Čtvrtek 3. července 1986

Naše organizace věnuje oblasti vědeckotechnického rozvoje velkou pozornost. Svědčí o tom např. právě skončená výstava zenit, výsledky dosažené v Účtu iniciativy mládeže, soutěže zručnosti. Jsme však přesvědčeni, že potřebných výsledků dosáhneme pouze jednotným působením všech, kteří se na výchově dětí a mládeže podílejí. To plně platí i pro oblast volného času mládeže. Rodina, škola, společenské organizace sdružené v Národní frontě, všichni dospělí jsou zodpovědni za to, jak se bude utvářet vědomí a způsob života našich dětí a mládeže. Volný čas musí prožít mladí aktivně - ať už v tělovýchově, kultuře či při realizaci svých osobních zájmů. Určitě jim promineme i nějakou tu rošťárnu, bez toho by dětství nebylo dětstvím. Charaktery však musíme formovat poctivé, odvážné, s láskou k vlasti a k socialismu.

To souvisí i s přípravou mladé dělnické generace. Plně se ztotožňujeme s návrhem programového prohlášení v této otázce. Mladá nastupující dělnická generace si zaslouží větší pozornost než dosud. Na její výchově se musí podílet nejlepší učitelé, vychovatelé, mistři. A je potřeba tuto významnou práci odpovídajícím způsobem i materiálně oceňovat.

Podporujeme v návrhu obsažené otázky související s řešením bydlení. Společně s vládou ČSR chceme vytvořit takové podmínky, aby mladí lidé měli možnost získat byt, zejména cestou rekonstrukce a modernizace starších bytů, a to i svépomocí. S pochopením u mnoha národních výborů jsme se již setkali. Věříme, že bude možnost najít prostředky pro zlepšení ekonomické situace mladých rodin s dětmi vůbec. Konkrétní, ale i reálné náměty máme připraveny a předáme je k posouzení kompetentním orgánům.

Vážené soudružky a soudruzi, v současné etapě budování rozvinutého socialismu nabývá stále většího významu soustavné prohlubování socialistické demokracie. XVII. sjezd KSČ potvrdil požadavek upevňování a rozvíjení politického systému naší společnosti, který vychází z objektivní potřeby rozšiřovat účast pracujících na řízení a správě veřejných záležitostí. Významné místo v účasti na řízení a správě společnosti připadá mladým lidem, a to zvláště při řešení problémů v jednotlivých místech - obcích, městech a sídlištních celcích. Podle našeho názoru by i záměry v ekonomickém, sociálním a kulturním rozvoji území měly více zaznívat na platformě Národní fronty a organizací v ní sdružených. Ve smyslu novely zákona o národních výborech by stálo za zvážení dát např. větší prostor k projednávání návrhů důležitých dokumentů národních výborů dotýkajících se mládeže také svazáckým orgánům. Jde o závěrečný účet a rozpočet národních výborů, otázky rozvoje zdravotnictví, školství, kultury a sportu, generely územního rozvoje, bytové podmínky atd.

Nyní, bezprostředně po volbách do zastupitelských sborů, stojí před orgány SSM důležitý úkol - ustavit a rozvinout činnost aktivů mladých poslanců, které se v uplynulém období osvědčily.

Vážené soudružky a soudruzi, ve svém vystoupení jsem chtěl vyjádřit celkovou podporu návrhu programového prohlášení vlády České socialistické republiky. Je to program, jehož realizace zabezpečí další rozvoj naší krásné vlasti - Československé socialistické republiky. A na tom mají bezesporu zájem i naše děti a mládež. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslanci Vasilu Mohoritovi. Slovo má poslanec Bohuslav Olšan.

Poslanec ing. Bohuslav Olšan: Vážený soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi, XVII. sjezd KSČ potvrdil platnost závěrů 11. pléna ústředního výboru strany pro další rozvoj zemědělsko-potravinářského komplexu. Byl položen důraz na přednostní růst rostlinné produkce a vytváření rezerv jak v obilovinách, tak i v objemných krmivech. V České socialistické republice má být v osmé pětiletce dosaženo objemu výroby obilovin ve výši 37,6 mil. tun, což je o 4,4 % více než v sedmé pětiletce.

V Jihočeském kraji se za splnění tohoto úkolu rozvíjí hnutí za dosažení výroby miliónu tun obilí za rok. V loňském - rekordním - roce bylo sklizeno 921 tis. tun při výnosu 4,47 tuny z hektaru. Náš oborový podnik Státní statky Šumava se na tomto výsledku podílel 8,7 %. přijali jsme za svůj úkol docílit výrobu 90 tis. tun ročně při průměrném hektarovém výnosu 4 tuny.

Na jedno z předních míst je vyzdvižena problematika ochrany půdního fondu a jeho co nejefektivnějšího využívání. Dovolte mi, soudružky a soudruzi, abych v této souvislosti vyjádřil stanovisko k řešení problematiky dočasně neobdělávané půdy. V současném období je v ČSR evidováno 76 734 ha této půdy. V Jihočeském kraji je k 1.1. letošního roku této půdy 20 787 ha a v našem podniku Státní statky Šumava pak máme v evidenci 13 866 ha dočasně neobdělávané půdy. Za existence oborového podniku, tedy 15 let, jsme provedli odvodnění téměř 20 tis. ha půdy. To umožnilo zapojit 6000 ha dočasně neobdělávané a nezemědělské půdy do trvalého výrobního procesu.

V osmé pětiletce v našem podniku provedeme na 6000 ha odvodňovací práce a za 265 mil. Kčs rekultivační práce. Do výrobního procesu zapojíme dalších 2780 ha dočasně neobdělávané půdy. 1100 ha bude profinancováno prostřednictvím náhradních rekultivací. To znamená, že po roce 1990 jenom v našem podniku zůstane ještě 11 086 ha dočasně neobdělávané půdy. Je třeba říci, že velká část této půdy se nachází ve velmi těžko přístupných oblastech. Je reálné, že určitá část této půdy, především z ekonomických důvodů, nebude pro zemědělské obdělávání vhodná. -

Doporučuji, aby byla v této pětiletce znovu posouzena objektivními orgány a zapojením některých výzkumných ústavů účelnost dalšího plánování, aby veškerá dosud evidovaná, dočasně neobdělávaná půda byla určena k zemědělskému obdělávání. Já se domnívám, že by bylo třeba rozhodnout, aby ta půda, o které jsme přesvědčeni, že nebude vhodná, aby byla určena k jinému využití.

Současně s touto problematikou bych chtěl upozornit, že v zemědělských závodech je evidováno ne malé množství tzv. ostatních ploch, v našem podniku je evidováno těchto ploch 11 683 ha. Je to bývalá zemědělská půda, která již státními orgány byla posouzena, že není pro zemědělské využití vhodná a byla přeřazena do ostatních ploch. Domnívám se, že i zde by bylo správné vidět rezervu a určit definitivní použití této půdy z hlediska společenských potřeb.

Při řešení zúrodňovacích prací, především předmelioračních rekultivací, je třeba co nejúčelněji zužitkovat biomasu tvořenou nálety různých dřevin. V našem podniku jsme tento problém vyřešili. Již několik let vyrábíme vlastními silami, zkonstruovanými štěpkovači energetické štěpky, které používáme v kotlech a předtopeništích podle patentu Klemsa pro klimatizaci objektů živočišné výroby, opravárenských prostorů, bytů, ale také k náhradě topných olejů při výrobě úsušků v horkovzdušných sušárnách. V letošním roce nám takto pracují 4 rekonstruované horkovzdušné sušárny typu BS-6 a pátá - poslední - je v rekonstrukci. Máme v letošním roce za úkol vyrobit 2200 tun úsušků tímto zařízením a tento plán bude překročen. V loňském roce jsme tímto způsobem nahradili 621 tun lehkých topných olejů a ve finančních úsporách jsme vykázali 913 tis. korun. O tento náš způsob řešení je velký zájem u zemědělských podniků, my rádi svoje zkušenosti předáme.

V oblasti energetiky jsme dosáhli některé další výsledky v jiných směrech, především v rekuperaci využíváním tepla z prostředí, zejména v živočišné výrobě.

Soudružky a soudruzi, dovolte mi, abych ocenil přijetí usnesení federální vlády č. 43 a české vlády č. 84 z tohoto roku k řešení ekonomického a sociálního rozvoje vybraných území při západní hranici ČSR. Náš podnik, který obhospodařuje 81 tis. ha zemědělské půdy, má v této oblasti 75 % půdní držby. Zde je také soustředěno 90 % dočasně neobdělávané půdy. Pro posouzení uvádím, že náš podnik se rozkládá na státní hranici s Německou spolkovou republikou a Rakouskem v délce 244 km. Oceňuji, že na tuto problematiku je pamatováno i v prohlášení vlády ČSR, které dnes přednesl předseda vlády ČSR soudruh Korčák.

Soudružky a soudruzi, my, kteří žijeme dlouhá léta v této části naší socialistické republiky, především oceňujeme skutečnost, že vláda se těmito otázkami zabývá a věříme, že budou přijata opatření, aby smysl usnesení byl naplněn. Jde opravdu o to, aby se zvýšil počet obyvatelstva. Např. na území našeho českokrumlovského okresu žije v průměru na 1 km čtvereční 34,5 obyvatel, ale ve vlastní vymezené pohraniční oblasti je to podstatně méně - v oblasti Lipenského jezera jen 17,5 obyvatele na kilometr čtvereční.

Jsme si vědomi, že naplnění smyslu usnesení vlády se neuskuteční bez našeho přispění. My nečekáme, že jenom dostaneme pomoc. Počítáme, že budeme zvyšovat např. výkonnost našeho podniku, že budeme hledat formy, jak rozšířit stabilizaci, především řešením klidového období pro pracovníky rostlinné výroby a především pro ženy a pracovníky se změněnou pracovní schopností.

Problém pohraničí je v tom, že stávající počet obyvatel nedovoluje plně rozvinout a vybudovat optimální terciární sféru, jak je tomu na ostatním území naší republiky. A z toho v podstatě vyplývají ty rozdíly, které dosud existují mezi životní úrovní pracujících v příhraničních oblastech a ve vnitrozemí a zmíněná usnesení si kladou za cíl tyto rozdíly co nejrychleji v průběhu příštích 10 let odstranit.

Pracovníci našeho oborového podniku se významně podílejí také na realizaci volebních programů Národní fronty ve své oblasti, které z velké části jsou zaměřeny ke zlepšení životního prostředí a také přispějí k realizaci cílů, ke zrychlení stabilizace ekonomického a sociálního rozvoje při hranici se západními kapitalistickými zeměmi. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný, CSc.: Děkuji poslanci Bohuslavu Olšanovi, slovo má poslanec Bohumír Rosický.

Poslanec akademik Bohumír Rosický: Vážená Česká národní rado, chtěl bych vyslovit jménem výboru pro školství a vědu plnou podporu programovému prohlášení vlády ČSR, jehož východiskem jsou závěry XVII. sjezdu KSČ, rozpracované do oblasti hospodářského, sociálního i kulturního rozvoje republiky.

Záměry vlády, obsažené v jejím prohlášení, dávají také v oblastech práce nově ustavovaného výboru základní předpoklady pro dosažení zásadního obratu při zvyšování efektivnosti a kvality všech prioritních úkolů ve školství, vědě, technice, investorské a projektové činnosti, územním plánování, urbanismu a ochraně životního prostředí.

Významná role ve vládním prohlášení připadá zákonitě oblasti školství a vědy, kde sebemenší zaostávání ve vývoji za světem má v etapě vědeckotechnické revoluce násobící negativní účinek. Proto musíme spolu s vládou vynaložit společně úsilí k tomu, aby se věda stala v našem reprodukčním procesu skutečně bezprostřední výrobní silou a abychom pro tuto práci měli připravené plně kvalifikované tvůrčí kádry.

Ve školství se dále důsledně aplikují poznatky získané ze zavedení nové výchovně vzdělávací soustavy, a to na všech stupních škol. Aniž bychom podceňovali důležitost ostatních typů škol, mimořádnou váhu nabývá vysoké školství, které musí zabezpečit v dostatečném počtu přípravu nových kvalifikovaných kádrů pro ty oblasti, které tvoří základ Komplexního programu vědeckotechnické spolupráce členských zemí RVHP. Do popředí vystupují proto politické, vědecké a pedagogické kvality vysokoškolského učitele a jeho péče o talenty. Kontrola tvůrčího naplňování vysokoškolského zákona, jeho účinnosti a připravovaný zákon o postgraduálním studiu budou mezi prvořadými úkoly našeho výboru.

Jsme si však vědomi, že proces zvýšení stupně technické výuky nelze chápat tak, že je možno opomíjet výchovu socialistického člověka jako takovou, jeho lásku k vlasti, hrdost nad dosaženými výsledky při budování socialistické společnosti a jeho internacionální cítění. Na prvním místě musí vždy mít mladá generace na mysli, že techniku je nutno využívat ve prospěch člověka, ve prospěch celé naší socialistické společnosti a k upevnění míru. To je základní rozdíl proti výuce v nesocialistických státech.

Neoddělitelně od požadavků na vysoké školy je nutno zabezpečovat výuku a výchovu mládeže k dělnickým povoláním, která se v období vědeckotechnického rozvoje dostává na zcela jinou úroveň, než tomu bylo ještě před několika málo lety. Perfektní i mistrovské zvládnutí soudobých dělnických profesí je totiž předpokladem pro úspěch naší vlastní výroby a pro dělbu práce v již zmíněném Komplexním programu. Tento úkol programového prohlášení bude náš výbor soustavně sledovat.

Vážené soudružky a soudruzi, kapacita vysokých škol v oblasti vědy a výzkumu představuje významný přínos pro vědeckovýzkumnou základnu ČSR, neboť společně s pracovišti ČSAV umožňuje řešení teoretických a komplexních vědeckých a technických problémů. Avšak mezi požadavky, zadávanými výrobními podniky vysokým školám, jsou často jen operativní úkoly, které neumožňují využít plně a správně komplexního vědeckého potenciálu našich vysokých škol.

Česká komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj má pod organizačním vedením celou vědeckovýzkumnou základnu v českých resortech, toto řízení bude třeba citlivě a neformálně utužovat a Česká komise tu musí sehrát svou ústavní roli.

Jednotlivé výzkumné úkoly bude nutno podrobněji rozpracovat a především koncipovat tak, aby lépe splňovaly požadavky naší společnosti a podmínky našeho zapojení do mezinárodní socialistické dělby práce. Nelze již dále odčerpávat výzkumné kapacity k dílčím a mnohdy nepodstatným výzkumům pro úzce lokálně výrobní zájmy jednotlivých resortů či podniků nebo dokonce pro plnění nesplněných plánů vlastní výroby.

Výbor je přesvědčen, že nové tvůrčí klima musí nastat ve všech výzkumných ústavech českých resortů. Je nutno přestat s neúčelnými reorganizacemi, neúměrným výkaznictvím a - možno říci až i s byrokracií. Základním cílem je tu dosáhnout obratu v myšlení a přístupech vědeckých a technických pracovníků k výzkumné práci, uvědomit si, že možnost pracovat ve výzkumu by měla být považována za čest a za celkou důvěru, jíž se jedinci od naší společnosti dostává. Vědecky pracovat a především vykazovat odpovídající výsledky však vyžaduje nesmírné úsilí, sebeodříkání a především plné zaujetí pro tuto práci.

Celkově bude nutno zdokonalit - když to řeknu zjednodušeně - mechanismus převodu zadání pro výzkumné ústavy z České komise pro jednotlivá ministerstva a zpět. Význam zpětné vazby však musí být oboustranný, tzn. že výroba by nejen měla - v souladu s celospolečenskými zájmy - zadávat výzkumu své požadavky, ale zároveň by měla být plně připravena co nejrychleji a v plném rozsahu realizovat výsledky výzkumu. právě v tom spočítá efektivita fungování řetězce věda - výzkum - výroba - užití.

V této souvislosti je nutno vyzdvihnout záslužnou práci České komise, že tuto efektivitu sleduje, především svou expertizní a kontrolní činností. Cílem každé státní expertizy je objektivně zhodnotit potřebnost, účelnost a hospodárnost každé stavby. Výsledky zde dosahované za poslední období byly vyčísleny částkou téměř 1,5 mld Kčs. K realizaci není povolena žádná investice, aniž by byl vzat v úvahu její vztah k životnímu prostředí. Toto úsilí budeme soustavně podporovat. Jsou vydány Českou komisí normy pro všechny účastníky investiční výstavby. Nyní je třeba, aby se všichni jimi důsledně řídili.

Velký důraz je v programovém prohlášení kladen na to, aby se vědeckotechnický rozvoj stal osou národohospodářského plánu. - Bude proto potřeba zvolit důsledně vědecký přístup i při pracích na tvorbě plánu, zejména posílit vazbu mezi územním a národohospodářským plánem. Jak z našeho průzkumu vyplynulo, Česká komise k tomu vytváří všechny předpoklady. Již dnes soustřeďuje prostřednictvím počítačové techniky světově unikátní databanku obsahující kolem 900 mil. údajů o území České socialistické republiky. Tím je umožněno reagovat na technickoekonomické podmínky území a téměř v optimální míře umísťovat příslušnou výrobu a bytovou výstavbu. Jsou tedy vytvářeny všechny podmínky k tomu, aby se územní plánování odehrávalo na vědecké úrovni. Jednotlivé resorty a národní výbory tak dostávají doslova obrovskou šanci, neboť pro realizaci svých záměrů mají dostatek potřebných informací pro správná a promyšlená rozhodnutí ke vstupu do daného území. Žel, těchto možností však dosud v potřebné míře nevyužívají. Výbor proto bude tyto otázky rovněž sledovat a na České komisi vyžadovat rozhodnější přístup vůči jednotlivým resortům a národním výborům.

Uplatňování výsledků vědy a techniky ve výrobě má též při spět ke snižování energetické a materiálové náročnosti výroby. Vedle přínosů, které skýtá vlastní realizace plánu vědy a techniky, jsou však Českou komisí doslova ukazovány stále další využitelné zdroje, především ve formě úspor a hospodárnosti, které zatím nejsou v našich závodech a podnicích mobilizovány. Bylo např. zjištěno, že v Československé socialistické republice roční úspora 3 % cementu na stavbách, což je v podstatě rozprach, by stačila na výrobu panelové technologie pro 18 tis. bytů. Je povinností komise další takovéto zdroje úspor odhalovat a výrobní sféru důsledně upozorňovat na jejich využití. Zavádění odsouhlasených metodik, typizací a dodržování termínů u resortů pak důsledně kontrolovat.

Mimořádnou důležitost přikládá vláda komplexnímu programu. Jednou z jeho hlavních složek, na nichž se ČSR může podílet, je rozvoj efektivních, ekonomicky výhodných biotechnologií. Jde o náročný úkol, a to jak z hlediska odborného, tak investičně. Již v této pětiletce však musíme hlavní směry tohoto programu založit, neboť jde o záležitost dlouhodobou, kde výsledky budeme inkasovat až v pětiletce následující.

Předseda vlády soudruh Korčák ve svém projevu zdůraznil stálý zájem o řešení otázek životního prostředí, jakož i vážných oblastních problémů s tím spojených. Společně budeme muset důsledně sledovat, jak jsou prostředky, které byly na ekologickou oblast vyčleněny - a podle jednání XVII. sjezdu naší strany jich není málo - efektivně vynakládány. Důsledně budeme muset prosazovat komplexní přístup v zajišťování ochrany a péče o životní prostředí, podporovat úsilí vlády o realizaci jejího usnesení z roku 1984 o zapojení do koncepce tvorby životního prostředí a racionálního využívání přírodních zdrojů rozpracovaných federální vládou.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP