FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY 1983
IV. volební období
93
Vládní návrh
Zákon
ze dne ................. 1983
o věrnostním přídavku horníků
Federální shromáždění československé socialistické
republiky se usneslo na tomto zákoně:
§ 1
Účel zákona
Tento zákon upravuje poskytování věrnostního, přídavku
horníků /dále jen "věrnostní přídavek"/ jako uznání a oceně-
ní věrnosti hornickému povolání.
Rozsah platnosti
§ 2
/1/ Věrnostní přídavek se poskytuje pracovníkům, kteří
vykonávají hornickou činnost v hornickém provozu.
/2/ Hornickou činností se pro účely tohoto zákona rozumí
a/ těžba a úprava uhlí, radioaktivních nerostů, rud a jiných
nerostů dobývaných v hlubinných dolech a podúrovňových
lomech,
b/ těžba ropy, zemního plynu, kamenné soli a solanky, dalších
nerostů dobývaných v podúrovňových lomech a léčivé radio-
aktivní vody,
c/ zřizování a likvidace důlních děl, lomů včetně skrývky
a báňských provozních zařízení hornickým způsobem,
- 2 -
d/ geologický průzkum pro těžbu nerostů,
e/ zřizování a likvidace podzemních staveb hornickým způ-
sobem pro účely dopravní, vodohospodářské, energetické,
telekomunikační a vědeckovýzkumné,
f/ technologická doprava nerostů uvedených v písm. a/ a
obsluha ložiště výrobního odpadu z hlubinných dolů a
podúrovňových lomů,
g/ zajišťování automatizace, mechanizace a bezpečnosti
práce při Činnostech uvedených v písm. a/ až f/ a odply-
ňování důlního pohoří,
h/ řízení činností uvedených v písm. a/ až g/ a dozor nad
jejich prováděním.
/3/ Hornickým provozem se pro účely tohoto zákona rozumí
a/ koncernové podniky, národní podniky a účelové organizace,
ve kterých je hornická činnost převažujícím předmětem čin-
nosti,
b/ nižší organizační útvary výrobní hospodářské jednotky
provádějící hornickou činnost,
c/ obvodní báňské úřady.
/4/ Věrnostní přídavek se poskytuje také učňům a žákům,
kteří se připravují na hornické povolání v důlních učebních
a studijních oborech ve středních odborných učilištích /dále
jen "žáci"/.
§ 3
Věrnostní přídavek se poskytuje i pracovníkům, kteří
po dobu nejméně deseti let vykonávali hornickou činnost v hor-
nickém provozu a poté
- 3 -
a/ pracují na generálním ředitelství výrobní hospodářské
jednotky provádějící hornickou činnost /dále jen "hornická
výrobní hospodářská jednotka"/,
b/ pracují na ústředním orgánu státní správy, v jehož oboru
působnosti se vykonává hornická činnost,
c/ pracují na ústředním orgánu státní báňské správy,
d/ pracují v báňském vědeckovýzkumném ústavu nebo v báňské
projektové organizaci,
e/ jsou uvolněni pro výkon politické nebo odborové funkce
v hornickém provozu, popřípadě pro výkon funkce ve vyšších
odborových orgánech, ve kterých zabezpečují odborovou čin-
nost v hornickém provozu.
Vznik nároku
§ 4
/1/ Nárok na věrnostní přídavek vzniká splněním podmínky
čekací doby.
/2/ Čekací dobou u pracovníků uvedených v § 2 odst. 1
je doba pracovního poměru, který ke dni 30. června běžného
roku trvá nejméně
a/ k organizaci provádějící hornickou činnost
1. tři roky nebo
2. jeden a půl roku při těžbě a průzkumu radioaktivních
nerostů v hlubinných dolech,
b/ k jiné organizaci v rámci hornické výrobní hospodářské
jednotky tři roky za předpokladu, že vykonávali hornickou
činnost vždy nejméně 120 směn /pracovních dnů/ v každém
hornickém roce.
- 4 -
/3/ Hornickým rokem se rozumí doba od 1. července do
30. června následujícího kalendářního roku.
/4/ Doby trvání pracovních poměrů uvedených v odst. 2
se sčítají.
/5/ Žákům přísluší věrnostní přídavek po prvním roce
přípravy.
/6/ Do čekací doby se započítává doba Úspěšně ukončeného
studia na středních odborných školách s hornickým zaměřením a
vysokých školách technického směru s hornickým zaměřením, ja-
kož i doba přípravy na hornické povolání v učebních a studij-
ních oborech za předpokladu, že pracovník po ukončení studia
nebo přípravy bezprostředně vstoupí do pracovního poměru k or-
ganizaci provádějící hornickou činnost.
/7/ Do čekací doby se nezapočítává doba vazby a výkonu
trestu odnětí svobody, byl-li pracovník pravomocně odsouzen
za trestný čin nebo přečin.
§ 5
Pracovníkům, kteří jsou v pracovním poměru k organizaci
uvedené v § 4 odst. 2 písm. b/, přísluší věrnostní přídavek
jen za hornický rok, ve kterém vykonávají hornickou činnost
v hornickém provozu po dobu nejméně 120 směn /pracovních dnů/,
§ 6
Omezení a ztráta nároku
/1/ Věrnostní přídavek nepřísluší
- 5 -
a/ za dobu výkonu základní /náhradní/ vojenské služby, dal-li
pracovník před dnem jeho splatnosti /§ 10 odst. 4/ platnou
výpověď,
b/ za dobu, po kterou má pracovník nárok na náborový nebo jiný
obdobný příspěvek podle zvláštních předpisů1/,
c/ za dobu, po kterou pracovník pobírá starobní důchod nebo
jeho část,
d/ za dobu uvedenou v § 4 odst. 7.
/2/ Věrnostní přídavek nepřísluší též za zbývající část
kalendářních měsíců, do kterých spadá počátek nebo konec dob
uvedených v předchozím odstavci.
/3/ Pracovník, s nímž organizace rozvázala v hornickém
roce pracovní poměr z důvodu porušení pracovní kázně /§ 46
odst. 1 písm. f/ a § 53 odst. 1 písm. b/ zákoníku práce,
ztrácí nárok na věrnostní přídavek za tento hornický rok.
Výše věrnostního přídavku
§ 7
/1/ Věrnostní přídavek se poskytuje v ročních částkách,
odstupňovaných podle počtu ukončených roků výkonu hornické
činnosti v hornickém provozu včetně čekací doby /dále jen
"doba hornické činnosti"/. Tato doba se zjišťuje k 30. červnu
běžného roku.
/2/ Pro určení výše věrnostního přídavku se zařazují,
hornické činnosti do skupin podle obtížnosti a rizikovosti
vykonávané práce.
1/ Např. vyhláška federálního ministerstva práce a sociálních
věcí č. 33/1974 Sb., o příspěvcích a náhradách, které se
poskytují pracovníkům získaným náborem prováděným národními
výbory.
- 6 -
/3/ Žákům se poskytuje věrnostní přídavek ve výši,
Odstupňované podle počtu ukončených let přípravy.
§ 8
/1/ Pracovníkům uvedeným v § 5 se poskytuje věrnostní
přídavek za celý hornický rok ve výši odpovídající skupině
vykonávané hornické činnosti a počtu ukončených hornických
roků, ve kterých splnili podmínky nároku na věrnostní přída-
vek.
/2/ Pracovníkům uvedeným v § 3 se poskytuje věrnostní
přídavek ve výši, ve které jim příslušel za hornický rok,
v němž došlo ke skončení výkonu hornické činnosti v hornickém
provozu; za dobu dalšího zaměstnání se těmto pracovníkům věr-
nostní přídavek nezvyšuje.
/3/ Pracovníkům, kteří se vzhledem ke svému zdravotnímu
stavu stali trvale nezpůsobilými k výkonu dosavadní práce
2/
z důvodů uvedených ve zvláštním předpise 2/ a jsou
a/ převedení na jinou práci nebo uvolněni do jiné organizace
v rámci hornické výrobní hospodářské jednotky nebo do báň-
ského vědeckovýzkumného ústavu, se poskytuje věrnostní
přídavek nadále ve výši odpovídající skupině pracovní čin-
nosti, kterou vykonávali před převedením nebo uvolněním,
b/ uvolněni do jiné organizace, může uvolňující organizace
poskytnout jednorázovou náhradu věrnostního přídavku podle
doby hornické činnosti až do výše šestinásobku věrnostního
přídavku, který jim příslušel za hornický rok, v němž do-
šlo k uvolnění.
2/ § 1 odst. 1 a 2 vyhlášky federálního ministerstva práce a
sociálních věcí č. 129/1979 Sb., o pracovním uplatnění a
hmotném zabezpečení pracovníků v hornictví trvale nezpůsobi-
lých k dosavadní práci, ve znění vyhlášky federálního minis-
terstva práce a sociálních věcí č. 145/1982 Sb.
- 7 -
/4/ Podrobnější vymezení podmínek pro přiznání jednorá-
zové náhrady věrnostního přídavku upraví kolektivní smlouva.
§ 9
/1/ Věrnostní přídavek se nekrátí za dobu trvání překážek
v práci, jestliže pracovníku za tuto dobu přísluší náhrada mzdy
nebo peněžité dávky nemocenského pojištění nahrazující mzdu.
/2/ Věrnostní přídavek se krátí o jednu dvanáctinu roční
částky za každou neomluveně zameškanou směnu /pracovní den/
v příslušném hornickém roce; neomluveně zameškané části směn
se sčítají.
/3/ Při překážkách v práci bez nároku na náhradu mzdy,
s výjimkou základní /náhradní/ vojenské služby a péče o nemoc-
né dítě mladší než 10 let po skončení doby pobírání podpory
při ošetřování člena rodiny, se krátí věrnostní přídavek o jed-
nu dvanáctinu roční částky za každých 22 takto zameškaných směn
/pracovních dnů/ v příslušném hornickém roce.
/4/ Při vzniku nebo skončení pracovního poměru v průběhu
hornického roku náleží pracovníkovi za každý kalendářní měsíc
trvání pracovního poměru jedna dvanáctina roční částky věrnost-
ního přídavku.
§ 10
Výplata a splatnost věrnostního přídavku
/1/ Věrnostní přídavek se vyplácí jednou ročně ke Dni
horníků a energetiků za uplynulý hornický rok. Ke stejnému
dni se vyplácí věrnostní přídavek žákům za ukončený rok pří-
pravy.
- 8 -
/2/ Věrnostní přídavek poskytuje organizace, popř. orga-
nizační jednotka, která v pracovněprávních vztazích vystupuje
svým jménem, k níž je pracovník v pracovním poměru. Žákům po-
skytuje věrnostní přídavek organizace, pro kterou se připravují
na hornické povolání.
/3/ Pracovníkům uvedeným v § 3 písm. e/ poskytuje věrnost-
ní přídavek organizace, k níž byli před uvolněním v pracovním
poměru.
/4/ Za dobu výkonu základní /náhradní/ vojenské služby
je věrnostní přídavek splatný do jednoho měsíce po skončení
této služby.
Společná, přechodná a závěrečná ustanovení
§ 11
/1/ Doba výkonu základní /náhradní/ vojenské služby se
zahrnuje do doby hornické činnosti, jestliže na ni bezprostřed-
ně navazuje.
/2/ Doba odpracovaná v organizacích uvedených v § 3
se zahrnuje do doby hornické činnosti, jestliže z nich pracov-
ník bezprostředně přešel k opětnému výkonu hornické činnosti
v hornickém provozu.
§ 12
Pracovníkům uvedeným v § 3 a § 8 odst. 3 písm. a/, u nichž
došlo ke změně zaměstnání před dnem účinnosti tohoto zákona, se
věrnostní přídavek poskytuje ve výši, ve které by jim příslušel,
kdyby ke změně zaměstnání došlo za účinnosti tohoto zákona,
- 9 -
§ 13
Vláda československé socialistické republiky po projedná-
ní s Ústřední radou odborů stanoví nařízením
a/ výčet nerostů dobývaných v hlubinných dolech a podúrovňo-
vých lomech /§ 2 odst. 2 písm. a/ a b//,
b/ která další díla se považují za podzemní stavby zřizované
a likvidované hornickým způsobem /§ 2 odst. 2 písm. e//,
c/ zařazení hornických činností do skupin /§ 7 odst. 2/,
d/ roční částky věrnostního přídavku /§ 7 odst. 1/ a bližší
podmínky pro jeho poskytování.
§ 14
Věrnostní přídavek se podle tohoto zákona poprvé vyplatí
ke Dni horníků a energetiků 1984.
§ 15
Zrušují se:
1. zákon č. 177/1968 Sb., o věrnostním přídavku horníků;
2. ustanovení § 13 vyhlášky federálního ministerstva práce
a sociálních věcí č. 129/1979 Sb., o pracovním uplatnění
a hmotném zabezpečení pracovníků v hornictví trvale nezpů-
sobilých k dosavadní práci, ve znění vyhlášky federálního
ministerstva práce a sociálních věcí č. 145/1982 Sb.
§ 16
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. července 1983.
- 10 -
Důvodová zpráva
I. Všeobecná část
A.
V hospodářské politice Československé socialistické
republiky je věnována mimořádná pozornost rozvoji palivo-
energetické a nerostné surovinové základny. V období páté
až sedmé pětiletky se výrazně změnily podmínky při zabezpe-
čování potřeb národního hospodářství palivy, energií, ruda-
mi a dalšími nerosty.
Hospodářská politika státu vyjádřená v závěrech XVI.
sjezdu Komunistické strany Československa je proto orien-
tována vedle maximálního snižování energetické náročnosti
na využívání palivoenergetické a nerostné surovinové zá-
kladny zejména tím, že zintenzivňuje využívání zdrojů pa-
liv, rud a ostatních nerostů a využívá vlastní zásoby ne-
rostných surovin pro zvýšení průmyslové výroby.
Vláda československé socialistické republiky usnesením
č. 131 ze dne 20. dubna 1982 schválila další perspektivu
pro rozvoj palivoenergetické základny státu do roku 2000.
Prognostický výhled je doprovázen potřebou exploatace
uhelných zásob ve větších hloubkách se zhoršujícími se pod-
mínkami tlakovými a klimatickými, růstem těžby ze slojí ne-
bezpečných horskými otřesy a průtržemi uhlí, plynu a vod.
To bude vyžadovat náročnou přípravu dělníku i technicko-
hospodářských pracovníků, odpovědnou prevenci v oblasti
bezpečnosti a hygieny práce a řešení celé řady problémů na
úseku technického rozvoje a technologie dobývání.
- 11 -
Na lomových provozech je hlavním cílem především spolehli-
vý provoz velkostrojové techniky a úspěšné vyřešení a včas-
né zavádění inovovaných technologických komplexů a přípravy
nových těžebních kapacit.
Podobně je tomu i v odvětvích rudného a nerudného hor-
nictví, kde se těží rudy a řada dalších nerostů hornickým
způsobem ve ztížených důlně-geologických podmínkách.
Nadále je nutné prohlubovat také řídící a organizátor-
skou činnost a rozvoj pracovní iniciativy k zajištění sta-
novených těžebních a výrobních úkolů. Rovněž je třeba věno-
vat zvýšenou pozornost provádění dozoru ze strany státních
a hospodářských orgánů, jakož i uplatňování výsledků rozvoje
vědy a techniky.
Jedním ze základních činitelů dalšího rozvoje hornictví
v letech 8. a 9. pětiletky bude řešení problematiky pracov-
ních sil. Plánovaný přírůstek počtu pracovníků v uhelném
průmyslu, a to i s přihlédnutím ke zhoršeným důlně-geologic-
kým podmínkám v hlubinném dobývání, má činit v 8. pětiletce
cca 11 tisíc a v 9. pětiletce cca 6 tisíc pracovníků.
Specifické podmínky hornické práce, zejména její namá-
havost, nepřetržitost provozu, pracovní prostředí a rizika
vyplývající z charakteru hornického povolání, nepříznivě
působí na situaci v pracovních silách.
Pro získání a stabilizaci pracovních sil je nezbytné
i nadále prohlubovat společenský význam hornického povolá-
ní a jeho všestrannou preferenci ve hmotné zainteresovanos-
ti i v komplexním sociálním rozvoji.
- 12 -
V souladu se závěry XVI. sjezdu Komunistické strany
Československa, vyjádřenými v hlavních směrech hospodář-
ského a sociálního rozvoje ČSSR na léta 1981 - 1985, které
mino jiné uložily nadále zlepšovat pracovní a životní pod-
mínky horníků, byl usnesením vlády československé socialis-
tické republiky č. 41 ze dne 14. ledna 1982 přijat soubor
opatření k dalšímu prohloubení sociální péče, životních a
pracovních podmínek pracujících v hornictví. Tato opatření
velmi účinně zvýraznila společenský význam hornické práce
jak ve mzdové oblasti, tak v důchodovém zabezpečení a v dal-
ších otázkách sociálního rozvoje.
V rámci komplexního řešení sociální oblasti a proble-
matiky pracovních sil vyslovila vláda Československé socia-
listické republiky citovaným usnesením rovněž souhlas, aby
pro pracovníky v hornictví bylo zvýrazněno poslání věrnost-
ního přídavku horníků ve prospěch pracovníků hlubinných
dolů a pracovníků lomů a skrývek. Současně uložila ministrům
příslušných, resortů ve spolupráci s federálním ministerstvem
práce a sociálních věcí a republikovými orgány předložit
vládě návrh zásad nového zákona o věrnostním přídavku hor-
níků.
Zásady nového zákona o věrnostním přídavku horníků
byly schváleny usnesením vlády československé socialistické
republiky č. 19 ze dne 27. ledna 1983 a poté projednány ve
vybraných výborech Federálního shromáždění, České národní
rady a Slovenské národní rady.
Návrh nového zákona o věrnostním přídavku horníků je
výrazem konkrétního naplnění závěrů XVI. sjezdu Komunistic-
ké strany Československa přijatých k prohloubení hmotného
a sociálního rozvoje v hornictví a posilují společenský
význam hornické práce tím, že zvýrazňují nosná zaměstnání
v hornictví, která zabezpečují rozvoj a využívání nerostné a
- 13 -
surovinové základny státu a spoluvytvářejí prostor k dal-
šímu získávání a stabilizaci pracovních sil pro pracovní
činnosti v hornictví.
Návrh na druhé straně představuje omezení okruhu pra-
covníků, jimž na základě platného zákona č. 177/1968 Sb.
poskytuje věrnostní přídavek horníků. Počet pracovníků s ná-
rokem na věrnostní přídavek horníků podle návrhu se sníží
cca o 60 tisíc / o 50 tisíc v resortu paliv a energetiky a
o 10 tisíc v ostatních odvětvích/. Jde zejména o pracovníky
koksoven, bánských strojírenských organizací, povrchových
stavebních a stavebně montážních organizací, tlakových plyná-
ren navazujících na těžbu uhlí, bytového hospodářství, rekul-
tivací a o další okruh pracovníků hornických organizací, v je-
jichž pracovní náplni není přímá návaznost na hlavní výrobní
proces / administrativní pracovníci, pracovníci stravovacích,
ubytovacích, rekreačních a sportovních zařízení, v osobní sil-
niční dopravě apod. /.
Ztrátu věrnostního přídavku horníků se navrhuje řešit
přiznáním hornických stabilizačních odměn podle zásad, které
schválí vláda Československé socialistické republiky. V tomto
směru se počítá s tím, že prostředky dosud vynakládané na pos-
kytování věrnostního přídavku horníků, převážně hrazené z os-
tatního použití zisku, by byly použity ve mzdové oblasti.
Hornické stabilizační odměny u velké části pracovníků
pokryjí ztrátu věrnostního přídavku horníků, i když při je-
jich diferencované výši dojde u některých pracovníků / pomoc-
né a účelové nehornické provozy, administrativa apod. /
k částečnému snížení oproti dosud poskytovanému věrnostnímu
přídavku horníků. Prostředky na výplatu hornických stabili-
začních odměn budou převedeny do mzdových fondů příslušných
organizací v rozsahu 75 mil. Kčs. Případná regulace těchto
- 14 -
prostředků z titulu neplnění plánovaných úkolů je nepravdě-
podobná a může k ní dojít jen ve zcela výjimečných případech.
Oproti celostátní praxi budou hornické stabilizační odměny
poskytovány v širším měřítku, a sice jako náhrada za ztrátu
věrnostního přídavku horníků. Celospolečenská potřeba pre-
ference pracovníků v hornictví toto řešení vyžaduje a odůvod-
ňuje.
B.
Věrnostní přídavek horníků je zvláštní formou hmotného
ocenění hornické práce. Je peněžní odměnou svého druhu, kte-
rá se poskytuje pracovníkům v hornictví vedle mzdy za věr-
nost hornickému povolání. Podmínkou vzniku nároku na věr-
nostní přídavek horníků je splnění čekací doby.
Výše věrnostního přídavku se stanoví podle obtížnosti
a rizikovosti vykonávané práce a podle počtu odpracovaných
/započtených/ let v hornictví. Věrnostní přídavek horníků
se vyplácí jednou ročně za uplynulý hornický rok /od 1. čer-
vence předchozího kalendářního roku do 30. června běžného
kalendářního roku/ ke Dni horníků a energetiků.
Věrnostní přídavek horníků byl u nás zaveden poprvé
zákonem č. 248/1949 Sb., který vycházel z koncepce věrnosti
k hornickému povolání a zásluh o hospodářskou výstavbu stá-
tu, jakož i věrnosti prokázané pracovním úsilím o hospodár-
né plnění úkolů závodu. Pozdější právní úprava provedená
vládním nařízením č. 21/1952 Sb., akcentovala kromě věrnos-
ti hornickému povolání také věrnost závodu, ve kterém se
horník svou prací podílí na úspěšné výstavbě socialismu
v naší vlasti. Věrnostní přídavek horníků se tak stal účin-
ným prostředkem ke zvyšování těžby, k důslednému plnění plánu
a k snižování fluktuace a absence.
- 15 -
Další zákonná úprava byla provedena v roce 1968 záko-
nem č. 177/1968 Sb., který nabyl účinnosti dnem 1. února
1969 a platí dosud. Výše věrnostního přídavku horníků byla
tímto zákonem stanovena s ohledem na mzdovou úroveň dosaže-
nou horníky a pracovníky ostatních odvětví koncem 60. let.
Při uplatňování tohoto zákona se projevují již delší dobu
některé závažné problémy, které spočívají především v tom,
že věrnostní přídavek je vyplácen od roku 1969 v pevných
ročních sazbách, které ve vztahu k meziročnímu nárůstu mezd
za období uplynulých 13 let značně zaostaly. Platná právní
Úprava poskytování věrnostního přídavku horníků umožnila
do značné míry porušení preferenčních relací v hornictví,
zejména tím, že byl v kolektivních smlouvách rozšířen okruh
příjemců věrnostního přídavku i o pracovníky vykonávající
činnosti, které s hornickou prací bezprostředně nesouvisí.
Z tohoto důvodu je v návrhu uplatněna zásada, že věrnostní
přídavek horníků bude poskytován zásadně při výkonu, zaměst-
nání v hornických činnostech.
Od hornického roku 1981/1982 již došlo na základě usta-
novení § 4 odst. 2 zákona č. 177/1968 Sb. ke zvýšení rozpětí
sazeb věrnostního přídavku horníků úpravou provedenou v ko-
lektivních smlouvách hornických organizací, a to pro pracov-
níky vybraných povolání a funkcí /u horníků v podzemí až
o 1 500, - Kčs a u pracovníků na lomech a skrývkách povrcho-
vých, dolů a v úpravnách uranové rudy až o 1000, - Kčs ročně/.
Potřebné prostředky na úhradu byly kryty z jedné poloviny
ze státního rozpočtu a z druhé poloviny z vlastních zdrojů
příslušných organizací.
Po přijetí platného zákona č. 177/1968 Sb., o věrnost-
ním přídavku horníků, došlo ke změně ekonomických a sociálně-
politických podmínek. Za účelem prohloubení předpokladů
k získávání potřebného počtu nových pracovníků a pro posí-
lení hmotné zainteresovanosti stávajících pracovníků se po-
važuje za nutné vytvořit nový právní základ pro poskytování
- 16 -
věrnostního přídavku horníků s výraznou preferencí nosných
činností v hlubinných dolech a na lomech a skrývkách povr-
chových dolů.
Předkládaný návrh zákona o věrnostním přídavku horníků
vychází z toho, že zákonem budou upraveny všechny základní
vztahy na sledovaném úseku, a to jednotně na území obou re-
publik. Půjde o základní otázky, jako jsou okruh příjemců,
podmínky vzniku a výše nároku, zápočet rozhodných dob a
splatnost věrnostního přídavku horníků.
Návrh zákona uvažuje s tím, že k zákonu bude na zákla-
dě zmocňovací doložky vydáno nařízení vlády Československé
socialistické republiky jako prováděcí předpis, jímž se sta-
noví podrobnější podmínky pro poskytování věrnostního pří-
davku horníků.
Přenechání podrobnější úpravy prováděcímu nařízení
vlády Československé socialistické republiky se navrhuje
především z toho důvodu, aby zákon dával určitou volnost
se zřetelem na budoucí vývoj, zejména pokud jde o výši věr-
nostního přídavku horníků, okruh pracovních činností a pří-
padně další otázky. Přitom se předpokládá, že prováděcí před-
pis nabude účinnosti současně se zákonem.
C.
Podle dosud platného zákona č. 177/1968 Sb., o věrnost-
ním přídavku horníků, a na základě kolektivních smluv byl
v hornickém roce 1981/1982 vyplacen přibližně 260 tis. pra-
covníků věrnostní přídavek horníků ve výši cca 554 mil. Kčs,
Předkládaný návrh uvažuje se snížením počtu příjemců
věrnostního přídavku horníků o 60 tisíc, tj. na 200 tisíc
pracovníků.
- 17 -
Navrhovaná úprava představuje tento finanční dopad:
v mil. Kčs |
z nákladů |
z ostat. |
celkem |
výplata VPH v roce 1982 |
369 |
185 |
554 |
přesun zvýšení v r. 1982 |
100 |
- 100 |
0 |
upravený rok 1982 |
469 |
85 |
554 |
návrh od roku 1984 |
629 |
0 |
629 |
zvýšení |
160 |
- 85 |
75 |
Kromě toho se doporučuje zvýšit mzdové prostředky
o cca 75 mil. Kčs /přesun z ostatního použití zisku do
mzdových prostředků/ vzhledem k tomu, že k zachování sou-
časné úrovně příjmů těch pracovníků v hornictví, kterým
od účinnosti nového zákona nebude vyplácen věrnostní pří-
davek /cca 60 000 pracovníků/, se budou vyplácet hornické
stabilizační odměny.
Navrhovaná úprava věrnostního přídavku horníků včetně
hornických stabilizačních odměn představuje tedy předpoklá-
daný dopad na státní rozpočty v roce 1984 150 mil. Kčs,
z toho na státní rozpočet federace 138 mil. Kčs, státní roz-
počet ČSR 9 mil. Kčs a státní rozpočet SSR 3 mil. Kčs.
Zdroje úhrady výdajů na věrnostní přídavek jsou v pod-
statě totožné s dosavadním platným právním stavem s tím roz-
dílem, že návrh zákona neuvažuje s možností rozšiřovat po-
skytování věrnostního přídavku i dalším pracovníkům, u nichž
by výplata tohoto přídavku byla hrazena z ostatního použití
zisku. Podle navrhované právní úpravy bude věrnostní přída-
vek ve státních hospodářských organizacích hrazen vždy
z nákladů. V rozpočtových organizacích, kde půjde o malý
počet pracovníků, kteří budou splňovat podmínky pro přizná-
- 18 -
ní věrnostního přídavku, se věrnostní přídavek bude hradit
k tíží výdajů na ostatní výplaty fyzickým osobám.
II. Zvláštní část
K § 1
Závěry XVI. sjezdu Komunistické strany Československa
postavily v hospodářské politice do popředí intenzivní vy-
užívání palivoenergetické a nerostné surovinové základny.
Tím také byl dán velký význam hornickému povolání vůbec.
Práce horníků, zejména v podzemí, je prací obtížnou a ri-
zikovou a je proto nutné, aby společnost vytvořila též hmot-
né předpoklady působící k ocenění a zesílení věrnosti k hor-
nickému povolání a k dalšímu získávání pracovních sil v hor-
nictví.
Věrnostní přídavek horníků je zvláštní formou hmotného
ocenění hornické práce. Je peněžní odměnou svého druhu, kte-
rá se poskytuje pracovníkům v hornictví vedle mzdy za věr-
nost hornickému povolání.
Věrnostní přídavek horníků poskytovaný u nás od roku
1949 je účinným prostředkem k dosahování vyšších výkonů
při těžbě uhlí, rud a dalších nerostů, stimuluje plnění
národohospodářského plánu a působí ke snižování absence
a fluktuace.
K § 2
Podle dosavadní úpravy obsažené v zákoně č. 177/1968
Sb., o věrnostním přídavku horníků, náleží věrnostní pří-
davek pracovníkům, kteří pracují přímo v hornickém provozu
nebo zabezpečují jeho technickou nebo ekonomickou přípravu,
řízení a organizaci.
- 19 -
Podle této úpravy docházelo prostřednictvím kolektiv-
ních smluv k postupnému rozšiřování okruhu pracovníků s ná-
rokem na věrnostní přídavek horníků a tím i k porušování
preferenčních relací vůči produktivním pracovníkům v podzemí
hlubinných dolů a na lomech a skrývkách povrchových dolů.
V návrhu je proto okruh hornických činností odůvodňu-
jících poskytování věrnostního přídavku vymezen tak, že
věrnostní přídavek bude příslušet především pracovníkům
vykonávajícím nosná zaměstnání v hornictví. Jde o těžbu a
úpravu všech druhů uhlí /včetně lignitu/, radioaktivních ne-
rostů, rud a jiných nerostů dobývaných v hlubinných dolech
a podúrovňových lomech, těžbu ropy, zemního plynu, kamenné
soli, solanky a dalších nerostů dobývaných v podúrovňových
lomech, a dále o činnosti vlastní těžbu podmiňující a přímo
předcházející /geologický průzkum, výstavba a rekonstrukce
dolů, jejich odvodnění a degazace - odplyňování důlního po-
hoří/, jakož i navazující /likvidace důlních děl a zařízení/.
Co se rozumí jinými a dalšími nerosty, je taxativně vymezeno
v prováděcím nařízení vlády ČSSR.
Do hornické činnosti, podmiňující poskytování věr-
nostního přídavku horníků, je zahrnuta i těžba léčivé radio-
aktivní vody, i když v tomto případě nejde o nerost podle
zákona č. 41/1957 Sb., o využití nerostného bohatství /hor-
ní zákon/. Léčivá radioaktivní voda se jímá a dopravuje v bý-
valém uranovém dole Svornost, začleněném do lázeňské organi-
zace Jáchymov. Podle stanoviska Českého báňského úřadu provoz
tohoto dolu v radioaktivním prostředí v podzemí je hlubinným
dolem.
Pojem těžba a úprava uhlí, rudných a nerudných nerostů
je nutno vykládat v širším pojetí, a to nejen jako vlastní
těžbu a úpravu, ale zahrnout sem též pracovní činnosti úzce
souvisící. Jde zejména o obsluhu ložiště výrobního odpadu