O přístupech vlády k zabezpečení
úkolů XVII. sjezdu strany v jednotlivých
odvětvích ekonomiky byla Česká národní
rada seznámena v "Programovém prohlášení
vlády". Proto se v této části
svého vystoupení omezím pouze na hlavní
problémy.
V chemickém průmyslu se zvýší
výroba o 14,8 %. Hlavními nositeli dynamiky se v
této pětiletce stávají obory petrochemie
a malotonážní chemie.
V petrochemii realizujeme změnu ve zpracování
ropy, v níž neefektivní užití části
ropy v energetice bude postupně nahrazováno jejím
zhodnocováním přes krakovací jednotku
v Litvínově. V souladu s potřebami národního
hospodářství se zvýší
výroba obalových materiálů a kapalných
hnojiv.
V malotonážní chemii počítáme
s rozvojem výroby přísad do polymerů
a maziv, pesticidů, organických barviv a čistých
chemikálií. V těchto oborech chceme posílit
naši importní nezávislost a exportní
schopnost.
Výroba ve farmaceutickém průmyslu se zvýší
o 40,0 %. Naším cílem je uvést do souladu
objem a strukturu výroby léčiv s potřebami
našeho zdravotnictví i s požadavky zahraničních
odběratelů.
Růst lehkého průmyslu o 14,8 % je spojen
s modernizací jeho výrobně technické
základny a s postupným zaváděním
progresivních technologií cestou dovozu špičkového
strojního zařízení. Očekáváme,
že tyto společenské vklady zlepší
technickou úroveň výroby, zajistí
rychlou návratnost prostředků a budou zúročeny
ve výrobě inovovaných výrobků
vysoké kvality a módního provedení,
které naleznou široké uplatnění
na domácím i zahraničním trhu.
Objem výroby dřevozpracujícího průmyslu
se zvýší o 12,6 %. Rozvoj tohoto odvětví
bude zaměřen v první řadě na
efektivní zhodnocení a komplexní využití
dřevní hmoty.
Stavebnictví musí v této pětiletce
programově zvládnout svůj nezastupitelný
podíl na plánovaném investičním
rozvoji. Základním úkolem je zabezpečit
při růstu stavební výroby o 11,2 %
potřeby tuzemské investiční výstavby,
integračních akcí a zvýšit podíl
stavebních prací na opravách a údržbě.
Mimořádnou pozornost bude vyžadovat úkol
získat v této pětiletce 8000 nových
pracovníků ve vybraných dělnických
stavebních profesích.
Dlouhodobý program rozvoje zemědělsko-potravinářského
komplexu směřuje k dalšímu posílení
jeho stabilizační funkce v národním
hospodářství. Při celkovém
růstu hrubé zemědělské výroby
o 6,1 % za pětiletku se zvýší rostlinná
výroba o 7,8 % a živočišná produkce
o 5,0 %.
Rozvoj rostlinné výroby se opírá především
o intenzivnější využívání
půdního fondu, o zlepšování půdních
podmínek a - produkčních schopností
osiv a sadby plodin. Klíčový význam
bude mít zabezpečení sklizně obilí
ve výši 37,6 mil. tun, jeho racionální
užití a spotřeba.
Živočišnou výrobu podřizujeme celospolečenským
potřebám a dostupným zdrojům vlastní
krmivové základny. Důležitým
předpokladem dalšího růstu efektivnosti
živočišné výroby bude optimalizace
početních stavů a porážkové
hmotnosti zvířat a zvýšení jejich
užitkovosti při nižší spotřebě
jadrných krmiv na jednotku produkce.
V potravinářském průmyslu, jehož
výroba se zvýší o 9,6 %, klademe důraz
na dokonalejší zhodnocování surovin
zrychlením tempa inovací a uplatněním
nových technologií a dále na to, aby struktura
vyrobené produkce odpovídala požadavkům
vnitřního trhu v sortimentu, kvalitě a trvanlivosti.
K tomu přispěje i modernizace zpracovatelských
a skladovacích kapacit a výroby obalové techniky.
V zájmu uchování funkcí lesa v životním
prostředí a zvýšení jeho produkční
schopnosti rozšiřujeme pěstební a zalesňovací
činnost včetně opatření k ochraně
porostů před exhalacemi a extrémními
povětrnostními vlivy. Při postupném
snižování objemu těžby a zhoršující
se kvalitě dřevní hmoty se zaměřujeme
na účinnější využívání
veškeré dřevní hmoty, včetně
dřevního odpadu, a na vyšší stupeň
finálního zpracování.
Na úseku vodního hospodářství
zůstává hlavním úkolem zabezpečit
dostatečné množství vody pro zásobování
obyvatelstva, průmyslu i zemědělství.
Soudružky a soudruzi, prosazení efektivního
hospodářského růstu je v této
pětiletce podmíněno zlepšením
všech kvalitativních ukazatelů rozvoje ekonomiky,
především vyšším zhodnocením
palivoenergetických a surovinových vstupů.
Musíme počítat s tím, že až
na některé výjimky, například
elektrickou energii a zemní plyn, zůstane jejich
objem v celé pětiletce na dnešní úrovni.
Z tohoto hlediska je zřejmé, že se musí
zvýšit podíl relativních úspor
výrobní spotřeby na přírůstku
vytvořeného národního důchodu,
a to včetně efektů plynoucích z očekávaného
zlepšení směnných relací v zahraničním
obchodě a z vyššího zhodnocení
vyrobené produkce na vnitřním trhu. Předpokládáme,
že se podíl výrobní spotřeby
na společenském produktu sníží
v průměru o 0,5 bodu ročně. Celkový
objem relativních úspor paliv, energií, surovin
a materiálů dosáhne za pětiletku zhruba
27 mld. Kčs a zabezpečí tak 36 t přírůstku
vytvořeného národního důchodu.
Energetická náročnost tvorby národního
důchodu se má snížit o 2,9 t a podíl
materiálových nákladů na výkonech
za celou ČSR o 1,5 t průměru ročně.
Dosažení uvedených parametrů bude však
záviset na naší schopnosti a připravenosti
rychle a důsledně prosadit do výroby nejnovější
poznatky vědeckotechnického pokroku. Vědeckotechnický
rozvoj musí být v každodenní pozornosti
koncepční, řídící a
praktické činnosti vedoucích pracovníků
všech stupňů. Jde především
o organické spojení průmyslových technologií
s automatizací, elektronizací. Nové technologie
i výroba progresivních výrobků nemohou
vznikat vedle dosavadních výrob a technologií,
ale místo nich.
V odvětvích řízených vládou
ČSR vynaložíme v této pětiletce
na rozvoj vědy a výzkumu zhruba 23 mld. Kčs,
z toho na řešení úkolů státního
plánu technického rozvoje 7,8 mld. Kčs. Jde
o nemalé prostředky. Proto musíme dbát,
aby vyřešené úkoly technického
rozvoje zabezpečovaly parametry srovnatelné se špičkovou
světovou úrovní. Počítáme
s tím, že realizace státního plánu
technického rozvoje ovlivní do roku 1990 objem výroby
ve výši 75 mld. Kčs a bude tak v konečné
fázi skutečným přínosem pro
tvorbu národního důchodu.
Významným impulsem pro rychlejší uplatňování
výsledků vědy a výzkumu v praxi bylo
41. zasedání RVHP, které v minulém
roce přijalo "Komplexní program vědeckotechnického
pokroku členských států RVHP do roku
2000". Na řešení úkolů,
které z Komplexního programu vyplývají,
se budou podílet i odvětví řízená
vládou ČSR. Jde o naši účast
na programu elektronizace národního hospodářství,
na rozvoji nových materiálů a technologií
jejich výroby a na rozvoji biotechnologií.
Kvalitativně nové úkoly dostává
v této pětiletce investiční politika.
Celkový objem investic dosáhne na území
České socialistické republiky téměř
570 mld Kčs, z toho v odvětvích řízených
naší vládou 340 mld Kčs. Tyto prostředky
soustřeďujeme na rozhodující směry
výstavby a priority investičního programu.
Základní linií vedle zabezpečení
realizace výstupů vědeckotechnického
rozvoje, státních cílových a vědeckotechnických
programů, závazků z koordinace národohospodářských
plánů a staveb k ochraně životního
prostředí se stává modernizace a rekonstrukce
výrobně technické základny zpracovatelského
průmyslu. Z celkového objemu investic zahajovaných
v těchto odvětvích bude na modernizaci a
rekonstrukci vynaloženo zhruba 60 %, u strojů a zařízení
nezahrnutých do rozpočtu staveb cca 75 % všech
investic.
K udržení rozestavěnosti v ekonomicky přijatelných
mezích snižujeme zůstatky rozpočtových
nákladů staveb o 36 % a lhůty výstavby
o 20 %. Nejde o úkoly, které bychom nebyli schopni
zvládnout. Naši stavbaři i dodavatelé
technologie již nejednou prokázali, že dovedou
stavět stejně rychle a neméně kvalitně
jako se staví kdekoliv jinde ve světě.
V oblasti zahraničně obchodních vztahů
se budeme dále podílet na upevňování
vnější ekonomické rovnováhy československé
ekonomiky. počítáme zejména s prohloubením
a rozšířením naší účasti
na hospodářské spolupráce se socialistickými
zeměmi.
Za situace, kdy všechny země RVHP nastoupily kurs
k intenzifikaci svých ekonomik, dostává integrační
proces nový rozměr. Těžiště
spolupráce se přesouvá od meziodvětvové
směny k vnitroodvětvové a vnitrooborové
směně, zvyšuje se technická úroveň
vzájemně dodávané produkce a rozšiřuje
se specializace výrob. Zahraniční obchod
se zeměmi socialistického společenství,
především se Sovětským svazem,
orientujeme nejenom na zajištění dlouhodobé
potřeby palivoenergetických a surovinových
zdrojů, ale i na využití nových, progresívních
forem vzájemné hospodářské
spolupráce. Jde zejména o uzavírání
specializačních a kooperačních dohod,
o navazování přímých vztahů
mezi výrobními a vědeckotechnickými
organizacemi a o vytváření společných
sdružení a podniků.
V chemickém průmyslu máme uzavřeny
dohody se Sovětským svazem o dodávkách
energeticky méně náročné chemické
produkce za protidodávky energeticky náročných
výrobků, v gumárenském průmyslu
dohodu o dodávkách gumárenských přísad
výměnou za protidodávky syntetických
kaučuků. Obdobné dohody o specializaci a
kooperaci jsme uzavřeli s NDR a Maďarskem. Tyto dohody
nám umožňují specializovat se na výrobu
některých efektivních vývozních
položek a současně zajistit výrobky
nezbytné pro naši ekonomiku. Nemalým přínosem
jsou energetické úspory a příznivý
vliv na životní prostředí.
Rozvoj přímých podnikových vztahů
zakládáme v organizacích ministerstva průmyslu
a ministerstva zdravotnictví. Připravuje se dohoda
mezi VCHZ Synthesia a sovětskou organizací Sojuzanilprom
v oblasti zdokonalování výroby organických
barviv, mezi VHJ Spofa a Všesvazovým vědeckovýzkumným
institutem chemie a technologie lékařských
preparátů v oblasti vývoje nových
preparátů s kardiovaskulárním účinkem
a řada dalších.
Ve vztahu k nesocialistickým zemím nepočítáme
s dalšími přírůstky ve vývozu
surovinového bloku, naopak, posilujeme vývoz ze
zpracovatelských odvětví, především
z chemického a lehkého průmyslu. Stojíme
před úkolem vyvážet kvalitní
výrobky, které umožní zastavit pokles
efektivnosti zahraničně obchodní směny.
Dnes, stejně jako v budoucnu, bude platit, že konkurenci
můžeme předčit jen vyšší
kvalitou a technicko-ekonomickou úrovní výrobků,
pestrým sortimentem a pohotovým servisem našich
výrobců ve spojení s komerční
zdatností pracovníků zahraničního
obchodu.
Úsilí o podstatné zvýšení
kvality výroby je významnou součástí
naší hospodářské politiky. O
rezervách v této oblasti svědčí
nejenom neuspokojivý vývoj dosahovaných zahraničních
cen, ale i počet reklamací, rostoucí náklady
na opravy a další ztráty. Od ledna příštího
roku, v souvislosti s novelizací Zákona o státním
zkušebnictví, se proto zpřísňuje
a racionalizuje postup při hodnocení kvality výrobků
a současně se vytvářejí předpoklady
pro zvýšení objektivity celého řízení
kvality. To je však pouze jedna stránka problému.
Současně usilujeme o to, přesvědčit
lidi o nutnosti odevzdávat jen kvalitní práci.
Soudružky a soudruzi, strategie urychlení sociálně
ekonomického rozvoje se v této pětiletce
nejvýrazněji projevuje v konečných
národohospodářských výsledcích,
to jest v podstatném zrychlení dynamiky vnitřního
užití národního důchodu.
V minulé pětiletce jsme z celkového přírůstku
vytvořeného národního důchodu
použili na vnitřní potřeby - v důsledku
snižování zadluženosti a krytí
klesající efektivnosti zahraničně
obchodní směny - jednu třetinu, v této
pětiletce určujeme k vnitřnímu užití
více než tři čtvrtiny. Průměrná
roční dynamika užitého národního
důchodu se tak zvyšuje z 0,7 % v minulé pětiletce
na 2, 8 % v této pětiletce. Důležitou
podmínkou realizace tohoto záměru bude dodržení
plánované struktury tvorby a užití národního
důchodu, neumrtvování vytvořených
hmotných zdrojů v zásobách a v nadměrné
rozestavěnosti investic.
Podstatné zrychlení tvorby zdrojů pro vnitřní
užití nám umožní realizovat program
dalšího rozvoje životní úrovně
obyvatelstva opírající se o zvýšení
osobní spotřeby a některá opatření
v sociální politice.
Základem růstu osobní spotřeby, jejíž
objem se zvýší v ročním průměru
o 1, 9 %, je růst peněžních příjmů
obyvatelstva o 2,5 % a maloobchodního obratu o 2, 3 %.
Důsledně přitom budeme prosazovat zásadu,
aby osobní spotřeba odpovídala pracovním
přínosům pro společnost a růst
příjmů obyvatelstva byl v souladu s hmotnou
nabídkou zboží a služeb.
Rozhodující část osobní spotřeby
bude realizována na vnitřním trhu. Jsme si
vědomi toho, že vnitřní trh zatím
neodpovídá struktuře koupěschopné
poptávky a požadavkům kupujících.
Stále ještě existuje řada nedostatkových
výrobků a jiných, které jsou těžko
prodejné. Vláda proto uložila ministrovi obchodu,
aby v úzké spolupráci s příslušnými
ministry řídícími výrobní
resorty zpracoval konkrétní program vedoucí
k postupnému odstranění nedostatkovosti na
vnitřním trhu.
Nízký zájem spotřebitelů o
některé výrobky z tuzemské produkce
svědčí o nedostatečné a pomalu
probíhající inovaci. Inovace sortimentu v
některých skupinách spotřebního
zboží je dosud zajišťována převážně
dovozem, zatímco u tuzemské výroby je málo
výrazná, bez zásadnějšího
zvýšení užitné hodnoty. Musíme
proto zajistit, aby naši spotřebitelé mohli
za poctivě získané prostředky nakoupit
to, co požadují, zboží kvalitní,
s vysokými užitnými a estetickými vlastnostmi.
V pětiletém plánu vytváříme
předpoklady pro zajištění rovnovážného
trhu potravin a pro rozšíření nabídky
průmyslového spotřebního zboží.
Naším cílem je dosáhnout vyrovnaného
uspokojení potřeb všech sociálních
a příjmových kategorií. To na jedné
straně znamená zabezpečovat nabídku
základních druhů zboží v nižších
cenových polohách. Na druhé straně
jde i o to, aby na trhu byl i vyšší podíl
vysoce kvalitních, módních a luxusních
výrobků v pestrém a bohatém sortimentu.
Vnitřní obchod musí zlepšit úroveň
komerční práce, zvýšit účinnost
obchodní politiky a posílit aktivní vliv
na výrobu při určování sortimentu,
urychlování inovací a odstraňování
nedostatkových druhů zboží. Obchodní
organizace musí daleko více než dosud prohloubit
součinnost s výrobou při průzkumu
trhu. Rozhodněji je třeba zabraňovat pronikání
nekvalitního zboží do obchodní sítě,
hledat nové efektivnější formy přejímky
zboží a všestranně posilovat ochranu zájmů
spotřebitele.
Znamená to především důsledně
uvádět do života principy stanovené
v Zákoně o vnitřním obchodě
a zásady jednotné obchodní politiky, které
pro tuto pětiletku schválila vláda ČSR.
V pětiletém plánu počítáme
rovněž se zvýšením kvality a dostupnosti
služeb s cílem omezit časové ztráty
v mimopracovní době.
Společenská spotřeba obyvatelstva vzroste
za pětileté období o 20,7 %. Výdaje
na sociální zabezpečení, které
jsou objemově nejvýznamnější
složkou, dosáhnou celkové výše
320 mld. Kčs. V této částce jsou zahrnuty
i prostředky pro řešení některých
naléhavých problémů v sociální
oblasti.
Ve školství budeme pokračovat v realizaci další
etapy zdokonalování školské soustavy.
Zaměříme se zejména na zvýšení
úrovně a účinnosti výchovně
vzdělávacího procesu, a to jak na školách,
tak v mimoškolních formách, a na rozvinutí
programu elektronizace.
Rozvoj zdravotnictví orientujeme na zkvalitnění
poskytovaných služeb cestou modernizace materiálně
technické základny. K prohloubení léčebně
preventivní péče a k podstatnému zkrácení
doby léčení budeme postupně vybavovat
zdravotnická zařízení špičkovou
diagnostickou a léčebnou technikou v závislosti
na normativech vybavenosti a kategorizaci nemocnic.
Součástí sociální politiky
státu je další zvyšování
kvality bydlení, zejména standardu vybavení
a plošné velikosti bytů, které budeme
řešit ve vazbě na možnosti ekonomiky.
V komplexní bytové výstavbě počítáme
s dokončením 297,8 tis. nových bytů.
V projektových řešeních se vytvářejí
podmínky pro vícegenerační bydlení
a počítá se rovněž s možností,
aby si budoucí uživatel podle svého vkusu doplnil
vybavení bytu na vlastní náklady. Kvalitativní
stránka bydlení se dále zlepší
modernizací 28 tis. bytů III. a IV. kategorie ve
správě socialistických organizací.
Podporujeme zájem občanů o stavbu rodinných
domků. V tomto směru jsme přijali některá
opatření příznivějších
věcných podmínek pro stavebníky. Rozšiřujeme
rovněž výstavbu bytů v domech s pečovatelskou
službou a v penzionech pro důchodce. Nezapomínáme
ani na invalidní občany, jejichž potřebám
přizpůsobujeme příslušné
části bytů.
Vysokou aktuálnost v rozvoji životní úrovně
nabývají otázky životního prostředí.
Zápas za jeho zlepšení se stává
jednou z priorit naší hospodářské
politiky. Na území České socialistické
republiky zahájíme výstavbu 146 objektů
k ochraně čistoty vod, ovzduší a k využití
nebo k likvidaci odpadů o celkovém rozpočtu
1. mld Kčs. Předpokládáme, že
realizace tohoto investičně náročného
ekologického programu povede k zastavení dalšího
znečišťování vod a ovzduší
tuhými látkami ještě v této pětiletce
a k vytvoření podmínek pro snížení
plynných exhalací po roce 1990. Nad rámec
ekologického programu orientujeme v malých obcích
a městech investiční výstavbu v rámci
akce "Z" s cílem zlepšit čistotu
vod. K tomu účelu jsme vytvořili věcné
podmínky rozvojem výrobních kapacit v k.p.
Sigma Olomouc a v n.p. Prefa Olomouc, které budou zabezpečovat
technologické dodávky a montáž prefabrikovaných
čistíren odpadních vod.
Diferencovaně přistupujeme k řešení
problémů oblastního rozvoje. Prioritu celostátního
významu představuje územní celek hlavního
města Prahy. Rozvoj výrobní funkce města
zakládáme soustřeďováním
moderní techniky a technologie ve výrobních
závodech, což vytváří předpoklady
pro vysokou produktivitu práce, efektivnost výroby
a zdravou reprodukci dělnické třídy
v hlavním městě. Síť metra se
do roku 1990 rozšíří na 40 km a 41 stanic.
Realizace výstavby základního komunikačního
systému se koncentruje na výstavbu Středního
dopravního okruhu, Strahovského tunelu a úseku
Špejchar - Argentinská. Ve všech formách
výstavby bude dokončeno 50 300 bytů. Zvýšenou
pozornost budeme věnovat zabezpečení pražského
zdravotnického generelu, především přestavbě
nemocničních areálů a vybavení
nemocnic moderní zdravotnickou technikou. S nejrozsáhlejší
výstavbou počítáme ve Fakultní
nemocnici v Motole.