- 2. 4 -

K § 19

Při schvalovacím řízení a vydávání souhlasu z hlediska
jaderné bezpečnosti v jednotlivých etapách výstavby a uvá-
dění do provozu jaderného zařízení nejde o otázky, které
by se týkaly práv a povinností občanů či organizací,
ale jde výhradně o technické posuzování a rozhodování,
a proto zde není správní řád používán.

Dále pak specifika, zejména závažnost dané problema-
tiky, a celospolečenský zájem na maximálním snížení po-
tenciálního rizika spojeného s provozem jaderných zaříze-
ní vyžadují při dalších činnostech přijímání okamžitých
opatření ke zjednání nápravy při zjištěných nedostatcích
z hlediska jaderné bezpečnosti těchto zařízení.

Je proto tímto zákonem stanoveno, že pouze v přípa-
dě řízení spojeném s udělením pokuty organizaci nebo
pracovníkovi bude postupováno podle ustanovení správního
řádu.

K § 20

V oblasti dozoru nad jadernými zařízeními působí též
další orgány státní správy, které dbají v rámci svých
komplexních oblastí / hygiena, bezpečnost práce atd. / i na
nezávadnost a bezpečnost provozu jaderných zařízení ze
svých hledisek. Cílem právní úpravy je mimo jiné vymezit
pravomoci a povinnosti orgánů státního dozoru nad jadernou
bezpečností a začlenit je do systému existujících dozor-
ných orgánů, zejména orgánů hygienické služby, státního
odborného dozoru nad bezpečností práce, vodohospodářské
inspekce a dalších. Celá úprava je pojata tak, že ve vazbě
na ostatní dozory je možno považovat ji za komplexní.
Přitom je třeba zdůraznit, že jednotlivé dozory, jejichž
činnost vychází z jejich působnosti a úkolů daných pří-
slušnými samostatnými právními předpisy, se vzájemně
respektují a do svých kompetencí si nezasahují, přičemž
však jejich součinnost je nutná. Úkolem státního dozoru
je kontrola dodržování podmínek jaderné bezpečnosti ja-
derných zařízení v jejich úplnosti, přičemž působnost
ostatních orgánů státní správy není dotčena. K zabezpeče-
ní koordinovaného postupu dozorných orgánů zákon stanoví,


- 25 -

že navzájem spolupracují, poskytují si podklady a předávají
svá rozhodnutí vztahující se k jednotlivým jaderným zaříze-
ním, což jsou konkrétně zejména souhlasy Komise, stanoviska
orgánů bezpečnosti práce, závazné posudky orgánů hygienické
služby atd.

K § 21

Na základě zkušeností získaných v posledních deseti
letech a v důsledku přijatých závazků z mezinárodních úmluv
/ např. mnohostranná úmluva o fyzické ochraně jaderných ma-
teriálů/ je konkretizováno zmocnění Komise k vydávání obecně
závazných právních předpisů v oblasti jaderné bezpečnosti
jaderných zařízení.

Součinnost s ostatními zúčastněnými ústředními orgány
při vydávání obecně závazných právních předpisů je založena
legislativními pravidly, jakož i zvláštními předpisy.

V Praze dne 7. listopadu 1983

o0124_01.jpg

předseda vlády ČSSR

o0124_02.jpg

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP