- 21 -

neboř kontrolu hospodaření pevnými palivy vykonávají orgány
státní energetické inspekce.

V Praze dne 24. října 1985

o0184_01.jpg o0184_02.jpg

Politickoekonomický rozbor

I.

Náročné úkoly hospodářského rozvoje naší socialistické
společnosti kladou mimořádné úkoly v prvé řadě na zajištěni
potřebných zdrojů energie ve všech jejich formách a nosite-
lích. Při srovnání s jinými průmyslově vyspělými zeměmi je
spotřeba energie v našem národním hospodářství poměrně vy-
soká a stále roste. Tomuto růstu spotřeby všech druhů paliv
a energie však neodpovídá zvyšování účinnosti jejich využi-
tí. Při využívání a spotřebě energie ztrácíme více než odpo-
vídá technologicky nutným ztrátám, průmyslové úrovni a tech-
nickému pokroku. Přitom energetické zdroje naší země nejsou
nevyčerpatelné a jejich zabezpečování je stále obtížnější
a nákladnější.

Zásadní obrat v hospodaření všemi druhy paliv a ener-
gie přináší jeho racionalizace, která je nezbytnou podmínkou
plnění a dosažení hlavních cílů rozvoje národního hospodářství
stanovených XVI. sjezdem KSČ. Kontrola energetického hospo-
dářství, t. j. oblasti zahrnující procesy získávání, přeměny,
zušlechťování, přepravy a konečné spotřeby všech druhů tuhých,
kapalných a plynných paliv, elektrické energie a tepla, je ne-
dílnou součástí řízení této oblasti a jedním z prostředků
jejího zlepšení.


- 2 -

Kontrola jako aktivní faktor v řídícím procesu plní
dvojjedinou úlohu, jednak je mocenským nástrojem státu
kontrolujícím a vynucujícím plnění stanovených úkolů a
jednak zobecňováním svých kontrolních poznatků působí k při-
jímání zásadních opatření a tím přispívá k trvalému odstra-
ňování nedostatků. Státní energetická inspekce je specializo-
vanou součástí kontrolního systému. Plnění jejího poslání -
střežit celospolečenské zájmy v určené oblasti národního
hospodářství - vyžaduje její vysokou angažovanost za realiza-
ci státní palivoenergetické politiky a předpokládá vytvoření

optimálních podmínek k plnění jejich kontrolních úkolů a
preventivního působení

Zvýšení účinnosti vnitřní a vnější kontroly na všech
stupních řízení a ve všech oblastech jako podmínky prohlou-
bení, a zkvalitnění kontrolního systému, bylo vytyčeno usnese-
ním vlády ČSSR č. 42/1980 jako jeden z principů zdokonalení
soustavy plánovitého řízení národního hospodářství po roce
1980 a bylo podrobně rozpracováno v opatřeních ke zdokonalení
kontrolního systému přijatých usnesením vlády ČSSR č. 190/1981.

Zásadám, vyplývajícím z těchto dokumentů musí odpovídat

i poslání, působnost a metody práce státní energetické inspek-
ce. Proto bylo usnesením vlády ČSSR č. 190/1981 o opatřeních
ke zdokonalení kontrolního systému v národním hospodářství a
ve státní správě uloženo zabezpečit zkvalitnění činnosti
státní energetické inspekce a předložit návrh zásad novely
zákona o státní energetické inspekci s cílem zvýšit účinnost
její práce a objektivitu racionálním uspořádáním, posílením


- 3 -

jejího postavení a tomu odpovídajícím vymezením její působ-
nosti. Další podněty ke zdokonalení činnosti státní ener-
getické inspekce byly dány následnými usneseními vlády ČSSR
č. 99/1983, o dopracování Státního cílového programu 02 -
Racionalizace spotřeby paliv a energie a č. 200/1984, o
upřesnění postavení a pravomoci Energetické komise vlády
ČSSR.

II.

Státní energetické inspekce byla zřízena vládním naří-
zením č. 47/1952 Sb., o státní energetické inspekci, vydaným

na základě zákona č. 241/1948 Sb., o prvním pětiletém hospo-
dářském plénu rozvoje Československé republiky (zákon o pětiletém
plénu) a zákona č. 47/1950 Sb., o úpravách v organizaci veřejné
správy, jako kontrolní orgán při ministerstvu paliv a energe-
tiky. Byla zřízena k účinnějšímu zajištění hospodárného použí-
vání elektrické energie a k prohloubení kontroly hospodaření
s ní. Její kontrolní působnost byla také omezena jen na elektři-
nu a vztahovala se na všechny odběratele, s výjimkou domácností
a na závodní výrobny elektřiny, jejich účelovou spotřebu a do-
dávku do veřejné sítě. Orgány státní energetické inspekce byly
oprávněny za taxativně určené nedostatky ukládat pokuty orga-
nizacím a stanoveným pracovníkům - vedoucím a hlavním energe-
tikům závodů, popřípadě vedoucím závodních elektráren. K pro-
vedení vládního nařízení vydal ministr paliv a energetiky vy-
hlášku č. 330/1952 Ú. I., o provádění kontrol státní energetic-
kou inspekcí a o řízení ve věcech pokut, které vymezila podrob-
ně úkoly kontrolních orgánů státní energetické inspekce, průběh


- 4 -

a závěry kontrolních akcí a stanovila procesní pravidla pro
ukládání a vymáhání pokut.

Kontrola hospodaření plynem byla zavedena zákonem
č. 67/1960 Sb., o výrobě, rozvodu a využití topných plynů a je-
jí provádění bylo svěřeno plynárenské organizaci.

Vyhláškou ministerstva paliv a energetiky č. 314/1952 Ú. l.
(č. 366/1952 Ú. v. ), o kontrole hospodaření s pevnými uhelný-
mi palivy, byly zřízeny v ministerstvu paliv a energetiky
kontrolní orgány, jejichž úkolem bylo zejména dozírat u spotře-
bitelů, jejichž roční spotřeba přesahovala 60 tun pevných uhel-
ných paliv, stav zásob, jejich uložení, ošetření a hospodárné
zužitkováni uhlí ve spotřebičích. Výsledky kontrol se ozna-
movaly nadřízenému ministerstvu spotřebitele a příslušnému
krajskému národnímu výboru. Později bylo funkcí státní palivové
inspekce a kontrolou hospodaření tuhými palivy pověřeno podle

vládního usnesení č. 330/1960 Odbytové sdružení paliv.

Hospodaření teplem, jakož i hospodaření tekutými palivy
bylo kontrolováno jen v souvislosti s dozorem nad provozem

některých zařízení, zejména parních kotlů, a to podle vládního

nařízení č. 53/1952 Sb., o zajištění bezpečnosti a hospodár-
nosti provozu některých technických zařízení.

Státní energetická inspekce se od svého ustavení v roce
1952 zaměřovala na úkoly, které byly ve své době nejnaléha-
vější. Rozvoj socialistického národního hospodářství na po-
čátku 60. let vyžadoval zvýšení úrovně energetického hospo-


- 5 -

dářství a prosazení komplexních opatření k hospodárnému vy-
užívání všech druhů paliv a energie. Splnění tohoto úkolu
předpokládalo soustředění kontroly nad hospodařením prvot-
ními zdroji energie a spotřebou všech tuhých, kapalných a
plynných paliv. Legislativně byl tento záměr realizován vy-
dáním zákona č. 64/1962 Sb,, kterým se rozšiřuje působnost
Státní energetické inspekce. Současně bylo novelizováno usta-

novení § 13 a 14 zákona č. 67/1960 Sb., o výrobě, rozvodu a
využití topných plynů, týkající se kontroly hospodaření ply-
nem a bezpečnosti provozu plynárenských zařízení. Zákonem č.
174/1968 Sb., o státním odborném dozoru nad bezpečností práce,
byle ustanovení § 13 a 14 zákona č. 67/1960 Sb., ve znění
upraveném zákonem č. 64/1962 Sb., zrušeno. Zákonem C. 64/1962
Sb., kterým se rozšiřuje působnost Státní energetické inspek-
ce, byly její orgány pověřeny kontrolou zavádění a dodržování
opatření k hospodárnému využívání všech druhů paliv a ener-
gie, a to u všech jejich spotřebitelů s výjimkou domácností.
Tak došlo k soustředění kontrolní činnosti do jednoho orgánu
a vytvoření podmínek pro jednotné a koordinované řízení
v souladu s potřebami energetické bilance a; situace. Z roz-
boru tehdejší úrovně energetického hospodářství vyplynulo,
že energetická účinnost je ovlivněna nejen stavem zařízení,
ale i lidmi, kteří jej obsluhují a řízením energetického
hospodářství vůbec. Základní metodou práce Státní energetic-
ké inspekce se stala proto organizátorsko-výchovná činnost.
Orgány Státní energetické inspekce při výkonu své kontrolní
činnosti pomáhaly odbornou radou vedení kontrolovaných or-


- 6 -

ganizací a jejím pracovníkům a přispívaly tak ke zvyšování
jejich odborné kvalifikace. V závažných případech poskyto-
valy nebo organizovaly technickou pomoc.

Zákon č. 64/1962 Sb., kterým se rozšiřuje působnost
Státní energetické inspekce, nejen zvýšil úkoly i kontrol-
ní oprávnění, ale podrobněji stanovil metody práce Státní
energetické inspekce v působení na zvýšení úrovně hospoda-
ření palivy a energií, součinnost s pracujícími, s ústřední-
mi orgány, národními výbory a socialistickými organizacemi
jako podmínku výkonu činnosti a vymezil oprávnění při výko-
nu kontroly.

K odstranění zjištěných nedostatků jsou podle zákona
ukládána termínovaná opatření a při opětovném nedodržování
opatření k zajištění hospodárného užívání paliv a energie
jsou ukládány organizacím, popřípadě vedoucím nebo jiným
jejich odpovědným pracovníkům, pokuty. Výše pokut - do
částky 100 000, - Kčs organizaci a do 10 000, - Kčs pracovní-
kovi - byla do zákona převzata z dřívější úpravy provedená

vládním nařízením č. 47/1952 Sb.

III.

Organizační uspořádání Státní energetické inspekce od
jejího vzniku v roce 1952 je založeno na územním principu
a podřízenosti ústřednímu orgánu státní správy pro odvětví
paliv a energetiky. V čele ústředí stojí hlavní inspektor
jmenovaný ministrem, v jednotlivých krajích působí krajské
pobočky řízené krajskými inspektory. V souvislosti s federa-


- 7 -

tivním uspořádáním státu v roce 1968 bylo řízení paliv a
energetiky rozděleno mezi Federální výbor pro průmysl a re-
publiková ministerstva průmyslu a došlo k podřízení Státní
energetické inspekce republikovým ministerstvům s tím, že byli
jmenováni hlavní inspektoři ČSR a SSR; systém krajských po-
boček byl zachován. Po zřízení federálního ministerstva pa-
liv a energetiky ústavním zákonem Č. 126/1970 Sb., o opatře-
ních v soustavě federálních ústředních orgánů, v jejichž če-
le stojí člen vlády Československé socialistické republiky,
nebylo organizační uspořádání měněno a součinnost a jednota
působení energetické inspekce v ČSR a SSR ve smyslu zákona
č. 64/1962 Sb. je koordinována a zabezpečována federálním mi-
nisterstvem paliv a energetiky. Personální vybavení orgánů
Státní energetické inspekce vyplývá z následujícího přehledu:

 

Plánovaný počet
pracovníků 1984

SEI ČSR

 

ústředí Praha

69

krajské pobočky:

 

Praha (pro hlavní město a Stč. kraj)

33

české Budějovice

16

Plzeň

24

Ústí nad Labem

24,

Hradec Králové

22

Brno

25

Ostrava

35

Celkem ČSR

248


- 8 -

ŠEI SSR

 

ústředí Bratislava

47

krajské pobočky:

 

Trenčín (pro hlavní město Bratislavu
a Západoslovenský kraj)

35

Bánské Bystrica

34

Košice

27

Celkem SSR

143

V souhrnu SEI ČSR a ŠEI SSR

391

 

SEI ČSR

SEI SSR

Celkem

*

Kontrolní činnost

289, 6

190, 4

480, -

55, 5

Racionalizační pora-
denství

140, 1

75, 1

215, 2

24, 9

Energetický institut

44. -

7. 7

51. 7

6. 0

Celkem odpracovaný čas

473, 7

273, 2

746, 9

86, 4

Odpadlý čas (veřejné
funkce, dovolená, ne-
moc, stud. volno)

74. 4

42. 8

117. 2

13. 6

Celkový časový fond

548, 1

316, -

864, 1

100, 0

Počet hod. na 1
pracovníka

2210

2210

2210

 

Prům. počet pracovníků

248

143

391

 

Ze zkušeností získaných z činnosti orgánů Státní ener-
getické inspekce a z rozboru organizačního uspořádání se
ukazuje, že systém ústředně řízených krajských poboček jed-


- 9 -

ním orgánem je nejvhodnější organizační formou, plně vyho-
vující plnění plánovaných úkolů. Obsazení poboček se řídí
množstvím, velikostí a charakterem závodů v jednotlivých
krajích a jejich energetickým vybavením. V ústředích jsou
soustředěni specialisté pro jednotlivé obory (tuhá a kapal-
ná paliva, plyn, elektřina, teplo) s vysokou odbornou kva-
lifikací, kteří metodicky řídí pracovníky krajských poboček,
vyhodnocují a řeší závěry kontrol, popřípadě se sami zúčast-
ňují velkých prověrkových akcí v důležitých závodech.

K plnění organizátorsko-výchovné činnosti v souladu se
zákonem č. 64/1962 Sb. působí v rámci Státní energetické in-
spekce ČSR Energetický institut. Jeho vzdělávací působnost
byla postupně rozšířena na zvyšování kvalifikace a odborného
vzdělávání pracovníků energetického hospodářství všech odvět-
ví a oborů národního hospodářství.

IV.

Při přípravě zásad zákona o státní energetické inspekci,
jenž nahradí dosud platný zákon č. 64/1962 Sb., kterým se
rozšiřuje působnost Státní energetické inspekce, bylo vzato
za základ:

- Soubor opatření ke zdokonalení plánovitého řízení národní-
ho hospodářství po roce 1980, přijatý usnesením vlády ČSSR
č. 42 ze dne 31. ledna 1980, stanovící mimo jiné hlavní
směry zdokonalení a zvýšení účinnosti kontroly jako ná-
stroje řízení.


- 10 -

- Zásady kontroly v národním hospodářství a ve státní sprá-
vě, přijaté usnesením vlády ČSSR č. 108 ze dne 14. dubna
1982.

- Úkoly k upřesnění postavení a pravomoci Energetické komise
vlády ČSSR schválené usnesením vlády ČSSR č. 200 ze dne

5. července 1984, kde byl dán podnět k rozhodnutí podří-
dit SEI pro ČSR a pro SSR přímo ministrovi paliv a energe-

tiky ČSSR.

- Státní cílový program 02 - racionalizace spotřeby paliv a
energie pro období 7. pětiletého plánu, přijatý vládou
ČSSR usnesením č. 156 ze dne 27. května 1982 jako národo-
hospodářský a technický program v oblasti energetického
hospodářství, podle jehož záměrů nutno orientovat věcné
zaměření činnosti orgánů Státní energetické inspekce.

- Dopracování SCP 02 - Racionalizace spotřeby paliv a energie,

schválené usnesením vlády ČSSR č. 99 ze dne 5. května 1983.

Zákon č. 64/1962 Sb. zdůrazňoval organizétorsko-výchov-

nou stránku činnosti Státní energetické inspekce a stanovil
ji jako základní metodu práce. Použití represivních nástro-
jů - pokut - k odstranění zjištěných nedostatků v hospodaře-
ní palivy a energií bylo podmíněno tím, že kontrolovaná or-
ganizace opětovně nedodržuje opatření k hospodárnému využi-
tí paliv a energie a déle, že organizétorsko-výchovnou pra-
cí nebylo dosaženo nápravy. Takové právní úprava snižovala
účinnost kontroly Státní energetické inspekce.

S cílem zvýšení účinnosti práce státní energetické


- 11 -

inspekce, posílení jejího postavení a zdůraznění jejího pos-
lání je novo právní úprava, koncipovaná tak, aby

- vyjadřovala zvýšený společenský zájem na úsporách paliv a

energie,

- zakotvila novou kvalitativní polohu racionalizace energe-
tického hospodářství jako prioritní ekonomickou kategorii
v intenzívním rozvoji čs. ekonomiky,

- stanovila kontrolu jako základní metodu práce státní ener-

getické inspekce a nekontrolní činnosti jako realizaci
vlastních kontrolních poznatků,

- rozšířila kontrolní pravomoc na všechny organizace a je-
jich řídící orgány,

- zpřesnila kontrolní úkoly,

- vymezila součinnost energetické inspekce při tvorbě a po-
suzování dokumentů a záměrů řešících rozvoj, vývoj a nor-
malizaci v oblasti energetického hospodářství,

- umožňovala v zájmu preventivního působení zvyšování úrovně
energetického hospodářství,

- umožnila vytváření širšího aktivu specialistů z oblasti

energetického hospodářství,

- upravila podmínky a pravidla nutné spolupráce s kontrolní-

mi orgány a zabezpečila jejich plnění pořádkovými pokutami,

- stanovila povinnost odstraňování kontrolou zjištěných ne-
dostatků a podání zprávy o provedené nápravě,

- zavedla signalizaci zjištěných nedostatků nadřízeným orgá-
nům kontrolované organizace,

- umožnila navrhnout nadřízeným orgánům sistaci provozu nebo


- 12 -

výroby zařízení
- zvýšila horní hranici pokut ukládaných organizacím.

Právní úprava poslání, úkolů a podmínek státní energe-
tické inspekce je navrhována zákonem Federálního shromáždění.

Úprava na úrovni zákona je nezbytné vzhledem k tomu, že
jde o komplexní-novelizaci zákona č. 64/1962 Sb. který má
být zrušen, a déle s ohledem na ustanovení čl. 30 odst. 2
Ústavy ČSSR. Provádění kontroly vyžaduje ke splnění účinnos-
ti svého poslání jako krajní prostředek oprávnění k ukládání
trestu - pokut - v případech, kdy dosažení nápravy jinými
způsoby nelze zajistit. Toto oprávnění musí být založeno zá-
konem.

Při posuzování zákonodárné kompetence Federálního shro-
máždění k navrhované zákonné úpravě nutno vycházet z rozboru
předmětu a cíle, který je navrhovaným zákonem upravován a
sledován. V současné etapě vývoje národního hospodářství je
hospodárnost ve využívání a spotřebě všech druhů paliv a
energie jednou z klíčových zásad průmyslové politiky ČSSR
Hospodárnost a racionalizace v odvětví paliv a energie je o

to závažnější, že bohatství energetických zdrojů naší země


nebude již v blízké budoucnosti postačovat ke krytí růstu

potřeby paliv a energie. Rychlý obrat v hospodaření všemi
druhy paliv a energie, nutný pro zabezpečení současných i
výhledových plánů, se stává trvalým úkolem a základem říze-
ní rozvoje národního hospodářství. Kontrola je nedílnou sou-
částí řízení a její aktivní působení pomáhá k realizaci úko-
lů hospodářské politiky.


- 13 -

Podle navrhované právní úpravy má státní energetické
inspekce plnit funkci vnější náročné a specializované ob-
jektivní kontroly hospodárného využívání všech druhů paliv
a energie ve všech oblastech její spotřeby a na základe kon-
trolních poznatků a jejich zobecňováním napomáhat rozvíjení
racionalizační aktivity, na úseku energetického hospodářství.

Společensky zájem, sledovaný navrhovaným zákonem, jakož
i stanovení poslaní, úkolů a podmínek činnosti státní energe-
tické inspekce, vyžaduje proto úpravu federálním zákonem a
má oporu v čl. 83 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o česko-
slovenské federaci, ve znění ústavního zákona č. 125/1970 Sb.,
kterým se mění a doplňuje ústavní zákon č. 143/1968 Sb. Záko-
nodárnou pravomoc mé podle Čl. 7 odst. 1 citovaných ústavních
zákonů Federální shromáždění ve věcech svěřených do působnos-
ti Československé socialistické republiky. Navrhovaná úprava
řeší věci, které v souladu s čl. 17 písm. a) a d), čl. 24,
odst. 2 písm. d) a ve spojení s čl. 28a jsou v působnosti

československé socialistické republiky.

Vzhledem, k tomu, že navrhovaným zákonem se nezřizuje
nový orgán státní správy, nevyvolá jeho přijetí žádné zvýše-
ní požadavků na plén pracovních sil a státní rozpočet. Nové
poslání a zvýšené působnost a účinnost kontrolních orgánů
bude zabezpečena vnitřními organizačními opatřeními. Federál-
ní ministerstvo paliv a energetiky naopak zabezpečuje, aby se

orgány státní energetické inspekce podílely na úsporných


opatřeních do roku 1985 podle usnesení vlády ČSSR č. 346 ze

dne 10. prosince 1961 o programu hospodárnosti v 7. pětiletce.


- 14 -

Prohloubení kontrolního systému státní energetické inspekce
přinese národnímu hospodářství ekonomický efekt spočívající
v lepším využívání energetických zdrojů, ve snižování ztrát
v palivech a energiích a tím ve zvýšení účinnosti palivoener-
getického potenciálu státu. Tento efekt lze však obtížně vy-
jádřit v peněžní formě.

V Praze dne 24. října 1985

Předseda vlády ČSSR:
Štrougal v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP