoupila do programu mezinárodní spolupráce
v této oblasti a přijala řadu mezinárodních
závazků, z nichž nejvýznamnější
je závazek snížit emise oxidu síry na
našem území do roku 1993 o 30 % proti roku
1980. Mimo to existuje řada dvoustranných dohod
s našimi sousedními státy, týkajících
se čistoty ovzduší a čistoty vod.
Pro 8. pětiletku byl přijat a schválen státní
program ekologických investic ve výši 17,1
mld Kčs zahajovaných akcí. Při konkretizaci
tohoto programu se však do něho v řadě
případů dostaly i stavby, které nemají
charakter ekologických akcí, ale akcí výrobního
charakteru. Navíc nejsou některé ekologické
investice dodavatelsky zajištěny v plánovaných
termínech a jejich realizace je odsouvána často
až na začátek 9. pětiletky.
Česká vláda považuje za nezbytné
zajistit plnění prací a dodávek na
stavbách státního programu ekologických
investic v plném rozsahu, vyloučit z tohoto programu
vše, co tam nepatří, a do státního
programu zařadit další připravené
stavby, řešící rozhodující
zdroje znečišťování, jako závazné
úkoly státního plánu. Ukazuje se,
že k realizaci programového přístupu
chybí ekonomická stimulace podnikové sféry,
a to jak v pozitivním, tak sankčním směru.
Tyto otázky vystupují v současné době
do popředí, zejména proto, že se nacházíme
ve stádiu zpracovávání přestavby
hospodářského mechanismu a že tedy právě
v této souvislosti musí být nástroje
stimulace pro tvorbu a ochranu životního prostředí
formulovány naprosto jednoznačně.
U problematiky investiční činnosti je na
prvém místě požadavek na vyváženost
územních a oblastních plánů.
K tomu je třeba uvést: správci jednotlivých
území, tedy národní výbory,
mají pro svou koordinační a řídící
práci k dispozici nástroje, kterými jsou
územně plánovací podklady a územně
plánovací dokumentace a základní koncepční
materiály v oblasti urbanizace a dlouhodobého osídlení,
na kterých úzce spolupracovaly. Tyto dokumenty podávají
informace o vlastnostech území, o jeho možnostech
a omezeních, představující názor
na uspořádání jednotlivých
sídel a aglomerací městského i venkovského
prostoru včetně kulturního využití
území a jeho harmonického uspořádání
z hlediska péče o životní prostředí.
Národní výbory jsou rozhodnuty využívat
těchto materiálů při posuzování
návrhů dlouhodobých komplexních programů
a rozvojových koncepcí odvětví národního
hospodářství.
Zvláštní pozornost si vyžaduje řešení
problémů Severočeského kraje. Vláda
si je vědoma, že Severočeský kraj je
energetickou základnou federálního významu,
a proto mu musí být věnována odpovídající
pozornost. Schválila jako základní dokument
"Oblastní plán rozvoje Severočeského
kraje". Tento dokument umožňuje koncepčně
řešit nejen hlavní články ekonomiky
kraje, těžbu uhlí a radioaktivních surovin,
výrobu elektrické energie a ostatních odvětví
průmyslové výroby, ale umožňuje
i výrazný nástup k řešení
otázek životního prostředí a
rozvoj všestranné péče o obyvatelstvo
kraje. Pozitivně se rozvíjí i práce
na výzkumných úkolech, které se zabývají
tím, co tento kraj nejvíce tíží.
Stejnou pozornost bude vláda věnovat i oblastnímu
plánu Prahy a Severomoravského kraje, tedy oblastním
plánům, které schválila.
Ke strategii urychlení ekonomického a sociálního
rozvoje patří i soustavná aktivizace člověka
a plného využívání jeho schopností.
Inovační procesy vyžadují věnovat
soustavnou pozornost nejen lidem, kteří v inovačním
procesu již působí, ale i mladým lidem,
kteří se teprve na takovouto činnost připravují.
V uplynulém období věnovala vláda
pozornost prohlubování stávajícího
systému přípravy vědeckých
a vědeckotechnických pracovníků a
pracovníků projekce. Nejde přitom jen o to,
aby tito lidé byli vysoce specializovanými odborníky
na svých úsecích, ale aby to byli pracovníci
chápající inovační procesy
ve všech souvislostech a aby je také prosazovali.
Inovace jsou v každé společnosti nerozlučně
spojeny s rozvojem vzdělanosti jejích členů.
Intenzita současných inovací vyvolává
nejen potřebu výchovy odborníků, ale
i potřebu všeobecného vzdělání
všech občanů. Dokument o rozvoji výchovně
vzdělávací soustavy a Dlouhodobý komplexní
program elektronizace školství jsou na tomto poznání
založeny.
Zvláštní pozornost je na vysokých a
středních školách věnována
výchově k práci ve vědě a výzkumu.
V posledním období se zejména úspěšně
rozvíjí i středoškolská odborná
činnost a na vysokých školách studentská
vědecká, umělecká a odborná
činnost, prohlubují se metody výchovy vědeckých
pracovníků, ve které mají vysoké
školy vedle ČSAV dominantní postavení.
Rychlý nárůst poznatků vědy
a techniky vyvolává potřebu systematického
a plynulého doplňování znalostí
absolventů vysokých škol. Dosavadní
roztříštěné způsoby postgraduálního
studia budou proto nahrazeny uceleným systémem postgraduální
výchovy, pro jehož realizaci se již vytvářejí
předpoklady.
V inovačních procesech a v celém hospodářském
a sociálním rozvoji sehrává mimořádnou
roli lidská tvořivost. Konkrétním
důsledkem poznání této skutečnosti
je požadavek zaměřovat pozornost na výběr
a výchovu talentů pro tvůrčí
vědeckotechnickou činnost na všech stupních
škol. Jestliže v tomto směru se začíná
rozvíjet činnost na vysokých školách,
bude v budoucnu potřebné postupně rozšiřovat
tuto aktivitu ve větší míře i
na střední a další stupně škol
a na dělnické profese.
Je třeba vycházet z toho, že největší
zájem na omezování fyzické práce
má především dělník. To
je také zásadní zdroj jeho motivace při
hledání progresivních metod ve způsobu
a podmínkách výroby a tím využívání
výsledků vědeckotechnického rozvoje.
Je třeba využít této motivace, a to
nejen zlepšovatelské aktivity, ale i jeho tvůrčí
zapojení do spolupráce při prosazování
vědeckotechnického rozvoje. Toho si musí
být vědomi všichni, kdo řídí
výrobu. Stejně tak je nutno poznatky vědeckotechnického
rozvoje uplatňovat ve všem, co odstraňuje namáhavou,
podporuje bezpečnou a zdraví nezávadnou práci,
a k tomu hledat účinné motivace.
ČOR oprávněně připomíná,
že mnohá technická řešení
sledují pouze zvýšení ekonomických
přínosů, působí však nepříznivě
z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví. S tím
samozřejmě nelze souhlasit.
Ze zprávy předsednictva a z diskusních příspěvků
přednesených na 5. zasedání ústředního
výboru je zřejmé, že Česká
komise pro vědeckotechnický a investiční
rozvoj a ostatní ústřední orgány
řízené českou vládou mají
na úseku vědeckotechnického rozvoje a investiční
výstavby náročné úkoly. V diskusním
příspěvku člena předsednictva
ústředního výboru a předsedy
české vlády bylo mimo jiné obsaženo
i kritické hodnocení České komise
pro vědeckotechnický a investiční
rozvoj, spolu s náměty směřujícími
k urychlení vědeckotechnického rozvoje, zlepšení
práce na úseku investiční výstavby
a výchovy kvalifikovaných odborníků.
Z pověření české vlády
vás chci ujistit, že jak závěry, tak
náměty vyslovené v diskusních příspěvcích
na 5. zasedání ústředního výboru,
se stanou impulsem pro zintenzivnění úsilí
všech stupňů řízení na
uvedených úsecích.
I pro naši ekonomiku, vážené soudružky
a soudruzi, platí slova generálního tajemníka
ÚV KSSS soudruha Gorbačova, který řekl:
"Musíme postupovat vpřed rychlejším
tempem a zároveň plnit úkoly na kvalitativně
vyšší úrovni v pohybu, za pochodu. To
není jednoduché. Nemůžeme odložit
naše plány a nemůžeme náš
postup zastavit. Při přestavbě hospodářského
mechanismu musíme zároveň plnit nynější
úkoly. Je tedy před námi velice významný
úkol: zabezpečit v ekonomice spojování
a vyřešení perspektivních a aktuálních
úkolů."
Vážené soudružky a soudruzi, při
vypracování této zprávy byly k dispozici
výsledky poslaneckého průzkumu a výsledky
z projednávání podkladového materiálu,
který k této problematice předložila
česká vláda výborům ČNR.
Poznatky, které jsme od vás získali a za
které děkujeme, budou uplatněny při
přestavbě hospodářského mechanismu,
při opatřeních, která připravuje
federální vláda, případně
federální ústřední orgány,
při opatřeních, která bude zabezpečovat
česká vláda.
Některé z námětů však
je nutno řešit přímo v kompetenci výrobních
hospodářských jednotek, podniků, výzkumných
i projekčních organizací.
Soudružky a soudruzi, česká vláda věnuje
realizaci vědeckotechnického rozvoje a problematice
Komplexního programu soustavnou péči a pozornost.
Již bylo řečeno, že není spokojena
s dosaženým stavem.
Chci vás jejím jménem ujistit, že bude
i nadále usilovat o urychlení sociálně
ekonomického rozvoje v československé ekonomice
na základě její intenzifikace. Ve zprávě
vlády jsme chtěli podat informace o jejich přístupech
k závěrům 8. zasedání ústředního
výboru strany a XVII. sjezdu a ukázat, co pro nás
vyplývá ze závěrů a diskuse
5. zasedání ústředního výboru
strany. Tyto závěry budou vládou a jejími
podřízenými orgány a organizacemi
v nejbližší době rozpracovány.
Ve vládě, tak jak o tom hovořil s. Adamec
na 5. zasedání, jsme měli možnost získat
dost zkušeností, dobrých i méně
dobrých. Za hlavní však považujeme volbu
správných přístupů k přijatým
závěrům. Vláda nedopustí, aby
tvořité domýšlení 5. zasedání
ústředního výboru do konkrétní
podoby bylo nahrazováno stereotypním rozpracováním.
Existuje dost rezerv a možností, aby česká
vláda se s úkoly vyrovnala. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
soudruhu Šrámkovi za přednesení zprávy
vlády České socialistické republiky
a prosím společného zpravodaje výborů
České národní rady, poslance Bohumíra
Rosického, aby se ujal slova.
Poslanec Bohumír Rosický: Vážená
Česká národní rado, vážení
hosté, celé dnešní jednání
je ovlivněno 5. zasedáním ústředního
výboru Komunistické strany Československa,
v našich myslím ještě znějí
nové podnětné myšlení z hlavních
referátů a diskusních vystoupení.
Když XVII. sjezd Komunistické strany Československa
zformuloval stěžejní úkol naší
společnosti v 8. pětiletce do podoby strategické
linie urychlení sociálně ekonomického
rozvoje, a to zejména cestou intenzifikace národního
hospodářství a důsledného zavádění
výsledků vědeckotechnického pokroku
do praxe, 5. zasedání zpřesnilo a zaktualizovalo
celou složitou problematiku přeorientování
našeho myšlení, národního hospodářství
a socialistické demokracie.
V přípravě dnešní schůze
jsme se orientovali původně na kontrolu plnění
úkolů daných XVII. sjezdem a 8. zasedáním
ústředního výboru KSČ na podmínky
práce České národní rady. Avšak
již při poslaneckých průzkumech a v
jednotlivých výborech jsme pracovali s vědomím,
že ústřední výbor naší
strany se bude otázkami vědeckotechnického
rozvoje zabývat. Chceme jako volení zástupci
lidu pomoci prosazovat politické a ekonomické záměry
XVI. sjezdu a následujících zasedání
ÚV KSČ ve volebních obvodech a na našich
pracovištích. Vědeckotechnický pokrok
totiž není pouze záležitostí výzkumných
ústavů či několika nadšenců,
je záležitostí doslova všech občanů,
celé společnosti a tak musíme také
k němu přistupovat.
Urychlení vědeckotechnického rozvoje je v
současné etapě významným politickým
úkolem. Dosáhnout kvalitativního pokroku
je dnes možné jen zaváděním takových
technologických způsobů výroby, jejichž
základem jsou materializované vědecké
poznatky ve výrobním procesu.
5. zasedání ústředního výboru
podrobně analyzovalo současný stav a předložilo
východisko, jak tento proces v naší společnosti
zrychlit. Konstatovalo zároveň, že právě
na tomto rozhodujícím úseku záměry
stanovené XVII. sjezdem neplníme tak, jak by bylo
potřeba.
Neustálá péče stranických orgánů
o tyto otázky vede k tomu, že vztah hospodářské
sféry k vědě, bez níž nelze vědeckotechnický
pokrok uskutečnit, se postupně mění.
Přibývá těch iniciativnějších,
prozíravějších a odpovědnějších,
kteří ve vědeckovýzkumném pokroku
nacházejí správnou perspektivu, aktivně
přijímají jeho podněty a nedají
se odradit překážkami. Za samozřejmé
berou to, že pokrok nelze bez rizika zajistit.
Stále však platíme velkou daň za to,
že se rizika a nejistoty četných pokrokových
námětů snažíme omezovat až
do neúnosného minima. Ztrácíme tím
čas a výsledek je, že přínos
i velmi nadějných inovací je nakonec poměrný
malý nebo dokonce žádný. Proto strategie
urychlování vychází z mnohem vyššího
uznání významu faktoru času pro socialistickou
výstavbu. V dnešních velice neúprosných
podmínkách na světových trzích
je právě čas vůbec nejvýznamnější
kalkulační položkou. Nikdo ve světě
nepočká, až my budeme mít tu pravou
jistotu.
Vláda České socialistické republiky
ve svém programovém prohlášení
po volbách 86 zdůraznila, že bude koncentrovat
síly na klíčové směry hospodářského
rozvoje, především na urychlování
ekonomického růstu na základě intenzifikace
a zvyšování efektivnosti, uplatňování
výsledků vědy a techniky v praxi.
V námi navštívených výrobních
organizacích bylo konstatováno, že s naplňováním
tohoto záměru nemůžeme být plně
spokojeni. Přesto však získané poznatky
dosvědčují, že schopnosti a tvůrčí
iniciativa našich lidí ve všech oblastech společenského
života jsou vysoké a že lze dosahovat špičkových
výsledků na světové úrovni.
Brání tomu však - zjednodušeno řečeno
- vztahové a formální záležitosti.
Je stále řada zábran, které jsou v
působnosti nejen českých resortů,
ale pramení z vyhlášek a předpisů
federální sféry. V tomto smyslu musí
české resorty a Česká komise aktivizovat
svou činnost. Zaznělo to ostatně v diskusi
na 5. zasedání.
Našemu jednání předcházela řada
poslaneckých průzkumů, poslanci navštívili
vědecké ústavy, vysoké školy,
řídící instituce, výrobní
podniky, organizace zapojené do Komplexního programu,
aby se na místě přesvědčili,
jak se přímo v praxi plní závěry
XVII. sjezdu KSČ. Byl shromážděn bohatý
poznatkový materiál, který bude možno
využívat i v další činnosti orgánů
České národní rady. Chtěl bych
poděkovat všem předsedům okresních
národních výborů a vedoucím
hospodářským pracovníkům těch
organizací, kde byly průzkumy uskutečněny
za vytvoření velmi dobrých podmínek
pro naši práci.
Od 8. zasedání ÚV KSČ byly některé
nedostatky odstraněny, avšak nemálo z nich
přetrvává. Praktické činy nastupují
spíše váhavě. Nový duch je očekáván
se zaváděním Zásad přebudování
hospodářského mechanismu ČSSR, s využíváním
zkušeností ze sovětské přestavby.
Má-li dosud platný systém řízení
nějakou zásadní nevýhodu, pak nikoliv
tu, že by vědeckotechnický rozvoj neumožňoval,
ale že se v míře stále ještě
neúnosné umožňuje Opak, to je jeho opomíjení.
Jak jinak si vysvětlit, že stále ještě
řada podniků může plnit plánované
úkoly, aniž by nové přístupy
a inovace byly nuceny zavádět ve výrobě.
Je proto na místě se ptát, zda postavený
plán odpovídá tomu, co se od vědeckotechnického
rozvoje očekává. Vědeckotechnický
rozvoj se osou plánu ještě nestal Nový
hospodářský mechanismus založený
na úplném chozrasčotu musí nutit výrobu
k zavádění inovací a k výrobě
kvalitního zboží. Konec konců je třeba
přijmout světovou úroveň jako praktické
kriterium pro hodnocení úspěchů nebo
neúspěchů v našem počínání.
Rozhodující roli v tomto procesu sehrává
člověk, jeho aktivní postoj k plnění
úkolů, včetně Oproštění
od extenzívních přístupů úzce
souvisejících s tím, čemu říkáme
setrvačnost v myšlení. Chybná je představa,
že vědeckotechnický rozvoj dokáže
řešit problémy tam, kde je malá kultura
práce, nízký stupeň rozvoje organizace
a řízení a kde jsou mezery v kvalifikaci
pracovníků.
Soudružky a soudruzi, z průzkumů a z poznatků,
na něž upozornily jednotlivé výbory
ČNR při projednávání zprávy
vlády, jednoznačně vyplynulo, že naši
dělníci, pracovníci vědeckovýzkumné
základny i řídící sféra
o technický pokrok a zavádění progresivních
řešení má opravdový zájem.
I přes dosavadní rozsáhlou a často
kritizovanou administrativní agendu vynálezecké
a zlepšovatelské činnosti dosáhl např.
ekonomický přínos vynálezů
a zlepšovacích návrhů podaných
v severomoravské celulózce Paskov 109 mil., ve Svitu
Gottwaldov 86, Barum Rudý říjen, Otrokovice
34 mil. Kčs. Tyto údaje dokumentují tvořivý
vztah našich lidí k práci, který se
zvyšuje úměrně tomu, jak dokáže
hospodářské vedení tuto iniciativu
vyvolávat a organizovat rychlé posouzení
a realizaci jejich nových myšlenek. Přesto
však zde vzniká určitý paradoxní
jev. Většina lidí se k vědě a
technice slovně hlásí, oceňují
ji především jako spotřebitelé,
obklopují se moderními výrobky, zejména
elektronikou, ale jako výrobci zaujímají
mnohdy opačné postoje. Jak jinak si např.
vysvětlit, že monopolní subdodavatel dodává
finálnímu výrobci elektronické součástky
v takové jakosti, kdy z pěti jsou čtyři
vadné. Setkali jsme se s tím v ZPA Nový Bor
- tam v rámci chvályhodné iniciativy "jedno
procento zboží do tržních fondů"
vyrábějí počítače IQ
150 pro zajištění programu elektronizace na
našich školách. Výsledkem je nekvalitní
výrobek, s nímž máme vychovávat
naši mládež. Nejvyšší kvalita
výrobků vyžaduje stroprocentní kontrolu.
Závěrečná kontrola je účinná,
ale v moderní technice je stěžejní preventivní
kontrola, kterou koná každý pracovník
v celém procesu výroby. Tento odpovědný
přístup k sebekontrole vysoce kvalifikované
vlastní práce je jedním z cílů,
které si klade nová výchovně vzdělávací
soustava v přípravě dělnických
a technických kádrů. Jak je tento přístup
důležitý, ukazuje příklad z Japonska,
kde vytyčili zásadu - milion elektronických
součástek bez jediné závadné.