Naše organizace věnuje oblasti vědeckotechnického
rozvoje velkou pozornost. Svědčí o tom např.
právě skončená výstava zenit,
výsledky dosažené v Účtu iniciativy
mládeže, soutěže zručnosti. Jsme
však přesvědčeni, že potřebných
výsledků dosáhneme pouze jednotným
působením všech, kteří se na
výchově dětí a mládeže
podílejí. To plně platí i pro oblast
volného času mládeže. Rodina, škola,
společenské organizace sdružené v Národní
frontě, všichni dospělí jsou zodpovědni
za to, jak se bude utvářet vědomí
a způsob života našich dětí a mládeže.
Volný čas musí prožít mladí
aktivně - ať už v tělovýchově,
kultuře či při realizaci svých osobních
zájmů. Určitě jim promineme i nějakou
tu rošťárnu, bez toho by dětství
nebylo dětstvím. Charaktery však musíme
formovat poctivé, odvážné, s láskou
k vlasti a k socialismu.
To souvisí i s přípravou mladé dělnické
generace. Plně se ztotožňujeme s návrhem
programového prohlášení v této
otázce. Mladá nastupující dělnická
generace si zaslouží větší pozornost
než dosud. Na její výchově se musí
podílet nejlepší učitelé, vychovatelé,
mistři. A je potřeba tuto významnou práci
odpovídajícím způsobem i materiálně
oceňovat.
Podporujeme v návrhu obsažené otázky
související s řešením bydlení.
Společně s vládou ČSR chceme vytvořit
takové podmínky, aby mladí lidé měli
možnost získat byt, zejména cestou rekonstrukce
a modernizace starších bytů, a to i svépomocí.
S pochopením u mnoha národních výborů
jsme se již setkali. Věříme, že
bude možnost najít prostředky pro zlepšení
ekonomické situace mladých rodin s dětmi
vůbec. Konkrétní, ale i reálné
náměty máme připraveny a předáme
je k posouzení kompetentním orgánům.
Vážené soudružky a soudruzi, v současné
etapě budování rozvinutého socialismu
nabývá stále většího významu
soustavné prohlubování socialistické
demokracie. XVII. sjezd KSČ potvrdil požadavek upevňování
a rozvíjení politického systému naší
společnosti, který vychází z objektivní
potřeby rozšiřovat účast pracujících
na řízení a správě veřejných
záležitostí. Významné místo
v účasti na řízení a správě
společnosti připadá mladým lidem,
a to zvláště při řešení
problémů v jednotlivých místech -
obcích, městech a sídlištních
celcích. Podle našeho názoru by i záměry
v ekonomickém, sociálním a kulturním
rozvoji území měly více zaznívat
na platformě Národní fronty a organizací
v ní sdružených. Ve smyslu novely zákona
o národních výborech by stálo za zvážení
dát např. větší prostor k projednávání
návrhů důležitých dokumentů
národních výborů dotýkajících
se mládeže také svazáckým orgánům.
Jde o závěrečný účet
a rozpočet národních výborů,
otázky rozvoje zdravotnictví, školství,
kultury a sportu, generely územního rozvoje, bytové
podmínky atd.
Nyní, bezprostředně po volbách do
zastupitelských sborů, stojí před
orgány SSM důležitý úkol - ustavit
a rozvinout činnost aktivů mladých poslanců,
které se v uplynulém období osvědčily.
Vážené soudružky a soudruzi, ve svém
vystoupení jsem chtěl vyjádřit celkovou
podporu návrhu programového prohlášení
vlády České socialistické republiky.
Je to program, jehož realizace zabezpečí další
rozvoj naší krásné vlasti - Československé
socialistické republiky. A na tom mají bezesporu
zájem i naše děti a mládež. Děkuji
za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný,
CSc.: Děkuji poslanci Vasilu Mohoritovi. Slovo má
poslanec Bohuslav Olšan.
Poslanec ing. Bohuslav Olšan: Vážený
soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi, XVII. sjezd
KSČ potvrdil platnost závěrů 11. pléna
ústředního výboru strany pro další
rozvoj zemědělsko-potravinářského
komplexu. Byl položen důraz na přednostní
růst rostlinné produkce a vytváření
rezerv jak v obilovinách, tak i v objemných krmivech.
V České socialistické republice má
být v osmé pětiletce dosaženo objemu
výroby obilovin ve výši 37,6 mil. tun, což
je o 4,4 % více než v sedmé pětiletce.
V Jihočeském kraji se za splnění tohoto
úkolu rozvíjí hnutí za dosažení
výroby miliónu tun obilí za rok. V loňském
- rekordním - roce bylo sklizeno 921 tis. tun při
výnosu 4,47 tuny z hektaru. Náš oborový
podnik Státní statky Šumava se na tomto výsledku
podílel 8,7 %. přijali jsme za svůj úkol
docílit výrobu 90 tis. tun ročně při
průměrném hektarovém výnosu
4 tuny.
Na jedno z předních míst je vyzdvižena
problematika ochrany půdního fondu a jeho co nejefektivnějšího
využívání. Dovolte mi, soudružky
a soudruzi, abych v této souvislosti vyjádřil
stanovisko k řešení problematiky dočasně
neobdělávané půdy. V současném
období je v ČSR evidováno 76 734 ha této
půdy. V Jihočeském kraji je k 1.1. letošního
roku této půdy 20 787 ha a v našem podniku
Státní statky Šumava pak máme v evidenci
13 866 ha dočasně neobdělávané
půdy. Za existence oborového podniku, tedy 15 let,
jsme provedli odvodnění téměř
20 tis. ha půdy. To umožnilo zapojit 6000 ha dočasně
neobdělávané a nezemědělské
půdy do trvalého výrobního procesu.
V osmé pětiletce v našem podniku provedeme
na 6000 ha odvodňovací práce a za 265 mil.
Kčs rekultivační práce. Do výrobního
procesu zapojíme dalších 2780 ha dočasně
neobdělávané půdy. 1100 ha bude profinancováno
prostřednictvím náhradních rekultivací.
To znamená, že po roce 1990 jenom v našem podniku
zůstane ještě 11 086 ha dočasně
neobdělávané půdy. Je třeba
říci, že velká část této
půdy se nachází ve velmi těžko
přístupných oblastech. Je reálné,
že určitá část této půdy,
především z ekonomických důvodů,
nebude pro zemědělské obdělávání
vhodná. -
Doporučuji, aby byla v této pětiletce znovu
posouzena objektivními orgány a zapojením
některých výzkumných ústavů
účelnost dalšího plánování,
aby veškerá dosud evidovaná, dočasně
neobdělávaná půda byla určena
k zemědělskému obdělávání.
Já se domnívám, že by bylo třeba
rozhodnout, aby ta půda, o které jsme přesvědčeni,
že nebude vhodná, aby byla určena k jinému
využití.
Současně s touto problematikou bych chtěl
upozornit, že v zemědělských závodech
je evidováno ne malé množství tzv. ostatních
ploch, v našem podniku je evidováno těchto
ploch 11 683 ha. Je to bývalá zemědělská
půda, která již státními orgány
byla posouzena, že není pro zemědělské
využití vhodná a byla přeřazena
do ostatních ploch. Domnívám se, že
i zde by bylo správné vidět rezervu a určit
definitivní použití této půdy
z hlediska společenských potřeb.
Při řešení zúrodňovacích
prací, především předmelioračních
rekultivací, je třeba co nejúčelněji
zužitkovat biomasu tvořenou nálety různých
dřevin. V našem podniku jsme tento problém
vyřešili. Již několik let vyrábíme
vlastními silami, zkonstruovanými štěpkovači
energetické štěpky, které používáme
v kotlech a předtopeništích podle patentu Klemsa
pro klimatizaci objektů živočišné
výroby, opravárenských prostorů, bytů,
ale také k náhradě topných olejů
při výrobě úsušků v horkovzdušných
sušárnách. V letošním roce nám
takto pracují 4 rekonstruované horkovzdušné
sušárny typu BS-6 a pátá - poslední
- je v rekonstrukci. Máme v letošním roce za
úkol vyrobit 2200 tun úsušků tímto
zařízením a tento plán bude překročen.
V loňském roce jsme tímto způsobem
nahradili 621 tun lehkých topných olejů a
ve finančních úsporách jsme vykázali
913 tis. korun. O tento náš způsob řešení
je velký zájem u zemědělských
podniků, my rádi svoje zkušenosti předáme.
V oblasti energetiky jsme dosáhli některé
další výsledky v jiných směrech,
především v rekuperaci využíváním
tepla z prostředí, zejména v živočišné
výrobě.
Soudružky a soudruzi, dovolte mi, abych ocenil přijetí
usnesení federální vlády č.
43 a české vlády č. 84 z tohoto roku
k řešení ekonomického a sociálního
rozvoje vybraných území při západní
hranici ČSR. Náš podnik, který obhospodařuje
81 tis. ha zemědělské půdy, má
v této oblasti 75 % půdní držby. Zde
je také soustředěno 90 % dočasně
neobdělávané půdy. Pro posouzení
uvádím, že náš podnik se rozkládá
na státní hranici s Německou spolkovou republikou
a Rakouskem v délce 244 km. Oceňuji, že na
tuto problematiku je pamatováno i v prohlášení
vlády ČSR, které dnes přednesl předseda
vlády ČSR soudruh Korčák.
Soudružky a soudruzi, my, kteří žijeme
dlouhá léta v této části naší
socialistické republiky, především oceňujeme
skutečnost, že vláda se těmito otázkami
zabývá a věříme, že budou
přijata opatření, aby smysl usnesení
byl naplněn. Jde opravdu o to, aby se zvýšil
počet obyvatelstva. Např. na území
našeho českokrumlovského okresu žije v
průměru na 1 km čtvereční 34,5
obyvatel, ale ve vlastní vymezené pohraniční
oblasti je to podstatně méně - v oblasti
Lipenského jezera jen 17,5 obyvatele na kilometr čtvereční.
Jsme si vědomi, že naplnění smyslu usnesení
vlády se neuskuteční bez našeho přispění.
My nečekáme, že jenom dostaneme pomoc. Počítáme,
že budeme zvyšovat např. výkonnost našeho
podniku, že budeme hledat formy, jak rozšířit
stabilizaci, především řešením
klidového období pro pracovníky rostlinné
výroby a především pro ženy a pracovníky
se změněnou pracovní schopností.
Problém pohraničí je v tom, že stávající
počet obyvatel nedovoluje plně rozvinout a vybudovat
optimální terciární sféru,
jak je tomu na ostatním území naší
republiky. A z toho v podstatě vyplývají
ty rozdíly, které dosud existují mezi životní
úrovní pracujících v příhraničních
oblastech a ve vnitrozemí a zmíněná
usnesení si kladou za cíl tyto rozdíly co
nejrychleji v průběhu příštích
10 let odstranit.
Pracovníci našeho oborového podniku se významně
podílejí také na realizaci volebních
programů Národní fronty ve své oblasti,
které z velké části jsou zaměřeny
ke zlepšení životního prostředí
a také přispějí k realizaci cílů,
ke zrychlení stabilizace ekonomického a sociálního
rozvoje při hranici se západními kapitalistickými
zeměmi. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR prof. ing. Josef Kempný,
CSc.: Děkuji poslanci Bohuslavu Olšanovi, slovo
má poslanec Bohumír Rosický.
Poslanec akademik Bohumír Rosický: Vážená
Česká národní rado, chtěl bych
vyslovit jménem výboru pro školství
a vědu plnou podporu programovému prohlášení
vlády ČSR, jehož východiskem jsou závěry
XVII. sjezdu KSČ, rozpracované do oblasti hospodářského,
sociálního i kulturního rozvoje republiky.
Záměry vlády, obsažené v jejím
prohlášení, dávají také
v oblastech práce nově ustavovaného výboru
základní předpoklady pro dosažení
zásadního obratu při zvyšování
efektivnosti a kvality všech prioritních úkolů
ve školství, vědě, technice, investorské
a projektové činnosti, územním plánování,
urbanismu a ochraně životního prostředí.
Významná role ve vládním prohlášení
připadá zákonitě oblasti školství
a vědy, kde sebemenší zaostávání
ve vývoji za světem má v etapě vědeckotechnické
revoluce násobící negativní účinek.
Proto musíme spolu s vládou vynaložit společně
úsilí k tomu, aby se věda stala v našem
reprodukčním procesu skutečně bezprostřední
výrobní silou a abychom pro tuto práci měli
připravené plně kvalifikované tvůrčí
kádry.
Ve školství se dále důsledně
aplikují poznatky získané ze zavedení
nové výchovně vzdělávací
soustavy, a to na všech stupních škol. Aniž
bychom podceňovali důležitost ostatních
typů škol, mimořádnou váhu nabývá
vysoké školství, které musí zabezpečit
v dostatečném počtu přípravu
nových kvalifikovaných kádrů pro ty
oblasti, které tvoří základ Komplexního
programu vědeckotechnické spolupráce členských
zemí RVHP. Do popředí vystupují proto
politické, vědecké a pedagogické kvality
vysokoškolského učitele a jeho péče
o talenty. Kontrola tvůrčího naplňování
vysokoškolského zákona, jeho účinnosti
a připravovaný zákon o postgraduálním
studiu budou mezi prvořadými úkoly našeho
výboru.
Jsme si však vědomi, že proces zvýšení
stupně technické výuky nelze chápat
tak, že je možno opomíjet výchovu socialistického
člověka jako takovou, jeho lásku k vlasti,
hrdost nad dosaženými výsledky při budování
socialistické společnosti a jeho internacionální
cítění. Na prvním místě
musí vždy mít mladá generace na mysli,
že techniku je nutno využívat ve prospěch
člověka, ve prospěch celé naší
socialistické společnosti a k upevnění
míru. To je základní rozdíl proti
výuce v nesocialistických státech.
Neoddělitelně od požadavků na vysoké
školy je nutno zabezpečovat výuku a výchovu
mládeže k dělnickým povoláním,
která se v období vědeckotechnického
rozvoje dostává na zcela jinou úroveň,
než tomu bylo ještě před několika
málo lety. Perfektní i mistrovské zvládnutí
soudobých dělnických profesí je totiž
předpokladem pro úspěch naší
vlastní výroby a pro dělbu práce v
již zmíněném Komplexním programu.
Tento úkol programového prohlášení
bude náš výbor soustavně sledovat.
Vážené soudružky a soudruzi, kapacita
vysokých škol v oblasti vědy a výzkumu
představuje významný přínos
pro vědeckovýzkumnou základnu ČSR,
neboť společně s pracovišti ČSAV
umožňuje řešení teoretických
a komplexních vědeckých a technických
problémů. Avšak mezi požadavky, zadávanými
výrobními podniky vysokým školám,
jsou často jen operativní úkoly, které
neumožňují využít plně a
správně komplexního vědeckého
potenciálu našich vysokých škol.
Česká komise pro vědeckotechnický
a investiční rozvoj má pod organizačním
vedením celou vědeckovýzkumnou základnu
v českých resortech, toto řízení
bude třeba citlivě a neformálně utužovat
a Česká komise tu musí sehrát svou
ústavní roli.
Jednotlivé výzkumné úkoly bude nutno
podrobněji rozpracovat a především koncipovat
tak, aby lépe splňovaly požadavky naší
společnosti a podmínky našeho zapojení
do mezinárodní socialistické dělby
práce. Nelze již dále odčerpávat
výzkumné kapacity k dílčím
a mnohdy nepodstatným výzkumům pro úzce
lokálně výrobní zájmy jednotlivých
resortů či podniků nebo dokonce pro plnění
nesplněných plánů vlastní výroby.
Výbor je přesvědčen, že nové
tvůrčí klima musí nastat ve všech
výzkumných ústavech českých
resortů. Je nutno přestat s neúčelnými
reorganizacemi, neúměrným výkaznictvím
a - možno říci až i s byrokracií.
Základním cílem je tu dosáhnout obratu
v myšlení a přístupech vědeckých
a technických pracovníků k výzkumné
práci, uvědomit si, že možnost pracovat
ve výzkumu by měla být považována
za čest a za celkou důvěru, jíž
se jedinci od naší společnosti dostává.
Vědecky pracovat a především vykazovat
odpovídající výsledky však vyžaduje
nesmírné úsilí, sebeodříkání
a především plné zaujetí pro
tuto práci.
Celkově bude nutno zdokonalit - když to řeknu
zjednodušeně - mechanismus převodu zadání
pro výzkumné ústavy z České
komise pro jednotlivá ministerstva a zpět. Význam
zpětné vazby však musí být oboustranný,
tzn. že výroba by nejen měla - v souladu s
celospolečenskými zájmy - zadávat
výzkumu své požadavky, ale zároveň
by měla být plně připravena co nejrychleji
a v plném rozsahu realizovat výsledky výzkumu.
právě v tom spočítá efektivita
fungování řetězce věda - výzkum
- výroba - užití.
V této souvislosti je nutno vyzdvihnout záslužnou
práci České komise, že tuto efektivitu
sleduje, především svou expertizní a
kontrolní činností. Cílem každé
státní expertizy je objektivně zhodnotit
potřebnost, účelnost a hospodárnost
každé stavby. Výsledky zde dosahované
za poslední období byly vyčísleny
částkou téměř 1,5 mld Kčs.
K realizaci není povolena žádná investice,
aniž by byl vzat v úvahu její vztah k životnímu
prostředí. Toto úsilí budeme soustavně
podporovat. Jsou vydány Českou komisí normy
pro všechny účastníky investiční
výstavby. Nyní je třeba, aby se všichni
jimi důsledně řídili.
Velký důraz je v programovém prohlášení
kladen na to, aby se vědeckotechnický rozvoj stal
osou národohospodářského plánu.
- Bude proto potřeba zvolit důsledně vědecký
přístup i při pracích na tvorbě
plánu, zejména posílit vazbu mezi územním
a národohospodářským plánem.
Jak z našeho průzkumu vyplynulo, Česká
komise k tomu vytváří všechny předpoklady.
Již dnes soustřeďuje prostřednictvím
počítačové techniky světově
unikátní databanku obsahující kolem
900 mil. údajů o území České
socialistické republiky. Tím je umožněno
reagovat na technickoekonomické podmínky území
a téměř v optimální míře
umísťovat příslušnou výrobu
a bytovou výstavbu. Jsou tedy vytvářeny všechny
podmínky k tomu, aby se územní plánování
odehrávalo na vědecké úrovni. Jednotlivé
resorty a národní výbory tak dostávají
doslova obrovskou šanci, neboť pro realizaci svých
záměrů mají dostatek potřebných
informací pro správná a promyšlená
rozhodnutí ke vstupu do daného území.
Žel, těchto možností však dosud v
potřebné míře nevyužívají.
Výbor proto bude tyto otázky rovněž
sledovat a na České komisi vyžadovat rozhodnější
přístup vůči jednotlivým resortům
a národním výborům.
Uplatňování výsledků vědy
a techniky ve výrobě má též při
spět ke snižování energetické
a materiálové náročnosti výroby.
Vedle přínosů, které skýtá
vlastní realizace plánu vědy a techniky,
jsou však Českou komisí doslova ukazovány
stále další využitelné zdroje,
především ve formě úspor a hospodárnosti,
které zatím nejsou v našich závodech
a podnicích mobilizovány. Bylo např. zjištěno,
že v Československé socialistické republice
roční úspora 3 % cementu na stavbách,
což je v podstatě rozprach, by stačila na výrobu
panelové technologie pro 18 tis. bytů. Je povinností
komise další takovéto zdroje úspor odhalovat
a výrobní sféru důsledně upozorňovat
na jejich využití. Zavádění odsouhlasených
metodik, typizací a dodržování termínů
u resortů pak důsledně kontrolovat.
Mimořádnou důležitost přikládá
vláda komplexnímu programu. Jednou z jeho hlavních
složek, na nichž se ČSR může podílet,
je rozvoj efektivních, ekonomicky výhodných
biotechnologií. Jde o náročný úkol,
a to jak z hlediska odborného, tak investičně.
Již v této pětiletce však musíme
hlavní směry tohoto programu založit, neboť
jde o záležitost dlouhodobou, kde výsledky
budeme inkasovat až v pětiletce následující.
Předseda vlády soudruh Korčák ve svém
projevu zdůraznil stálý zájem o řešení
otázek životního prostředí, jakož
i vážných oblastních problémů
s tím spojených. Společně budeme muset
důsledně sledovat, jak jsou prostředky, které
byly na ekologickou oblast vyčleněny - a podle jednání
XVII. sjezdu naší strany jich není málo
- efektivně vynakládány. Důsledně
budeme muset prosazovat komplexní přístup
v zajišťování ochrany a péče
o životní prostředí, podporovat úsilí
vlády o realizaci jejího usnesení z roku
1984 o zapojení do koncepce tvorby životního
prostředí a racionálního využívání
přírodních zdrojů rozpracovaných
federální vládou.