FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY 1982
IV. volební období
68
Vládní návrh
Zákon,
kterým se mění a doplňuji některá ustanovení zákona
o hospodářské arbitráži
Federální shromáždění Československé socialistické
republiky se usneslo na tomto zákoně:
Čl. I
Zákon č. 121/1962 Sb., o hospodářské arbitráži, ve
znění pozdějších předpisů se mění a doplňuje takto:
1. V § 1 úvodní věta a ustanovení označená písmeny a/ a b/
zní:
"§ 1
Hospodářská arbitráž plni při organizaci, úpravě a
kontrole dodavatelsko-odběratelských a jiných hospodář-
ských vztahu / dále jen "hospodářské vztahy"/ tyto hlavní
úkoly
a/ projednává a rozhoduje hospodářské spory mezi socialistic-
kými organizacemi, organizačními jednotkami nebo organi-
začními složkami, popřípadě orgány socialistických orga-
nizací, pokud jsou oprávněny vystupovat v hospodářských
vztazích svým jménem, jakož i mezi ostatními účastníky
hospodářských závazkových vztahů x/ / dále jen "organizace"/,
b/ připravuje na svém úseku návrhy zákonů Federálního shro-
máždění a nařízení vlády Československé socialistické
republiky z oblasti hospodářských vztahů a na základě
zákonného zmocnění a v jeho mezích vydává obecně závaz-
né právní předpisy, "
x/ § 17 odst. 2 a § 113 hospodářského zákoníku.
- 2 -
Dosavadní ustanovení označená písmeny b/, c/, d/ se
označují písmeny c/, d/, e/.
2. § 1 se doplňuje ustanovením označeným písmenem f/, které
zní:
"f/ v případech a za podmínek stanovených zvláštními před-
pisy rozhoduje o odvodu do státního rozpočtu a o ulo-
žení hospodářské pokuty. "
3. § 2. odst. 1 zní:
"/1/ Hospodářské spory, které hospodářská arbitráž pro-
jednává a rozhoduje, jsou zejména
a/ spory o uzavření hospodářských smluv a spory o změ-
nu nebo zrušení hospodářských závazků /předsmluv-
ní spory/,
b/ spory o reálné plnění,
c/ spory majetkové,
d/ spory o určení, zda tu právní vztah nebo právo
je či není, jestliže je na tom naléhavý právní
zájem /určovací spory/,
e/ spory o základní podmínky dodávky. "
4. § 2 odst. 2 písm. b/ zní:
"b/ spory z majetkových vztahů v mezinárodním obchodním
styku x/".
x/ § 2 zákona č. 101/1963 Sb., o právních vztazích v mezi-
národním obchodním styku.
- 3 -
5. § 2 se doplňuje odstavcem 4, který zní:
/4/ Vláda Československé socialistické republiky mů-
že nařízením stanovit, v kterých případech hospodářská ar-
bitráž nerozhoduje spory uvedené v odstavci 1 písm. a/ až
d/ vzniklé uvnitř výrobní hospodářské jednotky nebo obdob-
né uspořádané hospodářské jednotky a stanovit., kdo tyto
spory rozhoduje. "
6. V § 2a odst. 2 se za slovo "Vláda" vkládají slova "Čes-
koslovenské socialistické republiky".
7. V § 8 se za odstavec 1 vkládá nový odstavec 2, který
zní:
"/2/ K zabezpečení úkolu Státní arbitráže Českosloven-
ské socialistické republiky jí poskytují ostatní orgány hos-
podářské arbitráže potřebné informace, písemnosti a pod-
klady a vyvíjejí potřebnou, součinnost; od krajských stát-
ních arbitráží muže Státní arbitráž Československé socia-
listické republiky vyžadovat tyto údaje a součinnost jen s
vědomím příslušné Státní arbitráže České socialistické re-
publiky nebo Státní arbitráže Slovenské socialistické re-
publiky. "
Dosavadní odstavec 2 se označuje jako odstavec 3.
8. V § 9
a/ v odstavci 1 větě čtvrté se slovo "jmenuje" nahrazuje
slovem "ustanovuje",
b/ v odstavci 2 větě třetí se slovo "jmenuji" nahrazuje
slovem "ustanovují",
c/ v odstavci 3 větě první se slovo "jmenuje" nahrazuje
slovem, "ustanovuje".
- 4 -
9. Za § 9 se vkládá § 9a, který zní:
"§ 9a
/1/ Státním arbitrem může být ustanoven politicky a od-
borně vyspělý bezúhonný Československý občan, který
a/ má vysokoškolské vzděláni ve studijním oboru
právo,
b/ po stanovenou dobu se připravoval jako arbitráž-
ní čekatel na výkon činnosti státního arbitra če-
katelskou praxí a úspěšně složil arbitrážní zkouš-
ku, kterou prokázal potřebné vědomosti a zkuše-
nosti pro výkon funkce státního arbitra.
/2/ Čekatelskou praxi a arbitrážní zkoušku upraví po-
drobněji obecně závazným právním předpisem Státní arbitráž
československé socialistické republiky; úpravu týkající se
Čekatelské praxe a arbitrážní zkoušky čekatelů vojenské
složky Státní arbitráže Československé socialistické re-
publiky stanoví Státní arbitráž Československé socialistic-
ké republiky v dohodě s federálním ministerstvem národní
obrany. "
10. § 10 odst. 2 a 3 zní:
"/2/ Presidium Státní arbitráže Československé socia-
listické republiky
a/ rozhoduje o změně rozhodnuti orgánů hospodář-
ské arbitráže nebo o zrušení těchto rozhodnutí
a o přikázáni sporu k novému projednání v pří-
padech uvedených v § 42 a o změně rozhodnutí
o uložení hospodářské pokuty v případech uvede-
ných v § 46b,
- 5 -
b/ schvaluje jednací řád Státní arbitráže Česko-
slovenské socialistické republiky.
V těchto věcech se presidium může platně usnášet za přítom-
nosti většiny svých členů. Při rovnosti hlasů platí za při-
jatý návrh, pro který hlasoval hlavni arbitr Českosloven-
ské socialistické republiky.
/3/ Presidiu Státní arbitráže Československé socialis-
tické republiky přísluší dále projednávat zejména
a/ návrhy právních předpisů připravovaných Státní
arbitráži československé socialistické republiky,
b/ rozbory a návrhy na opatření předkládané vlá-
dě Československé socialistické republiky nebo
vládě některé z obou republik,
c/ nejzávažnější stanoviska Státní arbitráže Čes-
koslovenské socialistické republiky k zajiště-
ní jednotného výkladu právních předpisů na hos-
podářském úseku. "
11. V § 13. písm. a/ a b/ se slova "předsmluvní a majetkové"
nahrazují slovem "hospodářské".
12. V § 13 se dosavadní text označuje jako odstavec 1 a do-
plňuje se odstavcem 2, který zní:
"/2/ Státní arbitráž Československé socialistické re-
publiky rozhoduje o uložení hospodářských pokut
a/ směřuje-li návrh na uložení hospodářské pokuty
proti organizaci nebo orgánu hospodářského ří-
zení v působnosti federace, nebo proti několika
organizacím či orgánům, z nichž alespoň jeden
- 6 -
je v působnosti federace, anebo proti několika
organizacím či orgánům v působnosti obou re-
publik,
b/ souvisí-li návrh na uložení hospodářské pokuty
se zajištěním obrany a bezpečnosti státu nebo
s dodávkami v oboru státních hmotných rezerv. "
13. V § 13a odst. 1 písm. a/ se slova "před smluvní a Majet-
kové" nahrazují slovem "hospodářské".
14. V § 13a se za odstavec 1 vkládá nový odstavec 2, který
zní:
" /2/ Státní arbitráž České socialistické republiky ne-
bo Státní arbitráž Slovenské socialistické republiky rozho-
duje o uložení hospodářských pokut, pokud není příslušná
Státní arbitráž Československé socialistické republiky. "
15. V § 13a se dosavadní odstavec 2 označuje jako odstavec 3,
který zni:
/3/ Místní příslušnost Státní arbitráže České socia-
listické republiky nebo Státní arbitráže Slovenské socia-
listické republiky se řídí sídlem orgánu, popřípadě orga-
nizace, proti níž směřuje arbitrážní žádost, popřípadě ná-
vrh na uložení hospodářské pokuty, nebo proti níž je zaha-
jováno řízení z vlastního podnětu; směřuje-li arbitrážní
žádost proti více orgánům, popřípadě organizacím, řídi se
příslušnost sídlem kterékoli z nich. "
16. § 14 odst. 3 zní:
/3/ Jde-li o investiční výstavbu, která byla uložena
vládou, nebo která je součástí komplexní bytové výstavby,
- 7 -
řídí se místní příslušnost ve sporech mezi dodavatelem a in-
vestorem, jakož i mezi dodavatelem investora a jeho dodava-
teli místem, kde se investiční výstavba uskutečňuje. Pro
projednávání a rozhodování sporů týkajících se plnění pro
vývoz nebo z dovozu, je-li alespoň jednou ze stran organi-
zace oprávněná k zahraničně obchodní činnosti, a sporů mezi
hlavním dodavatelem vývozního investičního celku a jeho do-
davateli, je příslušná státní arbitráž vykonávající působ-
nost krajské státní arbitráže pro území hlavního města Pra-
hy, nebo území hlavního města Slovenské socialistické repub-
liky Bratislavy; místní příslušnost se řídí sídlem organiza-
ce oprávněné k zahraničně obchodní činnosti. Jde-li o spor
mezi organizacemi oprávněnými k zahraničně obchodní činnosti,
řídí se místní příslušnost ustanovením odstavce 2, a jde-li
o spor mezi hlavním dodavatelem vývozního investičního cel-
ku a jeho dodavatelem, sídlem vývozního odběratele. "
17. V § 20 se dosavadní text označuje jako odstavec 1 a do-
plňuje se odstavci 2 a 3, které zní:
"/2/ O zahájení řízení z vlastního podnětu nebo z pod-
nětu hlavního arbitra Československé socialistické republi-
ky vydá příslušná hospodářská arbitráž písemné rozhodnutí,
v němž zejména určí postavení stran sporu a předmět hospo-
dářského sporu. Rozhodnutí doručí stranám sporu.
/3/ Řízení je zahájeno dnem, kdy hospodářské arbitráži
došla arbitrážní žádost. Řízení z vlastního podnětu hospo-
dářské arbitráže nebo z podnětu hlavního arbitra Českoslo-
venské socialistické republiky je zahájeno dnem vydání pí-
semného rozhodnutí o jeho zahájení. "
- 8 -
18. § 21 odst. 1 zní:
"/1/ Arbitrážní žádost musí obsahovat označení organi-
zace, která ji podala, a organizace, proti níž žádost směřu-
je, označení předmětu sporu, skutečností a důkazů, o které
se opírá, jakož i návrh, jak má být rozhodnuto. "
19. V § 22 odst. 2 se vypouští část věty za středníkem.
20. Za § 22 se vkládá § 22a, který zní:
"§ 22a
Odmítnutí arbitrážní žádosti
/1/ Neodstraní-li organizace vytčené vady arbitrážní
žádosti ve stanovené lhůtě, hospodářská arbitráž rozhodnu-
tím žádost odmítne.
/2/ Byla-li arbitrážní žádost podána orgánu hospodář-
ské arbitráže, který není příslušný k jejímu projednání,
postoupí ji tento orgán příslušnému orgánu hospodářské ar-
bitráže a žadatele o tom vyrozumí. Hospodářská arbitráž
odmítne rozhodnutím arbitrážní žádost, nespadá-li věc do
její pravomoci; v tom případě žádost postoupí orgánu, který
je oprávněn o věci rozhodnout a v rozhodnutí uvede, že spor
nepatří do pravomoci hospodářské arbitráže. Právní účinky
spojené s podáním takto postoupených arbitrážních žádostí
zůstávají zachovány.
/3/ Jestliže hospodářská arbitráž nemůže z obsahu ar-
bitrážní žádosti zjistit orgán, který je oprávněn o věci
rozhodnout, nebo jestliže v žádosti je uveden někdo, kdo
nemůže být stranou ve sporu, hospodářská arbitráž rozhod-
nutím žádost odmítne a vrátí ji tomu, kdo žádost podal.
- 9 -
Právní účinky spojené s podáním takových arbitrážních žádos-
tí zůstávají přitom zachovány jen tehdy, jestliže právo bu-
de uplatněno u příslušného orgánu do 30 dnů po doručení vrá-
cené žádosti. "
21. V § 23 na konci se připojuje tato věta:
"Stejné povinnosti má organizace, proti níž bylo za-
hájeno řízení z vlastního podnětu hospodářské arbitráže,
nebo z podnětu hlavního arbitra Československé socialistic-
ké republiky. "
22. V § 25 odst. 3 se na konci připojují tyto věty;
"Znalcem ustanoví hospodářská arbitráž po slyšení stran
organizaci nebo osobu, oprávněnou ke znalecké činnosti podle
zvláštních předpisů x/; současně může uložit stranám, potřebnou
součinnost se znalcem. Hospodářská arbitráž může použít místo
znaleckého posudku potvrzení nebo odborné vyjádření přísluš-
ného orgánu nebo ústavu. Hospodářská arbitráž doručí znalec-
ký posudek, popřípadě znění potvrzení nebo odborného vyjádře-
ní stranám sporu; strany jsou oprávněny se k němu vyjádřit
a navrhovat jeho doplnění. "
x/ Zákon č. 36/1967 Sb., o znalcích a tlumočnících.
23. § 27 se vypouští.
24. § 28 včetně nadpisu zní:
"§ 28
Zastavení arbitrážního řízení
Odpadne-li důvod arbitrážního řízení dříve, než byl
spor rozhodnut, nebo bylo-li v téže věci arbitrážní řízení
- 10 -
zahájeno, anebo věc rozhodnuta orgánem hospodářské arbitráže,
vydá hospodářská arbitráž rozhodnutí o zastavení řízení a
je-li třeba, rozhodne o náhradě nákladů řízení. "
25. Za § 30 se vkládá § 30a, který zní:
"§ 30a
Arbitr zaznamenává v arbitrážním spise zejména
a/ výrok rozhodnutí, pokud byl vyhlášen po skončení arbitráž-
ního jednání,
b/ dohodu organizací schválenou při arbitrážním jednání,
c/ výrok, že rozhodnutí nabývá právní moci jeho vyhlášením,
d/ doplňující přednesy znalců podstatné pro rozhodnutí spo-
ru,
e/ procesní rozhodnutí, jimiž se určuje postup řízení, pokud
jimi byly uloženy povinnosti stranám ve sporu.
Záznam o těchto skutečnostech podepisuje po skončení jedná-
ní arbitr a přítomní zástupci organizací, popřípadě znalec. "
26. V § 31 odst. 2
a/v první větě na začátku se slova "Hlavní arbitr Čes-
koslovenské socialistické republiky" nahrazují slovy
"Příslušný hlavní arbitr" a za slova "Státní arbitráž
Československé socialistické republiky" se vkládají
slova "popřípadě Státní arbitráž České socialistické
republiky nebo Státní arbitráž Slovenské socialistic-
ké republiky",
- 11 -
b/ druhá věta se nahrazuje tímto zněním:
"Obdobně vedoucí krajských státních arbitráží jmenu-
jí na návrh krajské odborové rady pracovníky, které
budou krajské státní arbitráže povolávat za členy ar-
bitrážních komisí. "
27. § 32 zní:
"§ 32
/1/ Jednotlivé hospodářské spory, jejichž rozhodová-
ní patří do pravomoci hospodářské arbitráže, může projedná-
vat a rozhodovat též rozhodce. Výjimku tvoří spory, pro je-
jichž projednávání a rozhodování je příslušná Státní arbitráž
Československé socialistické republiky, Státní arbitráž České
socialistické republiky nebo Státní arbitráž Slovenské socia-
listické republiky, spory týkající se plnění pro vývoz nebo
z dovozu, je-li alespoň jednou ze stran organizace oprávně-
ná k zahraničně obchodní činnosti a majetkové spory o část-
ku přesahující 500 000 Kčs. Pokud organizace v průběhu spo-
ru navrhne snížení nebo prominutí majetkové sankce nebo sní-
žení náhrady škody, anebo zjistí-li rozhodce, že jsou dány
podmínky pro odvod podle zvláštních předpisů, je rozhodce
povinen postoupit spor k dalšímu projednání a rozhodnutí
příslušnému orgánu hospodářské arbitráže.
/2/ Rozhodce je občan, kterého si organizace zvolily
písemnou dohodou pro rozhodnutí určitého sporu a který s vol-
bou vyslovil souhlas. Organizace si volí rozhodce pro roz-
hodnutí určitého sporu, zejména jde-li o spor, při jehož ře-
šení se mohou uplatnit speciální znalosti a zkušenosti roz-
hodce / ekonomické, technické, organizační apod. /.
/3/ Podání arbitrážní žádosti k rozhodci má tytéž práv-
ní účinky jako podání žádosti u hospodářské arbitráže.
- 12 -
/4/ Rozhodce je povinen bez zbytečného odkladu spor
projednat; jestliže bez vážných důvodů nepokračuje v pro-
jednávání sporu, může kterákoli ze stran požádat příslušný
orgán hospodářské arbitráže, aby spor rozhodl.
/5/ Rozhodnutí vydané rozhodcem má účinky arbitrážní-
ho rozhodnutí. Nesplní-li organizace rozhodnutí způsobem a
ve lhůtě v něm stanovené, nebo nebyla-li lhůta stanovena,
do 15 dnů od jeho doručení, vykoná se rozhodnutí podle to-
hoto zákona.
/6/ Jestliže je rozhodnutí rozhodce v rozporu s práv-
ními předpisy nebo zásadami hospodářské politiky Českoslo-
venské socialistické republiky, může příslušná Státní ar-
bitráž České socialistické republiky nebo Státní arbitráž
Slovenské socialistické republiky na návrh nebo z vlastního
podnětu rozhodnutí za podmínek stanovených v § 41 zrušit a
spor přikázat k projednání příslušnému orgánu hospodářské
arbitráže. Návrh na přezkoumání se podává u orgánu hospodář-
ské arbitráže, který by byl příslušný spor rozhodnout.
/7/ Projednávání a rozhodování sporů rozhodcem upraví
podrobněji obecně závazným právním předpisem Státní arbitráž
Československé socialistické republiky. "
28. § 35 odst. 1 zní:
"/1/ Arbitrážní rozhodnutí obsahuje označení orgánu
hospodářské arbitráže, označení stran, jména jejich zástup-
ců, označení předmětu sporu, arbitrážní výrok a jeho odůvod-
nění. Ve výroku se rozhodne též o nákladech řízení. "
29. § 35 se doplňuje odstavcem 4, který zní:
"/4/ Chyby v psaní nebo v počtech, anebo jiné zřejmé
nesprávnosti v písemném vyhotovení rozhodnutí hospodářská
arbitráž opraví kdykoliv i bez návrhu organizace. Rozhod-
- 13 -
nutí o opravě doručí stranám sporu. "
30. § 37 odst. 1 zní:
"/1/ Je-li na základě předložených důkazů, popřípadě
provedeného šetření předmět sporu plně objasněn, lze v ma-
jetkových sporech a zcela výjimečně i v jiných hospodář-
ských sporech rozhodnout bez arbitrážního jednání. "
31. V § 38 odst. 1 se částka "20 000 Kčs" nahrazuje částkou
"50 000 Kčs".
32. V § 40
a/ dosavadní odstavec 3 se označuje jako odstavec 1 a
text v závorce se upravuje takto: "/§ 2 odst. 2 a 3/",
b/ dosavadní odstavec 1 se označuje jako odstavec 2,
c/ dosavadní odstavec 2 se označuje jako odstavec 3 a
v něm se slova "může hospodářská arbitráž vynucovat"
nahrazují slovy "hospodářská arbitráž vynucuje".
33. V § 40 se připojují odstavce 4, 5 a 6, které zní:
"/4/ O návrhu na výkon rozhodnutí uložením pořádkové
pokuty rozhoduje hospodářská arbitráž vždy písemným rozhod-
nutím, zpravidla bez arbitrážního jednání. Považuje-li to
hospodářská arbitráž za nutné, rozhoduje za účasti organi-
zací. Pro toto řízení platí ostatní ustanovení části třetí
přiměřeně.
/5/ Jestliže hospodářské arbitráž z důvodů zvláštního
zřetele hodných nevyhoví návrhu na výkon rozhodnutí ulože-
ním pořádkové pokuty, rozhodne o odkladu výkonu a pokutu u-
loží na žádost oprávněné organizace, podanou poté, co důvo-
dy odkladu pominou.
- 14 -
/6/ Prokáže-li organizace, že povinnosti uložené roz-
hodnutím nebo jim odpovídající práva přešly na jinou orga-
nizaci, lze rozhodnutí vykonat proti nebo ve prospěch této
jiné organizace; hospodářská arbitráž v rozhodnutí vyznačí,
Se došlo k přechodu povinností nebo práv na jinou organiza-
ci. "
34. V § 41
a/ v odstavci 1 větě prvé se slova "může Státní arbitráž
České socialistické republiky, popřípadě" nahrazují
slovy "může příslušná Státní arbitráž České socialis-
tické republiky nebo",
b/ za odstavec 1 se vkládá nový odstavec 2, který zní:
"/2/ Příslušná Státní arbitráž České socialistické re-
publiky nebo Státní arbitráž Slovenské socialistické repub-
liky může přezkoumat rozhodnutí krajské státní arbitráže též
tehdy, jestliže po vydání rozhodnutí byly zjištěny nové sku-
tečnosti, které nemohly být stranám sporu známy v době je-
ho vydání, mají však podstatný význam pro rozhodnutí a se
zřetelem na ně je rozhodnutí v rozporu s právními předpisy
nebo zásadami hospodářské politiky Československé socialis-
tické republiky, "
c/ v dosavadním odstavci 2 v prvním řádku se nahrazují
slova. "Za stejných podmínek" slovy "Za podmínek stanovených
v odstavcích 1 a 2". Tento odstavec se označuje jako odsta-
vec 3 a vkládá se za něj nový odstavec 4, který zní:
"/4/ Z podnětu hlavního arbitra Československé socia-
listické republiky je příslušná Státní arbitráž. České socia-
listické republiky nebo Státní arbitráž Slovenské socialis-
tické republiky povinna do 15 dnů zahájit řízení o přezkou-
mání rozhodnutí krajské státní arbitráže. "
- 15 -
35. V § 41
a/ dosavadní odstavec 3 se označuje jako odstavec 5 a
jeho věta první se nahrazuje tímto zněním:
"Návrh na přezkoumání může organizace nebo orgán,
který je stranou ve sporu, podat do 15 dnů od doru-
čení rozhodnutí, a jde-li o návrh na přezkoumání z
důvodů uvedených v odstavci 2, do 15 dnů od zjištění
nových skutečností"; na konci odstavce se připojují
tyto věty:
"Druhá organizace je povinna se k návrhu na přezkou-
mání vyjádřit. Postupuje přitom obdobně podle § 23. ",
b/ dosavadní odstavec 4 se označuje jako odstavec 6.
36. Za § 41 se vkládá § 41a, který zní:
" § 41a
Rozhodnutí vydané podle § 41 nabývá právní moci doru-
čením. Pokud bylo přezkoumané rozhodnutí změněno, je orga-
nizace povinna je splnit ve lhůtě stanovené rozhodnutím o
přezkoumání a nebyla-li lhůta stanovena, do 15 dnů ode dne,
kdy toto rozhodnutí nabylo právní moci. Uplynutím této lhů-
ty se stává rozhodnutí vykonatelným. "
37. § 42 odst. 1 zní:
"A/ Presidium Státní arbitráže československé socia-
listické republiky může z důvodů uvedených v § 41 odst. 1 a
2 změnit rozhodnutí orgánu hospodářské arbitráže nebo je
zrušit a přikázat spor k novému projednání. Jde-li o roz-
hodnutí krajské státní arbitráže nebo Státní arbitráže
České socialistické republiky nebo Státní arbitráže Slo-
- 16 -
venské socialistické republiky, lze návrh na toto opatření
podat jen tehdy, bylo-li rozhodnutí přezkoumáno podle § 41
odst. 1 až 3. "
38. V § 42 odst. 2 se odkaz na "§ 41 odst. 3" nahrazuje od-
kazem na "§ 41 odst. 5".
39. Za § 42 se vkládá § 42a, který zní:
"§ 42a
Bylo-li rozhodnutí, na základě něhož bylo poskytnuto
plnění, zrušeno, orgán hospodářské arbitráže v rozhodnutí
o přezkoumání uloží organizaci, aby plnění v odpovídajícím
rozsahu vrátila, a není-li to možné nebo účelné, aby nahra-
dila cenu podle doby plnění. Bylo-li takové rozhodnutí změ-
něno, rozhodne orgán hospodářské arbitráže zároveň o majet-
kovém vypořádání celého předmětu sporu. "
40. Za § 44 se vkládají § 44a a 44b, které včetně nadpisů
zní:
"§ 44a
Náklady řízení
A/ Náklady arbitrážního řízení jsou
a/ arbitrážní poplatek,
b/ odměna a náhrada nákladů znalce, jakož i ná-
hrada nutných výdajů, popřípadě ušlého výdělku
těch, kteří před hospodářskou arbitráží vypoví-
dají podle § 25 odst. 1.
/2/ O náhradě nákladů arbitrážního řízení rozhoduje hos-
podářské arbitráž podle výsledku sporu nebo podle schválené
dohody stran /§ 30 odst. 1/, popřípadě též s přihlédnutím k
okolnostem vzniku a průběhu sporu.
- 17 -
/3/ Jestliže je rozhodnutí po přezkoumání podle § 41
nebo § 42 zrušeno a spor přikázán k novému projednání, roz-
hodne orgán hospodářské arbitráže podle výsledku nového pro-
jednání o nákladech řízení, včetně poplatku za přezkoumání
rozhodnutí. Je-li přezkoumané arbitrážní rozhodnutí ponechá-
no beze změny, nese poplatek za přezkoumání rozhodnutí na-
vrhovatel, Je-li přezkoumané rozhodnutí změněno nebo je-li
učiněno jiné opatření, rozhodne se o nákladech řízení po-
dle výsledku přezkoumání, popřípadě též s přihlédnutím k o-
kolnostem, které přezkoumání vyvolaly.
§ 44b
Doručování písemností
Hospodářská arbitráž doručuje písemnosti zpravidla poš-
tou, a to do sídla organizace; jestliže však organizace uve-
de v arbitrážní žádosti, popřípadě ve vyjádření k arbitráž-
ní žádosti místo pro písemný styk, doručují se písemnosti
do tohoto místa. "
41. § 45 odst. 2 zní:
"/2/ Ten, kdo byl upozorněn na závadu, je povinen nej-
později do 30 dnů od doručení, nebyla-li stanovena jiná lhů-
ta, sdělit, jaká opatření učinil k odstranění závady. Nevy-
hoví-li upozornění /signalizaci/, popřípadě nemůže-li odstra-
nit závadu v rámci své působnosti, je povinen postoupit upo-
zornění /signalizaci/ v téže lhůtě svému nadřízenému orgánu
a informovat o svém postupu hospodářskou arbitráž. "
42, § 45 se doplňuje odstavcem 3, který zní:
"/3/ Na zvlášť závažné závady upozorňuje Státní arbitráž
československé socialistické republiky, Státní arbitráž Čes-
ké socialistické republiky a Státní arbitráž Slovenské socia-
- 18 -
listické republiky příslušné ústřední orgány. Orgán, který
byl takto upozorněn nebo kterému byla postoupena signaliza-
ce podle odstavce 2, je povinen nejpozději do 30 dnů od do-
ručení učinit opatření k nápravě. Pokud nápravu nezjedná v
rámci své působnosti ani v dohodě s jiným ústředním orgánem,
je povinen v téže lhůtě informovat o tom orgán hospodářské
arbitráže, který na závadu upozornil. Příslušný hlavní ar-
bitr je pak oprávněn předložit upozornění / signalizaci / k
projednání příslušné vládě s návrhem opatření. "
43. Za § 46 se vkládá část čtvrtá, která zní:
"Část čtvrtá
Zvláštní řízení
§ 46a
Řízení o odvodech do státního
rozpočtu
/1/ Hospodářská arbitráž může v případě neplatnosti
právního úkonu uložit odvod do příslušného státního roz-
počtu, jestliže při projednání sporu zjistí, že byly splně-
ny podmínky stanovené zvláštním předpisem x/ pro jeho ulo-
žení.
x/ § 24 odst. 2 hospodářského zákoníku.
/2/ Hospodářská arbitráž uloží odvod částky, která mě-
la být jako penále zaplacena / dále jen "odvod penále"/ do
příslušného státního rozpočtu, zjistí - li při projednávání
sporu nebo v řízení o odvodu penále do státního rozpočtu,
že byly splněny podmínky stanovené pro uložení tohoto odvodu
zvláštním předpisem. xx/
xx/ § 142 odst. 4 hospodářského zákoníku.
- 19 -
/3/ Řízení o odvodu penále zahajuje hospodářská arbitráž
na návrh ústředního orgánu, učiněný na základě jeho kontrol-
ní nebo revizní činnosti. Návrh musí obsahovat
a/ označení organizací, jimž má být odvod uložen,
b/ skutečnosti, které odůvodňují uložení odvodu,
zejména den vzniku a zániku práva na penále,
c/ výpočet odvodu.
/4/ K projednání návrhu podle odstavce 3 je příslušný
orgán hospodářské arbitráže, který by byl příslušný k pro-
jednání a rozhodnutí sporu o zaplacení penále. Návrh musí
být současně zaslán organizacím, jimž se uložení odvodu pe-
nále navrhuje. Organizace je povinna do 15 dnů od doručení
návrhu sdělit k němu své stanovisko hospodářské arbitráži,
navrhovateli a druhé organizaci,
/5/ Návrh na přezkoumání rozhodnutí o odvodu podle od-
stavců 1 a 2 má odkladný účinek.
§ 46b
Řízení o uložení hospodářské pokuty
A/ Hospodářská arbitráž může hospodářskou pokutu ulo-
žit, zjistí-li, že jsou pro uložení pokuty splněny podmínky
stanovené zvláštním předpisem. x/
x/§ 384a a 384b hospodářského zákoníku.
/2/ Řízení o uložení hospodářské pokuty zahajuje hos-
podářská arbitráž na návrh Výboru lidové kontroly Českoslo-
venské socialistické republiky, výborů lidové kontroly re-
publik, federálního ministerstva financí, ministerstev fi-
- 20 -
nancí republik, Federálního cenového úřadu, cenových úřadů
republik, Státní banky československé /déle jen "navrhovatel"/
nebo z vlastního podnětu na základě zjištění učiněných v ar-
bitrážním řízení orgány hospodářské arbitráže.
/3/ Návrh na uložení hospodářské pokuty musí obsahovat
označení organizace nebo orgánu, proti němuž návrh směřuje,
skutečnosti a důkazy, kterými se odůvodňuje zahájení říze-
ní a navrhovanou výši hospodářské pokuty s uvedením okol-
ností, které mohou mít vliv na její uložení a její výši.
/4/ K návrhu musí navrhovatel připojit kontrolní nebo
revizní zprávu /protokol/, kterou návrh odůvodňuje. Stejno-
pis návrhu musí současně zaslat organizaci nebo orgánu hos-
podářského řízení, proti němuž návrh směřuje a jeho nadří-
zenému orgánu.
/5/ Organizace nebo orgán hospodářského řízení, proti
němuž návrh směřuje, je povinen do 10 dnů od obdržení stej-
nopisu návrhu zaslat hospodářské arbitráži, navrhovateli a
svému nadřízenému orgánu vyjádření k návrhu na uložení hos-
podářské pokuty.
/6/ O návrhu na uložení hospodářské pokuty rozhodují
vždy tři arbitři, z nichž jeden předsedá, Tyto arbitry a
předsedajícího určí příslušný hlavní arbitr. Souvisí-li ulo-
žení hospodářské pokuty se zajištěním obrany a bezpečnosti
státu nebo s dodávkami v oboru státních hmotných rezerv, je
jedním z arbitrů náčelník vojenské složky Státní arbitráže
Československé socialistické republiky nebo jeho zástupce.
/7/ Jednání o návrhu na uložení hospodářské pokuty jsou
povinni se zúčastnit vedoucí pracovníci organizace nebo or-
gánu hospodářského řízení, proti němuž bylo řízení zahájeno,
pověření zástupci jeho nadřízeného orgánu a navrhovatele.