FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY 1985

IV. volební období

184

Zásady zákona
o státní energetické inspekci


Zásady zákona o státní energetické inspekci

Zásada č. 1

Základní ustanovení

1) Péče o efektivní energetické hospodářství je předním úkolem
socialistického státu a podmínkou intenzivního rozvoje ná-
rodního hospodářství. Orgány a organizace jsou povinny při
své činnosti soustavně využívat poznatky vědy a techniky
pro racionalizaci energetického hospodářství a snižovat
energetickou náročnost.

2) Energetickým hospodářstvím se pro účely tohoto zákona ro-
zumí všechny procesy získávání, přeměny, zušlechťování,
přepravy, skladování a konečné spotřeby všech druhů paliv,
elektrické energie a tepla, a dále pak nové, obnovitelné

a druhotné energie.

Zdůvodnění:

Prosazení všestranných úspor paliv a energie, jejich maxi-
mální zhodnocování a užití, vyhlásil XVI. sjezd KSČ jako stěžej-
ní zájem celé společnosti a objektivní podmínku dalšího intenziv-
ního rozvoje čs. socialistické ekonomiky. Kvalitativně nová polo-
ha racionalizace energetického hospodářství ČSSR jako prioritní
ekonomické činnost je zdůvodněna současnou relativně vysokou
energetickou náročností národního hospodářství a prudkými změ-
nami v dostupnosti a společensky nutných nákladech na opatřová-
ní prvotních energetických zdrojů.


- 2 -

Vzhledem k tomu, že v právním řádu ČSSR nejsou obecně za-
kotveny základní úkoly a povinnosti orgánů a organizací v oblas-
ti energetického hospodářství, je tato povinnost stanovena v zá-
kladním ustanovení.

Pro potřeby celého zákona se v druhém odstavci první zá-
sady definují základní pojmy, vymezující energetické hospodář-
ství a druhy paliv a energií.

Vedle tradičních zdrojů energie jsou pro energetickou zá-
kladnu státu důležité nové, obnovitelné a druhotné zdroje ener-

gie. Jedná se zejména o:

sluneční energii, větrnou energii, geotermální energii, bioplyn
ze zemědělských odpadů, bioplyn z městských čistíren, spalování
bytového komunálního odpadu, tepelná čerpadla, malé vodní elek-
trárny.

Vedlejší formy energie jsou takové zdroje, které vznikají
jako důsledek spotřeby energie v technologických procesech, je-
jichž využití mimo zařízení svého vzniku je technicky možné a
technologicky výhodné.

Zásada č. 2

Organizace orgánů vykonávajících státní energetickou inspekci

1) Státní energetickou inspekci jako specializovanou státní
kontrolu řízení energetického hospodářství a využíváni
energetických zdrojů a nakládáni s nimi ve všech oblastech
a na všech úsecích národního hospodářství vykonává Státní
energetická inspekce pro Českou socialistickou republiku
a Státní energetická inspekce pro Slovenskou socialistic-


- 3 -

kou republiku s pobočkami v jednotlivých krajích. Státní
energetická inspekce pro Českou socialistickou republiku
a Státní energetická inspekce pro Slovenskou socialistickou
republiku jsou orgány státní správy.

2) V čele Státní energetické inspekce pro Českou socialistickou
republiku a Státní energetické inspekce pro Slovenskou
socialistickou republiku jsou hlavní inspektoři, které
jmenuje a odvolává ministr paliv a energetiky Československé
socialistické republiky.

V čele krajských poboček jsou krajští inspektoři, které
ustavuje a odvolává příslušný hlavní inspektor.

3) Kontrolní činnost při výkonu státní energetické inspekce pro-
vádějí hlavní inspektoři, krajští inspektoři a inspektoři
(dále jen "inspektoři"). Krajští inspektoři a inspektoři
jsou pracovníci Státní energetické inspekce pro Českou so-
cialistickou republiku nebo Státní energetické inspekce pro
Slovenskou socialistickou republiku, pověření hlavními
inspektory.

Zdůvodnění:

Kontrola jako nedílná součást řízení napomáhá dodržování
zásad palivoenergetické politiky státu. Tuto kontrolu jsou v sou-
ladu se Zásadami kontroly v národním hospodářství a ve státní
správě povinni provádět ve své působnosti všichni vedoucí pra-
covníci i řídící orgány.

Státní energetická inspekce plní poslání specializované
vnější náročné a objektivní kontroly hospodárného využívání
všech druhů paliv a energie ve všech oblastech jejich spotřeby


- 4 -

a na základě kontrolních poznatků a jejich zobecnění poskytuje
odbornou pomoc v rozvíjení racionalizační aktivity ve všech
oblastech a na všech úsecích národního hospodářství.

Podle dosavadní právní úpravy provedené zákonem č. 64/1962

Sb., kterým se rozšiřuje působnost Státní energetické inspekce,
byla v souladu s unitárním uspořádáním státu organizována při
ministerstvu paliv a energetiky energetická inspekce jako stát-
ní orgán s celostátní působností s tím, že v jednotlivých kra-
jích působili jednotliví krajští inspektoři.

Navrhovaná úprava přejímá krajské členění státní energetic-
ké inspekce s tím, že v čele krajských poboček jsou krajští in-
spektoři a dle územního principu bude státní energetickou inspek-
ci vykonávat Státní energetická inspekce pro ČSR a Státní ener-
getická inspekce pro SSR, které jsou podřízeny ministru paliv a
energetiky ČSSR. Změnou podřízenosti je zabezpečen požadavek
vyšší účinnosti práce státní energetické inspekce.

Podrobné vymezení úkolů orgánů státní energetické inspek-
ce, zásad jejich činnosti a organizace upravují statuty Stát-
ní energetické inspekce pro Českou socialistickou republiku a
Státní energetické inspekce pro Slovenskou socialistickou re-
publiku, které schvaluje ministr paliv a energetiky Českoslo-
venské socialistické republiky.

Zásada č. 3

Úkoly Státní energetické inspekce pro Českou socialistickou
republiku a Státní energetické inspekce pro Slovenskou socia-
listickou republiku.................

l) Úkolem orgánů, vykonávájících státní energetickou inspekci,


- 5 -

je kontrola úrovně řízení energetického hospodářství a
hospodaření s palivy a energii a odhalování nedostatků a
jejich přičiň v této oblasti. Za tím účelem se kontroluje
ve všech organizacích:

a) využívání všech druhů paliv a energie,

b) uplatňování poznatku vědy a techniky a zabezpečováni
racionalizačních programů směřujících k úsporám ve
spotřebě paliv a energie,

c) využívání rezerv ve spotřebě paliv a energie a snižování
odstranitelných energetických ztrát,

d) tvorbu a dodržování norem spotřeby paliv a energie,

e) efektivnost výroby, rozvodu a spotřeby topných plynů,
elektřiny a tepla,

f) dodržování regulačních opatření ve spotřebě paliv a
energie,

g) stav uložení a ošetření tuhých paliv na skládkách a plyn-
ných a kapalných paliv v zásobnících.

2) Orgány vykonávající státní energetickou inspekci na základě
poznatků z kontrolní činnosti dále

a) vyjadřuji se k řešení energetické části dokumentace
vybraných staveb,

b) vyjadřují se k územně plánovací dokumentaci, popř. k územ-
ně plánovacím podkladům zahrnujícím rozvoj systémů záso-
bování palivy a energii,

c) spolupracují při tvorbě technických norem,

d) spolupracují při posuzováni vývoje, výroby a dovozu ener-
geticky náročných výrobků a spotřebičů,


- 6 -

e) spolupracují s příslušnými orgány při tvorbě a zdokona-
lování nástrojů k usměrňování racionální spotřeby a vy-
užívání paliv a energie,

f) poskytují odbornou pomoc orgánům, organizacím a občanům,

g) rozšiřují vědeckotechnické a ekonomické informace,
h) působí v odborném mimoškolním vzdělávání pracovníků

Zdůvodnění:

V odstavci 1) je vyjádřeno základní poslání státní ener-
getické inspekce a jsou uvedeny hlavní kontrolní úkoly; jejich
taxativní výčet je proti ustanovení § 3 dosavadního zákona
rozšířen tak, aby odpovídal současným požadavkům palivoenerge-
tické politiky a jejímu zaměření.

Plnění úkolů uvedených v odstavci 2) sleduje předcházení
nedostatkům v energetickém hospodářství a souvisí s preventiv-
ním zaměřením kontroly. Postup orgánů státní energetické in-
spekce je plně v souladu s požadavky, zabezpečujícími způsob ra-
cionálního hospodaření s palivy a energiemi, jak je určuje vy-
hláška č. 105/1981 Sb., o dokumentaci staveb. V souladu s us-
nesením vlády ČSSR č. 384/1980 Státní energetická inspekce ČSR
a státní energetická inspekce SSR prověřují též navržené řešení
rozvoje centralizovaného zásobování teplem, zejména z hlediska

racionálního hospodaření s palivy a energií a energetické účin-
nosti.

Státní energetická inspekce se zaměřuje na kontrolu pod-
kladů, které slouží k odůvodnění žádostí o přidělení palivo-
vých základen. Do nového zákona se zakotvuje součinnost tohoto


- 7 -

specializovaného orgánu při zdokonalování státních nástrojů
řízení energetické politiky.

Podrobný postup kontroly a spolupráce orgánů státní energetické
inspekce s orgány územního plánování a stavebního řízení bude
upraven prováděcím předpisem k zákonu.

Organizátorsko-výchovný aspekt práce orgánů státní ener-
getické inspekce se musí odrážet do tvorby státní palivoener-
getické politiky a do ovlivňování a kontroly státního cílového
programu 02 - Racionalizace spotřeby a využití paliv a energie,
a popularizaci pokrokových metod spotřeby paliv a energie.

Úkoly uvedené pod body f), g) a h) umožňují orgánům stát-
ní energetické inspekce zobecňovat konkrétní kontrolní poznat-
ky a využívat je ke zvyšování úrovně a úsilí orgánů a organi-
zací v racionalizační aktivitě. Tyto činnosti završují kontrol-
ní cyklus.

Neoddělitelnou součástí činnosti orgánů státní energetic-
ké inspekce kromě kontrolní činnosti jako prvořadé, je také
preventivní působení formou poradenství a vzdělávání pracovní-
ků v oblasti energetického hospodářství. Poradenská služba
poskytovaná orgány státní energetické inspekce občanům bude
bezplatná. Prováděcí předpis vydaný podle zásady č. 9 odst. 4)
písm. a), stanoví, kterým orgánům nebo organizacím bude pora-
denská služba poskytována za úplatu.

Zásada č. 4
Metody práce orgánů vykonávajících státní energetickou inspekci

l) Při provádění kontroly orgány vykonávajícími státní energe-
tickou inspekci, zjišťují v kontrolovaných organizacích a


- 8 -

podle povahy věci i u nadřízených orgánů rozhodující sku-
tečnosti, ovlivňující energetické hospodářství, základní
příčiny nedostatků a jejich škodlivé důsledky a osoby odpo-
vědné za jejich vznik nebo trvání k zabezpečení skutečné
nápravy a kontrolují a prosazují její dosažení,

2) Své úkoly plní orgány, vykonávající státní energetickou
inspekci plánovitě a v součinnosti s ústředními a dalšími
příslušnými orgány. Při provádění kontroly spolupracují

s kontrolními útvary prověřovaných organizací a využívají
iniciativu pracujících a jejich společenských organizací.

3) K prohloubení kontrolní činnosti mohou hlavní inspektoři
vytvářet aktiv vybraných externích odborníků. Tito odbor-
níci se účastní kontrol a mají při jejich výkonu oprávnění
a povinnosti podle tohoto zákona v rámci daného pověření.

Zdůvodnění:

Metody práce orgánů státní energetické inspekce stanovené
v odstavci 1) a 2) vycházejí ze Zásad kontroly v národním hos-
podářství a ve státní správě schvalovaných usnesením vlády
ČSSR.

K dosažení účinnosti kontrolní práce je kladen důraz na
její kvalitu a na prosazování věcných opatření k nápravě tak,
aby kontrolní poznatky pomáhaly k plnění úkolů plánu a ke
zvýšení úrovně a kvality řídící činnosti vedoucích pracovní-
ků, a tím aktivně působily i preventivně. Při kontrolní čin-
nosti se orgány státní energetické inspekce řídí metodickými
pokyny pro kontrolní činnost.


- 9 -

Součinnost orgánů státní energetické inspekce a řídícími
útvary kontrolovaných organizací o spolupráce s jejich kontrol-
ními útvary, využívání iniciativy pracujících, jakož i pláno-
vitost kontrolní činnosti je nezbytným předpokladem efektiv-
ních výsledků.

Spolupráce orgánů státní energetické inspekce se bude
opírat o příslušné odborné složky národních výborů, a to zej-
ména odbory výstavby a územního plánování, stavební úřady.
Dále spolupracují s příslušnými energetickými komisemi rad
národních výborů.

Novým prvkem v prohloubení kontrolní činnosti je vytváření
aktivu specialistů z oblasti energetického hospodářství.
Tito externí odborníci se podílí v případě potřeby na kontrolní
činnosti orgánů státní energetické inspekce a přenášejí poznatky
z kontrol na své pracoviště, a tak pozitivně ovlivňují energe-
tické hospodářství.

Organizační a procedurální otázky spojené s realizací sou-

činnosti organizací a orgánů státní energetické inspekce podrob-
něji upraví prováděcí právní předpis.

Zásada č. 5
Způsob provádění státní energetické inspekce

1) Inspektoři jsou oprávněni uložit kontrolované organizaci,
aby ve stanovené lhůtě odstranila kontrolou zjištěné ne-
dostatky a zpracovala opatření a časový postup k odstra-
nění příčin zjištěných nedostatků.


- 10 -

2) Inspektor zpravidla vypracuje po ukončení kontroly proto-
kol a projedná jej s vedoucím kontrolované organizace.
Zjisti-li zvlášť závažné nedostatky nebo nedostatky, jejichž
odstranění není v působnosti nebo v možnostech kontrolova-
né organizace, podle povahy věci projedná jejich odstraně-
ní hlavní inspektor nebo krajský inspektor s příslušným
nadřízeným orgánem kontrolované organizace.

3) Jestliže kontrolou zjištěná nehospodárnost spotřeby paliv
a energie je takového rozsahu, že není v relaci s efektem,
který se provozem nebo výrobou dosahuje a nelze ji jiný-
mi opatřeními odstranit, navrhne příslušný hlavní inspektor
nadřízenému nebo ústřednímu orgánu kontrolované organiza-
ce zastavení provozu zařízení nebo jeho výroby, popřípadě
dovozu.

4) Inspektoři jsou oprávnění vstupovat při výkonu svých
funkci do objektů organizací a vyžadovat potřebné dokla-
dy a informace.

Zdůvodnění:

Posláním a cílem kontroly je odstranění zjištěných ne-
dostatků. Proto základním oprávněním orgánů státní energe-
tické inspekce a jejich inspektorů po provedené kontrole je
uložit kontrolované organizaci ve stanovených lhůtách odstra-
nění zjištěných nedostatků.

Déle se stanoví povinnost, v případě zjištění zásadních
nedostatků nebo takových nedostatků, k jejichž odstranění je
nezbytný zásah nebo opatření nadřízeného orgánu, zjištěné sku-


- 11 -

tečnosti projednat. Oprávnění signalizace má hlavní a kraj-
ský inspektor s tím, že se stanoví současně povinnost na sig-
nalizaci odpovědět. Účinnost projednání je zdůrazněna stano-
vením lhůty pro odpověď.

V zájmu maximální hospodárnosti ve spotřebě paliv a
energie může hlavní inspektor navrhnout jako krajní opatře-
ní zastavení provozu nebo výroby zařízení, popřípadě jejich
dovezu, jestliže nehospodárnost je takového rozsahu, že není
v relaci s efektem, který se provozem nebo výrobou dosahuje
a takové plýtvání palivy a energií nelze jinak odstranit.

Zásada č. 6

Povinnosti orgánů a organizací

1) Všechny orgány, organizace a jejich pracovníci nebo funkcio-
náři jsou povinni spolupracovat s inspektory při výkonu
kontroly, zejména poskytovat jim podklady, údaje a poža-

dované informace, i když jde o skutečnosti tvořící předmět
hospodářského nebo služebního tajemství; jde-li o skuteč-
nosti, tvořící předmět státního tajemství, jen prokáže-li
se inspektor zvláštním pověřením.

2) Vedoucí pracovníci nebo funcionáři kontrolovaných organi-
zací jsou povinni vytvářet podmínky umožňující inspekto-
rům objektivní zjištění a zhodnocení všech skutečností,
týkajících se energetického hospodářství, zejména umožnit
okamžitý přístup do všech prostorů a ke všem zařízením,
ovlivňujícím hospodaření palivy a energií, poskytnout včas
veškeré vyžádané podklady, informace a Údaje, zaujmout sta-


- 12 -

novisko ke zjištěným nedostatkům a aktivně s nimi spolu-
pracovat především při zjišťování příčin nedostatků. Tuto
součinnost jsou povinni zajistit i u podřízených pracovní-
ků.

3) Na vyžádání hlavního inspektora Státní energetické inspek-
ce pro Českou socialistickou republiku nebo hlavního ins-
pektora státní energetické inspekce pro Slovenskou socia-
listickou republiku jsou orgány a organizace povinny uvol-
nit své pracovníky jako externí odborníky k účasti na
kontrole prováděné orgány státní energetické inspekce, a
to na dobu nejdéle 10 pracovních dnů v roce, pokud s tím
příslušný pracovník vysloví souhlas a pokud takové uvolně-
ní není na újmu plnění závažných úkolů organizace; v těch-
to případech jsou organizace povinny jim poskytnout náhra-
du mzdy.

4) Vedoucí kontrolovaných organizací jsou povinni provést
bez zbytečného odkladu nezbytná opatření k odstranění
kontrolou zjištěných nedostatků a jejich příčin.

5) Vedoucí kontrolovaných organizací jsou povinni ve stano-
vené lhůtě podat krajskému inspektorovi a v případě, že
kontrolu prováděl hlavní inspektor, hlavnímu inspektoro-
vi, zprávu o opatřeních provedených k odstranění zjiště-
ných nedostatků, jejich příčin a o jejich výsledcích.

6) Nadřízený nebo ústřední orgán kontrolované organizace je
povinen učinit příslušná opatření a do 30 dnů po projed-
nání podle odst. 2) a nebo návrhu podle odst. 3) zása-


- 13 -

dy č. 5 sdělit příslušnému hlavnímu, popřípadě krajskému
inspektorovi jaká opatření byla učiněna.

Zdůvodnění:

Stanovení povinné spolupráce a součinnosti s kontrol-
ními orgány státní energetické inspekce je nezbytnou pod-
mínkou umožňující řádný výkon kontroly a vyhodnocení zjiš-
těných skutečností. Provádění kontroly vyžaduje, aby pracov-
níci orgánu státní energetické inspekce měli vytvořeny pod-
mínky pro výkon své činnosti, zejména měli možnost okamži-
tého vstupu do prostorů a k zařízením kontrolovaných orga-
nizací, v nichž se kontrola uskutečňuje, popřípadě do těch
prostorů a k zařízením, které ovlivňují palivoenergetický
proces. Rovněž musí pracovníci orgánů státní energetické
inspekce obdržet včas veškeré písemné podklady a vysvětlení.
Provádění kontrol v objektech ozbrojených sil, ozbrojených
sborů a Sborů nápravné výchovy budou upraveny zvláštním pro-
váděcím předpisem.

Pokud jde o povinnost organizací a jejich vedoucích
pracovníků, popřípadě funkcionářů, myslí se tím i ostatní
subjekty hospodářského práva, jako organizační jednotky hos-
podářských organizací atd.

Účast externího odborníka jako spolupracovníka při kon-
trolní akci prováděné orgány státní energetické inspekce je

překážkou v práci ze strany pracovníka a organizace svému


pracovníku poskytne náhradu mzdy podle odst. 2) první věty

§ 124 zákoníku práce. Vzhledem k tomu, že výsledkem kontroly
nemůže být jen konstatování zjištěného stavu, musí po zjiště-
ní následovat odstranění nedostatků a jejich příčin ve


- 14 -

Nový návrh ukládá organizaci povinnost informovat kontrol-
ní orgán o opatřeních přijatých k odstranění nedostatků.
Nedodržením této povinnosti je možno organizaci postihnout
sankcí podle zásady č. 7.

Zásada č. 7

Sankce

1) Hlavní inspektor nebo krajský inspektor mohou jménem
Státní energetické inspekce pro Českou socialistickou
republiku nebo Státní energetické inspekce pro Slovenskou
socialistickou republiku ukládat pokuty organizacím až

do výše 200 000, - Kčs za nedostatky v energetickém hospo-
dářství, jestliže jejich vznik nebo trvání byly způsobeny

a) plýtváním nebo znehodnocením paliv a energie,

b) neodůvodněným nedodržením norem spotřeby paliv a
energie,

e) nedodržením vyhlášených regulačních opatření na úseku
spotřeby paliv a energie,

d) neodůvodněným nesplněním operativních příkazů elektrá-
renského nebo plynárenského dispečinku,

e) pozdním nebo nedůsledným odstraněním zjištěných nedo-
statků a jejich příčin,

f) porušením jiných povinností, vyplývajících z obecně zá-
vazných právních předpisů upravujících oblast energe-

tického hospodářství.

2) Pracovníkům kontrolovaných organizaci mohou hlavní inspektor


- 15 -

nebo krajský inspektor, nejde-li o trestný čin nebo pře-
čin, uložit pokutu až do částky 10 000, - Kčs, jestliže
zavinili nedostatky v energetickém hospodářství v pří-
padech uvedených v bodě 1).

3) Při ukládání pokut se přihlíží k rozsahu a době trvání
nedostatků, k jejich významu a závažnosti vzhledem k cel-
kové palivoenergetické situaci a u pracovníků s přihléd-
nutím k míře jejich zavinění. Výše pokuty se určí tak, aby
uložená pokuta účinně působila k odstranění nedostatků.

4) Zjistí-li se při kontrole tytéž nedostatky v hospodaření
s palivy a energií, za které byla organizace již v před-
chozích 3 letech postižena pokutou, je hlavní inspektor
nebo krajský inspektor oprávněn uložit organizaci další
pokutu až do výše 400 000, - Kčs.

5) Pracovníkům kontrolovaných organizaci mohou hlavní inspek-
tor nebo krajský inspektor uložit pořádkovou pokutu až

do částky 500, - Kčs za nesplnění povinností uvedených
v bodech 1), 2) a 5) zásady č. 6. Stejnou pořádkovou poku-
tu mohou uložit příslušným pracovníkům za nesplnění povin-
ností uvedených v bodě 6) zásady č. 6.

Zdůvodnění:

Provádění kontroly energetického hospodářství musí účin-
ně přispívat ke zvýšení úrovně této oblasti. Jedním z prostřed-
ků, které mají orgány státní energetické inspekce, je finanční
postih za zjištěné nedostatky. Pokuty mohou být ukládány jak
pracovníkům, tak organizacím. V zájmu prosazování osobní


- 16 -

odpovědnosti za vznik nebo trváni nedostatků budou orgány
státní energetické inspekce ukládat pokuty především pracov-
níkům, kteří je zavinili neplněním svých pracovních povinnos-
tí. To nevylučuje možnost uložení pokuty současně odpovědnému
pracovníkovi i organizaci, popřípadě i několika pracovníkům,
jestliže charakter nedostatků i jejich, příčin takový postup
odůvodňuje.

Výše ukládané pokuty pracovníkovi je omezena hranicí
10 tisíc Kčs, organizaci částkou 200 tisíc Kčs. Proti dosa-
vadní právní úpravě v zákoně č. 64/1962 Sb. byla v případě
pokut ukládaných organizacím zrušena dolní a zvýšena horní
hranice. Tato změna umožňuje větší diferenciaci při stanovení
pokuty zohledněním závažnosti nedostatků ve vztahu k charak-
teru organizace.

Výše pokuty má zásadně odpovídat významu nedostatku
vzhledem k palivoenergetické situaci v době provádění kon-
troly a má mít mobilizující účinek k jeho odstranění. V pří-
padě zjištění nedostatků, za které byla již kontrolou v posled-
ních třech letech uložena pokuta organizaci, jsou orgány stát-
ní energetické inspekce oprávněny jí uložit další pokutu až
do dvojnásobné výše.

Nově se zavádí institut pořádkové pokuty jako nástroje
zajištujícího povinnost spolupracovat s kontrolními orgány.

Zásada č. 8

Lhůty ukládání a výnos pokut

1) Pokutu lze uložit do jednoho roku ode dne zjištění poru-


- 17 -

šení povinnosti, nejpozději však do tří let ode dne, kdy
k porušení povinnosti došlo, anebo kdy povinnost měla být
spínána.

2) Pokuty a pořádkové pokuty jsou příjmem státního rozpočtu

federace; jejich správu vykonává Státní energetická inspek-
ce pro Českou socialistickou republiku a Státní energetic-
ká inspekce pro Slovenskou socialistickou republiku.

Zdůvodnění:

V souladu s úlohou pokuty jako prostředku, který nemá jen
charakter sankce, ale musí působit k odstranění nedostatků,
stanoví se lhůty, po jejichž uplynutí nelze pokutu uložit.
Lhůta jeden rok ode dne zjištění porušení povinností při kon-
trole je stanovena proto, aby rozhodnutí o uložení pokuty by-
lo vydáno v časové návaznosti na prováděnou kontrolu. Lhůta
tři roky po vzniku porušení povinností je stanovena v zájmu
zachování možnosti objektivního a prokazatelného zjištění
všech skutečnosti, jak to vyžaduje zásada č. 4.

Zásada č. 9

Ustanovení společná a závěrečná

1) Inspektoři a externí odborníci jsou povinni zachovávat
státní, hospodářské a služební tajemství, o nichž se do-
vědí při výkonu své kontrolní a jiné činnosti.

2) Kontroly v zařízeních a prostorách, pro které platí zvlášt-
ní předpisy, mohou být prováděny jen při dodržení podmínek


- 18 -

stanovených těmito předpisy.

3) Obecné předpisy o správním řízení se na řízení podle toho-
to zákona nevztahují s výjimkou řízení o ukládání a vymá-
hání pokut a pořádkových pokut a tím, že o odvolání pro-
ti rozhodnutí o uložení pokuty a pořádkové pokuty krajským
inspektorem rozhoduje hlavní inspektor a o odvolání proti
rozhodnutí o uložení pokuty a pořádkové pokuty hlavním
inspektorem rozhoduje ministr paliv a energetiky ČSSR.

4) Federální ministerstvo paliv a energetiky vydá

a) obecně závazný právní předpis k provedení zásady §. 3,
který stanoví podrobně oblasti kontroly a preventivní

kontroly, úkoly orgánů vykonávajících státní energetickou
inspekci a bližší podmínky poskytování odborné pomoci,

b) v dohodě se zúčastněnými ústředními orgány obecně zá-
vazný právní předpis, v němž upraví podmínky k vytvo-
ření aktivu externích odborníků, podmínky jejich účas-
ti na kontrolách a stanoví podrobněji rozsah práv a po-
vinností externích odborníků při provádění kontrol,

c) v dohodě s federálním ministerstvem národní obrany,

federálním ministerstvem vnitra, ministerstvem spra-
vedlnosti ČSR a ministerstvem spravedlnosti SSR obecně
závazný právní předpis o provádění kontrol v objektech
ozbrojených sborů, ozbrojených sil a Sborů nápravné vý-
chovy a o spolupráci energetických útvarů federálního
ministerstva národní obrany a federálního ministerstva
vnitra při plnění úkolů orgánů vykonávajících státní
energetickou inspekci ve vztahu k těmto zvláštním objektům,


19

5) Zrušují se

a) ustanovení § 1 až 13 zákona č. 64/1962 Sb., kterým
se rozšiřuje působnost Státní energetické inspekce,

b) vyhláška ministerstva paliv a energetiky 6. 314/1952 Ú. 1
a č. 366/1952 Ú. v., o kontrole hospodaření s pevnými
uhelnými palivy.

6} Tento zákon nabývá účinnosti dnem

Zdůvodnění:

Provádění kontrol v oblasti energetického hospodářství
nesmí být na újmu ochrany státního, hospodářského a služeb-
ního tajemství, upravené zákonem č. 102/1971 Sb., o ochraně
státního tajemství; z toho důvodu se ukládá pracovníkům
orgánů státní energetické inspekce a jejich externím odbor-
níkům povinnost učinit vše, aby se státní tajemství nestalo
známým nepovolané osobě. Rovněž provádění kontrol v zaří-
zeních a prostorech, které jsou chráněny z důvodů státně

bezpečnostních, zdravotních, hygienických nebo jiných, vyža-

duje respektování zvláštních předpisů, které k ochraně tako-
vých zařízení nebo prostorů jsou vydány.

I když k dosavadnímu zákonu č. 64/1962 Sb., nebyla vy-
dána prováděcí vyhláška a zákon její vydání nepředpokládal,
zkušenosti z jeho aplikace ukázaly, že podrobnější úprava
některých ustanovení by byla vhodné, neboť by umožňovala ope-
rativně reagovat na vývoj palivoenergetické situace.

Pro řízení o pokutách a pořádkových pokutách a o jejich


- 20 -

vymáhání platí zásadně ustanovení zákona č. 71/1967 Sb., o
správním řízení (správní řád), s tím, že v souladu s organi-
začním uspořádáním orgánů vykonávajících státní energetickou
inspekci, uvedeným v zásadě č. 2, rozhoduje o odvolání proti
rozhodnutí o uložení pokuty a pořádkové pokuty krajským ins-
pektorem hlavní inspektor a o odvolání proti rozhodnutí hlavní-
ho inspektora o uložení pokuty a pořádkové pokuty ministr
paliv a energetiky ČSSR.

Současně se již v etapě přípravy zásad zákona ukázala
nutnost vydání předpisu, upravujícího kontrolu ve zvláštních
objektech ozbrojených sil a ozbrojených sborů a Sborů náprav-
né výchovy. V právních předpisech o dokumentaci staveb budou
vymezeny případy, kdy je dokumentace staveb předkládána or-
gánům vykonávajícím státní energetickou inspekci k vyjádření.

Připravovaným návrhem zákona o státní energetické inspek-
ci budou zrušena ustanovení čl. I § 1 - 13 stávajícího zákona
č. - 64/1962 Sb., kterým se rozšiřuje působnost Státní energe-
tické inspekce.


Ustanovení čl. II citovaného zákona byla zrušena zákonem

č. 174/1968 Sb., o státním odborném dozoru nad bezpečností
práce.

Současně se zruší vyhláška ministerstva paliv a energetiky
8. 314/1952 Ú. l. (č. 366/1952 Ú. v. ), o kontrole hospodaření
s pevnými uhelnými palivy, která je překonána a neužívá se,


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP