FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ
SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY 1983

IV. volební období

81

ZÁKON
O HOSPODÁŘSKÉ ARBITRÁŽI

Úplné znění


FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY 198

IV. volební období

81

PŘEDSEDNICTVO FEDERÁLNÍHO SHROMÁŽDĚNÍ
vyhlašuje

úplné znění zákona ze dne 19. prosince 1962 č. 121 Sb., o hospo-
dářské arbitráži, jak vyplývá ze změn a doplnění provedených zá-
konem ze dne 10. listopadu 1965 §. 116 Sb., zákonným opatřením
předsednictva Národního shromáždění ze dne 10. listopadu 1967
č. 106 Sb., zákonem ze dne 21. prosince 1970 č. 139 Sb. a záko-
nem ze dne 15. prosince 1982 č. 166 Sb.

ZÁKON
o hospodářské arbitráži


- 2 -

Národní shromáždění Československé socialistické republi-
ky se usneslo na tomto zákoně:

Pro plnění úkolů státního plénu rozvoje národního hospo-
dářství a maximální uspokojování jeho potřeb má rozhodující
význam uvědomělá soudružská spolupráce socialistických orga-
nizací , uskutečňované na základě stálého rozšiřování účasti
pracujících na řízení hospodářství.

K upevňování této spolupráce a k důslednému uplatňování
celospolečenských zájmů na úseku dodavatelsko-odběratelských
vztahů přispívá i hospodářské arbitráž.

Část první
Úvodní ustanovení

§ 1

Hospodářské arbitráž plní při organizaci, úpravě a kon-
trole dodavatelsko-odběratelských a jiných hospodářských vzta-
hů (dále jen "hospodářské vztahy") tyto hlavní úkoly

a/ projednává a rozhoduje hospodářské spory mezi socialistic-
kými organizacemi, organizačními jednotkami nebo organi-
začními složkami, popřípadě orgány socialistických orga-
nizací, pokud jsou oprávněny vystupovat v hospodářských
vztazích svým jménem, jakož i mezi ostatními účastníky
hospodářských závazkových vztahů 1/ (déle jen "organizace"),

b/ připravuje na svém úseku návrhy zákonů Federálního shro-
máždění a nařízení vlády Československé socialistické re-
publiky z oblasti hospodářských vztahů a na základě zá-
konného zmocnění a v jeho mezích vydává obecně závazné
právní předpisy,

1/§ 17 odst. 2 a § 113 hospodářského zákoníku.


- 3 -

c/ výchovnou činností pomáhá v rámci své působnosti organi-
zovat a rozvíjet vztahy spolupráce a vzájemné pomoci me-
zi socialistickými organizacemi a aktivně působí na tyto
organizace tak, aby se zlepšovala jejich činnost, zvyšo-
vala odpovědnost za řádné a včasné uzavírání a plnění hos-
podářských smluv v souladu s plánovanými úkoly a aby byl
upevňován chozrasčot,

d/ upozorňuje příslušné orgány na závady v činnosti socialis-
tických organizací, popřípadě navrhuje opatření k odstra-
nění těchto závad,

e/ shromažďuje a zevšeobecňuje poznatky ze své činnosti a
soustavně zkoumá příčiny závad,

f/ v případech a za podmínek stanovených zvláštními předpisy
rozhoduje o odvodu do státního rozpočtu a o uložení hos-
podářské pokuty.

§ 2

/1/ Hospodářské spory, které hospodářská arbitráž pro-
jednává a rozhoduje, jsou zejména

a/ spory o uzavření hospodářských smluv a spory o změnu nebo
zrušení hospodářských závazků (předsmluvní spory),

b/ spory o reálné plnění,
c/ spory majetkové,

d/ spory o určení, zda tu právní vztah nebo právo je či ne-
ní, jestliže je na tom naléhavý právní zájem (určovací
spory),

e/ spory o základní podmínky dodávky.

/2/ Hospodářská arbitráž nerozhoduje

a/ spory z přepravních smluv, které jsou v souvislosti s do-
vozem nebo vývozem zboží, nebo které se týkají tranzit-
ní dopravy,


- 4 -

b/ spory z majetkových vztahů v mezinárodním obchodním sty-
ku,2/

c/ spory mezi odborovým orgánem a organizaci o náhradu ško-
dy, vzniklé nesprávným postupem při provádění nemocen-
ského pojištění.

Tyto spory rozhodují soudy.

/3/ Hospodářská arbitráž nerozhoduje dále spory, k je-
jichž rozhodování je podle zvláštních předpisů příslušný ji-
ný orgán.

/4/ Vláda Československé socialistické republiky může
nařízením stanovit, v kterých případech hospodářská arbit-
ráž nerozhoduje spory uvedené v odstavci 1 písm. a/ až d/
vzniklé uvnitř výrobní hospodářské jednotky nebo obdobně u-
spořádané hospodářské jednotky a stanovit, kdo tyto spory
rozhoduje.

§ 2a

/1/ Hospodářská arbitráž projednává a rozhoduje též
hospodářské spory o náhradu škody mezi organizacemi a orgá-
nem hospodářského řízení v případech, kdy podle zvláštních
předpisů tento orgán za škodu odpovídá.

/2/ Vláda Československé socialistické republiky může
stanovit, ve kterých dalších případech hospodářská arbitráž
projednává a rozhoduje spory mezi orgány hospodářského říze-
ní a organizacemi, vznikající při řízení.

§ 3

Vysloví-li hospodářské arbitráž, že spor nepatří do je-
jí pravomoci, je tím soud, popřípadě jiný orgán vázán, a to

2/

§ 2 zákona č. 101/1963 Sb., o právních vztazích v mezi-
národním obchodním styku (zákoník mezinárodního obchodu).


- 5 -

i když jde o spor, který byl hospodářské arbitráži postou-
pen.

§ 4

Při své činnosti se hospodářská arbitráž řídí právními
předpisy a zásadami hospodářské politiky Československé soci-
alistické republiky. Prosazuje celostátní hospodářské zájmy
proti úzkým místním, podnikovým, popřípadě resortním zájmům.
Obé o upevňování státní, především plánovací, smluvní a fi-
nanční kázně, zejména o zajišťování a plnění úkolů stanove-
ných státním plánem rozvoje národního hospodářství. Zjisti-
li hospodářská arbitráž při projednávání hospodářských sporů,
že opatření prováděné socialistickými organizacemi nebo or-
gány, týkající se hospodářských vztahů mezi socialistickými
organizacemi, jsou v rozporu s právními předpisy nebo zása-
dami hospodářské politiky Československé socialistické repub-
liky, zejména s usneseními strany a vlády nebo s úkoly stát-
ního plénu rozvoje národního hospodářství, je povinna na ta-
kový rozpor ihned tyto orgány nebo organizace, popřípadě je-
jich nadřízené orgány upozornit a požadovat nápravu (§ 45).

Část druhé
Organizace hospodářské arbitráže

Oddíl první
Organizace arbitrážních orgánů

§ 5

Orgány hospodářské arbitráže tvoří jednotnou soustavu
řízenou v rozsahu stanoveném tímto zákonem hlavním arbitrem
Československé socialistické republiky.

§ 6
/1/ Orgány hospodářské arbitráže jsou:


- 6 -

a/ Státní arbitráž Československé socialistické republiky v
Praze; její součástí je vojenská složka,

b/ Státní arbitráž České socialistické republiky v Praze a
Státní arbitráž Slovenské socialistické republiky v Bra-
tislavě,

c/ krajské státní arbitráže.

/2/ Vláda České socialistické republiky a vláda Sloven-
ské socialistické republiky zřizuje a ruší krajské státní
arbitráže, určuje obvody jejich působnosti a stanoví jejich
sídla.

/3/ Vláda Československé socialistické republiky může
zřídit na dobu potřeby zvláštní hospodářské arbitráže a ur-
čit jejich postavení a působnost.

§ 7

/1/ V čele Státní arbitráže Československé socialistic-
ké republiky je hlavní arbitr Československé socialistické
republiky. V čele Státní arbitráže České socialistické re-
publiky je hlavní arbitr České socialistické republiky a v
čele Státní arbitráže Slovenské socialistické republiky je
hlavní arbitr Slovenské socialistické republiky. V čele
krajské státní arbitráže je její vedoucí.

/2/ Osobním úřadem vojáků a ostatních pracovníků čin-
ných u vojenské složky Státní arbitráže Československé so-
cialistické republiky je federální ministerstvo národní o-
brany.

§ 8

/1/ Státní arbitráž Československé socialistické repub-
liky má postavení ústředního orgánu státní správy Českoslo-
venské socialistické republiky. Státní arbitráž Českosloven-
ské socialistické republiky


- 7 -

a/ sleduje rozhodování státních arbitráží republik a dozí-
rá na zákonnost rozhodování všech arbitrážních orgánů,

b/ připravuje a předkládá ve spolupráci se Státní arbitrá-
ží České socialistické republiky, Státní arbitráží Slo-
venské socialistické republiky a ostatními zúčastněnými
ústředními orgány vládě Československé socialistické re-
publiky rozbory a návrhy na opatření,

c/ provádí průzkum, jak působí právní řád v oblasti hospo-
dářských vztahů socialistických organizací, připravuje
návrhy právních předpisů nebo spolupůsobí při jejich
přípravě,

d/ dbá, zpravidla prostřednictvím Státní arbitráže České so-
cialistické republiky a Státní arbitráže Slovenské socia-
listické republiky, o řádné a včasné smluvní zajišťování
zvlášť důležitých úkolů stanovených vládou českosloven-
ské socialistické republiky jmenovitě ústředním a jiným
orgánům a pomáhá svou součinností k zabezpečení jejich pl-
nění,

e/ vydává,pokud je k tomu zákonem zmocněna, v jeho mezích
obecně závazné právní předpisy,

f/ k zajištění jednotného výkladu právních předpisů v oblas-
ti hospodářských vztahů socialistických organizací a jed-
notnosti rozhodování zaujímá stanoviska k závažným práv-
ním otázkám a za tím účelem též svolává pravidelné pora-
dy arbitrážních orgánů, vydává směrnice a instrukce pro
činnost všech orgánů hospodářské arbitráže a provádí
průzkum jejich práce,

g/ rozvíjí v rámci své působnosti mezinárodní spolupráci.

/2/ K zabezpečení úkolů Státní arbitráže Českosloven-
ské socialistické republiky jí poskytují ostatní orgány hos-


- a -

podářské arbitráže potřebné informace, písemnosti a podkla-
dy a vyvíjejí potřebnou součinnost; od krajských státních
arbitráží může Státní arbitráž Československé socialistic-
ké republiky vyžadovat tyto údaje a součinnost jen s vědo-
mím příslušné Státní arbitráže České socialistické republi-
ky nebo Státní arbitráže Slovenské socialistické republiky.

/3/ Státní arbitráž Československé socialistické repub-
liky spolupracuje při plnění svých úkolů s ministerstvy a
ostatními federálními orgány a využívá praktických zkušenos-
tí a poznatků, které tyto orgány získaly při řízení svěře-
ných úseků národního hospodářství.

§ 8a

Státní arbitráž České socialistické republiky a Státní
arbitráž Slovenské socialistické republiky mají postavení
ústředního orgánu státní správy příslušné republiky. Tyto
arbitráže

a/ vedou krajské státní arbitráže a dozírají na zákonnost
rozhodování a na ostatní jejich činnost,

b/ připravují a předkládají vládám republik rozbory a návrhy
na opatření,

c/ dbají o řádné a včasné smluvní zajišťování zvlášť důleži-
tých úkolů stanovených vládou Československé socialistic-
ké republiky, jakož i úkolů stanovených vládami republik
jmenovitě ústředním a jiným orgánům těchto republik a ná-
rodním výborům a pomáhají svojí činností k zabezpečení
jejich plnění,

d/ po projednání se Státní arbitráží Československé socia-
listické republiky vydávají instrukce pro činnost kraj-
ských státních arbitráži a svolávají pravidelné porady
arbitrážních orgánů a aktivy hospodářských právníků,


- 9 -

e/ spolupracují při plnění svých úkolů s ministerstvy a o-
statními ústředními orgány a národními výbory přísluš-
ných republik a využívají zkušeností a poznatků, které
tyto orgány získaly při řízení svěřených úseků národního

hospodářství.

§ 9

/1/ Hlavního arbitra Československé socialistické re-
publiky a jeho prvního náměstka jmenuje a odvolává vláda
Československé socialistické republiky. Je-li hlavním arbit-
rem Československé socialistické republiky občan České so-
cialistické republiky, je jeho prvním náměstkem občan Sloven-
ské socialistické republiky nebo naopak. Hlavní arbitr Čes-
koslovenské socialistické republiky odpovídá vládě Českoslo-
venské socialistické republiky za řádnou činnost orgánů hos-
podářské arbitráže. Ustanovuje a odvolává státní arbitry
Státní arbitráže Československé socialistické republiky při-
měřeně z občanů obou republik; jde-li o pracovníky vojenské
složky Státní arbitráže Československé socialistické repub-
liky, činí tak v dohodě s ministrem národní obrany. Náčelník
vojenské složky je náměstkem hlavního arbitra Československé
socialistické republiky; zastupuje ho ve věcech souvisejí-
cích se zajištěním obrany a bezpečnosti státu.

/2/ Hlavního arbitra České socialistické republiky a
hlavního arbitra Slovenské socialistické republiky jmenuje
a odvolává vláda příslušné republiky na návrh hlavního ar-
bitra Československé socialistické republiky. Hlavní arbitr
České socialistické republiky a hlavní arbitr Slovenské so-
cialistické republiky odpovídají za řádnou činnost Státní
arbitráže České socialistické republiky a Státní arbitráže
Slovenské socialistické republiky a krajských státních ar-


- 10 -

bitráží jimi vedených vládě příslušné republiky a hlavnímu
arbitru Československé socialistické republiky. Hlavní ar-
bitři České socialistické republiky i Slovenské socialistic-
ké republiky ustanovují a odvolávají státní arbitry Státní
arbitráže České socialistické republiky a Státní arbitráže
Slovenské socialistické republiky.

/3/ Vedoucí krajských státních arbitráží a státní arbit-
ry těchto arbitráží ustanovuje a odvolává na území České so-
cialistické republiky hlavní arbitr České socialistické re-
publiky a na území Slovenské socialistické republiky hlavní
arbitr Slovenské socialistické republiky. Vedoucí krajských
státních arbitráží řídí práci těchto arbitráží a odpovídají
hlavnímu arbitru české socialistické republiky, popřípadě
hlavnímu arbitru Slovenské socialistické republiky za jejich
činnost.

§ 9a

/1/ Státním arbitrem může být ustanoven politicky a
odborně vyspělý bezúhonný československý občan, který

a/ má vysokoškolské vzdělání ve studijním oboru právo,

b/ po stanovenou dobu se připravoval jako arbitrážní čeka-
tel na výkon Činnosti státního arbitra čekatelskou praxí
a úspěšně složil arbitrážní zkoušku, kterou prokázal po-
třebné vědomosti a zkušenosti pro výkon funkce státního
arbitra.

/2/ Čekatelskou praxi a arbitrážní zkoušku upraví po-
drobněji obecně závazným právním předpisem Státní arbitráž
Československé socialistické republiky; úpravu týkající se
čekatelské praxe a arbitrážní zkoušky čekatelů vojenské
složky Státní arbitráže Československé socialistické re-
publiky stanoví Státní arbitráž Československé socialistic-


- 11 -

ké republiky v dohodě s federálním ministerstvem národní
obrany.

§ 10

/1/ Členy presidia Státní arbitráže Československé so-
cialistické republiky jsou hlavní arbitr Československé so-
cialistické republiky, první náměstek hlavního arbitra Čes-
koslovenské socialistické republiky, hlavní arbitr České
socialistické republiky a hlavní arbitr Slovenské socialis-
tické republiky. Projednávají li se věci související se za-
jištěním obrany a bezpečnosti státu, zúčastňuje se jednání
presidia též náčelník vojenské složky.

/2/ Presidium Státní arbitráže Československé socialis-
tické republiky

a/ rozhoduje o změně rozhodnutí orgánů hospodářské arbitrá-
že nebo o zrušení těchto rozhodnutí a o přikázání sporu
k novému projednání v případech uvedených v § 42 a o změ-
ně rozhodnutí o uložení hospodářské pokuty v případech
uvedených v § 46b,

b/ schvaluje jednací řád Státní arbitráže Československé
socialistické republiky.

V těchto věcech se presidium muže platně usnášet za přítom-
nosti většiny svých členů. Při rovnosti hlasů platí za při-
jatý návrh, pro který hlasoval hlavní arbitr Českosloven-
ské socialistické republiky.

/3/ Presidiu Státní arbitráže Československé socialis-
tické republiky přísluší dále projednávat zejména

a/ návrhy právních předpisů připravovaných Státní arbitrá-
ží Československé socialistické republiky,

b/ rozbory a návrhy na opatření předkládané vládě Českoslo-
venské socialistické republiky nebo vládě některé z obou
republik,


- 12 -

c/ nejzávažnější stanoviska Státní arbitráže Československé
socialistické republiky k zajištění jednotného výkladu
právních předpisů na hospodářském úseku.

§ 11 - zrušen
§ 12 - zrušen

Oddíl druhý
Příslušnost

§ 13
Státní arbitráž Československé socialistické republiky

/1/ Státní arbitráž Československé socialistické repub-
liky projednává a rozhoduje

a/ hospodářské spory, v nichž alespoň jednou ze stran je fe-
derální ministerstvo nebo jiný federální ústřední orgán
anebo v nichž alespoň jedna ze stran je podřízena fede-
rálnímu ministerstvu národní obrany,

b/ hospodářské spory, týkající se dodávek a poddodávek ne-
zbytných pro zajištění obrany a bezpečnosti státu nebo
dodávek v oboru státních hmotných rezerv,

c/ spory o základní podmínky dodávky,

d/ spory uvedené v § 2a, mezi orgány a organizacemi řízený-
mi federálním ministerstvem (ústředním orgánem).

/2/ Státní arbitráž Československé socialistické re-
publiky rozhoduje o uložení hospodářských pokut

a/ směřuje-li návrh na uložení hospodářské pokuty proti or-
ganizaci nebo orgánu hospodářského řízení v působnosti
federace, nebo proti několika organizacím či orgánům, z
nichž alespoň jeden je v působnosti federace, anebo proti
několika organizacím či orgánům v působnosti obou repub-
lik,


- 13 -

b/ souvisí-li návrh na uložení hospodářské pokuty se zajiš-
těním obrany a bezpečnosti státu nebo s dodávkami v obo-
ru státních hmotných rezerv.

§ 13a

Státní arbitráž České socialistické republiky a Státní
arbitráž Slovenské socialistické republiky

/1/ Státní arbitráž České socialistické republiky nebo
Státní arbitráž Slovenské socialistické republiky, pokud
není příslušné Státní arbitráž Československé socialistické
republiky, projednává a rozhoduje

a/ hospodářské spory, v nichž alespoň jednou ze stran je mi-
nisterstvo nebo jiný ústřední orgán České socialistické
republiky nebo Slovenské socialistické republiky,

b/ spory uvedené v § 2a.

/2/ Státní arbitráž České socialistické republiky ne-
bo Státní arbitráž Slovenské socialistické republiky rozho-
duje o uložení hospodářských pokut, pokud není příslušná
Státní arbitráž Československé socialistické republiky.

/3/ Místní příslušnost Státní arbitráže České socialis-
tické republiky nebo Státní arbitráže Slovenské socialistic-
ké republiky se řídí sídlem orgánu, popřípadě organizace,
proti níž směřuje arbitrážní žádost, popřípadě návrh na u-
ložení hospodářské pokuty, nebo proti níž je zahajováno ří-
zení z vlastního podnětu; směřuje-li arbitrážní žádost pro-
ti více orgánům, popřípadě organizacím, řídí se příslušnost
sídlem kterékoli z nich.

§ 14
Krajská státní arbitráž

/1/ Krajská státní arbitráž projednává a rozhoduje
hospodářské spory, pro které není příslušný jiný orgán hos-
podářské arbitráže.


- 14 -

/2/ Místní příslušnost krajské státní arbitráže se ří-
dí sídlem organizace, proti níž směřuje arbitrážní žádost
nebo proti níž je zahajováno řízení z vlastního podnětu, a
je-li takových organizací více, sídlem kterékoli z nich.

/3/ Jde-li o investiční výstavbu, která byla uložena
vládou, nebo které je součástí komplexní bytové výstavby,
řídí se místní příslušnost ve sporech mezi dodavatelem a in-
vestorem, jakož i mezi dodavatelem investora a jeho dodava-
teli místem, kde se investiční výstavba uskutečňuje. Pro
projednávání a rozhodování sporů týkajících se plnění pro
vývoz nebo z dovozu, je-li alespoň jednou ze stran organiza-
ce oprávněná k zahraničně obchodní činnosti, a sporů mezi
hlavním dodavatelem vývozního investičního celku a jeho do-
davateli, je příslušná státní arbitráž vykonávající působ-
nost krajské státní arbitráže pro území hlavního města Pra-
hy, nebo území hlavního města Slovenské socialistické repub-
liky Bratislavy; místní příslušnost se řídí sídlem organiza-
ce oprávněné k zahraničně obchodní činnosti. Jde-li o spor
mezi organizacemi oprávněnými k zahraničně obchodní činnos-
ti, řídí se místní příslušnost ustanovením odstavce 2, a
jde-li o spor mezi hlavním dodavatelem vývozního investiční-
ho celku a jeho dodavatelem, sídlem vývozního odběratele.

§ 15 - zrušen
§ 16 - zrušen

§ 17

Hospodářská arbitráž, u které bylo v souladu s ustano-
veními o příslušnosti zahájeno řízení, zůstává příslušné, i
když se během řízení předpoklady pro její příslušnost změni-
ly.

§ 18 - zrušen


- 15 -

§ 19

/1/ Hlavní arbitr České socialistické republiky nebo
hlavní arbitr Slovenské socialistické republiky určuje, kte-
rý orgán hospodářské arbitráže projedná a rozhodne hospodář-
ský opor, vzniknou-li pochybnosti o příslušnost mezi kraj-
skými státními arbitrážemi v téže republice nebo mezi Stát-
ní arbitráží České socialistické republiky nebo Státní arbit-
ráží Slovenské socialistické republiky a krajskou státní ar-
bitráží jí vedenou; v ostatních případech určuje příslušnost
hlavní arbitr Československé socialisticko republiky.

/2/ Hlavní arbitr Československé socialistické repub-
liky může pro určité druhy sporů nebo pro spory některých
socialistických organizací anebo pro jednotlivý spor určit
příslušnost jinak, než jak je stanoveno v § 13, 13a a 14.

Část třetí
Arbitrážní řízení

§ 20
Zahájení řízení

/1/ Hospodářské arbitráž zahajuje arbitrážní řízení na
žádost organizace, z vlastního podnětu nebo z podnětu hlav-
ního arbitra Československé socialistické republiky.

/2/ O zahájení řízení z vlastního podnětu nebo z podně-
tu hlavního arbitra Československé socialistické republiky
vydá příslušná hospodářské arbitráž písemné rozhodnutí, v
němž zejména určí postavení stran sporu a předmět hospodář-
ského sporu. Rozhodnutí doručí stranám sporu.

/3/ Řízení je zahájeno dnem, kdy hospodářské arbitráži
došla arbitrážní žádost, nížení z vlastního podnětu hospo-
dárské arbitráže nebo z podnětu hlavního arbitra Českoslo-
venské socialistické republiky je zahájeno dnem vydání pí-
semného rozhodnutí o jeho zahájení.


- 16 -

§ 21
Arbitrážní žádost

/1/ Arbitrážní žádost musí obsahovat označení organiza-
ce, která ji podala, a organizace, proti níž žádost směřuje,
označení předmětu sporu, skutečností a důkazů, o které se o-
pírá, jakož i návrh, jak má být rozhodnuto.

/2/ K arbitrážní žádosti musí organizace připojit pí-
semný doklad o tom, že se pokusila o smír, doklad o zaplace-
ní arbitrážního poplatku, pokud je stanoveno jeho placení
předem (§ 44) a doklady, jimiž odůvodňuje své návrhy. Stej-
nopis arbitrážní žádosti musí současně zaslat organizaci, pro-
ti níž arbitrážní žádost směřuje.

§ 22
Odstraňování vad arbitrážní žádosti

/1/ Nestačí-li arbitrážní žádost k projednání nebo ne-
jsou-li k ní připojeny potřebné doklady, vyzve hospodářská
arbitráž organizaci, které žádost podala, aby odstranila
vytčené vady ve lhůtě, kterou jí zároveň stanoví a upozorní
ji, že žádost odmítne, nevyhoví-li organizace výzvě ve sta-
novené lhůtě.

/2/ Odstraní-li organizace vytčené vady ve stanovené
lhůtě, platí, že žádost byla od počátku bez vad.

§ 22a
Odmítnutí arbitrážní žádosti

/1/ Neodstraní-li organizace vytčené vady arbitrážní
žádosti ve stanovené lhůtě, hospodářská arbitráž rozhodnu-
tím žádost odmítne.

/2/ Byla-li arbitrážní žádost podána orgánu hospodář-
ské arbitráže, který není příslušný k jejímu projednání,
postoupí ji tento orgán příslušnému orgánu hospodářské ar-


- 17 -

bitráže a žadatele o tom vyrozumí. Hospodářské arbitráž od-
mítne rozhodnutím arbitrážní žádost, nespadá-li věc do její
pravomoci; v tom případě žádost postoupí orgánu, který je o-
právněn o věci rozhodnout a v rozhodnutí uvede, že spor ne-
patří do pravomoci hospodářské arbitráže. Právní účinky spo-
jené s podáním takto postoupených arbitrážních žádostí zůstá-
vají zachovány.

/3/ Jestliže hospodářská arbitráž nemůže z obsahu arbit-
rážní žádosti zjistit orgán, který je oprávněn o věci roz-
hodnout, nebo jestliže v žádosti je uveden někdo, kdo nemůže
být stranou ve sporu, hospodářská arbitráž rozhodnutím žá-
dost odmítne a vrátí ji tomu, kdo žádost podal. Právní účin-
ky spojené s podáním takových arbitrážních žádostí zůstávají
přitom zachovány jen tehdy, jestliže právo bude uplatněno
do 30 dnů po doručení vrácené žádosti u orgánu, který je o-
právněn o věci rozhodnout.

§ 23
Vyjádření k arbitrážní žádosti

Organizace, proti níž arbitrážní žádost směřuje, je po-
vinna v předsmluvních sporech nejpozději do 5 dnů a v ostat-
ních hospodářských sporech do 10 dnů od obdržení stejnopisu
arbitrážní žádosti zaslat hospodářské arbitráži vyjádření k
arbitrážní žádosti a současně stejnopis organizaci, které
podala arbitrážní žádost, popřípadě ostatním organizacím,
které se podílejí na vyřešení sporu. Ve vyjádření musí být
uvedeno zejména stanovisko k arbitrážní žádosti, označení
skutečností, jakož i důkazů, na něž se organizace odvolává,
potřebné doklady a návrh, jak má být spor rozhodnut. Stejné
povinnosti mé organizace, proti níž bylo zahájeno řízení z
vlastního podnětu hospodářské arbitráže, nebo z podnětu hlav-
ního arbitra Československé socialistické republiky.


- 18 -

Dokazováni

§ 24

/1/ Hospodářské arbitráž je povinna dbát, aby skuteč-
nosti, které jsou důležité pro rozhodnutí, byly zjištěny
přesně a úplně. Z tohoto hlediska také určuje, jak mé být
zjištěn skutkový stav a které důkazy máji být provedeny.
Dokazování se provádí především listinami, znaleckým posud-
kem, písemným prohlášením, popřípadě i šetřením na místě.

/2/ Organizace, mezi nimiž je hospodářský spor, jsou
povinny spolupůsobit k přesnému a úplnému zjištění skuteč-
ností důležitých pro rozhodnutí.

§ 25

/1/ Každý je povinen na požádání hospodářské arbitráže
sdělit údaje, podat vysvětlení, zprávy nebo návrhy, jakož i
předložit listiny, které hospodářská arbitráž potřebuje při
výkonu své činnosti, dostavit se a vypovídat před ní prav-
divě a úplně o všech okolnostech, na něž bude tázán.

/2/ Provádí-li se důkaz prohlídkou místa nebo věci, je
každý povinen umožnit prohlídku, popřípadě předložit věc.

/3/ Je-li k posouzení hospodářského sporu třeba zvlášt-
ních odborných znalostí, vyžádá si hospodářské arbitráž
znalecký posudek. Znalcem ustanoví hospodářská arbitráž po
slyšení stran organizaci nebo osobu, oprávněnou ke znalec-
ké činnosti podle zvláštních předpisů; 3/ současně může ulo-
žit stranám potřebnou součinnost se znalcem. Hospodářská
arbitráž může použit místo znaleckého posudku potvrzení ne-
bo odborné vyjádření příslušného orgánu nebo ústavu. Hospo-
dářská arbitráž doručí znalecký posudek, popřípadě znění

3/ Zákon č. 36/1967 Sb., o znalcích a tlumočnících.


- 19 -

potvrzení nebo odborného vyjádření stranám spora; strany
jsou oprávněny se k němu vyjádřit a navrhovat jeho doplně-
ní.

/4/ Hospodářská arbitráž hodnotí jednotlivé důkazní
prostředky se zřetelem ke všem okolnostem případu.

§ 26
Zvláštní oprávnění hospodářské arbitráže

/1/ Hospodářská arbitráž není vázána návrhy organizací,
mezi nimiž je hospodářský spor.

/2/ Hospodářské arbitráž může založit, změnit nebo zru-
šit právní poměr mezi organizacemi, mezi nimiž je hospodář-
ský spor.

§ 27 - zrušen

§ 28
Zastavení arbitrážního řízení

Odpadne-li důvod arbitrážního řízení dříve, než byl
spor rozhodnut, nebo bylo-li v téže věci arbitrážní řízení
zahájeno, anebo věc rozhodnuta orgánem hospodářské arbitrá-
že, vydá hospodářská arbitráž rozhodnutí o zastavení řízení
a je-li třeba, rozhodne o náhradě nákladů řízení.

§ 29
Pořádkové pokuty

/1/ Organizaci, která porušila státní, zejména plánova-
cí nebo smluvní disciplínu, vědomě uvedla nepravdivé údaje,
zavdala svévolně podnět k řízení, nepodala ve stanovené
lhůtě vyjádření k arbitrážní žádosti, nebo řízení svévolně
protahuje, může hospodářská arbitráž uložit pořádkovou po-
kutu do 10 000 Kčs.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP