Předseda České národní rady
Josef Kempný, místopředsedové
České národní rady Marie Jarošová,
Oldřich Burský a Josef Kaňa.
Členové vlády České socialistické
republiky, předseda vlády Josef Korčák,
místopředsedové vlády Ladislav Adamec,
Zdeněk Krč, Jaroslav Tlapák,
František Šrámek, ministr financí
Jiří Nikodým, ministryně práce
a sociálních věcí Nasťa Baumruková,
ministr školství Milan Vondruška, ministr
kultury Milan Klusák, ministr spravedlnosti Antonín
Kašpar, ministr vnitra Josef Jung, ministr
průmyslu Petr Hojer, ministr stavebnictví
Karel Polák, ministr zemědělství
a výživy Ondřej Vaněk, ministr
lesního a vodního hospodářství
František Kalina, ministr obchodu Josef Ráb,
ministr - předseda Výboru lidové kontroly
Jan Motl, ministři Karel Löbl a Vladimír
Šimek.
183 poslanců České národní
rady podle prezenční listiny
Předseda ČNR Josef Kempný: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, zahajuji 4. schůzi
České národní rad a všechny vás
srdečně vítám.
Dovolte mi, abych především srdečně
uvítat vládu České socialistické
republiky v čele s jejím předsedou členem
předsednictva ÚV KSČ soudruhem Josefem Korčákem.
Srdečně také mezi námi vítám
člena předsednictva Slovenské národní
rady a Předsedu jejího výboru pro národní
výbory a národnosti soudruha Julia Fillera.
Vítám rovněž představitele ústředních
úřadů České socialistické
republiky a všechny hosty, kteří se dnes zúčastní
našeho jednání.
Soudružky a soudruzi, Česká národní
rada se schází v období stoupajícího
úsilí socialistických států
a všech mírumilovných sil světa o trvalé
mírové soužití na straně jedné
a snah reakčních sil vycházejících
ze zájmů vojenskoprůmyslového komplexu
udržovat ve světě neustále válečné
napětí na straně druhé.
Jen v poslední době jsme byli svědky celé
řady událostí, které to dokumentují.
Nejvýznamnější z nich byla bezesporu
říjnová schůzka Michaila Gorbačova
a Ronalda Reagana v Reykjavíku, uskutečněná
z iniciativy Sovětského svazu. Tam se jasně
prokázalo, jak kdo chápe starost o budoucnost lidstva.
Na velkorysé návrhy Sovětského svazu
ve prospěch míru odpověděly Spojené
státy politickým manévrováním,
založeným na neústupném lpění
na projektu hvězdných válek. Posledním
projevem tohoto politického postoje americké vlády
je zařazení 131. letounu se strategickým
doletem do sestavy válečného letectva USA,
což představuje prakticky úplný ústup
od smlouvy SALT 2. Tento krok odporuje veškeré logice
rozhovorů v Reykjavíku a dokonce i prohlášení
americké strany po Reykjavíku o tom, že zůstává
věrná rozhovorům o odzbrojení, jak
uvedl soudruh Gorbačov na tiskové konferenci v závěru
své návštěvy v Indii.
V Dillí se setkali představitelé států
reprezentujících přes miliardu lidí,
tj. pětinu obyvatel naší planety. Ze sovětsko-indických
jednání vyšel mimořádně
závažný dokument programového charakteru
- Dillíská deklarace o zásadách světa
bez jaderných zbraní a násilí. Její
význam spočívá především
vtom, že na základě existujících
realit vytyčuje velký a smělý, ale
přitom reálný cíl, jakým je
vytvoření světa bez jaderných zbraní
a násilí.
Dillíská deklarace ukazuje zároveň.
osudovou vážnost současného období
lidských dějin, a proto řešení,
která v svých deseti bodech předkládá,
odpovídá životním zájmům
všech zemí, všech lidí, kteří
na naší planetě žijí - i těch,
kteří se teprve narodí.
Samy objektivní podmínky dnes nedávají
jinou možnost než mír, a proto záleží
na aktivitě všech lidí, do jaké míry
se podaří válečnické snahy
zastavit. Proto je tak důležité, aby lidé
na celém světě stále více chápali,
jak nebezpečnou politikou je stupňování
horečného zbrojení, jehož obětí
se nikdy nechtějí stát.
Mírové hnutí je proto ve všech světadílech
mohutnou silou, vstřebávající do sebe
lidi bez rozdílu jejich politických, náboženských
rasových přehrad. Vyjádřil to před
dvěma měsíci Světový mírový
kongres v Kodani s účastníky ze 130 zemí,
který vydal výzvu do celého světa
o zastavení jaderných zkoušek a k vyřčení
rozhodného "ne" hvězdným válkám.
K podpoře mírového úsilí je
třeba využít každého dne. Jak řekl
soudruh Gorbačov, nelze vtěsnat zítřek
do představ včerejška, protože dnes žijeme
v kvalitativně jiné situaci, kdy cena chyby je úplně
jiná, než tomu bylo před čtyřiceti,
padesáti a více lety. Dnešní situace
totiž vylučuje možnost napravit chybu, budou-li
uvedeny v činnost síly schopné zničit
základy života na Zemi.
Celému světu je adresováno Provolání
Nejvyššího sovětu SSSR k parlamentům
a národům, v němž se zdůrazňuje
nezbytnost společných činů ve jménu
odvrácení jaderného nebezpečí.
Prohlášení vychází z toho, že
sovětsko-americké setkání na nejvyšší
úrovni v Reykjavíku znamenalo kvalitativně
nový stupeň boje za svět jadrných
zbraní, za reálnou možnost zlikvidovat jaderné
zbraně ještě za života nynější
generace. Právě tento cíl sleduje smělý
a zcela proveditelný program, který předložil
Sovětský svaz.
Nejvyšší sovět SSSR vyzývá
všechny parlamenty a národy světa, aby se rozhodně
zasadily o praktický přechod k vytvoření
spolehlivé bezpečnosti stejné pro všechny
státy.
S velikým zájmem jsme se seznámili s provoláním
Nejvyššího sovětu a v minulých
dnech také s přijatým stanoviskem Federálního
shromáždění ČSSR k němu.
Poslanci ve shodě s přesvědčením
všeho československého lidu se jednoznačně
staví za podněty obsažené v Provolání,
které odpovídají životním zájmům
národů a tužbám lidu naší
republiky a vyslovují jim plnou podporu. Jsem přesvědčen,
že mohu i za nás, za všechny poslance České
národní rady, prohlásit, že se se stanoviskem
Federálního shromáždění
jednoznačně ztotožňujeme a že ČNR
jej bezvýhradně svou aktivní účastí
podpoří. Že poslanci České národní
rady v celé své poslanecké činnosti
v orgánech České národní rady
a především ve volebních obvodech přispějí
ze všech svých sil v duchu závěrů
4. zasedání ÚV KSČ k urychlení
sociálně ekonomického rozvoje naší
společnosti, které je - jak řekl soudruh
Husák - nerozlučně spjato se zápasem
za ozdravení mezinárodního ovzduší
a za odzbrojení. Tím vyjádříme
svůj podíl na podporu mírové politiky
ČSSR a celého socialistického společenství
v čele se Sovětským svazem. Doporučuji
proto, abychom to vyjádřili usnesením z dnešní
schůze.
Doporučuji, abychom hlasovali o návrhu, který
jsem předložil, o tom, že ČNR se plně
ztotožňuje se stanoviskem FS ČSSR k Provolání
Nejvyššího sovětu SSSR k parlamentům
a národům celého světa a že jej
bezvýhradně svou aktivní účastí
podpoří. (Potlesk.).
Kdo souhlasí s tím, abychom se takto usnesli, nechť
zvedne ruku! (Hlasuje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji.
Můžeme, soudružky a soudruzi, nyní přistoupit
k projednání plánovaného pořadu
naší schůze.
Předsednictvo ČNR se 20. listopadu 1986 usneslo
doporučit vám návrh pořadu, jak je
uveden na pozvánce. Máte k tomuto návrhu
nějaké připomínky nebo dotazy. Nejsou.
Zjišťuji, že podle prezenční listiny
je ve schůzi přítomno 172 poslanců
a že Česká národní rada je schopna
se usnášet.
Kdo souhlasí s navrženým pořadem, jak
je uveden na pozvánce, ať zvedne ruku! (Hlasuje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím je pořad dnešní schůze
schválen a můžeme přistoupit k jeho
projednávání.
Vzhledem k tomu, že první dva body pořadu,
kterými jsou
Vládní návrh zákona České
národní rady o státním plánu
rozvoje národního hospodářství
České socialistické republiky na léta
1986 - 1990 a
Vládní návrh zákona České
národní rady o státním rozpočtu
České socialistické republiky na rok 1987
na sebe úzce navazují, doporučuji, aby ve
smyslu § 24 odst. 2 jednacího řádu České
národní rady byla rozprava k I. a II. bodu pořadu
sloučena.
Máte k tomuto návrhu nějaké připomínky?
(Nejsou.)
Kdo tedy souhlasí s návrhem na sloučení
rozpravy k prvnímu a druhému bodu pořadu,
ať zvedne ruku! (Hlasuje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji.
Vláda České socialistické republiky
pověřila odůvodněním vládního
návrhu zákona o státním plánu
rozvoje národního hospodářství
ČSR místopředsedu vlády České
socialistické republiky a předsedu České
plánovací komise soudruha Zdeňka Krče.
Prosím ho, aby se ujal slova.
Místopředseda vlády ČSR Zdeněk
Krč: Vážený soudruhu předsedo
vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, vláda České socialistické
republiky mne pověřila, abych na dnešním
zasedání České národní
rady odůvodnil návrh Zákona o státním
plánu rozvoje národního hospodářství
ČSR na léta 1986 - 1990.
Měli jste možnost se s návrhem zákona
seznámit ve výborech České národní
rady, posoudit jeho celkovou koncepci i jednotlivé části
a vyjádřit se k úkolům, které
z předloženého návrhu vyplývají.
V průběhu diskuse jste vyslovili řadu námětů
a připomínek týkajících se
zejména zvýšení efektivnosti a zlepšení
kvality výroby, urychlení vědeckotechnického
rozvoje, hospodárného využívání
všech hmotných, finančních i pracovních
zdrojů a mnoho dalších, které byly využity
při formulaci konečného znění
tohoto významného dokumentu. Vaše aktivní
účast na projednávání návrhu
zákona svědčí o vědomí
spoluzodpovědnosti za další úspěšný
hospodářský a sociální rozvoj
České socialistické republiky.
Vláda České socialistické republiky
věnovala přípravě pětiletého
plánu na léta 1986 - 1990 mimořádnou
pozornost. Již v roce 1984 schválila Směrnici
pro jeho vypracování, ve které seznámila
resorty se základními záměry centra
pro tuto pětiletku. V listopadu loňského
roku projednala a schválila předběžný
návrh pětiletého plánu a zároveň
státní prováděcí plán
na rok 1986 jako jeho nedílnou součást. Na
XVII. sjezdu KSČ byly schváleny "Hlavní
směry hospodářského a sociálního
rozvoje ČSSR na léta 1986 - 1990", které
stanovily politicko-hospodářské direktivy
pro dopracování návrhu pětiletého
plánu. Jeho konečné znění spolu
se státním plánem na rok 1987 vláda
projednala a schválila počátkem července.
Koncepce pětiletého plánu plně odpovídá
závěrům, které přijalo před
několika dny 4. zasedání ÚV KSČ.
Návrh zákona České národní
rady o pětiletém plánu byl vypracován
podle článku 10 ústavního Zákona
o československé federaci v souladu s vládním
návrhem Zákona Federálního shromáždění
o 8. pětiletém plánu. Důsledně
zabezpečuje závěry XVII. sjezdu strany, které
v hospodářské a sociální oblasti
vyplývají pro ekonomiku na území České
socialistické republiky a vyjadřují hlavní
směry, jakými se bude rozvíjet naše
národní hospodářství ve druhé
polovině osmdesátých let.
Soudružky a soudruzi, charakteristickým rysem osmého
pětiletého plánu a jeho hlavním obsahem
je koncepce urychlení sociálně ekonomického
rozvoje naší společnosti, přijatá
na XVII. sjezdu strany. Tato koncepce je založena nejenom
na zvýšení tempa ekonomického růstu,
ale v první řadě na nové kvalitě
rozvoje celého národního hospodářství.
Na základě pečlivé analýz.
našich potřeb a možností dospěla
vláda k závěru, že zabezpečení
úkolů v sociálně ekonomické
oblasti vyžaduje, aby se vytvořený národní
důchod na území České socialistické
republiky zvýšil v tomto pětiletém období
o 17,0 %, to jest - 3,2 % průměrně ročně.
Ve srovnání s dynamikou posledních tří
let sedmé pětiletky, kdy jsme dosáhli průměrného
ročního růstu národního důchodu
o 2,7 %, jde o úkol náročný. Je nezbytný
k tomu, abychom překonali dočasné zpomalení
hospodářského růstu z počátku
osmdesátých let a uspokojili na kvalitativně
vyšší úrovni potřeby obyvatelstva
a společnosti.
K zabezpečení potřebného přírůstku
vytvořeného národního důchodu,
který na území ČSR činí
74 mld Kčs, stanovila vláda úkoly v růstu
výroby a ve zvýšení efektivnosti celého
reprodukčního procesu.
Růst tvorby národního důchodu se opírá
především o zvýšení společenské
produktivity práce, o širší uplatňování
výsledků vědy a techniky ve výrobě
a tomu odpovídající zaměření
strukturální a investiční politiky,
o zvýšení inovační aktivity,
technicko-ekonomických parametrů a kvality užitných
hodnot, o vyšší zhodnocování všech
disponibilních zdrojů ve výrobním
procesu, na vnitřním i zahraničním
trhu.
V souhrnu jsou kvalitativní parametry pětiletého
plánu zhruba 1,5 krát náročnější,
než tomu bylo v sedmdesátých a první
polovině osmdesátých let. Nejde tedy o nějaké
vylepšování dosavadních vývojových
tendencí, ale o kvalitativně nový směr
rozvoje, zcela odlišný od toho, na jaký jsme
byli zvyklí v posledních třech pětiletkách.
Současně nám však jde i o to, aby se
nová kvalita tvorby národního důchodu
promítla do hlavních směrů jeho vnitřního
užití a vedla k plnějšímu uspokojování
konečných národohospodářských
potřeb v jejich žádoucí struktuře.
V pětiletém plánu proto vytváříme
předpoklady pro zvýšení osobní
i společenské spotřeby, pro zlepšení
životního prostředí, pro zkvalitnění
celého procesu investování a pro snížení
nadměrného stavu zásob.
V tomto komplexu našich. záměrů spatřujeme
podstatu přechodu k trvalé a všestranné
intenzifikaci národního hospodářství,
podstatu nové kvality hospodářského
růstu, která umožní vytvořit
potřebné zdroje pro posílení výrobního
potenciálu naší ekonomiky a především
pro úspěšnou realizaci programu dalšího
zvýšení životní úrovně
obyvatelstva.
Rozhodující úlohu v tvorbě společenských
hmotných zdrojů bude mít průmysl,
který zabezpečí téměř
čtyři pětiny přírůstku
vytvořeného národního důchodu.
Objem průmyslové výroby se do roku 1990 zvýší
na území České socialistické
republiky o 14,0 % z toho v odvětvích řízených
vládou o 12,4 %.
Výrazný růst efektivnosti, důraz položený
na mobilizaci intenzifikačních faktorů a
vnitřních rezerv je vyjádřen předstihem
tempa růstu národního důchodu před
růstem průmyslové výroby, který
v ročním průměru činí
0,5 bodu. To je zásadní změna proti dosavadnímu
vývoji, kdy relace mezi vytvořeným národním
důchodem a průmyslovou výrobou byla opačná.
Nová orientace hospodářské politiky
se plně odráží ve strukturálních
změnách výrobní základny. V
průmyslu řízeném vládou ČSR
počítáme s nadprůměrným
růstem výroby především v malotonážní
chemii a ve farmaceutické výrobě, tedy v
odvětvích, která jsou zárukou vysokého
stupně zhodnocení výchozích surovin.
Naproti tomu v odvětvích náročných
na surovinové zdroje, například v základní
chemii a v průmyslu stavebních hmot, se předpokládá
zpomalení rozvoje výroby. V těchto odvětvích
se proto zaměřujeme především
na zlepšení vnitřní struktury a sortimentu
výroby s cílem dosáhnout vyššího
efektu využití stávajících kapacit.
Velké strukturální změny zajišťujeme
státními cílovými a vědeckotechnickými
programy. Vedle toho v našich záměrech počítáme
i se značným rozsahem mikrostrukturálních
změn, které by se měly odrazit ve vyšší
kvalitě a technické úrovni výroby
a vést k jejímu pružnějšímu
přizpůsobování požadavkům
tuzemských i zahraničních odběratelů.
Jsme si přitom vědomi toho, že vědeckotechnickým
rozvojem nemůžeme pokrýt celou existující
sortimentní strukturu naší výroby. Budeme
proto prohlubovat naši účast v procesu mezinárodní
dělby práce, kooperace a specializace se zeměmi
RVHP a v souvislosti s tím postupně zužovat
náš výrobní sortiment a vyřazovat
z výrobních programů ty výrobky, u
nichž není naděje na dosažení parametrů
předních světových výrobců.
Nijak nezakrýváme, že se jedná o proces
složitý i konfliktní. Není však
jiné cesty, máme-li udržet krok se světem.