- 20 -

/2/ Tomu, kdo nesplní některou povinnost uloženou usta-
novením § 25 odst. 1 a 2 nebo kdo ruší arbitrážní jednání,
může hospodářsko arbitráž po předchozím upozornění uložit
pořádkovou pokutu do 500 Kčs.

/3/ Pokuty podle odstavců 1 a 2 lze ukládat opětovně.

Arbitrážní jednání
§ 30

/1/ Hospodářský spor projednává arbitr spolu se zástup-
ci organizací, mezi nimiž vznikl, a řídí jednání tak, aby
společně bylo dohodnuto řešení, které je v souladu s celo-
společenskými zájmy. Dohodnou-li se organizace, arbitr do-
hodu schválí. Jestliže by však jejich dohoda byla v rozpo-
ru a právními předpisy, zásadami hospodářské politiky Čes-
koslovenské socialistické republiky, anebo jestliže se or-
ganizace nedohodnou, rozhodne hospodářský spor arbitr sám.
Schválené dohoda má účinky rozhodnutí sporu. Hospodářský
spor se složitou problematikou může být projednán a rozhod-
nut několika arbitry, z nichž jeden předsedá.

/2/ Je-li třeba, aby pracovníci socialistické organiza-
ce byli seznámení s výsledky arbitrážního řízeni, zejména s
významem zajištění určitého úkolu nebo s následky porušová-
ní smluvní disciplíny, provádí se arbitrážní jednání přímo
na pracovišti.

§ 30a
Arbitr zaznamenává v arbitrážním spise zejména

a/ výrok rozhodnutí, pokud byl vyhlášen po skončení arbit-
rážního jednání,

b/ dohodu organizací schválenou při arbitrážním jednání,
c/ výrok, že rozhodnutí nabývá právní moci jeho vyhlášením,


- 21 -

d/ doplňující přednesy znalců podstatné pro rozhodnutí spo-
ru,

e/ procesní rozhodnutí, jimiž se určuje postup řízení, po-
kud jimi byly uloženy povinnosti stranám ve sporu.

Záznam o těchto skutečnostech podepisuje po skončení jedná-
ní arbitr a přítomní zástupci organizací, popřípadě znalec.

§ 31

/1/ Hospodářské arbitráž projednává a rozhoduje spory,
jsou-li pro to závažné důvody, podle určení vedoucího ar-
bitráže v tříčlenné nebo pětičlenné arbitrážní komisi.

/2/ Příslušný hlavní arbitr v dohodě se zúčastněnými ú-
středními úřady, popřípadě vedoucími pracovníky organizací,
jmenuje podle jednotlivých oborů činnosti, z řad vynikajících
pracovníků, zejména zlepšovatelů a členů brigád socialistic-
ké práce, navržených Ústřední radou odborů pracovníky, kte-
ré bude Státní arbitráž Československé socialistické repub-
liky, popřípadě Státní arbitráž České socialistické republi-
ky nebo Státní arbitráž Slovenské socialistické republiky po-
volávat za členy arbitrážních komisí. Obdobně vedoucí kraj-
ských státních arbitráží jmenují na návrh krajské odborové
rady pracovníky, které budou krajské státní arbitráže povo-
lávat za členy arbitrážních komisí.

/3/ Arbitrážní komise provede arbitrážní jednání, kte-
ré řídí jako její předseda arbitr. Členové komise mají prá-
vo klást otázky, vyjadřovat se a činit návrhy. Komise roz-
hoduje většinou hlasů.

/4/ členům arbitrážních komisí přísluší náhrada za mzdu,
která jim ušla vykonáváním této funkce. Náhrada cestovních


- 22 -

výloh přísluší členu arbitrážní komise přiměřeně podle plat-
ných předpisů o náhradách cestovních výloh. Náhradu členům
arbitrážní komise poskytuje jejich zaměstnavatel.

§ 31a

/1/ Hospodářské spory uvedené v § 2a na Státní arbitrá-
ži Československé socialistické republiky, popřípadě na
Státní arbitráži České socialistické republiky nebo na Stát-
ní arbitráži Slovenské socialistické republiky projednává a
rozhoduje arbitrážní komise složené ze státního arbitra
příslušné hospodářské arbitráže a vedoucích pracovníků přísluš-
ných ústředních orgánů státní správy. Tyto členy jmenuje
příslušný hlavní arbitr v dohodě s vedoucím příslušného ú-
středního orgánu.

/2/ Pověří-li hlavní arbitr České socialistické repub-
liky nebo hlavní arbitr Slovenské socialistické republiky
rozhodováním sporu mezi národním výborem a jím řízenou orga-
nizací krajskou státní arbitráž, jmenuje obdobným způsobem
členy komise, které spor projedná a rozhodne.

§ 32

/1/ Jednotlivé hospodářské spory, jejichž rozhodování
patří do pravomoci hospodářské arbitráže, může projednávat
a rozhodovat též rozhodce. Výjimku tvoří spory, pro jejichž
projednávání a rozhodování je příslušné Státní arbitráž
Československé socialistické republiky, Státní arbitráž
České socialistické republiky nebo Státní arbitráž Sloven-
ské socialistické republiky, spory týkající se plnění pro
vývoz nebo z dovozu, je-li alespoň jednou ze stran organiza-
ce oprávněné k zahraničně obchodní činnosti a majetkové
spory o částku přesahující 500 000 Kčs. Pokud organizace v
průběhu sporu navrhne snížení nebo prominutí majetkové
sankce nebo snížení náhrady škody, anebo zjistí-li rozhodce,


- 23 -

že jsou dány podmínky pro odvod podle zvláštních předpisů,
je rozhodce povinen postoupit spor k dalšímu projednání a
rozhodnutí příslušnému orgánu hospodářské arbitráže.

/2/ Rozhodce je občan, kterého si organizace zvolily
písemnou dohodou pro rozhodnutí určitého sporu a který s
volbou vyslovil souhlas. Organizace si volí rozhodce pro
rozhodnutí určitého sporu, zejména jde-li o spor, při je-
hož řešení se mohou uplatnit speciální znalosti a zkušenos-
ti rozhodce (ekonomické, technické, organizační apod.).

/3/ Podání arbitrážní žádosti k rozhodci má tytéž práv-
ní účinky jako podání žádosti u hospodářské arbitráže.

/4/ Rozhodce je povinen bez zbytečného odkladu spor
projednat; jestliže bez vážných důvodů nepokračuje v projed-
návání sporu, může kterákoli ze stran požádat příslušný or-
gán hospodářské arbitráže, aby spor rozhodl.

/5/ Rozhodnutí vydané rozhodcem má účinky arbitrážní-
ho rozhodnutí. Nesplní-li organizace rozhodnutí způsobem a
ve lhůtě v něm stanovené, nebo nebyla-li lhůta stanovena,
do 15 dnů od jeho doručení, vykoná se rozhodnutí podle to-
hoto zákona.

/6/ Jestliže je rozhodnutí rozhodce v rozporu s práv-
ními předpisy nebo zásadami hospodářské politiky Českoslo-
venské socialistické republiky, může příslušná Státní ar-
bitráž České socialistické republiky nebo Státní arbitráž
Slovenské socialistické republiky na návrh nebo z vlastní-
ho podnětu rozhodnutí za podmínek stanovených v § 41 zru-
šit a spor přikázat k projednání příslušnému orgánu hospo-
dářské arbitráže. Návrh na přezkoumání se podává u orgánu
hospodářské arbitráže, který by byl příslušný spor rozhod-
nout.


- 24 -

/7/ Projednávání a rozhodování sporů rozhodcem upraví
podrobněji obecně závazným právním předpisem Státní arbit-
ráž Československé socialistické republiky.

§ 33

Hospodářské arbitráž dbá o soustavné zvyšování účinnos-
ti práce arbitrážních komisí i rozhodců a napomáhá rozvíje-
ní dalších forem účasti pracujících na činnosti arbitráže.

§ 34

Hospodářská arbitráž projednává a rozhoduje předsmluv-
ní spory do 15 dnů, ostatní hospodářské spory do 30 dnů od
zahájení arbitrážního řízení. Vedoucí hospodářské arbitráže
může v odůvodněných případech tyto lhůty prodloužit.

Rozhodnutí
§ 35

/1/ Arbitrážní rozhodnutí obsahuje označení orgánu
hospodářské arbitráže, označení stran, jména jejich zástup-
ců, označení předmětu sporu, arbitrážní výrok a jeho odůvod-
nění. Ve výroku se rozhodne též o nákladech řízení.

/2/ Z odůvodnění musí být patrný skutkový stav, z ně-
hož rozhodnutí vychází, a jak byly hodnoceny důkazy. Odůvod-
není musí být přesvědčivé, aby z něho byla patrná správnost
rozhodnutí, aby upevňovalo vzájemnou spolupráci socialis-
tických organizací a vychovávalo je k ukázněnému a dobro-
volnému plnění jejich povinností.

/3/ Arbitrážní rozhodnutí má plně vyřešit celý předmět
hospodářského sporu. Je-li to účelné, může hospodářské arbit-
ráž rozhodnout o některé části jednání zvlášť. Rozhodnutí
musí přesně vymezit povinnosti, které ukládá. Může uložit
též povinnost seznámit s výsledkem projednání a rozhodnutí
sporu kolektiv pracujících organizace.


- 25 -

/4/ Chyby v psaní nebo v počtech, anebo jiné zřejmé
nesprávnosti v písemném vyhotovení rozhodnutí hospodářské
arbitráž opraví kdykoliv i bez návrhu organizace. Rozhod-
nutí o opravě doručí stranám sporu.

§ 36

Arbitrážní rozhodnutí je konečné a není proti němu o-
pravný prostředek. Vyhlašuje se zpravidla hned po skončení
arbitrážního jednání. Rozhodnutí nabývá právní moci doruče-
ním. Je-li nebezpečí z prodlení, může arbitr, jsou-li pří-
tomni zástupci organizací, stanovit, že rozhodnutí nabývá
právní moci již jeho vyhlášením.

§ 37

/1/ Je-li na základě předložených důkazů, popřípadě
provedeného šetření předmět sporu plně objasněn, lze v ma-
jetkových sporech a zcela výjimečně i v jiných hospodář-
ských sporech rozhodnout bez arbitrážního jednání.

/2/ Hospodářské arbitráž může také provést arbitrážní
jednání a rozhodnout v nepřítomnosti organizací, mezi nimiž
je spor, byly-li o arbitrážním jednání předem uvědomeny.

§ 38
Arbitrážní platební rozkaz

/1/ Na návrh nebo podle vlastní úvahy může hospodářská
arbitráž rozhodnout spor o peněžitou pohledávku do 50 000
Kčs arbitrážním platebním rozkazem vydaným bez slyšení or-
ganizace, proti níž arbitrážní žádost směřuje. Arbitrážním
platebním rozkazem se přikazuje organizaci, proti níž arbit-
rážní žádost směřuje, aby zaplatila žadateli peněžitou část-
ku v něm uvedenou, nebo, aby podala u hospodářské arbitráže
písemně odůvodněné námitky a současně zaslala jejich stej-
nopis žadateli.


- 26 -

/2/ Námitky proti arbitrážnímu platebnímu rozkazu mu-
sí být hospodářské arbitráži podány do 15 dnů od jeho do-
ručení.

/3/ Hospodářská arbitráž odmítne námitky, jestliže by-
ly podány opožděně nebo nejsou-li v nich uvedeny důvody.

/4/ Nepodá-li organizace, proti níž arbitrážní žádost
směřuje, námitky nebo jestliže arbitráž podle odstavce 3
námitky odmítla, má arbitrážní platební rozkaz právní účin-
ky rozhodnutí.

/5/ Byly-li podány včas námitky s uvedením důvodů, zru-
šuje se tím arbitrážní platební rozkaz v napadené části.
Hospodářská arbitráž pak postupuje podle ustanovení o arbit-
rážním jednání.

Splnění rozhodnutí
§ 39

Organizace jsou povinny splnit arbitrážní rozhodnutí
ve lhůtě v něm stanovené, a nebyla-li lhůta stanovena, do
15 dnů ode dne, kdy rozhodnutí nabylo právní moci. Uplynu-
tím této lhůty stává se rozhodnutí vykonatelným. Na žádost
vyznačí hospodářské arbitráž vykonatelnost doložkou na roz-
hodnutí.

§ 40

/1/ Rozhodnutí je možno vykonat jen požádá-li oprávně-
ná organizace o jeho výkon do jednoho roku po uplynutí lhů-
ty stanovené k plnění, a není-li lhůta stanovena, do jedno-
ho roku od právní moci rozhodnutí; jinak její právo zaniká.
To platí i tehdy, jde-li o hospodářské spory, které rozho-
dují soudy nebo jiné orgány (§ 2 odst. 2 a 3).

/2/ Rozhodnutí, ukládající organizaci peněžité plnění,
včetně pokut, poplatků a odvodů do státního rozpočtu, které


- 27 -

nebylo ve lhůtě uvedené v § 39 splněno, se vykonává odepsá-
ním z účtu povinné strany u peněžního ústavu podle zvlášt-
ních předpisů.

/3/ Rozhodnutí ukládající organizaci nepeněžité plnění
hospodářská arbitráž vynucuje pořádkovou pokutou do 100 000
Kčs. Tuto pokutu lze ukládat opětovně.

/4/ O návrhu na výkon rozhodnutí uložením pořádkové
pokuty rozhoduje hospodářská arbitráž vždy písemným rozhod-
nutím, zpravidla bez arbitrážního jednání. Považuje-li to
hospodářské arbitráž za nutné, rozhoduje za účasti organiza-
cí. Pro toto řízení platí ostatní ustanovení části třetí
přiměřeně.

/5/ Jestliže hospodářská arbitráž z důvodů zvláštního
zřetele hodných nevyhoví návrhu na výkon rozhodnutí ulože-
ním pořádkové pokuty, rozhodne o odkladu výkonu a pokutu u-
loží na žádost oprávněné organizace, podanou poté, co důvo-
dy odkladu pominou.

/6/ Prokáže-li organizace, že povinnosti uložené roz-
hodnutím nebo jim odpovídající práva přešly na jinou orga-
nizaci, lze rozhodnutí vykonat proti nebo ve prospěch této
jiné organizace; hospodářská arbitráž v rozhodnutí vyznačí,
že došlo k přechodu povinností nebo práv na jinou organiza-
ci.

Přezkoumání arbitrážního rozhodnutí

§ 41

/1/ Jestliže rozhodnutím krajské státní arbitráže byly
porušeny právní předpisy nebo zásady hospodářské politiky
Československé socialistické republiky, může příslušná Stát-
ní arbitráž České socialistické republiky nebo Státní ar-
bitráž Slovenské socialistické republiky na návrh nebo z


- 28 -

vlastního podnětu do dvou měsíců od právní moci rozhodnutí
změnit nebo zrušit a přikázat spor k novému projednání ane-
bo může učinit jiné opatření. Jsou-li pro to zvlášť nalé-
havé důvody, může tak učinit výjimečně i po této lhůtě.

/2/ Příslušná Státní arbitráž České socialistické re-
publiky nebo Státní arbitráž Slovenské socialistické repub-
liky může přezkoumat rozhodnutí krajské státní arbitráže též
tehdy, jestliže po vydání rozhodnutí byly zjištěny nové sku-
tečnosti, které nemohly být stranám sporu známy v době jeho
vydání, mají však podstatný význam pro rozhodnutí a se zře-
telem na ně je rozhodnutí v rozporu s právními předpisy nebo
zásadami hospodářské politiky Československé socialistické
republiky.

/3/ Za podmínek stanovených v odstavcích 1 a 2 může ve
sporech projednaných a rozhodnutých Státní arbitráží České
socialistické republiky nebo Státní arbitráží Slovenské so-
cialistické republiky učinit stejné opatření Státní arbitráž
Československé socialistické republiky.

/4/ Z podnětu hlavního arbitra Československé socialis-
tické republiky je příslušná Státní arbitráž České socialis-
tické republiky nebo Státní arbitráž Slovenské socialistic-
ké republiky povinna do 15 dnů zahájit řízení o přezkoumání
rozhodnutí krajské státní arbitráže.

/5/ Návrh na přezkoumání může organizace nebo orgán,
který je stranou ve sporu, podat do 15 dnů od doručení roz-
hodnutí, a jde-li o návrh na přezkoumání z důvodů uvedených
v odstavci 2, do 15 dnů od zjištění nových skutečností. Po-
dává ho u hospodářské arbitráže, které rozhodla. Návrh musí
být podepsán statutárním orgánem organizace a jeho stejno-
pis musí být současně zaslán druhé organizaci. K návrhu na


- 29 -

přezkoumání se musí připojit potřebné doklady a doklad o za-
placení arbitrážního poplatku za přezkoumání rozhodnutí.
Druhé organizace je povinna se k návrhu na přezkoumání vy-
jádřit. Postupuje přitom obdobně podle § 23.

/6/ V případech, kdy tak stanoví příslušný hlavní ar-
bitr, přezkoumají rozhodnutí tři arbitři, z nichž arbitr ur-
čený hlavním arbitrem předsedá; vyžaduje-li to povaha pro-
jednávané věci, jedné se o přezkoumání za účasti organizací.
Jinak platí pro jednání o přezkoumáni přiměřeně ustanovení
části třetí.

§ 41a

Rozhodnutí vydané podle § 41 nabývá právní moci doru-
čením. Pokud bylo přezkoumané rozhodnutí změněno, je orga-
nizace povinna je splnit ve lhůtě stanovené rozhodnutím o
přezkoumání a nebyla-li lhůta stanovena, do 15 dnů ode dne,
kdy toto rozhodnutí nabylo právní moci. Uplynutím této lhů-
ty se stává rozhodnutí vykonatelným.

§ 42

/1/ Presidium Státní arbitráže Československé socialis-
tické republiky může z důvodů uvedených v § 41 odst. 1 a 2
změnit rozhodnutí orgánu hospodářské arbitráže nebo je zru-
šit a přikázat spor k novému projednání. Jde-li o rozhodnu-
tí krajské státní arbitráže nebo Státní arbitráže České so-
cialistické republiky nebo Státní arbitráže Slovenské socia-
listické republiky, lze návrh na toto opatření podat jen
tehdy, bylo-li rozhodnutí přezkoumáno podle § 41 odst. 1 až 3.

/2/ Návrh na opatření podle odstavce 1 předkládá pre-
sidiu Státní arbitráže Československé socialistické repub-
liky příslušný ministr (vedoucí ústředního orgánu), popří-
padě příslušná rada krajského národního výboru nebo některý


- 30 -

ze členů presidia. Jde-li o spor uvedený v § 13, může návrh
předložit též organizace nebo orgán, který je stranou ve
sporu; ustanovení § 41 odst. 5 platí obdobně.

§ 42a

Bylo-li rozhodnutí, na základě něhož bylo poskytnuto
plnění, zrušeno, orgán hospodářské arbitráže v rozhodnutí
o přezkoumání uloží organizaci, aby plnění v odpovídajícím
rozsahu vrátila, a není-li to možné nebo účelné, aby nahra-
dila cenu podle doby plnění. Bylo-li takové rozhodnutí změ-
něno , rozhodne orgán hospodářské arbitráže zároveň o majet-
kovém vypořádání celého předmětu sporu.

§ 43

Při novém projednání sporu je orgán hospodářské arbit-
ráže vázán právním názorem vyjádřeným v rozhodnutí vydaném
podle § 41 nebo § 42.

§ 44
Arbitrážní poplatky

Za řízení před orgány hospodářské arbitráže se platí
poplatky stanovené zvláštními předpisy.

§ 44a
Náklady řízení

/1/ Náklady arbitrážního řízení jsou
a/ arbitrážní poplatek,

b/ odměna a náhrada nákladů znalce, jakož i náhrada nutných
výdajů, popřípadě ušlého výdělku těch, kteří před hospo-
dářskou arbitráží vypovídají podle § 25 odst. 1.

/2/ O náhradě nákladů arbitrážního řízení rozhoduje hos-
podářská arbitráž podle výsledku sporu nebo podle schválené
dohody stran (§ 30 odst. 1), popřípadě též s přihlédnutím k
okolnostem vzniku a průběhu sporu.


- 31 -

/3/ Jestliže je rozhodnutí po přezkoumání podle § 41
nebo § 42 zrušeno a spor přikázán k novému projednání, roz-
hodne orgán hospodářské arbitráže podle výsledku nového pro-
jednání o nákladech řízeni, včetně poplatku za přezkoumání
rozhodnutí. Je-li přezkoumané arbitrážní rozhodnutí ponechá-
no beze změny, nese poplatek za přezkoumání rozhodnutí na-
vrhovatel. Je-li přezkoumané rozhodnutí změněno nebo je-li
učiněno jiné opatření, rozhodne se o nákladech řízení podle
výsledku přezkoumání, popřípadě též s přihlédnutím k okol-
nostem, které přezkoumání vyvolaly.

§ 44b
Doručování písemností

Hospodářská arbitráž doručuje písemnosti zpravidla poš-
tou, a to do sídla organizace; jestliže však organizace uve-
de v arbitrážní žádosti, popřípadě ve vyjádření k arbitráž-
ní žádosti místo pro písemný styk, doručují se písemnosti
do tohoto místa.

§ 45
Oznamování závad

/1/ Hospodářské arbitráž je povinna upozorňovat přísluš-
né orgány, zejména vedoucí socialistických organizací, popří-
padě jim nadřízených orgánů na podstatné závady, které vyšly
najevo při výkonu arbitrážní činnosti (signalizace).

/2/ Ten, kdo byl upozorněn na závadu, je povinen nej-
později do 30 dnů od doručení, nebyla-li stanovena jiná lhů-
ta, sdělit, jaké opatření učinil k odstranění závady. Nevy-
hoví-li upozornění (signalizaci), popřípadě nemůže-li odstra-
nit závadu v rámci své působnosti, je povinen postoupit upo-
zornění (signalizaci) v téže lhůtě svému nadřízenému orgánu
a informovat o svém postupu hospodářskou arbitráž.

/3/ Na zvlášť závažné závady upozorňuje Státní arbitráž
Československé socialistické republiky, Státní arbitráž


- 32 -

české socialistické republiky a Státní arbitráž Slovenské
socialistické republiky příslušné ústřední orgány. Orgán,
který byl takto upozorněn nebo kterému byla postoupena sig-
nalizace podle odstavce 2, je povinen nejpozději do 30 dnů
od doručení učinit opatření k nápravě. Pokud nápravu nezjed-
ná v rámci své působnosti ani v dohodě s jiným ústředním
orgánem, je povinen v téže lhůtě informovat o tom orgán hos-
podářské arbitráže, který na závadu upozornil. Příslušný
hlavní arbitr je pak oprávněn předložit upozornění (signa-
lizaci) k projednání příslušné vládě s návrhem opatření.

§ 46
Zevšeobecňování poznatků

Hospodářská arbitráž je povinna soustavně zkoumat pří-
činy závad a zevšeobecňovat poznatky z arbitrážní činnosti.
O výsledcích této činnosti je povinna příslušným orgánům
podat zprávy s případnými návrhy obecných opatření na od-
stranění závad.

Část čtvrté
Zvláštní řízení

§ 46a

Řízení o odvodech do státního rozpočtu

/1/ Hospodářská arbitráž může v případě neplatnosti
právního úkonu uložit odvod do příslušného státního roz-
počtu, jestliže při projednávání sporu zjistí, Že byly spl-
něny podmínky stanovené zvláštním předpisem 4/ pro jeho ulo-
žení.

/2/ Hospodářské arbitráž uloží odvod Částky, která mě-
la být jako penále zaplacena (dále jen "odvod penále") do
příslušného státního rozpočtu, zjistí-li při projednávání
sporu nebo v řízení o odvodu penále do státního rozpočtu,

4/ § 24 odst. 2 hospodářského zákoníku.


- 33 -

že byly splněny podmínky stanovené pro uložení tohoto odvodu
zvláštním předpisem.

/3/ Řízení o odvodu penále zahajuje hospodářské arbit-
ráž na návrh ústředního orgánu, učiněný na základě jeho
kontrolní nebo revizní činnosti. Návrh musí obsahovat

a/ označení organizací, jimž má být odvod uložen,

b/ skutečnosti, které odůvodňují uložení odvodu, zejména
den vzniku a zániku práva na penále,

c/ výpočet odvodu.

/4/ K projednání návrhu podle odstavce 3 je příslušný
orgán hospodářské arbitráže, který by byl příslušný k pro-
jednání a rozhodnutí sporu o zaplacení penále. Návrh musí
být současně zaslán organizacím, jimž se uložení odvodu pe-
nále navrhuje. Organizace je povinna do 15 dnů od doručení
návrhu sdělit k němu své stanovisko hospodářské arbitráži,
navrhovateli a druhé organizaci.

/5/ Návrh na přezkoumání rozhodnutí o odvodu podle od-
stavců 1 a 2 má odkladný účinek.

§ 46b
Řízení o uložení hospodářské pokuty

/1/ Hospodářské arbitráž může hospodářskou pokutu ulo-
žit, zjistí-li, že jsou pro uložení pokuty splněny podmínky
stanovené zvláštním předpisem.

/2/ Řízení o uložení hospodářské pokuty zahajuje hos-
podářská arbitráž na návrh Výboru lidové kontroly Českoslo-
venské socialistické republiky, výborů lidové kontroly re-
publik, federálního ministerstva financí, ministerstev fi-

56/

§ 142 odst. 4 hospodářského zákoníku.

§ 384a a 384b hospodářského zákoníku.


- 34 -

nancí republik, Federálního cenového úřadu, cenových úřadů
republik, Státní banky Československé (déle jen "navrhova-
tel") nebo z vlastního podnětu na základě zjištění učině-
ných v arbitrážním řízení orgány hospodářské arbitráže.

/3/ Návrh na uložení hospodářské pokuty musí obsahovat
označení organizace nebo orgánu, proti němuž návrh směřuje,
skutečnosti a důkazy, kterými se odůvodňuje zahájení řízení
a navrhovanou výši hospodářské pokuty s uvedením okolností,
které mohou mít vliv na její uložení a její výši.

/4/ K návrhu musí navrhovatel připojit kontrolní nebo
revizní zprávu (protokol), kterou návrh odůvodňuje. Stejno-
pis návrhu musí současně zaslat organizaci nebo orgánu hos-
podářského řízení, proti němuž návrh směřuje a jeho nadříze-
nému orgánu.

/5/ Organizace nebo orgán hospodářského řízení, proti
němuž návrh směřuje, je povinen do 10 dnů od obdržení stej-
nopisu návrhu zaslat hospodářské arbitráži, navrhovateli a
svému nadřízenému orgánu vyjádření k návrhu na uložení hos-
podářské pokuty.

/6/ O návrhu na uložení hospodářské pokuty rozhodují
vždy tři arbitři, z nichž jeden předsedá. Tyto arbitry a
předsedajícího určí příslušný hlavní arbitr. Souvisí-li u-
ložení hospodářské pokuty se zajištěním obrany a bezpečnos-
ti státu nebo s dodávkami v oboru státních hmotných rezerv,
je jedním z arbitrů náčelník vojenské složky Státní arbit-
ráže Československé socialistické republiky nebo jeho zá-
stupce.

/7/ Jednání o návrhu na uložení hospodářské pokuty
jsou povinni se zúčastnit vedoucí pracovníci organizace
nebo organu hospodářského řízení, proti němuž bylo řízení


- 35 -

zahájeno, pověření zástupci jeho nadřízeného orgánu a navr-
hovatele.

/8/ V rozhodnutí hospodářské arbitráže, kterým se or-
ganizaci nebo orgánu hospodářského řízení ukládá povinnost
odvést do státního rozpočtu hospodářskou pokutu, může být
uložena též povinnost uveřejnit rozhodnutí. Hospodářská
arbitráž může v rozhodnutí též stanovit, že rozhodnutí u-
veřejní, a to na náklad povinné organizace nebo orgánu hos-
podářského řízení.

/9/ Rozhodnutí o uložení hospodářské pokuty může změ-
nit jen presidium Státní arbitráže Československé socialis-
tické republiky. Návrh na toto opatření předkládá presidiu
příslušný ministr (vedoucí ústředního orgánu), popřípadě
příslušné rada krajského národního výboru nebo některý člen
presidia; návrh má odkladný účinek.

§ 46c

Provádění odvodů

/1/ Odvody a hospodářské pokuty uložené podle § 46a a
46b organizacím nebo orgánům v působnosti federace se odvá-
dějí do státního rozpočtu federace, odvody a hospodářské po-
kuty uložené ostatním organizacím a orgánům se odvádějí do
státních rozpočtů republik.

/2/ V rozhodnutí o uložení odvodu do státního rozpočtu
a o uložení hospodářské pokuty se uvede, která organizace
nebo orgán a jakou částku je povinna odvést. V rozhodnutí
se uvede též finanční správa, na jejíž účet má být určená
částka odvedena; stejnopis rozhodnutí zašle hospodářská ar-
bitráž také tomuto orgánu.

§ 46d
Pro řízení o odvodu penále do státního rozpočtu a o u-


- 36 -

ložení hospodářské pokuty platí přiměřeně ustanovení části
třetí. Za tato řízení se arbitrážní poplatky neplatí.

Část pátá
Ustanovení společná, přechodné a závěrečné

§ 47
Počítání lhůt

Lhůta pro podání a pro všechny ostatní projevy organi-
zací je zachována, jestliže písemnost nejpozději v poslední
den lhůty došla hospodářské arbitráži nebo byla podána do-
poručeně na poštu. Připadne-li poslední den lhůty na sobo-
tu nebo na den pracovního klidu, je posledním dnem lhůty
nejblíže příští pracovní den.

§ 47a

Jestliže z jednání organizační jednotky socialistické
organizace je zavázána organizace nebo jestliže organiza-
ce odpovídá za závazky své organizační jednotky, pokládá se
právo uplatněné vůči organizační jednotce též za právo u-
platněné vůči organizaci.

§ 48

Arbitrážní orgány zřízené podle dosavadních předpisů
se považují za orgány zřízené podle tohoto zákona. Pro je-
jich organizační začlenění, příslušnost a pro řízení před
nimi však platí tento zákon.

§ 49

/1/ Arbitrážní orgány a soudy dokončí spory zahájené
u nich před účinností tohoto zákona, i kdyby podle jeho u-
stanovení tyto spory do jejich pravomoci nebo příslušnosti
již nepatřily.

7/ § 17 odst. 2 hospodářského zákoníku.


- 37 -

/2/ Ve sporech, které podle tohoto zákona hospodářská
arbitráž nerozhoduje a rozhodují je soudy (§ 2 odst. 2,
popřípadě 3 a § 3)jsou organizace, mezi nimiž takový spor
je, způsobilé být účastníkem řízení před soudy.

/3/ Pravomoc v hospodářských sporech o náhradu škody,
související s provozem dopravních prostředků (včetně sporu
z regresních nároků), přejde na hospodářskou arbitráž dnem,
který stanoví vláda Československé socialistické republiky.
Do toho dne rozhodují tyto spory podle dosavadních předpisů
soudy.

§ 50

Všechny orgány i pracovníci jakkoli činní v arbitráž-
ním řízení jsou povinni učinit všechna opatření potřebná k
tomu, aby státní, hospodářské a služební tajemství bylo za-
chováno.

§ 51

Zrušují se

vládní nařízení č. 47/1953 Sb., o státní arbitráži, ve
znění vládních nařízení č. 77/1953 Sb., č. 45/1954 Sb., č.
28/1959 Sb. a zákonného opatření č. 87/1961 Sb.,

vyhláška hlavního arbitra Československé socialistic-
ké republiky č. 147/1957 Ú.l., kterou se vydává arbitrážní
řád,

vyhláška ministerstev spravedlnosti a financí č. 149/
1957 Ú.l., o výkonu arbitrážních rozhodnutí,

vyhláška hlavního arbitra Československé socialistic-
ké republiky č. 140/1960 Sb., o pověření rozhodováním ně-
kterých sporů patřících před Státní arbitráž Československé
socialistické republiky, ve znění předpisů ji měnících a
doplňujících a


- 38 -

předpisy o resortních (družstevních) arbitrážích, vy-
dané příslušnými ministry (ústředními svazy družstev).

§ 52

Tento zákon nabývá Účinnosti dnem 1. ledna 1963*

Zákon č. 116/1963 Sb., kterým se mění a doplňuje zá-
kon č. 121/1962 Sb., o hospodářské arbitráži, nabyl účin-
nosti dnem 10. listopadu 1965. Zákonné opatření předsed-
nictva Národního shromáždění č. 106/1967 Sb., o změně a do-
plnění zákona o hospodářské arbitráži, nabylo účinnosti
dnen 24. listopadu 1967. Zákon č. 139/1970 Sb., kterým se
mění a doplňují některá ustanovení zákona o hospodářské ar-
bitráži, nabyl účinnosti dnem 1. ledna 1971. Zákon č. 166/
1982 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon o hospodářské ar-
bitráži, nabyl účinnosti dnem 1. ledna 1983.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP