FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY

IV. volební období

164

Zpráva

Nejvyššího soudu Československé socialistické republiky

a generálního prokurátora Československé socialistické

republiky o stavu socialistické zákonnosti

Předkládají; Josef Ondřej

předseda Nejvyššího soudu ČSSR

Ján F e j e š

generální prokurátor ČSSR

Praha 10. dubna 1985


Obsah

 

Úvod

 

I.

Stav socialistické zákonnosti v oblastech zvláště

4

   

5

 

2. Ochrana hospodářské kázně ............................

6

   

10

 

4. Boj proti požárům, výbuchům a haváriím ...............

11

   

14

   

17

   

19

   

19

 

9. Ochrana životního prostředí ..........................

20

   

21

II.

Stav zákonnosti v oblasti občanskoprávních, rodinných
a pracovněprávních vztahů podle poznatků ze soudního

 
 

řízení ...................................................

23

 

1. Rodinně právní vztahy ............... . ..................

24

   

27

 

3. Pracovněprávní vztahy .......... . ...... . ......... . .....

28

III.

Boj proti kriminalitě ....................................

33

 

1. Vývoj kriminality a její současný stav ................

33

 

2. Příčiny kriminality a její vývojové tendence ..........

40

   

42

   

46

 

5. Koordinovanost a komplexnost boje proti kriminalitě...

56

IV.

Působení prokuratury a soudů při prohlubování socia-

58

v.

Závěry ...................................................

60

P ř

í 1 o h y: statistické tabulky č. 1 až 7

 

Budování rozvinutého socialismu a jeho další zkvalit-
ňování klade vysoké nároky jak na rozvoj ekonomiky, tak
zejména i na výchovu občanů. V tomto společenském procesu
plní nezastupitelnou funkci socialistická zákonnost, jejíž
dosažená úroveň je důležitým pramenem poznání stavu společ-
nosti jako celku.

Předchozí zprávu generálního prokurátora ČSSR a Nej-
vyššího soudu ČSSR o stavu socialistické zákonnosti, která
zahrnovala období let 1977 až 1982, projednalo Federální
shromáždění ČSSR na 9. společné schůzi Sněmovny lidu a Sně-
movny národů dne 14. června 1983. V usnesení mimo jiné do-
poručilo generálnímu prokurátorovi ČSSR, předsedovi Nejvyš-
šího soudu ČSSR a ministru vnitra ČSSR účinněji rozvíjet
součinnost orgánů trestního řízení s národními výbory, spo-
lečenskými a zájmovými organizacemi Národní fronty, zejména
ROH a SSM, za účelem předcházení trestné činnosti a negativ-
ním jevům ve společnosti. Dále doporučilo zaměřit úsilí na
zabezpečení včasného potrestání všech, kteří se svým jedná-
ním dostanou do rozporu se zákonem, jakož i zajišťovat dodr-
žování právních předpisů, vysokou kvalitu řízení a rozhodo-
vání orgánů činných v trestním řízení, soudů ve věcech ob-
čanskoprávních, státních notářství, národních výborů a dal-
ších orgánů státní správy.

Prokuratura a soudy pokračovaly v plnění závěrů XVI.
sjezdu Komunistické strany Československa, zejména usilova-
ly o zvýšení úrovně rozhodovací, preventivní a výchovné
činnosti, zvyšovaly autoritu právního řádu a tím upevňovaly
socialistické právní vědomí občanů. Současně učinily potřeb-
ná opatření k realizaci usnesení Federálního shromáždění.

Prokuratura i soudy dbaly na to, aby byla poskytována
účinná ochrana socialistickému společenskému a státnímu
zřízení a aby se současně dostalo též rychlejší a důsled-


- 2 -

nější ochrany právům a zákonným zájmům občanů. V činnosti
těchto orgánů šlo o prosazení požadavku, aby jejích každo-
denní praxe sloužila též upevňování právních a sociálních
jistot občanů, aby státní aparát celou vahou svého působe-
ní chránil životy, zdraví i osobní majetek občanů před
trestnými a ostatními protispolečenskými činy, a všechna
jejich práva v občanském, trestním a správním řízení bez
ohledu na to, jaké postavení v těchto řízeních zaujímají.

Socialistická společnost zaměřuje své úsilí k zabez-
pečování vysoké hmotné i kulturní úrovně občanů. Současně
však její potřeby kladou zvýšené nároky na každého jednot-
livce, na jeho vztah ke společnosti a státu. V plnění po-
vinností občanů vůči společnosti, v procesu společenské
práce, v rodině i v občanské uvědomělosti se zcela konkrét-
ně promítají postoje občanů. Společnost oceňuje dobrovolné
a uvědomělé dodržování právního řádu, současně však v pří-
padě nutnosti i státním donucením chrání jednotu společen-
ských a individuálních zájmů. Tím, že státní orgány, zejmé-
na prokuratura a soudy zabezpečují dodržování socialistické
zákonnosti, účinně chrání práva a zákonné zájmy občanů, or-
ganizací i státu.

Od podání poslední zprávy o stavu socialistické zákon-
nosti nedošlo k podstatnějším změnám problematiky, na kte-
rou byla zaměřena pozornost. Přesto však nastaly některé no-
vé skutečnosti a jevy, z nichž bylo třeba vyvodit závěry.
O nově získaných poznatcích, učiněných opatřeních i dalších
úkolech byly výborům obou sněmoven Federálního shromáždění
ČSSR průběžně podávány dílčí zprávy Nejvyšším soudem ČSSR i
generálním prokurátorem ČSSR. Činnost prokuratury a soudů
byla orientována i na realizaci závěrů přijatých po projed-
nání těchto zpráv.


- 3 -

Velká pozornost byla též věnována prosazování požadav-
ků obsažených v dopisu předsednictva ÚV KSČ k prohloubení
účinnosti boje proti porušování zásad socialistické zákon-
nosti, disciplíny a morálky a plnění úkolů, které pro pro-
kuraturu a soudy vyplynuly ze souborů opatření vlády ČSSR,
vlády ČSR a vlády SSR. Konkrétně šlo o důslednější využívá-
ní všech možností, které právní řád poskytuje prokuratuře
a soudům v boji s kriminalitou a protispolečenskou činnos-
tí, a to jak při rozhodování, tak v rámci široké prevence
a právní výchovy zaměřené především na ochranu majetku v so-
cialistickém vlastnictví a na překonávání nedostatků, které
umožňují trvání protispolečenských jevů ve výrobě, rozdělo-
vání a spotřebě.

Jak byly tyto úkoly plněny, uvádí předkládaná zpráva,
která se opírá o poznatky a zkušenosti ze všech úseků prá-
ce prokuratury a soudů. Poznatky o stavu kriminality hodno-
tí zpráva v kontextu dosažené úrovně socialistických práv-
ních vztahů ve společnosti. Z těchto širších souvislostí
vyvozuje závěry jak pro bezprostřední boj proti kriminali-
tě a jiným protispolečenským jevům, tak i pro zaměření vý-
chovy občanů a tvorby i upevňování socialistického právní-
ho vědomí.

Zpráva vychází ze zásady, že prosazování a upevňová-
ní socialistické zákonnosti není jenom úkolem bezpečnost-
ních orgánů, prokuratury a soudů, ale povinností všech
státních, hospodářských a společenských orgánů a organiza-
cí i občanů.


- 4 -

I.

Stav socialistické zákonnosti

v oblastech zvláště důležitých

pro rozvoj společnosti

Ochrana socialistické ekonomiky a prosazování socia-
listické zákonnosti v ekonomické oblasti je hlavní frontou
boje nejen proti kriminalitě, ale za socialistickou zákon-
nost vůbec. Orgány trestního řízení věnují pozornost zkou-
mání všech negativních jevů a rozboru jejich příčin. O svých
poznatcích a závěrech informují stranické a státní orgány
s návrhy na potřebná opatření. Zejména z podnětu prokuratury
přijala vláda ČSSR usnesení ke koordinaci boje proti příči-
nám kriminality, na něž navazovala opatření vlád republik,
Národní fronty a jiných orgánů.

V ekonomické oblasti se zvlášť zřetelně projevuje zá-
vislost úspěšného boje proti kriminalitě na dodržování so-
cialistické zákonnosti v nejširším smyslu. Jakékoliv poru-
šení zákonnosti v této oblasti může být ne-li příčinou
trestného činu, tedy alespoň podmínkou usnadňující jeho
spáchání. Omezení kriminality poškozující ekonomiku a zabrá-
nění vzniku vážných hospodářských škod je možné jen za před-
pokladu, že budou důsledně aplikovány a dodržovány všechny
právní normy týkající se zejména řídící a kontrolní činnos-
ti, ochrany majetku v socialistickém vlastnictví, technolo-
gické kázně, bezpečnosti práce a protipožární ochrany, a že
bude také důsledně plněna oznamovací povinnost uložená záko-
nem.

Hospodářská kriminalita a vůbec všechna porušení zákon-
nosti v ekonomické oblasti se vyznačují specifickým rysem,
který zvyšuje jejich nebezpečnost pro společnost. Mohou to-


- 5 -

tiž nepříznivě ovlivnit i výskyt jiné trestné činnosti.
Deformují morálku lidí a vytvářejí podmínky pro trestnou
činnost, která má zdánlivě jiný charakter, ale stejné ko-
řeny.

Porušování zákonnosti vytváří zejména podmínky pro
úplatkářství, jež se vyskytuje převážně v oblasti služeb
a dodavatelsko-odběratelských vztahů, dále pro příživnict-
ví a devizové trestná činy, a lze v něm spatřovat i základ-
ní příčinu mimořádných událostí, jakými jsou požáry, havá-
rie, výbuchy a pracovní úrazy. Má za následek i vážné poli-
tické škody. Nejen samotné porušování zákonnosti, ale pře-
devším nedůsledný boj proti němu nebo dokonce jeho tolero-
vání mohou negativně ovlivnit vztah občanů ke společnosti,
zejména narušit jejich důvěru k socialistickému zřízení.
Nedostatečná společenská resp. státní reakce na porušová-
ní zákonnosti je také jednou z příčin oslabení právního
vědomí občanů.

1. Ochrana majetku v socialistickém vlastnictví

Nejčastějším trestným činem je rozkrádání majetku v so-
cialistickém vlastnictví.

Jeho podíl na celkové kriminalitě kolísá v posledních
letech okolo 18 % /v roce 1984 - 17, 4 %/.

Počet stíhaných pachatelů rozkrádání se od roku 1979
zvyšoval. V poslední době se vzestup sice zastavil a došlo
k mírnému poklesu, nikoli však pod výchozí hranici. Vývoj
je patrný z tohoto přehledu:


- 6 -

Rok:

stíháno celkem
pro rozkrádání

z toho obžalováno

1980

21 711

10 571

1981

22 847

10 843

1982

26 301

12 407

1983

24 827

11 913

1984

24 273

11 999

Nízké počty obžalovaných jsou důsledkem skutečnosti,
že značná část pachatelů zůstává nevypátrána. Podíl nez-
námých pachatelů činil u rozkrádání v posledních pěti le-
tech průměrně 45 %.

Formy rozkrádání se již delší dobu příliš nemění;
převládá odcizování věcí - buď prosté, nebo vloupáním. Mé-
ně časté jsou zpronevěry nebo podvody páchané ke škodě ma-
jetku v socialistickém vlastnictví, jsou však nebezpečněj-
ší, protože často mají za následek značnou škodu a obtížně-
ji se odhalují. Nejméně početné, avšak vždy velmi závažné
je rozkrádání formou loupeže / přepadení poštovních úřadů,
spořitelen, obchodních provozoven, osob odvádějících tržbu,
peněžních transportů /. Je téměř vždy spojeno se značnou
škodou a jeho nebezpečnost je zvýšena použitím násilí vůči
fyzickým osobám.

K podstatnějším změnám nedošlo v posledních letech ani
ve složení pachatelů. Více než polovinu obžalovaných tvo-
ří vlastní zaměstnanci poškozených socialistických organiza-
cí.

2. Ochrana hospodářské kázně

Ochrana hospodářské kázně se stává v jistém smyslu zá-
važnějším problémem než ochrana majetku v socialistickém


- 7 -

vlastnictví. Z poznatků prokuratury plyne, že primárním fak-
torem, který umožnil rozkrádání mnohamilionových hodnot,
bylo úmyslné porušení hospodářské kázně. Ale i samotné trest-
né činy proti hospodářské kázni působí vedle morálně-politic-
kých škod finanční škody srovnatelné s rozkrádáním, ačkoliv
počet jejich pachatelů je nesrovnatelně menší.

Počet stíhaných pachatelů se u této skupiny trestných
činů od roku 1979 rovněž zvyšuje. Následující tabulka uvádí
jejich souhrnné počty /bez pachatelů trestného činu podle
§ 130 tr. zák., k němuž převážně dochází zaviněním dopravních
nehod služebních vozidel/ a kromě toho počty pachatelů nej-
častějšího trestného činu z této skupiny:

Rok:

celkem
stíháno obžalováno

z toho pro
stíháno

§ 127 tr. žák.
obžalováno

1980

424

234

298

198

1981

495

321

407

286

1982

613

362

440

262

1983

645

432

431

272

1984

1087

541

555

358

Podíl obžalovaných je u těchto trestných činů poměrné
nízký; v průměru činí jen 63 %. Jelikož se v těchto přípa-
dech prakticky nevyskytují neznámí pachatelé, připadá rozdíl
mezi počtem stíhaných a obžalovaných osob na vrub zastavení
trestního stíhání a částečně též postoupení věci jinému orgá-
nu /např. ke kárnému postihu/. K zastavení řízení dochází
převážně pro nedostatek důkazů.

Vzestup počtu stíhaných pachatelů během posledních pě-
ti let neznamenal reálné zvýšení této trestné činnosti, ný-
brž zmenšení tzv. "tmavého pole". Byl výsledkem odhalení
většího počtu pachatelů důslednější prací kontrolních orgá-


- 8 -

nů a orgánů trestního řízení.

Jak je patrno z uvedené tabulky, nejčastějším trestným
činem proti hospodářské kázni je porušování povinnosti při
nakládání s finančními a hmotnými prostředky podle § 127
tr. zák. Okruh pachatelů tohoto trestného činu je omezen.
Může se ho dopustit pouze odpovědný hospodářský pracovník.
Trestná činnost je motivována snahou zajistit organizaci ne-
oprávněné výhody, popřípadě spočívá v poskytování neoprávně-
ných či nepřiměřených výhod pracovníkům za práce pro organi-
zaci.

Z nezákonně získaných finančních prostředků vytvářejí
pachatelé černé fondy, z nichž zejména financují nákupy,
jež by se nedaly uskutečnit normálními způsoby a prostředky,
platí černé mzdy pracovníkům úzkoprofilových profesí, posky-
tují úplatky v dodavatelsko-odběratelských vztazích, hradí
náklady na přehnanou reprezentaci nebo poskytují prostředky
jiným organizacím, zejména sportovním.

Neoprávněné výhody za práce pro organizaci mívají for-
mu nadsazování odměn za vykonanou práci, proplácení nevyko-
nané nebo vadné práce, neoprávněné výplaty prémií a jednorá-
zových odměn, nebo proplacení prací vykonávaných neoprávně-
nými osobami /zpravidla prostřednictvím resp. zneužitím ji-
né socialistické organizace/.

Z hlediska motivace je tato trestná činnost produktem
určitého způsobu myšlení, který se u některých hospodářských
pracovníků vyvinul. Hospodářské výsledky "jejich" podniku
jsou pro ně rozhodující a nezáleží na metodách, jimiž jich
bylo dosaženo. Motiv přímého osobního prospěchu se zde pro-
jevuje méně výrazně než například u rozkrádání. Větší roli
hrají resortní, místní a skupinové zájmy, které jsou prosa-
zovány na úkor zájmů celospolečenských. Vytváří se situace,
že v podmínkách konkrétního prostředí /podniku, místa, or-


- 9 -

ganizace/ jsou skupinové zájmy vydávány za celospolečenské
a ti, kteří skutečné celospolečenské zájmy hájí, se ocita-
jí v izolaci.

Trestní stíhání porušování hospodářské kázně je zále-
žitostí nesmírně složitou. Tato složitost nespočívá jen
v odborné a časové náročnosti samotné trestní věci, ale ta-
ké v nezbytnosti souběžně překonávat vedlejší vlivy, které
se snaží zabránit vyvození trestní odpovědnosti nebo ales-
poň zmírnit její důsledky. Je totiž téměř pravidlem, že i
při existenci přesvědčivých důkazů o trestné činnosti se
místní nebo i nadřízené odvětvové orgány obviněných zastá-
vají. Obvykle poukazují na skutečnost, že jde o zasloužilé
pracovníky. Nepřihlíží se však k tomu, že údajné zásluhy by-
ly často získány právě trestnou činností nebo v souvislosti
s ní.

Není sice vyloučeno, aby méně závažná porušení hospo-
dářské kázně byla postižena jinak než podle trestního záko-
na, může k tomu však dojít jen za dodržení obecně platných
zásad trestního práva. Kdyby tomu mělo být jinak, znamenalo
by to porušení rovnosti občanů před zákonem, poněvadž by se
z odpovědných hospodářských pracovníků vytvořila privilego-
vaná skupina, která za porušení zákonnosti neodpovídá za
stejných podmínek jako jiní občané. I když jde o záležitost
na první pohled samozřejmou, v praxi musí orgány trestního
řízení, především prokuratura, vyvinout k prosazení tohoto
názoru značné úsilí, jež se nesetkává vždy s pochopením.

S výše zmíněným postojem k trestné činnosti souvisí,
resp. z něho vyplývá i neuspokojivé plnění oznamovací povin-
nosti. Ustanovení § 6 trestního řádu ukládá státním orgánům,

společenským organizacím, pokud se podílejí na plnění úkolů
státních orgánů, jakož i státním a jiným socialistickým hos-
podářským organizacím, aby pomáhaly orgánům trestního řízení


- 10 -

při plnění jejich úkolů. Zejména jsou povinny vyhovovat je-
jich dožádáním a trestné činy bez prodlení
oznamovat prokurátorovi nebo orgánům SNB.

Poznatky z praxe prokuratury ukazují, že tyto povinnos-
ti se u hospodářských trestných činů řádně neplní. Kontrol-
ní orgány často neprojednají včas s prokurátorem podezření
z trestného Činu nebo mu je dokonce ani neoznámí, ačkoliv
jim to výslovně ukládá § 40 odst. 1 vyhlášky č. 75/1959 0. 1.
Dosud převládá praxe oznamovat trestné činy až po skončení
revize nebo prověrky. Důsledkem jsou průtahy jak v zahájení
trestního stíhání, tak i v jeho průběhu, a nezřídka i ztí-
žení důsledného objasnění vyšetřované činnosti.

Stav zákonnosti na tomto úseku se může zlepšit, jestli-
že se především zvýší morálně - politická a ideologická úro-

veň vedoucích hospodářských pracovníků a odstraní "manažer-
ský" způsob myšlení a řízení. Za těchto podmínek lze očeká-
vat i větší efektivnost trestního postihu, včetně trestně-
právních následků nesplnění oznamovací povinnosti.

3. Boj proti nekvalitní výrobe

Tato problematika úzce souvisí s ochranou hospodářské
kázně. Trestní odpovědnost za nekvalitní výrobu je však u-
platňována jen zcela výjimečně. Přitom nekvalitní výroba
působí ekonomice značné ztráty.

Její příčinou je nejen nedodržení provozních, výrob-
ních a pracovních postupů, ale také - a to především - hru-
bé porušování základních pracovních povinností.

Prokuratura při výkonu všeobecného dozoru zjistila,
že z hlediska vyvození konkrétní odpovědnosti za nekvalit-
ní výrobu existují závažné nedostatky jak v odhalování je-
jích příčin, tak i v uplatňování náhrady škody.


- 11 -

Orgány vnitřní kontroly odhalují příčiny nedůsledně.
Technická kontrola v řadě podniků neovlivňuje jakost výrob-
ků. Pokud její orgány příčiny nekvalitní výroby odhalí, ne-
činí žádná opatření k jejich odstranění.

Ustanovení § 185 odst. 1 zákoníku práce ukládá organi-
zaci, aby vymáhala na pracovníkovi škodu, kterou jí způso-
bil. Toto ustanovení má v otázce odpovědnosti za nekvalitní
výrobu klíčový význam; využívá se však zcela nedostatečně.
Pokud k uplatnění náhrady způsobené škody vůbec dojde, vy-
máhá se v tak nepatrné výši, že to neodpovídá ustanovením
zákoníku práce. V mnoha podnicích je náhrada škody dokonce
zaměňována za postih podle prémiových řádů a jiných předpi-
sů o osobním hodnocení pracovníka.

Podle závěrů prokuratury je jednou z příčin nedostateč-
ného uplatňování odpovědnosti za nekvalitní výrobu oportunis-
mus odpovědných pracovníků a jejich snaha vyhnout se konflik-
tům. Takový postoj ovšem vede jen k dalšímu zhoršení nepříz-
nivého stavu.

V boji proti nekvalitní výrobě bude především třeba
prostředky všeobecného dozoru prokuratury dosáhnout toho,
aby organizace využívaly v plném rozsahu a se vší důslednos-
tí všechny zákonné prostředky, které mají podle současného
právního stavu k dispozici.

4. Boj proti požárům, výbuchům a haváriím

Mimořádné události tohoto druhu jsou často spojeny s
poškozením lidského zdraví nebo dokonce se smrtí většího
počtu osob. Kromě toho působí značné škody nejen přímé,
ale i následné, spočívající v narušení plynulosti výroby a


- 12 -

v nutnosti obnovit nebo opravit zničené provozy a opatřit
náhradní dodávky. Odstraňování následků mimořádných událos-
tí trvá často velmi dlouho.

Vzhledem ke své povaze a následkům jsou tyto mimořádné
události kvalifikovány jako trestný čin obecného ohrožení.
Ve srovnání s jejich celkovým počtem je vsak trestní stíhá-
ní vedeno velmi zřídka /asi u 15 % případů/. Příčina tkví
v obtížnosti prokázat zavinění odpovědných osob ve smyslu
trestního zákona.

Zvláště obtížné je prokázat zavinění úmyslné. Motivy
úmyslného jednání jsou velmi různorodé. Mimořádně závažný a
nebezpečný je projev nepřátelství k socialistickému spole-
čenskému a stánímu zřízení /záškodnictví - založení požáru
v podniku ČKD - Naftové motory v Praze 5 v roce 198l/. Jinak
se mezi pohnutkami - zejména u požárů - vyskytovala msta za
domnělé příkoří, sexuální deviace, snaha vyznamenat se při
hašení, ale též zakrýt jiný trestný čin /schodek ve skladu,
vloupání/.

Při zavinění z nedbalosti je typickou bezprostřední pří-
činou porušení technologické kázně spojené s podceňováním
bezpečnostních a protipožárních předpisů. U požárů je velmi
častou příčinou porušování bezpečnostních předpisů při sva-
řování.

Bezpečnostní a protipožární předpisy jsou v mnoha pod-
nicích považovány za zdržování v práci a za překážku při vy-
užívání výrobních kapacit. To vede k tolerování nekázně a za-
nedbávání kontroly, resp. ke kontrole formální a povrchní.
K jakým následkům to může vést, dokazují například výbuchy
v Třinci-Lyžbicích, na Dole Pluto a v n. p. VChZ Syntezia
Pardubice. Všechny měly za následek značný počet obětí na ži-
votech. V třineckém případě byla již podána obžaloba, v dal-
ších dvou vzpomenutých není vyšetřování dosud skončeno.


- 13 -

Nedostatek kontroly a nedodržování bezpečnostních před-
pisů je často příčinou požárů v zemědělství. Dochází k nim
zejména samovznícením uskladněných plodin nebo v důsledku
provozu strojů nevybavených potřebným bezpečnostním zaříze-
ním /nekryté výfuky motorů/.

V roce 1981 bylo pro obecné ohrožení stíháno celkem
1300 osob, z toho téměř 80 % pro zavinění požárů. Způsobe-
ná škoda činila 1 614 569 000 Kčs /byla podstatně ovlivněna
požárem v ČKD/. V roce 1982 se počet stíhaných snížil na 773
a škoda klesla na 88 615 000 Kčs. V roce 1983 byly stíhány
943 osoby a škoda činila 705 063 000 Kčs. V roce 1984 klesl
počet stíhaných na 878 a výše škody na 108 431 000 Kčs.
Výše škody v jednotlivých letech značně kolísá, což je ovliv-
něno nejen počtem mimořádných událostí, ale také - a to
v mnohem větší míře - charakterem postiženého objektu. Ze
stíhaných bylo v posledních 5 letech obžalováno průměrně
40 %.

Zlepšení situace lze dosáhnout především preventivním
odstraňováním příčin a podmínek mimořádných událostí. Výz-
nam trestního postihu je sice značný, ale přece jen druhot-
ný. Proto prokuratura zaměřuje dozor na plnění povinností
ze strany organizací, do jejichž působnosti prevence mimo-
řádných událostí náleží, a na kontrolu preventivních opatře-
ní státními kontrolními orgány.

Současná právní úprava poskytuje příslušným orgánům
dostatek možností, aby se stav zlepšil. Podle poznatků pro-
kuratury však chybí větší důslednost při kontrolách a uklá-
dání opatření k odstranění nebo nápravě závad. Musí se skon-
covat s tolerováním porušování bezpečnostních předpisů a s
oportunismem ve vztahu k pracovníkům, kteří v bezpečnostních
předpisech vidí zbytečnou zátěž. Je to nutné proto, že poru-


- 14 -

šování bezpečnostních předpisů má za následek nejen citel-
né hmotné škody, ale často i nenapravitelné poškození lid-
ského zdraví nebo dokonce ztráty na lidských životech.

5. Bezpečnost dopravy

Porušování zákonnosti v dopravě má podobné následky
jako mimořádné události, o kterých bylo hovořeno v předcho-
zí části.

V železniční dopravě se stav bezpečnosti a plynulosti
provozu vyvíjí relativně příznivě. Nehodovost soustavně
klesá. Zatím se pokles výrazněji projevoval v kategorii mé-
ně závažných nehod a ohrožovacích událostí s menšími násled-
ky. V roce 1934 však bylo poprvé zaznamenáno i mírné sníže-
ní v kategorii velkých nehod. Právě tyto velké nehody jsou
doprovázeny značnými hmotnými škodami.

Nehodovost v železniční dopravě je podstatně nižší
než v dopravě silniční, ve srovnání s ní má však vážnější
následky. Vedle přímých škod na životech, zdraví a majetku
jsou tu i následky nepřímé, zejména zdržení dopravního pro-
vozu. To negativně ovlivňuje plnění přepravních úkolů želez-
nice, a tím i plnění úkolů národního hospodářství.

Zlepšila se též situace, pokud jde o poškozování želez-
ničních nákladních vozů při ložných manipulacích a posunu.
Stav byl velmi nepříznivý; v letech 1977 až 1982 se počet
evidovaných poškození zvýšil téměř o 100 % / ze 77 000 na
137 000/. Všechna poškození však ani evidována nebyla. Ve-
dle toho se důsledně nezjišťovaly příčiny a nevyvozovaly dů-

sledky proti odpovědným osobám.


- 15 -

Vážnou otázkou je ochrana dopravovaného zboží před
rozkrádáním. Trestní stíhání je spojeno s obtížemi, zejmé-
na při zjišťování pachatelů, neboť trestný čin je zpravid-
la odhalen na jiném místě, než kde k němu došlo. U železnič-
ních zásilek ze zahraničí nelze s jistotou ani určit, zda
k činu došlo na území ČSSR nebo některého sousedního státu.
Podobné obtíže vznikají i při stíhání pachatelů krádeží ke
škodě cestujících v lůžkových a lehátkových vozech.

V letecké dopravě se stav bezpečnosti provozu vyvíjí
trvale příznivě. To platí především o hromadné letecké do-
pravě provozované čs. aeroliniemi. Již po několik let ne-
došlo k žádné těžké nehodě. Nízkou nehodovost vykazuje i ze-
mědělské letectví /Slov-Air/. Početnější jsou jen nehody ve
sportovním letectví Svazarmu, zejména při bezmotorovém létá-
ní. Následky evidovaných leteckých nehod na životech, zdraví
a majetku ve všech druzích letecké činnosti jsou poměrně ma-
lé.

Podobná situace je i ve vnitrozemské vodní plavbě. Po-
čet nehod je poměrně malý a větší plavební nehody jsou výji-
mečné. Převážně jde o nehody menšího rozsahu bez následků na
životech a zdraví a bez větších hmotných škod. Není jimi
ani ohrožena nebo narušena plynulost plavebního provozu.

Ve všech dosud zmíněných druzích dopravy je hlavní me-
todou prosazování socialistické zákonnosti všeobecný dozor
prokuratury. V silniční dopravě však převažuje trestní a
správní postih. Je tomu tak proto, ze na silniční dopravě
se značnou měrou podílejí vedle socialistických organizací
i jednotlivci. Právě oni stav zákonnosti v silniční dopravě
podstatně ovlivňují; z celkového počtu držitelů řidičských
průkazů v ČSSR je více než 90 % řidičů-amatérů.

V silniční dopravě jsou stíhány především trestné činy
ublížení na zdraví /včetně smrtelných následků/ páchané z


- 16 -

nedbalosti a ohrožovací trestné činy, spočívající v řízení
motorových vozidel pod vlivem alkoholu. Pachatelé dopravních
nehod, při nichž došlo k poškození majetku v socialistickém
vlastnictví, jsou převážně stíháni pro porušování povinnosti
v provozu socialistické organizace. Výjimečně dochází i ke
stíhání pro obecné ohrožení, a to zejména při vážných neho-
dách vozidel hromadné osobní dopravy nebo při střetech na
železničních přejezdech.

Z hlediska celkového stavu kriminality jsou trestné či-
ny v silniční dopravě významné především svou početností.
Během posledních tří let byla pro ně souzena téměř čtvrtina
/24 %/ všech obžalovaných. Z toho více než polovina byla
stíhána pro trestný čin opilství, u kterého existuje nepo-
chybně rozsáhlé "tmavé pole". Svědčí o tom i výsledky krimi-
nologického průzkumu. Jde totiž o čin, jenž se dá zjistit
jen při namátkových kontrolách prováděných příslušníky SNB,
nebo v souvislosti s další trestnou činností.

Nebezpečnost trestné činnosti v silničním provozu spo-
čívá hlavně v jejích závažných následcích na životech a
zdraví lidí, méně v hmotných škodách. V posledních deseti
letech bylo při dopravních nehodách usmrceno téměř 17 tisíc
osob a na následky zranění zemřely do jednoho měsíce po ne-
hodě další tři tisíce. Za stejné období bylo zraněno více
než 350 tisíc osob. Úhrnné společenské ztráty činí každoroč-
ně několik miliard korun. Sociální důsledky dopravních nehod
jsou stále závažným a citlivým celospolečenským problémem.

Je však nutno kladně hodnotit, že komplexní systém pé-
če o bezpečnost silničního provozu je na dobré úrovní a při-
náší pozitivní výsledky. Je tomu tak díky širokému zapojení
veřejnosti a využívání všech prostředků preventivního působe-
ní. Projevuje se trvalý pokles vážných nehod s následky na


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP