Vycházejíc z generální linie výstavby
rozvinuté socialistické společnosti, z hlavních
směrů hospodářského a sociálního
rozvoje Československé socialistické republiky
na léta 1986 - 1990 a výhledu do roku 2000 schválených
XVII. sjezdem Komunistické strany Československa,
z výsledků rozvoje dosažených v minulém
období, jakož i z měnících se
vnitřních a vnějších podmínek
současného a pokračujícího
rozvoje národního hospodářství,
v souladu se zákonem č. 81/1986 Sb., o státním
plánu rozvoje národního hospodářství
Československé socialistické republiky na
léta 1986 - 1990, usnesla se Česká národní
rada na tomto zákoně:
Poslání zákona
Tento zákon stanoví základní úkoly
státního plánu rozvoje národního
hospodářství České socialistické
republiky na léta 1986 - 1990 /dále jen "pětiletý
plán"/ a rozhodující podmínky
pro jeho realizaci jako závaznou směrnici pro řídící
činnost vlády České socialistické
republiky, ústředních orgánů,
národních výborů a jiných orgánů
středního článku řízení
a socialistických organizací.
Pětiletý plán zabezpečuje realizaci
dlouhodobé hospodářské strategie,
založené na urychlení sociálně
ekonomického rozvoje cestou intenzifikace a zvyšování
efektivnosti společenské výroby, kvality
veškeré práce a přísné
hospodárnosti, na efektivním využívání
výrobního a lidského potenciálu České
socialistické republiky a na prohlubování
účasti Československé socialistické
republiky v mezinárodní dělbě práce
a upevňování její obranyschopnosti.
Ke splnění základního zaměření
sociálně ekonomického rozvoje se stanoví
zvýšit vytvořený hrubý národní
důchod do roku 1990 o 17-18 % proti roku 1985 a jeho přírůstek
krýt nejméně z 92 % zvýšením
společenské produktivity práce, k tomu zejména
a/ urychlit vědeckotechnický pokrok na základě
účinného zapojení národního
hospodářství České socialistické
republiky do realizace Komplexního programu vědeckotechnického
pokroku členských zemí Rady vzájemné
hospodářské pomoci do roku 2000, výrazněji
a rychleji zavádět nejnovější
výsledky vědeckotechnického rozvoje do výrobní
a společenské praxe při realizaci společensky
žádoucích strukturálních změn
ekonomiky, včetně útlumu ekonomicky neefektivních
výrob,
b/ dále snižovat energetickou náročnost
národního hospodářství: v letech
1986 - 1990 dosáhnout poklesu spotřeby palivoenergetických
zdrojů na jednotku vytvořeného hrubého
národního důchodu průměrně
ročně o 2, 9 %,
c/ na všech úsecích národního
hospodářství podstatně zlepšit
hospodaření s kovovým fondem, ropnými
produkty, cementem a dřevní hmotou, v letech 1986
- 1990 dosáhnout relativních úspor finální
spotřeby železných i neželezných
kovů,
d/ snížit přepravní náročnost
v průběhu realizace pětiletého plánu
zhruba o 10 % a postupně komplexně racionalizovat
oběh zboží a modernizovat skladové hospodářství,
e/ dosáhnout předstihu dynamiky obratu zahraničního
obchodu před dynamikou vytvořeného národního
důchodu na základě širšího
a efektivnějšího zapojení do mezinárodní
dělby práce, především do socialistické
ekonomické integrace,
f/ využívat neustále se zvyšující
kvalifikace pracujících pro zrychlení růstu
produktivity práce ve všech odvětvích
národního hospodářství a zabezpečovat
rychlejší růst produktivity práce než
průměrných mezd při důsledném
uplatňování principu zásluhovosti,
g/ podstatně zlepšit využívání
kapacit a základních prostředků a
urychlit likvidaci těch, které jsou zastaralé
a neefektivní, výrazně zvýšit
efektivnost investic,
h/ výrazně zlepšit vývoj a využívání
zásob,
i/ prohloubit úlohu plánu jako základního
nástroje řízení sociálně
ekonomických procesů na všech stupních,
podílet se a přípravě komplexní
přestavby hospodářského mechanismu
tak, aby výrazně usměrnila postup zdokonalování
soustavy plánovitého řízení
v letech 1987 - 1990 a byla plně využita při
sestavování pětiletého plánu
na léta 1991 - 1995, přitom účinněji
než dosud využívat hodnotových vztahů
a nástrojů,
j/ dále zdokonalovat plánování komplexního
rozvoje oblastí, vytvářet racionální
oblastní strukturu národního hospodářství
a vyvážené hospodářské
a sociální proporce v oblastním uspořádání
výrobních a nevýrobních odvětví,
k/ soustředěnou pozornost věnovat dalšímu
rozvoji hlavního města prahy, zajišťovat
rozvoj hlavních průmyslových aglomerací,
zejména v Severomoravském a Severočeském
kraji a přijmout účinná opatření
ke zlepšení životních podmínek
ve vybraných západních oblastech Západočeského
a Jihočeského kraje, přitom prohlubovat spolupráci
národních výborů s resorty.
Ke zvýšení úlohy vědeckotechnického
rozvoje jako rozhodujícího činitele intenzifikace
ekonomiky se stanoví:
a/ podílet se na růstu účinnosti mezinárodní
vědeckotechnické spolupráce, zejména
se Svazem sovětských socialistických republik
a ostatními státy socialistického společenství,
zabezpečovat úlohy vyplývající
z Komplexního programu vědeckotechnického
pokroku členských států Rady vzájemné
hospodářské pomoci do roku 2000,
b/ koncentrovat síly a prostředky vědy, výzkumu,
vývoje a výroby především na
perspektivní, efektivní a pro rozvoj národního
hospodářství rozhodující akce
a směry řešení,
c/ zkracovat lhůty řešení a realizace
výzkumných a vývojových úkolů
a zajišťovat dosahování výsledků
srovnatelných se světovou úrovní a
jejich urychlené uplatnění ve výrobě,
d/ zvýšit efektivní využívání
licencí jako významného zdroje vědeckotechnického
pokroku,
e/ rozšířit a zpřísnit hodnocení
kvality výrobků v souladu s potřebami vnitřního
a zahraničního trhu na základě náročných
kritérií, podložených mezinárodním
srovnáním.
Rozhodující úsilí o intenzifikaci
národního hospodářství vyvinout
zejména v průmyslu, v jehož rozvoji se pro
období pětiletého plánu stanoví:
a/ zvýšit objem průmyslové výroby
o 13-14 % a produktivitu práce v průmyslu o 12-13
%; přitom prvořadou pozornost věnovat optimalizaci
struktury výroby a jejímu efektivnímu užití,
jakož i kvalitě a technické úrovni výrobků,
b/ posilovat ve struktuře průmyslové výroby
úlohu strojírenství a elektrotechniky a zvýšit
jejich výrobu na území České
socialistické republiky v souhrnu nejméně
o 26 %,
c/ zaměřit rozvoj hutnictví na území
České socialistické republiky na intenzifikaci
výroby a zlepšováním struktury a sortimentu
hutní výroby dosáhnout lepšího
využití kapacit a modernizace výrobní
základny,
d/ vytvářet na území České
socialistické republiky předpoklady pro těžbu
uhlí a lignitu v roce 1990 v rozsahu 113,7 mil. tun a pro
rozvoj jaderné energetiky, dbát o hospodárné
získávání i využívání
všech zdrojů paliv a energie a dále rozvíjet
centralizované zásobování teplem,
e/ zvýšit výrobu chemického průmyslu
do roku 1990 nejméně o 14 % a jeho rozvoj zaměřit
na vyšší zhodnocování a plné
využití vstupních surovin a energií;
výrobu farmaceutického průmyslu zvýšit
o 40 %,
f/ zvýšit v dřevozpracujícím
průmyslu výrobu o 12, 6 % a zaměřit
se na vyšší zhodnocení dřevní
hmoty, zejména jejím 122 komplexním využitím,
g/ zvýšit výrobu v lehkém průmyslu
nejméně o 14,5 % při zvyšování
kvality a módnosti výrobků, rozšíření
výroby zboží mimořádné
jakosti a při soustavné inovaci výrobků
spotřebního zboží,
h) zabezpečit rozvojem výroby stavebních
hmot krytí potřeb národního hospodářství
a obyvatelstva v objemu, sortimentní skladbě a vysoké
kvalitě výrobků.
Základním úkolem zemědělsko-průmyslového
komplexu je zabezpečovat a zkvalitňovat výživu
lidu při současném zvyšování
celkové míry soběstačnosti ve výrobě
potravin. K zajištění tohoto úkolu se
stanoví:
2/ orientovat zemědělsko průmyslový
komplex na zvyšování efektivnosti a snižování
nákladovosti výroby, v odvětvích zajištujících
výrobní prostředky pro zemědělství
a výrobu potravin zabezpečovat trvalý růst
jejich technické úrovně, vyšší
produktivnost, provozní spolehlivost a komplexnost dodávek,
b/ zvýšit.hrubou zemědělskou výrobu
v období pětiletého plánu ve srovnání
s obdobím 1981-1985 o 6,1% při zabezpečování
přednostního růstu rostlinné výroby
před živočišnou,
c/ důsledněji uplatňovat opatření
k ochraně půdního fondu a ke zvyšování
úrodnosti půd,
d/ zabezpečit vyšší stabilitu sklizní
obilovin a dosáhnout v souhrnu za období pětiletého
plánu produkce 37,6 mil. tun,
e/ rozvíjet živočišnou výrobu v
souladu s celospolečenskými požadavky a reálnými
zdroji krmiv,
f/ řešit disproporce mezi výrobou, skladováním
a zpracováním zemědělské produkce,
zvýšit kvalitu a rozšířit sortiment
výrobků pro výživu a ochranu rostlin
z vlastní produkce při podstatném zvýšení
dodávek vápenatých hnojiv,
g/ zvýšit v potravinářském průmyslu
do roku 1990 výrobu a dodávky do tržních
fondů o 9-10 %, rozšiřovat sortiment výrobků
ve všech cenových hladinách, jejich inovaci
spojovat ze zlepšováním užitných
vlastností a kvality a s prodloužením jejich
trvanlivosti, rozšiřovat sortiment výrobků
pro dietní stravování a výživu
dětí.
/1/ K zajištění podmínek v lesním
hospodářství pro udržení produkčních
a ostatních funkcí lesa se stanoví:
a/ zaměřit hlavní pozornost na intenzifikaci
pěstební činnosti, na zvýšení
péče o porosty do 50 let, zesílení
prevence, ochrany a péče o čistotu lesa a
na odstraňování škod způsobených
škůdci, exhalacemi a ostatními civilizačními
vlivy,
b/ výrazně zlepšit v národním
hospodářství hospodaření s
dřevem a vytvářet podmínky pro jeho
zvýšené využití.
/2/ Ve vodním hospodářství se stanoví.
a/ zabezpečovat pro národní hospodářství
a obyvatelstvo vodu v potřebném množství
a kvalitě při důsledném prosazování
racionálního hospodaření s vodou,
b/ rozšiřovat a chránit veškeré
zdroje vody a zajišťovat ochranu vod před znečištěním,
c/ vytvářet předpoklady pro efektivní
rozvoj závlah, využívání vodní
energie a zvyšování ochrany před povodněmi.
K rozvoji stavební výroby se stanoví:
a/ zabezpečit růst stavební výroby
dodavatelských organizací téměř
o 9 % a zvýšit její výkonnost, zvýšení
objemu stavebních prací zabezpečit zhruba
z 80 % růstem produktivity práce,
b/ důsledněji přizpůsobovat stavební
kapacity stanoveným prioritám v zaměření
investiční výstavby v tuzemsku a při
vývozu včetně integračních
akcí, zajistit potřeby modernizace, rekonstrukce,
oprav a údržby základních prostředků,
zejména bytového fondu,
c/ věnovat zvýšenou péči kvalitě
stavebních prací, zvyšovat technologickou disciplínu
a osobní odpovědnost za provedené práce,
využití stavebních strojů, zařízení
a dopravních prostředků a důsledněji
využívat fond pracovní doby.
/1/ Rozhodujícím úkolem dopravní soustavy
je zvyšovat kvalitu, spolehlivost, bezpečnost a hospodárnost
při uspokojování přepravních
potřeb národního hospodářství
a obyvatelstva, k jeho zabezpečení se stanoví:
a/ posilovat veřejnou dopravu a v jejím rámci
pak zejména železniční a vodní
dopravu v souladu s dopravní politikou v nákladní
dopravě,
b/ přednostně rozvíjet elektrickou trakci
v železniční a městské hromadné
dopravě při současném snižování
měrných potřeb pohonných hmot a elektrické
energie na jednotku výkonu ve všech oborech dopravy,
především v závodové dopravě,
c/ dosáhnout růstu efektivnosti dopravy zvýšeným
využíváním dopravních prostředků,
jejich modernizací, zkvalitněním opravárenské
činnosti, zvýšením kázně
a pořádku a rychlejším rozvíjením
progresivních přepravních systémů,
d/ inovovat a modernizovat dopravní cesty, dopravní,
přepravní a manipulační prostředky,
rekonstruovat železniční tratě a stanice
při další elektrizaci tratí a jejich
vybavením automatickým zabezpečovacím
zařízením a pokračovat ve výstavbě
dálnice a rozhodujících pozemních
komunikací.
/2/ K rozvoji spojů se stanoví pokračovat
v rozšiřování a zkvalitňování
spojových služeb, modernizovat, rekonstruovat a rozvíjet
technickou základnu spojových sítí
a připravovat podmínky pro zavádění
nových služeb, včetně přenosu
dat i textových informací pro potřeby řízení.
V rozvíjení hospodářských styků
se zahraničím se stanoví
a/ zlepšovat směnné relace především
vyšším zhodnocením vynakládané
práce a efektivní vývozně dovozní
strukturou,
b/ zvýšit podíl strojírenství
a oborů založených na domácí
surovinové základně v mezinárodní
dělbě práce,
c/ zvyšovat devizový přínos z poskytovaných
služeb, zejména ze zahraničního cestovního
ruchu, lázeňství a dalších forem
nehmotného dovozu,
d/ dále trvale prohlubovat ve vztahu k socialistickým
státům všestranné hospodářské
styky a vědeckotechnickou spolupráci zejména
s členskými státy Rady vzájemné
hospodářské pomoci, především
se Svazem sovětských socialistických republik,
e/ rozvíjet ve vztahu k nesocialistickým státům
vzájemně výhodnou směnu při
větším využívání
kooperace a spolupráce na třetích trzích,
prohlubovat hospodářskou spolupráci s rozvojovými
státy, zajišťující oboustranně
vyšší přínos ze vzájemné
spolupráce a účast na jejich industrializaci.
V rozvoji investiční výstavby se stanoví:
a/ realizovat celkový objem investiční výstavby
v souhrnu za léta 1986-1990 o 10-11 % vyšší
než v období 1981 - 1985 při výraznější
změně struktury ve prospěch podílu
strojů a zařízení,
b/ zvýšit podíl investic na efektivní
modernizaci a rekonstrukci výrobní základny
a zabezpečovat včasné uvádění
kapacit do provozu při dosažení projektovaných
parametrů, nezahajovat ne připravené a dodavatelsky
nezajištěné akce a vytvářet podmínky
pro důsledné snižování nadměrné
rozestavěnosti a zkracování lhůt investiční
výstavby,
c/ zabezpečit hospodárné vynakládání
investic a zastavit neodůvodněný růst
rozpočtových nákladů, výrazně
urychlit obnovu opotřebených základních
prostředků na vyšší technické
úrovni a vyřazování zastaralých
strojních základních prostředků.
/1/ V rozvoji životní úrovně se stanoví:
a/ spojovat další růst životní
úrovně obyvatelstva a upevňování
jeho životních jistot důsledně s výsledky,
kterých bude dosahováno v rozvoji národního
hospodářství; hlavní směry
rozvoje životní úrovně orientovat na
přednostní realizaci takových opatření,
která povedou k výraznějšímu
sepětí zájmu jednotlivých členů
společnosti s celospolečenskými zájmy,
a proto růst osobní spotřeby co nejtěsněji
spojovat s výsledky práce,
b/ pružněji přizpůsobovat další
rozvoj placených služeb rostoucí životní
úrovni obyvatelstva, změnám ve způsobu
života a vyššímu stupni vybavenosti domácností,
c/ dále zdokonalovat systém důchodového
zabezpečení, pomoci společnosti rodinám
s dětmi a zabezpečení pracujících
v době nemoci v souladu s vytvářenými
ekonomickými možnostmi a s celkovým vývojem
reálných příjmů obyvatelstva,
d/ všestranně zlepšovat podmínky bydlení
a vytvářet územní, technickoekonomické,
materiální a kapacitní podmínky pro
výstavbu 295 tisíc nových bytů včetně
občanské a technické vybavenosti, důsledněji
využívat stávající bytový
fond, intenzivněji pokračovat v jeho modernizaci,
zvyšovat rozsah a kvalitu jeho oprav a údržby
a podporovat individuální bytovou výstavbu,
e/ zaměřit široce rozvinutý systém
péče o zdraví obyvatelstva zejména
na zlepšování kvality zdravotnických
služeb včetně prevence, racionalizovat a modernizovat
síť zdravotnických zařízení
a dále ji rozšířit,
f/ přizpůsobovat výchovně vzdělávací
proces na školách a strukturu jednotlivých
oborů studia uplatňovaným hlavním
směrům vědeckotechnického rozvoje
a strategickým záměrům sociálně
ekonomického rozvoje.
/2/ V oblasti mzdové a pracovní politiky se stanoví:
a/ opírat růst příjmů obyvatelstva
o zvyšování produktivity práce, zajišťovat
větší diferenciaci v odměňování,
b/ zabezpečovat proporcionalitu mzdového vývoje
ve výrobní i nevýrobní sféře,
c/ rozvíjet brigádní formy organizace práce
a odměňování,
d/ zvyšovat za účasti odborových orgánů
a pracujících péči organizací
o zlepšování pracovních a životních
podmínek, pracovního prostředí, hygieny
a bezpečnosti při práci.
K zabezpečení tvorby a ochrany životního
prostředí, jakožto jedné z klíčových
otázek zvyšování životní
úrovně občanů a základního
předpokladu péče o člověka,
se stanoví:
a/ realizovat na území České socialistické
republiky na jmenovité ekologické akce účelové
prostředky v objemu minimálně 11,6 mld Kč,
z toho v odvětvích řízených
vládou ČSR 9 mld Kč,
b/ řešit postupně problémy životního
prostředí, zejména zastavením růstu
znečišťování ovzduší,
důslednou ochranou a racionálním využíváním
zdrojů podzemní a povrchové vody, zvýšenou
ochranou zemědělské a lesní půdy,
likvidací komunálního odpadu a celkovým
posilováním ekologické stability krajiny.
K zabezpečení dalšího rozvoje hlavního
města Prahy se stanoví:
a/ vytvářet předpoklady pro výrazné
urychlení procesu modernizace výrobní základny
na nejvyšší technické úrovni,
b/ věnovat soustavnou pozornost programu bytové
výstavby a dokončit ve všech jejích
formách 48 tisíc bytů; dále modernizovat
nejméně 6 tisíc bytů,
c/ urychlit realizaci programu rozvoje pražského zdravotnictví,
d/ pokračovat ve výstavbě metra a do konce
roku 1990 rozšířit jeho síť na
40 km.
Vláda České socialistické republiky
a/ zabezpečuje ve své řídící
činnosti konkretizaci základních úkolů
stanovených tímto zákonem,
b/ upřesňuje úkoly stanovené tímto
zákonem a soustavně kontroluje jejich plnění,
c/ koordinuje v rámci své působnosti a podle
předchozích ustanovení činnost orgánů
státní správy a orgánů hospodářského
řízení tak, aby úkoly stanovené
tímto zákonem byly plněny optimálním
způsobem a aby bylo dosaženo nejpříznivějších
hospodářských i společenských
výsledků,
d/ organizuje práce na prováděcích
/ročních/ státních plánech
tak, aby se zabezpečilo splnění pětiletého
plánu,
e/ zabezpečuje zdokonalování systému
řízení národního hospodářství.
/1/ Orgány státní správy a orgány
hospodářského řízení
odpovídají za důslednou realizaci úkolů
stanovených tímto zákonem, za stanovení
konkrétních úkolů a povinností
podřízeným orgánům a organizacím
a za jejich soustavnou kontrolu a vyhodnocování.
/2/ Orgány středního článku
řízení a organizace jsou povinny aktivně
a iniciativně hledat a uplatňovat nejúčinnější
postupy a opatření při zabezpečování
svých povinností a k tomuto účelu
využívat i vstřícného plánování
a socialistického soutěžení.
/3/ Národní výbory kromě úkolů
uvedených v odstavcích 1 a 2 zabezpečují
stanovené směry hospodářské
politiky na svém území a v místních
podmínkách, zejména racionálním
rozmisťováním a využíváním
pracovních sil a materiální základny
nevýrobních odvětví, rozvíjejí
a organizují též účast občanů
na dobrovolných zvelebovacích pracích.
/4/ Všechny stupně řízení jsou
povinny provádět kontrolu plnění pětiletého
plánu a vytvářet podmínky pro jeho
realizaci.
S cílem posílit vliv na urychlování
procesu intenzifikace, růstu efektivnosti a kvality se
stanoví:
a/ posílit perspektivnost centrálního plánování,
zvýšit jeho vědeckou úroveň a
zabezpečit formování progresivní struktury
výroby a její intenzifikaci, při tom zajistit
soustavné propojování pětiletých
a ročních plánů,
b/ vytvořit předpoklady pro účinnější
působení hodnotových vztahů, zejména
cenové soustavy, kalkulací a technickoekonomických
norem s důrazem na uplatnění náročných
podmínek, zdokonalovat a důsledněji využívat
finanční nástroje a posilovat tak optimální
spojení plánu a chozrasčotu s cílem
účinněji působit na ekonomickou a
finanční rovnováhu,
c/ zvyšovat účinnost práce státního
aparátu, zjednodušit a zhospodárnit jeho činnost
a snižovat administrativní náročnost
řízení,
d/ vytvářet podmínky pro zvyšování
účasti pracujících na řízení
jako základního předpokladu mobilizace pracovních
kolektivů a jejich iniciativy k dosažení záměrů
stanovených tímto zákonem.
/1/ Státní rozpočty České socialistické
republiky vycházejí ze základních
úkolů pětiletého plánu, z rozpočtového
výhledu České socialistické republiky
na léta 1986-1990, z prováděcích státních
plánů, ze vztahu ke státním rozpočtům
federace a ze zásad finanční politiky stanovených
vládou Československé socialistické
republiky.
/2/ Státní rozpočty České socialistické
republiky podporují záměry a úkoly
státních plánů a pomocí finančně
ekonomických nástrojů aktivně působí
na jejich plnění a na prosazování
hospodárnosti.
/3/ Ke konkretizaci cílů a k zabezpečení
celospolečenských záměrů finanční,
rozpočtové a měnové politiky stanoví
vláda České socialistické republiky
odpovídající úkoly.
/4/ Orgány odpovědné za vypracování
návrhů rozpočtů České
socialistické republiky usilují při jejich
přípravě a v průběhu rozpočtového
hospodaření o zpevnění úkolů
uložených podle odstavce 3.
/5/ Státní rozpočty České socialistické
republiky jsou v zásadě vyrovnané.
/1/ Vláda České socialistické republiky
může pro účely experimentálního
ověřování nových prvků
plánovitého řízení národního
hospodářství a pro účely zajištění
realizace integračních akcí stanovených
v pětiletém plánu povolit výjimky
z ustanovení zákonů České národní
rady, upravujících řízení národní
ho hospodářství.
/2/ K zabezpečení hospodárného využívání
vybraných materiálových a surovinových
zdrojů mohou ústřední orgány
státní správy na základě tohoto
zákona a zásad stanovených vládou
České socialistické republiky vydávat
obecně závazné právní předpisy.
Státní plán rozvoje národního
hospodářství České socialistické
republiky na rok 1986, stanovený na základě
zákona
České národní rady č. 129/1985
Sb., je prováděcím státním
plánem k pětiletému plánu.