- 24 -

ČÍST ČTVRTÍ
STŘELNICE

§ 49

/1/ Zřídit a provozovat střelnici pro střelbu ze zbraní,
k jejichž držení a nošení je třeba povolení nebo oprávnění po-
dle tohoto zákona, lze jen se souhlasem okresní správy Sboru
národní bezpečnosti; zrušení střelnice je provozovatel povinen
oznámit tomuto útvaru.

/2/ Ustanovením odstavce 1 nejsou dotčeny předpisy o územním
plánování a stavebním řádu.

ČÁST PÁTÁ
DOZOR NAD DODRŽOVÁNÍM PŘEDPISU O ZBRANÍCH A STŘELIVU

§ 50

Výkon dozoru

/1/ Dozor nad dodržováním ustanovení tohoto zákona a předpi-
sů vydaných k jeho provedení vykonává Sbor národní bezpečnosti
a u loveckých brokových zbraní a střeliva též národní výbory.

/2/ Jde-li o kulové zbraně pro jiné než lovecké účely /§ 15
odst. 1 až 3/, vykonávají dozor podle odstavce 1 u vojáků z povo-
lání a vojáků v další službě orgány určené federálním ministerstvem
národní obrany, u vojáků z povolání a vojáků v další službě vojsk
ministerstva vnitra orgány určené federálním ministerstvem vnitra
a u příslušníků Sboru národní bezpečnosti orgány určené federálním
ministerstvem vnitra a ministerstvy vnitra republik a u příslušní-
ků sborů nápravné výchovy orgány určené ministerstvy spravedlnosti
republik.


- 25 -

§ 51
Oprávnění orgánů dozoru

/1/ Orgány vykonávající dozor jsou oprávněny

a/ požadovat předložení zbraně, střeliva a příslušných dokladů
a provádět jejich kontrolu,

b/ kontrolovat u organizací evidence zbraní a střeliva a zabez-
pečení zbraní a střeliva proti odcizení nebo zneužití.

/2/ Zjistí-li orgány dozoru, že někdo má zbraň, popřípadě
střelivo bez příslušného povolení nebo oprávnění, odeberou je
a zajistí do rozhodnutí příslušných orgánů.

/3/ Útvary Sboru národní bezpečnosti jsou oprávněny, zjistí-li,
že provozem střelnice je porušován veřejný pořádek, ohrožena bez-
pečnost a zdraví osob nebo majetek, nařídit zastavení provozu, po-
případě navrhnout zrušení střelnice.

ČÍST ŠESTÁ
USTANOVENÍ SPOLEČNÁ, PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ

§ 52

Nález zbraně a střeliva

/1/ Nález kulové, lovecké brokové, vojenské a historické
zbraně, poplašného, startovacího a jiného expanzního přístroje
a zařízení, nedovolené zbraně, popřípadě střeliva do nich je
každý povinen neprodleně oznámit nejbližšímu útvaru Sboru národ-
ní bezpečnosti, a nehrozí - li nebezpečí úrazu, odevzdat je tomuto
útvaru.


- 26 -

/2/ Oznámením nálezu podle odstavce 1 je nahrazeno hlášení

14/
nálezu podle občanského zákoníku14/.

§ 53

Postup při skončení platnosti povolení k držení
a nošení zbraně a střeliva

/1/ Osoba a organizace, jejichž povolení k drže-
ní a nošení zbraní a střeliva anebo lovecký lístek pozbyly plat-
nosti anebo byly odňaty, jsou povinny odevzdat:

a/ kulové, vojenské a historické /§ 30/ zbraně a speciální

expanzní přístroje a střelivo do pěti dnů do úschovy okresní

správě Sboru národní bezpečnosti nebo na místo touto správou
určené,

b/ lovecké brokové zbraně a střelivo do pěti dnů do úschovy
národnímu výboru.

/2/ Osoba a organizace mohou zbraně a střelivo uvedené
v odstavci 1 převést na osobu nebo organizaci oprávněnou k jejich
držení a nošení nebo nabídnout k výkupu obchodní organizaci nebo
dát znehodnotit. Jestliže osoba a organizace tak neučiní do dvou
měsíců po skončení platnosti povolení, okresní správa Sboru ná-
rodní bezpečnosti nebo národní výbor, jde-li o loveckou brokovou
zbraň, nabídne zbraň a střelivo k prodeji obchodní organizaci nebo
na jejich náklad znehodnotí nebo zničí. Výtěžek dosažený prodejem
po srážce nákladů prodeje se předá jejímu původnímu držiteli.

14/ § 453 odst. 1 občanského zákoníku.


- 27 -

§ 54
Postup při úmrtí držitele zbraně a střeliva

/1/ Při úmrtí oprávněného držitele kulové, lovecké brokové,
vojenské a historické /§ 30/ zbraně a speciálního expanzního pří-
stroje a střeliva je povinen ten, kdo se zemřelým žil ve společné
domácnosti, odevzdat do deseti dnů ode dne úmrtí kulové, vojenské
a historické /§ 30/ zbraně, speciální expanzní přístroje a střeli-
vo do úschovy nejbližšímu útvaru Sboru národní bezpečnosti; v pří-
padě, že zemřelý žil sám, má povinnost neprodleně odevzdat tyto
zbraně, přístroje a střelivo ten, kdo s nimi první přišel do sty-
ku /nabyvatel majetku v souvislosti s řízením o dědictví, orgán
vypořádávající dědictví připadlé státu/, lovecké brokové zbraně
a střelivo jsou povinny uvedené osoby odevzdat ve stejné lhůtě
do úschovy národnímu výboru.

/2/ Vlastník zbraně a střeliva, který nabyl vlastnictví dědí
ním, může po skončení řízení o dědictví požádat o povolení k její-
držení a nošení. Neučiní-li tak do deseti dnů od právní moci roz-
hodnutí, jímž bylo projednání dědictví skončeno, anebo jestliže
nebude povolení vydáno, postupuje se podle § 53 odst. 2.

Střelba cvičná a střelba z histo-
rických zbraní

§ 55

/1/ Z kulové, lovecké brokové a vojenské zbraně lze cvičně
střílet jen na schválené střelnici.

/2/ Osoba mladší 18 let může střílet ze zbraní uvedených
v odstavci 1 jen v rámci organizované střelecké /branně/ výcho-
vy a pod přímým dozorem odborného instruktora!


- 28 -

/3/ Z kulové zbraně uvedené v § 14 odst. 1 může osoba
mladší 18 let střílet jen pod přímým dozorem osoby starší
18 let.

§ 56

/1/ Z historických zbraní lze střílet jen na schválených
střelnicích, pokud není dále stanoveno jinak, a to po tlakové
zkoušce pevnosti provedené podle předpisů o státním zkušebnic-
tví.

/2/ Mimo schválené střelnice lze střílet z historických
zbraní jen na základě povolení okresní správy Sboru národní
bezpečnosti.

/3/ Střílet z historických zbraní, které jsou ve sbírkách kul-
turních organizací a zařízení, není dovoleno.

§ 57

Odevzdání zbraní a střeliva do úschovy

/1/ V době mimořádného ohrožení klidu a veřejného pořádku
nebo v době branné pohotovosti státu může federální ministerstvo
vnitra k zachování nebo obnovení veřejného pořádku nebo zajiště-
ní obranné schopnosti země nařídit odevzdání všech nebo určitého
druhu zbraní a střeliva, s výjimkou vojenských zbraní ozbrojených
sborů, sborů ozbrojené ochrany a celní správy /§ 25 odst. 3 a 4/,
do úschovy útvarů Sboru národní bezpečnosti.

/2/ Nepřihlásí-li se o odevzdanou zbraň a střelivo ani po

výzvě útvaru Sboru národní bezpečnosti její držitel nebo jeho
právní nástupce do jednoho roku po zrušení opatření uvedených
v odstavci 1, připadne zbraň a střelivo db vlastnictví státu.


- 29 -

§ 58

Ustanovení tohoto zákona o převodech vlastnictví ke zbra-
ním a střelivu organizacemi se vztahují i na převody správy
zbraní a střeliva prováděné státními organizacemi.

§ 59

Ustanovení tohoto zákona se nevztahují na osoby požívající
diplomatických a konzulárních výsad a imunit.

§ 60

/1/ Ustanovením § 5 odst. 1 a 2, § 10, § 24, § 31, § 32
a § 42 odst. 1 a 3 nejsou dotčeny předpisy o státním zkušeb-
nictví.

/2/ Úřad pro normalizaci a měření

a/ vydává předpisy, v nichž stanoví zkušební značky pro označo-
vání zbraní a střeliva a jejich součástí a podmínky pro udě-
lování těchto značek,

b/ uděluje, mění a odnímá organizacím pověření ke zkouškám
a kontrole zbraní a střeliva a jejich součástí,

c/ vydává a odnímá osvědčení o tom, že zbraně a střelivo a je-
jich součásti splňují požadavky vyplývající z mezinárodní smlou-
vy

§ 61

Obecné předpisy o správním řízení se nevztahují na rozhod-
nutí, kterým se povoluje držení a nošení, vývoz, dovoz a průvoz
zbraní a střeliva /§ 6, § 9, § 11, § 12, § 15, § 19, § 21 až 23,
§ 26, § 30, § 32, § 34, § 36, § 37, § 42, § 44, § 47/, pokud se
v řízení žádosti navrhovatele vyhoví.

15/ Úmluva o vzájemném uznávání zkušebních značek ručních palných
zbraní / publikována vyhláškou ministra zahraničních věcí
č. 70/1975 Sb. /.


- 30 -

§ 62
Zmocňovací ustanovení

K provedení tohoto zákona vydá federální ministerstvo
vnitra v dohodě se zúčastněnými ústředními orgány obecně závaz-
ný právní předpis, v němž podrobněji upraví:

a/ vydávání povolení k držení a nošení kulových a vojenských
zbraní a střeliva / § 6 až 9 odst. 1, § 26 a § 44 odst. 1/,

b/ vydávání povolení k nabytí vlastnictví, dovozu, vývozu

a průvozu kulových a loveckých brokových zbraní a střeliva
/§ 11, § 12, § 20, § 22 a § 23/ a udělování hromadných po-
volení /§ 19 odst. 1/,

c/ opravování, upravování a znehodnocování kulových, loveckých
brokových a vojenských zbraní /§ 5, § 17 a § 37/,

d/ způsob vedení evidencí zbraní a střeliva a jejich uskladnění
a zabezpečení /§ 2, § 9 odst. 2, § 13 odst. 1, § 19 odst. 2
písm. b/ a c/, § 26 a § 38/,

e/ zacházení se zbraněmi v kulturních organizacích a zařízeních
a jejich vystavování /§ 38 a § 39/,

f/ prodej střeliva /§ 45/ a jeho omezení pro kulturní organiza-
ce a zařízení a pro držitele historických /§ 30/ zbraní, naklá-
dání s odevzdaným střelivem /§ 42 a § 53/, sběratel-
ství brokových a kulových nábojů /§ 44 odst. 4/, povinnosti
držitelů povolení k nákupu střeliva /§ 45 odst. 1/,

g/ zřizování střelnic /§ 49/,

h/ výkon dozoru nad dodržováním předpisů o zbraních a střelivu
/§ 50 a § 51/,

i/ postup při zbavení způsobilosti držitele zbraně k právním
úkonům a při úmrtí držitele zbraně /§ 54/,

j/ podmínky, za nichž lze střílet z historických zbraní /§ 56/,


- 31 -

k/ povinnosti držitelů povolení k držení a nošení zbraní a drži-
telů loveckých lístků při změně místa trvalého pobytu /sídla/
a při ztrátě, odcizení nebo zničení povolení.

§ 63
Přechodné ustanovení

/1/ Povolení k držení a nošení kulových, vojenských a histo-
rických zbraní a střeliva vydaná osobám před účinností tohoto
zákona platí po dobu v nich uvedenou.

/2/ Držitelé kulových zbraní, kteří je mají zapsány

v loveckém lístku, jsou povinni nejpozději do tří let od naby-
ti účinnosti tohoto zákona požádat o vydání zbrojního průkazu;
jinak se postupuje podle § 51 odst. 2.

/3/ Nevyřízené žádosti o vydání povolení k držení a nošení
zbraní a střeliva podané před účinností tohoto zákona se posuzu-
jí podle ustanovení tohoto zákona.

/4/ Organizace, kterým bylo podle dosavadních předpisů vy-
dáno povolení k držení kulové, lovecké brokové, vojenské a his-
torické zbraně, jsou povinny požádat o vydání nového povolení
podle tohoto zákona do jednoho roku od nabytí jeho účinnosti.

/5/ Pokud někdo ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona drží
a nosí kulovou, loveckou brokovou, vojenskou nebo historickou
zbraň nebo střelivo anebo speciální expanzní přístroj, k jejichž
držení a nošení nebylo dosud třeba povolení, je povinen o vydání
příslušného povolení požádat nejpozději do šesti měsíců od naby-
tí účinnosti tohoto zákona; jinak se postupuje podle ustanovení
§ 51 odst. 2.

/6/ Pokud držitelům zbraní a střeliva uvedeným v odstavci
2 a 5 nebude příslušné povolení vydáno, jsou povinni postupovat
podle § 53. Lhůta pěti dnů se počíná dnem následujícím po dni,

kdy zamítavé rozhodnutí nabylo právní moci.


- 32 -

/7/ Organizace, kterým byl podle dosavadních předpisů udě-
len souhlas k vývoji, výrobě, znehodnocování, opravám, úpravám,
dovozu, vývozu, průvozu a nákupu a prodeji kulových, loveckých
brokových a vojenských zbraní a střeliva, jsou povinny do jedno-
ho roku od nabytí účinnosti tohoto zákona požádat nadřízený
ústřední orgán o udělení nového souhlasu k této činnosti.

/8/ Organizace, které ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona
Vyvíjejí, vyrábějí, opravují, upravují, dovážejí, vyvážejí, pro-
vážejí a znehodnocují speciální expanzní přístroje, jsou povinny
požádat do šesti měsíců od nabytí účinnosti tohoto zákona nadří-
zený ústřední orgán o udělení souhlasu k této činnosti.

§ 64
Zrušovací ustanovení

Zrušují se:
1. zákon č. 162/1949 Sb., o zbraních a střelivu,

2. nařízení ministra, vnitra č. 290/1949 Sb., kterým se stanoví

počátek účinnosti zákona o zbraních a střelivu,
3. vyhláška ministerstev zemědělství a vnitra č. 7/1955 Ú. l. /Ú. v. /,

o loveckých zbraních,

4. vyhláška ministerstva vnitra č. 124/1961 Sb., o střelných
zbraních a střelivu, ve znění vyhlášky č. 96/1970 Sb.

§ 65

Účinnost
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. dubna 1984.


- 33 -

Důvodová zpráva
Všeobecná část

Zájmy bezpečnosti státu a veřejného pořádku si vyžádaly
stanovit obecně závazná pravidla pro vývoz, výrobu, držení,
nošení, prodej, nákup, půjčování, dovoz a vývoz palných
zbraní a střeliva.

Dosavadní zákonná úprava spočívá na zásadě, že nikdo
nemůže držet a nosit zbraně bez povolení příslušného orgánu
státní správy. Tyto orgány vedou zároveň evidenci osob, jimž
bylo povoleno držet a nosit zbraň, a jejich posláním je usměr-
ňovat počet držitelů zbraní v souladu se zájmy a potřebami
společnosti.

Oprávněnost regulování počtu držitelů zbraní a jejich
evidence ve stále širší míře potvrzují zkušenosti ze zemí,
kde výroba, prodej, držení a nošení zbraní je jen částečně
anebo vůbec není regulováno. V těchto zemích se volná výroba,
prodej a nošení zbraní stále více stává činitelem, který do
značné míry ovlivňuje růst kriminality a narušuje veřejný
pořádek.

V současné době je v Československé socialistické republi-
ce problematika výroby, prodeje, držení a nošení zbraní upra-
vena zákonem č. 162/1949 Sb., o zbraních a střelivu, nařízením
ministra vnitra Č. 290/1949 Sb., kterým se stanoví počátek účin-
nosti zákona o zbraních a střelivu, vyhláškou ministerstev
zemědělství a vnitra č. 7/1955 Ú. l. /Ú. v. /, o loveckých zbra-
ních, vyhláškou ministerstva vnitra č. 124/1961 Sb., o střel-
ných zbraních a střelivu, ve znění vyhlášky č. 96 /1970 Sb., zá-
konem č. 24/1962 Sb., o myslivosti, ve znění pozdějších předpisů,
vyhláškou č. 59/1967 Sb., kterou se vydávají prováděcí předpisy
k zákonu o myslivosti, ve znění pozdějších předpisů.

Zákon č. 162/1949 Sb. svěřil výkon státní správy v oblasti
zbraní a střeliva okresním národním výborům. V podmínkách budo-.
vání základů socialismu to bylo pozitivní opatření, které při-
spělo k tomu, že držení značného množství střelných zbraní,
zejména tzv. trofejních, a jejich držitelé se dostali pod

kontrolu a evicenci státních orgánů


- 34 -

Zvýšený počet trestných činů spáchaných se zbraní vyvolal
v následujícím období nutnost zpřísnit režim, zejména pokud
jde o zbraně s drážkovanou hlavní / vojenské zbraně, zbraně
kulové /.

Proto bylo rozhodnuto svěřit péči o zbraně s drážkovanou
hlavní, jejichž účinky jsou značně větší než u zbraní s hladkou
hlavní, orgánům bezpečnosti. Tato změna se uskutečnila vydáním
dnes již zrušené vyhlášky č. 365/1953 Ú. l. Od té doby povolovací
řízení a evidenční povinnost u zbraní s drážkovanou hlavní za-
jišťují útvary Sboru národní bezpečnosti. Od vydání v současné
době platných právních předpisů uplynula poměrně dlouhá doba,
změnila se politická situace u nás a orgány státní správy získa-
ly při aplikaci těchto předpisů četné zkušenosti, a to pozitivní
i negativní. Došlo k prudkému rozmachu vědeckotechnického po-
kroku, který se pochopitelně výrazným způsobem dotkl i oblasti
zbraní a střeliva. Vznikají nové druhy zbraní založených na zcela
nových technických a fyzikálních principech, zjednodušuje se
jejich výroba, začínají se ve velkých sériích vyrábět zařízení
a přístroje velmi podobné a svou funkcí blízké palným zbraním,
kterých se hromadně užívá v průmyslu, stavebnictví, potravi-
nářství apod.

Kromě toho došlo v době od přijetí dosud platných práv-
ních předpisů o zbraních a střelivu ke značnému rozšíření
používání zbraní k cvičným, sportovním a branným účelům, což
má za následek vznik řady nových vztahů, které dosud právně
upraveny nejsou.

To vše vyžadovalo přezkoumat dosavadní právní úpravu na
úseku zbraní a střeliva a posoudit, zda odpovídá současným
i perspektivním potřebám.

Provedená analýza ukázala, že stávající praxe na úseku
povolování a evidence zbraní se jako celek osvědčuje a není
třeba ji podstatně měnit. Vyžaduje však v řadě směrů doplnění
a upřesnění tak, aby byla na úrovni doby a stala se ještě
účinnějším nástrojem společnosti při realizaci jejích zájmů
a potřeb v této oblasti.


- 35 -

Navrhovaná úprava má vyřešit i dosavadní právní problémy
spojené s režimem pro zbraně a střelivo tak, aby byl zajištěn
plný soulad zákona, a jeho prováděcích předpisů. Tím budou
vytvořeny všestranné předpoklady i pro důslednou realizaci
nové zákonné úpravy v praxi.

Vzhledem k tomu, že změny platného zákona, který je třeba
novelizovat, se dotýkají převážné části jeho ustanovení, bylo
rozhodnuto provést úplnou novelu zákona, neboť dílčí novela by
tento předpis učinila nepřehledným a složitým. Je totiž třeba
v této souvislosti přihlédnout ke skutečnosti, že tento zákon
se bezprostředně dotkne velmi širokého okruhu osob. Na území
československé socialistické republiky je drženo a v lovec-
kých lístcích zapsáno např. cca 400. 000 kusů loveckých broko-
vých zbraní a na 95. 000 dlouhých kulových /převážně lovecké
kulovnice/ zbraní; na zbrojní průkazy bylo uděleno povolení
k držení a nošení asi 80. 000 krátkých kulových /pistole
a revolvery/ zbraní; k nim je prodáváno přibližně 7 až 8 mi-
liónů kusů nábojů ročně.

V souladu s ustanovením čl. 37 odst. 2 ústavního zákona
o čs. federaci bude nový zákon přijat jako zákon Federálního
shromáždění, který budou v plném rozsahu vykonávat orgány
republik s výjimkami náležejícími podle uvedeného ústavního
zákona do působnosti federace.

Novým zákonem bude upravena oblast zbraní a střeliva
v plném rozsahu. Současně bylo totiž přihlédnuto k novým
závazkům, které pro Československou socialistickou re-
publiku vyplynuly z účasti na Úmluvě o vzájemném uznávání
zkušebních značek ručních palných zbraní a které si vynu-
tily - vzhledem ke specifické povaze zbraní a střeliva -
zařadit do zákona příslušné zmocnění pro ústřední orgán státní
správy na úseku zbraní a střeliva.


- 36 -

Zvláštní část
K § 1 - 3:

V úvodních ustanoveních je především uveden účel zákona
a vymezeny jednotlivé druhy zbraní podléhajících povolovacímu
řízení a evidenční povinnosti.

Účelem navrhovaného zákona je především stanovení podmínek
pro držení a nošení zbraní a střeliva a pro nabývání vlastnictví
k nim. Existence těchto právních skutečností je vázána na povo-
lení / souhlas/ orgánů státní správy, tj. orgánů Sboru národní
bezpečnosti a národních výborů. Cílem této úpravy je nejen do-
konalá evidence zbraní a střeliva a jejich držitelů, nýbrž
i možnost regulace jejich množství tak, aby odpovídala zájmům
a potřebám společnosti.

Při rozhodování orgánů státní správy o vydání povolení
k držení a nošení a k nákupu či jinému způsobu převodu vlastnictví
zbraní a střeliva bude vždy přihlíženo k tomu, zda jich nebude
možno zneužít proti základním hodnotám socialistické společnosti.

Přitom je třeba zdůraznit, že účelem zákona není úprava
používání zbraní.

Druhy zbraní, na něž se vztahuje povolovací řízení a evi-
denční povinnost, jsou uvedeny v § 2. Jsou stanoveny podle
charakteru povolovacího řízení a evidenční povinnosti.

Nově se v § 3 stanoví držitelům zbraní a střeliva povin-
nost dbát zvýšené opatrnosti při zacházení se zbraněmi a stře-
livem a zabezpečit zbraně proti zneužití. Této opatrnosti je
třeba dbát nejen při zacházení, ale i při používání zbraní a stře-
liva.

ČÁST PRVNÍ

ZBRANĚ
K § 4:

Ustanovení § 4 až 15 upravují povolovací řízení a eviden-

ční povinnost u tzv. kulových zbraní.

Za kulové zbraně se podle § 4 považují zbraně, které


- 37 -

jsou určeny pro civilní účely. Jsou to jednak zbraně palné
/s výjimkou loveckých brokových zbraní/, plynové, zbraně
speciální /např. narkotizační, signální apod. / a zbraně
kombinované /např. kulobrokové/. První dvě skupiny kulových
zbraní jsou založeny na obdobných fyzikálních principech,
tj. střela je v nich uváděna v pohyb okamžitým uvolněním
chemické energie střelného prachu, nárazové sloze nebo jiné
výmetné náplně anebo tlakem vzduchu nebo jiného plynu, pokud
jejich účinnost překračuje stanovené hodnoty /kinetická ener-
gie je vyšší než 10 Joulů a rychlost střely je při opuštění
hlavně vyšší než 200 m. š /. Pro úplnost je třeba uvést, že
ustanovení o kulových zbraních se vztahují i na brokové zbraně

používané pouze pra jiné než lovecké účely /např. brokovnice
pro sportovní střelbu aj. /.

K § 5:

Aby se zabránilo nekontrolovanému vývoji, výrobě, opra-
vám, úpravám kulových zbraní, budou moci tyto činnosti pro-
vádět jen organizace k tomu určené svým nadřízeným ústředním
orgánem. Přitom toto určení může být provedeno až po dohodě
s ministerstvem vnitra české socialistické republiky nebo
s ministerstvem vnitra Slovenské socialistické republiky.

Nadřízeným ústředním orgánem se rozumí ústřední orgán
státní správy /například u státních hospodářských organizací/
nebo ústřední orgán společenské anebo družstevní organizace,
do jejichž oboru působnosti organizace náleží.

Stejný postup je navrhován i pro určení organizací, které
budou zbraně nakupovat a prodávat jako předmět své obchodní
činnosti. Z povahy uvedených činností vyplývá, že určené
organizace nepotřebují - tak jako dosud - k držení zbraní,
které vyvíjejí, vyrábějí, prodávají apod., hromadný zbrojní
průkaz. Jsou však povinny všechny zbraně řádně evidovat.
Stejný režim se vztahuje i na zbraně, které např. vývojové
organizace obdrží pro provádění srovnávacích zkoušek apod..
Přesné podmínky pro držení a zacházení se zbraněmi budou sta-
noveny pro každou určenou organizaci.


- 33 -

K § 6:

Návrh dále uvádí do souladu právní předpis a jeho
praktickou aplikaci, pokud jde o držení a nošení kulové zbraně.
Dosavadní zákon o zbraních a střelivu rozlišuje držení a nošení
střelné zbraně jako dva samostatné instituty. Dokladem o držení
má být zbrojní list a o nošení zbrojní pas. Od vydání vyhlášky
č. 124/1961 Sb., o střelných zbraních a střelivu, která koncepci
zákona nepřevzala, praktické zkušenosti ukázaly, že toto rozlišení
není účelné. Proto povolení vydávané okresní správou Sboru ná-
rodní bezpečnosti podle § 6 bude v podstatě opravňovat jeho dr-
žitele k držení i nošení kulové zbraně; určité rozlišení těchto

dvou pojmů zůstává však přesto zachováno v případech, kdy je
organizacím vydán tzv. hromadný zbrojní průkaz /§ 9/; v těchto
případech organizace zbraně pouze "drží" a její pracovníci pouze
"nosí", a to jen v době, kdy plní úkoly organizace.

Povolení k držení a nošení kulové zbraně se nazývá zbrojní
průkaz, jestliže je vydáváno jednotlivci, a hromadný zbrojní
průkaz, půjde-li o organizaci /např. pro výzbroj členů závodní
stráže v podniku apod.

Příslušnost /místní/ k vydání průkazů se řídí obecnými
předpisy o správním řízení.

K § 7 a § 8:

Zbrojní průkaz může být vydán jen osobě starší 18 let,
občansky i politicky spolehlivé, která je fyzicky i psychicky
způsobilá k používání kulové zbraně, pokud tomu nebrání veřejný
zájem. V této souvislosti je třeba zdůraznit, že na vydání
zbrojního průkazu není právní nárok a že uvedený útvar Sboru
národní bezpečnosti v řízení o jeho vydání rozhoduje na
základě volné úvahy, přičemž přihlíží k celospolečenským
zájmům v této oblasti, například k zájmům státní správy lesního
hospodářství při ustanovení lesní stráže.


- 39 -

K § 9:

Hromadný zbrojní průkaz vydává organizacím rovněž
okresní správa Sboru národní bezpečnosti, a to k plnění
jejich úkolů. Organizace jsou přitom povinny vést evidenci
zbraní, na které byl uvedený průkaz vydán, vést přehled
o zásobách a spotřebě střeliva a zabezpečit zbraně proti
zneužití.

Ministerstva vnitra republik vydají vzorové směrnice,
v nichž budou stanoveny podrobnosti o zacházení se zbraněmi
drženými na hromadný zbrojní průkaz, vzor potvrzení proka-
zujícího oprávnění pracovníka kulovou zbraň nosit apod.

Na vydání hromadného zbrojního průkazu není právní nárok.
V řízení o vydání zbrojního průkazu a hromadného zbrojního
průkazu postupuje okresní správa Sboru národní bezpečnosti
podle předpisů o správním řízení / zákon č. 71/1967 Sb.,
o správním řízení / správní řád/ /.

K § 10:

Vymezení kulových zbraní, na něž se vztahuje povolovací
řízení a evidenční povinnost, není stanoveno shodně s vyme-
zením druhů zbraní, které podle předpisů o státním zkušeb-
nictví podléhají ověřování. V návrhu zákona se proto stanoví,
Že na kulovou zbraň, která podléhá ověřování, může být zbrojní
průkaz nebo hromadný zbrojní průkaz vydán pouze tehdy, splňu-
je-li zbraň předepsané podmínky z hlediska kvality, to
znamená, že je opatřena československou ověřovací značkou
a její používání je tedy zcela bezpečné. Rovnocennými této
československé ověřovací značce jsou cizozemské značky uznané
podle příslušné mezinárodní úmluvy.

Je samozřejmé, že uvedené průkazy lze vydat jen na zbraň,
kterou lze podle určitých znaků evidovat, tj. je opatřena
například značkou výrobce a výrobním číslem.


- 40 -

K § 11:

Se zřetelem k tomu, že držet a nosit kulovou zbraň
mohou osoby jen na zbrojní průkaz, popřípadě organizace
jen na hromadný zbrojní průkaz, upravuje návrh zákona též
postup při nabývání těchto zbraní. Jejich nákup a jiný
způsob převodu vlastnictví nebo jejich předání do užívání,
popřípadě půjčení, lze uskutečnit pouze na základě
povolení vydaného okresní správou Sboru národní bezpečnosti.
Výjimky tvoří pouze kulové zbraně určené k vývozu do ciziny.
S přihlédnutím k nutnosti zvlášť pečlivě evidovat tyto zbraně,
svěřuje zákon vydávání potřebných povolení krajským správám
Sboru národní bezpečnosti, které též vydávají povolení k je-
jich vývozu.

V souvislosti s rozvojem cestovního ruchu a mezinárodní
spolupráce se stále častěji projevuje mezera v dosavadní
úpravě, která neumožňuje půjčování kulových zbraní především
cizincům. Jde nejen o cizince z kapitalistických, ale i ze
socialistických států /např. příslušníci sovětských vojenských
útvarů dočasně umístěných na území Československé socia-
listické republiky. Návrh zákona nyní s takovou možností
počítá. Českoslovenští občané i cizinci však musí k půjčení
kulové zbraně mít souhlas okresní správy Sboru národní bez-
pečnosti.

K § 12 a § 13:

Vývoz, dovoz a průvoz kulových zbraní mohou organizace
a osoby uskutečnit pouze po vystavení zvláštního povolení
/zbrojní průvodní list/. Tento doklad vystavuje příslušná
krajská správa Sboru národní bezpečnosti, popřípadě též
příslušný československý zastupitelský úřad v cizině anebo
orgán pasové kontroly na hranicích Československé socia-
listické republiky, jestliže je o takové povolení požádáno
v cizině nebo při přechodu státních hranic.


- 41 -

Vyvážet a dovážet kulové zbraně, provádět jejich
mezinárodní dopravu, popřípadě obstarávat přepravu mohou
jako předmět své činnosti pouze zvlášť k tomu určené orga-
nizace. Jejich určení provede nadřízený ústřední orgán po
dohodě s ministerstvem vnitra České socialistické republiky
nebo ministerstvem vnitra Slovenské socialistické republiky.
Touto úpravou nejsou dotčeny předpisy o hospodářských stycích
se zahraničím.

Dovezou - li uvedené osoby a organizace kulovou zbraň,
jsou povinny do 5 dnů tuto zbraň přihlásit k evidenci u pří-
slušné okresní správy Sboru národní bezpečnosti. Pokud nemají
zbrojní průkaz a chtějí - li dovezenou zbraň držet a nosit,
jsou povinny v téže lhůtě o vydání průkazu požádat. Do vy-
řízení jejich žádosti musí být dovezená zbraň předána do úscho-
vy uvedenému útvaru Sboru národní bezpečnosti.

Nebude-li zbrojní průkaz žadateli vydán anebo o něj
nepožádá, musí být zbraň do dvou měsíců převedena na držitele
platného zbrojního průkazu, nabídnuta k výkupu anebo dána
ke znehodnocení. Pokud se tak nestane, zbraň se prodá nebo
na náklad dovážející osoby nebo organizace znehodnotí anebo
zničí. Výtěžek za prodanou zbraň pochopitelně náleží osobě,
která zbraň dovezla.

K § 14:

Návrh zákona rovněž v této hlavě rámcově upravuje nabývání
vlastnictví ke kulovým zbraním založeným na principu tlaku
vzduchu či jiného plynu / vzduchovky, plynovky, větrovky /,
které nedosahují takového stupně účinnosti jako palné kulové
zbraně a v důsledku toho i nebezpečnost pro okolí je menší
/ kinetická energie jejich střel nepřesahuje 10 J a počáteční
rychlost 200 m. s-1 /. Tyto zbraně mohou určené organizace
prodávat jen organizacím a osobám starším 18 let. Budou-li
uvedené zbraně držet a nosit osoby mladší 18 let a v sou-


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP