- 42 -

vislosti s tím dojde ke způsobení škody, odpovídají s nimi

za následky - v rozsahu stanoveném zvláštními předpisy - ti, kdo

jsou povinni vykonávat nad nezletilci dohled.

K § 15:

Povolení k držení a nošení, nabývání vlastnictví, popřípadě
k půjčování kulových zbraní vojákům z povolání a vojákům v další
službě, příslušníkům Sboru národní bezpečnosti a příslušníkům
sborů nápravné výchovy budou podle § 15 vydávat orgány vojenské
správy, útvary vojsk ministerstva vnitra, popřípadě Sboru ná-
rodní bezpečnosti nebo Sboru nápravné výchovy, a to za podmínek
stanovených federálním ministerstvem národní obrany, federál-
ním ministerstvem vnitra nebo ministerstvy spravedlnosti re-
publik.

Tato zvláštní úprava se však nebude vztahovat na kulové
zbraně užívané vojáky a příslušníky Sboru národní bezpečnosti
a sborů nápravné výchovy k výkonu práva myslivosti.

K § 16 - 18:

Ustanovení hlavy druhé stanoví povolovací řízení a evi-
denční povinnost u loveckých brokových zbraní.

Za loveckou brokovou zbraň se považuje taková palná zbraň,
v níž se používá pro lovecké účely loveckých brokových nábojů
nebo kulových nábojů pro brokovnice. Za kulový náboj pro bro-
kovnice se povaluje náboj s jednotnou střelnou speciální kon-
strukce /např. střely typu S-Ball, Ideál/.

Držet a nosit loveckou brokovou zbraň může pouze ten, komu
byl vystaven podle předpisů o výkonu práva myslivosti lovecký
lístek, anebo cizinec, který má povolení k nákupu této zbraně
/§ 21/.

K § 19:

Nově se zavádí možnost, aby organizacím /např. lesnické
školy/ mohlo být vydáno pro účely odborné výuky apod. hromadné


- 43 -

povolení k držení loveckých brokových zbraní. Takto držené
lovecké brokové zbraně jsou uvedené organizace povinny řádně
evidovat a hlásit orgánu, který udělil povolení, své pracovníky
nebo členy, kteří odpovídají za řádné zacházení s těmito
zbraněmi.

K § 20 a § 21:

Na rozdíl od kulové zbraně není třeba k nákupu či jinému
způsobu nabytí lovecké brokové zbraně zvláštní povolení, nýbrž
stačí pouhé předložení platného loveckého lístku nebo předlo-
žení hromadného povolení. Jde-li však o brokovou zbraň pro jiné
než lovecké účely, vztahují se na ni ustanovení o kulových
zbraních /§ 4 odst. 2/. Jakékoliv nabytí lovecké brokové zbraně
je povinen si její držitel dát zapsat do loveckého lístku nebo
do hromadného povolení; při pozbytí této zbraně je povinen dát si
ji z tohoto dokladu vyškrtnout.

Umožňuje se i půjčení lovecké brokové zbraně. Může se tak stát
bez souhlasu orgánů státní správy; tuto zbraň však lze půjčit
pouze držiteli platného loveckého lístku a za předpokladu, že ma-
jitel této zbraně vystaví o půjčení písemné potvrzení.

Pro nákup lovecké brokové zbraně cizinci v československé so-
cialistické republice platí zvláštní úprava, podle níž mohou lo-
veckou brokovou zbraň nabýt jen na základě povolení vydaného kraj-
skou správou Sboru národní bezpečnosti příslušnou podle místa ná-
kupu zbraně. Toto povolení však neopravňuje k výkonu práva mysli-
vosti.

V souladu s ustanovením § 1 odst. 3 zákona č. 68/1965 Sb.,
o pobytu cizinců na území Československé socialistické republiky,

se za cizince považují všechny osoby, které nejsou československý
občany.

K § 22 - 24:

Dovoz, průvoz a vývoz loveckých brokových zbraní, včetně
povinností po dovozu, se uskutečňuje za obdobných podmínek jako
u kulových zbraní.

Stejně jako u palných kulových zbraní smí být do loveckého
lístku zapsána pouze lovecká broková zbraň označená českoslo-
venskou ověřovací nebo rovnocennou cizozemskou značkou.


- 44 -
K § 25 - 27:

Vojenské zbraně jsou speciálním druhem zbraní určeným pro vojenské
nebo bezpečnostní účely. Zvláštní účel použití se u většiny vojen-
ských zbraní projevuje zejména tím, že jejich konstrukce, příslu-
šenství a povrchová úprava jsou odlišné od ostatních kategorií
zbraní. Vedle toho je u vojenských ručních palných zbraní jejich
určení k uvedeným účelům ve většině případů zřejmé z označení
/přejímací značka a tormentační značka/, že zbraň náleží ozbroje-
ným silám.

Za vojenské zbraně se podle § 25 odst. 1 považují například
i pistole ráže 6, 35 mm a 7, 65 mm /i když nejsou vždy označeny
vojenskými značkami/ používané v ozbrojených sborech, neboť jejich
určení k bezpečnostním účelům bylo provedeno příslušným rozhodnutím
o zavedení do výzbroje. Jsou-li takovéto zbraně používány civilními
organizacemi nebo osobami uvedené určení zde chybí, a nejedná se
tedy o vojenské zbraně.

Ustanovení § 25 odst. 1 vymezuje kategorii vojenských zbraní
velmi široce - patří do ní nejen vojenské ruční palné zbraně /pušky,
samopaly/, ale též minomety, granáty apod. Úprava režimu a zacházení
s vojenskými zbraněmi je svěřena /§ 25 odst. 2 až 4/ do působnosti
příslušných ústředních orgánů státní správy - federálního minister-
stva národní obrany, ministerstev vnitra, ministerstev spravedlnosti
republik, federálního ministerstva dopravy a federálního minister-
stva zahraničního obchodu. Návrh proto upravuje jenom ty případy
a situace, kdy vojenské zbraně drží a nosí organizace nebo o soby
Proto podmínky pro držení, nošení, pro vydání povolení k držení
a nošení /zbrojní průkaz, hromadný zbrojní průkaz/, nabývání vlast-
nictví k těmto zbraním jsou stejné jako u kulových zbraní. Z povahy
této kategorie zbraní však vyplývá, že držení a nošení některých
druhů vojenských zbraní nebude organizacím a osobám vůbec povolo-
váno. Vzhledem k tomu, že zákon neupravuje držení a nošení chladných
zbraní, nepodléhají povolovacímu řízení analogicky ani vojenské
chladné zbraně /bodáky, útočné nože apod. /.

Opravy a úpravy vojenských zbraní se mohou pro organizace a o -
soby provádět v organizacích určených federálním ministerstvem národ-
ní obrany; s přihlédnutím k tomu, že federální ministerstvo vnitra
řídí část ozbrojených sil Československé socialistické republiky, tj,


- 45 -

vojska ministerstva vnitra, určí organizace oprávněná k pro-
vádění uvedených činností též federální ministerstvo vnitra.

K § 28 - 30:

Nově jsou v návrhu zákona obsažena ustanovení o historických
zbraních. Jednak se přesně stanoví, co se za takové zbraně po-
važuje /palné zbraně vyrobené do konce roku 1870/, a dále se

jejich držení a nošení zásadně neváže na povolení orgánů státní
správy. Výjimku - stejně jako dosud - tvoří pouze historické
pistole a revolvery, které sice byly vyrobeny před koncem roku
1870, avšak nabíjejí se zezadu a lze do nich použít v současné
době dostupné střelivo /náboje/, a v důsledku toho mají účinky
jako palné kulové zbraně. K jejich držení a nošení musí proto
osoba mít zbrojní průkaz a organizace hromadný zbrojní průkaz.
Režim pro přesné napodobeniny /repliky/ historických zbraní se
odvozuje od režimu, kterému podléhá zbraň - originál. Za přesnou
napodobeninu lze považovat pouze takovou repliku historické
zbraně, která odpovídá originálu nejen vnějším vzhledem, ale
i funkčně, tj. jedná se o zbraň schopnou střelby.

Na výrobu a opravy přesných napodobenin historických zbraní
se vztahuje stejné omezení jako na výrobu a opravy kulových
zbraní.

K § 31 - 33:

Rozvoj techniky v oblasti zbraní a střeliva má za následek
prudký rozmach výroby a hlavně používání různých přístrojů
a zařízení založených na obdobných nebo stejných principech
jako palné zbraně, tj. jsou to přístroje a zařízení, v nichž
je zdrojem energie Střelný prach nebo nárazová slož. Z těchto
důvodů ustanovení § 31 až 33 nově upravují povolovací řízení
a evidenční povinnost u tzv. poplašných, startovacích a jiných
expanzních přístrojů a zařízení. Nákup těchto přístrojů a za-
řízení - s výjimkem těch, v nichž lze použít normálního střeli-
va a které mají výšlehový otvor v ose hlavně- není vázán na
povolení. Mohou je však nakupovat pouze osoby starší 18 let
a organizace. Přístroje a zařízení tohoto druhu mají nejrůzněj-
ší podobu a lze jich použít k nejrůznějším účelům. Jsou to např.


- 46 -

známé startovací a poplašné pistole, jateční přístroje,
přístroje pro vstřelování, spojovací zařízení apod.

Na držení, nošení, nákup nebo jiný způsob převodu vlast-
nictví poplašných, startovacích a jiných expanzních přístrojů
a zařízení, v nichž lze použít střeliva anebo které mají
výšlehový otvor v ose hlavně, se použijí ustanovení o držení,
nošení, nákupu nebo jiném způsobu převodu vlastnictví kulo-
vých zbraní.

Pro úplnost je třeba uvést, že pro vývoj, výrobu, opravy,
úpravy, přepravu, dovoz, průvoz a vývoz poplašných, starto-
vacích a jiných expanzních přístrojů a zařízení, v nichž
lze použít střeliva anebo mají výšlehový otvor v ose hlavně,
platí přiměřeně ustanovení jako u kulových zbraní.

K § 34:

Obdobně jako v zákoně č. 162/1949 Sb. se stanoví úprava
tzv. nedovolených zbraní. Jsou to, jak vyplývá z jejich pojme-
nování, zbraně, jejichž držení a nošení není zákonem v zásadě
dovoleno. Mohou je tvořit prakticky všechny druhy zbraní, je-
jichž povolovací řízení a evidenční povinnost jsou v zákoně
zakotveny /tzn. kulové zbraně, lovecké brokové zbraně, vojen-
ské zbraně, poplašné, startovací a jiné expanzní přístroje
a zařízení apod. /. Jejich charakteristickým rysem je to, že
jsou nějakým způsobem upraveny, pozměněny anebo konstruovány
k vystřelování nebezpečných látek, popřípadě jde o zbraně
založené na jiných principech než dosavadní palné zbraně
/např. zbraně založené na principu elektroindukce/ nebo jsou
upraveny tak, aby při jejich použití mohlo být dosaženo větší-
ho účinku a tedy i způsobeno těžší poranění.

Z obecného zákazu držení a nošení nedovolených zbraní
se připouštějí výjimky, například pokud jde o oblast jejich
hospodářského využití / např. čištění komínů pomocí speciálně
upravené lovecké brokové zbraně/ nebo jejich držení v muzeích.
K tomu účelu však musí mít socialistické organizace nebo orgán
státní správy zvláštní povolení útvaru Sboru národní bezpečnosti


- 47 -
K § 35 a § 36:

Tak jako dosud je umožněno organizacím, které provozují
svou činnost na úseku zbraní, mít zbraně a jejich všechny sou-
části bez zvláštního povolení. Mezi tyto součásti a zbraně
náleží i součásti a zbraně, které příslušné organizace samy
nevyvíjejí a nevyrábějí, ale nezbytně je potřebují například
pro srovnávací zkoušky s vyvíjenými nebo vyráběnými zbraněmi
apod.

S ohledem na skutečnost, že z hlavních částí kulových
zbraní a speciálních expanzních přístrojů jako je hlaveň a závěr,
lze sestavit zbraň schopnou střelby, zahrnuje zákon i úpravu
prodeje těchto hlavních částí. Mohou být zakoupeny jen na
základě zvláštního povolení vydaného okresní správou Sboru
národní bezpečnosti. Ostatní součásti uvedených zbraní lze
nakoupit po předložení zbrojního průkazu. Jakékoliv, tj. i hlavní
části loveckých brokových zbraní, lze zakoupit po předložení
platného loveckého lístku.

K § 37:

Znehodnocení zbraní a speciálních expanzních přístrojů
může být provedeno pouze organizací k tomu určenou, která
o znehodnocení vystaví příslušný doklad. Znehodnocením je pro-
vedení takových úprav, které zaručují trvalou nezpůsobilost
zbraně / přístroje/ ke střelbě, přičemž se však nemění vnější
vzhled.

Ustanovení odstavce 6 nedovoluje nošení znehodnocených
zbraní. Za nošení však nelze považovat přenesení zbraně na
výstavu, přenesení koupené zbraně, zejména historické, z pro-
dejny domů apod.

ČÁST DRUHÁ
ZBRANĚ V KULTURNÍCH ORGANIZACÍCH A ZAŘÍZENÍCH A VYSTAVOVÁNÍ ZBRANÍ

K § 38 - 40:

V kulturních organizacích a nařízeních / divadla, film, tele-
vize/ jsou velmi často drženy zbraně ve stavu schopném střelby
k vyvolání zvukových či světelných efektů. K těmto účelům může


- 48 -

být užito výhradně zbraní upravených pro cvičnou střelbu,
a to na základě povolení vydaného okresní správou Sboru
národní bezpečnosti. Odpovědnost za řádnou úschovu a zabez-
pečení těchto zbraní proti možnému zneužití má samozřejmě
kulturní organizace nebo zařízení, jíž bylo povolení vydáno.

Vystavování zbraní - ve stavu schopném střelby /např.
na veletrzích, podnikových výstavkách výrobců zbraní/ je
možné pouze na základě povolení vydaného okresní správou
Sboru národní bezpečnosti a za předpokladu, že vystavovatel
zabezpečí vystavené zbraně proti zneužití. Při dodržení stej-
né podmínky je možné bez povolení vystavovat historické
zbraně schopné střelby v kulturních organizacích a zařízeních.

ČÁST TŘETÍ
STŘELIVO

K § 41 - 48:

Nově se rovněž stanoví povolovací řízení a evidenční
povinnost pro vývoj, výrobu, držení, nošení, nákup a prodej,
dovoz, průvoz a vývoz střeliva do kulových, loveckých
brokových, vojenských a historických /§ 30/ zbraní použí-
vaných organizacemi a občany.

Vyvíjet, vyrábět a prodávat střelivo do uvedených
zbraní mohou jen organizace, jimž byl udělen souhlas přísluš-
ným ústředním orgánem v dohodě s příslušným ministerstvem
vnitra republiky.

Zákon stejně jako dosud umožňuje držitelům platných
loveckých lístků vyrábět si lovecké brokové náboje. Tato
činnost mezi myslivci značně rozšířená má nejen ekonomický
význam, ale úzce souvisí s vlastním výkonem práva myslivosti
jednotlivými členy mysliveckých svazů.


- 49 -

Držet a nosit střelivo může pouze držitel zbrojního prů-
kazu, popř. hromadného zbrojního průkazu/pro kulovou, vojenskou
nebo historickou zbraň/ nebo platného loveckého lístku /pro
loveckou brokovou zbraň/, popř. hromadného povolení. Rovněž
nákup a prodej střeliva je vázán především na předložení těchto
dokladů držitelem zbraně, výjimku tvoří /hromadné/ zbrojní
průkazy pro historické zbraně uvedené v § 30. Vzhledem k účelu
sledovanému vydáním těchto povolení - umožnit především sbě-
ratelství historických zbraní - není nutné, aby jejich držitelé
nakupovali střelivo. Z tohoto důvodu prováděcí předpis stanoví,
že /hromadný/ zbrojní průkaz neopravňuje držitele k nákupu stře-
liva. Nákup vhodného střeliva například orgánům Svazu pro spo-
lupráci s armádou pro zajištění střelecké činnosti základních
organizací apod., anebo výjimečně držitelům historických zbraní,
lze umožnit na základě zvláštního povolení okresní správy Sboru
národní bezpečnosti /§ 45 odst. 1/.

Zákon umožňuje i sbírání brokových nábojů a držení kulo-
vých nábojů pro účely výuky, především na lesnických školách
a v mysliveckých kursech, v omezeném množství. V prováděcím
předpise jsou stanoveny podrobnější podmínky - lze držet nej-
výše tři kusy nábojů od každého druhu a ráže.

Dovoz, průvoz a vývoz střeliva lze uskutečnit za stejných
podmínek jako u "kulových zbraní.

Za střelivo, se nepovažují, a povolovacímu řízení tedy
nepodléhají, střely /broky/ do plynových zbraní a nábojky
do poplašných, startovacích a jiných expanzních přístrojů
a zařízení. Proto je lze nakupovat a prodávat volně, avšak
jen osobám starším 18 let. siřeji než dosud jsou v zákoně též
obsažena ustanovení o nedovoleném střelivu /střelivu, které
nelze zásadně držet a nosit/. Vzhledem k technickému rozvoji
se přesněji vymezuje pojem tohoto druhu střeliva /náboje
s třaskavou, biologickou, chemickou, výbušnou nebo zápalnou
střelou anebo náboje se střelami upravenými tak, že jimi
může být způsobeno těžší poranění/. Na druhé straně pak
se umožňuje výjimečně používat některých druhů takového stře-
liva především k hospodářským účelům /např. speciální stře-
livo pro udržování tzv. věčných ohňů v hutnictví a podnicích
chemického průmyslu, v zoologických zahradách apod. /.


- 50 -

Rámcové podmínky jsou stanoveny i pro vystavování střeliva
- nevyžaduje se povolení, ale střelivo je nutno především
zabezpečit proti odcizení nebo zneužití.

ČÁST ČTVRTÁ
STŘELNICE

K § 49:

Podle tohoto ustanovení je možno zřídit a provozovat
střelnici jen se souhlasem okresní správy Sboru národní bez-
pečnosti. Půjde především o střelnice pro cvičnou a sportovní
střelbu anebo pro střelbu v rámci branné výchovy. Při po-
suzování žádosti o souhlas zkoumá příslušná správa Sboru ná-
rodní bezpečnosti zejména, zda střelnice bude umístěna tak,
aby při provozu na ní nebyl porušován veřejný pořádek,
ohrožena bezpečnost a zdraví osob nebo majetek. Přitom
se pochopitelně vlastní stavba střelnice bude řídit předpisy
o územním plánování a stavebním řádu /stavební zákon/ a před-
pisy vydanými k jeho provedení /zejména vyhlášky federálního
ministerstva pro technický a investiční rozvoj č. 85/1976 Sb.,
o podrobnější úpravě územního řízení a stavebním řádu, a č. 86/
1976. Sb., o osvědčování vhodnosti výrobků pro stavební části
staveb/.

ČÁST PÁTÁ
DOZOR NAD DODRŽOVÁNÍM PŘEDPISŮ

O ZBRANÍCH A STŘELIVU
K § 50 a § 51:

Výkon dozoru nad dodržováním ustanovení zákona a předpisů
vydaných k jeho provedení se přebírá v rozsahu stávající úpravy,
avšak některá navržená ustanovení jsou v tomto směru konkrétnější,
přesnější a hlouběji propracována.


- 51 -

Obecný dozor, tj. dozor nad dodržováním všech předpisů
o zbraních a střelivu, vykonávají útvary Sboru národní bez-
pečnosti.

Vedle nich vykonávají speciální dozor nad dodržováním
předpisů o jednotlivých druzích zbraní ty orgány státní správy,
které o povolování a evidenci těchto zbraní rozhodují.

Při výkonu dozoru jsou uvedené orgány zejména oprávněny
kontrolovat zbraně a střelivo a doklady k nim a za tím účelem
mohou požadovat jejich předložení. U organizací držících zbraně
a střelivo mohou orgány dozoru kontrolovat vedení evidencí
zbraní a střeliva a způsob zabezpečení zbraní a střeliva proti
odcizení nebo zneužití.

Jako v dosavadní úpravě mohou orgány dozoru odebrat a
zajistit do rozhodnutí příslušného orgánu zbraň nebo střelivo,
které někdo má bez příslušného povolení. V podstatě stejná
oprávnění mají, jestliže zjistí, že někdo při použití zbraně
porušil veřejný pořádek, ohrozil bezpečnost a zdraví osob
nebo majetek; oprávnění tohoto druhu však pro orgány dozoru
vyplývá z jiných předpisů /zákon č. 60/1961 Sb., o úkolech
národních výborů při zajišťování socialistického pořádku/.

Z výše uvedených důvodů mohou orgány dozoru navrhnout zasta-
vení provozu, popřípadě zrušení střelnice.

ČÁST ŠESTÁ
USTANOVENÍ SPOLEČNÁ, PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ

K § 52 - 65:

Nově je upraven postup při nálezu kulové, lovecké brokové,
vojenské, historické zbraně, poplašného, startovacího a jiného
expanzního přístroje a zařízení, nedovolené zbraně a střeliva
do nich. Podle tohoto ustanovení každý, kdo takovou zbraň najde,
je povinen nález ohlásit nejbližšímu útvaru Sboru národní bez-
pečnosti, popřípadě - nehrozí-li mu nebezpečí úrazu - nález
odevzdat. Tento útvar učiní podle konkrétních podmínek další

opatření.


- 52 -

Na základě získaných zkušeností je dosavadní ustanovení
§ 16 zákona č. 162/1949 Sb. o tom, jak naložit se zbraněmi

/střelivem/, pro něž není oprávnění, modifikováno tak, aby
vyhovovalo praxi. Osoby nebo organizace, jejichž povolení
k držení kulových, loveckých brokových, vojenských a histo-
rických zbraní /§ 30/ a speciálního expanzního přístroje,
popřípadě střeliva do nich, pozbylo platnosti, jsou povinny
tuto zbraň, střelivo, popřípadě přístroj odevzdat orgánu,
který povoluje jejich držení a nošení. Tyto osoby nebo orga-
nizace mohou uvedenou zbraň a střelivo převést na osobu nebo
organizaci oprávněnou k jejímu držení a nošení, nebo ji na-
bídnout k výkupu socialistické obchodní organizaci anebo dát
znehodnotit. Neučiní-li tak do dvou měsíců ode dne, kdy povo-
lení pozbylo platnosti, příslušný orgán nabídne zbraně k pro-
deji nebo na jejich náklad znehodnotí nebo zničí. Výtěžek
za prodanou zbraň se předá jejímu původnímu držiteli, s vý-
jimkou zbraní určených ke zničení, za které se náhrada neposky-
tuje.

Nově se v ustanovení S 54 stanoví postup při úmrtí opráv-
něného držitele kulové, lovecké brokové nebo vojenské zbraně
anebo speciálního expanzního přístroje a zařízení. V takovém
případě se zbraň včetně střeliva i povolení k držení a nošení
zbraně /zbrojní průkaz/, předá do úschovy nejbližšímu útvaru
Sboru národní bezpečnosti; lovecká broková zbraň a lovecký
lístek se odevzdají národnímu výboru. Po skončení dědického
řízení může vlastník zbraně požádat o příslušné povolení k drže-
ní a nošení. Jinak se postupuje podle ustanovení § 53 odst. 2
zákona.

Účelem tohoto zákona není úprava používání zbraní. Přesto
však je třeba, zejména v zájmu zajištění veřejného pořádku,
upravit alespoň rámcově střelbu ze zbraní zejména osobami
mladšími 18 let a střelbu z historických zbraní. Osoby mladší

18 let mohou z kulových, loveckých brokových a vojenských zbra-
ní střílet, a to pod přímým dozorem odborného instruktora.
Půjde především o sportovní střelbu v rámci Svazu pro spolupráci
s armádou, střelbu ve školách a pod. Mírnější podmínky jsou
stanoveny pro střelbu z plynových kulových zbraní /§ 14 odst. 1/,
a to vzhledem k jejich menší nebezpečnosti.


- 53 -

Zvláštní podmínky stanoví návrh pro střelbu z historických
zbraní. Z takovýchto zbraní je možno střílet teprve po provedení
tzv. tormentační zkoušky / tlaková zkouška pevnosti/ v českoslo-
venské státní zkušebně a zpravidla jen na schválených střelnicích.

Stejně jako v dosavadní úpravě obsahuje zákon / § 57/ ustano-
vení o tom, že v době mimořádného ohrožení klidu a veřejného pořád-
ku nebo v období branné pohotovosti státu může federální minister-
stvo vnitra k zachování a obnovení veřejného pořádku nařídit ode-
vzdání všech nebo některého druhu zbraní a střeliva do úschovy
útvarů Sboru národní bezpečnosti. Nově je v tomto ustanovení za-
kotvena stejná povinnost týkající se doby branné pohotovosti státu.

Pokud se majitelé takto uložených zbraní a střeliva o ně ne-
přihlásí ani po výzvě útvaru Sboru národní bezpečnosti do jednoho
roku po zrušení těchto opatření federálním ministerstvem vnitra,
připadnou stejně jako podle dosavadní úpravy do vlastnictví státu.

Vzhledem k tomu, že zákon o zbraních a střelivu navazuje na
předpisy o zkoušení a ověřování palných a plynových zbraní, je
v § 60 přesně vymezen vztah obou právních úprav.

Z tohoto vztahu vyplývá potřeba zařadit do návrhu zákona
zmocnění pro Úřad pro normalizaci a měření, aby v rámci výkonu
státní správy na tomto úseku zabezpečoval stanovenými prostředky
závazky vyplývající pro Československou socialistickou republiku
z Úmluvy o vzájemném uznávání zkušebních značek ručních palných
zbraní - jde o novou formu úředního zkoušení zbraní, střeliva
a jejich součástí, § přihlédnutím ke specifické povaze závazků
vyplývajících z Úmluvy se jeví vhodnější zakotvit uvedené zmocnění
v zákoně o zbraních a střelivu, a nikoliv v zákoně o státním zku-
šebnictví.

Navrhovaná úprava je z části analogická úpravě osvědčování
vhodnosti výrobků pro stavební části staveb /§ 53 stavebního
zákona /.

V § 61 se výslovně stanoví, že některá ustanovení správního
řádu / např. ustanovení o písemném vyhotovení správního rozhodnutí/
nebudou aplikována na případy, kdy se v řízení o vydání povolení
žadateli vyhoví. Tato úprava vychází z dosavadní praxe a jejím cí-
lem je právně vyjádřit zjednodušení administrativního postupu.


- 54 -

Předpokládá se, že k tomuto zákonu bude vydána prováděcí
vyhláška. Vydá ji federální ministerstvo vnitra a bude obsa-
hovat podrobnější úpravu otázek týkajících se povolovacího
řízení a evidencí povinnosti na úseku všech druhů zbraní a
střeliva. Vedle toho vydají ministerstva vnitra republik vzo-
rové směrnice /§ 9/ a ministerstva zdravotnictví republik na
základě § 70 odst. 1 písm. c/ zákona č. 20/1966 Sb., o péči
o zdraví lidu, předpisy ke zjištování fyzické a duševní způ-
sobilosti k držení a nošení zbraní. Rovněž Úřad pronormaliza-
ci a měření bude v rámci stanovené působnosti vydávat obecně
závazné předpisy.

Aby byl zabezpečen hladký přechod na novou úpravu obsa-
hující některé změny v povolovacím řízení a evidenční povin-
nosti, je v § 63 zakotveno ustanovení přechodné, jehož cílem
je bez dalších nároků na finanční prostředky a na bilanci
pracovních sil uvést nový zákon do života v době co nejkratší.
Z toho důvodu se nejprve stanoví, že zbrojní průkazy a hro-
madné zbrojní průkazy vydané před účinností tohoto zákona
platí po dobu v nich uvedenou.

Závažným je v tomto směru dále ustanovení, podle něhož
jsou držitelé kulových zbraní, kteří je mají zapsány v lovec-
kých lístcích a nemají na ně vystaven zbrojní průkaz, povinni
do tří let po nabytí účinnosti tohoto zákona požádat o vydání
zbrojního průkazu. V praxi se jedná o více jak 90. 000 členů
mysliveckých svazů, kteří mají své lovecké kulové nebo kulo-
brokové zbraně zapsány pouze v loveckém lístku a nemají na ně

vystaven zbrojní průkaz, jak to nový zákon jednoznačně vyžaduje,
Aby bylo možno tento úkol postupně realizovat, posouvá se na

delší časové období, kdy bude moci být řešen v rámci výkonu
bežné agendy kulových zbraní.

Aby byl získán náležitý přehled o zbraních, které drží
organizace na hromadný zbrojní průkaz nebo na hromadné povo-
lení, jsou organizace povinny žádat do jednoho roku od nabytí
účinnosti zákona o vydání nových povolení. Účelem tohoto opa-

tření je současně přezkoumat, zda počet zbraní a střeliva od-
povídá skutečné potřebě jednotlivých organizací.


- 55 -

Realizace zákona si nevyžádá zvýšení nároků na finan-
ční prostředky ze státních rozpočtů federace ani obou republik.
Úkoly s ní spojené lze zabezpečit ze stávajících rozpočtů
ministerstva vnitra České socialistické republiky a minister-
stva vnitra Slovenské socialistické republiky. Budou-li při-
jaty lhůty stanovené v přechodných ustanoveních pro vystavení
zbrojních průkazů těm držitelům loveckých kulových zbraní,
kteří je dosud mají zapsány pouze na loveckých lístcích, nevy-
žádá si přijetí zákona ani požadavky na bilanci pracovních sil
v oboru ministerstev vnitra republik.

K výkonu státní správy v oblasti loveckých brokových zbra-
ní a střeliva je nutno pro úplnost uvést, že ústředním orgánem
státní správy budou tak jako dosud ministerstva zemědělství
a výživy České socialistické republiky a Slovenské socialistické
republiky.

Přijetí zákona v navržené koncepci vytváří podmínky pro
dlouhodobé uspořádání agendy zbraní a střeliva tak, aby v plném
rozsahu odpovídalo zájmům socialistické společnosti i předpo-
kládanému rozvoji vědy a techniky v této oblasti.

V Praze dne 14. července 1983

o0112_01.jpg

Předseda vlády ČSSR

o0112_02.jpg

Ministr vnitra ČSSR


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP